TX (Texel)

'

TX 1 Cornelia

in 1991 gebouwd bij Stocznia im. Komuny Paryskiej in Gdynia b.nr. B 676/05 en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 491,

ingebouw met een 1996 pk., 1468 kw. Deutz uit 1991, 11-11-1991 geregistreerd als TX 1 Cornelia van C. Vonk & zonen C.V. uit

Oosterend, afm. 40,11 x 8,50 x 4,71, diepgang: 3,530, GT 422, roepletters: PDKS, id. nr. NLD199101571,  2-1993 na een aanvaring

gezonken, gelicht en hersteld  bij Scheepswerf Visser in Den Helder, 1994 nieuwe 1996 pk., 1468 kw. Deutz uit 1994, 20-7-2007 KW 49

Leendert Junior van Rederij Haasnoot IJmuiden B.V. uit Katwijk aan Zee, 1-1-2008 gesaneerd en gesloopt bij Sloperij Fornæss in 

Grenaa.                                                                                                             foto 1+2: Henk Perdok      3+4: Hylke Smits

TX 1 Klasiena-J

in 1996 gebouwd bij Stocznia im. Komuny Parieskiej in Gdynia en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 518, ingebouwd met een

1995 pk., 1467 kw. Stork Wärtsilä uit 1996, 20-12-1996 ingeschreven als GO 16 Dolfijn van Visserij Mij. Maasvis B.V. uit Stellendam,

alleen voor de verkoop, nooit onder dit nummer gevist, afm. 42,36 x 8,50 x 5,15, GT 502, roepletters: PCCV, 23-4-1997 GO 26 Arendjan

van fa. Jan Lokker en zonen uit Goedereede, 8-1-2002 KW 49 Leendert Junior van Rederij Haasnoot IJmuiden B.V. uit Katwijk aan Zee,

20-7-2007 TX 1  Klasina-J van fa. Vonk uit Oudeschild.                                 foto 1: Ed Vroom  2: Kees van Duijvenvoorde

TX 3 Biem Jan

in 1998 gebouwd bij Crist Yard in Gdansk (Polen) en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 559, ingebouwd met een 1999 pk.,

1470 kw. Deutz uit 1999, 2-10-1999 geregistreerd als GO 22 Jan Cornelis van fa. Jan Lokker & zonen uit Goedereede, afm. 42,21 x 8,50

x 5,15, GT 494, roepletters: PCGA, id nr. NLD199902545, 4-10-2005 TX 3 Biem Jan van vof. Gebr. v.d. Vis uit Oudeschild, later is op het

achterschip  en portaalhek geplaatst.                                             foto's: Marcel & Ruud Coster

                                      

                                           TX 5 Janna Willempje

in 1972 gebouwd bij Scheepswerf T. v.d. Beldt "Voorwaarts" in West Graftdijk b.nr. 441, afgebouwd bij Machinefabriek Zwitser in Katwijk

aan Zee, ingebouwd met een 800 pk., 588 kw. Stork Werkspoor uit 1972, 28-4-1972 ingeschreven als TX 5 Janna Willempje van A. Ellen uit

Oosterend, afm. 30,40 x 6,93 x 3,37, BRT 161,72, 29-2-1980 HD 34 De Vrouw Marie van L.R. de Boer uit Den Helder, 13-3-1984 BM 234 

De Vrouw Marie van M.B. Thomas uit Brixham, loa. 29,66, GT 188, later werd het achterschip dichtgebouwd, 24-6-1988 nieuwe 800 pk., 588

kw. Stork Werkspoor uit 1988, in 1997 werd Marian Thomas uit Brixham eigenaresse, 12-1-1999 loa. gewijzigd in 30,40, 24-8-2007

gesaneerd en kort erop gesloopt.                                                                       foto: ww.kotterfoto.nl

 


TX 5 Arie Senior

in 1984 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Haak in Zaandam b.nr. 965, ingebouwd met een 2400 pk., 1765 kw. Stork Werkspoor uit

1984, 8-11-1984 ingeschreven als SL 1 Laurens Elizabeth van P. van Dam uit Stellendam, afm. 41,08 x 8,21 x 4,73, GT 363, roepletters:

PCTD, 9-1987 TX 94 Avontuur van fa. Gebr. Boersen uit Oudeschild, motor vermogen: 3200 pk., 2355 kw., 1-9-1989 opgave id nr.

NLD198400611, 1989 tenaamstelling fa. Gebr. Boersen en Zn. uit Oudeschild, 4-2-1992 TX 5 Arie Senior van fa. A. Ellen & zonen uit

Oosterend, motor vermogen; 2400 pk., 1765 kw., 5-1999 nieuwe 2400 pk., 1765 kw. Wärtsilä uit 1999, 8-7-2005 motor vermogen: 2000 pk.,

1471 kw.                                          foto 1 t/m 4:  Hylke Smits    5: Marcel Coster  6: Willem Harlaar

 

TX 6 Providence

is in 1967 gebouwd bij Scheepswerf Barkmeijer in Stroobos, ingebouwd met twee D.A.F. motoren, totaal 240 pk., 196 kw., b. jr. 1967,

