andere Eng. nrs.
op deze pagina staan op alfabetische volgorde foto's met weinig voorkomende lettertekens van Engelse
vissersschepen, als er uiteindelijk toch meer foto's komen van kotters met dezelfde letterteken , dan komt het teken
tussen de rest te staan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
omdat de namen van owners, operaters, managers, operating managers e.d. soms zeer verwarrend worden vermeld,
plaats ikin de meeste gevallen geen namen van eigenaren meer.
B 37 Bountiful
in 1979 gebouwd bij Shipyard J. & G. Forbes, Sandhaven, ingebouwd met een 375 pk., 280 kw. motor, 1979 geregistreerd als N 336
Arrivain, afm. 18,50 x 6,05 x 1,98. GT: 93, later WY 170 Arrivain, BF 79 Bountiful, in 1997 nieuwe motor, in 2002 B 377 Bountiful, 17-10-
2007 B 37 Bountiful. foto's: Steve Ellwood.
B 377 Maranatha
1989 gebouwd in Dingle (Co. Kerry), ingebouwd met een 355 pk., 261 Caterpillar, 31-5-1989 ingeschreven als RO 30 Tricia Anne van James
McKee Coffey uit Portavogie (Co. Down), afm. 13,82 x 4,8 x 2,23, GT 30,42, id. nr. GBR000B10648, 25-10-2007 B 377 Maranatha, 29-10-2012
motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 25-7-2013 B 157 Maranatha. foto's: Dan Earl
B 935 Eendracht
in 1961 gebouwd bij Scheepswerf van der Velden in Zwolle, afgebouwd bij Machinefabriek Bakker in Yerseke, ingebouwd met een 200 pk.,
General Motors Detroit uit 1961, 1961 ingeschreven als TH 7 Eendracht van Gebr. Baaij-Schot uit Tholen, afm. l.l. 22,56 x 5,54 x 2,00,
BRT 74,96, 5-1973 YE 36 Eendracht van Jac. van der Plasse uit Yerseke, 2-1974 tenaamstelling fa. van der Plasse-v.d. Endt B.V. uit
Yerseke, hermeten thans loa. 32,00 en BRT 101,90, en een nieuwe 200 pk., 147 kw. General Motors Detroit uit 1972, 6-1976 nieuwe 280 pk.,
206 kw. Mitsubishi uit 1976, 2-1980 tenaamstelling: Roem van Yerseke B.V. uit Yerseke, 11-1987 verlengdthans loa. 36,54, GT 186 en een
nieuwe 307 pk., 226 kw. General Motors Detroit uit 1987, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD1961008047-2002 verkocht aan Foyle Fresh
Seafoods Ltd. uit Noord Ierland, 1-1-2003 opgave roepletters: ONB8, 13-2-2004 B 935 Eendracht van Foyle Fresh Seafoods Ltd. uit
Greencastle (Donegal), afm. 37,99 x 8,54 x 2,12, GT 150, motor vermogen: 891 pk., 656 kw., roepletters: VQJJ6, id. nr. GBR000C17814,
6-2-2004 motor vermogen: 614 pk., 452 kw. foto's: Rienk Nadema
BK(Berwick-On-Tweed)
BK 210 Radiant Way
in 1965 gebouwd bij James N. Miller in St. Monans, later o.a. ingeschreven als BK 210 Radiant Way van David Jackson uit Berwick-on-
Tweed, afm. 16,85 x 5,21 x 2,01, GT 40, motor: Caterpillar 320 pk., 238 kw., roepletters: MZDB8, 1-1-1989 opgave id nr. GBR000A14693,
17-10-1996 CY 473 Radiant Way van Donald A. McNeill uit Castlebay (Isle of Barra), 23-4-1999 CY 473 Donna Marie, manager: Denholm
Fishselling uit Mallaig, 8-10-2004 KY 151 Radiant Way van John M. Watson uit Pittenweem, 26-10-2010 uitgeschreven en gesloopt.
BS (Beaumaris)
BS 186 Tjeerd Jacoba
in 1968 gebouwd en afgebouwd bij Holland Launch in Zaandam b.nr. 418, ingebouwd met een 540 pk., 397 kw. Kromhout uit 1968, 4-1968
ingeschreven als UK 66 Tjeerd Jacoba van fa. Hoeksta-de Boer uit Urk, afm. 26,15 x 6,62 x 2,52, BRT 104,79, 12-1975 sanering
aangevraagd en uitgeschreven, 4-1976 volgde herinschrijving, 9-1977 nieuwe 650 pk., 478 kw. Stork Werkspoor uit 1977, 3-1981 BS 186
Tjeerd Jacoba van J.M. & A.J.F. Wilson (Shellfish Merchants) en R.S. Crane uit Beaumaris, afm. 24,31 x 6,61 x 2,59, GT 133, later werd
Bankstar Ltd. uit Holyhead de eigenaar, 3-1991 carter explosie 60 mijl noord west van Den Helder, motor is daarna total loss verklaard,
31-12-1992 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi, 5-2-2001 loa. gewijzigd in 25,30, 9-2008 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi, later werd
Aberdeen Innshore Fish Selling Co. Ltd. uit Aberdeen waarschijnlijk de manager. imo 6810952 ID nr. GBR000A15179, 4-2014 complete
verbouwing bij Macduff SHipyards in Fraserburgh, alleen de romp blijft origineel.
N.B.: afm. vlgs. Lloyds: 26,29 x 6,61 x 3,10, GT 104. (info kan afwijken) foto's: Steve Ellwood
CE (Coleraine)
CE 88 Quicksilver
in 2002 gebouwd in Colchester, ingebouwd met een 281 pk., 207 kw. motor, 17-10-2002 BRD 662 Quicksilver van Brian Wilkinson uit
Waterloo (Isle of Skye), afm. 9,83 x 5,2 x 1,35, GT 12,09, id. nr. GBR000C17742, 15-7-2011 CE 88 Quicksilver van Darin & Derrick
McAvenue uit Greencastle (Ierland), Ierse eigenaren onder Engelse vlag (Wales), vissen in 2013 vanuit Den Oever.
foto 1: Frits Aalderink 2: Kor Sikkema
CK (Colchester)
CK 179 Gandalf
in 1961 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerd Hakvoort in Urk, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1960, 5-9-1961 geregistreerd
als TM 17 Jan Koetse van H. Kerbof uit Termunterzijl, afm. l.l. 13,86 x 4,12 x 1,86, BRT 24,93, 22-10-1965 werd Machinefabriek Gorter
uit Delfzijl eigenaar, 25-11-1965 TM 17 Oostereems van H.v.d. Wijk uit Farmsum, in 1966 een nieuwe 145 pk. Deutz uit 1966, 3-73
verkocht naar Engeland en komt in de vaart als CK 179 Gandalf, daarna resp. LO 179 Gandalf van Steve Smith uit Southend en LN 176
Wash Princess van managing owner Heiploeg & Lynn Shrimpers Ltd. uit Kings Lynn, afm. 15,24 x 4,12 x 2,05, BRT 18,52, nog diverse
eigenaren gehad, t.w. Mr. Watson uit Southend, een eigenaar uit North of England en Barry Smith uit Southend, 27-3-1995 verkocht
aan Maarten Foppen uit Urk, die het naar Denemarken heeft omgevlagd als E 46 Willem en Klaas, de oude stuurhuis van de ex. RI 230
Kedde wordt overgeplaatst en een nieuwe 147 pk., 108 kw. Gardner wordt ingebouwd, GT 11, in 2005 wordt het nog ingericht voor de
pottenvisserij en wordt Simon Lenger uit Harlingen eigenaar, in 2005 verbouwd en 4-2009 in Harlingen opgelegd voor de verkoop.
foto: Rienk Nadema
CK 341 Annie
in 1948 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf D. & J. Boot "De Industrie" in Alphen aan de Rijn, ingebouwd met een 20 pk. Industrie
uit 1948, 30-12-1948 geregistreerd als EH 32 Ronny van J. Edelbosch uit Enkhuizen, afm. l. l. 13,30 x 4,07 x 1,63, BRT 23,14, 19-5-
1953 nieuwe 20 pk. Kromhout uit 1932, 24-5-1956 TM 22 Wijka van H. Sander uit Termunterzjl en een andere motor t.w. een 75 pk.
Modag Krupp uit 1940, 24-5-1957 VD 25 Clemens van Kl. de Boer & C.G. Tol uit Volendam, 7-12-1960 VD 6 Brigitta Agatha van J.
Poepjes & H. Schilder uit Volendam, 15-6-1961 aleen eigenaar H. Schilder uit Volendam, 29-6-1962 TX 34 Luctor van B. Eenhoorn en
L.W. Visser, in huurkoop van Schilder, 1962 alleen eigenaar B. Eeenhoorn, 1-10-1962 nieuwe 113 pk. Bohn & Kähler uit 1962, 13-11-
1962 VD 235 Maria van H. Schilder uit Volendam, 14-11-1963WR 95 Vesta in huurkoop bij C.W. Kok en M.J. Smit uit Den Oever,
21-10-1964 VD 235 Brigitta Agatha of John F. Kennedy van H. Schilder uit Volendam, huurkoop ging niet door, 8-2-1966 UK 49 Klaas
Wouter van T. de Vries uit Urk, 16-4-1970 WR 235 Twee Gebroeders van W. v.d. Veen uit Den Oever, 27-3-1972 TS 1 Marleen van D.
