ACC (Accumersiel)

                                       

                                                             ACC 1 Delphin

in 1968 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. motor, 1968 geregistreerd

als NOR 206 Delphin van Peter Heynen uit Norddeich, afm. 17,14 x 5,04, BRT 32,50, later GT 35, roepletters: DCDK, 1974 ACC 1 Delphin

van Günther Kruse uit Accumersiel, 1979 eigenaar Onno Kruse uit Accumersiel, 1986 eigenaar Wilhelm Freimuth uit Accumersiel,

1-1-1989 opgave id nr. DEU000810300, 20-3-1996 GRE 26 Avalon van Hans Jürgen Franke uit Greetsiel, 25-8-1997 nieuwe 300 pk., 221

kw. motor, 8-10-2001 GT gewijzigd in 33, 2002 nieuwe 300 pk., 221 kw. Volvo Penta uit 2002.   

foto 1: Thomas Warschewitz   2+3: Henk Perdok

ACC 1 Gerda Bianca

in 1986 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. motor,  1986 ingeschreven

als PEL 1 Yvonne, loa. 17,00, BRT: 43, GT: 46, 1-1-1990 opgave id. nr. DEU500550108, 8-3-2006 ACC 1 Gerda Bianca van Tom Caspers uit

Accumersiel, 8-7-2008 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 1-2011 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania uit 2010, id. nr.DEU500550108     

 foto 1+2 en 5+6:  Matthias Kock     3 +4 : Gerold Conradi

                                                      

                                                                 ACC 2 Emma

in 1977 gebouwd met "ronde kont" bij Schiffswerft Lübbe Voss, Ihlow/Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 290 pk., 213 kw. Volvo

uit 1976, 1977 ingeschreven als ACC 2 Emma van Andreas de Witt uit Accumersiel, afm. 17,26 x 5,41 x 2,30, BRT 36,92, roepletters:

DCVW, 1980 bij Schiffswerft Lubbe Voss in Westende-Kirchloog voorzien van "spiegelkont" en tevens achterschip met 1 meter verlengd,

thans loa. 18,26, 1985 nieuwe 300 pk., 221 kw. Volvo, 10-1-1986 GRE 24 Friedrich Conradi van Gerold Conradi uit Greetsiel 1-1-1990

opgave id nr. DEU00132030, 24-3-2000 wederom bij Schiffswerft Lubbe Voss verbouwd, o.a. stuurhuis met 1 meter verlengd, aan de

voorkant 25 cm. verhoogd, nieuwe mast op stuurhuis, machinekamer met 1 mtr. verlengd en een nieuwe 300 pk., 221 kw. Volvo Penta

uit 1999, thans loa. 18,26 en GT 47, 2/3-2010 bij Scheepswerf Balk in Urk met 1,70 meter verlengd, thans loa. 20,00 en GT 53, tevens

de techniek vernieuwd o.a. lieren, 31-1-2014 in Greetsiel een nieuwe 300 pk., 221 kw. Volvo Penta uit 2013 geleverde en geplaatst door

fa. Petzelberger uit Aurich                                 foto: Thomas Warschewitz      

ACC 2 Emma                          

ACC 2 Uranus

in 1986 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 238 pk., 175 kw. Deutz uit 1985, 1986

ingreschreven als ACC 2 Emma van Andreas de Witt uit Dornumersiel, afm. 12,50 x 4,80 x 1,40, roepletters: DCGK, in 1987 al verlengd,

omdat de kotter niet stabiel was, thans afm. 14,97 x 4,82 x 1,25, GT 23, en een nieuwe 238 pk., 175 kw. Volvo uit 1986, 1-1-1990

opgave id nr. DEU000820300, 29-8-1994 ACC 2 Uranus van Dirk Sander uit Nessmersiel, later is de achtermast veranderd, 2004 nieuwe

238 pk., 175 kw. Scania, 22-2-2008 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania uit 2007, 1-3-2011 werd Nils Sander uit Nessmersiel eigenaar.

foto's: 1: Heinz Peters     2: Sikke Wielstra    3 t/m 6 Matthias Kock.  7 t/m 10 Gerold Conradi

