BRU (Bruinisse)

BRU 5 Dankbaarheid

in 1922 gebouwd als motor beurtschip "Dankbaarheid" voor W. Roest, ingebouwd met een 45 pk. Industrie, 14-5-1940 wer door

bomardementen zwaar beschadigd; bij Scheepswerf van Vliet in Hardinxveld hersteld, tegen het einde van de oorlog gevorderd en werd

later in gezonken toestand teruggevonden aan de Pannerdensche Kop, gelict en bij Scheepswerf van Vliet werd de schade weer hersteld,

heeft tot eind 1953 in de beurvaart gevaren, 4-2-1954 geregistreerd als schelpdiervisser BRU 5 Dankbaarheid van fa. J. de Waal-Jumelet uit

Bruinisse, afm. l.l. 25,97, BRT 30,87, later een General Moors van 223 pk. uit 1957, 7-1971 nieuwe 240 pk. General Motors uit 1970, 9-1971

gemeten: l.l. 25,44, opgave loa. 25,97, BRT 96,63, 6-1977 verlengd en hermeten: l.l. 31,58 x 5,37 x 2,23, BRT 112,68 en een nieuwe

320 pk., 235 kw. Cummins uit 1977, 1-1978 opgave loa. 32,38, 2-1987 verlengd en hermeten: nu loa. 35,32, BRT 154,28 en een nieuwe

320 pk., 235 kw. Caterpillar uit 1985, de kotter werd vervolgens diverse keren verbouwd en verlengd, 1-9-1989 opgave id. nr.

NLD192200030, 1995 afm. 35,32 x 7,59 x 2,23, 3-1996 niuewe 548 pk., 403 kw. Caterpillar uit 1995, 17-6-1999 opgave GT 162 en afm.

35,32 x 7,32 x 2,53, 2006 nieuwe 548 pk., 403 kw. Caterpillar uit 2005.                       foto's: Discolo5

                                        

                                                          BRU 6 Cornelis Pieter

in 1998 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht, ingebouwd met twee Caterpillar motoren: totaal 1095

pk., 806 kw., 27-6-1998 ingeschreven als BRU 8 Cornelis Pieter van W.D. van den Berg B.V. uit Bruinisse, afm. 40,00 x 10,00 x 2,80, GT

294, roepletters: PFRY, id nr. NLD199802118, 1-2013 krijgt bij Combinatie Padmos-Van Duivendijk een spudpaal ingebouwd, de

voormast wordt weggehaald          foto 1+2: Henk Perdok      3+4: Lennard de Graaff 5: met spudpaal: Rienk Nadema

 

                                                

                                                           BRU 7 Pieter

in 1924 gebouwd bij Scheepswerf Martenshoek in Martenshoek, waarschijnlijk als vrachtscheepje, later geregistreerd als YE 107 Anna van

S. Vlaming-Stam uit Yerseke, motor: 69 pk. General Motors uit 1958, 9-1976 YE 107 Op Hoop van Zegen van M. Scheele uit Yerseke, afm.

19,56 x 3,53 x 1,40, BRT 21,31, 11-1982 YE 26 Pieter van P. van Oost uit Yerseke, 1-9-1989 opgave id nr. NLD192400772, 1-2-1990 BRU 7

Pieter van A. Timmer uit Bruinisse, BRT 27,41, 1995 uitgeschreven, 18-12-2003 weer ingeschreven als BRU 7 Pieter van Vishandel Timmer

uit Bruinisse en hermeten; thans  19,42 (loa) x 3,50 x 1,52, werd gebruikt voor het schoonmaken en drogen van fuiken en kubben in de

haven van Bruinisse, 4-12 gesloopt bij Scheepsloperij Nederland in 's Gravendeel.                            foto: Sikke Wielstra

 

BRU 8 Marinus

in 1990 gebouwd bij Stocznia im. Komuny Paryskiej in Gdynia. b.nr. B 475/02 en afgebouwd bij Maaskant in Bruinisse, ingebouwd met

een 862 pk., 634 kw. Deutz uit 1990, 1-3-1990 geregistreerd als BRU 8 Marinus van fa. J. & M. Padmos uit Bruinisse, afm. 36,52 x 9,34

x 2,52, diepgang: 0,701, GT 221,72, roepletters: PFUE, id nr. NLD199001041,  8-1998 twee nieuwe Caterpillar motoren totaal 1198 pk.,

