ex. Ned. nog vissend in het buitenland

'

Angola

 

Catharina Elisabeth                                                                             WR 76 Catharina Elisabeth

in 1979 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 91, ingebouwd met een 1270 pk., 934 kw. Stork Werkspoor uit

1979, 27-10-1979 geregistreerd als GO 28 Op Hoop van Zegen van fa. C. Tanis & zn. uit Goedereede, afm. 34,40 x 7,54 x 3,75, diepgang:

4,001, BRT 227,62, roepletters: PGNV, 30-10-1986 GO 48 Cornelis Senior van Zeevisserijbedrijf C. Tanis Jaczn. & zn. B.V. uit Goedereede,

roepletters: PDLW, 10-11-1987 motor vermogen; 1425 pk., 1048 kw., 1-9-1989 opgave id. nr. NLD197900119, 1991 motor vermogen: 1270

pk., 934 kw., 8-3-1993 WR 76 Catharina Elisabeth van Visserijbedrijf Doesburg B.V. uit Hippolytushoef, opgave GT: 253, roepletters: PDJB,

1-6-1997 gesaneerd en opgelegd in Den Helder, 9-1997 verkocht aan rederij Boelen uit Dordrecht en komt in de visserij in Angolese wateren,

ligt anno 10-2013 voor de kust van Lobito te verpieteren.       foto's: Wouter T. v.d. Zwaan (23-10-2013 in Lobito-Angola)

 Chilië 

                                                    

                                                      CB 4209 Tonijn                            ex. UK 19 Marja netty

in 1963 gebouwd bij Bijker's IJsselwerf in Gorinchem b.nr. 170, afgebouwd bij Machinefabriek J. Luyt in Den Oever, ingebouwd met

een 500 pk. Kromhout uit 1963, 29-11-1963 ingeschreven als WR 57 Johanna Cornelia van H. Groen uit Katwijk, J. ten Bokkel uit Den

Oever, en M. de Haan (woonplaats onbekend), afm. 29,90 x 6,52 x 2,81, BRT 128,15, roepletters: PFDD, 7-12-1964 tenaamstelling

Rederij Johanna Cornelia, 17-12-1968 UK 19 Marja Netty van E. van Urk, D. Bakker en I.v.d. Berg allen uit Urk, 19-1-1970 eigenaars

E. van Urk en D. Bakker, 12-11-1973 verbouwd o.a. portaalmast naar voorschip, nieuwe ramen in kombuis, nieuwe 960 pk., 707 kw.

Deutz uit 1973 en verlengd nu loa. 34,38 en BRT 151,77, 12-1984 nieuwe 960 pk., 707 kw. Deutz uit 1984, 12-1987 motor vermogen:

1250 pk., 920 kw., 8-1989 gesaneerd en opgelegd in Urk, 1-12-1989 verkocht aan Pesquera Santa Lucia S.A. uit Valparaiso (v.d. Valk

concern) en komt in de vaart als CB 4209 Tonijn, in 1998 werd Roberto Fernandois Gatica eigenaar, ligt tegenwoordig in de blauwe

kleur zonder voormast in Chilië te verpieteren.                                           foto: R.v. Sloten


Equatoriaal Guinee


Pepe I                                                                                                                           ex. UK 74 Eben Haëzer

in 1962 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Boot in Alphen aan de Rijn b.nr. 1302, ingebouwd met een 385 pk. Industrie uit 1962,

11-10-1962 geregistreerd als KW 200 Antje van Rederij Schaap uit Katwijk aan Zee, afm. 29,89 x 6,52 x 3,08, BRT 138,78, 25-3-1971

KW 35 Herman van N.V. Hankama N. van Duijn uit katwijk aan Zee, 27-7-1971 TX 63 Marjan van J.v.d. Vis uit Oosterend, 29-12-1971

verlengd. loa. 32,94, BRT: 151,27 en een nieuwe 960 pk., 706 kw. Bolnes uit 1971, naam kotter gewijzigd in Jan Van Toon, 22-5-1980

UK 74 Eben Haezer van K. van Urk en zn. uit Urk, in 1984 heeft de kotter een aanvaring gehad, 8-1986 GO 74 Eben Haezer van Visserij

Maatschappij Maasvis uit Stellendam, alleen voor de verkoop, 8-1987 Eben Haezer, sportvisser vanuit Oostende, 1995 Husky van Harm

