GRE (Greetsiel)
GRE 1 Edde
in 1965 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum. b.nr. 152 voor Jan Looden & Söhne uit Greetsiel ingebouwd met een 100 pk. Jastram,
afm. 15,25 en BRT 20,57, later GT 21., roepletters: DCSJ. in 1965 in de vaart als GRE 1 Edde, 12-8-2003 loa. gewijzigd in 15,55, huidige
motor vermogen: 198 pk., 146 kw. foto's: 1+2: Henk Perdok 3; Kor Sikkema 4: Gerold Conradi
GRE 2 Erna
in 1972 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer, Ditzum. b.nr. 202, in 1972 in de vaart als GRE 2 Erna Looden van J. Looden en zonen uit
Greetsiel, afm. 15,30 x 4,80 x 1,60 BRT: 23,89 GT: 26, motor:149 pk., 110 kw. Deutz, roepletters: DCOH, in 1990 nieuwe 149 pk., 110
kw. Scania van 1990, later heette de kotter Erna en later werd Werner Poppinga uit Greetsiel de eigenaar. foto's: Werner Poppinga
GRE 3 Meta
in 1942 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 20, ingebouwd met een 2 cilinder 50 pk. Modag, in 1942 ingeschreven als GRE 3
Meta van Hermannus Conradi uit Greetsiel (opa van Gerold Conradi GRE 24), afm. 11,42 x 4,00, diepgang 1,20, in de oorlog 40-45 werd
de kotter gevorderd door de Deutsche Wehrmacht en werd onder nummer E 1681 in Calais ingezet tegen de Engelse invasie, toen de
oorlog voorbij was wist Conradi alleen dat zijn kotter in een Duitse haven moest liggen, hij ging op de fiets de Duitse kust afzoeken en
vond hem in de haven van Kiel, hij ging ermee terug naar Greetsiel en viste er nog mee tot 1959, hij liet een nieuwe GRE 3 bij
Schiffswerft Bültjer in Ditzum bouwen en de oude verkocht hij naar Spieka, in 1962 werd de kotter tijdens een stormvloed op de wal
gezet en werd daarna gesloopt. tekst: Gerold Conradi foto's: Mevr. Gretje Conradi
GRE 3 Nordlicht
in 1959 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 114, ingebouwd met een 5 cilinder 150 pk. Modag, in 1959 ingeschreven als GRE
3 Nordlicht van Harmannus Conradi uit Greetsiel ( opa Gerold Conradi GRE 24), afm. 15,14 x 4,56 x 1,46, diepgang 1,80, in 1969 werd
Jan Ysker uit Greetsiel de eigenaar en in 1971 werd zoon Gerd Dieter Ysker uit Greetsiel mede eigenaar, in 1979 nieuwe 197 pk., 145
kw. Cummins in Wilhelmshaven (samen met de GRE 6 Albatros waren ze de eerste Greetsielers met een Cummins motor),2-1982 i.v.m
overlijden Jan Ysker werd Gerd Dieter alleen eigenaar, 9-2-1984 verkocht aan Preben Gunnar Christensen uit Havneby, de nieuwe GRE
3 Horizont was reeds in aanbouw, 15-5-1984 ingeschreven als HV 80 Nordlyset van dezelfde eigenaar, roepletters XP4787, BRT 19,75,
25-10-1989 werd Ingolf Falk Wollesen uit Rømø eigenaar en 20-4-1990 Jan Kjær uit Rømø, 12-1-2001 ingeschreven als "fritidsskib".
foto 3: Henk Perdok: in 1961 liggen de Greetsielers aan de Duurswoldsteiger in Delfzijl, ze visten toen op wulken
foto 1 +2: Gini Nieboer alle andere foto's: Gerd Dieter Ysker
GRE 3 Horizont
in 1984 gebouwd bij Schiffswerft Blumenthal GmbH. in Bremen-Blumenthal. b.nr. 103, loa. 17,10 x 5,60 en GT: 46, ingebouwd met een
250 pk., 184 kw. motor, in 1984 in de vaart als GRE 3 Horizont van Gerd Dieter Ysker uit Greetsiel, roepletters: DCMU, 15-5-2007
vernummerd in CUX 16 Horizont, 10-3-2008 werd het motor vermogen: 300 pk., 221 kw. en 19-5-2008 hermeten na een verlenging,
loa. 19,90 en GT: 55. foto 1: Henk Perdok 2: Gerold Conradi 3 t/m 5: Matthias Kock
GRE 3 Germania
in 974 gbouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog b.nr. 51, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. Mercedes, 1971
geregistreerd als SD 3 Germania van Otto Weber uit Friedrichskoog, afm. 17,26 x 5,65 x 2,30, GT 48, roepletters: DITK, 1-1-1990 opgave id. nr.
DEU400240107, 1994 eigenaar Torsten Weber uit Friedrichskoog, 20-10-2008 nieuwe 300 pk., 221 kw. M.A.N., 13-1-2014 uitgeschreven,
3-2014 GRE 3 Germania van Dirk de Beer uit Greetsiel. foto's: Gerold Conradi
GRE 4 Wiking
in 1938 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 12, ingebouwd met een 75 pk. Jastram, in 1938 geregistreerd
als GRE 4 Wiking van Jürgen Gosselaar uit Greetsiel, afm. 13,70 later 13,72 x 4,48 x 1,57, BRT 20,10, 13-2-1940 werd
de kotter gevorderd door de Deutsche Wehrmacht en kreeg het nummer SSR 2614 op de boeg, toen Jürgen aan het
einde van de oorlog was overleden, ging zijn broer Jan (Dellert) Gosselaar uit Greetsiel als zetschipper voor de erfgenamen
varen, later werd Franz Siebrands uit Greetsiel zetschipper, na het behalen van zijn kapiteinspapieren werd Jan (Wiking)
Gosselaar (zoon van Jürgen) in 1967 zetschipper tot aan zijn dood op 29-8-1987, in 1970 nieuwe 170 pk. Henschel,
in 1987 werd de kotter voor recreatie vaart verkocht aan Paul Jürgens uit Meppen, in 1994 overgenomen door een Magden-
burger Verein t.b.v. vaartochten met jongeren, er werd voorzien van een nieuwe stuurhuis en een kajuit opbouw, maar werd
tenslotte opgelegd in de Magdenburger haven, in 2003 naar Greifswald verkocht en werd daar onder toeziend oog van
Schiffswerft Bültjer uit Ditzum verbouwd tot "gaffelketsch" t.b.v. zeiltochten met voornamelijk jongeren. (zie ex. GRE 4)
foto's: 1 t/m 3 Hella Gosselaar 4+5: uit collectie Henk Perdok
GRE 4 Magellan
in 1990 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. Cummins uit 1990, 1-2-1991
geregistreerd als GRE 4 Magellan van Ubbo Looden uit Greetsiel, afm. 17,52 x 5,60 x 2,40, BRT 31,90, later GT 49,00, roepletters; DMXQ,
1-1-1990 opgave id nr. DEU111990300, 27-10-1994 BRT gewijzigd in 31,90.
foto's: 1 t/m 3 en 6+7: Gerold Conradi 4: Matthias Kock 5: Hylke Smits
GRE 5 Marlies
in 1973 gebouwd bij Schiffswerft Julius Diedrich in Oldersum, ingebouwd met een 200 pk. M.A.N. uit 1973, in 1973 ingeschreven als GRE
5 Marlies van H. & A. Siebrands uit Greetsiel, schipper werd Siebelt Poppinga uit Greetsiel, afm. 17,24 x 5,30 x 2,30, GT 40, roepletters
DCQD, de kleine "bak" is later verwijderd, 30-5-1979 is de kotter in aanvaring gekomen met het Liberiaanse vrachtschip Ghent, waarbij
schipper Poppinga het leven heeft verloren, de kotter is hersteld en heeft nog tot 5-1984 voor de fa. Siebrands gevaren, daarna SD 33
Marlies van Herbert Schoer uit Friedrichskoog, motor vermogen 250 pk., 184 kw, 8-10-1999GT gewijzigd in 41, 2-6-2003 motor
vermogen: 300 pk., 221 kw. zie verslag aanvaring http://www.eo-ems.de/dit_dat/havarie.htm#marlies met dank aan Gerold Conradi
foto: Reiner Folkerts
GRE 5 Oberon
in 1987 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss, Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 253 pk., 186 kw. motor, 1987 GRE 5 Oberon
van Hermannus Conradi uit Greetsiel, afm. 16,97 x 5,60 x 2,40, GT 45, motor: 253 pk., 186 kw., roepletters: DCIL, 1-1-1990 opgave id
nr.DEU001160300, in 2004 een neiuwe 295 pk., 217 kw. Scania van 2004, 1-3-2013 NOR 202 Pirola van Sven Okken uit Norden.
