O 2 Nancy
in 1964 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Bareveld in Wildervank b.nr. 124, ingebouwd met een 290 pk., 213 kw. Deutz uit
1964, 5-5-1964 ingeschreven als VD 1 Tiny Alida van J. Zwarthoed uit Volendam, 18-3-1974 VD 1 Catharina Alida van Th. P. J.
Zwarthoed uit Volendam, 14-1-1975 A 2 Nancy van B.V.B.A. Gebr. Alfons en Ludovicus Schroeyers uit Antwerpen-Zandvliet, 1-1-
1992 O 2 Nancy van dezelfde eigenaars. reg. nr. 01.00030.1996 ID nr. BEL000021964 foto's: Wilfred Arendse
O 7 Jacob-Kien
in 1985 gebouwd bij Industrielles des Pêcheries in Oostende en afgebouwd bij Perfecta N.V. in Zeebrugge, ingebouwd met een 300 pk.,
221 kw. Caterpillar uit 1985, 1986 ingeschreven als Z 70 't Westdiep van Rederij Branding PVBA, afm. 23,77 x 6,28 x 2,80, GT 70,
roepletters: OPCR, 1-1-1989 opgave id nr. BEL03701985, 1989 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1989, 22-2-1991 Z 70 Marleen
van BVBA Rederij Marleen uit Bredene, 1992 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1992, 1995 GT gewijzigd in 79, 1997 nieuwe 300 pk.,
221 kw. Scania Vabis uit 1997, 1999 tenaamstelling: BVBA Rederij Ishtar uit Bredene (Willy Verslys), 3-2002 eigenaar thans domiclie in
Oostende, 28-1-2004 GT weer gezijzigd in 70, 2007 heeft nog enkele weken onder nr. O 7 gevaren, 29-10-2007 O 71 Jacob Kien van
BVBA Rederij Marleen in Oostende, 2011 tenaamstelling: BVBA. Brevisco uit Oostende, medio 2012 opgelegd, 4-2013 aan de visserij
ontrokken , huidige eigenaar reder Versluys laat de kotter eerst verbouwen bij Schockaert BVBA. uit Oostende o.a. gesloten achterschip
en buiskap verlengd en wordt dan ingezet door de fa. Buccinum uit Oostende (ook eigenaar reder Versluys) bij waterwerken.
foto: Ronald Ribbe
O 10 José Adrienne Rachel
in 1926 gebouwd bij Scheepswerf R. Pansesi in Oostende, ingebouwd met een 20 pk. Deutz uit 1924, 1926 geregistreerd als O 10 José
Adrienne Rachel van Emiel Salliau, BRT 27,35, 1932 nieuwe 50 pk. Lincke nr. 522 uit 1931, 1951 opgave roepletters: OPAJ, 30-6-1955 O 10
Saltash van Robert Gustaaf Salliau, 1958 nieuwe 120/95 pk. Rostock nr. 26331 uit 1958, 1970 verkocht naar Engeland, 28-9-1970
uitgeschreven
O 13 Morgenster
in 1989 gebouwd bj Scheepswerf van der Molen in Zaandam en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met
een 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1988, 15-2-1989 geregistreerd als K 13 Morgenster van geboeders Peter en Willy Praet uit
Kieldrecht, afm. 23,94 x 6,08 x 2,90, GT 94, roepletters: OPAM, id nr. BEL000131989, 1-1-1992 hebben de broers de kotter
vernummerd in Z 13, 1995 een nieuwe 296 pk., 218 kw. Caterpillar uit 1995, 1997 een nieuwe 296 pk., 218 kw. Caterpillar uit 1997, per
1-1-2011 gestopt met de visserij en de kotter werd opgelegd voor de verkoop, 7-2011 O 13 Morgenster van Roland Hollebeke en
zonen (3) uit Oostende, reg. nr. 01 002411996. foto 1: Frits Aalderink 2: Frans Truyens 3+4: Discolo
O 14 De Zeemeeuw
in 1973 gebouwd bij de West Vlaamse Scheepswerven in Oostkamp en afgebouwd bij S.C.A.P. in Oostende, ingebouwd met een 900 pk., 662
kw. Stork Werkspoor uit 1973, 1974 geregistreerd als Z 14 De Bounty van Rederij de Bounty PVBA. uit Zeebrugge, afm. 29,00 x 7,58 x 3,48,
roepletters: OPAN, 1981 nieuwe 900 pk., 662 kw. Stork Werkspoor uit 1981, 1983 Z 14 Brandon Star van Rederij Brendon Star uit Zeebrugge,
1-1-1989 opgave id. nr. BEL030141973, 1-1-1992 N 14 Boudewijn van N.V. Beheer Shamrock uit Westende, 28-6-1996 O 14 De Zeemeeuw
van Rederij De Zeemeeuw N.V. uit Oostende (Guy Antierens schipper en eigenaar Albert Steyaert), 7-2-1998 door een brand flinke schade
aangericht2-1998 eiegenaar schip teruggekocht van de verzekering en in eigen beheer laten herstellen o.a nieuwe stuurhuis en achterschip
dichtgebouwd en een nieuwe 900 pk., 62 kw. A.B.C. uit 1998, 22-10-1998 GT 210, 9-2008 omgebouwd tot scalloper visseerij op St.