23-3-1967 in de vaart als WR 79 Wietex van de Verenigde Schelpvis Exporteurs, l.l. 26,85, BRT: 40, van 7-1974 tot 12-1974 is de

schepldiervisser gechartert door Siebrands Fischereibetrieb uit Krummhörn bij Greetsiel en tijdelijk vernummerd in GRE 23 Wietex,  in

1985 werd het schip verkocht naar Yerseke en eerst  verlengd, l.l. was 26,85 nu 34,41 en opgave loa. 35,11, GT 145, en twee nieuwe

motoren, totaal 480 pk., 353 kw. b. jr. 1984, 6-1985 in de vaart als YE 107 Cardium van Jac. v.d. Plasse Jr. B.V. uit Yerseke, thans

afm. 35,11 x 7,30 x 0,62, GT 145, 8-6-1995 is het uitgeschreven en naar Zweden verkocht, eigenaar werd Christofer Larson, komt

onder de naam Providence in de vaart t.b.v. een mosselhang cultuur project van een Nederlandse eigenaar, in 1997 is het schip

ingekort naar loa. 28,02, 15-2-2008 hebben W.A. Schagen en J. Hut het schip gekocht en bij Scheepswerf van Os in Yerseke ingericht

voor de handkokkelvisserij, één hoofdmotor werd vervangen, in 2008 al in actieve dienst, maar door Zweedse uitschrijvingsproblemen

werd het pas per 2-3-2009 geregistreerd als TX 6 Providence van Providence B.V. uit Oudeschild, afm. 28,01 x 7,20, GT 108,  motor

vermogen: 440 pk., 24 kw.                                                                             foto's: Henk Perdok

 

                                                 

                                                       TX 10 Pieter Cornelis

in 1961 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 33, ingebouwd met een 275 pk. Industrie uit 1961, 20-3-

1961 ingeschreven als TX 10 Pieter Cornelis van J.C. Vlaming & zn. uit Oudeschild, afm. l. l. 23,81 x 5,93 x 2,52, BRT 77,62, 28-10-1967

GO 26 Nooit Gedacht van A. Redert & G. Tanis uit Goedereede, 20-6-1968 nieuwe 600 pk. Industrie uit 1968 en opgave loa. 25,06,

7-5-1975 GO 46 Nooit Gedacht  van dezelfde eigenaren, 17-7-1975 GO 47 Nooit Gedacht van dezelfde eigenaren, 8-10-1975 i.v.m.

saneringsaanvraag aan de visserij ontrokken, 12-1975 gesaneerd en verkcoht naar Ierland


TX 10 Emmie

in 1977 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk b.nr. 44, afgebouwd bij Scheepswerf nauta in Harlingen, ingebouwd met twee Scania Vabis   

D11A motoren: totaal 364 pk., 268 kw. uit 1977, 7-1977 geregistreerd als HA 26 Janna van Combinatie Zeeland-Waddenzee uit Yerseke,

afm. 36,26 x 8,01 x 1,40, BRT 143, 2-1989 verlengd; afm. 41,11 x 8,00 x 1,60, GT 151 en twee nieuwe Scania Vabis motoren: totaal 592

pk., 436 kw., 1-9-1989 opgave id. nr. NLD197700375, 28-2-1994 TX 10 Emmie van vof. A.J.M. Boom & zn. uit Oudeschild, 4-1994 naast

beroepsvisserij ook ingericht voor de sportvisserij, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 2-2000 verbouwd: achterscip en stuurhuis vergroot,

tevens mast langer gemaakt, GT nu 171, 2009 tenaamstelling: Jorpanovic B.V. uit oudeschild, 1-1-2003 opgave roepletters: PF3481, 1-2012

één van de hoodmotoren vervangen door een gereviseerde Scania DS 11.     foto 1: Henk Perdok   2: Kor Sikkema

 

TX 14 grietje

in 1992 gebouwd bij Scheepswerf Bodewes "Volharding" in Foxhol, afgebouwd bij Machinefabriek A. & L. Hoekman in Urk, ingebouwd

met een 1996 pk., 1471 kw. Caterpillar uit 1992, 6-8-1992 geregistreerd als TX 14 Grietje van Ellen & Trap, uit Oosterend, afm. 40,90 x

8,50 x 5,00, GT 449, roepletters: PEKM. imo 8432223 , id. NLD199201675

foto's: 1: Marcel Coster    2: Henk Perdok     3 t/m 5: Johan van Lier

 

TX 15 Twee Gebroeders

in 1947 gebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum, ingebouwd met een 40 pk. Kromhout uit 1943, 24-9-1948 ingeschreven als TX 15 Twee

Gebroeders van D.W. Vlas en zn. uit Oudeschild, afm. 16,82 x 4,02 x 1,62, BRT 19,88, later werden Klaas en Willem Vlas de eigenaars, in

1962 een andere motor t.w. een 91 pk. Scania Vabis en 20-1-1964 geregistreerd, 7-1979 andere motor een 98 pk. Scania Vabis uit 1972,

9-1981 ZK 22 Drie Gebroeders van E. Lukkien uit Zoutkamp, 5-1983 GO 3 Willemina van C.L. Wesdorp, 6-1984 onttrokken aan de visserij,

21-11-1984 verkocht aan Hans Ule Cerfontaine, die de kotter verbouwde tot zeiljacht, motor 120 pk., 88 kw. Scania D8, in 2009 kocht Michel

Kapteijns uit 's Hertogenbosch het schip en bracht het in de vaart als zeilschip "Santana".  N..B.: zou  vlgs. sommige bronnen als GO 3 bij

wapensmokkelaan de Afrikaanse kust betrokken zijn geweest.                                (zie ex. visserij)      foto's via Michel Kapteijns.