Verhaagen uit West Terschelling, 14-8-1972 UQ 2 Annie van T.H.J. van der Molen, 9-4-1973 verkocht naar Engeland, CK 110 Annie
van D.W. Howard, LN 110 Annie van dezelfde eigenaar, 1982 CK 341 Annie van T. Mole & W. Mesea uit Essex, afm. 15,18 x 4,02 x
1,71, BRT 15,96, (kan ook in een andere volgorde zijn), 1986 RX 68 Annie van Duncan & Leslie Grant uit St. Leonards on Sea (Essex),
9-11-1994 uitgeschreven en later als woonschip in Rye. foto 1: coll. Sikke Wielstra
CN=Campbeltown
CN 6 Diamond
in 1962 gebouwd bij James N. Miller & sons in St. Monans (Schotland), afm. 12,20 x 4,7 x 1,8, GT 19,90, later geregistreerd als LH 403
Diamond, loa. 12,11, BRT 14,39, motor vermogen: 145 pk., 107 kw., 17-9-1992 motor vermogen 129 pk., 95 kw., 26-3-1992 loa.
gewijzigd in 12,54, 17-9-1992 in 11,96, 26-1995 opgave GT 14,70, 1-3-1995 LO 403 Diamond, 3-4-1995 GT gewijzigd in 17,04 en loa.
in 12,20, 26-6-1997 werd het SY 804 Diamond, 5-7-2002 GT weer gewijzigd in 19,90, 26-11-2002 nieuwe 164 pk., 122 kw. Gardner,
24-8-2005 werd het CN 6 Diamond van Donald Caswell McNeill uit Tynemouth (Tyne & Wear). foto's: Steve Ellwood
CO=Caernarfon
CO 435 Seren Y Don
in 1980 gebouwd bij Cygnus Marine in Penryn, 1980 of later ingeschreven als CO 435 Seren Y Don van William Stewart Mcintyre
uit Millport (Isle of Cumbra), afm. 11,28 x 4,27 x 1,37, BRT 17,14, motor vermogen: 111 pk., 82 kw., 25-5-1994 opgave GT
10,50, 19-6-2000 GT gewijzigd in 12,14, id nr. GBR000A24607. foto's: Steve Ellwood
CY=Castlebay
CY 70 Magdalene
in 1976 in Cardiff gebouwd, later ingeschreven als CY 70 Magdalene van Ian Watt uit Stonehaven (Kincardineshire) afm. 9,45 x
3,35 x 1,22, BRT 7,35, motor vermogen: 84 pk., 62 kw., 1-1-1989 opgave id nr. GBR000A11260, 22-10-1991 opgave GT 5,78, 29-7-
2003 GT gewijzigd in 6,53. foto's: Steve Ellwood
DE=Dundee
DE 41 Twa Gordons
in 1980 gebouwd te Penryn, directof later geregistreerd als DE 41 Twa Gordons van John Trevor Bowles uit Milford Haven, afm. 9,75 x 3,51 x
1,43, BRT 7,33, motor vermogen: 124 pk., 91 kw., 1-1-1989 opgave id. nr. GBR000A11382, 23-12-93 opgave GT 7,44, 24-6-99 GT gewijzigd
in 8,44, 2-7-2012 M 41 Twa Gordons. foto's: Marius Esman
DH=Dartmouth
DH 100 Edward Henry
in 2002 gebouwd bij Astilleros Navia SA. in Navia (Spanje), ingebouwd met een 855 pk., 637 kw. Caterpillar 3508B, 6-6-2002 geregistreerd
als DH 100 Edward Henry van Richard Mitchelmore uirt Dartmouth (Devon), afm. 25,50 x 8 x 4,3, GT 279, roepletters: ZIQE7, id. nr.
GBR000C17553. foto's: Steve Ellwood
DS= Dumfries
DS 1 Isla S
in 1991 gebouwd bij Brodogradiliste "Begej", Zrenjanin (Joegoslavië) b.nr. 226, afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 480,
ingebouwd met een 2000 pk., 1471 kw. Stork Werkspoor uit 1991, 20-3-1991 ingeschreven als GO 14 Vrouw Grietje van fa. J. van Dam
en zonen uit Goedereede, afm. 40,11 x 8,50 x 4,71, diepgang 3,530, GT 419, id nr. NLD199001204, 6-1999 tenaamstelling; Van Dam
c.v. uit Goedereede, 22-4-2004 UK 143 Andries de Vries van Visserijbedrijf Andries de Vries B.V. uit Urk, roepletters: PHZU, 14-9-2011
uitgeschreven en verkocht aan Saltire Seafoods Ltd. (James Smith) uit Dumfries (Schotland) en wordt ingericht voor de schelpdiervisserij,
2-2012 ingeschreven als DS 1 Isla S van hiervoor genoemde eigenaar. foto 1+2: Barrie Clark 3 : Rienk Nadema
DS 8 Sylvia Bowers
in 1988 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw. Stork Werkspoor uit 1987,
1988 geregistreerd als Z 60 Blue Angel van BVBARederij Blue Angel in Knokke Heist, afm. 36,25 x 8,48, GT 317, roepletters: OPCH, 1-1-
1989 opgave id. nr. BEL030601988, 1996 eigenaarN.V. Beheer Shamrock uit Oostende ( de Vries uit Urk), 24-7-2000 uitgeschreven, 7-9-
2000 BCK 222 Amily Jayne van A. Hinshelwood Barr & K. Mckenzie-Barr uit Buckie, dezelfde afmetingen, motor vermogen; 1004 pk., 739
kw., roepletters: ZQPD9, id. nr. GBR000C17098, manager: Scott Trawlers Ltd. uit Peterhead, 18-6-2007 DS 8 Sylvia Bowers van Andrew
Scott uit Dumfries, loa. 36,75, en GT 739, 2006-07 complete verbouwing tot scaloper o.a. nieuwe brug, achterschip, verschansing bij
Macduff Shipyard in Macduff. foto 1: Ally 2: Willem Harlaar 3 t/m 6: Marcel Coster
DS 10 Albion
in 1986 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw. Stork Werkspoor uit
1986, 1986 ingeschreven als Z 69 De Kaper van Vandenbroucke-Schiltz bvba, afm. 34,90 x 6,56 x 4,20, GT 273, 1989 tenaamstelling
bvba. Rederij de Kaper, Knokke Heist, 8-4-1993 GY 269 De Kaper van Kentish Knock Ltd. uit Grimsby, motorvermogen: 1610 pk., 1200
kw., 1997 eigenaar Rederij de Kaper bvba. uit Oostende (B. Schiltz), 12-2-1999 total loss verklaard na een brand 50 km. voor de kust
van Hanstholm, 2000 wordt hersteld en verbouwd bij Karstensens Skibsværft in Skagen tot scalloper, o.a. nieuwe 1162 pk., 1855 kw.
Stork Wärtsilä uit 1999, afm. 34,90 x 8,40 x 6,50, GT 375, roepletters; MZMW7, 15-2-2000 DS 10 Albion van Scott Trawlers Ltd. uit
Peterhead, imo nr. 8333609,id nr. GBR000B13827. foto 1 t/m 3: Marcel Coster 4: Kees van Duijvenvoorde.
DS 11 Vertrouwen
in 1968 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf T. v.d. Beldt "Voorwaarts" in West graftdijk b.nr. 427, ingebouwd met een 600 pk., 442 kw.
Bolnes uit 1968, 24-4-1968 UK 143 Vertrouwen van fa. A, de Vries & zn. uit Urk, afm. 26,23 x 6,43 x 2,86, BRT 104,68, 8-10-1974 UK 90
Koningin Juliana van fa. gebr. Molenaar uit Urk, 3-1981 UK 90 Jannetje Hoekman van A.M. Foppen uit Urk, 3-1982 UK 90 Albatros van Rederij
Almere b.V. uit Urk, 18-11-1988 FD 90 Vertrouwen van Ralph Wilding, Bridport, 28-9-1994 GT 131,87, 2-2-1996 DS 11 Vertrouwen van Scott
Trawlers, Lochfoot (Dumfries) Andrew J. Scott, GT 104,78, roepletters: MKFT5, tevens verbouwd o.a. achterschip dicht gebouwd en een
nieuwe schoorsteenmast, GT 144,50, 26-1-1998 motor vermogen 747 pk., 550 kw., id nr. GBR000B10005,. foto's: Steve Ellwood
DS 18 Cornelis Gert Jan
in 1985 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de graeve in Zeebrugge b.nr. 70, ingebouwd met een 1197 0k., 881 kw. M.A.K. 6MU452
uit 1985, 1985 ingeschreven als Z 54 De Bounty van Rederij De Bounty uit Knokke Heist, afm. 25,77 x 8,00 x 3,97, GT 328, roepletters:
OPCB, 1-1-1989 opgave id. nr. BEL030541985, 21-12-1992 GY 154 Bounty van Longsand Ltd. uit Grimsby,motor vermogen: 1582 pk.,
1180 kw., roepletters: MQMN9, id. nr. GBR000B13544, 29-4-1997 GY 127 Jenny en Aaltine mo: Visserijbedrijf UK 127 B.V. uit Urkma.
D.A.P. Cox c/o, Danbrit uit Grimsby, 15-2-2002 GY 89 Cornelis Gert Jan van Joos de Ridder uit Urk, dezelfde manager, 2007 opgelegd in
de binnenhaven van Den Helder, 12-2010 verkocht aan Saltire Seafoods en wordt ingericht als scalloper, 1-4-2011 motor vemogen:
1012 pk., 745 kw., 25-1-2013 DS 18 Cornelis Gert Jan van Saltire Seafoods. foto's: Dan Earl
E=Exeter
E 104 Ansgar
in 2002 gebouwd en afgebouwd bij Francisco Cardama Yard in Vigo (Spanje) b.nr. 204, ingebouwd met een 1590 pk., 1170 kw. Cater-
pillar uit 2002, 14-2-2002 geregistreerd als E 104 Ansgar van Fiskeriselskabet Angela A/S. uit Esbjerg c/o. North Sea Agency, v/O.
Torbensen uit esbjerg, manager Rederij de Boer uit Urk, afm. 36,60 x 8,80 x 6,50, diepgang; 3,50, GT 435, roepnaam: OWGH, id nr.