876 kw., 6-2001 verlengd bij Scheepswerf Bodewes in Millingen (Maaskant hoofdaannemer), 16-4-2002 hermeten; loa. nu 37,27 en GT

258 en tenaamstelling M. & M. Padmos uit Bruinisse, 23-1-2004 loa. gewijzigd in 40,02 en motor vermogen: 1198 pk., 876 kw., 1-2013

twee nieuwe Mitsubishi motoren bij Machinefabriek Padmos in Stellendam.           foto 1+2: Henk Perdok  3+4: Frank Sanderse

 

BRU 9 Levien

in 1980 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht b.nr. 125, ingebouwd met een 455 pk., 335 kw.

Caterpillar uit 1980 (afgesteld op 320 pk.), 5-1980 geregistreerd als YE 18 Johannes van J.D. Verschuure & zn., uit Yerseke

afm. 33,98 x 7,02 x 2,49, BRT 162,97, 12-1988 BRU 9 Levien van fa. de Waal-Stouten B.V. uit Bruinisse en ee nieuwe 548 pk.,

403 kw. Caterpillar uit 1987, 1-1-1997 opgave GT 187, 11-2002 uitgeschreven, 3-2003 weer ingeschreven, schip is onder

klasse gebracht, GT nu 153 en opgave roepletters: PCBG        foto 1: Henk Perdok    2: Wim v.d. Moolen

 

BRU 12 Wolfert Franke

in 1975 gebouwd bij Scheepswerf harlingen in Harlingen b.nr. 45, afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Stellendam,

ingebouwd met een 1400 pk., 1030 kw. Industrie uit 1975,1-11-1975 geregistreerd als GO 11 Cornelis Gerrit van

J. Tanis uit Goedereede, afm. 33,35 x 7,54 x 3,42, BRT 221,40, roepletters: PIRH, 7-1982 bij Scheepswerf Welgelegen

in Harlingen verlengd, thans loa 37,40, BRT 242,98, 1-1985 BRU 12 Wolfert Franke van fa. A.L. van Kooten-Jumelet-Otte

uit Bruinisse, 3-1991 tenaamstelling fa. Otte en Jumelet uit Bruinisse, 22-10-1991 opgave GT 272, 14-7-1992 gesaneerd

en wat later verkocht aan Agin Fishing uit Rotterdam t.b.v. visserij in Nigeriaanse wateren.  foto's: coll. Henk Perdok

 

BRU 12 Wolfert Franke

in 1955 gebouwd bij Scheepswerf Hakvoort in Monnickendam, ingebouwd met een 150 pk. Deutz uit 1956, 1956 geregistreerd

als BRU 8 Cornelis van gebr. Johannes en Marinus Padmos uit Bruinisse, afm. 22,14 x 5,03 x 2,15, BRT 68,35, 2-8-1965 ver-

lengd thans loa. 24,03, 12-8-1966 wederom verlengd thans loa. 27,03, 7-1971 nieuwe 300 pk., 221 kw. Deutz uit 1970, 1-10-

1971 hermeten: 26,67 x 5,63 x 2,63, BRT 86,43, 4-1976 verlengd: loa. nu 30,55 en BRT 103,12, 9-1979 verlengd en ver-

breed: afm. 32,03 x 7,02 x 2,72, BRT 157,11, 25-2-1976 tenaamstelling fa. J. & M. Padmos uit Bruinisse,  12-1986 nieuwe

320 pk., 235 kw. Deutz uit 1986, 2-1990 opgelegd voor de verkoop i.v.m. nieuwe BRU 6 (zou als YE 77 worden ingeschreven,

maar kan ik in de registers niet vinden), 15-7-1992 BRU 12 Wolfert Franke van fa. Otte & Jumelet uit Bruinisse, 27-11-2002

nieuwe 952 pk., 701 kw. Mitsubishi uit 2001, 1-2003 opgave GT 130, 30-3-2007 GT gewijzigd in 135, id. nr. NLD195500043.

foto 1: C.L. van Dijke     2: Lennard de Graaff.