Visser B.V. uit Harlingen, later Pepe I uit Malabo (Equatoriaal Guinee).                               foto 1 t/m 3: Ludo Popelier

Færöer


KG 14 Næraberg                                                                                                 

in 1983 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Harlingen b.nr. 64, ingebouwd met een 4350 pk., 3200 kw. M.A.K. uit

1983, 10-12-1983 geregistreerd als KW 174 Dirk Dirk van en geëxploiteerd door Rederij de Samenwerking, Katwijk aan Zee (Parlevliet

& van der Plas), afm. 95,18 x 14,50 x 8,60, diepgang; 5,081, GT 3019, roepletters: PDQL, 1-9-1989 opgave id nr. NLD198300318, 1990

bij Scheepswerf Brouwer in Zaandam verbouwd, 31-8-1990 BX 784 Dirk Dirk van Doggerbank Seefischerei GmbH. uit Bremerhaven en

geëxploiteerd door Atlantic Sea Fischerei uit Bremerhaven, (eig. P. & P.), motor vermogen: 2932 pk., 2158 kw., roepletters; DMBB),

28-9-1990 eerst weer KW 174 van Rederij de Samenwerking, Katwijk aan Zee, motor vermogen: 4350 pk., 3200 kw., 1-1-1991 BX 784

Dirk Dirk van Doggerbank Seefischerei GmbH., thans roepletters: DENR, 1-1-1996 ROS 784 Dirk Dirk van Ostbank Ostseefischerei GmbH.

& Co. uit Rostock ( P. & P.), 26-1-2000 GT gewijzigd in 3181 en motor vermogen in 3533 pk., 2600 kw., 28-10-2009 KG 14 Næraberg

uit Klaksvik (Fær Ør), (P. & P.), roepletters: XPXK, 17-10-2011 KL 843 Næraberg thuishaven Klaipeda (P. & P.), motor vermogen: 4350

pk., 3200 kw., roepletters: LYTM, 13-2-2012 weer KG 14 Næraberg met thuishaven Klaksvik (nog steeds eigenaar Parlevliet en van der

Plas.                                                                         foto 1+2: Wim v.d. Moolen   3: Willem harlaar  4: Marcel Coster

Guinee Bissau

 

Orango II                                                                                                  ex. OL 4 De Volharding-TM 8 Jakobina

in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Bareveld in Wildervank, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1962, 29-10-1962 DZ 8 Georgine van

J. Nieboer uit Delfzijl, afm. l.l. 15,94 x 4,61 x 1,89, BRT 30,23, 16-2-1967 nieuwe 145 pk., 107 kw. Deutz uit 1967 en opgave loa. 16,95,

4-3-1971 TM 8 Jakobina van Harm Oosterhuis uit Termunterzijl, roepletters: PEYJ, later werd de achtermast gewijzigd, in 1994 opgave

GT 30, 1-1997 nieuwe 238 pk., 175 kw. Volvo Penta uit 1996, 30-10-2000 OL 4 De Volharding van T. Sloot uit Anjum, GT gewijzigd in

27, 9-2005 is de kotter verkocht aan een in Panama geregistreerde rederij met Nederlandse belangen en 7-9-2005 onder de naam

"Orango II" samen met de ex. UK 81 naar Marin in Guinee Bissau vertrokken, 15-12-2005 uitgeschreven.    foto's: Ludo Popelier

Orango I                                                                                                                  ex. SCH 66 Johannes Cornelis

in 1945/46 gebouwd en afgebouwd bij N.D.S.M. in Amsterdam, ingebouwd met een 80 pk. Kromhout uit 1946, 22-3-1946 ingeschreven

als IJM 79 Nevima I van de Nederlandse Visserij Mij. in Bloemendaal, afm. 17,90 x 5,11 x 2,10, BRT 40,22, 10-11-1949 UK 91 De Jonge

Albert van J. Snoek uit Urk, 5-5-1953 nieuwe 100 pk. Kromhout uit 1952, 10-12-1958 HD 112 De Vrouwe Guurtje van C. den Boer uit

Den Helder, 23-1-1960 nieuwe 141 pk. Stork Ricardo uit 1959, 21-6-1966 WR 34 Tini Simone van J.S. Post uit Den Oever, 31-3-1973

werd Herman J. Post eigenaar, 29-6-1973 SCH 29 Sterna Hirundo van H.M. Snoeck uit Den Haag, eigenaar ging verhuizen, 11-6-1974