DNK000032722, 6-10-2002 motor vermogen: 1285 pk., 946 kw., 27-6-2007 uitgeschreven; wordt bij Maaskant in Stellendam omgevlagd
naar Exeter, 16-7-2007 E 104 Ansgar van Buchan E 104 Ltd. ut Aberdeen (Rederij de Boer), afm. ongewijzigd, roepletters; MMQA,
id nr. GBR000C19094. foto 1: Wilfred Arendse 2: Rienk Nadema 3+4: Willem Harlaar 5+6: Henk Perdok
F=Faversham
F 44 Ticino
in 1971 gebouwd bij Anderson Ridgen & Perkins in Whitstable, van het begin geen info bekend, later geregistreerd als F 44 Ticino van
Philip Edwards uit Faversham (Kent),afm. 13,80 x 4,67 x 1,85, BRT 22,14, motor: 149 pk., 110 kw. Gardner, roepletters: MUJP, 1-1-
1989 opgave id nr. GBR000A16634, 18-7-1991 motor vermogen: 110 pk., 82 kw., 18-6-1994 opgave GT 20,47, 10-5-1999 GT
gewijzigd in 24,31,2002 eigenaar John C. Arkle uit Newbiggin (Northumbria), 2003 eigenaar John C. Mounsey uit Cullercoats (North
Shields), later een nieuwe siiermast op stuurhuis. foto: 1, 2 en 4 Steve Ellwood
FE=Folkestone
FE 270 Amadeus
in 1996 gebouwd op Canvey Island, ingebouwd met een 264 pk., 194 kw. Deere, 11-9-1996 geregistreerd als FE 270 Amadeus van
George William Wilson uit Whitley Bay (Tyne & Wear), afm. 9,98 x 3,5 x 0,98, GT 10,95, id nr. GBR000B14816, 23-7-2002 GT gewijzigd
in 3,69, motor vermogen: 212 pk., 156 kw., 5-8-2002 GT gewijzigd in 7,57, 14-1-2004weer GT gewijzig nu in 5,87.
foto's: Steve Ellwood
FY=FOWEY
FY 863 Temeraire
in 2005 in Colchester gebouwd, ingebouwd met een 179 pk., 132 kw. motor, 17-5-2005 FY 863 Temeraire van Robert Elwin Chapman
uit West Looe (Cornwall), afm. 9,83 x 5,13 x 1, GT 8,73, id nr, GBR000C18427, 16-10-2008 UK 98 De Jonge Johannes van Gebr. Albert &
Jelle Romkes uit Urk, loa. 9,65, GT 9,00, motor vermogen: 351 pk., 258 kw., 4-2014 verkocht naar Whitby
GK=Greenock
GK 155 Wijbrigje
in 1984 gebouwd bij Stocznia Polocna im. Bohaterovin Gdansk b.nr. 410 en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam, ingebouwd met een
2400 pk., 1766 kw. Crepelle uit 1983, 2-1984 ingeschreven als UK 155 Wijbrigje van Rederij L. de Boer en Zn. B.V. uit Urk, afm. 42,02 x
9,01 x 5,70, BRT 477, roepletters: PISE, 7-1997 nieuwe 2037 pk., 1499 kw. Caterpillar uit 1996, 5-11-1997 UK 355 Willianne van rederij
L. de Boer en zonen uit Urk, ID nr. NLD1984010017, 8-12-1997 GK 155 Wijbrigje van Buchan Beamers Ltd. uit Aberdeen, (L. de Boer),
roepletters: MXNW5, in 2004 tenaamstelling Buchan (GK 155) Ltd. uit Aberdeen, 28-4-2009 LT 162 Hendrik Brands van vof. Brands uit
Urk, ID nr. GBR000C16214 IMO 8205840 foto 4: Hylke Smits rest: Henk Perdok
HL=Hartlepool
HL 81 Jessie Alice
in 1988 gebouwd in Hartlepool, 1988 geregistreerd als HL 81 Morning Star, afm. 10,67 x 3,99 x 1,188, BRT 16,00, motor vermogen: 148 pk.,
111 kw., 1-1-1989 opgave id. nr. GBR000A18001, 12-7-1994 HL 81 Jessie Alice van Martin E. Yorwarth van Canvey Island (Essex), 3-8-1994
opgave GT 13,46, 20-4-99 GT gewijzigd in 15,43, 27-7-2004 loa. gewijzigd in 9,97 en GT in 8,15. foto 1: Wilfred Arendse 2: Robert J. Smith
HL 127 Trudi
in 1978 gebouwd in Penryn, later o.a. ingeschreven als HL 127 Trudi van Guthrie Melvinne uit Cardenden (Fife), afm. 9,85 x 3,47 x 0,60,
GT 5,09, motor vermogen: 115 pk., 85 kw., 18-4-1989 opgave id nr. GBR000B10261, 9-7-2007 loa. gewijzigd in 9,96 en GT in 3,49,
27-2-2009 uitgeschreven en gesloopt in Dunston on Tyne. foto's: Steve Ellwood.
HL 183 Scorpion
in 1980 gebouwd in Worcester, ca. 1980 ingeschreven als HL 183 Scorpion van John Fairgrieve uit Dunbar (East Lothion), afm. 9,26 x
3,5 x 1,5, BRT 8,18, motor vermogen: 95 pk., 70 kw., 1-1-1989 opgave id nr. GBR000A18031, 1-1-1994 opgave GT 7,31, 1-1-1997
GT gewijzigd in 8,24, 30-12-2011 LH 183 Scorpion. foto's: Steve Ellwood
K=Kirkwall
K 69 Merlin II
in 1969 gebouwd bij Ness Slipway in Stromness, direct of later geregistreerd als K 69 Merlin II, afm. 11,34 x 3,66 x 1,52, BRT 10,04, motor
vermogen: 121 pk., 89 kw., 1-1-1989 opgave id. nr. GBR000A11892, 15-6-1991 opgave GT 10,04, 10-7-2001 GT gewijzigd in 11,61, 14-8-
2013 opgave roepletters: MQ1Y. foto's: Sydney Sinclair
K 77 Heather K
in 2003 gebouwd bij Macduff Shipyard Ltd. in Macduff, ingebouwd met een 383 pk., 286 kw. Mitsubishi S6B3-MPTA uit 2003, 10-10-2003
geregistreerd als K 77 Heather K van Heather K Ltd. uit Westray (Heddle Costie, lindisfarne, Westray, Orkney), afm. 16,95 x 6,6 x 3,6, GT
132, id. nr. GBR000C17976, later enigszins verbouwd (zie foto 4) foto 1 /m 3: Ally
K 100 Revelry
in 2013 gebouwd in Cornwall, ingebouwd met een 114 pk., 84 kw. motor, 7-3-2013 geregistreerd als K 100 Revelry, loa. 11,39, GT 15,80,
id. nr. GBR000C20326. foto's: Sydney Sinclair
K 121 Keila
in 1989 gebouwd bij Eidsvik Skipsbyggeri in Uskedalen (Nw.) b.nr. 54, ingebouwd met een 915 pk., 673 kw. Deutz, 17-7-1989
geregistreerd als K 121 Keila van Thomas Harcus uit Westray (Orkney), afm. 27,00 x 8,00 x 6,60, GT 271, roepletters: MHVW5, id. nr.
GBR000B10542, 7-11-1995 loa. gewijzigd in 27,36 en GT in 2791998 eigenaren Thomas Tulloch & John Drever uit Westray, 2000 nieuwe
915 pk., 674 kw. Volvo Penta en tenaamstelling: Keila Fishing Co. Ltd. uit Westray. foto 1+4: Sydney Sinclair 2+3: Richard Paton
LH =Leith
LH 13 Homarus
in 1976 gebouwd bij R. Dawson Seahouses England, ingebouwd met een 121 pk., 89 kw. Ford, 1976 geregistreerd als LH 13 Homarus van
George Edward Easingwood uit Dunbar (East Lothian), afm. 11,18 x 3,8 x 1,4, BRT 9,52, 1-1-1989 opgave id. nr. GBR000A12234, 1-1-1994
opgave GT 9,41, 27-4-2000 GT gewijzigd in 10,86. foto's: Steve Ellwood
LH 65 Shemarah II
in 1996 gebouwd bij Campbeltown Shipyard in Campbeltown b.nr. 97, ingebouwd met een 980 pk., 731 kw. Cummins KTA-50-MTA, 12-2-1996
geregistreerd als LH 65 Shemarah II van George Moodie & sons uit Longniddy (East Lothian), afm. 26,30 x 8,5 x 6,8, diepgang: 4,50, GT 301,
roepletters: MVRR7, id. nr. GBR000B14521, 2004 tenaamstelling: Moodie Fishing Co. Ltd., Peterhead, 13-3-2006 motor vermogen: 1003 pk.,
738 kw. foto's: Steve Ellwood
LN=Kings Lynn
LN 20 Sea Swallow
in 1964 gebouwd bij Scheepswerf Stami in Dordrecht en afgebouwdbij Scheepswerf en Machinefabriek Gebr. v.d. Sande in Breskens,
ingebouwd met een 150 pk. Cummins uit 1962, 6-5-1964 geregistreerd als BR 55 Jozina van M.J. Baas uit Breskens, afm. 18,54 x 5,12
x 2,15, BRT 39,11, 4-11-1967 nieuwe 360 pk. Cummins uit 1967, 29-10-1975 ST 21 Seeschwalbe van Johs. Robert Jenssen uit Tönning,
dezelfde afmetingen, cbm: 110,7, roepletters: DIZY, 1987 eigenaar overleden, kotter door zijn vrouw verkocht, 3-1987 LN 20 Sea
Swallow van mo. of ma. Lynn Shellfish Ltd. uit Kings Lynn, afm. 17,75 x 5,05 x 2,05, motor vermogen: 303 pk., 223 kw., 1-1-1989
opgave id nr. GBR000A18454, heeft later een nieuwe stuurhuis gekregen (zie foto 2)11-2-2004 loa. gewijzigd in 17,60.
foto 1: Roland Roossens 2: Rienk Nadema
LN 57 Antares II
in 1969 gebouwd bij een Bootswerft in Lübeck-Travemünde, ingebouwd met een 225 pk., 166 kw. Deutz, 1969 ingeschreven als
SC 16 Alte Liebe van P. & J. Becker uit Büsum, afm. 18,26 x 5,50, diepgang: 2,30, roepletters: DLUX, later maar voor 1977 HAR 6
Alte Liebe van Reinhard Uphoff uit Harlesiel, 1974 SU 9 Antares van Fr. Paulsen uit Hüsum, 1989 LN 57 Antares II van Eric David
Oughton uit Kings Lynn, afm. 17,80 x 5,40 x 1,75, BRT 25,85, GT 44,00, motor: 250 pk., 184 kw. Volvo Penta, id nr. GBR000B11364,
8-7-2002 loa. gewijzigd in 17,86. foto 1: Roland Roosens 2: Jörg Nielsen
LN 139 Bussard
in 1959 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 150 pk. Deutz, 1959 ingeschreven als NC 433 Bussard van
Claus Meijer uit Cuxhaven, later ingeschreven als SD 10 Bussard van Alfred Mewes uit Friedrichskoog, afm. 16,55 x 5,10 x 2,00, motor
190 pk. Henschel, roepletters: DFNM, 1982 werd F.H. Mewes uit Friedrichskoog eigenaar, motor: 150 pk., 110 kw. Henschel id. nr.