 

BRU 14 Luctor et Emergo

in 1983 gebouwd bij Scheepswerf Gebroeders Kooiman in  Zwijndrecht. b.nr. 130, 6-1983 geregistreerd als YE 3 Luctor et Emergo

van gebr. van de Plasse "Het Wapen van Zeeland" in Yerseke ,afm. 35,93 x 7,26 x 2,85, GT 184, roepletters: PEAG, motor

vermogen: 320 pk., 235 kw., in 1995 is er een nieuwe motor in gekomen, in 2005 wederom een nieuwe motor, nu motor

vermogen: 546 pk., 402 kw., 7-2000 hermeten: GT gewijzigd in 168, 11-2000 werden Gebr. Nieuwenhuize uit Yerseke de nieuwe

eigenaars, 4-2001 BRU 14 Luctor et Emergo van fa. Otte & zonen uit Bruinisse, 2-2003 nieuwe motor, 3-2004 werd het motor

vermogen: 730 pk., 537 kw.                                                                                              foto's: Henk Perdok

 

 BRU 19 Cornelis Gerrit

in 1997 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht,  ingebouwd met twee Caterpillar motoren uit 1997 totaal

1095 pk., 806 kw., 11-2-1998 ingeschreven als BRU 19 Cornelis Gerrit van fa. N.L. & L. de Keijser uit Bruinisse, afm. 41,11 x 9,00 x 2,48, GT

246, roepletters: PCEW, id. nr. NLD199702089, 11-5-2002 tenaamstelling M.P. de Keijzer en L. de Kejser uit Bruinisse, 1-5-2007 tenaam-

stelling fa. de Keijser uit Bruinisse, 11-2013 aangekocht door Mosselkweek Steketee-Philipse uit Yerseke, die de kotter t.z.t. laten

vernummeren in YE 72.                                                                             foto 1+2: Ed Vroom    3+4: Lennard de Graaff

n.b.: de naam Keijzer/Keijser wordt door de familie soms met een "s" en soms met een "z" geschreven.

                              

             BRU 20 Schelde 

in 1940 of 1943 gebouwd bij Scheepswerf Schepman in Kampen en in de vaart als waarschijnlijk vrachtschip, 5-1948 aange-

kocht zonder motor door Johannes Muller uit Bruinisse, 1948 werd er een 44 pk. Kromhout uit 1926 ingebouwd, 5-1948

geregistreerd als BRU 20 Schelde van Johannes Muller uit Bruinisse, afm. 16,50 x 4,00 x 1,50, BRT 18,95, in bedrijf als

mosselvisser, 6-4-1949 hermeten thans 15,55 x 4,44 x 1,94, BRT 31,70, 14-6-1955 tenaamstelling fa. J. Muller & zn. uit

Bruinisse en een nieuwe 90 pk. Mercedes-Benz uit 1955, 6-8-1962 nieuwe 135 pk. Cummins uit 1962,  16-7-1964 verlengd,

thans afm. 21,55 x 4,44 x 1,94, BRT 31,70, 30-3-1966 hermeten: afm. 21,34 x 4,43 x 1,89, BRT 58,73, 1971 eigenaren

H. & J. Muller uit Bruinisse, 12-1973 uitgeschreven i.v.m. uitsluitend visserij op paling in de Grevelingen, 1980 andere motor:

200 pk., 147 kw. Cummins, later werd de tenaamstelling fa. J. Muller & zn. uit Bruinisse, 3-2000 gereviseerde Cummins,

2001 een 365 pk., 278 kw. Cummins.                                                                              foto's: collectie Henk Perdok

 

BRU 21 Koosje

in 1927 gebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum, 1927 geregistreerd als WR 139 maria van Simon Wagemaker uit Den Oever

13-5-1947 BRU 21 Koosje van Abraham Johannes van den Berg uit Bruinisse, afm. l. l. 18,31 x 4,22 x 1,62, BRT 33,90, motor:

80 pk. Kromhout uit 1937, 11-11-1950 "Koos" van Nedasmij N.V. uit Rotterdam, 27-2-1952 verhuurd aan fa. D. van den Berg

uit Bruinisse, 15-4-1955 eigenaar David van den Berg, 8-1968 VLI 2 Koos van Arnout Louws, 10-1969 geen visserij meer, werd

verkocht voor de rekreatie, zie verdere info http://www.kaatmossel.com/geschiedenis.asp., zie ook ex. VLI 2 nu BRU 21 Kaat