IJM 50 Leendert van H.M. Snoeck uit Wassenaar, 20-9-1976 UK 91 Stern van A.v.d. Zwan uit Emmeloord, 22-11-1976 UK 92 Stern van

dezelfde eigenaar, 22-7-1977 TM 34 Stern van A.v.d. Zwan uit Termunterzijl, 24-7-1981 VLL 3 Stern van Visserijbedrijf de Stern uit

Vlieland, 15-8-1983 BR 49 Stern van R.C. Ritico uit Breskens, 11-9-1997 VD 32 De Jantjes van fa. Jonk en van der Hogen uit Volendam,

5-1988 SCH 87 Ari jacob van A. de Graaf en J.J.S. Mulder uit Scheveningen, 1-9-1989 opagve id nr. NLD194900397, 26-11-1990 SCH

66 Johannes Cornelis van K. Pronk en H.J.M. Lussenburg uit Den Haag, 1-4-1992 naam wordt gwijzigd in vof., in 1992 nieuwe 300 pk.,

221 kw. D.A.F. uit 1992, 12-2000 hermeten: loa. nu 18,10 en tevens opgave GT 38, 28-1-2004 andere motor: 300 pk., 221 kw.

General Motors Detroit uit 1999, 30-10-2004 UK 81 Immanuel van Post Garnalen B.V. uit Urk (F. Post), roepletters: PFDE, 8-6-2005

verkocht aan een in Panama geregistreerde rederij met Nederlandse belangen, 7-2005 als "Orango I" (samen met de ex. TM 8)

vertrokken naar Marei (Guinee Bisau).                                                  foto's: Ludo Popelier

vlgs. R. van der Sluis van projectgroep NDSM-Herleeft toch gebouwd en afgebouwd bij NDSM en niet van der Spek

 

Kaap Verdische Eilanden

 

Mar-Liso II                                                           ex.  UK 20 Filadelfia

in 1974 gebouwd bij Scheepswerf Veldthuis "Groningen" in Zuidbroek b.nr. 241, en afgebouwd bij Padmos in Stellendam, ingebouwd met een

1425 pk., 1084 kw. Stork Werkspoor uit 1974, 5-11-1974 geregistreerd als OD 12 Elizabeth van D. van der Klooster uit Ouddorp, afm. 33,24

x 7,54 x 3,41, BRT 200,71, roepletters: PDWW, 8-8-1977 tenaamstelling: Gebr. v.d. Klooster, Ouddorp, 10-11-1987 UK 62 Vertrouwen van

J. van den Berg & zn. uit Urk, 16-12-1987 UK 20 Filadelfia van Gebr. A. & W.H. Kroon uit Urk, roepletters: PEBX, 1-9-1989 opgave id. nr.

NLD197400560, 15-7-1994 uitgeschreven na sanering, 1995 "Sheab II"  in Quatar, 2002 "Lukoran Tri", 3-2014 ligt voor anker in Mindelo, Sao

Vicente, Kaapverdische eilanden als Mar-Liso II , waarschijnlijk een tijd lang niet gebruikt.       foto's: Marco Hollebeek

Litouwen

KL 749 Margiris                                                                                             

in 1985 gebouwd bij Tacoma Boatbuilding in Washington als verbrandingsschip, tijdens de bouw is men gestopt, omdat de werf in financiële

problemen kwam, maar er gaat ook een verhaal dat tijdesn de bouw in de V.S. een nieuwe wet van kracht is geworden, dat er geen vuil op

een schip mocht worden verbrand, later is de casco bij Mjellem & Karlson in Bergen afgebouwd als trawler en kwam in de visserij als Appollo

Two, Siberian Enterprise, maar trawlers langer dan 55 meter mogen niet langer vissen in wateren van de V.S., 11-1997 opgelegd in

Bremerhaven, 1997 verbouwd en voorzien van twee nieuwe Wärtsilä motoren met totaal 13,382 pk., 9840 kw. uit 1997, 1997 "Atlantic Star"

van American Pelagic Comp uit Seattle ( A.P.F.C.) waarin ook P. & P en de Nederlander Tammes participeren, 13-7-1999 KW 174 Annelies

Ilena van Kilda B.V. uit Katwijk aan Zee (Parlevliet & v.d. Plas), afm. 112,47 x 18,29 x 9,45, GT 6959, roepletters: PCFD, id nr.