DEU400310107, 2-1-1990 LN 139 Bussard van John Lake uit Shouldham (Norfolk), loa. 16,40, motor 277 pk., 205 kw. M.A.N., 4-3-2004
loa. gewijzigd in 16,05, is later nog in een haven gezonken, 6-11-2006 uitgeschreven, bestemming onbekend
foto 1: Sikke Wielstra 2: Roland Roosens
LO=London
LO 96 Captain Hardy
in 1958 gebouwd bij J. Lewis & sons Ltd. in Aberdeen b.nr. 278, 1-7-1958 casco te water, 1958 ingebouwd met een 960 pk., 716 kw. British
Polar Engine nr. 348, 1958 geregistreerd als LO 96 Captain Hardy van I Lago Steam Trawling Co. uit fleetwood, afm. 42,52 x 8,64 x 4,42,
(in feets: 139,5 x 28,4 x 14,60) BRT 448, roepleeters: MBAM, 1972FD 168 Bostoon Marauder van dezelfde eigenaar, 1977 6796 PEXT Lina VI
van Liberia Fish Industries Corp. uit Panama, roepletters: HO4558, 1998 gesloopt. foto: Arie de Ruijter
LO 110 Ina-K
in 1961 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Hakvoort in Urk, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1960, 23-8-1961 ingeschreven
als TM 24 Ina van J. Wedda uit Termunterzijl, afm. l. l. 13,86 x 4,12 x 1,86, BRT 24,92, roepletters: PEVZ, 1-11-1968 nieuwe 145 pk.
Deutz, 28-6-1972 verkocht naar Engeland, LO 110 Ina K van Colin Knapp uit Leigh on Sea (Essex), afm. 16,74 x 4,20 x 1,80, GT 27,
later een nieuwe 174 pk., 128 kw. Gardner en verbouwd o.a. voorzien van een buiskap, nieuwe stuurhuis en achterschip gevierkant, in
2002 eigenaar Kenneth Knapp, omdat senior is overleden, 10-2-2003 loa. gewijzigd in 16,95, later eerst verlengd, maar i.v.m. de
Engelse regelgevening weer veranderd in een steilsteven om zo de lengte weer te verminderen, 29-10-2004 uitgeschreven; visquota
verkocht en de kotter in dienst als "fishery research vessel", later nog voorzien van een nieuwe stuurhuis.
LO 114 Anja
in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf v.d. Beldt "Voorwaarts" in West Graftdijk, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1960, 19-11
-1960 ingeschreven als DZ 60 Westereems van R. van Koldam uit Farmsum, afm. l. l. 14,80 x 4,00 x 1,69, BRT 25,53, 11-12-1961 TM 29
Eemsstroom van K.Landman Lz. uit Termunterzijl, 19-12-163 eigenaar Machinefabriek Gorter uit Delfzijl, 12-3-1964 ZK 2 Twee Gezusters
van L.J. Nienhuis uit Zoutkamp, roepletters: PIBR, 8-1968 TX 45 Willemien van J.W. Bakker, opgave loa. 15,87 en BRT nu 22,53, 12-6-1972
SCH 12 Anja van J. & L. Kleijn uit Scheveningen, 4-12-1972 LO 114 Anja van Osprey Trawlers ltd. uit Aberdeen, afm. 15,49 x 3,96 x 1,70,
BRT 16,64, later nieuwe 182 pk., 134 kw. Gardner, 12-12-1996 opagve GT 21,25, 23-6-1997 uitgeschreven, daarna als "Anja" in de
rekreatievaart in Engeland. foto coll. Rienk Nadema
LO 140
in 1949 gebouwd in Oldenburg en geregistreerd als BOR 14 Osterems van Christoff Byl uit Borkum, afm. 15,15 x 4,20 x 1,68, cbm. 73,2,
roepletters: DGVJ, later DCNV, kreeg later de naam Margret Byl, 26-11-1959 opgelegd in Emden, 8-12-1966 ACC 9 Margret Byl van
Gerhard Rosenbaum uit Accumersiel, motor: 6 cilinder 150 pk. Deutz uit 1967, 23-8-1974 verkocht aan Hans J. Joel uit Hamburg, die het
naar Engeland heeft verkocht en komt o.a. in de vaart als sportvisserijboot, 23-8-1974 LO 140 van Kevin Knapp uit Leigh on Se, later
TO 25, eind 70er jaren terug in Nederland als UK 25 Zeehond van C. Nobel t.b.v. sportvisserij vanuit IJmuiden, motor: 150 pk. 110 kw.
Deutz uit 1964, nummer staat er wel op, maar niet geregistreerd, 5-1980 WON 2 Suze van Gebr. T.W. & J.A. Yska uit Makkum, afm. 16,50 x
4,27 x 1,61, BRT 25,71, 6-1981 LO 19 Verwisseling van P. B. Wolters uit Zoutkamp, loa. nu 15,76 en BRT 24,26, zou nog even ZK 19 zijn
geweest, maar niet als zodanig geregistreerd, omdat LO toen verplicht was, 10-1982 HA 18 Jannie van J. de Wit uit Harlingen, motor; 168 pk.,
124 kw. D.A.F. DK-1160-M, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD195000172, 18-12-1990 ZK 31 Hunze van Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit
Lauwerzijl, 13-6-1995 opgave GT 26, 22-8-1995 uitgeschreven en verkocht voor de rekreatie. foto: Sikke Wielstra
ME=Montrose
ME 47 Sharona
in 1976 gebouwd bij Macduff Boat Builders & Engeneering Co. uit Macduff, waarschijnlijk ingebouwd met een 252 pk., 186 kw.
Gardner, direct of later ingeschreven als FR 230 Sharona van owner of manager Caley Fisheries Ltd. uit Peterhead, later werd
G. Smith uit Fraserburgh eigenaar, afm. 14,96 x 5,45 x 2,04, BRT 24,82, roepletters: 2MNG, 1-1-1989 opgave id nr. GBR000-
A11541, 8-7-1994 opgave GT 29,61, 7-3-1996 ME 47 Sharona van Douglas Moncur Welsh uit Gourdon, Kincardineshire, 23-12-
1998 GT gewijzigd in 35,57. foto's: Steve Ellwood
ME 50 Denebula
in 1986 gebouwd bij James N. Miller & Sons in St. Monans, ingebouwd met een 694 pk., 511 kw. Mirrlees Blackstone, 1986
geregistreerd als ME 50 Denebula van Michael Park uit Inverbie (Angus), afm. 26,64 x 7,35 x 3,00, GT 222, roepletters: GHQL,
manager: Don Fishing Co. Ltd. uit Aberdeen, 1-1-1989 opgave id nr. GBR000A12756, 22-11-2010 LK 63 Tranquility. foto's: Ally
NN=Newhaven
NN 56 Johanna
in 1985 gebouwd in Hewhaven, ingebouwd met een 253 pk., 186 kw. Cummins, 1985 NN 56 Johanna van Robert Chaplin uit Kings
Lynn, afm. 14,16 x 4,91 x 2,15, BRT 20,34, 1-1-1989 opgave id nr. GBR000A19892, 28-4-1994 opgave Gt 26,20, 8-121998 GT gewijzigd
in 31,23, 2000 eigenaar Eric david Oughton uit Kings Lynn, 2005 eigenaar Richard Batterbee uit Kyngs Lynn. foto: Steve Ellwood
NN 73 Remus
in 1968 gebouwd te Bideford, direct of later geregistreerd als NN 73 Remus van Nigel Charles Hockley uit Lymington (Hampshire), afm. 9,15
x 3,52 x 1,26, GT 6,48, motor vermogen: 130 pk., 96 kw., 1-1-1989 opgave id. nr. GBR000A19904, 17-12-1990 opgave GT 6,04, 22-2-2000
loa. gewijzigd in 9,78 en GT in 7,46, 6-10-2008 motor vermogen: 115 pk., 85 kw. foto: Robert J. Smith
OB=Oban
OB 22 Charmel
in 1908 gebouwd bij Buckie Shipyard in Buckie, ingebouwd met een 420 pk., 309 kw. Kelvin TAFC8, 1980 geregistreerd als AH 77 Star
Award van Sidney Cargill uit Arbroath (Angus), afm. 17,07 x 5,58 x 1,71, GT 88, roepletters: MAKX3, 1-1-1989 opgave id. nr. GBR000A10188
28-6-2001 FR 200 Star of Hope van Star of Hope LLP. uit Fraserburgh, 29-1-2007 B 222 Cathzell van William Burk uit Oban, 4-7-2008
OB 22 Charmel. foto's: Steve Ellwood
OB 278 Star of Jura
in 2006 gebouwd bij Parkol Marine Engeneering in Whitby, ingebouwd met een 548 pk., 403 kw. Caterpillar 3412C, 17-8-2006 geregistreerd
als OB 278 Star of Jura, afm. 19,00 x 7 x 4,05, GT 125, roepletters: MPSP9, id. nr. GBR000C18804. foto's: Dan Earl
OB 898 Golden Promise
in 1997 gebouwd bij Coastal Marine Boatbuilders Ktd. in Eyemouth, ingebouwd met een 704 pk., 518 kw. Caterpillar 3412, 21-6-1997
OB 898 Golden Promisevan John McAlister, Oban (Cargyll), afm. 18,99 x 7,06 x 4,25, GT 127, roepletters: MXXP4, id. nr. GBR000C16062,
2011 aan de grond gelopen, geborgen en gesloopt, 20-12-2011 uitgeschreven. foto: Dan Earl.