Jacobsschelpen o.a.verschansing verhoogd, later eigenaar Waterdance Ltd., maar is door een failissement ovegenomen door dochter
Greendale, 9-12-2013 uitgeschreven, 3-2014 aangekocht door van Laar uit IJmuiden en wordt omgebouwd tot guard vessel
foto 1 t/m 3: Roland Roosens 4: Kees van Duijvenvoorde
O 15 Zilvermeeuw
in 1975 gebouwd bij de West Vlaamse Scheepswerven in Oostkamp en afgebouwd bij S.C.A.P. in Oostende, ingebouwd met een 1000 pk.,
736 kw. A.B.C. uit 1975, 1975 geregistreerd als N 15 De Kottens van R. Calcoen-Vermote uit Nieuwpoort, afm. 34,80 x 7,68 x 3,50, BRT
224,37, GT 236, roepletters: OPAO, 1985 nieuwe 1200 pk., 883 kw. A.B.C. uit 1985, 1988 Z 15 Stephanie van Rederij Stephanie uit
Zeebrugge, 1-1-1989 opgave id. nr. BEL030151975, 19-9-1995O 15 Zilvermeeuw van Zeearend BVBA uit Knokke Heist, 1999 nieuwe 1200
pk., 883 kw. A.B.C. uit 1999, 26-1-2004 motor vermogen: 1293 pk., 952 kw., 2004 achtermast verwijderd, 30-6-2006 motor vermogen:
1630 pk., 1200 kw. foto 1+2: Rolabnd Roosens 3+4: Matthias Kock
O 20 Pater Reyn
in 1941 gebouwd bij Scheepswerf August Loy in Oostende, ingebouwd met een 60 pk. Benz nr. 31295 uit 1935 uit de vorige O 20, 1941
geregistreerd als O 20 Pater Reyn van De Zee M.Z.W.D. en in dienst als schoolschip voor de visserij school Paster Pape, BRT 18,19,
roepletters: OPAT, in de oorlog gevorderd door de Deutsche Kriegsmarine, 25-2-1946 teruggevonden in Kiel en teruggebracht naar
Oostende, 27-11-48 eigenaar Frank Lams uit Oostende, 20-4-1954 eigenaar Franciscus Lams, 28-8-1964 uitgeschreven en naar
Engeland verkocht.
O 20 Mietje O 20 Nyx
in 1963 gebouwd en afgebouwd bij Gebr. van de Sande in Breskens b.nr. 106, ingebouwd met een 150 pk. Cummins uit 1963, 20-9-1963
ingeschreven als BR 24 Annie van A.A. Fenijn uit Breskens, afm. l. l. 17,57 x 5,02 x 2,14, BRT 39,93, 16-4-1970 O 22 Norbert van
Edgard Erebout uit Oostende, afm. 19,00 x 5,13 x 2,05, BRT 34,13, 1979 N 22 Zeester van Rathé & Puystiens BVBA. uit Nieuwpoort,
1983 nieuwe 270 pk., 199 kw. Cummins uit 1982, 1988 nieuwe 292 pk., 215 kw. Cummins uit 1987, 1989 opgave id nr. BEL040221963,
1991 pgave GT 37, 1992 tenaamstelling: Nooitgedacht BVBA. uit Brugge, 1993 nieuwe 292 pk., 215 kw. Cummins uit 1992, 1995
tenaamstelling: Zeester N.V. uit Brugge, 25-5-1998 O 211 Zeester BVBA. Christoph uit Brugge (D. Claijs uit Zeebrugge), 30-5-1999 O
20 Mietje an BVBA. Goewind uit Oostende, 18-12-2007 O 20 Nyx van BVBA. Endever uit Zeebrugge, reg. nr. 01 00281 1996.
foto 1: Roland Roosens 2: Frans Truyens
O 28 Mauree-Joseph
in 1925 gebouwd op de Werf Ackein in Oostende, ingebouwd met een 10/12 pk. Anglo Belge uit 1925, 1925 geregistreerd als O 124
Anna Joanna Robert van Michel Ackein, BRT 9,27, ca. 1932 eigenaren L. & A. Bouckenaers, 1934 mede eigenaar Karel Ackein, 5-1935 B 14 van
Christian Jozef Arents, 1937 O 28 Augusta van Mevr. Augusta Van Wulpen, 1945 nieuwe 34 pk. A.B.C. uit 1944, 1-11-1949 O 28 Willy
Albet van Aimé Jansens, 1952 eigenaren James Hickx en echtgenote Bertha Verschelde, 10-1-1957 uitgeschreven en daarna gesloopt.
O 29 Broodwinner
in 1967 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Deweert, Oostende, ingebouwd met een 375 pk., 276 kw. A.B.C. uit 1967, 1967
ingeschreven als O 29 Broodwinner van F. Deschepper uit Oostende, afm. 27,20 x 6,48 x 3,22, BRT 99,03, roepletters: OPBC, de kotter
doet tevens dienst als visserij opleidingsschip, in 1986 is de eigenaar gewijzigd in Lucien Desmit uit Oostende, 1987 motor vermogen 300 pk.,
221 kw., 1-1-1989 opgave id nr. BEL010291967, 8-2001 opgave GT 100, vaart anno 8-2010 nog steeds met dezelfde motor.
foto 2; Roland Roosens 3: Frans Truyens
O 31 Dennis
in 1944 gebouwd op de werf van Van Hoywegen in Steendorp (Antwerpen), 1944 ingebouwd met een 80 pk. Moës uit 1944 motor nr.
41404012, 1944 ingeschreven als Z 509 Antoine Francois van Wynant Laurent, BRT 22,53, 1944 O 509 dezelfde naam en eigenaar, 1945
O 31 idem, 4-2-1947 O 31 Jack van Louis Willaert, 1951 opgave roepletters: OPBE, 1954 nieuwe 80/100 pk. Bohn & Kähler nr. 14624 uit
1954, 1960 eigenaren Wwe. L. Verbiest en geb. L. Willaert, 1962 O 31 Dennis van Andrê Barbaix, 1964 nieuwe 120 pk. Baudouin nr. 651690
uit 1964 en ingericht voor de boomkorvisserij, 1974 uitgeschreven en verkocht aan een reder uit Folkestone
O 32 Camille Raymond O 32 Roland
O 32 Roland O 32 Jessica
in 1935 bij Scheepswerf E. Crabeels in Oostende gebouwd, ingebouwd met een 40 pk. Kromhout nr. 2911 uit 1935, 1935 ingeschreven
als O 32 Camille Raymond van P. Schram uit Bredene, BRT 18,42, 1948 andere motor; 60 pk. A.B.C. uit 1942, 1951 opgave roepletters;
OPBF, 1961 andere motor: 75 pk. general Motors type 4A-8255 uit 1950 en eigenaar Wwe. Yvonne van Gheluwe-Schram, 1962 eigenaar
Camille Schram, 1970 O 32 Roland van A. Lauwerens uit Oostende, 1-1-1989 opgave id. nr. BEL010321935, 1989 nieuwe 135 pk., 99 kw.