foto's: Gerold Conradi
GRE 6 Hinderk Looden
GRE 6 Mein Glück
GRE 6 Albatros I
in 1940 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 16 voor de eigenaren Jan Müller en Albertus Looden uit Greetsiel
als GRE 6 Hinderk Looden. Later nam Jan Müller de GRE 6 over en gaf het de naam Mein Glück. In 1958 werd de GRE 6
overgenomen door Friedrich Conradi en gaf het de naam Albatros I; hij ging er direct mee naar Schiffswerft Bültjer in Ditzum
waar het werd opgeknapt en waar het een nieuwe achtermast kreeg. Later werd er nog een 200 pk. Henschel ingebouwd.
in 1970 uit de visserij en werd door de eigenaar zelf gesloopt, de stuurhuis kwam op de GRE 26 Kpt. Frese; het hout werd
uiteindelijk in zijn eigen kachel verstookt, een gedeelte van de voorsteven staat in "oll Pastoren Tun" in Greetsiel.
foto 1 t/m 3 en tekst : Gerold Conradi foto 4: collectie Matthias Kock 5: Christian Baalmann
GRE 6 Albatros
in 1971 heeft Schiffswerft Bültjer in Ditzum in opdracht van Friedrich Conradi onder b.nr. 194 een nieuwe GRE 6 Albatros laten
bouwen, de Henschel van de vorige GRE 6 werd in de nieuwe GRE 6 geplaatst, loa. 15,96. BRT: 29,09. GT: 30. roepl. DCJJ,
later een 197 pk., 145 kw. Cummins ingebouwd. 12-1977 is eigenaar Friedrich overleden en is zijn vrouw eigenaar geworden,
de zoons Gerold en Harmannus gingen schipperen op de GRE 6, in 1987 heeft Gerold zelf een kotter aangeschaft (de huidige
GRE 24) een andere zoon Johann kwam voor Gerold in de plaats, in 1989 heeft Johann het schip van zijn moeder overgenomen
en heeft Hermannus de GRE 5 laten bouwen, in 1997 heeft Johann de HOO 54 gekocht en in de vaart gebracht als GRE 8,
Johann is door een aanvaring met een Urker kotter helaas om het leven gekomen; schip is gezonken, later geborgen en
verlengd in Büsum bij Marscheider Maschinenbau en in de vaart als SD 11, de GRE 6 (b.jr. 1971) heeft in 1997 ongeveer het
hele jaar stil gelegen, totdat Hinderk Conradi het heeft gekocht, in 2001 is de GRE 6 naar Hooksiel verkocht, waar het door de
nieuwe eigenaar Sven Kaiser uit Hoooksiel als HOO 51 Albatros in de vaart word gebracht, de huidige eigenaar (2010) is
Fischereibetrieb Rousant GmbH.
foto 1+2: Gerold Conradi GRE 24 3+4: Henk Perdok tekst: Henk Perdok en Gerold Conradi.
GRE 6 Albatros
in 2001 gebouwd bij de Malbo Yard te Wroclaw (Polen) en afgebouwd bij Schpswerf Welgelegen in Lauwersoog, afm. 17,99 x 5,50 x
2,20, GT: 49, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Scania uit 2004, roepletters: DCBF, 28-2-2005 ingeschreven als GRE 6 Albatros
van Hinderk Conradi uit Greetsiel. foto 1+2: Gerold Conradi GRE 24 3: Mark Meijer 4: Matthias Kock
GRE 7 Sperber
in 1952 gebouwd bij Schiffswerft Schlömer in Oldersum, ingebouwd met een 75 pk. Deutz uit 1952, in 1952 ingeschreven als
GRE 7 Sperber van fa. de Beer uit Greetsiel, schipper werd Friedrich Conradi uit Greetsiel, de kotter is ca. 1976 waarschijnlijk
naar nederland verkocht en verbouwd tot zeilschip, verdere historie niet bekend. foto's Mevr. Gretje Conradi
GRE 7 Emsstrom
in 1979 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss uit Westerende-Kirchloog b.nr. 81, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. M.A.N., in 1979
ingschreven als GRE 7 Emsstrom van Friedrich Weber uit Greetsiel, afm. 17,20 x 5,07 x 2,20, BRT 36,77 en later GT 43, roepletters:
DCCH,1-1-1993 eigenaar Jürgen Willems uit Greetsiel, later een 300 pk., 221 kw. Cummins, 5-5-1998 SU 10 Argus van Argus GmbH.
Fischereibetrieb uit Schwabstadt (Joachim Dettmann), later achterschip verbouwd, 12-11-2003 loa. gewijzigd in 17,12. ID nr.
DEU001180300 foto 1: Sikke Wielstra 3+4: Gerold Conradi
GRE 8 Gretje
in 1983 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Ihlow (Westerende-Kirchloog), ingebouwd met een 291 pk., 214 kw. motor, in 1983
geregistreerd als ST 30 Fabian van Hermann Gerike, Tönning, afm. 18,58 x 5,8 x 2, BRT 47,44, GT 58, roepletters: DJMP, op 6-4-1994
werd het HOO 54 Fabian van H. Kaiser uit Hooksiel, 5-3-1997 werd het GRE 8 Gretje van Johann Conradi uit Greetsiel, op 11-6-2004
werd de GRE 8 overvaren door een Urker kotter en is gezonken , schipper-eigenaar Johann Conradi kwam helaas hierbij om het leven,
de kotter lag op een diepte van 16 meter, maar is geborgen en naar Emden gebracht, begin 2005 is het gekocht door Stefan
Schneidereit uit Friedrichskoog, die het schip in Emden heeft ontmanteld en met z'n oude SD 11 naar Büsum heeft gesleept. In Büsum
eerst verlengd; nu loa. 19,95 en in Friedrichskoog is er een nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania ingebouwd, 22-12-2005 officieel
geregistreerd als SD11 Hindenburg van Stefan Schneidereit uit Friedrichskoog.
zie voor een uitgebreid verslag van het ongeluk op : http://www.eo-ems.de/dit_dat/havarie.htm#gretje
foto 1 (tijdens vernummering) Henk Perdok 2: Marcel de Vries 3+4: Gerold Conradi GRE 24.
GRE 9 Poseidon
in 1967 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 171, ingebouwd met een 168 pk., 124 kw. M.A.N. (stond er in 1977 nog in)
1968 geregistreerd als GRE 9 Poseidon van Geerd Oltmanns uit Greetsiel, loa. 15,39, BRT 21,08, GT 22, roepletters: DCWF, later
werd Dieter Oltmanns uit Greetsiel eigenaar, 1988 BOR 1 Poseidon van Geerd Byl uit Borkum, 1-1-1990 opgave id. nr. DEU000970300,
1990 eigenaar H.J. Feeken uit Borkum, 1-6-1992 HAR 7 Poseidon van H. Schimmelpfennig uit Harlesiel, 20-3-2002 nieuwe 175 pk., 129 kw.