 

TX 19 Elisabeth Christina

in 2003 gebouwd bij Crist Yard in Gdynia en afgebouwd bij Hoekman Shipbuilding in Urk, 18-12-2003 casco te water, ingebouwd met een

1998 pk, 1470 kw. Wärtsilä uit 2003, 15-5-2004 officiële overdracht, 7-5-2004 ingeschreven als TX 19 Elisabeth Christina van Elisabeth

Christina Vis B.V., uit Oudeschild (fam. Krijnen), afm. 42,85 x 9,00 x 5,10, GT 503, roepletters PDXY. id. nr. NLD200302695, later voorzien

van een portaal mastje op achterschip.       foto 1: Rienk Nadema  2: Hylke Smits  3+4: Ed Vroom  5=6: Willem Harlaar

 

TX 20 Orion

in 1979 gebouwd en afgebouwd bij Troost Staal in Vlissingen, ingebouwd met twee D.A.F. motoren van totaal 500 pk., 368 kw., 7-1979

geregistreerd als BZ 5 mona lisa van Conservenfabriek land uit Hoogerheide, afm. 25,00 x 8,47 x 1,74, BRT 72,34, roepletters: PCDS,

2-1980 hermeten: loa. 24,45 en BRT 93,98, 2-1982 twee nieuwe Mitsubishi motoren van totaal 600 pk., 441 kw. uit 1981, tevens

verlengd: afm. 38,37 x 8,45 x 1,82, BRT 178,72, 20-11-1984 uitgeschreven, 4-1985 herinschrijving, 1-9-1989 opgave id nr.

NLD197900047, 1997 twee nieuwe Mitsubishi motoren van totaal 600 pk., 442 kw. uit 1997, 27-11-1997 HA 16 Mona Lisa van Veltman

Maritiem uit Harlingen, roepletters: PCDS, 1-1998 naam schip gewijzigd in "Orion", 10-8-1999 opagve GT 169, 1-1-2003 opgave

roepletters: PH2090, 10-2005 één van de twee hoofdmotoren vervangen door een Mitsubishi ruilmotor, 4-7-2006 TX 20 Orion van

Visserij en Rondvaartbedrijf TX 10 uit Oudeschild (Boom).                                     foto's: Kor Sikkema


TX 21  Pieter van Aris

in 1990 gebouwd bij Scheepswerf van der Werff & Visser in Irnsum en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd

met een 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1991, 20-8-1991 ingeschreven als KG 15 Hendrik van P. J. Kleppe uit Colijnsplaat, afm. 22,85 x

5,70 x 2,32, GT 78, roepletters: PEQQ, 2-1992 tenaamstelling fa. H. Siereveld & zn., uit Colijnsplaat, 16-9-1994 WR 123 Jitske van

J. Hegeman uit Den Oever, roepletters; PFDO, in 2001 een nieuwe 299 pk., 220 kw. Caterpillar uit 2000, 20-9-2004 UK 163 Orion van

vof. UK 163 Orion uit Urk (Johan Bakker), 7-3-2008 TX 21 Pieter van Aris van Stella Maris Texel B.V. uit Oosterend (Pieter v.d. Vis en zn.),

9-2013 bij Sandfirden Technics in Den Oever een nieuwe 300pk., 221 kw. Caterpillar 3408 uit 2013.

foto 1 t/m 3: Discolo5    4 t/m 7: Gerold Conradi                     

                                                    

                                                          TX 22 Benjamin Jan

in 1964 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Akerboom in Bergum b.nr. 34, ingebouwd met een 282 pk. Stork Werkspoor uit 1964

1964 geregistreerd als TX 22 Benjamin Jan van B. J. van der Knaap & zn. uit Den Burg, afm. 21,31 x 5,43 x 2,16, BRT 46,84,

roepletters: PDAC,  7-1971 verkocht naar Frankrijk, verdere bestemming mij niet bekend.

 

m.s. Lead, die later  o.a. als TX 22 in de vaart is gekomen                                       foto's uit collectie Leen Muller  

 

 

TX 22 Quo Vadis

in 1928 gebouwd als vrachtschip bij Scheepswerf de Jong & Smit in IJsselmonde, niet precies wanneer, maar eigenaar was later Piet

Lindhout, 1952 m.s. "Lead" vrachtschip van M. Muller, in 1953 tijdens de watersnoodramp heeft de Lead Colijnsplaat nog gered van een

grote ramp,  1956 nieuwe 90 pk. Mercedes Benz, ingebouwd bij Maaskant in Bruinisse, 10-1972 HA 24 Janna van Bote Teerling uit

Harlingen, afm. l. l. 27,18 x 4,97 x 1,60, BRT 23, nog dezelfde motor, 1-1974 vernummerd in HA 26 Janna van dezelfde eigenaar en een

nieuwe 168 pk., 124 kw. D.A.F. uit 1973, 6-1974 hermeten: l. l. nu 29,28, opgave loa. 30,28, BRT nu 75,74, 3-1977 HA 16 Libra van