General Motors uit 1988, 24-5-1989 O 32 Vicky van BVBA. Alco uit Oostende, 12-2-1990 O 32 Jessica van L. Desmit uit Oostende, 1991
eigenaar BVBA Juno, 9-4-1991 uitgeschreven, later museum schip in Heist. foto 2+3: Coll. Roland Roosens
zie tevens: www.sincfala.be museum kotter in Heist
O 32 Petrus Pictor
in 2007 gebouwd bij Gemini Workboats in Colchester (Essex), ingebouwd met twee Daewoo motoren van elk 150 pk., 110 kw. uit 2007,
1-9-2007 ingeschreven als O 32 Petrus Pictor van Willy Versluys uit Bredene, afm. 11,78 x 5,15, GT 21, roepletters: OPBF, id nr.
BEL010322007, 14-4-2010 N 32 Jolly Jumper van BVBA Jolly Jumper uit Oostende, 6-2013 voor een jaar verhurd aan J. Kerkhof uit
Zoutkamp en is daar 29-6-2013 gearriveerd. foto 1 t/m 3: Roland Roosens 4: Patrick Vandenbroucke
portaalmast aan stuuhuis portaalmast op voor schip.
achterportaal mast weg nieuwe stuurhuis
O 33 Marbi
in 1976 gebouwd bij de West Vlaamse Scheppswerven in Oostkamp en afgebouwd bij S.C.A.P. in Oostende, ingebouwd met een 1200 pk.,
883 kw. A.B.C. uit 1975, 1976 geregistreerd als O 33 marbi van Martinsen & Vanbillemont uit Bredene, afm. 34,80 x 7,68 x 3,50, BRT 226,43,
roepletters: OPBG, 1-1-1990 opgave id. nr. BEL010331976, 1990 tenaamstelling: Rederij Marbi uit bredene (Pascal van Billemont), tevens
verbouwd o.a. portaalmast naar voor schip en opgave GT 247, 1992 portaalmast op achterschip weggehaald en een nieuwe 1200 pk., 883
kw. A.B.C. uit 1992, 1999 GT gewijzigd in 254, 2000 nieuwe stuurhuis en schoorsteen, 8-2010 algehele modernisering en een nieuwe 960
pk., 707 kw. A.B.C. uit 2010, met steun van de overheid en daardoor pk's inleveren, 13-5-2012 bij het terug te water laten van een
dokbeurt, gezonken; direct weer geprobeerd droog te zetten, maar dat mislukte, doordat de kotter al teveel water maakte, begaven de
kabels het en de kotter kwam op de verrijdbare scheepshelling weer naar benedenen is van de steunblokken gekieperd, 10-6-2012 is
de kotter weer gelicht, 6-2013 bij Bema in Oostende weer hersteld o.a. nieuwe verschansing, portaalmast en giek.
foto 1+3: Roland Roosens 2: Sikke Wielstra 4: Henk Perdok 5+6: Matthias Kock
O 51 Alida Madeleine
in 1928 gebouwd en geregistreerd als O 51 Alida Madeleine van Victor Heinderson, 1929 eigenaar Alfons Rau, 1938 uitgeschreven,
bestemming niet bekend.
O 51 Stormvogel
in 1983 gebouwd bij Scheepswerf Seghers, Oostende. b.nr. C 61 en afgebouwd bij S.C.A.P., Oostende, ingebouwd met een 900 pk., 662
kw. A.B.C. uit 1983, 4-1983 geregistreerd als O 51 Stormvogel van BVBA Versluys-Decuypere uit Bredene, afm. 30,58 x 7,92 x 3,61, BRT
197,56, 1-1-1989 opgave id nr. BEL010511983, 1990 opgave GT 217, 1992 een nieuwe 1200 pk., 883 kw. A.B.C. uit 1992, 2000 imotor
vermogen:1000 pk., 736 kw., 29-10-2007 motor vermogen: 1227 pk., 903 kw., 2-2013 nieuwe 1227 pk., 903 kw. A.B.C. type 6MDZ en
wat andere reparaties bij Gardec in Zeebrugge. foto's: Roland Roosens
O 61 Solange O 61 Victoire
in 1943 gebouwd bij R. Panesi in Oostende, ingebouwd met een 80 pk. Moës nr. 41401022 uit 1943, 1943 geregistreerd als
O 61 Solange van Gérard en Robert Deckmyn uit Oostende, BRT 22,76, roepletters: OPCI, 1948 verkocht aan twee fabrikanten
uit luik, die het wilden gebruiken om er mee te vluchten tijdens de oorlog in Korea, de kotter bleef wel vissen, 17-8-1950
uitgeschreven en opgelegd in Oostende, 1950 in dienst van de scouts, 1961 O 61 Victoire van Alph. Deckmyn & echtgen.
Victoria Geselle uit Oostende, 15-1-1964 andere motor; 78 pk. Mercedes Benz uit 1957, 1970 verkocht naar Duinkerken,
28-10-1970 uitgeschreven, verdere historie helaas onbekend. foto 1: coll. Patrick van den Broucke
O 62 Dini
in 1962 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf en Machinefabriek v.d. Sande in Breskens, ingebouwd met een 150 pk. Cummins uit
1960, 27-2-1963 geregistreerd als BR 42 Antje van J.P. de Lobel uit Breskens, afm. 19,19 x 5,02 x 2,14, BRT 39,93, 1-1-1965 mede
eigenaar H.A. de Lobel uit Breskens, 1-9-1967 nieuwe 340 pk. Cummins uit 1967, 27-8-1961 mede eigenaar A. de Lobel uit Breskens,
24-5-1975 KG 2 Maris Stella van Gebr. A.J.C. & E.E. Minneboo uit Colijnsplaat, 19-11-1981 gesaneerd, kreeg daarna O 2 op de boeg,
maar waarschijnlik niet geregistreerd, 1985 O 62 Seabird II van Luc Bogaert uit Oostende, afm. 19,11 x 5,00 x 2,30, GT 37, roepletters;
OPCJ en een nieuwe 280 pk., 206 kw. Mitsubishi uit 1984, 1-1-1989 opgave id nr. BEL010621963, 1-1-1992 naam gewijzigd in "Dini"
van dezelfde eigenaar, verlengd, afm. 21,97 x 5,10, GT 44, nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1992 en een nieuwe stuurhuis, 1999
nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1999, 2005 andere motor 300 pk., 221 kw. Cummins uit 2000, 2011 achtermast weggehaald,
reg. nr. 01 00234 1996 foto's: 1: Roland Roosens (oude stuurhuis) 2: Michael van den Bosch (na verl. e.d.) 3+4: Frans Truyens
O 71 Jacob-Kien
in 1985 gebouwd bij Industrielles des Pêcheries in Oostende en afgebouwd bij Perfecta N.V. in Zeebrugge, ingebouwd met een 300 pk.,
221 kw. Caterpillar uit 1985, 1986 ingeschreven als Z 70 't Westdiep van Rederij Branding PVBA, afm. 23,77 x 6,28 x 2,80, GT 70,
roepletters: OPCR, 1-1-1989 opgave id nr. BEL03701985, 1989 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1989, 22-2-1991 Z 70 Marleen
van BVBA Rederij Marleen uit Bredene, 1992 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1992, 1995 GT gewijzigd in 79, 1997 nieuwe 300 pk.,
221 kw. Scania Vabis uit 1997, 1999 tenaamstelling: BVBA Rederij Ishtar uit Bredene (Willy Verslys), 3-2002 eigenaar thans domiclie in
Oostende, 28-1-2004 GT weer gezijzigd in 70, 2007 heeft nog enkele weken onder nr. O 7 gevaren, 29-10-2007 O 71 Jacob Kien van
BVBA Rederij Marleen in Oostende, 2011 tenaamstelling: BVBA. Brevisco uit Oostende, medio 2012 opgelegd, 4-2013 aan de visserij
ontrokken , huidige eigenaar reder Versluys laat de kotter eerst verbouwen bij Schockaert BVBA. uit Oostende o.a. gesloten achterschip
en buiskap verlengd en wordt dan ingezet door de fa. Buccinum uit Oostende (ook eigenaar reder Versluys) bij waterwerken.