Scania. foto: Henk Perdok
GRE 9 Odin
in 1978 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Ihlow/Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. Volvo Penta, 1978
geregistreerd als BEN 1 Germania van Emiel Steffens uit Bensersiel, afnm. 16,63 x 5,21 x 2,10, BRT 34,93, roepletters: DCBG, 1-9-1989
opgave id nr. DEU000950300, 10-4-1991 GRE 9 Odin van Rudolf Gruchow uit Greetsiel, 1993 bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-
Kirchloog verlengd, loa. nu 18,69, GT 44, 1994 nieuwe 250 pk., 184 kw. Scania, 2005 nieuwe 250 pk., 184 kw. Scania uit 2004, 6-2013
nieuwe sierpijp op stuurhuis(achtermast weggehaald) zie foto 5 t/m 8 foto's: 1. Matthias Kock 2 t/m 8: Gerold Conradi
GRE 10 Bussard
ca. 1950 gebouwd bij Schiffswerft Schlömer in Oldersum, ca. 1950 ingeschreven als GRE 10 Bussard van Freerk de Beer uit Greetsiel,
afm. 14,00 x 4,20, diepgang 1,60, van 1959 tot 1-7-1964 was Siegfried Gruchow zetschipper en op deze datum heeft hij de kotter
gekocht, 10-11-1968 is de kotter gekapseisd tijdens het vissen op zeesterren, aansluitend gelicht en weer opgeknapt, in 1970 NOR
205 Bussard van Gerd Evers uit Norddeich, na zijn dood werd broer Hermann Evers eigenaar, motor: 150 pk. Deutz, later werd de
kotter in Hamburg ontmanteld en werd het per vrachtwagen vervoerd naar het noorden van Afrika, waar het werd gebruikt als een
soort parlevinker voor schepen die op de rede lagen. foto's: Siegfried Gruchow. info: Gerold Conradi
foto Reiner Folkerts
GRE 10 Neptun
in 1971 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 200 pk., 147 kw. Deutz, 3-1971
ingeschreven als GRE 10 Neptun van Siegfried Gruchow uit Greetsiel, afm. 16,00 x 5,00, diepgang 2,00, later GT 32, roepletters: DCKS,
in 1977 nieuwe 260 pk., 191 kw. Deutz, in 1979 werd Dirk de Beer uit Greetsiel de eigenaar, later NOR 206 Neptun van Peter Berends
uit Norddeich ook wel "Urker Piet" genoemd, l.o.a. nu 16,11, 4-10-1995 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 8-2-1996 is de l.o.a. nog
een keer gewijzigd in 17,03, in juli 2003 is de kotter gezonken voor de havenmond van Norddeich, is later gelicht en verkocht aan
Peter Heuer uit Petkum en nog even in gebruik als OLD 53-N, echter niet geregistreerd, is in de haven van Petkum nog twee keer
gezonken, weer gelicht en uiteindelijk naar Brake verkocht, verdere bestemming niet bekend.
GRE 10 Jan Ysker
in 1975 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 214, ingebouwd met een 270 pk. 199 kw., Caterpillar, in 1975 ingeschreven als
VAR 2 Christa V van Eilert Rah uit Varel,afm. 15,96 x 4,62 x 1,60, GT 26, roepletters: DDAY, 2-1982 GRE 10 Jan Ysker van Dietrich
Ysker uit Greetsiel, GT 28, motor vermogen: 224 pk., 165 kw., in 1990 een nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins uit 1990, 1-1-2003 GT
gewijzigd in 26, 19-3-2003 uitgeschreven en opgelegd in de haven van Greetsiel, 20-4-2004 NOR 224 Nordstern van Dirk de Beer uit
Greetsiel, motor vermogen: 251 pk., 185 kw., roepletters: DFRK, 2-4-2007 GRE 18 Nordstern van Rolf Groenewold uit Greetsiel.
foto 1: Dieter Ysker 3 t/m 4 Gerold Conradi
GRE 10 Nordlicht
in 2002 gebiuwd bij Malbo Yard, Wroclaw (Polen) en afgebouwd bij Schpeepswerf Welgelegen in Lauwersoog. 15-1-2003 ging het
casco in Lauwersoog te water voor verdere afbouw, afm. 17,95 x 5,50 x 2,20. GT: 47,roepletters: DBWY, motor vermogen: 300 pk.,
221 kw., 19-3-03 ingeschreven als GRE 10 Nordlicht van Jan Ysker uit Greetsiel, later Dietrich Ysker. begin 2009 vind er een verlenging
plaats bij Scheepswerf Talma Heeg B.V. in Osingahuizen, verdere afwerking bij Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog, 1-4-2009
hermeten nu loa. 19,75 en GT 51. (foto 3+4; vlak na verlenging)
foto's: 1 en 3: Henk Perdok 2; Marcel de Vries 4; Rienk Nadema 5 en 6: Matthias Kock (na verlenging)
zoals de GRE 11 oorspronkelijk werd gebouwd
GRE 11 Korsar
in 1980 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss, Ihlow-Westerende/Kirchloog b.nr. 86, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Deutz uit
1979, 1980 geregistreerd als GRE 11 Korsar van Siegfried Gruchow uit Greetsiel, afm. 17,00 x 5,20 x 2,20, BRT 27,35, roepletters: DCEJ,
1981 achterste gedeelte van het stuurhuis vervangen door aluminium, later motor vermogen: 250 pk., 184 kw., 1-1986 ronde achter
steven vervangen door een meer vierkante, daardoor loa. gewijzigd in 17,84 en GT 41, 1999 eigenaar Dirk de Beer uit Greetsiel, 2006
nieuwe 300 pk., ,221 Scania uit 2006, 29-3-2007 i.v.m. stabilitiets eisen verlengd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog,
thans loa. 20,84 en GT 49. foto 1: Thomas Warschewietz 2+3: Matthias Kock 4+5: Gerold Conradi
GRE 12 Condor
in 1977 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 217, ingebouwd met een 168 pk., 124 kw. M.A.N., 1977 geregistreerd als GRE 12
Condor van Dirk de Beer uit Greetsiel, afm. 15,98, BRT 22,70, GT 23, roepletters: DCVO, later een 255 pk., 188 kw. Scania, 1-1-1990
opgave id nr. DEU001220300, 2-2-2007 eigenaar Klaus Dieter Müller uit Greetsiel.
foto 1 t/m 4: Gerold Conradi 5: Henk Perdok 6: Albert Flikkema
GRE 13 Jan Looden
in 1974 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer uit Ditzum b.nr. 212, ingebouwd met een 98 pk., 72 kw. Henschel, in 1974 ingeschreven als GRE
13 Jan Looden van J. Looden en Söhne uit Greetsiel, later werd Horts Looden eigenaar en nog later Johann Looden, er is nog een
nieuwe 198 pk., 146 kw. Cummins ingebouwd en in 1998 voorzien van een nieuwe stuurhuis, 9-7-2008 in de Oostereems 3 mijl van
Sperwerk Leysiel gezonken, 19-7-2008 gelicht en weer vaarklaar gemaakt, 3-3-2009 verkocht aan T. Oltmans uit Carolinensiel, die er
een drijvende viskraam van wil maken, maar krijgt daar geen vergunning voor, ligt nu opgelegd in Carolinensiel. id nr. DEU001910300
foto's 1: coll. Henk Perdok 2: Henk Perdok 3+4: Johan Eling 7-8-2006 in het Randzelgat 5+6: Matthias Kock
GRE 13 Jan Looden
in 1981 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss, Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 225 pk., 165 kw. Volvo Penta, 1981 inge-
schreven als ST 12 Anja II van B. v. Malottky uit Tönning, afm. 15,58 x 5,15 x 1,65, BRT 35,60, GT 32, roepletters DJIV, 1-1-1990
opgave id nr. DEU500200105, 2-4-1996 CUX 16 Crangon van Robert Hinners uit Cuxhaven en een nieuwe 224 pk., 166 kw. Iveco-
Deutz, 20-1-2004 SD 20 Crangon van Heiko Glindmeier uit Friedrichskoog, 14-1-2010 GRE 13 Jan Looden van Johann Looden uit
Greetsiel. foto's: Gerold Conradi
GRE 14 Möwe
in 1967 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum, ingebouwd met een 150 pk. Henschel, in 1967 ingeschreven als BEN 1 Möwe van
Karl Rieken uit Bensersiel, afm. 15,25 x 4,63 x 1,60, BRT 20,57, later GT 21, roepletters: DCSP, later een nieuwe 198 pk., 146kw.