NLD198502210, 15-8-2001 GT gewijzigd in 7244, 11-4-2006 verlengd bij Schiffswerft Bredo in Bremerhaven,thans loa. 136,12, GT 9499,

9-12-2005 KL 749 Margiris van Atlantic High Sea Fishing Company uit Klaipeda (Litouwen), dochter van P. & P., roepletters: LYRV, 31-12-

2012 in Australë aangekomen, wordt omgevlagd naar dit land als Abel Tasman, eigenaar blijft P. & P., maar is in charter van Seafish

Tasmania, roepletters: VHES, komt echter niet aan vissen toe daar, omdat allerlei milieugroeperingen protesteren en gelijk krijgen van de

overheid aldaar, 19-3-2013 KL 855 Margiris, roepletters: LYRV t.b.v. visserij elder, 1-2014 één nieuwe 6500 pk., 4784 ke. Wärtsilä Vaasa

12V32LNE, (twee identieke motoren)    foto's: Marcel Coster

KL 843 Næraberg                                                                                              

in 1983 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Harlingen b.nr. 64, ingebouwd met een 4350 pk., 3200 kw. M.A.K. uit

1983, 10-12-1983 geregistreerd als KW 174 Dirk Dirk van en geëxploiteerd door Rederij de Samenwerking, Katwijk aan Zee (Parlevliet

& van der Plas), afm. 95,18 x 14,50 x 8,60, diepgang; 5,081, GT 3019, roepletters: PDQL, 1-9-1989 opgave id nr. NLD198300318, 1990

bij Scheepswerf Brouwer in Zaandam verbouwd, 31-8-1990 BX 784 Dirk Dirk van Doggerbank Seefischerei GmbH. uit Bremerhaven en

geëxploiteerd door Atlantic Sea Fischerei uit Bremerhaven, (eig. P. & P.), motor vermogen: 2932 pk., 2158 kw., roepletters; DMBB),

28-9-1990 eerst weer KW 174 van Rederij de Samenwerking, Katwijk aan Zee, motor vermogen: 4350 pk., 3200 kw., 1-1-1991 BX 784

Dirk Dirk van Doggerbank Seefischerei GmbH., thans roepletters: DENR, 1-1-1996 ROS 784 Dirk Dirk van Ostbank Ostseefischerei GmbH.

& Co. uit Rostock ( P. & P.), 26-1-2000 GT gewijzigd in 3181 en motor vermogen in 3533 pk., 2600 kw., 28-10-2009 KG 14 Næraberg

uit Klaksvik (Fær Ør), (P. & P.), roepletters: XPXK, 17-10-2011 KL 843 Næraberg thuishaven Klaipeda (P. & P.), motor vermogen: 4350

pk., 3200 kw., roepletters: LYTM, 13-2-2012 weer KG 14 Næraberg met thuishaven Klaksvik (nog steeds eigenaar Parlevliet en van der

Plas.                   foto's: Marcel Coster

 

KL 855 Margiris                                                                                            

in 1985 gebouwd bij Tacoma Boatbuilding in Washington als verbrandingsschip, tijdens de bouw is men gestopt, omdat de werf in financiële

problemen kwam, maar er gaat ook een verhaal dat tijdesn de bouw in de V.S. een nieuwe wet van kracht is geworden, dat er geen vuil op

een schip mocht worden verbrand, later is de casco bij Mjellem & Karlson in Bergen afgebouwd als trawler en kwam in de visserij als Appollo

Two, Siberian Enterprise, maar trawlers langer dan 55 meter mogen niet langer vissen in wateren van de V.S., 11-1997 opgelegd in

Bremerhaven, 1997 verbouwd en voorzien van twee nieuwe Wärtsilä motoren met totaal 13,382 pk., 9840 kw. uit 1997, 1997 "Atlantic Star"

van American Pelagic Comp uit Seattle ( A.P.F.C.) waarin ook P. & P en de Nederlander Tammes participeren, 13-7-1999 KW 174 Annelies

Ilena van Kilda B.V. uit Katwijk aan Zee (Parlevliet & v.d. Plas), afm. 112,47 x 18,29 x 9,45, GT 6959, roepletters: PCFD, id nr.