Mossel .     foto 1(1954) +2 (1965): coll. huidige eigenaar Paul van Hoeve        2:  C.L. van Dijke               

 

BRU 24 Leen Willem

in 1989 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht b.nr. 144, ingebouwd met twee Cummins motoren van in

totaal 710 pk., 522 kw. uit 1989, 4-1989 ingeschreven als BRU 24 Leen Willem van A.H. & C.Z. Hoogerheide uit Bruinisse, afm. 35,17 x 9,00

x 2,25, diepgang: 1,80, GT 197, roepletters: PCIQ, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD198900073, 2-1994 tenaamstelling: fa. Hoogerheide-Elenbaas

C.V. uit Bruinisse, 6-5-1996 twee nieuwe Caterpillar motoren van in totaal 812 pk., 597 kw. uit 1996, 2001 hermeten: loa. nu 35,26, 11-2011

eigenaar BRU 9/BRU 6 Beheer B.V. uit Bruinisse ( Wout v.d. Berg & Kees Stouten)               foto 2: Lennard de Graaff

 


BRU 25 Maria Cornelia

in 1935 bij Scheepswerf van der Windt in Vlaardingen gebouwd, begin info niet bekend, ingeschreven als TH 48 Vier Gebroeders van L.

de Jong e.a. uit Tholen, afm. l. l. 16,94 x 8,36 x 2,37, BRT 35,13, motor: 100 pk., 74 kw. Mercedes Benz uit 1948, 8-1972 andere

motor; 200 pk., 148 kw. General Motors uit 1965 en eigenaar gewijzigd in J.C. de Jonge e.a. uit Tholen, tevens hermeten: l. l. nu 21,45

en BRT 45,59, 1-1977 nieuwe 295 pk., 217 kw. General Motors uit 1976 en eigenaar W.J. de Jonge uit Tholen, 12-1977 werden W.J. de

Jonge en H. Cornelisse uit Tholen de eigenaars, 7-1987 nieuwe 365 pk., 268 kw. General Motors uit 1986, verlengd en hermeten: l. l. nu

28,85, BRT 80,04 en opgave loa. 30,38, tenaamstelling fa. Gebr. J. de Jonge uit Tholen, 1-9-1989 opgave id nr. NLD193500997, 5-1991

verlengd en hermeten: loa. 35,26, GT 183, en een nieuwe 719 pk., 529 kw. General Motors uit 1990, 1994 twee nieuwe totaal 913 pk.,

672 kw. Caterpillar motoren uit 1994, 1999 te koop opgelegd bij Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht i.v.m. bouw nieuwe TH 48,

9-6-2000 BRU 25 Maria Cornelia van J.J. de Waal Bruinisse Holding B.V. uit Bruinisse, 1-1-2003 opgave roepletters: PF2790, 16-3-2006

tenaamstelling: de Waal-Padmos B.V. uit Bruinisse, 12-2012 een ca. 3 maanden durende modernisering o.a. beunvloeren, langswanden

en middenschot weghalen en ander techniek.          foto 1: Rienk Nadema     2 t/m 4: Lennard de Graaff

BRU 26 Jan Dingeman

in 1971 gebouwd bij Scheepswerf Hakvoort in Monnickendam, hoofdaannemer Padmos, Bruinisse, ingebouwd met een 371 pk., 273 kw.

Caterpillar uit 1971, 4-1971 ingeschreven als YE 19 Cecilia van J. Barbé uit Yerseke, afm. 29,13 x 5,83 x 2,69, BRT 116,55,1-1977 hermeten

na verlenging: loa. 33,11, BRT 133,94 en een nieuwe 425 pk., 313 kw. Caterpillar uit 1976, 28-4-1983 BRU 26 Jan Dingeman van de Ronde

uit Bruinisse, later tenaamstelling Mosselkweek de Ronde vof., 3-1989 nieuwe 490 pk., 360 kw. Mitsubishi uit 1988, 1-9-1989 opgave id. nr.

