oude type viss. vaart.
een bladzijde met oude type vissersvaartuigen (rond-en platbodems) zoals botters, hengsten e.d.
soms valt info onder copyright, daarom verwijs ik soms naar een link met gegevens.
links onder de foto de naam van het vaartuig en rechts het type vaartuig en of het een replica betreft.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
EB 58 De Beer type: Oostwal botter
in 1919 gebouwd bij Scheepswerf de Haas in Monnickendam als type oostwal botter, 3-1919 als vissersschip ingeschreven als EB 58
van Aart van Triest uit Elburg, 1936 voorzien van een motor: "A" Ford, 24-11-1942 eigenaar Jacob van Triest uit Elburg, 5-12-1960 EB 58
Marieke van P.J.C. Peters uit Venlo als rekreatie vaartuig, ca. 1962 EB 58 van De Kat uit Amsterdam, thans kajuitjacht en in de rekreatie,
ca. 1965 EB 58 rekreatie/ visserij van Jochem Haase uit Düsseldorf en bracht de botter zoveel mogelijk weer in de oorspronkelijke staat,
periode 1970-1988 niets bekend, 1988 EB 58 Jochem Haase, Duitsland, 1995 EB 58 De Beer van Erik Mulder uit Workum en in de
rekreatie, 2011 EB 58 De Beer van Bertien Broekhans uit Den Haag, rekreatie. foto's: Henk Perdok
HL 93 replica zeeschouw type visserman
in 1993 gebouwd als zeeschouw type visserman van Wopke Bekema uit Bolsward, afm. 10 x 3,80 x 0,80, mtor: 65 pk. Mercedes
LE 47 Kentskele replica Lemsteraak
in 1991 gebouwd bij scheepswerf Blom in Hindeloopen, eigenaar B. Postma uit Tjerkgaast (Lemmer), loa. 12,8.
foto's: Kor Sikkema
TH 49 De Drie Gebroeders type: hengst
De hengst De Drie Gebroeders is gebouwd in 1908 op de werf 'Moed en trouw' van Petrus Verras in De Paal. Volgens visserijregister ingeschreven als GRA 13 Twee (!) Gebroeders A. Ivens 25-9-1926, 47 M3 BRT, 21 m3 netto mosselvisserij, afgevoerd op 27-3-29 als TH 49, door J.J. Schot ingeschreven op 11-4-29 ook als Twee Gebroeders. Volgens bewijs nr.49 van de Rijksinkomstenbelasting door J.J. Schot op 10 -10-24 aangemeld. Volgens J. Hassel, de vorige eigenaar, gebouwd in 1908, eerst als GRA 13, daarna Z 22 (Zeebrugge), daarna TH 49. Ook zou het schip nog in de Clinge gevaren hebben (?). Het ziet er naar uit dat Schot de visbun heeft laten inbouwen.
De boot heeft zonder kluiverboom een lengte van 11,75 mtr., grootste breedte 4,25 mtr., top van de mast 11, 75 mtr. boven water. Het schip heeft een diepgang van 60 cm. Terwijl het vol getuigd 90 m2 zeil voert. Naast het zeil kan gebruik worden gemaakt van een 9 PK Anglo Belge gloeikopdiesel (ABC-motor). In 1958 werden de koppen van de klossen vervangen. In de winter van 60/61 werd de visbun verwijderd en werd het schip door Duivendijk voorzien van een roef met mahonie interieur.
In de buurt van het kot werden enkele knieen vervangen. Later werd de gloeikop vervangen door een Peugeot-diesel van 50 PK. In 1981 werd het schip aangekocht door Jurgen Hassel en Christel Maye. De hengst lag toen bij een werf in Leimuiden (Stofberg?), en was in een slechte staat. Door Duivendijk zijn toen enkele reparaties verricht. Uniek is dat door Jurgen Hassel een uitgebreid fotoarchief werd aangelegd, foto's gemaakt tijdens de aankoop door dhr. De Leeuw, foto's van de ombouw van visserman tot jacht en uiteraard foto's uit de periode dat hij zelf met het schip voer. In februari 1996 verkochten zij het schip aan de Stichting Behoud Hoogaars. Helaas was het schip inmiddels in een te slechte staat om door de SBH te worden ingezet. Plannen werden gemaakt voor een grondige restauratie en er werd enthousiast begonnen aan het verzamelen van fondsen voor de restauratie. Uit het schip werden de motorinstallatie en het interieur verwijderd en het casco werd zo goed mogelijk geconserveerd. Nadat het schip ongeveer 2 jaar op de kant had gestaan op een terrein in Kats werd het op 5 september 2000 op een dieplader naar Vlissingen gebracht. In de voormalige timmerfabriek van de Kon. Mij. De Schelde is zij volledig gerestaureerd,
tekst en info: Stichting Behoud Hoogaars http://www.hoogaars.nl/ foto: Lennard de Graaff
YE 36 Andries Jacob type: hoogaars
in 1900 gebouwd als type "hoogaars' bij Werf Dirk Duyvendijk in Tholen, 1900 ingeschreven als VE 13 Vrouw Anthonie van Jan Bliek uit
Veere t.b.v. garnalenvisserij, afm. 14,85 x 4,8, 1913 werd schoonzoon Minneboo uit Veere eigenaar, 1923 Kromhout motor ingebouwd,
1931 YE 114 Drie Gebroeders van Adriaan Pekaar uit Yerseke, 1936 YE 36 Andries jacob van Marinus Verschuure uit yerseke, 1940
op envoudige wijze onklaar gemaakt voor de Duitse kriegsmarine, 1945 tegen het einde van de oorlog toch nog getroffen door een
granaat en gezonken, wel geborgen en hersteld, 1947 andere motor: 2 cilinder 80 pk. Widdop en ingericht voor de mosselkweek,
1954 eigenaar Andries Jacob Verschuure uit Yerseke, 1966 thans onder dezelfde naam in de rekreatie van H.H. Vliervoet uit Nijmegen,
1976 in vervallen staat gekocht door Piet Dekker uit Kortenhoef, die het begint te restaureren in de oorspronkelijke staat, 1978
eigenaar Adrie de Jonge uit Den Bommel, deze eigenaar gaat verder met de restauratie, 7-9-1990 overgedragen aan Stichting Behoud
Hoogaars uit Vlissingen. zie tevens website: http://www.hoogaars.nl/index.php/schepen/sbh-schepen/ye36
foto: Lennard de Graaff
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------