Hakoma B.V. uit Harlingen, 9-1979 HA 25 Grietje van Harlinger Schelpvisbedrijf uit Harlingen, 4-1980 TX 53 Quo Vadis Schelpdiervisserij

Texel uit Oudeschild, 10-1984 HA 15 Quo Vadis van Lenger Seafoods B.V. uit Harlingen, 1-9-1989 opgave id nr. NLD19280353, 19-9-

1996 andere motor: 312 pk., 230 kw. Scania Vabis uit 1991, 10-8-1999 opgave GT 66, 1-1-2003 opgave roepletters: PE3247, 2005

aangekocht door Richard v.d. Meulen uit Oosterend, portaalmast verwijderd en andere mast met giek geplaatst, 5-8-2005 geregistreerd

als TX 22 Quo Vadis.                                               foto's: Henk Perdok       5: Rienk Nadema                  


TX 24 Heliomare

in 2002 gebouwd bij Scheepswerf Made in Made en afgebouwd bij Scheepswerf Fred van der Broek in Lauwersoog, 12-6-2003

ingeschreven als TX 24 Heliomare van vof. Visserijbedrijf TX 24 uit Oudeschild (Albert Blom) afm. 18,80 x 6,45 x 1,70, GT: 45, motor:

202 pk., 149 kw. Volvo Penta uit 2002, roepletters PE9775, id nr. NLD200202677.   foto's 1+2: Henk Perdok    3+4: Mark Meijer

 



TX 25  Everdina

in 1989 gebouwd bij Scheepswerf van der Werff & Visser in Irnsum. b.nr. 156 en afgebouwd bij Scheepswerf Fred v.d. Broek in

Zoutkamp, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Volvo Penta uit 1989, 8-6-1989 ingeschreven als WR 42 Johanna Dieuwertje van

T. Loonstra uit Den Oever, afm. 20,03 x 5,75 x 1,90, GT 55, roepletters: PEAH, id nr. NLD198900701, 11-4-1990 OD 18 Johannes Lars

van J. Bezuijen uit Ouddorp, 22-2-1993 TX 25 Everdina van Viscentrum Albert Blom uit Oudeschild, 11-1999 nieuwe 300 pk., 221 kw.

Volvo Penta uit 1999.                                    foto's: 1 t/m 4: Kor Sikkema    5+6: Mark Meijer

 


TX 27 Nova Cura

in 1984 gebouwd op de West Vlaamse Scheepswerven uit Zeebrugge en afgebouwd bij Scheepswerf L. de Graeve uit Zeebrugge, ingebouwd

met een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1984, 1984 geregistreerd als N 52 De Kottens II van R. Calcoen & Y. Hennebert uit Middelkerke, afm.

23,90 x 6,30 x 2,02, GT 93, roepletters: OPBZ,  1-1-1989 opgave id nr. BEL0405201984, 1989 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1989,

31-5-1989 N 52  Sea Hunter van BVBA. Rederij Jami uit Oostende, 8-10-1998 vergaan inklusief vier bemanningsleden op de Oostdijkbank,

15 km. voor de kust van Oostende, 12-1998 gelicht en verkocht aan handelaar D. van de Kamp uit Hellevoetsluis, 3-1999 verkocht aan

Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, die de kotter in eigen beheerweer visklaar wil maken, 30-9-1999 ingeschreven als ZK 41

Noordenwind  van dezelfde eigenaar, maar niet onder dit nummer gevist, 12-11-1999 ZK 47 Noordenwind, zelfde verhaal als hiervoor,

7-2001 verkocht voor de verkoop aan F.J. Poepjes uit Marknesse, de kotter is gedeeltelijk hersteld en opgelegd in Urk, 7-2002 verkocht aan

H. Hutjes uit Oudeschild en wordt verder afgebouwd bij Sandfirden Technics in Den Oever o.a. achterschip dicht gemaakt en een nieuwe 300

pk., 221 kw. Scania Vabis uit 2002, 17-12-2002 TX 27 Nova Cura van A. Hutjes uit Oudeschild, thans afm. 23,90 x 6,20 x 2,80, GT 106,

roepletters PDPI, 24-10-2003 roepletters gewijzigd in PBEJ, 5-11-2013 TX 33 Nova Spes van Marc Drijver uit Oosterend.

foto 1 t/m 4: Hylke Smits           5+6: Gerold Conradi

 

TX 29 Helena Elizabeth

in 1985 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 103, ingebouwd met een 2280 pk., 1677 kw. Bolnes uit 1985,

3-4-1985 ingeschreven als HD 4 Hendrik Petronella van Bais Noordzeevisserij B.V. uit Den Helder, afm. 40,42 x 8,01 x 4,35, GT 348,

roepletters: PEPO, 1-9-1989 opgave id nr. NLD198500146,14-10-1994 TX 29 Helena Elizabeth van fa. P. Drijver & zn. uit Den Burg,

22-6-1998 nieuwe 2280 pk., 1677 kw. Caterpillar van 1998, 4-8-2006 motor vermogen: 1999 pk., 1471 kw. 

foto 1+2+4: Hylke Smits  3: Marcel Coster

                                             

                                                 TX 33 Jan Maarten

in 1973 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Boot-Lemmer B.V. in Lemmer b.nr. 1348, ingebouwd met een 1240 pk., 912 kw.