NLD1971000761994 opgave GT 123, 27-11-2002 nieuwe 639 pk., 470 kw. Mitsubishi uit 2002, 1-1-2003 opgave roepletters: PH4061.

foto 1: Ton Grootenboer  2: Arie de Ruijter

BRU 27 Elisabeth                                                     

in 1989 gebouwd bij Stocznia im. Komuny Paryskiej in Gdynia b.nr.B 474/01 en afgebouwd bij Maaskant in Bruinisse b.nr. 4742-10-

1989 ingeschreven als BRU 27 Elisabeth van De Ronde B.V. uit Bruinisse, afm. 36,52 x 9,00 x 2,35, diepgang: 0,701, GT 224, roeplet-

ters: PDXV, id nr. NLD198901021, 1-2-1996 twee nieuwe totaal 940 pk., 692 kw., Cummins motoren uit 1996,  in 1999 werd de kooi

constructie veranderd, 2-2009 twee nieuwe totaal 609 pk., 448 kw. Caterpillar C 18 motoren uit 2008 ingebouwd bij Scheepswerf

Maaskant in Stellendam.                               foto 1 : Henk Perdok    2: Lennard de Graaff     3+4: Ed Vroom

 

BRU 32 Vertrouwen

in 1923 gebouwd als beurtschip bij Scheepswerf Gebr. Paans in Roodevaart, eigenaar Willem Heijboer uit St. Annaland, 1933 eigenaars fa.

Gebr. Heijboer uit Diepenveen Johannes en Abraham Pieter Heijboer), 12-5-1940 alle schepen werden i.v.m. het uitbreken van de oorlog

gelast naar Terneuzen te varen, 10-1944 schip geëvacueerd naar Steenbergen, maar de Duitsers probeerden de schepen mee te nemen,

maar kwam tijdens slecht weer op de dijk bij Dinteloord te zitten, werd pas een half jaar later met een drijvende bok weggehaald en kwam

weer in de beurtdienst, maar werd eerst nog voor andere doeleinden gebruikt b.v. evacuees met hun huisraad vervoeren, begin 1950

verkocht aan T. Jumlet uit Bruinisse, die het ombouwd voor de schelpdier visserij, 7-3-1950 ingeschreven als BRU 43 Vertrouwen van S.

Jumelet uit Bruinisse, afm. 21,10 x 4,82 x 1,67, BRT 56,10, motor: 40 pk. Brons, 5-1954 nieuwe100 pk. Mercedes Benz uit 1954, 9-1973

nieuwe 240 pk., 177 kw., Mercedes Benz uit 1973, 2-1980 andere motor: 185 pk., 136 kw. Daimler Benz uit 1972, 6-1983 opgave afm.

28,40 x 5,00 x 2,46, later voorzien van een nieuwe kop, 1-9-1989 opgave id nr. NLD192300105, 9-1992 andere motor; 320 pk., 235 kw.

Mitsubishi uit 1990, 23-2-1994 hermeten: 29,97 x 5,00 x 2,40, GT 71, eig. Kweekbedrijf S. Jumelet uit Bruinisse, 2-2002 eigenaar

Mosselkweekbedrijf De Ronde vof. uit Bruinisse (BRU26), die het schip weer te koop aanbied, 27-4-2002 BRU 32 Vertrouwen van vof.

Mossel-en Kweekbedrijf Kik uit Burinisse, 1-1-2003 opgave roepletters: PF3784, 23-1-2004 nieuwe 489 pk., 360 kw. Mitsubishi uit 2002. 

                                                                                                                    foto 1: Rienk Nadema       2: Lennard de Graaff

 

BRU 33 Dolfijn

in 2001 gebouwd bij Crist Yard in Gdansk en opgelegd als voorraad casco voor rekening van Maaskant in Stellendam, 24-11-2006 verkocht

aan vof. Mossel en Kokkelbedrijf Kik uit Bruinisse en wordt in 20007 afgebouwd bij Maaskant in Bruinisse en ingebouwd met twee Caterpillar

C 18 motoren, totaal 1217 pk., 896 kw. b.j. 2007, 19-6-2007 technische proefvaart, 30-6-2007 officiële overdracht, 5-7-2007 geregistreerd

als BRU 33 Dolfijn van vof. Mossel en Kokkelvisbedrijf Kik uit Bruinisse, afm. 42,68 x 10 x 2,63, diepgang: tussen 0,90 en 1,15, GT 348,

roepletters: PD6475id. nr. NLD200701993.                          foto 1: Frits Aalderink       2: Frans Sanderse.   3+4: Ed Vroom

N.B.: vele bronnen vermelden bouwjaar 2007, maar dat is niet juist, casco heb ik in dec. 2001 in Delfzijl gefotograveerd.