 

ACC 3 Harmonie

in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Bodewes in Franeker, ingebouwd met een 190 pk. Kromhout uit 1962, 27-11-1962 geregistreerd als

DZ 4 Dolfijn van H. van der Wijk uit Farmsum, afm. 20,04 x 5,33 x 2,04, BRT 49,80, roepletters: PDRG, later werd de kotter voorzien van

een buiskap en een nieuwe motor, 26-11-1974 NOR 202 Pirola van Gerd Ysker uit Norddeich, later verkocht aan Nederlandse eigenaren,

maar blijft onder NOR 202 varen, 8-5-1991 ACC 3 Harmonie van Jan Gerds Rinjes uit Accumersiel, voorzien van een nieuwe stuurhuis,

motor vermogen 300 pk., 221 kw., GT 54, 8-2008 nieuwe stuurhuis, omdat de vorige is uitgebrand, 3-2009 i.v.m. Duitse stabiliteits

eisen verlengd bij Voss Werft in Aurich, nu loa. 22,56 en GT 61            

 foto 1: Henk Perdok       2: Stefan Schneidereit     3+4: na verlenging Matthias Kock      5+6: Gerold Conradi

 

ACC 4 Freya

in 1970 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, 1970 ingeschreven als ACC 4 Freya van Sander uit Accumersiel, 

afm. 17,55 x 4,80 x 1,95, BRT: 26,81, later GT 31, Roepletters: DCGU en motor vermogen: 238 pk., 175 kw., 

foto's:  1 t/m 3: Matthias Kock     4: Henk Perdok  5+6: Gerold Conradi

                                     

                                                              ACC 5 Sperber

in 1956 gebouwd bij Schiffswerft Wilhelm Mews in Cuxhaven, ingebouwd met een 150 pk. Modag, in 1956 geregistreerd als NC 333

Sperber van Hans Peters uit Cuxhaven, afm. 16,74 x 5,25, diepgang; 1,75, BRT 33,88, later GT 35, roepletters: DFND, later ACC 5

Sperber van Hans Jürgen Caspers uit Accumersiel, motor: 200 pk., 147 kw. Volvo Penta, ca. 1980 eigenaar Wilhelm Windt uit Accumer-

siel, 1982 NOR 203 Sperber van Heiko Noormann uit Norddeich, motor: 230 pk., 169 kw. Volvo Penta, 1-1-1990 opgave id nr.

DEU001640300,1-1-2011 uitgeschreven en verkocht voor de rekreatie vaart.                       foto: Sikke Wielstra

 

    

      ACC 5 Anita

in 1956 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 83, ingebouwd met een 150 pk. Deutz type 716, 1956 geregistreerd als AY 4

Anita van Engelke Lottmann uit Norddeich, afm. 15,01 x 4,45, diepgang: 1,35, BRT 18,41, GT 20, roepletters: DCPF, 1972 HAR 3 Anita

van fam. Tadje uit Carolinensiel, 1981 nieuwe 198 pk., 146 kw. Volvo TMD 100A, 1987  HÜS 33 Freya I van Gerd Fanslau uit Hüsum,

1-1-1990 opgave ID nr. DEU500420102, 6-1-2005 afm. 14,76 x 4,30, diepgang: 1,40, 3-12-2008 FED 8 Anita van Martin Sievers

uit Kötermoor (Fedderwardersiel).                              foto 1: Henk Perdok     2: Matthias Kock

                                                

                                                  ACC 6 Uranus

ACC 6 Godewind

in 1967 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum. b.nr. 165, ingebouwd met een 180 pk., 132 kw. Volvo Penta, 1967 ingeschreven als HAR

17 Gudrun Albrecht van Johann Albrecht uit Harlesiel, afm. 15,25 x 4,60 x 1,65, BRT 20,57 GT 21, roepletters: DCCA,  in 179 ACC 6 Uranus

van Dirk Sander uit Accumersiel, in 1994 ACC 6 Godewind van Helmut Finke uit Accumersiel, 7-2001 werd Visserijbedrijf de Rousant uit

