NG (Emden)
NG 1 Jurie van den Berg
in 1979 gebouwd: voorste selectie bij Scheepswerf Hoogezand te Hoogezand en achterste selectie bij Scheepswerf Gorter in Hoogezand b.nr.
196, ingebouwd met een 1500 pk., 1103 kw. Brons uit 1979 (de laatste kotter met een Brons motor), 9-8-1979 ingeschreven als UK 61 Jurie
van den Berg van Zeevisserijbedrijf Jan van den Berg Jzn. uit Urk, afm. 36,28 x 8,02 x 4,42, BRT 273,54, GT 269, roepletters: PFFU, 21-3-
1988 NG 1 Jurie van den Berg van Zeevisserijbedrijf Jan van den Berg Jzn. uit Ditzum, motorvermogen: 1349 pk., 993 kw. roepletters:
DMAA, 13-9-1993 roepletters gewijzigd in DCDW, in 1998 achtermast weggehaald en een nieuwe sierpijp op de brug geplaatst, foto 2+3,
23-1-2014 in aanvaring gekomen met de windoffshore schip Pacific Ocean, aan bakboord kant schade aan de portaalmast (helemaal naar
voren geklapt), giek, sierpijp en hekwerk, wordt vrijwel direct gerepareerd in Urk. foto 1 t/m 4: Henk Perdok 5 t/m : Johan van Lier
NG 2 Rheiderland
in 1973 gebouwd bij Schiffswerft Max Sieghold in Bremerhaven b.nr. 160, ingebouwd met een 400 pk., 294 kw. Deutz, 1973
ingeschreven als BX 748 Kai van Gerhard Sachtleber uit Bremerhaven, afm. 26,40 x 6,68 x 3,36, diepgang; 2,648, BRT 105,87, later
GT 125, roepletters: DEDG, 1983 BX 748 Hannelore Jürss van Helmut Jürrs uit Bremerhaven, 1-1-1990 opgave id nr. DEU000020400,
9-11-1995 NG 248 Rheiderland van Seefischereibetrieb v.d. Berg uit Ditzum, 7-3-1196 NG 2 Rheiderland van dezelfde eigenaar,
12-1999 nieuwe 400 pk., 294 kw. Caterpillar uit 1999 en voozien van een nettengalg op achterschip, 21-3-2000 loa. gewijzigd in
26,29, 13-9-2007 domiclie thans Greetsiel. foto 1: Hylke Smits 2: Sjors Bergs
NG 4 Vertrouwen
in 1982 gebouwd bij Scheepswerf Veldthuis "Groningen" , in Zuidbroek en afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Stellendam,
ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1982, 5-7-1982 geregistreerd als UK 145 Atje Helena van T. Pasterkamp, afm.
24,93 x 6,03 x 2,78, roepletters: PSUY, 1-9-1989 opgave id nr, NLD198200994, 6-10-1988 motor vermogen: 640 pk., 471 kw., 31-12-
1993 tenaamstelling: vof. Gebr. Pasterkamp uit Urk en een nieuwe 500 pk., 368 kw. Mitsubishi uit 1993, 1994 opgave GT 113,1-1996
naam schip gewijzigd in "Teunis van Atje" , 10-1999 verbouwd o.a. nieuwe verschansing, schoorsteenmast en nettenrol bij
Scheepswerf Metz in Urk en een nieuwe 580 pk., 427 kw. Caterpillar uit 1999, 17-3-2000 NG 4 Vertrouwen van FK (Fischkutter)
Niedersachsen GmbH. (gebr. v.d. Berg, Urk), 18-12-2007 i.v.m. volgevangen visquotum, voor de eerst ker overgeschakeld op de
garnalenvisserij, i.v.m. de Duitse regelgeving, schip eerst met 93 cm ingekort tot ca. 24 meter, motor vermogen: 300 pk., 221 kw.,
5-2012 wordt bij VCU-TCD omgebouwd t.b.v. twinrig visserij o.a. achterschip aangepast, 2-2014 GRE 33 Vertrouwen van dezelfde eigenaren
foto 1 t/m 4 Henk Perdok 5+6: Matthias Kock 7: Rienk Nadema 8: Kor Sikkema
NG 5 Stadt Emden
in 1970 gebouwd bij Holland Launch (v.d. Molen) in Zaandam b.nr. 467 en afgebouwd bij Machinefabriek A. & L. Hoekman in Urk, ingebouwd
met een 660 pk. Stork Werkspoor uit 1970, 19-11-1970 LE 62 Pietertje Elisabeth van J. Toering uit Lemmer, afm. 28,48 x 7,03 x 2,95, BRT
132,15, 5-2-1973 tenaamstelling: J. Toering & zn. uit Lemmer, 3-6-1975 LE 6 Elisabeth van Scheepswerf BOot lemmer B.V. uit Lemmer, 25-
11-1975 gesaneerd en opgelegd, 1976 verlengd, thans afm. 31,76 x 7,04 x 3,41, diepgang; 2,550, GT 152, 1977 BX 759 Ostsee I van
Rederei Jürgen Bischoff uit Bremerhaven, 1-1-1990 opgave id. nr. DEU000060400, 1991 NG 5 Stadt Emden van Stern Fischerei Betrieb
Emden ( P. de Boer uit Urk), 5-1999 verkocht aan K. Bakker uit Urk; thans tenaamstelling: Viribus Initis B.V. uit Urk, 5-2000 verbouwd o.a.