NLD198502210, 15-8-2001 GT gewijzigd in 7244, 11-4-2006 verlengd bij Schiffswerft Bredo in Bremerhaven,thans loa. 136,12, GT 9499,

9-12-2005 KL 749 Margiris van Atlantic High Sea Fishing Company uit Klaipeda (Litouwen), dochter van P. & P., roepletters: LYRV, 31-12-

2012 in Australë aangekomen, wordt omgevlagd naar dit land als Abel Tasman, eigenaar blijft P. & P., maar is in charter van Seafish

Tasmania, roepletters: VHES, komt echter niet aan vissen toe daar, omdat allerlei milieugroeperingen protesteren en gelijk krijgen van de

overheid aldaar, 19-3-2013 KL 855 Margiris, roepletters: LYRV t.b.v. visserij elder, 1-2014 één nieuwe 6500 pk., 4784 ke. Wärtsilä Vaasa

12V32LNE, (twee identieke motoren)                                                               foto's: Marcel Coster


Orango II                                                                                                  ex. OL 4 De Volharding-TM 8 Jakobina

in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Bareveld in Wildervank, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1962, 29-10-1962 DZ 8 Georgine van

J. Nieboer uit Delfzijl, afm. l.l. 15,94 x 4,61 x 1,89, BRT 30,23, 16-2-1967 nieuwe 145 pk., 107 kw. Deutz uit 1967 en opgave loa. 16,95,

4-3-1971 TM 8 Jakobina van Harm Oosterhuis uit Termunterzijl, roepletters: PEYJ, later werd de achtermast gewijzigd, in 1994 opgave

GT 30, 1-1997 nieuwe 238 pk., 175 kw. Volvo Penta uit 1996, 30-10-2000 OL 4 De Volharding van T. Sloot uit Anjum, GT gewijzigd in

27, 9-2005 is de kotter verkocht aan een in Panama geregistreerde rederij met Nederlandse belangen en 7-9-2005 onder de naam

"Orango II" samen met de ex. UK 81 naar Marin in Guinee Bissau vertrokken, 15-12-2005 uitgeschreven.    foto's: Ludo Popelier


Namibie

                                   

                                              L 635 Blomeha                            ex. UK 51 Willem

in 1970 gebouwd bij Scheepswerf T. v.d. Beldt "Voorwwarts" in West graftdijk en afgebouwd bij Machinefabriek Zwitser in Katwijk aan

Zee, ingebouwd met een 800 pk., 588 kw. Stork Werkspoor uit 1970, 18-9-1970 ingeschreven als HD 79 Twee gebroeders van Rederij

Slot N.V. uit Den Helder, afm. 30,61 x 6,93 x 3,37, BRT 164,40, 5-1-1973 UK 210 Relinquenda van J. Brouwer uit Urk, 12-1975 sanering

aangevraagd, 4-1976 sanering niet gehonoreerd en heringeschreven, 2-1-1978 HD 99 Relinquenda van Gebr. R. & L. Zijlstra uit Den

Helder, 12-1979 HD 17 Relinquenda van dezelfde eigenaren, 27-5-1980 HD 16 Neeltje Cornelis van vof. C. Sluiter & zn. uit Den Helder,

31-10-1984 HD 100 Ichtus van O. Visser uit Den Helder, nummer heeft er nooit opgestaan, 31-12-1984 UK 51 Willem van K.

Pasterkamp en zn. uit Urk, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD197000706, 15-11-1991 gesaneerd en verkocht aan R. Zor uit Amsterdam, die

de kotter doorverkoopt naar Zuid Afrika, 1992 "Eva I" van Lonestar Fishing Corporation Inc. uit St. Vincent, San Lorenzo, later "Blomeha"

van Marco Fishing uit Luderitz, weer later L 635 Blomeha van Blomeha Fishing (Pty) Ltd. Luderitz, thuishaven Walvisbay, loa. 29,59, GT

164,4, roepletters: V5BB, registratie nr. 98 LB 005, imo 7022643.                     foto's: Hilmar Snorrason.



L 1064 Shear Water Bay                                                                               ex. UK 208 Jan de Boer

in 1982 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 97, ingebouwd met een 1800 pk., 1325 kw. Stork Werkspoor

uit 1982, 18-6-1982 geregistreerd als HD 32 Klaasje van S. Koorn & zn. uit Den Helder, afm. 38,77 x 8,03 x 3,90, BRT 293,53, roepletters:

PEYS, 1-1-1989 opgave id nr. NLD198200177, 7-2-1990 UK 208 Jan de Boer van fa. C. Romkes & zonen uit Urk, 1994 motor vermogen:

1900 pk., 1398 kw. en opgave T 336, 5-2001 uitgeschreven, 7-2001 verkocht naar Namibië wordt eerst bij Petec in Kaapstad verbouwd

en ingericht t.b.v. heekvisserij o.a. één kant dichtgebouwd en voorzien van een shelterdeck, 12-2001 L 1064 Shear Water Bay van

Marco Fishing uit Luderitz (Namibië), roepletters; V5 MV, imo 802840.              foto's: Hillmar Snorrason


                                          

                                             L 1067 Noro                           ex. HD 202 Repos Ailleurs

in 1979 gebouwd en afgebouwd bij Sheepswerf Hoogezand in Hoogezand b.nr. 197,ingebouwd met een 1540 pk., 1132 kw. Stork

Werksppor uit 1979, 27-11-1979 geregistreerd als UK 225 Prins Maurits van A. van Slooten & T. Bakker uit Urk, afm. 36,28 x 8,02 x 3,64,

BRT 269,45, roepletters; PGVP, 10-2-1987 tenaamstelling: Zeevisserijbedrijf Prins Maurits B.V. uit Urk (dezelfde eigenaren), 1-9-1989

opgave id nr. NLD197900954, 22-10-1990 HD 202 Repos Ailleurs van vof. fa Gebr. Post uit Den Helder, roepletters: PHAB, 1995

opgave GT 296, 5-1996 motor vermogen; 1528 pk., 1124 kw. en tenaamstelling: vof. Gebr. Post uit Den Helder, 12-2002 gesaneerd

en opgelegd voor de verkoop, 31-12-2002 uitgeschreven, 4-2004 verkocht aan een reder uit Spanje en wordt in Caruna klaar gemaakt

voor de longline visserij in Afrika 2004 L 1067 Noro.             foto: Hilmar Snorrason


L 1091 Ludwani                                                                                                     ex. SCH 27 Concordia Constans

in 1983 gebouwd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam b.nr. 366 en afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Stellendam, ingebouwd

met een 1470 pk., 1320 kw. M.A.K. uit 1983, 2-5-1983 SL 7 Cornelia Christina van Visserijbedrijf Dina Cornelia B.V. uit Stellendam

(Brinkman), afm. 35,79 x 8,00 x 4,10, GT 303, roepletters: PDLJ, 2-1985 motor vermogen: 1800 pk.,1325 kw., 14-12-1993 verlengd en

hermeten: loa. 40,29 en GT 350 en motor vermogen: 1793 pk., 1320 kw., 1-1999 even SCH 28 Concordia Constans van Jaczon Visserij

Mij. Wiron B.V. uit Den Haag, 20-1-1999 werd het al SCH 27, 8-2000 tenaamstelling vof. Concordia Constans uit scheveningen, 1-6-2001

gesaneerd en uitgeschreven, verkocht aan Maaskant uit Stellendam, die de kotter 7-2001 doorverkocht naar Namibië en kwam daar in

de vaart als L 1091 Ludwani. foto: Hilmar Snorrason


L 1119 Foáo N. Castro                                                                                             ex. UK 283-FD 283 Trui van Hinte

in 1981 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk onder bouwnummer 56 en afgebouwd bij Machinefabriek A. Hoekman in Urk, ingebouwd

met een 1500 pk., 1103 kw. Bolnes uit 1981, 4-8-1981 geregistreerd als UK 283 Trui van Hinte van Zeevisserijbedrijf Geertruida B.V.

uit Urk (Koffeman), afm. 36,54 x 8,02 x 3,64, BRT 264,48, roepletters: PIBO, 1-9-1989 opgave id nr. NLD198100976, 28-5-1992 FD 283

Trui van Hinte van North Sea Fisheries Ltd. uit Grimsby (Geertruida B.V., Koffeman), afm. 36,30 x 8,00 x 4,40, GT 295, roepletters:

MQLQ2, motor vermogen: 1499 pk., 1103 kw., id nr. GBR000B13101, 4-2000 nieuwe achter portaalmast bij Scheepswerf Visser in Den

Helder, 25-10-2001 uitgeschreven en verkocht aan Rederij Henque 4102 CC in Kaapstad en wordt eerst verbouwd t.b.v. longline

visserij op tonijn, 2002 L 1119 Foáo N. Castro, roepletters: V5TD, verdere info niet bekend. foto's Hilmar Snorrason

 

L 1166 Lynette                                                                                                            ex. UK 104 Neeltje-BCK 104 Christina

in 1973 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Hakvoort in Monnickendam b.nr. 136, ingebouwd met een 1350 pk., 993 kw. Stork