Lauwerzijl de eigenaar, 2-10-2003 loa. gewijzigd in 15,44, 8-11-2004 GRE 35 Godewind van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., 1-2006

nieuwe 238 pk., 175 kw. Volvo Penta uit 2005, 27-12-2011 brand uitgebroken, de brandweer heeft nog een stuk dek weggezaagd, de kotter

lag op de Marscheider Werft in Büsum, 1-3-2014 SU 2 Godewind van Sebastiaan Conrad uit Husum 

foto 2: Henk Perdok    3: Hans-Joachim Reinecke

 

ACC 7 Elke

in 1986 gebouwd bij Schiffswerft Lubbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 238 pk., 175 kw. Deutz uit 1985, 1986

geregistreerd als ACC 7 Elke van Peter de Wit uit Accumersiel, loa. 12,50, roepletters: DCGN, 1988 verlengd: thans loa. 15,09 en GT 23,

1-1-1990 opgave id nr. DEU000860300, 1-6-1997 FRI 35 Zenit van Marko Rohwedder uit Friedrichskoog, later voorzien van een portaalmast

op achterschip 25-1-2005 loa. gewijzigd in 14,96, 2007 nieuwe 238 pk., 175 kw. M.A.N. uit 2007.   foto 1: Henk Perdok   2: Sikke Wielstra

 

ACC 8 Orion

in 1981 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog. b.nr. 98, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. motor, 1981 

geregistreerd als ACC 8 Orion van Orion Fischereibetrieb uit Dornumersiel (Chr. Jahnsen), afm.18,15 x 5,40 x 2,40, BRT 36,96, roepletters:

DCFM, 9-3-1994 verlengd: loa. 20,65, GT 53, 3-6-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Volvo Penta uit 1994.  

foto's: 1:  Henk Perdok (5-2002)  2: Matthias Kock (8-10-07 en 30-6-09)  5 t/m 7: Gerold Conradi  (28-3-11)

                                   

                                                       ACC 9 Margret Byl

in 1949 gebouwd in Oldenburg en geregistreerd als BOR 14 Osterems van Christoff Byl uit Borkum, afm. 15,15 x 4,20 x 1,68, cbm. 73,2,

roepletters: DGVJ, later DCNV, kreeg later de naam Margret Byl,  26-11-1959 opgelegd in Emden, 8-12-1966 ACC 9  Margret Byl van

Gerhard Rosenbaum uit Accumersiel, motor: 6 cilinder 150 pk. Deutz uit 1967, 23-8-1974 verkocht aan Hans J. Joel uit Hamburg, die het

naar Engeland heeft verkocht en komt o.a. in de vaart als sportvisserijboot, 23-8-1974 LO 140 van Kevin Knapp uit Leigh on Se, later

TO 25, eind 70er jaren terug in Nederland als UK 25 Zeehond van C. Nobel t.b.v. sportvisserij vanuit IJmuiden, motor: 150 pk. 110 kw.

Deutz uit 1964, nummer staat er wel op, maar niet geregistreerd, 5-1980 WON 2 Suze van Gebr. T.W. & J.A. Yska uit Makkum, afm. 16,50 x

4,27 x 1,61, BRT 25,71, 6-1981 LO 19 Verwisseling van P. B. Wolters uit Zoutkamp, loa. nu 15,76 en BRT 24,26, zou nog even ZK 19 zijn

geweest, maar niet als zodanig geregistreerd, omdat LO toen verplicht was, 10-1982 HA 18 Jannie van J. de Wit uit Harlingen, motor; 168 pk.,

124 kw. D.A.F. DK-1160-M, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD195000172, 18-12-1990 ZK 31 Hunze van Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit

Lauwerzijl, 13-6-1995 opgave GT 26, 22-8-1995 uitgeschreven en verkocht voor de rekreatie.