  

 BRU 36 Johannes Cornelis

in 1979 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Gebroeders Kooiman te Zwijndrecht b.nr. 124, ingebouwd met een 455 pk., 335 kw.

Caterpillar uit 1979 (afgsteld op 320 pk.),3-1980 ingeschreven als YE 134 Helena van P. Boogert uit Yerseke, afm. 33,98 x 7,00 x 2,47,

BRT 162,97, 1-9-1989 opgave id nr. NLD197900775, 25-2-1994 YE 38 Drie Gebroeders van fa. gebr. W. & F. van Stee uit Yerseke en

een nieuwe 548 pk., 403 kw. Caterpillar uit 1992, 8-9-1997 YE 181 Drie gebroeders van Mosselkwekerij BRU 40 B.V. uit Mijnaldum

(fa. Leuschel) en opgave GT 153, 4-8-2004 verlengd bij Scheepswerf van der Werff en Visser in Irnsum, 7-2004 hermeten thans loa

36,98 en GT 178 en opgave roepletters PCIJ, 29-7-2005 BRU 36 Johannes Cornelis van R. & M. Padmos uit Bruinisse en een andere

motor: 540 pk., 397 kw. Caterpiller uit 1987, in 2009 andere 540 pk., 397 kw. Caterpillar uit 2000, 12-2012 nieuwe 540 pk., 397 kw.

Mitsubishi S6R bij Machinefabriek Padmos in Bruinisse.                                                              foto's: Kor Sikkema                                                                                                                                      

BRU 39 Luctor                                                                          

in 1914 bij Scheepswerf Paans in Roodevaart gebouwd als vrachtschip, gekocht van Bontewal uit Breskens, 14-2-1966 YE 50

Zeelandia van fa. W. Bom-de Jonge & zn. uit Yerseke, afm. 26,14 x 4,60 x 2,03, BRT 78,46, motor: 182 pk. General Motors b.jr.

1961, 1-1979 nieuwe 320 pk., 236 kw. motor b.j.r. 1978, 7-1981 werd het schip verlengd en verbreed: afm. nu 30,68 x 6,62 x

2,33, BRT 110,32, 31-12-1985 vernummerd in WR 41 Zeelandia van fam. Ruitenberg uit Den Oever, 30-10-1986 werd de naam

gewijzigd in Branding en tevens een 400 pk., 294 nieuwe motor b.jr. 1986, in 1997 nieuwe 487 pk., 358 kw. motor. b.j.r. 1996,

31-7-1997 vernummerd in BRU 39 Luctor van fam. Jumelet uit Bruinisse, 1-1-2003 hermeten: 30,68 x 6,60 x 2,40 en opgave

GT 116, 4-2011 bij Padmos Bruinisse een gereviseeerd caterpillar 3408 DI-TA geleverd door Diesel Power Holland uit Moerdijk,

id nr. NLD191400696                                                                                                                         foto's: Henk Perdok

 

BRU 40 Luctor et Emergo

in 1976 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk b.nr. 39 en afgebouwd bij Scheepswerf Nauta in Harlingen, ingebouwd met twee

D.A.F. motoren totaal 168 pk., 122 kw. uit 1976, 6-1976 ingeschreven als HA 24 Antje van Bote Teerling uit Harlingen, afm.

32,50 x 8,00 x 1,40, BRT 116,07, 9-1976 tenaamstelling: Harlinger Schelpvis B.V. uit Harlingen, 1979 tenaamstelling Combina-

tie Zeeland-Waddenzee B.V. uit Yerseke, 6-1982 hermeten: loa. 32,54, BRT 140,25, 9-1983 motor vermogen: 336 pk., 248

kw., 2-1989 verlengd; loa. 39,52, opgave GT 184 en twee nieuwe Scania Vabis motoren, totaal 766 pk., 564 kw. uit 1988, 1-9-

1989 opgave id. nr. NLD197600369, 1995 breedte gewijzigd in 11 mtr. en GT in 209, 9-1999 bouwjaar motoren gewijzigd in

1983, 1-1-2003 opgave roepletters: PI4048, 1-2004 twee nieuwe Volvo Penta motoren totaal 1020 pk., 750 kw. uit 1997,