Henschel, 4-1977 GRE 14 Möwe van Karl Baalmann uit Greetsiel, in 1983 werd Klaas Kampen uit Greetsiel eigenaar, in 1987 SPI 3
Möwe van Peter Heilmann uit Spieka-Neufeld, I.D. nr. DEU000640300, in 1988 een nieuwe 197 pk., 184 kw. Volvo Penta TMD100C,
28-3-1991 ST 4 Möwe van Ingo Lausen, 10-12-1996 motor vermogen: 250 pk., 184 kw., 25-10-2000 loa. gewijzigd in 15,43, 10-2-2006
werd Niels Friedrichsen eigenaar, 2-4-2009 werd Patrick Schwartz eigenaar. info: Gerold Conradi foto's: Christian Baalmann
GRE 14 Wangerland
in 1980 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss uit Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 270 pk., 199 kw. motor, 1980 ingeschreven
als HAR 7 Wangerland van Hermann Scholmann uit Harlesiel, loa. 16,41, BT 33,93, later GT: 36,roepletters: DCEQ, 3-1987 GRE 14
Wangerland van Klaus Kampen uit Greetsiel, motor vermogen: 250 pk., 180 kw., 1-9-1990 opgave id nr. DEU001230300, 1992 nieuwe
245 pk., 180 kw. Volvo uit 1992, 11-1995 werd Dirk de Beer uit Greetsiel eigenaar. foto 1: Matthias Kock 2 t/m 6: Gerold Conradi.
GRE 16 Angelika
in 1969 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 200 pk., 147 kw. M.A.N., in 1969 ingeschre-
ven als GRE 16 Angelika van Harm Siebrands uit Greetsiel, afm. 17,14 x 5,03 x 2,30, BRT 32,63 en later GT 33, roepletters: DCEY, in
1976 eigenaar Hermann Willems uit Greetsiel, na 1976 is er drie keer een andere motor ingekomen resp. een Fiat, Cummins en een 250
pk., 184 kw. Scania, 1-1-1990 opgave id nr. DEU00125300, na 1993 is er een nieuwe railing aangebracht, 13-3-2006 eigenaar Carsten
Willems uit Greetsiel . foto's: 1 t/m 3: Gerold Conradi 4: Johan Eling
GRE 17 Odyseus
in 1969 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 200 pk., 147 kw. M.A.N., in 1969 ingeschreven als
GRE 17 Odyseus van Richard Oltmanns uit Greetsiel, afm. 17,14 x 5,03 x 2,30, BRT 32,63, GT 33, roepletters: DCFP, latere eigenaar resp.
Heinrich de Beer en Dirk de Beer uit Greetsiel, later een nieuwe 280 pk., 206 kw. Scania, 14-7-2003 loa. gewijzigd 17,21
foto 1: Gerold Conradi 3: Frits Olinga 2, 4 en 5: Mark Meijer
GRE 18 Karl Zink
in 1976 gebouwd bij Assman Werft in Norddeich, ingebouwd met de oude 250 pk., 183 kw. M.A.N. uit de oude GRE 49, 2-1976
geregistreerd als GRE 18 Karl Zink van gebr. E. en K. Zink uit Greetsiel, afm. 16,28 x 5,00 x 2,20, BRT 34,92, later GT 35, roepletters:
DCVQ, in 1980 een nieuwe 179 pk., 132 kw. Fiat uit 1979, 2-1993 nieuwe 270 pk., 199 kw. M.A.N., stuurhuis vernieuwd en railing voor-
schip verhoogd bij Schiffswerft Julius Diedrich in Oldersum, 10-2-1993 NOR 210 Hannes Kröger van Jonny Alts uit Norddeich, 21-9-1993
motor vermogen: 245 pk., 180 kw., 3-4-2003 verbouwd bij Machinefabriek Luyt in Den Oever o.a. achterschip dicht gemaakt en een
nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar, 26-5-2003 hermeten loa. 16,61, 16-7-2004 verlengd bij Schiffswerft Julius Diedrich in Oldersum,
loa. 19,04 en GT 41. id nr. DEU0012700300. foto 1+2: Karl Zink 3: Sikke Wielstra
GRE 18 Capella
in 1973 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 200 pk. Daimler-Benz, in 1973 ingeschreven
als SD 8 Rügenort van Alfred Urthel Jr. uit Friedrichskoog, afm. 18,65 x 5,60 x 3,00, BRT 60,50, later GT 56, roepletters: DITL, in 1983
GRE 23 Merkur van Wilfried Fitzner uit Greetsiel, later BRA 7 Merkur III, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 1-1-1990 opgave id nr.
DEU000310300, 5-3-1993 GRE 18 Capella van Johann Poppinga uit Greetsiel, 11-11-1998 SM 18 Capella, 4-7-2006 ST 6 Stad Tönning
van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., de kotter is naar Zoutkamp gebracht en ligt daar nog steeds ontmantelt (1-2014), 1-2014 gesloopt
bij Van Simmeren in Groningen foto 1: Reiner Folkerts 2: Henk Perdok
met nieuwe stuurhuis van de ex, ST 22
GRE 19 Flamingo met nieuwe stuurhuis
in 1969 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in hlow-Westerende, 1969 geregistreerd als GRE 19 Flamingo van Hermannus Conradi uit
Greetsiel, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. M.A.N., afm. 18,41 x 5,10 x 2,30, BRT 34,86, GT 40, roepletters: DCFW, later een 250
pk., 184 kw. Cummins uit 1987, 1-1-1990 opgave id. nr. DEU001280300 latere eigenaar Jan Tjado Gosselaar uit Greetsiel, wordt in jan. 2014
verbouwd bij VCU in Urk en o.a. wordt de stuurhuis geplaatst van de ex. ST 22. zie foto 10 t/m 12 foto's: Gerold Conradi.
GRE 21 Alerk Gosselaar
in 1952 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum, ingebouwd met een 3 cilinder Modag-Krupp, uit de het vrachtschip "Capella" van fa.
Funk, in 1952 geregistreerd als GRE 21 Alek Gosselaar van Tjade Gosselaar uit Greetsiel, in 1957 een nieuwe 90 pk. 3 cilinder Modag,
schippers Rolf en Alerk Gosselaar gingen in de 60er jaren al met deze kotter naar de Sylt, in 1969 verkocht naar Norddeich, later in de
rekreatie vaart met dezelfde Modag uit 1957.
N.B.: GRE 21 werd tegelijk gebouwd met de GRE 52 Emshörn van fa. Oltmanns uit Greetsiel, ook proefvaart en ovedracht samen.
foto's: Karin Gosselaar.
GRE 21 Sturmvogel
in 1970 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss uit Westerende-Kirchloog b.nr. 29, ingebouwd met een 170 pk., 125 kw. M.A.N., in 1970
geregistreerd als GRE 21 Sturmvogel van Friedrich (Fritz) Weber uit Greetsiel, afm. 16,03 x 5,00 x 1,90, BRT 29,92, later GT 32,
roepletters: DCGR, de kotter kreeg nog de volgende eigenaren, resp. Fischereibetrieb Siebrands uit Greetsiel, Heiko Oltmans (Sturmi) uit
Greetsiel en Udo Jaspers uit Krummhörn, later motor vermogen: 190 pk., 140 kw.,28-5-1998 DOR 1 Sturmvogel van Dirk Huck uit Dorum ,
motor 190 pk., 140 kw. M.A.N. foto's Henk Perdok 2 en 10-1997
GRE 22 Frieda Luise
in 1948 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 24 en was daarmee de eerste nieuwbouw kotter voor Greetsiel na de 2e
wereldoorlog, ingebouwd met een 60 pk. M.W.M., afm. 13,00 x 4,30, diepgang: 1,20, in 1948 in de vaart als GRE 22 Frieda Luise van
Jan Looden en zonen uit Greetsiel, later is er nog een nieuwe 80 pk. Jastram ingebouwd, de kotter heeft tot 1973 gevist en is verkocht
naar Leer en kwam in de vaart als rekreatie kotter "OLGA II" (zie ex. visserij) foto 3: Siegfried Gruchow
GRE 23 Merkur
in 1973 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 200 pk. Daimler-Benz, in 1973 ingeschreven
als SD 8 Rügenort van Alfred Urthel Jr. uit Friedrichskoog, afm. 18,65 x 5,60 x 3,00, BRT 60,50, later GT 56, roepletters: DITL, in 1983
GRE 23 Merkur van Wilfried Fitzner uit Greetsiel, later BRA 7 Merkur III, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 1-1-1990 opgave id nr.