PH=Plymouth
PH 1 Petite Follie
in 1974 gebouwd te Pamsal, tot 2003 geen info, 20-3-2003 PH 5578 Petite Follie van david Shepherd uit PLymouth, afm. 9,10 x 4,26 x 1,43,
GT 9,39, motor vermogen: 170 pk., 125 kw., id. nr. GBR000C17826, 1-4-2009 M 1183 Petite Follie, 10-1-2013 PH 1 Petit Follie
foto: Robert J. Smith
PH 63 Soli Deo Gloria
in 1987 gebouwd bij Stocznia im Komuny Paryskiej in Gdynia. b.nr. 432 en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam, ingebouwd met een 4458
pk., 3281 kw. Deutz van 1987, 31-12-1987 geregistreerd als BR 14 Cornelia J van Visserij Mij. Albatros B.V. uit Bruinisse (G. Maaskant),
afm. 44,68 x 9,01 x 5,31, GT 557, roepletters: PDLS, 21-3-1988 tenaamstelling gewijzigd in Rederij Cornelia Breskens B.V. uit Breskens
(J. Fenijn), 1-9-1989 opgave id nr. NLD198700015, 2-3-1990 naam van de eigenaar gewizigd in Rederij Cornelia Breskens II B.V. uit
Breskens, in 1991 motor vermogen 3832 pk., 2820 kw., in 1996 tenaamstelling Zeevisserijbedrijf Cornelia uit Breskens, 3-11-2004 PD 63
Soli Deo Gloria van Osprey Trawlers uit Peterhead (fam. de Boer uit Urk), nu loa. 44,98 en GT 546, motor vermogen: 2038 pk., 1500 kw.,
roepletters: MGFW6, 10-2012 PH 63 Soli Deo Gloria van dezelfde eigenaar, i.v.m. de Engelse wetgeving moet een kenteken worden gevoerd
van de plaats waar de licentie is verstrekt. 1: Rienk Nadema 2 t/m 4: Marcel Coster 5+6: Discolo5
PH 110 Wiron I
in 1995 gebouwd en afgebouwd volgens (een Noors ontwerp) bij Astilleros Balenciaga in Pasaja, Zumaia (Sp.) b.nr. 371, ingebouwd met
2000 pk., 1471 kw. Stork Wärtsilä uit 1995, 5-10-1995 geregistreerd als SCH 22 Wiron I van Jaczon Visserij Maatschappij B.V. uit
Den Haag, afm. 5147 x 11,60 x 7,90, GT 1059, roepletters; PIRE, id nr. NLD199501940, 9-1999 motor vermogen: 2446 pk., 1800 kw.,
1-3-2001 PH 5570 Wiron I van Interfish Ltd. uit Exeter (Jaczon) , loa. 46,51, motor vermogen: 2943 pk., 2166 kw., roepletters: ZNAT4,
14-3-2001 loa. gewijzigd in 51,44, 26-6-2001 PH 110 Wiron I van dezelfde eigenaar, opgelegd en komt niet meer in de visserij
foto 1+2: Marcel Coster 3: Hylke Smits 4: Wim v.d. Moolen
PH 220 Wiron 2
in 1996 gebouwd en afgebouwd (volgesn een Noors ontwerp) bij Astilleros Balenciaga in Zumai (Sp.), ingebouwd met een 1999 pk., 1471 kw.
Stork Wärtsilä uit 1996, 26-11-1996 geregistreerd als SCH 23 Wiron 2 van Jaczon Visserij Maatschappij B.V. uit Den Haag, afm. 51,47 x
11,60 x 7,90, GT 1059, roepletters: PILB, id nr. NLD199602026, 2-1998 GT gewijzigd in 1068, 9-1999 motor vermogen: 2446 pk., 1800 kw.,
2-3-2001 PH 5571 Wiron van Interfish Ltd. in Exeter (Jaczon, Den Haag), motor vermogen 2935 pk., 2160 kw., roepletters; ZNAT5, 14-3-
2001 loa. gewijzigd in 51,44, 26-6-2001 PH 220 Wiron 2 van dezelfde eigenaar, motor vermogen: 2447 pk., 1801 kw., 9-2013 opgelegd en
komt niet meer in de visserij. foto 1 t/m 4: Marcel Coster 5: Wim v.d. Moolen 6: Hylke Smits
PH 412 Aleyna
in 1959 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf van Goor in Monnickendam, ingebouwd met een 110 pk. Industrie uit 1959, 2-10-1959
geregistreerd als VD 28 Geertruida van J. Kwakman uit Volendam, afm. 17,85 x 5,03 x 2,10, BRT 39,76, 25-2-1964 nieuwe 300 pk. Mercedes
Benz uit 1963, 1965 nieuwe stuurhuis, de oude uitgebrand, 10-2-1971 SM 237 Aleyna van A. Mann uit Shoreham, 1-8? PH 412 Aleyna van
Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Kings Lynn, loa. 19,05, en een nieuwe 299 pk., 220 kw. Cummins, 1-1-1989 opgave id. n. GBR000A21228,
later eigenaar Tony Edwards en later Ben Johnson, 31-7-1996 loa. 18,22 voor en achter ingekort, later nettenrol aangebracht, 2004 weer in
de originele loa. gebracht, 6-2005 in Lauwersoog aangekomenen daarna tijdelijk opgelegd in Zoutkamp, begin 2006 ccmpleet opgeknapt, juni
2006 onder nr. ZK 68 in de vaart echter nooit onder dit nr. gevist, ook geen papieren nr. omdat er nog een ZK 68 oficieel staat geregistreerd,
8-2006 weer ls PH 412 naar Engeland vertrokken, 10-20-2010 uitgeshcreven: bestemming niet bekend, was al vernummerd in CUX 5, maar
nooit geregistreerd. foto 1+2: Sikke Wielstra 3: n.n. 4. Jan v.d. Veen 5: Rienk Nadema 6+7: Henk Perdok
PH 429 Shelley Marie
in 1988 gebouwd op Hayling Island, ingebouwd met een 243 pk., 179 kw. motor, 1988 geregistreerd als PH 429 Shelley Marie van Robin
William Morfey uit Plymouth (Devon), afm. 11,62 x 4,7 x 3,7, GT 33,76, roepletters: MKBK5, 1-1-1989 opgave id nr. GBR000A21241,
24-8-1993 opgave GT 33,76, 2-9-2003 GT gewijzigd in 39,15. foto's: Steve Ellwood
PH 819 Cornish Gem
in 1996 gebouwd in Newhaven, ingebouwd met een 144 pk., 106 kw. motor, 20-8-1996 geregistreerd als FH 636 Cornish Gem, loa. 9,50,
GT 16,17, id. nr. BRD000B14784, 27-3-2009 CO 819 Cornish Gem, 2-11-2012 PH 819 Cornish Gem. foto: Robert J. Smith
PZ= Penzance
PZ 115 Sapphire II
in 1981 gebouwd bij Scheepswerf v.d. Beldt "Voorwaarts" in West Graftdijk b.nr. 469, afgebouwd bij Machinefabriek Zwitser in Katwijk aan
Zee, ingebouwd met een 800 pk., 588 kw. Stork Werkspoor uit 1981, 12-1981 geregistreerd als KW 137 Marijke van Rederij G. Vooijs B.V.
uit Katwijk aan Zee, afm. 26,50 x 7,53 x 3,48, diepgang: 2,930, roepletters: PFWP, 10-1987 motor vermogen: 1270 pk., 935 kw., 1-9-1989
opgave id nr. NLD198100299, 1990 motor vermogen: 800 pk., 588 kw., 1994 opgave GT 210, 1-1-2005 GT gewijzigd in 180, 21-11-2005 de
aangevraagde sanering gaat niet door en dezelfde dag verkocht aan Piet Kooy en zn., uit Hippolytushoef, 6-12-2005 WR 115 Marijke van
Visserijbedrijf Zeemeeuw II uit Hippolytushoef ( P. Kooy & Zn.), 10-2012 verkocht aan Michael Corin uit Penzance; er komt bij
Machinefabriek Luyt eerst een aluminium siermast en railing op de brug., 26-11-2012 uitgeschreven, 5-2-2013 PZ 115 Sapphire Ii van
Michael Corin, loa. 26,50, GT 180, motor vermogen; 811 pk., 597 kw., roepletters: 2GFM7, id. nr. GBR000C20294
foto 1: Hylke Smits 2: Frits Aalderink
PZ 137 Twilight III
in 1969 gebouwd bij Holland Launch in Zaandam b.nr. 439, afgebouwd bij Machinefabriek Hoekman in Urk, ingebouwd met een 710 pk., 523
kw. Stork Werkspoor uit 1969, 13-1-1970 geregistreerd als KW 11 Deeo Volente II van J. Haasnoot uit Katwijk aan Zee, afm. 29,28 x 6,82 x
2,79, BRT 131,49, 2-1-1973 tenaamstelling: Rederij Deo Volente B.V. uit Katwijk aan Zee, 30-7-1974 HD 96 Elisabeth van fa. de Vries en
Radewalt uit Den Helder, 29-7-1977 nieuwe 705 pk., 519 kw. Stork Werkspoor uit 1977, 12-4-1982 HD 70 Hanny van H. de Vries uit Hoorn,
4-1986 voor de Engelse oostkust in brand geraakt en geheel uitgebrand, later naar Den Helder gesleept en opgelegd, 13-8-1986 HD 41
Hester van M. van der Zee uit Den Helder, 7-1987 schade volledig herstelt o.a. nieuwe stuurhuis bij Maaskant in Stellendam, 31-8-1987 PZ 137
Twilight van W. Stevenson & sons uit Newlyn, afm. 29,25 x 6,78 x 2,70, motor vermogen 1050 pk., 783 kw., 1-1-1989 opgave id. nr.
GBR000A21621, 29-10-1992 naam schip gewijzigd in "Twilight III", 2-7-1999, loa. gewijzigd in 29,10, 29-9-2004 motor vermogen: 811 pk.,
597 kw. foto's: Barrie Clark
PZ 191 William Sampson Stevenson
in 1969 gebouwd en afgebouwd bij Schpsw. van der Molen in Zaandam b.nr. 443, ingebouwd met een 660 pk. Stork uit 1970, 4-1970
geregistreerd als UK 53 Aaltje Jacobus van M. Post uit Urk, afm. 28,60 x 6,80, x 2,78, BRT 122, 57, roepletters: PCAR, 12-1973 UK 59 Aaltje
Jacoba van R. van Veen uit Urk, 1-1974 UK 59 Deo Juvante R. van Veen en J. Korf uit Urk, 10-1974 nieuwe 750 pk., 552 kw. Stork Werkspoor
uit 1974, 3-1977 motor vermogen: 800 pk., 589 kw., 8-1981 PZ 191 William Sampson Stevenson van W. Stevenson & sons uit Newlyn, loa.
28,60, GT 142, motor vermogen: 820 pk., 611 kw., 1-1-1989 opgave id. nr. GBR000A21665, roepletters: MATR6, 2-7-1999loa. gewijzigd in
28,24. foto 1 +2: Bram Pronk 3< Barrie Clark
PZ 195 William Stevenson
in 1967 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Veldthuis "Groningen"in Zuidbroek. b.nr. 217, ingebouwd met een 600 pk. M.A.K. uit 1967,
8-5-1967 geregistreerd als UK 76 Soli Deo Gloria van fa. J. & L. Kaptein en A. van Urk uit Urk, afm. 26,00 x 6,42 x 2,292, BRT 79,56,
26-6-1969uk 76 Jelle kaptein van C. Kaptein uit Urk, 7-1971 UK 87 Marja van H. Kramer uit Urk, roepletters: PFUO, 11-6-1974 HA 102
Pescado van Wed. S. van Hurck-Steenbergen uit Harlingen, 3-12-1975 gesaneerd, 1976 PZ 195 William Stevenson & sons uit Newlyn, afm.