                                                        

                                                          ACC 9 Tanja

in 1973 gebouwd bij Hatra Werft in Lübeck als compositie bouw, hout op stalen spanten en afgebouwd bij Maff Werft in Travemünde,  

ingebouwd met een 250 pk., 183 kw. M.A.N.  uit 1973, 5-12-1974 ingeschreven als ACC 9 Tanja van Gerhard Roosenbaum uit Accumersiel,

afm. 18,80 x 5,94 x 2,23, cbm 105,9, roepletters: DCRR, 25-10-1976 nieuwe 300 pk., 221 kw. Volvo uit 1976, 7-10-1983 in de Accumer Ee

aan de grond gelopen en gezonken, bemanning  gered, kotter als verloren beschouwd.   

 foto 1: Gerhard Roosenbaum    2: Thomas Warschewitz    3: Jann Linneberg  

 

  

ACC 9 Ozean

in 1985 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw., 3-1986 ingeschre ven als

ACC 9 Ozean van Onno Kruse uit Dornumersiel, loa. 18,95, BRT 42,85, GT 71, roepletters; DCHI, 1988 is de hek in Norddeich met 1 me-

ter verlengd, 1-1-1990 opgave id nr. DEU000880300, 1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Volvo uit 1996.  

foto 1+2: Matthias Kock         3 t/m 6: Gerold Conradi

                                                                                                                                   

                             

ACC 10 Möwe III

ongeveer in 1955 gebouwd bij Schiffswerft Schlömer in Oldersum, ingebouwd met een 35 pk. motor, en rond die tijd in de vaart als

rondvaartboot "Möwe III" van Rass uit Norderney, afm. 11,99 x 3,90 x 1,20 en in ca. 1955 GRE 35 Möwe III van Harm Siebrands uit

Greetsiel, hij liet er een 105 pk. Büssing uit een autobus inbouwen, ca.1958 BOR ? Möwe III van Jürgen Feeken uit Borkum, ca. 1964 ACC

10 Möwe III van Peter de Witt, Dorumersiel, motor; 75 pk. Deutz, ca.1970 VAR 2 Christa II van Eilert Rah uit Varel,later voorzien van

nieuwe masten en stuurhuis, ca. 1974 HOO 63-N van Walter Karp uit Hooksiel, tijdens het vissen op de Weser is de kotter gekapseisd en

gezonken, is wel gelicht, later "Pegasus" met als haven Wilhelmshaven echter zonder kenteken, weer later, in elk geval na 1997, als

museumschip "Varel 1 Harm Meyer" op de wal in Varel.                  foto's: Peter de Witt         N.B. gegevens kunnen afwijken.

 


ACC 10 Komet

in 1977 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog b.nr. 71, ingebouwd met een 8 cilinder 296 pk., 218 kw. Deutz uit

1977, 1978 geregistreerd als ACC 10 Komet van Peter de Witt uit Accumersiel, afm. 18,79 x 5,45 x 2,30, BRT 49,81, GT 57, roepletters:

DCWK, 14-3-1988 eigenaar Ralf van Osten uit Accumersiel, 1-1-1990 opgave id nr. DEU0008903002-2000 nieuwe 300 pk., 221 kw.

Scania uit 1999,26-22-2003 GT gewjzigd in 52.       foto 1+2: Matthias Kock    3 t/m 6:: Gerold Conradi

 

ACC 11 Johanne

in 1957 gebouwd bij Schiffswerft Schlömer in Oldersum, ingebouwd met een 3 cilinder Modag, in 1957 geregistreerd als NEU 244 Johanne van

Bernhard Ricklefs uit Neuharlingersiel, afm. 14,06, later GT 15, later een nieuwe 150 pk., 110 kw. Deutz (al voor 1977), in 1978 ACC 11

Johanne van Uwe Caspers uit Dornumer/Accumersiel, 1-5-1992 NOR 202 Johanne van Dirk de Wall uit Norddeich, 10-2001 verkocht aan

Visserijbedrijf de Rousant uit Lauwerzijl en opgelegd in Zoutkamp, 15-1-2002 uitgeschreven en de kotter heeft een bestemming gekregen

buiten de visserij.   id nr. DEU001890300.                          foto 1: Uw en Tom Caspers       2: Sikke Wielstra

 