DEU000310300, 5-3-1993 GRE 18 Capella van Johann Poppinga uit Greetsiel, 11-11-1998 SM 18 Capella, 4-7-2006 ST 6 Stad Tönning
van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., de kotter is naar Zoutkamp gebracht en ligt daar nog steeds ontmantelt (1-2014), 1-2014 gesloopt
bij Van Simmeren in Groningen foto 1: Gerold Conradi 2: Frits Aalderink
GRE 23 Merlan
in 1976 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss, Ihlow/Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. Mercedes uit 1976, 1976
ingeschreven als ST 16 Julia van Hans Wendt uit Tönning, afm. 16,21 x 5,00 x 2,50, BRT 32,89, GT 33,roepletters: DJHL, 24-4-1988 WRE 10
Julia van Olaf Schmidt uit Wremen, 1-1-1990 opgave id. nr. DEU0008000300, 14-1-1993 GRE 23 Julia van Friedhelm Müller uit Greetsiel en een
nieuwe 249 pk., 183 kw. Scania uit 1993 12-5-1993 GRE 23 Merlan van dezelfde eigenaar, 2-2014 nieuwe 249 pk., 183 kw. Scania uit 2013.
foto's: Gerold Conradi
GRE 24 Berend Feeken
in 1954 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 63, ingebouwd met een 4 cilinder Deutz, in 1954 geregistreerd als GRE 24 Berend
Feeken van Jakobus Feeken uit Greetsiel, afm. 11.00 x 4,20 x 1,20, later werd broer Klaas Feeken uit Greetsiel eigenaar, later een nieuwe
1 cilinder Deutz, 25-10-1974 gezonken in de Ley (Oostereems), gelicht en weer opgeknapt en overhaald, tevens een andere 4 cilinder Deutz
ingebouwd, 10-11-1980 de laatste aanlanding, omdat de eigenaar met pensioen gaat, de kotter is later naar Nederland verkocht waar het
als jacht werd verbouwd. foto: Reiner Folkerts
GRE 24 Friedrich Conradi
in 1977 gebouwd met "ronde kont" bij Schiffswerft Lübbe Voss, Ihlow/Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 290 pk., 213 kw. Volvo uit
1976, 1977 ingeschreven als ACC 2 Emma van Andreas de Witt uit Accumersiel, afm. 17,26 x 5,41 x 2,30, BRT 36,92, roepletters: DCVW,
1980 bij Schiffswerft Lubbe Voss in Westende-Kirchloog voorzien van "spiegelkont" en tevens achterschip met 1 meter verlengd, thans loa.
18,26, 1985 nieuwe 300 pk., 221 kw. Volvo, 10-1-1986 GRE 24 Friedrich Conradi van Gerold Conradi ut Greetsiel 1-1-1990 opgave id nr.
DEU00132030, 24-3-2000 wederom bij Schiffswerft Lubbe Voss verbouwd, o.a. stuurhuis met 1 meter verlengd, aan de voorkant 25 cm.
verhoogd, nieuwe mast op stuurhuis, machinekamer met 1 mtr. verlengd en een nieuwe 300 pk., 221 kw. Volvo Penta uit 1999, thans loa.
18,26 en GT 47, 2/3-2010 bij Scheepswerf Balk in Urk met 1,70 meter verlengd, thans loa. 20,00 en GT 53, tevens de techniek vernieuwd
o.a. lieren, 31-1-2014 in Greetsiel een nieuwe 300 pk., 221 kw. Volvo Penta uit 2013 geplaatst en geleverd door fa. Petzelberger uit Aurich
foto: 1+2: Johann Conradi 3+4: Matthias Kock. 5+6: Mark Meijer (na verlenging)
GRE 25 Delphin
in 1971 gebouwd bij Schiffswerft Lubbe Voss in Westerende Kirchloog b.nr. 36, ingebouwd met een 170 pk., 125 kw. Henschel uit 1970,
in 1971 geregistreeerd als GRE 25 Delphin van Freerk de Beer Jr. uit Greetsiel, afm. 16,16 x 5,05 x 2,10, BRT 29,73, roepletters: DCME,
later GT 32, later motor vermogen: 258 pk., 190 kw., 1-1-1990 opgave id nr. DEU001330300, 10-2-1993 eigenaar Ubbo Poppinga uit
Greetsiel, 4-1-1999 SW 8 Delphin van Mike Paulsen uit Wyk auf Föhr, in 2000 een nieuwe 258 pk., 190 kw. M.A.N., 30-12-2003 SC 8
Delphin van Olaf Ostendorf uit Büsum, 2-1-2008 SU 9 Delphin van Maik Jannsen uit Hüsum, 1-4-2008 motor vermogen: 250 pk.,184 kw.,
2-3-09 bij Marscheider Maschinenbau uit Büsum met ca. 2 mtr verlengd, hermeten loa. nu 18,20 en GT 36 en een nieuwe achtermast,
22-6-2009 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 12-2012 bij Marscheider Maschinenbau in Friedrichskoog een nieuwe winch achter de
voormast. foto 1 t/m 3: Lisa de Beer 4: Henk Perdok
GRE 25 Eems
in 1948 gebouwd en afgebouwd bij Scheepwerf Amels in Makkum, ingebouwd met een 20 pk. A.W.A. uit 1947, 7-7-1948 ingeschreven als WR
213 Elbert van Wed. E. Rotgans uit Den Oever, afm. 16,82 x 4,03 x 1,60, BRT 22,07, 14-1-1961 nieuwe 100 pk. Scania Vabis uit 1960, 5-3-
1966 eigenaar C.P. Rotgans uit Den Oever, 16-6-1967 nieuwe 153 pk., Scania Vabis uit 1967, 1-3-1978 eigenaar E. Rotgans uit Den Oever,
17-9-1981 WL 5 Grietje van W. Vellinga uit Marum, 28-2-1983 SL 16 Morgenster van A.J.R. Costerus uit Burgh Haamstede, roepletters,
PGAO, 7-2-1990 nieuwe 182 pk., 134 kw. Scania Vabis uit 1988, 14-12-1992 SL 37 Eems van Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl,
28-2-1994 ZK 34 Eems van dezelfde eigenaar, roepletters: PDVR, in 1994 opgave GT 18, 2-2-2001 uitgeschreven en opgelegd, 25-6-2003
GRE 25 Eems van Fischereibetrieb De Rousant GmbH, loa. 16,83, GT 19, roepletters: DCVA, dezelfde motor vermogen
foto 1+2: Matthias Kock 3 t/m 6: Gerold Conradi
GRE 26 Kpt. Frese
in 1942 gebouwd Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 18, ingebouwd met een 75 pk. Modag, in 1942 ingeschreven als GRE 26 Kpt. Frese
van Hinderk Looden uit Greetsiel, afm. 14,50 x 4,40 x 1,40, in 1968 een nieuwe 138 pk. M.A.N., 1970 een andere stuurhuis, de oude van de
GRE 6 Albatros I, die wordt gesloopt, in 1977 verkocht voor de rekreatie vaart. foto'ss: Siegfried Gruchow info: Gerold Conradi
GRE 27 Ursula
in 1974 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog b.nr. 53, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Cummins,
in 1974 geregistreerd als GRE 27 Ursula van Heinrich Conradi GmbH. uit Greetsiel, afm. 29,00 x 6,22 x 2,45, BRT: 154,15, later
GT: 187, roepletters: DCRB, in 1981 verlengd, loa. nu 35,06, later is er nog een nieuwe portaalmast opgekomen en is de
tenaamstelling Conradi GmbH. uit Greetsiel geworden, ca. 1998 een nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar 3408.
foto's 1+2: Kor Sikkema 3+4: Matthias Kock.