foto 1: Patrick v.d. Broucke 2: Frans Truyens 3: Roland Roosens 4: Shiphunters
O 82 St. Antoine
in 1987 gebouwd bij West Vlaamse Scheepswerven uit Oostende, ingebouwd met een 188 pk., 138 kw. D.A.F. uit 1986, 1987 geregistreerd als
O 82 St. Antoine van BVBA St. Antoine uit Oostende, afm. 14,50 x 5,00 x 2,25, GT 31, 1-1-1989 opgave id. nr. BEL010821987, 29-7-1992
gekapseisd, geborgen en opgelegd, 17-10-1994 OL 18 St. Antoine10-2- 1995 verlengd en opgeknapt bij Foppen in Lemmer, nu afm. 17,90 x
5,00 x 2,25, GT 40, 31-3-1995WL 18 Vrijheid van J. Post uit Anjum, 30-1-1997 nieuwe 239 pk., 176 kw. D.A.F. uit 1996, 30-10-2000 nieuwe
300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1999. foto 1+2: Roland Roosens 3: Henk Perdok
O 104 Lucienne
O 104 Zeehond
in 1944 gebouwd bij Scheepswerf E. Crabeels in Oostende, ingebouwd met een 80 pk. A.W.A. nr. 2155 uit 1944, 1944 ingeschreven
als O 104 Lucienne van Aug. Versluys en Georges de Conick uit Oostende, afm. l. l. 13,17 x 4,50 x 2,15, BRT: 25, roepletters: OPDZ,
14-6-1951 Z 104 Zeehond van Raymond Snauwaert en René Pauwaert uit Heist, 31-12-1955 aleen eigenaar R. Snauwaert, 25-4-1956
nieuwe 120 pk. Mercedes Benz uit 1956, 1960 motor vermogen: 105 pk. 22-1-1964 O 104 Zeehond van Honoré Dasseville uit Oostende,
11-4-1968 nieuwe 150 pk., 110 kw. Mercedes Benz uit 1967, 8-4-1977 eigenaar Ronny Dasseville uit Oostende, 10-9-1982 O 104 Rebel
van Daniel Brackx uit Oostende, 7-2-1985 uitgeschreven en vaart verder als pleziervaartuig, maar werd in 1992 gesloopt na te zijn
gezonken in de haven van Nieuwpoort. foto: Patrick Vandenbroucke.
O 106 Alberta
in 1942 gebouwd bij Gebr. Coppens in Drongen (Gent), ingebouwd met een 60 pk. A.W.A. nr. 2166 uit 1942, 1942 geregistreerd als O 106
Alberta van R. Bockhoudt & R. Deckmijn, afm. 14,40 x 4,40 x 1,90, BRT 17,91, roepletters: OPAC, 24-7-1948 eigenaar Pierre Billiaert, 27-
10-1951 O 106 Luai-Jenny van Rapael Beyen, roepletters gewijzigd in OPEB, 1955 N 106 De Zeemanshoop van Wed. Mevr. Godelieve
Ryssen-Maernhout uit Nieuwpoort, 1964 nieuwe 80 pk. Baudouin nr. 451265 uit 1964, 1969 eigenaar Adrienne Ryssen uit Nieuwpoort, 1971
eigenaar Urbain Legein uit Nieuwpoort, 1984 eigenaar P. Ketels-Vansteenkist uit Middelkerke, 1987 uitgeschreven en gesloopt.
O 108 Arent
in 1968 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Haak in Zaandam b.nr. 910, ingebouwd met een 600 pk., 442 kw. Bolnes uit 1968,
9-1968 geregistreerd als UK 67 Sola Gratia van Ichtus uit Urk, afm. 27,55 x 6,62 x 3,17, BRT 122,48, 8-1973 UK 27 Almere van Rederij
Almere uit Urk, 17-12-1973 UK 168 Limanda van J. Korf uit Urk, 2-1978 nieuwe 600 pk., 486 kw. Bolnes uit 1978, 1979 verlengd: loa.
30,28, BRT 143,66, 8-11-1979 O 168 Limanda van Makuna PVBA. uit Oostende, ropletters; OPGL, 17-11-1982 O 108 Arent van Rederij
Versluys PVBA. uit Bredene, roeletters: OPED, 1-1-1989 opgave id nr. BEL011081968, 1991 opgave GT 152, 29-6-1992 uitgeschreven
en gesloopt.