Industrie uit 1973, 11-1973 geregistreerd als TX 33 Jan Maarten van vof. M. Drijver & zn. uit Oosterend, afm. 34,46 x 7,62 x 3,57,

BRT 227,70, roepletters: PEZF, 10-1985 motor vermogen: 1400 pk., 1030 kw., 8-1986 D 182 Dolores van Doyle Fishing uit Dublin,

12-6-1990 N 181 Margaret C van Supreme Fishing uit Kilkeel, motor vermogen: 1257 pk., 925 kw., id nr. GBR000B11677, 9-12-1998

"Gradina I" van Jadranka uit Vela Luca (Kroatië), thuishaven Dubrovnik.        foto: Willem Oldenburg

 

TX 33 Maarten Cornelis

in 2001 gebouwd in Gdansk, hoofdaannemer: Machinefabriek Padmos uit Stellendam en afgebouwd bij Machinefabriek A. & L. Hoekman

uit Urk, 7-12-2001 casco te water, ingebouwd met een 299 pk., 220 kw. Mitsubishi uit 2000, 29-11-2001 ingeschreven als TX 34 Sola

Gratia van vof. Daalder uit Oosterend, afm. 23,97 x 6,85 x 3,65, GT 151, roepletters: PBFH,4-5-2002 officiële overdracht, 6-5-2002

maidentrip, 18-3-2008 TX 33 Maarten Cornelis  van M. Drijver en zn. C.V. uit Oosterend, GT gewijzigd in 152, 9-4-2009 ARM 33 Tempus

Fugit van Visserijbedrijf van Belzen vof. uit Vlissingen, 9-2009 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2009 ingebouwd bij Scheepswerf

van Os in Yerseke.                       n.b.: Tempus Fugit betekent de tijd vliegt.                                     foto's: Hylke Smits


TX 33 Nova Spes

in 1984 gebouwd op de West Vlaamse Scheepswerven uit Zeebrugge en afgebouwd bij Scheepswerf L. de Graeve uit Zeebrugge, ingebouwd

met een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1984, 1984 geregistreerd als N 52 De Kottens II van R. Calcoen & Y. Hennebert uit Middelkerke, afm.

23,90 x 6,30 x 2,02, GT 93, roepletters: OPBZ,  1-1-1989 opgave id nr. BEL0405201984, 1989 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1989,

31-5-1989 N 52  Sea Hunter van BVBA. Rederij Jami uit Oostende, 8-10-1998 vergaan inklusief vier bemanningsleden op de Oostdijkbank,

15 km. voor de kust van Oostende, 12-1998 gelicht en verkocht aan handelaar D. van de Kamp uit Hellevoetsluis, 3-1999 verkocht aan

Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, die de kotter in eigen beheerweer visklaar wil maken, 30-9-1999 ingeschreven als ZK 41

Noordenwind  van dezelfde eigenaar, maar niet onder dit nummer gevist, 12-11-1999 ZK 47 Noordenwind, zelfde verhaal als hiervoor,

7-2001 verkocht voor de verkoop aan F.J. Poepjes uit Marknesse, de kotter is gedeeltelijk hersteld en opgelegd in Urk, 7-2002 verkocht aan

H. Hutjes uit Oudeschild en wordt verder afgebouwd bij Sandfirden Technics in Den Oever o.a. achterschip dicht gemaakt en een nieuwe 300

pk., 221 kw. Scania Vabis uit 2002, 17-12-2002 TX 27 Nova Cura van A. Hutjes uit Oudeschild, thans afm. 23,90 x 6,20 x 2,80, GT 106,

roepletters PDPI, 24-10-2003 roepletters gewijzigd in PBEJ, 5-11-2013 TX 33 Nova Spes van Marc Drijver uit Oosterend

foto 1 t/m 3 : Kor Sikkema  3: Frits Aalderink

 

TX 34 Sola Gratia

in 2001 gebouwd in Gdansk, hoofdaannemer: Machinefabriek Padmos uit Stellendam en afgebouwd bij Machinefabriek A. & L. Hoekman

uit Urk, 7-12-2001 casco te water, ingebouwd met een 299 pk., 220 kw. Mitsubishi uit 2000, 29-11-2001 ingeschreven als TX 34 Sola

Gratia van vof. Daalder uit Oosterend, afm. 23,97 x 6,85 x 3,65, GT 151, roepletters: PBFH, 4-5-2002 officiële overdracht, 6-5-2002

maidentrip, 18-3-2008 TX 33 Maarten Cornelis  van M. Drijver en zn. C.V. uit Oosterend, GT gewijzigd in 152, 9-4-2009 ARM 33 Tempus

Fugit van Visserijbedrijf van Belzen vof. uit Vlissingen, 9-2009 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2009 ingebouwd bij Scheepswerf

van Os in Yerseke.                       n.b.: Tempus Fugit betekent de tijd vliegt.                                       foto's: Hylke Smits

 

                    

TX 34 Sola Gratia

in 1987 gebouwd in Engeland als werkschip en in de vaart als "Coastal Pioneer" uit Newhaven (Sussex), ingebouwd met een 6 cilinder

95 pk.,70 kw. Ford, 12-11-2012 geregistreerd als TX 34 Sola Gratia van Hans Daalder van Texel, afm. 11,15 x 4,00 x 1,20, GT 12, id nr.