10-10-2007 BRU 40 Luctor et Emergo van M. & M. Padmos uit Bruinisse (BRU 8 en 36) met de bedoeling het schip in te richten

voor de M.Z.I.'s (Mosselzaad installatie's), 2-2009 wordt bij M. & M. Padmos in Bruinisse omgebouwd tot M.Z.I. schip o.a.

hydraulische kraan, twee telescopische spudpalen, water losinstallatie, houten dek, accomodatie ruimte gemoderniseerd en

twee nieuwe totaal 1020 pk., 750 kw. Volvo Penta motoren uit 2009, schip kan eventueel door derden worden ingehuurd,

imo 7605940.                                                                                                                foto's: Lennard de Graaff 

 

 BRU 48 Adriaan

in 1988 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Buijs in Krimpen aan de IJssel. b.nr. 45 en afgebouwd bij Scheepswerf  Gebr. Kooiman

 in Zwijndrecht, ingebouwd met een 710 pk., 525 kw. Cummins uit 1988, 4-89 ingeschreven als als YE 69 Zwaluw van D. van den

Bosch uit Yerseke, afm. 32,20 x 8,50 x 2,28, GT 156, 7-1997 opgelegd voor de verkoop, 24-2-1998 ingeschreven als BRU 48

Adriaan van Verspoor B.V. uit Bruinisse (in het visserijregister stond als naam "Johannes" vermeld, dit is echter een vergissing),

in 2004 is er een nieuwe schoorsteenpijp op de brug geplaatst, 16-3-2005  BR 48 Adriaan  uit Bridgewater van dezelfde

eigenaar, 3-5-2007 BRU 48 Adriaan nog steeds dezelfde eigenaar, 22-11-2007  twee nieuwe Caterpillars geplaatst, totaal:

970 pk., 714 kw. uit  2007.                                                                         foto's: 1+6 : Rienk Nadema    2 t/m 5: Henk Perdok

 

BRU 49 Pieter Willem

in 2004 gebouwd op een scheepswerf in Kaliningrad en in Klaipeda (Litouwen), ingebouwd met een 258 pk., 190 kw. Mitsubishi uit

2004, 26-11-2004 ingeschreven als BRU 49 Pieter Willem van fa. Bout uit Bruinisse, afm. 24,94 x 5,50 x 2,20, GT 72, roepletters:

PF9955, id nr. NLD200402703, 3-12-2004 officieel in gebruikname, 2010 tenaamstelling Mosselhandel Bout B.V. uit Bruinisse.

foto 1: Rienk nadema   2: Lennard de Graaff                   

 

BRU 50 Wisselvalligheid

in 1915 gebouwd bij Scheepswerf D. & J. Boot de "Industrie" in Alphen aan de Rijn, gebouwd als beurtschip van J.A. Heijboer uit Oud

Vossemeer, afm. 21,31 x 4,71 x 1,79, BRT 52,97,  ingebouwd met een 60 pk. Industrie, 1948 ingeschreven als BRU 50 maria van fa. L.

de Waal-Padmos uit Bruinisse, 1-6-1957 nieuwe 150 pk. Deutz uit 1956, 27-8-1964 verlengd; afm. 25,31 x 4,71 x 1,79, BRT 52,97, 16-

4-1971 hermeten:  loa. 26,03 x 4,71 x 2,19, BRT 138, 9-1973 nieuwe 240 pk., 177 kw. General Motors uit 1971, 12-1979 verlengd; loa.

nu 31,02, BRT 90,88, 6-1984 wederom verlengd en verbreed: afm. nu 33,77 x 7,17 x 2,20, BRT 138,00 en naam schip gewijzigd in

"Wisselvalligheid", 1-9-1989 opgave id nr. NLD191500109, 1991 nieuwe 320 pk., 235 kw. Stork Werkspoor uit 1984 en tenaamstelling

thans: L. de Waal Beheer B.V. uit Bruinisse, 1993 eigenaren: H. Hoogerheide Beheer B.V. en L. de Waal Beheer B.V. uit Bruinisse, 8-2-

1994 nieuwe 547 pk., 402 kw. Caterpillar uit 1993, 9-1999 opgave GT 155 en hermeten; 33,71 x 7,10 x 2,63, 2-2002 eigenaren

gewijzigd in fa. L. de Waal en Padmos uit Burinisse, 2005 nieuwe 548 pk., 402 kw. Caterpillar uit 2005 en opgave roepletters: PCIA.