O 116 Lucie Jenny
O 116 Caroline
in 1961 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 120 pk., 88 kw. Bolnes uit 1959, 1961
geregistreerd als O 116 Lucie Jenny van Raphael Beyen uit Oostende, afm. 17,00 x 4,95 x 2,25, BRT 29,75, roepletters: OPEL, 9-4-1973
nieuwe 193 pk., 142 kw. Caterpillar uit 1972, 5-11-1975 nieuwe eigenaar Marcel Bouilliart uit Oostende, 1976 naam schip gewijzigd in
"Caroline" , 29-10-1987 nieuwe 193 pk., 142 kw. Caterpillar uit 1987, 1-1-1989 opgave id nr. BEL011161961, 2001 opgave GT 33, 2008
eigenaren Michel Deluy en C. Bouiliart uit Oostende. foto 1: coll. Roland Roosens 2+3: Frans Truyens
O 124 Fighter
in 1985 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Seghers in Oostende b.nr. C 64, 8-3-1985 kiel legging, 26-6-1985 casco te water, 1985
ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw. A.B.C. uit 1985, 30-10-1985 geregistreerd als O 124 Fighter van Rederij Jami PVBA. uit Oostende,
afm. 32,23 x 7,88 x 4,17, GT258, roepletters: OPET, 1-1-1989 opgave id. nr. BEL011241985, 1998 tenaamstelling: BVBA Rederij Dezutter
uit Koksijde en een nieuwe 1200 pk., 883 kw. A.B.C. uit 1998, 8-2001 eigenaar verhuisd naar Oostduinkerke, 1-2-2002 motor vermogen:
1300 pk., 957 kw., 31-7-2009 goedkeuring sloop premie en gesaneerd, 21-9-2009 vertrokken naar Sloperij Treffers in Haarlem om te
worden gesloopt, 6-1-2010 uitgeschreven. foto 1+2: Roland rRosens 3+4: Marcel Coster
O 142 Hermes
in 1956 gebouwd bij Scheepswerf J. Borrey in Oostende, ingebouwd met een 150 pk. A.B.C. nr. 9369 uit 1956, 1956 ingeschreven als O
142 Hermes van Arthur Makelberge uit Oostende, qfm. 20,00 x 5,46 x 2,70, BRT 47,13, 1974 eigenaar Frans Serie uit Oostende, later
voorzien van een buiskap, 1-1-1989 opgave id nr. BEL011421957, in 1989 nieuwe 260 pk., 192 kw. Mercedes uit 1988, 15-12-1992
uitgeschreven en gesloopt. foto's: coll. Roland Roosens
O 152 Aran
in 1968 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, tot 1987 geen info bekend, 1987 geregistreerd als
O 191 Natacha van Frans Desmit uit Oostende, afm. 17,00 x 5,41, GT 42, motor: 240 pk., 177 kw. Caterpillar uit 1979, roep-
naam: OPHI, 1-1-1989 opgave id nr. BEL011911968, 23-3-2000 O 152 Aran van BVBA. Aran uit Oostende (Hans Desaever),
roepletters: OPFV, reg. nr. 01 00233 1996. foto's: Frans Truyens
O 154 Wilmar
in 1988 gebouwd bij Scheepswerf Seghers in Oostende, afm. 25,94 x 7,65, diepgang 3,65, GT 207, roepletters: OPFX, inge-
bouwd met een 705 pk., 519 kw. Caterpillar uit 1988, in 1988 in de vaart als O 154 Wilmar van BVBA Rederij Wilmar uit
Bredene, in 2003 is er een nieuwe 705 pk., 519 kw. Caterpillar uit 2003 in geplaatst, 29-10-2007 is het motor vermogen ge-
wijzigd in 905 pk., 666 kw. foto's: Roland Roosens
O 156 Marretje Aaltje
in 2003 gebouwd bij T.W.L. Enterprises Ltd., Trinity (Canada) b.nr. 709-464-2013, 1-1-03 als Fundy Commander in de vaart van Calvin
Sproule, Yarmouth (Canada), GT 145, exacte afmetingen niet bekend, wel gebouwd volgens de wettelijk regelingen van Nova Scotia
(Canada), namelijk onder de 20 mtr., schip is gebouwd van polyester, in Canada werd er mee gevist op st. jakobs schelpen en kreeft
(scallop dregger), latere eigenaar Little Lahave Trawlers , Digby (Canada), gebroeders Jan en Wim de Boer uit Urk kochten het scheepje
begin 2009 en hebben het zelf uit Canada overgevaren, werd in Oostende verbouwd tot twinrigger en 17-4-2009 officieel geregistreerd
als O 156 Marretje Aaltje van Goewind BVBA. uit Oostende en in de laatste week van augustus 2009 de eerste visreis, afm. 19,98/17,54
x 8,50. diepgang: 3,890. GT 199. motor vermogen: 1205 pk., 887 kw.. roepletters:OPFZ.
foto 1+2: Marcel Coster 3+4: Rienk Nadema 5+6: Discolo
O 168 Limanda
in 1968 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Haak in Zaandam b.nr. 910, ingebouwd met een 600 pk., 442 kw. Bolnes uit 1968,
9-1968 geregistreerd als UK 67 Sola Gratia van Ichtus uit Urk, afm. 27,55 x 6,62 x 3,17, BRT 122,48, 8-1973 UK 27 Almere van Rederij
Almere uit Urk, 17-12-1973 UK 168 Limanda van J. Korf uit Urk, 2-1978 nieuwe 600 pk., 486 kw. Bolnes uit 1978, 1979 verlengd: loa.
30,28, BRT 143,66, 8-11-1979 O 168 Limanda van Makuna PVBA. uit Oostende, ropletters; OPGL, 17-11-1982 O 108 Arent van Rederij
Versluys PVBA. uit Bredene, roeletters: OPED, 1-1-1989 opgave id nr. BEL011081968, 1991 opgave GT 152, 29-6-1992 uitgeschreven
en gesloopt. foto's: sommige kunnen uit de VLIZ collectie komen. foto 4: Roland Roosens
O 182 Caesar
in 1967 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Seghers in Oostende, 15-10-1966 cascot te water, ingebouwd met een 600 pk.