NLD198702033.                                                                                                                                foto's: Kor Sikkema


TX 35 Zeester

in 1928 (volgens sommige bronnen 1929) bij Jonker & Stans in Hendrik Ido Ambacht gebouwd, ingebouwd met twee motoren totaal 100

pk., in 1928 in de vaart als Brakzand,  veerboot tussen Oostmahorn-Schiermonnikoog v.v. van Rijkswaterstaat uit Den Haag,

Wagenborg Pasagierdiensten was agent, tot eind vijftiger jaren in dienst als veerboot en is tot dan kompleet veranderd, in 1968 werd

het uit de vaart genomen, maar in 1972 werd het nog door Rijkswaterstaat gebruikt als meet en peilboot bij de zogenaamde

Lauwerszee werken, eind zeventiger jaren gekocht door een particulier, die het in de vaart had als rondvaartboot annex sportvisser,

5-11-1986 kocht vof de Zeester uit Oudeschild het schip, de techniek werd vernieuwd, er kwamen 2 nieuwe Caterpillar motoren uit

1980 in van totaal 320 pk., 235 kw. en in de vaart als sportvisser, in 1998 ingericht voor educatieve vistochten en sportvisserij, er

werd op het achterschip een garnalen net geplaatst en 23-7-1998 ingeschreven als TX 35 Zeester van vof. de Zeester uit Oudeschild

(J. Hutjes), afm. 27,65 x 6,02 x 1,50, BRT 64,40, 11-8-1999 opgave GT 90, 14-9-2000 motor vermogen: 300 pk., 221 kw.    

foto's: Henk Perdok

 

TX 36 Jan van Toon

in 1999 gebouwd bij Crist Yard in Gdansk en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 556, ingebouwd met een 2000 pk., 1471 kw. Deutz

uit 2000, 22-5-2000 ingeschreven als TX 36 Jan van Toon van Vis Vis B.V. uit Oosterend (T. & J. v.d. Vis), afm. 42,35 x 8,50 x 5,15, GT 494,

roepletters: PEDH, id. nr. NLD2000002579,  10-10-2000 eerste visreis en 14-10-2000 officiële overdracht, 9-2013 bij Machinefabriek Padmos

in Stellendam een onderwaterschip verbouwing, om achterschip beter gestroomlijnd te krijgen.

foto 1: Rienk Nadema    2: Hylke Smits   3+4: Willem Harlaar

TX 37 Pieter Anthonie

in 1992 gebouwd bij Stocznia Gdynia Yard in Gdynia b.nr. B 676/08 en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 502, ingebouwd met een

2000 pk., 1472 kw. Caterpillar uit 1992, 16-9-1992 geregistreerd als TX 37 Pieter Anthonie van fa. P.A. van der Vis & zn. uit Oosterend, afm.

42,81 x 8,50 x 4,70, diepgang: 3,530, GT 455, roepletters: PGSZ, id. nr. NLD199201697, 2-1998 ROS 737 Pieter Anthonie van dezelfde

eigenaar, t.b.v. proefvisserij op haring in de Oostzee i.o. Petrobalic Fischverarbeitung in Rostock onderdeel van P. & P. (Parlevliet & v.d. Plas,

Duits registratie nummer bij de Duitse wet verplicht, 4-1998 tenaamstelling Visserijbedrijf P.A. van der Vis TX 37 B.V. uit Oosterend, 5-1998

weer in de vaart als TX 37, 26-7-2002 TX 32 Johanna M. Drijver & zn. C.V. uit Oosterend, 2-6-2006 TX 33 Maarten Cornelis vernummerd

omdat dit nummer al jaren bij de familie Drijver behoort, 8-2-2008 UK 237 Grietje bos van Zeevisserijbedrijf K. Post B.V. uit Urk.

foto 1+2: Henk Perdok  3: Jan Alderliefste  4: coll. Henk Perdok

TX 38 Branding IV

in 1999 gebouwd bij Stocznia Polnocna in Gdansk en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 564, 9-11-1999 casco te

water, ingebouwd met een 1998 pk., 1470 kw. Deutz uit 2000, 22-2-2000 ingeschreven als TX 38 Branding IV van vof. Jac.

Betsema en zn. uit Oudeschild, afm. 42,21 x 8,50 x 5,15, GT 494, roepletters: PEGB, id nr. NLD199902567, 6-5-2000

officiële overdracht.                             foto 1+2: Jan van Duijvenvoorde       3: Kees van Duijvenvoorde       4: Hylke Smits



TX 41 Broedertrouw

in 1984 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam .bnr. 419, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw.