Werkspoor uit 1973, 18-4-1973 geregistreerd als UK 104 Neeltje van Rederij L. de Boer & zn. B.V. uit Urk, afm. 33,99 x 7,93 x 3,81,

diepgang: 3,499, BRT: 202,80, roepletters: PGGT, 12-1984 nieuwe 1700 pk., 1251 kw. Stork Werkspoor uit 1984, 29-10-1986 BCK 104

Christina van Bankstar Ltd. uit Holyhead (S. Crane), afm. 32,92 x 7,86 x 2,65, GT 220, motor vermogen: 1723 pk., 1268 kw., roepletters:

MKCD6, 1-1-1989 opgave id nr. GBR000A10590, 8-10-1990 motor vermogen; 2000 pk., 1470 kw., 22-10-1998 loa. gewijzigd in 34,00,

4-9-2002 L 1166 Lynette Beguella Fishing Company uit Luderitz (Namibië), roepletters: V5CK. imo nr. 7303114.

foto's: Hilmar Snorrason

 

                                                      

                                                              L 1298 Zeearend                           ex. GO 40 Zeearend

in 1980 gebouwd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 385, ingebouwd met

een 1400 pk., 1030 kw. Deutz uit 1980, 13-11-1980 ingeschreven als GO 40 Zeearend van fa. Jac. Tanis & Jac. Kmrszn.

en zn. uit Goedereede, afm. 33,86 x 7,56 x 3,80, BRT 210,94, roepletters: PIWI, in 1981 tenaamstelling fa. Jac. Tanis en

zoon uit Stellendam, 5-1985 motor vermogen: 2000 pk., 1472 kw., in 1991 een nieuwe 1400 pk., 1030 kw. Stork Wärtsilä

uit 1991, 1-9-1989 opgave id nr. NLD198000106, 1994 opgave GT 236, 2-9-2005 verkocht aan Galavan Supplements Ltd. uit

Waterford, maar Galavan kreeg geen vislicentie en daarom is de kotter in juni 2006 weer te koop opgelegd bij Machinefabriek

Padmos in Stellendam, 12-2007 verkocht naar Namibië, maar wordt eerst in Kaapstad verbouwd tot hektrawler en komt in de

vaart als L 1298 Zeearend , imo nr. 7909748.                    foto: Hilmar Snorrason


Peru


 

Franziska                                                                                                                ex. SCH 54 Franziska

in 1989 gebouwd en afgebouwd bij de IJsselwerf B.V. in Capelle aan de IJssel b.nr. 219, ingebouwd met een 10.400 pk., 7649 kw.

Deutz uit 1988, 1-3-1989 geregistreerd als SCH 54 Franziska van A Z Fisheries B.V. uit Scheveningen ( v.d. Zwan), afm. 119,18 x 19,00

x 11,53, diepgang: 7,551, GT 7153, roepletters: PEDY, 1-9-1989 opgave id nr. NLD198900367, 12-2005 Franziska in IJslandse dienst,

maar onder de vlag van Belize, eigenaar A Z Fisheries uit Belize ( v.d. Zwan) en manager Rederij Parlevliet & van der Plas uit Katwijk,

roepletters: V3EC3, hierna nog een aanal keren als SCH 54 in en uitgeschreven, 1-3-2010 Franziska nu onder de vlag van Peru,

thuishaven Callao, roepletters: OA-4827.                                    foto's: Marcel Coster

Polen

                                          

                                                            LEB 7                                         ex. UK 7 Jannetje

in 1963 gebouwd bij Scheepswerf van der Molen in Zaandam b.nr. 326, afgebouwd bij Machinefabriek A. Hoekman in Urk, ingebouwd met een

375 pk. Kromhout uit 1963, 17-12-1963 geregistreerd als UK 34 Berendina van H. Romkes uit Urk, afm. 25,50 x 6,03 x 2,44, BRT 79,82,

17-8-1966 eigenaren K. Romkes & zn. uit Urk, 14-9-1971 UK 7 Jannetje van J. van de Berg uit Urk, roepletters: PFAM, 29-10-1979 nieuwe 530

pk., 390 kw. Mitsubishi uit 1979, 22-1-1984 eigenaren: fa. Gebr.  B. & J. van de Berg uit Urk, 25-11-1988 motor vermogen: 700 pk., 515 kw.,