foto 1 t/m 3: Henk Perdok   4: Lennard de Graaff

 


BRU 62 Coenraad

in 1995 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht, ingebouwd met twe Caterpillar motoren van totaal 712 pk.,

524 kw. uit 1995, 25-9-1995 geregistreerd als BRU 62 Coenraad van Fa. D. & J. de Koning en zonen uit Bruinisse, afm. 34,35 x 8,50 x 2,80,

GT 190, roepletters: PDLE, id nr. NLD199501938, 2-2000 wordt bij Scheepswerf Kooiman in Zwijndrecht verlengd, 10-8-2000 hermeten:

38,35 x 8,50 x 2,30, GT 225, 12-3-2004 motor vermogen: 1046 pk., 770 kw., 6-2013 verkocht aan Barbé Schepen B.V. uit Yerseke, 20-9-

2013  YE 19 Johanna-K Barbé Schepen B.V. uit Yerseke     foto 1+2: coll. Henk Perdok    3+4: Frans Sanderse   5+6: Bart Nieuwenhuizen

                                             

                                              BRU 67  Maatje Jacoba

in 1992 gebouwd op Guernsey, loa. 11,53. GT: 11,  motor vermogen: 294 pk., 150 kw.                foto: Bram Pronk

 



BRU 90 Drie Gebroeders

in 1917 gebouwd als vrachtschip bij Scheepswerf De Dageraad in Woubrugge verdere gegevens tot 1965 niet bekend, in 1965 geregistreerd

als YE 30 Oosterschelde van J.P. Dhooge uit Yerseke, motor  180 pk., 132 kw. Kromhout uit 1964, afm. 26,41 x 7,99 x 2,59, BRT: 82,16, 6-

1987 verlengd. loa. nu 36,61 en BRT: 205,96 en een nieuwe 600 pk., 442 kw. Cummins uit 1986, 1-9-1989 opgave id nr. NLD191700783, 8-6

-1994 nieuwe 771 pk., 568 kw. Caterpillar uit 1993, 24-2-1999 wederom verlengd, nu loa. 40,61, GT 201, 10-1999 opgelegd voor de verkoop

i.v.m. nieuwe YE 30 gebouwd bij Maaskant in Stellendam, 2-2000 BRU 90 Drie Gebroeders van De Drie Gebroeders de Waal B.V. uit

Bruinisse (Piet, Jan en André), 22-11-07 twee nieuwe Caterpillar motoren; totaal 971 pk., 715 kw. uit 2007, roepletters: PCAD.   

foto 1: Henk Perdok    2: Jetze v.d. Wal     3: Rienk Nadema   4: Lennard de Graaff

 

BRU 201 Adriana Maria

in 1991 gebouwd bij Brodogradiliste Duav, Bezdan (voormalig Joegoslavië) b.nr. 234, afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 483,

ingebouwd met een 298 pk., 219 kw. Deutz uit 1991, 9-4-1991 geregistreerd als BOU 201 Adriana Maria van Rederij Noordpas uit Zee-

brugge, afm. 23,90 x 7,00 x 3,65, diepgang: 2,740, GT 156, id nr. BEL002011991, 17-8-1994 BRU 201 Adriana Maria van Albatros N.V.,

uit Bruinisse, loa. nu 23,93 en GT 160 , 8-8-1995 SK 20 Unternehmung van Hornsriff GmbH., Heikendorf, roepletters: DJQZ, id nr.

DEU201100219, 2002 nieuwe 298 pk., 219 kw. Mitsubishi uit 2001, 6-3-2007 SK 20 Unternehmung I van Jan Jensen uit Thyborøn, 13-

8-2009 SD 25 Unternehmung van Unternehmung I Ohg. uit Friedrichskoog, 6-9-2010 SC 26 Unternehmung van Hendrik Nienhuis uit

Zoutkamp, GT 150, 16-12-2011 UK 194 Lub Romkes van Wilma B.V. uit Urk (gebr. Romkes), GT 160, motor vermogen: 300 pk., 221 kw.,

7-2012 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2012.                              foto 1: Kor Sikkema 

 

 

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------