Deutz uit 1984, 21-5-1984 ingeschreven als OD 9 Geertruida van vof. Gebroeders Sperling uit Ouddorp, afm. 24,44 x 6,40 x 3,07, GT

114, roepletters: PEGK, in 1992 tenaamstelling Zeevisserijbedrijf Ouddorp 9 B.V. uit Ouddorp (gebr. Sperling) en een andere motor; 300

pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1989, 1-1998 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1997, 28-1-2000 TX 41 Broedertrouw van vof. Gebr. de

Vries uit Oudeschild, 4-5-2007 UK 137 Deo Volente van Deo Volente UK 137 uit Urk (Lub Kramer), bijVCU-TCD B.V. uit Urk en in Urk

omgebouwd tot twinrigger o.a. achtermast gedeeltelijk ingekort en voorzien van een nettenrol, id. nr. NLD198400288.

foto 1: Henk Perdok   2: Kor Sikkema  3: Ed Vroom  4: Frits Aalderink    

                                 

TX 41 Broedertrouw

in 1968 gebouwd en afgebouwd bij Schiffswerft Julius Diedrich in Oldersum b.nr. 102, ingebouwd met een 360 pk. Baudouin uit 1968,

4-12-1968 SCH 65 Hendrina Johanna van A. Plug uit Den Haag, afm. 19,00 x 5,42 x 2,07, BRT 53,38, roepletters; PEQR, 4-1969

verlengd; thans loa. 21,58 en BRT 63,67, 8-1972 nieuwe opgevoerde 435 pk., 320 kw. Deutz uit 1972, (was 390 pk.), 12-1982 nieuwe

300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1982, 10-1986 ZK 88 Andries van A.N. Bouma uit Zoutkamp, 9-1987 BR 30 La Esperanza van M.L.W.

Nelisse uit Breskens, 1-9-1989 opgave id nr. NLD196800029, 24-4-1991 SCH 18 Gemma jacoba van C.P. Mos uit Den haag, 8-1993 na

een brand opgelegd bij Machinefabriek Padmos in Stellendam en heeft niet meer onder SCH 19 gevist, 1-10-1996 SL 60 Janneke van

Rederij Padmos uit Stellendam, tevens een andre motor: 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1993 en opgave GT 62, 13-5-1997 UK 137 Deo

Volente van vof. L. Hakvoort & L. Kramer uit Urk, ropeleeters; PCEA, 3-1999 tenaamstelling: Zeevisserijbedrijf Deo Volente UK 137 uit

Urk (dezelfde eig.), 2002 nieuwe schoorsteen en achterportaal mast verwijderd, 2004 een andere motor: 299 pk., 220 kw. Mitsubishi

 uit 1997, 4-5-2007 TX 41 Broedertrouw van Gebr. de Vries uit Oudeschild.                  foto's: Ed Vroom


TX 42 Res Nova

in 2003 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf De Plaete in Ooltgensplaat, 16-8-2003 casco te water, ingebouwd met een 256 pk.,

188 kw. Cummins uit 2003, 15-10-2003 geregistreerd als BR 39 Elena van F.E. de Vrijer en zn. uit Hoofplaat, 20-10-2003 officiële

proefvaart, afm. 19,99 x 6,00 x 2,60, GT: 67, roepletters: PDVE, 5-3-2008 TX 42 Res Nova van vof. Res Nova uit Oudeschild

( Eric Boersen en Richard Koning)   foto 1: Jan v.d. Veen  2: Ronald Leunge  3 t/m 4: Henk Perdok   5 +6: Matthias Kock

 

TX 45 Berend Cornelis

in 2000 gebouwd bij Stal Rem S.A. in Gdansk en afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Stellendam, casco 2000 geregistreerd als VD

54 van C.J. Kes & zonen B.V. uit Volendam, is echter nooit als VD 54 afgebouwd, 1-2002 casco verkocht aan fam. Daalder uit Texel,

2002 ingebouwd met een 300 pk., 221 kw Mitsubishi uit 2002, 30-1-2002 geregistreerd als TX 45 Berend Cornelis van vof. Visserij

bedrijf TX 45 uit Den Burg, (Ben & Cor Daalder), afm 23,97 x 6,85 x 3,65, GT 151, roepletters: PBHE, id nr. NLD200002606, 18-7-2002

proefvaart, 27-7-2002 offieciële overdracht in Oudeschild, 1-2008 mede eigenaar P.A. v.d. Vis (TX 68) en de firma naam wordt

vof. Vertrouwen uit Oosterend, 28-5-2008 SCH 45  Jacob Cornelis van P. Knoester Junior B.V. uit Den Haag.

foto 1: Henk Perdok   2: Frans Sanderse

 

TX 48 Solea

in 2000 gebouwd bij Cenal Shipyard in Gdansk en afgebouwd bij Padmos in Bruinisse, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi

uit 2000, 8-12-2000 ingeschreven als TX 48 Solea van Jaap Vlaming uit Oosterend, afm. 23,97 x 6,85 x 3,65, GT 150, roepletters:

PBDY, id. nr. NLD 200002612, 6-11-2001 technische proefvaart, 10-11-2001 officiële overdracht en tenaamstelling Jac. Vlaming en

zonen B.V. uit Oosterend, 31-10-2001 GT gew. in 151, 3-2011 TN 48 Solea van TN Trawlers Ltd. uit Troon, 6-2012 BM 7 Lady Maureen.

foto 2: Henk Perdok      3+4: Hylke Smits                                                           

 