Baudouin uit 1966, 21-1-1967 proefvaart, 1967 ingeschreven als O 182 Caesar van André van Lul uit Bredene en L. Vanderhaeghen uit
Antwerpen, afm. 35 x 6,25, diepgang: 2,7, BRT 127,89, roepletters: OPGZ, 1970 BRT 155,74, 1971 nieuwe 850 pk., 626 kw. M.W.M. uit
1971, 1975 alleen eigenaar André van Lul uit Bredene, 16-2-1981 verkocht naar Frankrijk en krijgt DK 529875 op de boeg, 1985
verkocht naar Madagascar. foto 1: collectie Roland Roosens
O 187 St. Antonius
O 187 Grietje Hendrika
in 1989 gebouwd en afgebouwd bij Industries des Pêcheries in Oostende, ingebouwd met een 287 pk., 211 kw. Caterpillar uit 1989,
10-7-1989 ingeschreven als O 187 St. Antonius van BVBA. rederij Antares uit Oostende (N. Hennaert), afm. 23,99 x 6,78, GT 109,
roepletters: OPHE, id nr. BEL011871989, in 1993 een nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1993, 8-1999 tenaamstelling: BVBA Juno
uit Antwerpen ( fa. Siereveld uit Colijnsplaat), 6-2001 een nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2001, 26-8-2005 O 187 Grietje
Hendrika van BVBA Rederij de Ridder uit Ooostende (Joos de Ridder, Urk), reg.nr.01 00134 1996, juni 2012 ingericht voor de kreeftjes
visserij o.a. dubbele nettenrol door VCU. foto 1+2: Roland Roosens 3 t/m 9: Henk Perdok
O 190 Renilde
in 1970 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Klerk in Kruispolder, ingebouwd met een 500 pk., 368 kw. Stork Werkspoor uit 1970,
25-7-1970 geregistreerd als OD 8 Eben Haezer van P. Sperling uit Ouddorp, afm. 22,32 x 5,60 x 2,26, BRT 70,67, 9-1975 DK ? Valerie
van Jean Marie Nowé uit Duinkerken, 1983 DK ? La Braydunesoise van Pierre Grysson uit Duinkerken, 1992 gekocht door Machinefabriek
Padmos uit Stellendam, die de kotter stapvoets verbouwde en vernieuwde tot ca. 2000, tevens een nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi
uit 1999, 9-2-1993 GO 64 Annewien van Machienfabriek Padmos uit Stellendam, id nr. FRA102636030, 8-3-2000 O 190 Renilde van
L. Desmidt uit Oostende, later werd de kotter nog opgeboeid, 2007 eigenaar Wed. Desmidt en kinderen en werd verhuurd aan zoon
Frank Desmidt onder de naam BVBA Lucien Desmidt uit Oostende. foto1, 2 en 4: Ronald Ribbe 3: Frans Truyens
O 191 Natacha
O 191 Matimo
in 1963 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Bareveld in Wildervank, ingebouwd met een 290 pk. Deutz uit 1962, 14-9-1963 gere-
gistreerd als HA 37 Marjan Cornelia van J. van Es uit harlingen, afm. 20,97 x 5,54 x 1,96, BRT 49,84, 27-4-1972 IJM 1 Diny Irene van
W. Guijt en H.G. Eulink uit IJmuiden, 6-11-1973 O 190 Renilde van Lucien Desmit uit Oostende, afm. 20,91 x5,60 x 1,96, BRT 49,47,
roepletters: OPHH, is daarna enige tijd in dienst geweest als bevoorradingsschip voor boorplatforms,8-5-1987 nieuwe 300 pk., 221 kw.
Mitsubishi uit 1987 en een nieuwe stuurhuis, 1-1-1989 opgave id nr. BEL011901963, 5-1-1996 hermeten nu loa. 21,20 en opgave GT
54, 31-3-1999 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1999, 23-3-2000 O 191 Natacha van Frank Desmit uit Oostende, roepletters:
OPHI, 2007 eigenaar BVBA Damco Marine uit Rekkem, 11-2010 eigenaar Hans Desaever uit Oostende, roepletters: OPHI, tevens in
dienst bij de ILVO voor praktijkonderzoek met een garnalen pulskor, eind 2011 naam schip gewijzigd in "Matimo".
foto 1+2: Shiphunters 3 t/m 5: Frans Truyens
O 211 Kiwi O 211 Christoph
in 1971 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Seghers in Oostende b.nr. C 51, ingebouwd met een 145 pk., 107 kw. General
Motors uit 1970, 1971 geregistreerd als O 211 Harry Marina van Harry Marina PVBA. uit Oostende, afm. 14,60 x 4,25 x 1,90,
BRT 27,73, roepletters: OPIC, 1976 eigenaar Girges Guidé Lemarcq uit Oostende, 1979 N 211 Cyndie van René Calcoen-
Verbeeke uit Nieuwpoort, 1982 O 211 Kiwi van J. Vansevenant-Naessens uit Bredene, ca. 1986 eigenaar Robert Yves uit
Oostende, 1988 O 211 Christoph van R. Barbaix uit Oostende, 1-1-1989 opgave id nr. BEL121119710, 1989 nieuwe 215 pk.,
158 kw. Scania Vabis uit 1988, 1990 tenaamstelling BVBA. Christoph uit Oostende, 1992 nieuwe 215 pk., 158 kw. Scania Vabis
uit 1992, 5-1998 uitgeschreven en opgelegd in Breskens, 1999 aangekocht door F.J. Poepjes uit Marknesse, wordt gestript en
opgelegd in Marknesse voor de verkoop, 1999 aangekocht door Handelsmij Gebr. Toering B.V. uit Lemmer, die het scheepje