actermast weggehaald; voorzien van een nieuwe verschansing en schoorsteenmast bij Sleephelling Mij. Scheveningen in Scheveningen,
9-2003 nieuwe 659 pk., 485 kw. Mitsubishi bij Machinefabriek Padmos in Stellendam, 2006 opgelegd voor de verkoop, 2008 weer ter
visserij, 2-20012 schip verkocht aan Lenger Seafoods uit Yerseke, de Duitse rechten aan SC 35 en SC 45, 8 t/m 10-2012 ingericht voor de
visserij op queen scallops in de noordzee, 12-11-2012 UK 5 Vantage van Lenger Seafoods Visserij B.V. uit Yerseke, afm. 31,65 x 7,00 x
3,20, GT 174, motor vermogen (dezelfde motor) 1000 pk., 736 kw., roepletters: PCMX. foto 1+3: Henk Perdok 2+4: Rienk Nadema
NG 9 Haaije
NG 9 Nordsee
NG 9 Emily Sophia
in 1963 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Westerdijk in Terhorne b.nr. 23, ingebouwd met een 155 pk. Deutz uit 1963, 2-5-1963
geregistreerd als WR 147 Amsteldiep van W. Veling en F. Koster, afm. 19,00 x 5,10 x 2,30, BRT 44,43, 6-3-1964 nieuwe 202 pk. Kromhout uit
1964, 7-1-1970 W. Veling alleen eigenaar, 15-3-1973 verkocht naar Duitsland, in 1973 ST 19 Fürchtenicht van Hans Werner Martens,
roepletters: DLZN, 1975 nieuwe 245 pk., 180 kw. Cummins uit 1975, 1980 nieuwe 240 pk., 177 kw. M.A.N. uit 1980, 9-12-1983 eigenaar
Helga Caine, 10-10-1985 eigenaar Dirk Ovens, 15-12-1987 BOR 2 Insulaner van Hans Jürgen Feeken uit Borkum, afm. 19,27 x 5,11 x 2,16,
BRT: 44,43, roepletters blijven DLZN, 1988 nieuwe 245 pk., 180 kw. Scania Vabis uit 1988, 1-1-1990 opgave id. nr. DEU000980300, 27-3-
1990 eigenaar Emder Fishcreigesellschaft GmbH. uit Emden, 5-6-1990 eigenaar Insulaner Fischerei GmbH., 6-7-1992 eigenaar Borfisch
Fischrei GmbH., 1-3-1995 NG 9 Haiije van Küstenjäger & Euro Seafish uit Emden (O. Slagman, Vriescheloo), 3-6-1996NG 9 Nordsee van
Fischereibetrieb Rousant GmbH., 2-9-1999 loa. gew. in 19,33, 19-11-1999 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1999, 11-2013 NG 9 Emily
Sophia van Seefischereibetrieb Nordsee GmbH. uit Emden. (Harry Bottema, Zoutkamp), 2-2014 GRE 34 Emily Sophia van Harry Bottema
motor: 300 pk., 221 kw. Scania b.j. ? (registratie volgt)
foto 1+2: Sikke Wielstra 3: Marco Rohwedder, 4 en 9+10: Henk Perdok 5 t/m 8: Matthias Kock
NG 10 Aqua Fauna
in 1982 gebouwd bij Schiffswerft Julius Diedrich in Oldersum b.nr. 144, 10-6-1981 kiel gelegd, 2-2-1982 casco te water, ingebouwd met een
600 pk., 441 kw. Deutz uit 1982, in 1982 ingeschreven als BX 767 Jörn van Jörn Seefischereibetrieb uit Bremerhaven, afm. 27,89 x 7,01 x
3,61, diepgang 2,301, GT 124, roepletters; DESL, later tevens ingericht voor de bokkenvisserij o.a. nieuwe portaalmast geplaatst en
shelterdeck weggehaald, 8-1995 NG 10 Aqua Fauna van Jodu Fishing uit Emden (G. de Jong uit Den Oever), 10-1999 nieuwe 600 pk., 441
kw. Caterpillar uit 1999, 6-2004 nieuwe aluminium nettenrol en portaal mast bij Machinefabriek Luyt in Den Oever, begin 2009 verlengd
bij Machinefabriek Luyt in Den Oever, thans l.o.a. 31,37 en GT. 189. foto 4 t/m 6: na verlenging. foto's: Henk Perdok
NG 12 Prins Maurits
in 1991 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk b.nr. 89 en afgebouwd bij Machinefabriek A. & L. Hoekman in Urk, ingebouwd met
een 2000 pk., 1471 kw. Stork Werkspoor uit 1990, 25-4-1991 ingeschreven als UK 225 Prins Maurits van Zeevisserijbedrijf Prins
Willem B.V. uit Urk ( A. van Slooten & co.) afm. 41,82 x 8,50 x 5,20, diepgang: 3,530, GT: 446, roepletters: PGVW, 26-4-2004
omgevlagd als NG 12 Prins Maurits van dezelfde eigenaar, roepletters; DQZO, 5-2011 wordt omgebouwd voor toerisme in Urk
foto 1 t/m 4: Henk Perdok 5+6: Hylke Smits
NG 14 Georgina
in 1978 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Klerk in Kruispolder, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1978, in
1978 in de vaart als rekreatie schip "Vaya Con Dios" van een particulier uit België, afm. 18,85 x 5,14 x 2,46, GT 39, 9-5-1996
ingeschreven als ZK 35 Noordzee van Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, nummer heeft er nooit opgestaan en ook niet onder
dit nummer gevist, 29-11-199 NG 14 Georgina van Fichereibetrieb de Rousant GmbH. uit Emden, roepletters: DCQK, in 2001 visklaar
en in de vaart, in 2010 zijn de gieken verlengd, (zie foto 5). id. nr. NLD197801975.