GRE 28 Kehrheim
in 1929 (waarschijnlijk) gebouwd bij Schlömer in Oldersum, ingebouwd met een 75 pk. Deutz, 1929 geregistreerd als GRE 28 Kehrheim
van Stinus Ysker uit Greetsiel, loa. 14,00, cbm. 45,8, heeft jaren met een neergelegd mast opgelegd gelegen in Greetsiel, maar is in
1960 gesloopt. foto 2: Siegfried Gruchow
GRE 28 Vorwärts
in 1979 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Vos in Westerende-Kirchloog,b.nr. 83 ingebouwd met een 149 pk., 110 kw. M.A.N., in 1979
ingeschreven als GRE 28 Vorwärts van Richard Oltmanns uit Greetsiel, afm. 12,38 x 4,41 x 1,35, diepgang: 1,10, BRT 18,80, later
GT 13, roepletters: DCDN, 1-1-1990 id nr. DEU001350300, 27-7-1998 ACC 11 Tina van Uwe Caspers uit Accumersiel, in 2002
nieuwe 250 pk.,185 kw. Scania uit 2001 (afgesteld op 149 pk., 110kw.) 11-2-2006 PEL 16 Maja van Stefan Koch uit Pellworm,
1-2007 verlengd bij Marscheider Maschinenbau in Büsum, 23-5-2007 hermeten loa. 14,86 en GT 20.
foto: 1 Sikke Wielstra 2+3: Henk Perdok 4: Reiner Folkerts
GRE 28 Vischarend
in 1964 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf & Machinefabriek v.d. Sande in Breskens b.nr. 111, ingebouwd met een 182 pk., 134 kw.
General Motors uit1964, 28-9-1964 geregistreerd als BR 35 Broedertrouw van J.P. Heijdens & P.P. van velzen uit Breskens, afm. 19,03 x 5,02
x 2,14, GT 38, 12-1972 nieuwe 240 pk., 177 kw. General Motors uit 1972, 1-12-1986 WR 27 Visarend van E. Loosuit Den Oever, 1-9-1989
opgave id. nr. NLD196400646, 1994 opgave GT 44, 1-7-1995 tenaamstelling fa. Loos en loos uit Den Oever, 8-10-1996 nieuwe 300 pk., 221
kw. Caterpillar uit 1996, 31-1-2001 HD 115 Ankerpark van Handelsmaatschappij Piscator B.V. uit Den Helder )Schpsw. Visser) uit Den
Helder, echter alleen voor de verkoop, 4-4-2001 ZK 25 Lauwers van Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 28-11-2001 uitgeschreven,
25-6-2003 GRE 28 Visarend van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., GT 38, roepletters: DEWB.
foto 1+2: Matthias Kock 3+4: Gerold Conradi 5+6: coll. Kor Sikkema
GRE 29 Zwei Gebrüder
in 1953 gebouwd bij Schiffswerft Herlyn in Norden, ingebouwd met een 90 pk. Käbler busmotor, in 1954 geregistreerd als GRE 29 Zwei
Gebrüder van Eduard en Karl Zink uit Greetsiel, afm. 10,38 x 4,20 x 1,25, in 1959 zonder motor verkocht aan Bernard Stuhr uit
Westeraccumersiel, in 1960 WES 39 Zwei Gebrüder van Bernard Stuhr, tevens een nieuwe 100 pk. Jastram, toen de haven van
Westaccumersiel en Dornummersiel werden samengevoegd, werd de kotter vernummerd in ACC 12 Zwei Gebrüder van dezelfde eigenaars,
1975 ECK 20-N van W. Lienen, Tönnis Wester en Janssen, is dus in de "Nebenfischerei" gekomen in Eckwarden, in 1981 werd op de kotter
de film "Jonny Granat" gemaakt en werd 4-1-1982 via ZDF uitgezonden, later zou de kotter naar Brake zijn verkocht t.b.v. palingvisserij,
daarna als ECK 20-N in de rekreatie foto's: Eduard Zink "Stapellauf": http://www.eo-ems.de/presse/zwei_gebrueder_zink.htm
GRE 29 Paloma
in 1980 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 245 pk., 180 kw. M.A..N., in
1980 geregistreerd als GRE 29 Paloma van Gerd Willems uit Greetsiel, afm. 16,96 x 5,20 x 2,10, GT: 41, later motor
vermogen: 298 pk., 219 kw., 27-6-2003 GT gewijzigd in 38 foto's: Mark Meijer
GRE 31 Charlene Anne
in 1978 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 84, 6-1978 geregistreerd als TX 39 Vrijheid van A. van der
Vis uit Oosterend, afm. 14,55 x 4,01 x 1,70, BRT 23,90, 1986 eigenaars A. van der Vis en G. Ellen uit Oosterend, 1-9-1989 WL 18
Vrijheid van J. Post uit Anjum en opgave id nr. NLD197800514, 1990 nieuwe 149 pk., 110 kw. Valmet uit 1990, 21-6-1993 UK 26
Vrijheid van F.J. Poepjes uit Urk, alleen voor de verkoop, 20-7-1993 NB 2 Vrijheid van B.L.P. Nobel uit Nieuw Beijerland, 26-1-1994 TH
42 Erwin van L. Kegge uit Tholen en opgave GT 21, 1995 nieuwe 167 pk., 123 kw. Mitsubishi uit 1994, 2-1997 eigenaar thans P.C.
Kegge uit Tholen, 2-1998 opgelegd voor de verkoop, 7-4-1998 UK 25 Florian van F.J. Poepjes uit Urk, alleen voor de verkoop, 16-12-
1998 HD 114 Assistent II van handelsmaatschappij Piscator B.V. uit Den Helder ( Scheepswerf Visser), alleen voor de verkoop,
20-12-1999 SO 942 Charlene Anne van James McClenneghan (Ierland), loa. 14,50, BRT 20,99, GT 20,93, id nr, IRL000I12102, 10-
2001 gekocht door Visserijbedrijf de Rousant uit Lauwerzijl, 2-12-2002 uitgeschreven, 25-6-2003 GRE 31 Charlene Anne van Fischerei-
betrieb de Rousant GmbH., loa. 14,55, GT 18, motor vermogen: 202 pk., 149 kw., roepletters: DBWG
foto's: 1 t/m 4: Gerold Conradi 5+6: Mark Meijer
GRE 32 Falke
in 1940 gebouwd bij Schiffswerft Schlömer in Oldersum, ingebouwd met een Deutz motor, in 1940 ingeschreven als GRE 32
Falke van fa. Freerk de Beer uit Greetsiel, afm. 12,90, later een 3 cilinder Modag, tussen 1965 en 1968 verkocht naar Hull in
Engeland. foto 1: Siegfried Gruchow 3: Hans Ewald Holzkämper
GRE 32 Albatros
in 1962 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk. b.nr. 10.ingebouwd met een 150 pk. Deutz b.j. 1962, 10-9-1962 geregistreerd
als UK 63 Zuiderzee van fa. J. v.d. Berg & zn. uit Urk, afm. 19,19 x 5,33 x 2,08, BRT 43,37, 9-2-1967 WR 108 Jan Simon van P.C. de Haan
uit Den Oever,28-4-1972 TM 24 Ina van J. Wedda uit Termunterzijl, 24-2-1976 SC 18 Gaby Egel van Franz Egel uit Büsum, thans motor
vermogen: 249 pk., 183 kw.,10-12-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins van 1995,21-8-1998 hermeten; nu afm. 19,31 x 5,30 x 2,08,
GT 43, 11-2-2002 GRE 32 Albatros van Hinderk Conradi uit Greetsiel, in maart 2004 is het stuurhuis uitgebrand in de haven van Greetsiel,
daarna door de GRE 24 naar Emden gesleept en van daaruit door de GRE 10 naar Lauwersoog gesleept, is daar opgelegd en in 2006 naar
Groningen verkocht, waar het zal worden verbouwd voor de rekreatie onder de naam Iris
foto 1: Albertus Looden 2: Rienk Nadema
GRE 33 Poseidon
in 1971 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog b. nr. 38, ingebouwd met een 198 pk., 146 kw. Henschel, 1971
geregistreerd als DOR 16 Poseidon van Uwe Stelling uit Dorum, afm. 15,55 x 4,70 x 1,80, BRT 28,29, GT 26,00, roepletters: DFCS, later
motor vermogen: 299 pk., 220 kw. (nieuwe motor?), 1-1-1990 opgave id nr. DEU000420300, 8-9-2003 GRE 33 Poseidon van Fischereibetrieb
de Rousant GmbH., 1-2007 achtermast weggehaald en nieuwe sierpijp op stuurhuis bij Machinefabriek de Rousant in Zoutkamp, 1-1-2011
gedeeltelijk gezonken voor de wal in Zoutkamp, wel weer gelicht, 17-7-2012 uitgeschreven, bestemming onbekend.
foto 1+2: met achtermast foto 1: J. v.d. Veen 2: n.n. 3 t/m 7: Matthias Kock
GRE 33 Vertrouwen
in 1982 gebouwd bij Scheepswerf Veldthuis "Groningen" , in Zuidbroek en afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Stellendam,
ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1982, 5-7-1982 geregistreerd als UK 145 Atje Helena van T. Pasterkamp, afm.