volledig bij Scheepswerf Metz in Urk laten verbouwen o.a. nieuwe aluminium stuurhuis, verhoogd dek en voorzien van een
achterportaalmast, 23-8-1999 ingeschreven als LE 64 Hoop op Zegen van dezelfde firma, afm. 14,60 x 4,25 x 2,32, GT 23,
motor vermogen: 299 pk., 220 kw., 28-9-2000 te water en voor verdere afbouw naar Machinefabriek Lunotech in Lemmer,
maar is nooit afgebouwd, 31-1-2001 hermeten: loa. nu 15,03 en GT 38, 1-4-2001 in het kader van bedrijsmatigheid uitgeschre-
ven, 11-2011 aangekocht door Richard Gouwenberg uit Den Helder, die de kotter laat afbouwen bij Machinefabriek Innotechcon
uit Lemmer, komt als HD 64 Hessel in de vaart. foto 1: Sikke Wielstra 2: Roland Roosens
O 211 Zeester
in 1963 gebouwd en afgebouwd bij Gebr. van de Sande in Breskens b.nr. 106, ingebouwd met een 150 pk. Cummins uit 1963, 20-9-
1963 ingeschreven als BR 24 Annie van A.A. Fenijn uit Breskens, afm. l. l. 17,57 x 5,02 x 2,14, BRT 39,93, 16-4-1970 O 22 Norbert van
Edgard Eerebout uit Oostende, afm. 19,00 x 5,13 x 2,05, BRT 34,13, 1979 N 22 Zeester van Rathé & Puystiens BVBA. uit Nieuwpoort,
1983 nieuwe 270 pk., 199 kw. Cummins uit 1982, 1988 nieuwe 292 pk., 215 kw. Cummins uit 1987, 1989 opgave id nr. BEL040221963,
1991 opgave GT 37, 1992 tenaamstelling: Nooitgedacht BVBA. uit Brugge, 1993 nieuwe 292 pk., 215 kw. Cummins uit 1992, 1995
tenaamstelling: Zeester N.V. uit Brugge, 25-5-1998 O 211 Zeester BVBA. Christoph uit Brugge (D. Claijs uit Zeebrugge), 30-5-1999 O
20 Mietje van BVBA. Goewind uit Oostende, 18-12-2007 O 20 Nyx van BVBA. Endever uit Zeebrugge foto: Roland Roosens
O 229 Liberty
in 1991 gebouwd bij Scheepswerf v.d. Werff & Visser in Irnsum en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd
met een 296 pk., 291 kw. Caterpillar uit 1990, 5-6-1991 geregistreerd als O 229 Liberty van BVBA. Lasat-Corveleyn uit Berchem-
Antwerpen (fa. Siereveld), afm. 23,93 x 6,88 x 3,80, diepgang: 2,80, GT 126, roepletters: OPIU, id nr. BEL012291991, 1995 nieuwe
296 pk., 218 kw. Caterpillar uit 1994, 3-1999 nieuwe 296 pk., 218 kw. Mitsubishi uit 1999, vanaf 11-2010 t/m 2-2011 bij Padmos in
Stellendam kompleet gerenoveerd o.a. achtermast weggehaald en nieuwe sierpijp geplaatst (zie onderste foto's).
foto 1: Henk Perdok 3+4: Lucien van der Horn. 5: Werner Goes 6: Kees van Duijvenvoorde
O 231 Den Hoope
in 2000 gebouwd bij Crist Shipyard in Gdansk en afgebouwd bij Scheepswerf van der Werff & Visser in Irnsum, 31-7-2000 ging de casco
te water, ingebouwd met een 1275 pk., 938 kw. A.B.C. uit 2001, 8-1-2001 geregistreerd als O 231 Den Hoope van Rederij De Viertorre
uit Oostende (N. Hennaert en zoon), afm. 37,83 x 8,56 x 4,70, GT 389, roepletters OPIW, id nr. BEL012312001, 10-2-2001 officiële
overdracht, 5-2010 nieuwe 1499 pk., 1104 kw. A.B.C. uit 2010 bij Padmos in Stellendam
foto 1+2: Roland Roosens 3+4: Disolo5 11-10-12 om 18.30 uur voor de haven van Lauwersoog
O 333 Johnny
in 1960 gebouwd bij Scheepswerf Seghers in Oostende b.nr. 38, ingebouwd met een 640 pk. M.W.M. uit 1960, 1960 geregistr.
als O 333 Johnny van Charles & Victor Seghers uit Oostende, afm. 38,67 x 6,76 x 4,20, diepgang: 3,150, BRT 209,07, roeplet-
ters: OPMU, 19-10-1964 vertrokken naar Congo, 1967 eigenaren: Charles Seghers en Lena Heyne uit Oostende, 1974 opgelegd
voor de verkoop, 26-10-1981 uitgeschreven, 1983 nieuwe 380 pk., 280 kw. Scania Vabis uit 1982 ingebouwd en 4-1983 SCH 333
Cornelis Roeleveld van C.A. Roelveld & zn. b.v. uit Scheveningen, afm. 38,60 x 6,65 x 4,19, GT 202, roepletters: PDMP, id nr.
NLD196000392, 27-6-1994 uitgeschreven, 1992 als research vessel "Safety Patrol I" in de vaart van G. Boon Survey & Charter
uit Amsterdam, GT 317, later geen info meer bekedn, imo nr. 5174648.
O 369 Attila
in 1998 gebouwd bij Port Isaac Powerboats in Cornwall, ingebouwd met een 520 pk., 383 kw. M.A.N. uit 1998, 11-1-1999
geregistreerd als O 369 Attila van M. & A. Verleene uit Breedene, afm. 12,66 x 5,16, GT 12, roepletters: OPOE, id nr.
BEL013691998. foto's: Frans Truyens
O 402 Atlantis
in 1963 gebouwd en afgebouwd bij Werf Bocher in Zeebrugge, ingebouwd met een 220 pk., 162 kw. Bolnes uit 1962, 1-11-1964
geregistreerd alsZ 402 Atlantis van PVBA. Rederij Gebr. Vantorre uit Heist aan Zee, afm. 23,78 x 6,10 x 2,65, BRT 70,33, 5-79
tenaamstelling Rederij Atlantis PVBA. uit Knokke Heist, 1984 BRT gewijzigd in 69,97, in 1986 O 402 Atlantis van Rederij Atlantis PVBA.