                                                      ACC 11 Helene

in 1978 gebouwd bij Bootswerft Mewes in Cuxhaven, ingebouwd met een 249 pk., 183 kw. M.A.N., in 1978 ingeschreven als PEL 3 Helene

van Willie Balzukeit uit Pellworm, afm. 17,99 x 5,50 x 2,30, diepgang: 2,10, BRT 36,97, later GT 49, in 1990 een nieuwe 300 pk., 221 kw. 6

cil. Deutz uit 1990, 1-6-1992 ACC 11 Helene van Uwe Caspers uit Accumersiel, 3-8-1998 ST 16 Yasmin van Olaf Schmidtuit Tönning, in 2007

failliet gegaan, 2-10-2007 CUX 18 Goedeke Michel van Birgitt en Hans Robert Hinners uit Cuxhaven, 1-1-2011 werd Torben Hinners uit

Cuxhaven eigenaar,  id.nr. DEU500570108                           foto 1+2: Henk Perdok   3: Uwe Caspers

 

     

       ACC 11 Tina

in 1979 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Vos in Westerende-Kirchloog,b.nr. 83 ingebouwd met een 149 pk., 110 kw. M.A.N., in 1979

ingeschreven als GRE 28 Vorwärts van Richard Oltmanns uit Greetsiel, afm. 12,38 x 4,41 x 1,35, diepgang: 1,10, BRT 18,80, later

GT 13, roepletters: DCDN, 1-1-1990 id nr. DEU001350300, 27-7-1998 ACC 11 Tina van Uwe Caspers uit Accumersiel, in 2002

nieuwe 250 pk.,185 kw. Scania uit  2001 (afgesteld op 149 pk., 110kw.) 11-2-2006 PEL 16 Maja van Stefan Koch uit Pellworm,

1-2007 verlengd bij Marscheider Maschinenbau in Büsum, 23-5-2007 hermeten loa. 14,86 en GT 20.

 foto 1+2: Henk Perdok       3+4: Uwe en Tom Caspers

ACC 12 Poseidon

in 1981 gebouwd bij Schiffswerft Lubbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 239 pk., 176 kw. Volvo Penta, 1981

geregistreerd als ACC 12 Poseidon van Hans Jürgen Caspers uit Accumersiel, afm. 17,09 x 2,50 x 2,20, BRT 34,88, roepletters: DCFL,

27-4-1994 verlengd, thans loa. 19,44, GT 46 en voorzien van een buiskap. 12-6-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. motor., id. nr.

DEU000900300.                                        foto 1+2 en 5+6: Henk Perdok    3+4: Gerold Conradi  

   

 

ACC 14 Gerda Katharina

in 1978 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende Kirchloog, ingebouwd met een 246 pk., 181 kw. motor, 1978 ingeschreven als

SD 28 Teutonia I van Max Mewes uit friedrichskoog, loa. 16,73, BRT 34,10, GT 35, roepletters: DIUO, 1-9-1991 opgave id. nr. DEU400460107,

5-12-1994 ACC 14  Gerda Katharina van Caspers uit Accumersiel, 29-5-1996 motor vermogen: 300 pk., 221 kw. 

foto 1+2: Matthias Kock  3+4: Gerold Conradi                                                   

ACC 16 Edelweiss

in 1963 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 138, ingebouwd met een 115 pk. 4 cilinder Mercedes, in 1963 ingeschreven als 

AY 20 Edelweiss van Frau Etta Evers uit Norddeich, Kapitän war Werner Evers, loa. 15,14, BRT 20,03 later GT 22, roepletters: DCPJ,

1966 ACC 16 Edelweiss van Karl Linneberg uit Accumersiel, 1970 eigenaar Jann Linneberg (zoon van Karl) , later werd er nog twee keer

een Deutz ingebouwd resp. 150 pk., 110 kw. en 200 pk., 147 kw.,1-1-1990 opgave id nr. DEU000940300 in 1990 werd er een 196 pk.,

144 kw. Volvo ingebouwd.                 zie ook www.jann-linneberg.de                      foto 1+2: Albertus Looden   3 t/m 6: Gerold Conradi

                                                                        

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------