foto 1 +3: Matthias Kock 3: Henk Perdok 4: Jan v.d. Veen 5+6: Gerold Conradi
NG 15 Aaltje Visser
in 1998 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf v.d. Werff & Visser in Irnsum, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw.
Mitsubishi uit 1998, 11-4-1998 casco te water, 24-6-1998 geregistreerd als NG 15 Aaltje Visser van Seefischereibetrieb
Ork GmbH. uit Emden (gebr. K., J. & F. Post uit Urk), afm. 23,97 x 6,80 x 3,80, GT 150, roepletters DFRA, 1-2009
verkocht aan Maart van Duijn uit Katwijk aan Zee, 12-2-1999 LT 34 Jupiter van Kafish B.V. uit Katwijk aan Zee (M.v. Duijn)
7-2009 bij Machinefabriek Noordover uit Urk ingericht voor de twinrig visserij.
foto 1: Kor Sikkema 2: www.kotterfoto.nl 3+4: Henk Perdok
NG 19 Elisabeth
in 1988 gebouwd bij Scheepswerf van der Molen in Zaandam b.nr. 681 en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp,
ingebouwd met een 1708 pk., 1257 kw. Bolnes uit 1988, 2-11-1988 UK 194 Elisabeth van fa. L. Romkes en zn. uit Urk, afm. 36,30 x 7,85
x 4,15, GT 281, roepletters: PDWM, in 1990 motor vermogen: 1522 pk., 1120 kw., in 1995 motor vermogen: 1708 pk., 1257 kw., 5-1996
tenaamstelling fa. Gebr. Romkes uit Urk, 21-9-2005 NG 19 Elisabeth van dezelfde eigenaren nu uit Emden, motor vermogen: 1717 pk.,
1264 kw., roeletters: DCGA 2. foto's: Henk Perdok
NG 24 Sola Gratia
in 1986 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk, afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met een 300 pk., 221
kw. Guascor uit 1986, 4-1986 geregistreerd als UK 212 Gretha Johanna van G. Post uit Urk, afm. 23,49 x 6,00 x 2,90, BRT 66,41, GT 88,
roepletters: PEJZ,1-1-1990 SH 24 Gretha Johanna van Gretha Louise GmbH. uit Urk (Geert Post), roepletters: DFNM, id nr.NLD198500939,
1-1-1992 UK 212, 8-8-1992 NC 304, 27-6-1994 UK 212 en 1-1-1997 NC 304, steeds dezelfde naam en eigenaar, ca. 2001 nieuwe 300 pk.,
221 kw. Mitsubishi uit 2001, 25-9-2012 NG 30 Morgenster van Dries Meijer en zoon uit Zoutkamp, 3-2014 NG 24 Sola Gratia van Spes Nova
B.V. uit Urk (Henk Visser) foto 1: Henk Visser 2: Jan v.d. Veen
NG 30 Morgenster
in 1986 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk, afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met een 300 pk., 221
kw. Guascor uit 1986, 4-1986 geregistreerd als UK 212 Gretha Johanna van G. Post uit Urk, afm. 23,49 x 6,00 x 2,90, BRT 66,41, GT 88,
roepletters: PEJZ,1-1-1990 SH 24 Gretha Johanna van Gretha Louise GmbH. uit Urk (Geert Post), roepletters: DFNM, id nr.NLD198500939,
1-1-1992 UK 212, 8-8-1992 NC 304, 27-6-1994 UK 212 en 1-1-1997 NC 304, steeds dezelfde naam en eigenaar, ca. 2001 nieuwe 300 pk.,
221 kw. Mitsubishi uit 2001, 25-9-2012 NG 30 Morgenster van Dries Meijer en zoon uit Zoutkamp, 3-2014 NG 24 Sola Gratia van Spes Nova
B.V. uit Urk (Henk Visser) foto 1+2: Henk Perdok 3 t/m 8: Gerold Conradi
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maak jouw eigen website met JouwWeb