TX 63 Verwachting

in 1986 is de mechanische kokkelvisser gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Greuns in Leeuwarden b.nr. 5940,

ingebouwd met twee Scania Vabis motoren van 1986, elk 296 pk.,218 kw., 7-1986 geregistreerd als LO 13 Catjan van Visserijbe-

drijf D. Visser B.V. uit Peasens, afm. 43,70 x 11,80 x 1,60,  BRT 143,49, GT: 311, een aantal jaren later is de brug verlaagd,9-8

1994 HA 117 Missouri van Mosselkwekerij BRU 40 uit Bruinisse en twee nieuwe Guascor motoren van 1987 elk 415 pk., 305 kw.,

13-7-1995 TX 63 Verwachting van Lenger Seafoods uit Harlingen, 23-3-1994 motor vermogen 829 pk., 610 kw., 24-7-1998

motor vermogen 543 pk., 400 kw., 2-1999 twee nieuwe Scania Vabis motoren van 1998 van elk 272 pk., 200 kw., 30-1-2004

motor vermogen elk 552 pk., 406 kw., 4-2005 verbouwd voor een nieuwe mosselproject, de mechanische kokkelvisserij is per

2005 verboden, in 2009 tenaamstelling Lenger Seafoods Visserij B.V. uit Yerseke, id. nr. NLD198600232, imo 8805901

foto's: Henk Perdok

 

TX 65 Bona Fide

in 1990 gebouwd bij Scheepswerf Volharding in Stavoren en afgebouwd bij L. Hollander in Lemmer, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw.

Deutz uit 1990,  20-11-90 ingeschreven als WON 24 Elisabeth van gebroeders Koornstra uit Makkum, afm. 22,06 x 6,00 x 2,60, GT 92,

roepletters: PDWL, 1-1998 nieuwe 300 pk., 221 kw. Deutz uit 1997, 12-1998 tenaamstelling Visserijbedrijf Gebr. Koornstra uit Makkum,

11-10-2003 roepletters gewijzigd in PDXJ, 30-10-07  TX 65 Bona Fide van E.M. Kalf uit Oudeschild, roepletters nu weer PDWL, 2013 andere

motor: 300 pk., 221 kw. Scania uit 2011 .     foto's: 1 t/m 4 Henk Perdok    5 t/m 7 : Matthias Kock 21-1-2011 in Büsum

TX 66 Anna Margaretha II

in 1985 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Haak in Zaandam b.nr. 966, ingebouwd met een 2950 pk., 2171 kw. Stork Werkspoor

uit 1984, 10-5-1985 geregistreerd als TX 66 Anna Margaretha II van W.J.M. Boom uit Oudeschild, afm. 44,10 x 8,60 x 5,19, diepgang:

5,001, GT 434, roepletters: PCRP, 10-1985 motor vermogen: 3600 pk., 2648 kw., 1-9-1989 opgave id nr. NLD198500605, 1990

motor vermogen: 2950 pk., 2170 kw., 27-1-2000 UK 292 Dirkje Alja van Zeevisserijbedrijf R. Oost & zn. uit Urk, 23-9-2005 motor

vermogen: 2000 pk., 1471 kw., 6-11-2005 uitgeschreven na sanering, 11-2006 verkocht aan een Britse particulier woonachtig op

Guernsy, die de kotter laat verbouwen tot jacht t.b.v. Caribisch gebied bij Maaskant in Stellendam, beneden deks wordt ingericht voor

particulier gebruik, 7-2008 onde de naam Kailani III naar Engeland vertrokken, waar het nog wordt voorzien van een keuken, echter

door privé omstandigheden gestopt met de verbouwing, 5-2013 gekocht door Koos Merema uit Delfzijl, die er t.z.t. in wil wonen.

foto 2: Sikke Wielstra


TX 68 Vertrouwen

in 1993 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Haak in Zaandam. b.nr. 992, 1ingebouwd met een 999 pk., 1470 kw. Caterpillar uit 1993,

28-6-1993 ingeschreven als TX 68 Vertrouwen van Vertrouwen TX 68 B.V. uit Oosterend (P.A. v.d. Vis), afm. 41,15 x 8,50 x 4,38, GT 438,

roepletters: PIFT, 1-2008 werd Cor Daalder mede eigenaar, de nieuwe tenaamstelling is nu  Vertrouwen TX 68 vof. uit Oosterend, in 2008 is

de kotter gerenoveerd o.a. verhoogde portaalmast, stuurhuis vernieuwd enz.  foto 1+2: Henk Perdok   3: Willem Groenia  4:Marcel Coster

 


TX 94 Avontuur

in 1993 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Haak in Zaandam, ingebouwd met een 2000 pk., 1471 kw. Stork Werkspoor uit 1992,

11-1-1993 geregistreerd als TX 94 Avontuur van fa. Gebr. Boersen & zn. uit Oudeschild, afm. 40,00 x 8,50 x 5,30, GT 424, roepletters:

PCWO, id nr. NLD199301725, in 1995 eigenaar fa. C. & C. Boersen uit Oudeschild, in 2001 Visserijbedrijf K. Boersen uit  Oudeschild.  

foto 1+2: Hylke Smits  3+4: Willem Harlaar                

                                                                                                             

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                    

'

Maak jouw eigen website met JouwWeb