24,93 x 6,03 x 2,78, roepletters: PSUY, 1-9-1989 opgave id nr, NLD198200994, 6-10-1988 motor vermogen: 640 pk., 471 kw., 31-12-
1993 tenaamstelling: vof. Gebr. Pasterkamp uit Urk en een nieuwe 500 pk., 368 kw. Mitsubishi uit 1993, 1994 opgave GT 113,1-1996
naam schip gewijzigd in "Teunis van Atje" , 10-1999 verbouwd o.a. nieuwe verschansing, schoorsteenmast en nettenrol bij
Scheepswerf Metz in Urk en een nieuwe 580 pk., 427 kw. Caterpillar uit 1999, 17-3-2000 NG 4 Vertrouwen van FK (Fischkutter)
Niedersachsen GmbH. (gebr. v.d. Berg, Urk), 18-12-2007 i.v.m. volgevangen visquotum, voor de eerst ker overgeschakeld op de
garnalenvisserij, i.v.m. de Duitse regelgeving, schip eerst met 93 cm ingekort tot ca. 24 meter, motor vermogen: 300 pk., 221 kw.,
5-2012 wordt bij VCU-TCD omgebouwd t.b.v. twinrig visserij o.a. achterschip aangepast, 2-2014 GRE 33 Vertrouwen van dezelfde
eigenaren. foto: n.n.
GRE 34 Hornsriff
in 1960 gebouwd bij Bootswerft Bieritz GmbH. in Friedrichskoog, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. Henschel, 1960 ingeschreven als SD 1
Hornsriff van Max Wewes uit Friedrichskoog, loa. 14,58, roepletters: DIZQ, latere eigenaar Udo Witt uit Friedrichskoog, en weer later Heiko
Glindmeier uit Friedrichskoog, 1-9-1989 opgave id nr. DEU400220107, 21-6-2004 GRE 34 Hornsriff van Fischereibetrieb de Rousant GmbH.,
6-9-2006 motor vermogen: 285 pk., 210 kw., 2006 kleinere achtermast geplaatst, 28-1-2008 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 3-2009
krijgt i.v.m. de Duitse stabiliteits eisen bij Marscheider Maschinenbau in Friedrichskoog een 3 ton zware kiel, 18-7-2013 uitgeschreven,
waarschijnlijk verkocht naar Groningen voor de rekratie foto 1: Mathias Kock 2: Jan v.d. veen 3+4: Aleksi Lindström
GRE 34 Emily Sophia
in 1963 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Westerdijk in Terhorne b.nr. 23, ingebouwd met een 155 pk. Deutz uit 1963, 2-5-1963
geregistreerd als WR 147 Amsteldiep van W. Veling en F. Koster, afm. 19,00 x 5,10 x 2,30, BRT 44,43, 6-3-1964 nieuwe 202 pk. Kromhout uit
1964, 7-1-1970 W. Veling alleen eigenaar, 15-3-1973 verkocht naar Duitsland, in 1973 ST 19 Fürchtenicht van Hans Werner Martens,
roepletters: DLZN, 1975 nieuwe 245 pk., 180 kw. Cummins uit 1975, 1980 nieuwe 240 pk., 177 kw. M.A.N. uit 1980, 9-12-1983 eigenaar
Helga Caine, 10-10-1985 eigenaar Dirk Ovens, 15-12-1987 BOR 2 Insulaner van Hans Jürgen Feeken uit Borkum, afm. 19,27 x 5,11 x 2,16,
BRT: 44,43, roepletters blijven DLZN, 1988 nieuwe 245 pk., 180 kw. Scania Vabis uit 1988, 1-1-1990 opgave id. nr. DEU000980300, 27-3-
1990 eigenaar Emder Fishcreigesellschaft GmbH. uit Emden, 5-6-1990 eigenaar Insulaner Fischerei GmbH., 6-7-1992 eigenaar Borfisch
Fischerei GmbH., 1-3-1995 NG 9 Haiije van Küstenjäger & Euro Seafish uit Emden (O. Slagman, Vriescheloo), 3-6-1996NG 9 Nordsee van
Fischereibetrieb Rousant GmbH., 2-9-1999 loa. gew. in 19,33, 19-11-1999 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1999, 11-2013 NG 9 Emily
Sophia van Seefischereibetrieb Nordsee GmbH. uit Emden. (Harry Bottema, Zoutkamp), 2-2014 GRE 34 Emily Sophia van Harry Bottema
motor: 300 pk., 221 kw. Scania b.j. ? (registratie volgt) foto's: Jan van der Veen
GRE 35 Godewind
in 1967 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum. b.nr. 165, ingebouwd met een 180 pk., 132 kw. Volvo Penta, 1967 ingeschreven als HAR
17 Gudrun Albrecht van Johann Albrecht uit Harlesiel, afm. 15,25 x 4,60 x 1,65, BRT 20,57 GT 21, roepletters: DCCA, in 179 ACC 6 Uranus
van Dirk Sander uit Accumersiel, in 1994 ACC 6 Godewind van Helmut Finke uit Accumersiel, 7-2001 werd Visserijbedrijf de Rousant uit
Lauwerzijl de eigenaar, 2-10-2003 loa. gewijzigd in 15,44, 8-11-2004 GRE 35 Godewind van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., 1-2006
nieuwe 238 pk., 175 kw. Volvo Penta uit 2005, 27-12-2011 brand uitgebroken, de brandweer heeft nog een stuk dek weggezaagd, de kotter
lag op de Marscheider Werft in Büsum, 1-3-2014 SU 2 Godewind van Sebastiaan Conrad uit Husum
foto's: 1+2 en 8+9; Matthias Kock 3 t/m 5: Gerold Conradi 6+7: Henk Perdok
GRE 36 Pelikan
vermoedelijk gebouwd bij Schiffswerft Schlömer in Oldersum, eigenaar F. de Beer Jr. uit Greetsiel, loa. 14,6 en ingebouwd met een
100 pk. Modag. foto's: Lisa de Beer
GRE 37 Kormoran
in 1956 gebouwd bij Schiffswerft Schlömer in Oldersum, ingebouwd met een 5 cilinder 125 pk. Modag uit 1955, 1956 ingeschre-
ven als GRE 37 Kormoran van Fa. F. de Beer uit Greetsiel, schipper Friedrich Conradi uit greetsiel, afm. 14,50 x 4,60, diepgang:
1,60, 1958 werd Wichert Baalmann zetschipper, later Heinrich de Beer, 1970 uit de visserij en verkocht aan Horst Benkenstein
uit Ganderkesee, die het ombouwde als zeilschip, thuishaven Bremen, afm. 17 x 4,60, diepgang: 1,60, zeiloppervlak 75 m2
foto 1 t/m 3: Mevr Gretje Conradi
GRE 37 Lambert
in 1990 gebouwd bij Scheepswerf Made in Made en afgebouwd bij Machinefabriek W. Prins in Volendam, ingebouwd met een 300 pk.,
221 kw. Mitsubishi uit 1990, 28-9-1990 geregistreerd als OD 5 Clara Jacoba van C.K. Tanis uit Ouddorp, afm. 20,57 x 5,70 x 2,32, GT.