24,10 x 6,45 x 3,25, GT 104, motor vermogen: 607 pk., 447 kw., roepletters: 2QEF, 1-1-1989 opgave id. nr. GBR000A21659, 1-11-1993
motor vermogen: 761 pk., 560 kw., 13-9-1999 loa. gewijzigd in 25,99. foto: Marcel de Vries
PZ 307 Jacoba
in 1975 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 77, ingebouwd met een 1500 pk., 1104 kw., 22-9-1975
geregistreerd als HD 30 Simon Senior van fa. S. Koorn & zonen uit Den Helder, afm. 37,10 x 7,56 x 4,20, diepgang: 4,090, BRT 259,64,
roepletters: PHMY, 31-5-1983 HD 96 Elisabeth van Rederij de Vries B.V. uit Den Helder, roepletters: PDXX, 2-1985 motor vermogen:
1800 pk., 1325 kw., 10-11-1987 motor vermogen: 1700 pk., 1251 kw., 1-9-1989 id nr. NLD197500210, 1991 motor vermogen: 1500 pk.,
1104 kw., 1994 opgave GT 270, 11-1994 motor vermogen: 1900 pk., 1398 kw., 22-11-1994 binnen gesleept i.v.m. carter explosie,
motor wordt niet gerepareerd en schip opgelegd voor de verkoop, 21-11-1995 UK 307 van R. Pasterkamp uit Urk, roepletters: PEYP, de
motor wordt gereviseerd en herplaatst, motor vermogen: 1900 pk., 1398 kw., 1-1996 motor vermogen: 1378 pk., 1014 kw., 8-1998
tenaamstelling: Jacobje Pasterkamp-Ten Napel uit Urk, , 9-1999 motor vermogen: 1499 pk., 1103 kw., 1-12-1999 tenaamstelling:
Zeevisserijbedrijf Pasterkamp UK 307 B.V. uit Urk, 12-2010 gekocht door schipper Robert Johnston, 2-2-2011 PZ 307 Jacoba van
Robert Johnston, loa. 37,50, GT 417,95, motor vermogen: 1014 pk., 746 kw., roeplatters: 2EAF8, imo 7367782.
foto 1: Frits Aalderink 2: Ed Vroom
PZ 498 Stelissa
in 1991 gebouwd bij Pierre Gléhen in Douarnenez, ingebouwd met een 393 pk., 289 kw. motor, 24-9-1991 geregistreerd als BR 786287
Petit Comodien II, afm. 20,60 x 6,50, BRT 75,98, roepletters: FGSF, id nr. FRA000786287, 21-2-2002 opgave GT 132,89, 6-11-2003
LO 786287 Amour de la Mer, 26-6-2009 LO 786287 Stelissa II 11-3-2013 PZ 498 Stelissa, loa. 20,60, GT 140, roepletters: 2GFP7,
motor vermogen; 393 pk., 289 kw., id nr. GBR000C20296. foto's: Rienk Nadema
PZ 512 Cornishman
in 1971 gebouwd bij Boele's Scheepswerf en Machinefabriek in Bolnes, afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 1043, ingebouwd met een
912 pk., 671 kw. Deutz uit 1969, 23-7-1971 GO 22 Cornelis van fa. W. & J. Lokker uit Stellendam, afm. 32,82 x 7,52 x 3,41, diepgang: 2,998,
BRT 206,44, roepl. PDMR, 5-6-1986 LT 122 De Vrouw Blanche van Galidoro Trawlers Ltd. uit Lowestoft, GT 208,20, 11-1989 opgave id. nr.
GBR000A18877, 24-9-1993 OB 122 EOcean Spirit van Peter McLean uit Mallaig (Inverness-shire), 1-1-1994 BM 126 Ocean Spirit van J.A.
Sanders uit Brixham, 15-3-1996 PZ 512 Cornishman van William Stevenson & sons uit Newlyn, roepletters: MGFR9 en een nieuwe 912 pk.,
671 kw. Stork Wärtsilä bij Maaskant in Bruinisse. foto's: © Jonathan Moore
PZ 657 Our Anna
in 1991 gebouwd bij Stocznia Gdynia S.A. in Gdynia b.nr. B 276/22 en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 496, ingebouwd met
een 1995 pk., 1467 kw. Stork uit 1991, 1-2-1992 geregistreerd als HD 38 Pieter Jr. van Rederij P. Bais & zn. B.V. uit Den Helder, afm. 40,20
x 9,00 x 5,10, GT 465, roepletters: PGTE, id. nr. NLD199101606, 14-1-1998 uitgeschreven, 17-2-1998 PD 359 Morning Dawn van D. Morgan
uit Peterhead, roepletters: MXHF6, id. nr. GBR000C16271, 4-2000 bij Maaskant in Stellendam een nieuwe 1995 pk., 146 kw. Wärtsilä uit
2000, 29-3-2005 PD 657 Our Anna van Buchan Beamers uit Aberdeen (Henk de Boer), in 2012 nog in dienst als guard vessel, 27-9-2012 PZ
657 Our Anna van dezelfde eigenaar, de kotter moest volgens de Engelse wetgeving worden vernummerd, het kenteken moet van de plaats
worden gevoerd, waar ook de licentie is verstrekt. foto's: Hylke Smits
PZ 1186 Cloe T
in 1968 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Kramer & Booy in Kootstertille b.nr. 149, ingebouwd met een 620 pk., 456 kw. Deutz
uit 1968, 9-1968 geregistreerd als UK 232 Zwaantje Cornelis van fa. C. & G. Kramer uit Urk, afm. 26,24 x 6,52 x 2,91, BRT 98,27, 12-
1972 BRU 12 Wolfert Franke van A.L. van Kooten e.a. uit Bruinisse, 1-1985 SL 3 Martha Lena van J. 't Mannetje uit Stellendam en een
nieuwe 820 pk., 604 kw. Stork Werkspoor uit 1984, roepletters: PFWV, 4-1985 motor vermogen: 1200 pk., 883 kw., 11-7-1989 BM 190
Angel Emiel van G.A. Perkes uit Brixham, afm. 26,24 x 6,50 x 3,28, GT 136, motor vermogen: 620 pk., 456 kw., id nr. GBR000B10739,
roepletters: MLVY3, 31-8-1999 PZ 1186 Cloe T van Roger Thomas uit Penzance, motor vermogen: 425 pk., 313 kw., 8-12-2004 motor
vermogen 620 pk., 455 kw., 1-9-2012 gezonken 17 mijl ZW van Bolt Head, Salcombe, de vijf opvarenden gered.
foto 1: Rienk Nadema 2: 17-1-2012 Frits Aalderink http://www.odin.tc/news/read.asp?articleID=1277
RN=Runcorn
RN 1 Sola Fide
in 1989 gebouwd bij Scheepswerf Barkmeijer in Stroobos b.nr. 245, afgebouwd bij Hoogenraadt & Kuijt in Scheveningen, ingebouwd met een
2000 pk., 1471 kw. Stork Werkspoor uit 1989, 1-12-1989 geregistreerd als UK 168 Sola Fide van J. Korf & zn. uit Urk, afm. 43,97 x 9,00 x
5,10, GT 527, roepletters; PHQT, id nr. NLD198901029, 1994 na failissement eigenaar Nedship Bank (Fokko) B.V., 9-11-1994 KW 210
Noordhinder van dezelfde bank, van 16-12-1994 KW 22 Sola Fide van Nicor B.V. uit Katwijk aan Zee, 1995 tenaamstelling Rederij G. Hoek
B.V. uit Katwijk aan Zee (L. de Boer, Urk), 26-11-1996 WN 1 Sola Fide van Buchan Beamers Ltd. uit Aberdeen (L. de Boer en zn.,Urk),
motor vermogen: 2038 pk., 1500 kw., roepletters: MWRC6, id nr. GBR000B14900. 3-9-1998 pas uitgeschreven uit Ned. register, 12-10-2012
RN 1 Sola Fide van dezelfde eigenaar, i.v.m. Engelse wetgeving moet een vissersschip het kenteken voeren van de plaats, waar ook de
licentie is verstrekt. foto 1+2: Hylke Smits 3+4: Discolo
RX=Rye
RX 408 C.J. Lewis
in 2000 gebouwd in Cornwall, ingebouwd met een 109 pk., 80 kw. motor, 25-10-2000 geregistreerd als RX 408 Brittanique, afm. 9,95 x 4,07
x 1,02, GT 7,13, id. nr. GBR000C17065, 28-8-2002 RX 408 C.J. Lewis van Ronald Ford uit Scarborough (Yorkshire)
foto 1 t/m 3: Henk Perdok 4: Rienk Nadema 5: Marcel de Vries
RX 422 Amadeus
in 2003 gebouwd bij Gemeni Workboats in Colchester, 2004 ingebouwd met een 351 pk., 259 kw. John Deere, 24-2-2004 geregistreerd als
RX 422 Amadeus van Paul Hodges uit Hastings, afm. 9,83 x 5,20, GT 7,03, 1-4-2001 motor vermogen: 375 pk., 276 kw., 9-2013 gekocht
door Rein van der Burg uit Den Oever t.b.v. staand want visserij, maar wordt daarvoor eerst geschikt gemaakt, 3-3-2014 WR 210 Amadeus
van Rein van der burg uit Den Oever, loa. 10,01, GT 6, motor vermogen: 283 pk., 208 kw., roepletters: PBUM. foto's: Rienk Nadema
SH=Scarborough
SH 7 Our Sharon
in 2009 gebouwd op Canvey Island, ingebouwd met een 438 pk., 322 kw. motor, 28-8-2009 ingeschreven als SH 7 Our Sharon, loa. 9,60, GT
6,35, id nr. GBR000C19570 foto's: Eade
SH 29 Harvester H
in 1989 in Havant gebouwd, ingebouwd met een 213 pk., 157 kw. motor, 13-7-1990 geregistreerd als SH 29 Harvester H, loa. 11,45, GT
22,14, id nr. GBR000B11323, 7-1-1192 loa gewijzigd in 11,57, GT in 23,14, motor vermogen: 234 pk., 172 kw. 4-2-1998 uitgeschreven,
maar vaart anno 2011 nog steeds met het nummer op de boeg. foto's: Eade
SH 170 Maggie M Mbe
in 1988 gebouwd bij Campbeltown Shipyard in Campbeltown b.nr. 081, ingebouwd met een 705 pk., 526kw. Caterpillar, 1988 geregistreerd
als SH 170 Maggie M Mbe van Mainprize Trawling Co. Ltd. uit Scarborough, afm. 26,00 x 7,50 x 4,25, BRT 258,98, GT 284, roepletters:
MJDL4, 1-1-1989 id. nr. GBR000A22723, 16-4-1992 loa. gewijzigd in 25,95, 1-12-1999 loa. gewijzigd in 26,54, later ook in dienst als
guardvessel (zie foto's). foto's: Marcel Coster
SN=North Shields
SN 332 Stacey E
in 1992 gebouwd, ingebouwd met een 122 pk., 90 kw. motor, 23-3-1992 geregistreerd als BH 332 Anne Fair uit Blyth, afm. 9,90 x 2,92
x 0,73, GT 3,54, id nr. GBR000B12630, 2-1-1996 SN 332 K J B uit North Shields, 30-3-2006 SN 332 Stacey E van Roy Sydney Elliot uit
Tynemouth (Tyne & Wear). foto's: Steve Elwood
SS=St. Ives
SS 52 Aurora
in 1998 gebouwd bij C. Toms & sons in Polruan, ingebouwd met een 152 pk., 112 kw. motor, 19-7-1998 geregistreerd als SS 52
Aurora van Philip Roach uit Penzance, afm. 9,63 x 4,36 x 1,2, GT 8,66, id nr. GBR000C16347, 2010 voorzien van een shelterdeck
foto 1+2:: Steve Ellwood
SSS= South Shields
SSS 5 Nicola Joanne
in 1982 gebouwd in Sunderland, 1982 geregistreerd als SSS 5 Nicola Joanne van Derek Hesellon uit South Shield (Tyne & Wear), afm.