uit Knokke Heist, in 1988 N 402 Yvette van N.V. Mare Nostrum uit Koksijde, in 1989 kreeg het de naam De Norma van dezelfde eigenaar
en werd het verbouwd, o.a. nieuwe stuurhuis en werd het achterschip dichtgebouwd, hermeten: loa. werd 23,78, tevens een nieuwe
283 pk., 208 kw. Caterpillar uit 1989, in 1994 tenaamstelling N.V. Marjon uit De Haan, 1997 een nieuwe 283 pk., 208 kw. Cummins en
opgave GT 97, 8-1998 werd N.V. Valta uit De Haan de eigenaar, 3-99 De Norma (ex. N 402) van BVBA Christoph uit Brugge, 2-4-99
werd het N 782 De Norma van N.V. Valta, 4-2000 tenaamstelling BVBA. Rederij Jacomina uit Oostende, 12-5-2000 kocht Visserijbedrijf
De Rousant uit Lauwerzijl de kotter en werd het opgelegd voor de verkoop, 18-1-2001 ZK 64 De Norma van Visserijbedrijf De Rousant
uit Lauwerzijl, 8-2-2001 LO 7 Zwerver van Exploitatie LO 7 uit Dokkum (Cor Zijlstra), 12-2002 motor vermogen 300 pk., 221 kw.,
9-2008 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi bij Hoekman Shipbuilding in Urk, id. nr. BEL044021963 . foto's: Ronald Roosens
O 430 Bimin
in 1957 gebouwd en afgebouwd bij Machinefabriek Laan en Kooij in Den Oever, ingebouwd met een 150 pk. Bohn & Kähler uit 1957,
1957 geregistreerd als Z 430 St. Donas van Petrus Latruwe uit Zeebrugge, afm. l. l. 17,89 x 5,50 x 2,30, later loa. 19,62, BRT 50,18,
roepletters: OPRO, 1963 eigenaars Albert Depaepe en Madeleine Slabbinck (echtgenote) uit Heist aan Zee, 1972 nieuwe 250 pk., 184
kw. M.A.N. uit 1970, 1973 eigenaresse: Wed. Madeleine Depaepe-Slabbinck uit heist aan Zee, later met "A"gieken gevist, 1974 Z 430
Margibel van Jozef Martony uit Zeebrugge, 1977 BRT gewijzigd in 49,23, 1-1-1989 opgave id nr. BEL034301957, 1-1-1992 O 430 Bimin
van BVBA Bimin uit OOstende, 1997 nieuwe 250 pk., 184 kw. Scania Vabis uit 1997 en opagve Gt 53, 9-1999 ZK 64 poolster van
Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit lauwerzijl, echter niet onder dit nummer gevist, 17-2-2000 ZK 148 Jettie Martha van dezelfde
eigenaar, loa. 17,28, 2000 zou ingeschreven worden als ZK 48 Jettie Martha van P.J. Bouma uit Zoutkamp, maar omdat de vorige ZK
48 nog staat ingeschreven, was dit niet toegestaan, 4-2000 o.a. nieuwe verschansing bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp,
2000 ZK 148 Jettie Martha van P.J. Bouma uit Zoutkamp, is echter niet onder dit nummer afgebouwd en is tijdelijk stil gelegd,
2002 verbouwd en o.a. voorzien van een nieuwe alumimium stuurhuis, afm. kotter 17,28 x 5,50 x 2,70, wordt nu verder afgebouwd als
ZK 48 en ZK 148 is uitgeschreven, 26-3-2004 ingeschreven als ZK 48 Jettie Martha van J.P. Bouma uit Zoutkamp, motor vermogen:
280 pk., 206 kw., loa. 19,75 en GT 51, roepletters: PGZQ, 5-2004 eindelijk in de vaart. foto1: Sikke Wielstra 2: Roland Roosens
O 700 Bi-Si-Ti
in 1968 gebouwd bij Scheepswerf Deweert in Oostende, ingebouwd met een 200 pk., 147 kw. Baudouin-Jum uit 1967, 1968 inge-
schreven als N 700 Alex van Arthur Vanhoutte-Ryckebusch uit Nieuwpoort, afm. 16,80 x 5,06 x 1,85, BRT 29,91, roepletters: OQBV,
1977 eigenaar gewijzigd in Ronny Vanhoutte uit Nieuwpoort, 1985 nieuwe 240 pk., 177 kw. Cummins uit 1984, later is de achtermast
veranderd, 1991 een andere motor; 240 pk., 177 kw. Cummins uit 1988, 1994 opgave Gt 33, 10-3-1995 O 700 Bi-Si-Ti van M. van
Elslande uit Oostende, later voorzien van een achter portaalmast, 6-12-2004 motor vermogen: 300 pk., 200 kw., 2003 eigenaar BVBA.
Bouline uit oostende, 14-1-2008 nog verhuurd aan M. Deley, 17-11-2010 Z 700 Rapke van Rederij Rapke uit Zeebrugge ( Peter de
Rudder en Willenkens), 20-4-2011 gekapseisd op de Thorntonbank, bemanning gered, 23-4-2011 geborgen en naar Terneuzen
gebracht, 5-2011 total loss verklaard, gaat naar Zeebrugge en wordt daar in eigen beheer ontmanteld, 6-2011 aangekocht door Jofra
Shipping & Trading uit Antwerpen, wordt t.z.t. gesloopt bij Sloperij Treffers in Haarlem, id nr. BEL047001968, reg. nr. 01 00227 1996.
foto's: 1: D.v.d. Zwan 2: Roland Roosens 3+4: Michael van Bosch
O 782 Nancy
in 1971 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf S.C.A.P. in Oostende, in 1971 in de vaart als N 782 Nancy van F. & H. Guilleman
uit Nieuwpoort, in 1989 werd Freddy Guilleman alleen eigenaar, afm. 14,31 x 4,56 x 2,00, BRT 25,80, roepletters; OQFD, motor
150 pk., 110 kw. Baudouin, in 1996 uitgeschreven en opgelegd,in 1996 is er een nieuwe stuurhuis opgekomen, tevens opgave
GT 21 en 18-11-1996 in de vaart als O 782 Nancy van Rederij Lumar N.V. uit de Haan, in 1998 doorgehaald en opgelegd voor de
verkoop, 3-1999 werd N.V. Valta uit De Haan eigenaar, in 1999 heeft J. Rispens uit Zoutkamp het scheepje gekocht, in 2000 werd
de bovenbouw volledig weggehaald en werd het bij Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog met ca. 4,85 mtr. verlengd, tevens
werd er een nieuwe stuuurhuis opgeplaatst, casco werd daarna op het terrein van Machinefabriek Doornbos in Ezinge geplaatst
voor verdere afbouw met o.a. bruikbare onderdelen van de vorige ZK 18, 14-8-2002 officieel geregistreerd als ZK 18 Liberty van
J. Rispens uit Zoutkamp, afm. 18,80 x 4,50 x 2,26, GT 33, motor: 188 pk., 138 kw. Cummins b.jr. 1998.
foto: Roland Roosens
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'
Maak jouw eigen website met JouwWeb