62, roepletters: PDJV, id nr. NLD199001095 10-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1996, 15-3-1999 ZK 15 Lambert van
Maatschap L. & L. van Hijlkema uit Zoutkamp, 23-6-2005 hebben dezelfde eigenaars de kotter bij Fred v.d. Broek omgevlagd naar GRE
37 Lambert, roepletters: DCFE2, 20-1-2009 WR 124 Jan Pieter Frans van fa. Jan Hegeman Jr. uit Den Oever, 11-1-2013 UK 253 Alrieke
van Juriaan Post & zn. (Auke) uit Urk. foto's Henk Perdok
GRE 37 Lambert
in 2010 gebouwd bij de Nauta Yard in Gdansk b.nr. 110 en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog, de casco werd uit
Gdansk opgehaald door de ZK 47 en arriveerde 27-6-2010 in Lauwersoog voor verdere afbouw, 4-9-2010 ingebouwd met een 300 pk.,
221 kw. Scania DI-1259 M uit 2010, 10-1-2011 ingeschreven als GRE 37 Lambert van fam. van Hijlkema uit Zoutkamp, afm. 19,99 x
6,00 x 2,70, GT 72, roepletters: DCFE2, id nr. DEU002180300.
foto 1 t/m 8: Henk Perdok 9 t/m 12: Lucas Buikema ( plaatsing motor op 4-9-2010: zie foto's Duitsland diversen)
GRE 39 Elena
in 1963 gebouwd bij Scheepswerf Stami in Dordrecht. b.nr. 117 en afgebouwd bij Machinefabriek Reinhoudt in Breskens, ingebouwd met een
170 pk. Stork Ricardo uit 1963, 11-11-1963 BR 43 Cadzand van J. en J.J. Albrechtse uit Breskens, afm. 18,50 x 5,12 x 2,15, diepgang: 2,50,
BRT 38,83, 4-9-1967 BR 49 Christina van P.F. Ritico uit Breskens, 11-7-1980 TM 16 Wendeltje van Kees van Dijk uit Termunterzijl en een
andere motor: 255 pk., 188 kw. Stork Ricardo uit 1964, 1-9-1989 opgave id nr. NLD196300345, 20-9-1993 opgave GT 36, 23-9-1993 BR 39
Elena van F.E. de Vrijer en zn. uit Hoofdplaat,12-12-2003 GRE 39 Elena van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., motor vermogen: 300 pk.,
221 kw.. foto 1+2: Matthias Kock. 3+4: Gerold Conradi 5+6: Aleksi Lindström
GRE 40 Lea Marie
in 1983 gebouwd bij Faaborg Værft in Faaborg type 47HT b.nr. 478020183, ingebouwd met een 224 pk., 165 kw. motor, 1983 ingeschreven
als SD 8 Rügenort van Alfred Urthel uit Friedrichskoog, loa. 14,35, BRT 27, GT 29, roepletters: DIWK, latere eigenaar zoon Jan Urthel,
1-1-1990 opgve id. nr. DEU400290107, 1996 nieuwe 250 pk., 184 kw. motor, 15-3-2000 PEL 5 Lea Marie van Dennis Ronnebeck uit Pellworm,
5-2005 verkocht aan Klaas Kramer uit Urk (UK 202), die het kottertje gaat inrichten t.b.v. wulkenvisserij bij Helgoland en Hornsrif, 12-7-2005
GRE 40 Lea Marie van Klaas Kramer uit Urk, 8-8-2007 SC 16 Mia Hansen van Martin Hansen uit Thyborøn, 20-1-2014 gekocht en opgehaald
uit Havneby door John Blokker & zn. uit IJmuiden, die het gaan inrichten t.b.v. staand want en garnalenvisserij
foto 1+2: Henk Perdok 3+4: Matthias Kock
GRE 41 Lauwerszee
in 1978 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 87, ingebouwd met een 96 pk., 71 kw. D.A.F. uit 1978, 13-6-
1978 ingeschreven als TX 12 Pro et Contra van J. Betsema uit Oudeschild, afm. 14,55 x 4,01 x 1,75, BRT 23,90, 20-6-1984 WR 16
Catharina Judith van A. Wiersma uit Den Oever, 10-8-1992 nieuwe 131 pk., 96 kw. Valmet uit 1992, 16-4-1993 WR 12 Dirk van D.
Kranendonk uit Den Oever, 12-10-1994 opgave GT 20, 27-10-1994 TS 1 Pietertje Faber van F. Poepjes uit West Terschelling, 8-8-1995
TS 3 Pietertje Faber van dezelfde eigenaar, 15-9-1995 DZ 1 Lauwerszee van Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 25-1-2002
nieuwe 130 pk., 96 kw. Sisu 620 DS uit 2002, 28-7-2004 GRE 31 Lauwerszee van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., motor vermogen:
182 pk., 134 kw. foto 1 t/m 4: Matthias Kock 5+6: Gerold Conradi
GRE 42
GRE 47 Jan Gosselaar
in 1952 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer uit Ditzum, ingebouwd met een 40 pk. Mercedes Benz, in 1952 ingeschreven als GRE 47 Jan
Gosselaar van Tjade Gosselaar uit Greetsiel, afm. 12,00 x 4,05 x 1,30, eind 1964 vekocht aan Andreas de Witt uit Accumersiel, 1965
ACC 2 Jan Gosselaar van Andreas de Witt, later een andere motor: 150 pk. Deutz, in 1967 werd Fokko Münkewarf de eigenaar,
5-1974 NOR 209-N Frieda van Karl Heinz von der Pütten uit Norddeich, 1976 in de haven van Norddeich gezonken, gelicht en motor
naar Deutz in Norden en zou daar overhaald worden, maar deze Deutz vestiging ging failliet en kreeg von der Pütten zijn motor niet
terug, 4-1976 zonder motor verkocht aan Jan Meier uit Nessmersiel, later naar Varel-Gründeich, waar het tot jacht werd verbouwd
foto: Monika en Okko Arends N.B. tussen 1959 en 1965 was dochter Monika Gosselaar knecht bij haar vader, zie bijgaande link.
http://www.eo-ems.de/dit_dat/monika_gosselaar.htm
GRE 48 Wega
helaas weinig van bekend eigenaar was Kl. Weber uit Greetsiel, loa. 15,0 en een luchtgekoelde 100 pk. Deutz.
GRE 49 Karl Zink
in 1958 gebouwd bij Schiffswerft Herlyn in Norden, ingebouwd met een 120 pk. autobus motor, 3-1959 ingeschreven als GRE 49 Karl Zink van
geboeders Eduard en Karl Zink uit Greetsiel, afm. 15,50 x 5,00 x 1,80, BRT 29, Eduard schipperde eerst , omdat Karl nog op hun andere kotter
"Zwei Gebrüder" schipperde, vanaf 1960 voeren ze samen op de GRE 49, later werd er een 198 pk. M.A.N. ingebouwd, in 1976 werd er een
nieuwe stalen GRE 49 gebouwd, veel vangstapparatuur en motor werden overgeplaatst, in 1976 werde de kotter uitgeschreven en voor de
rekreatie verkocht aan Haro Bries uit Reiderland, er kwam een 135 pk. M.A.N. V in en in de vaart als "Ralinka", in 1985 verkocht aan twee
broers uit Köln, die het schip binnendoor via Nederland, België, Frankrijk, naar Malorca brachten.
foto 1: Eduard Zink 2: Reiner Folkerts
GRE 52 Emshörn
in 1952 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 43, ingebouwd met een 75 pk. 3 cylinder Deutz TM, 1952 GRE 52 Emshörn van fa.
Gerd Oltmanns uit Greetsiel, afm. 14,75 x 4,35 x 1,50, cbm.: 47,5, werd in 1952 met Hemelvaart samen met de nieuwbouwer GRE 21 Alerk
Gosselaar (Ulrich Oltmanns schipperde er tot 1971 op), van Ditzum naar Greetsiel gesleept, later een andere motor; 116 pk. 6 cylinder Deutz,
komt uit de kotter "Nordsee", 8-1971 verkocht naar Papenburg en doorverkocht naar Bremen, later verbouwd tot jacht en is anno 2012
nog steeds in de vaart als " Emshörn". foto: Siegfried Gruchow
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'