9,80 x 4 x 1,7, BRT 10,66, motor vermogen: 243 pk., 179 kw., 1-1-1989 opgave id nr. GBR000A23206, 28-11-1989 loa. gewijzigd in
10,80, 25-5-1994 opgave GT 11,61, 11-4-2001 GT gewijzigd in 13,34. foto's: Steve Ellwood
SSS 678 Sophie Louise II
in 2001 gebouwd bij Parkol Marine Engeneering in Whitby, ingebouwd met een 293 pk., 216 kw. Cummins N14-M, 30-11-2001
geregistreerd als SSS 678 Sophie Louise II van Kevin Dickinson uit South Shield (South Tyneside), afm. 14,94 x 5,9 x 2,72, GT 51,91,
roepletters: VSWA5, id nr. GBR000C17382. foto' s: Steve Ellwood.
SY=Stornoway
SY 305 Amethyst
in 1980 gebouwd bij Bryce Waterhouse marine in Worcester, 2-2-1990 geregistreerd als SY 305 Delta Dawn II, afm. 10,97 x 4,23 x 1,43,
BRT 15,15, motor vermogen: 102 pk., 75 kw., id. nr. GBR000A13544, 29-1-1993 SY 305 Amethyst van Northern Isle Ltd. uit Kirkwall
(Orkney), GT 10,49, 23-1-2002 GT gewijzigd in 12,08, motor: 113 pk., 83 kw. Cummins. foto's: Sydney Sinclair
SY 828 Sharatan
in 2000 in Cornwall gebouwd, ingebouwd met een 235 pk., 173 kw. motor, 2-10-2000 geregistreer als SY 828 Boy Gordon N, loa.
9,15, GT 5,17, id . nr. GBR000C17090, 31-1-2011 SY 828 Sharatan. foto's: Sydney Sinclair
TH=Teignmouth
TH 7 Amadeus
in 1992 gebouwd bij Macduff Shipyard Ltd. in Macduff b.nr.572, afm. 24,50 x 7,61 x 3,62, GT 258, motor vermogen: 475 pk., 354 kw.,
roepletters: MQNV9, 7-1-1993 geregistreerd als TH 7 Amadeus van Trevor R. Barlett, Paignton (Devon), actief als vivier potter
foto's: 1+2: Frits Olinga 3+4: Bas Spruit
TH 77 Euroclydon
in 1987 gebouwd bij James Miller & Sons te St. Monans, afm. 18,20 x 6,10 x 3,17, GT 108, ingebouwd met een 353 pk., 260 kw. Caterpillar,
roepletters: MGBH7, in 1987 in de vaart als TH 77 Euroclydon van Reg. Matthews & Trevor Barlett uit Teignmouth (Devon), later naam
eigenaar gewijzigd in Euroclydon Ltd. in Newton Abott (Devon), 3-7-2003 motor vermogen veranderd in 405 pk., 298 kw., actief als vivier
crabber (potter) foto: Frits Olinga
TH 106 Mattanja
in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf v.d. Beldt in Oude Wetering, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Bolnes uit 1960, 24-9-
1960 geregistreerd als UK 164 Mattanja van H. de Vries uit Urk , afm. l. l. 22,20 x 6,02 x 2,52, BRT 79,97, 15-7-1969 HA 106 Mattanja van
fa. J. & F. Poepjes uit Harlingen (alleen voor de verkoop), 1-10-1971 aangekocht door fa. Halma & Geelhoed uit Harlingen, 4-1974 alleen
eigenaar H. Halma uit Harlingen, 5-1983 nieuwe 300 pk., 221 kw. Samofa (Mitsubishi) uit 1962, 23-8-1984 TH 106 Mattanja van D. Evans uit
Padstow, afm. 22,35 x 6,01 x 2,29, BRT 71,97, roepletters: GDVZ, 1-1-1989 opgave id. nr. GBR000A23498, 22-2-1994 opgave GT 83,79,
4-7-1999 uitgeschreven, 10-9-1999 WD 106 Mattanja van Patrick Whelan uit New Ross, afm. 22,35 x 5,97 x 2,37, GT 90, id. nr. IRL000I12010,
roepletters: EI3263, 2002 nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins, 2007 "Mattanja TH 106" t.b.v. duiktochten van Klaas Boereboom; thuishaven
IJmuiden, thans afm. 23,77 x 6,20, diepgang: 2,98, BRT 110, motor: 350 pk., 258 kw. Cummins KT190, 8-2013 gesloopt buij Sloperij van
Heyghen in Gent foto: Sikke Wielstra
TN=Troon
TN 35 Olivia Jean
in 1980 gebouwd bij Scheepswerf de Hoop in Giessendam-Hardinxveld b.nr. 754, afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 391, 14-9-1979
kiellegging, 24-4-1980 casco te water, ingebouwd met een 1235 pk., 908 kw. Stork Werkspoor uit 1980, 17-9-1980 GO 4 George Johannes
van Wed. 't Mannetje & zn. uit Goedereede, afm. 33,86 x 7,21 x 3,81, GT 242, roepletters: PEHN, 1-1988 motor vermogen: 1425 pk., 1050
kw., 1-9-1989 opgave id nr. NLD198000062, 29-1-1992 BCK 40 Gold Crest van G. Watt uit Buckie, motor vermogen: 1004 pk., 739 kw.,
motor vermogen: MPMZ2, id nr. GBR000B12608, later andere eigenaar: M. Davies uit Budleigh (Salterton), 1996 eigenaar Johannes
Romkes uit Urk, 11-11-1997 motor vermogen: 1018 pk., 749 kw., 3-1999 verbouwd o.a. achterschip dichtgebouwd, 24-5-2002 BM 181
Sasha Emiel van Seafield Emiel Trawlers Ltd. uit Brixham, (fam. Graham), later achtemast weggehaald en een nieuwe sierpijp op brug
geplaatst, 13-4-2007 TN 35 Olivia Jean van TN Trawlers Ltd.,Annan (Olivia Jean Ltd,, Troon), begin 2011 achterschip dichtgebouwd.
foto's: 1+2: Marcel en Ruud Coster 4+5: Kees van Duijvenvoorde 6+7: Willem Harlaar
TN 36 Mattanja
in 1973 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf T. v.d. beldt Thz. "Voorwaarts", West Graftdijk b.nr. 444, ingebouwd met een 1100 pk., 810
kw. bolnes uit 1973, 8-1973 geregistreerd als UK 164 Mattanja van H. de Vries & zn. uit Urk, afm. 32,70 x 7,52 x 3,66, BRT: 199,63, 8-1984
nieuwe 1200 pk., 883 kw. Bolnes uit 1984, 1987 eigenaar W. de Vries uit Urk, 10-1989 BS 4 Mattanja van Holyhead Fish Processors Ltd. uit
Holyhead, loa. 29,21, GT 206, roepletters: MLKJ6, 22-6-1990 BS 411 Mattanja van Seabreeze Fisheries Ltd. uit Holyhead (Gwynedd),
motor vermogen: 1000 pk., 736 kw., 2-1-1990 opgave id. nr. GBR00B11224, 22-1-1991 loa. gewijzigd in 32,50, 1997 eigenaar Tom
Nichiolson uit Annan (Dumfries-shire), 18-12-1998 opgave GT 217, TN 36 Mattanja van dezelfde eigenaar, 14-1-1999 afm. 32,50 x 7,60 x
4,02, 2002 nieuwe 1000 pk., 736 kw. Mitsubishi, later tenaamstelling: TN Trawlers Ltd. (Thomas & Christopher Nicholson). 13-12-2013
nieuwe rebuild Mitsubishi bij D.M.G. in IJmuiden foto's: Marcel Coster
TN 37 Philomena
in 1970 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 64, ingebouwd met een 900 pk., 662 kw. Stork Werkspoor uit
1970, 15-8-1970 geregistreerd als GO 28 Op Hoop van Zegen van fa. C. Tanis & zonene uit Goedereede, afm. 30,57 x 7,08 x 3,14, BRT
158,48, roepletters: PGNU, 8-1979 Z 98 Op Hoop van Zegen van S. Vantorre-Dobbelaere uit Brugge, BRT: 156,49, roepletters: OPDT, 20-
10-1989 FD 98 Philomena van Bruce Cook uit Brixham, GT 156 en id. nr. GBR000B11107, motor vermogen: 912 pk., 671 kw., 1992 DO 2
Philomena van Dante Spidoni uit Douglas (Isle of Man), 1997 eigenaren Dante en Joan Spidoni uit Port Erin (Isle of Man), 1-1-1999 TN 37
Philomena van Thomas E. Nicholson uit Newbie (Annan), GT 165, motor vermogen; 738 pk., 543 kw., roepletters: MMZF3, 28-12-2005
opgave GT 176, - later achterschip dichtgebouwd en later tenaamstelling: TN Trawlers (Thomas en Christopher Nicholson).
foto 1: Rienk Nadema 2 t/m 4: Marcel Coster
TN 48 Solea
in 2000 gebouwd bij Cenal Shipyard in Gdansk en afgebouwd bij Padmos in Bruinisse, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi van
2000, 8-12-2000 ingeschreven als TX 48 Solea van Jaap Vlaming uit Oosterend, afm. 23,97 x 6,85 x 3,65, GT 150, roepletters: PBDY, id nr.