1-9-1989 opgave id. nr. NLD196300448, 1990 motor vermogen: 530 pk., 390 kw., 15-5-1991 uitgeschreven,  1-1992 verkocht aan Golysz

Jacek Witold uit Leba (Polen), 1-5-2004 pas ingeschreven als LEB 7 (geen naam), GT 86, roepletters: SPK2214, afm. en motor ongewijzigd,

 id. nr. POL023600231, 9-9-2010 loa. gewijzigd in 25,44.      foto: coll. Henk Perdok


Zuid Afrika

CTA 164 Portia I                                                                                                           ex. VL 105 Elizabeth

in 1964 gebouwd en afgebouwd bij Sleephelling Scheveningen N.V. in Scheveningen b.nr. 187, ingebouwd met een 8 cilinder 1000 pk.

Deutz uit 1964, 5-6-1964 casco te water, 29-9-1964 geregistreerd als VL 105 Elizabeth van Rederij N.V.M. Kwakkelstein uit Vlaardingen, afm.

43,31 x 7,24 x 3,86, BRT 325,91, 17-10-1964 in de vaart, 1979 gesaneerd, 1979 "Lance D" van Cape Pride Trawlers (Pty) Ltd. uit Kaapstad,

17-11-1979 uit IJmiden vertrokken,8-12-1979 gestrand op de Afrikanse kust, 12-12-1979 vlot getrokken, 1983 Portia van Hout Bay Fishing

Industries (Pty). Ltd. uit Kaapstad, 1986 Portia I en 1992 weer Portia, 1993 CTA 164 Portia I van Black Eagle uit Panama, maar onder de vlag

van Zuid Afrika, afm. 43,26 x 7,29 x 3,99, diepgang: 3,296, GT 325, motor onbekend, roepletters: ZR2955.  

foto's: Herbert Westerwal (9 en 10-10-2012)

 

CTA 7505 L Atalanta                                                                                        ex. UK 32 Marretje

in 1971 gebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 67, ingebouwd met een 960 pk., 707 kw. Bolnes uit 1971, 12-1971

geregistreerd als UK 284 Cornelis Zeeman van Gebr. Koffeman uit Urk, afm. 32,88 x 7,04 x 3,24, diepgang; 3,499, BRT 162,74, roep-

letters: PFVT, 6-1980 UK 32 Marretje van vof. K. Visser & zn. uit Urk, 12-1984 nieuwe 960 pk., 707 kw. Bolnes uit 1984, 1-9-1989 opgave

id nr. NLD197100623, 8-1996 i.v.m. saneringsaanvraag opgelegd in Urk, 12-1996 sanering gehonoreerd, 7-5-1997 uitgeschreven,

2-1998 CTA 7505 L Atalanta van Tuna Whole Sailors uit Kaapstad, roepletters; ZR5229, ingericht als longliner op zwaardvis visserij,

heeft o.a. nog in charter als stanby vessel bij Rederij Groen gevaren, 2012 naam van schip gehaald (foto 3+4), onbekende bestemming.

foto 1+2: Hilmar Snorrason     3+4: Dick Weerstand.

                                 

                                                   MBA 15 Amsteldiep                                  ex. WR 147 Amsteldiep

in 1969 gebouwd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam b.nr. 333, afgebouwd bij Machinefabriek Zwitser in Katwijk aan Zee, ingebouwd

met een 800 pk., 588 kw. Stork Ricardo type DRD.218K. uit 1969, 16-12-1969 geregistreerd als UK 268 Jacoba Alijda van fa. K. Romkes

en zn. uit Urk, afm. 30,08 x 7,04 x 3,22, BRT 147,73, 2-9-1974 UK 277 Dirkje van R. Kramer en Zn. uit Urk, 20-4-1978 eigenaar fa. Gebr.

Karmer uit Urk, 12-4-1982 UK 270 Rika van Rederij Almere uit Urk, 13-12-1982 UK 75 Hendrik Schenk van J. v.d. Berg uit Urk, 25-5-1984

WR 147 Amsteldiep van P.C. Bakker uit Oosterland, 10-11-1988 hermeten: 26,80 x 7,00 x 3,56, GT 168, 14-11-1988 MBA 15 Amsteldiep

van Mariette Fishing Co. Pty. uit Zuid Afrika, roepletters: ZR3113, 9-2003 eigenaar Seavuna Fishing uit Mossel Bay, thuishaven Cape

 Town.                                                                               foto: Klaas Romkes

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

 

'