NLD200002612, 6-11-2001 technische proefvaart, 10-11-2001 officiële overdracht en tenaamstelling Jac. Vlaming en zonen B.V. uit
Oosterend, 31-10-2001 GT gew. in 151, 3-2011 TN 48 Solea van TN Trawlers Ltd. uit Troon, 6-2012 BM 7 Lady Maureen
foto's: Marcel & Ruud Coster
TN 98 Friendly Isle
in 1961 gebouwd bij Macduff Shipyard in Macduff, direct of later geregistreerd als LK 316 Friendly Isle van Alasdair Angus MacPhail uit
Erbusaig (Kyle of Lochalsh) , afm. 10,21 x 3,63 x 1,47, GT 10,82, motor vermogen: 126 pk., 93 kw., 1-1-1989 opgave id. nr. GBR000A12617,
3-4-1990 loa. gewijzigd in 10,70, 1-8-1991 GT gewijzigd in 10,82, 1-1-1997 GT gewijzigd in 12,41, 3-4-2003 TN 98 Friendly Isle, loa. 10,00,
GT 9,32, motor: 126 pk., 93 kw. Gardner. foto's: Steve Ellwood
TT=Tarbert
TT 94 Trustful
in 1990 gebouwd bij J. & J. Forbes & co in Sandhaven, ingebouwd met een 197 pk., 145 kw. motor, 15-8-1990 ingeschreven als LH 405 Girl
Ann, afm. 9,90 x 4,19 x 1,41, GT 14,67, 30-4-1992 motor vermogen: 279 pk., 205 kw., 14-6-2000 TT 94 Elizabeth mary, 7-9-2000 TT 94
Trustful van Beverly Cowie, Tynemouth (Tyne & Wear). 23-11-2001 GT gewizigd in 10,21, id. nr. GBR000B11617. foto: Steve Ellwood
UL=Ullapool
UL 11 Osprey
in 1991 gebouwd te Dorset, ingebouwd met een 86 pk., 63 kw. motor, 30-3-1992 geregistreerd als WY 363 Osprey, loa. 7,40, GT
2,95, 22-11-2004 K 17 Osprey, 12-4-2006 UL 11 Osprey, 8-5-2008 loa. gew. in 7,50 en GT 3,07, 2-10-2008 motor vermogen: 82 pk.,
60 kw., id. nr. GBR000B12570 foto: Steve Ellwood
UL 44 Loch Inchard II
in 1985 gebouwd bij Herd & McKenzie ltd. in Buckie, ingebouwd met een 356 pk., 262 kw. Volvo Penta, 1985 geregistreerd als UL 44
Loch Inchard II van John MacLeod Ross Mackay uit Inchard Badceel, Kinlochbervy, Sutherland, afm. 18,32 x 6,34 x 2,25, GT 97,
roepletters: GFCH, 1-1-1989 opgave id nr. GBR000A13670. foto 1+2: Ally 3+4: Steve Ellwood
UL 77 Maranatha
in 2000 gebouwd bij Astilleros Armon Navia S.A. in Navia (Spanje), ingebouwd met een 598 pk., 446 kw. Mitsubishi S12A2, 27-2-2001
geregistreerd als UL 77 Maranatha, afm. 19,92 x 7,26 x 3,08, GT 168, roepletters: ZQWY7, id nr. GBR000C17259, 20-12-2012 BF 61
Transcend. foto 1+2: Ally 3+4: Richard Paton
WK=Wick
WK 36 Star of Peace
helaas geen historie voorhanden. foto's: Ally
WK 170 Boy Andrew
in 1986 gebouwd bij Campbeltown Shipyard Ltd. in Campbeltown b.nr. 0743, ingebouwd met een 698 pk., 514 kw. Callesen, 1986
geregistreerd als WK 170 Boy Andrew van Bremner Fishing Co. Ltd. uit Wick ( Caithness), afm. 26,61 x 7,50 x 3,66, GT 235, roepletters:
GGPE, 1-1-1989 opgave id nr. GBR000A13899. foto 1: Ally 2: Richard Paton
WK 343 Avalon III
in 1958 gebouwd in Buckie, begin periode helaas niet bekend, later in de vaart met de naam Sceptre, daarna WK 343 Avalon III van
Raymond Ross uit Wick, latere eigenaar Anthony Hobin uit Newlyn (Cornwall) afm. 22,08 x 6,19 x 2,34, BRT 48,66, motor: Gardner:
232 pk., 171 kw. roepletters: GHKP, later werd een buiskap aangebracht, 1-1-1989 opgave id nr. GBR000A13915, 4-5-1994 opgave
GT 85,96, 29-12-1997 gesaneerd en uitgeschreven, waarschijnlijk daarna gesloopt. foto's: Ally
WN=Wicktown
WN 1 Sola Fide
in 1989 gebouwd bij Scheepswerf Barkmeijer in Stroobos b.nr. 245, afgebouwd bij Hoogenraadt & Kuijt in Scheveningen, ingebouwd met een
2000 pk., 1471 kw. Stork Werkspoor uit 1989, 1-12-1989 geregistreerd als UK 168 Sola Fide van J. Korf & zn. uit Urk, afm. 43,97 x 9,00 x
5,10, GT 527, roepletters; PHQT, id nr. NLD198901029, 1994 na failissement eigenaar Nedship Bank (Fokko) B.V., 9-11-1994 KW 210
Noordhinder van dezelfde bank, van 16-12-1994 KW 22 Sola Fide van Nicor B.V. uit Katwijk aan Zee, 1995 tenaamstelling Rederij G. Hoek
B.V. uit Katwijk aan Zee (L. de Boer, Urk), 26-11-1996 WN 1 Sola Fide van Buchan Beamers Ltd. uit Aberdeen (L. de Boer en zn.,Urk),
motor vermogen: 2038 pk., 1500 kw., roepletters: MWRC6, id nr. GBR000B14900. 3-9-1998 pas uitgeschreven uit Ned. register, 12-10-2012
RN 1 Sola Fide van deze lfde eigenaar, i.v.m. Engelse wetgeving moet een vissersschip het kenteken voeren van de plaats, waar ook de
licentie is verstrekt. foto's: Henk Perdok
WY=Whitby
WY 10 Jasper II
in 1990 gebouwd bij J.N. Lowther in Whitby, ingebouwd met een 152 pk., 112 kw. Gardner, 3-3-1990 geregistreerd als WY 10 Jasper II,
loa. 10,93, Gt 15,29, id nr. GBR000B11366, 23-8-2012 BF 3 Jasper II. foto's: Ally
WY 46 Fiddler's Green
in 1990 in Scarborough gebouwd, ingebouwd met een 90 pk., 66 kw. motor, 21-3-1990 geregistreerd als WY 46 Fiddler's Green van
Edward William McFarlane uit Dunbar (Lothian), afm. 9,78 x 3,92 x 1,43, GT 9,51, id. nr. GBR000B11385 foto's: Steve Ellwood
WY 212 Success III
in 1990 gebouwd bij Macduff Shipyards Ltd. in Macduff, ingebouwd met een 554 pk., 413 kw. Deutz uit 1990, 27-9-1990 geregistreerd
als BF 38 Caspian van Colin West uit Macduff (Banffshire), afm. 20,90 x 6,68 x 2,38, GT 174,26, roepletters: MMKR7, id nr.
GBR000B11731, 1996 eigenaar Kenneth West uit macduff, 25-6-1997 motor vermogen; 489 pk., 360 kw., 7-7-1997 FR 273 Ocean
Reaper III van Ian Duthie uit Fraserburgh, 14-12-2000 motor vermogen: 639 pk., 470 kw., 5-4-2002 KY 211 Success III van Andrew
Leadley uit Whitby (North Yorkshire) en een nieuwe 630 pk., 470 kw. Mitsubishi, 18-5-2009 WY 212 Leadley. foto's: Steve Ellwood
WY 261 Our Lass II
in 2007 gebouwd bij Parkol Marine Engeneering in Whitby, ingebouwd met een 659 pk., 485 kw. Caterpillar type 3412 C, 4-1-2007
geregistreerd als WY 261 Our Lass II van Lockers Trawlers Ltd. uit Whitby, afm. 21,50 x 7 x 4,27, GT 201, roepletters: MRZA3, id. nr
GBR000C18903, 28-2-2012 DA 261 Our Lass II, thans loa 21,70, GT 199, roepletters: EILX9. foto: Ally
WY 261 Our Lass III
in 2013 gebouwd bij Parkol Marine Engeneering in Whitby b.nr. 030, ingebouwd met een 652 pk., 480 kw. Mitsubishi S6R2-T2MPTK3, 1-7-2013
geregistreerd als WY 261 Our Lass III van Lockers Trawlers Ltd. uit Whitby, loa. 25,94, GT 261, roepletters: 2GTN9, id. nr. GBR000C20320
foto 1: Sydney Sinclair 2: Richard Paton
WY 313 Charisma
in 1989 gebouwd in Whitby, ingebouwd met een 86 pk., 63 kw. C. Power Marine, 12-5-1989 geregistreerd als WY 313 Charisma van
Leigh Michael Hales uit Flamborough (Yorkshire), afm. 9,96 x 3,37 x 1,07, GT 6,17, id nr. GBR000B10465, 19-8-2009 LK 24 Charisma A.
foto's: Steve Ellwood.
WY 367 Bread Winner
in 1992 gebouwd in Whitby, ingebouwd met een 223 pk., 164 kw. motor, 9-6-1992 geregistreerd als WY 367 Bread Winner van Neil
Smith uit Cunningsburgh (Shetland), afm. 9,40 x 4,2 x 1,5, GT 10,16, id nr. GBR000B12990. foto: Richard Paton
WY 785 Ocean Way
in 1987 gebouwd bij Macduff Boatbuilding & Engeneer in Macduff, ingebouwd met een 399 pk., 298 kw. Caterpillar, 1987 ingeschreven als BF
245 Atlas van William Alexander Westuit Macduff, afm. 18,23 x 6,68 x 2,69, GT 134, roepletters: GIVA, 1-1-1989 opgave id. nr.
GBR000A10814, 8-9-1992 BF 64 Ocean Way van James French uit Macduff (Banfshire), 6-5-1998 WY 785 Ocean Way van William Edwards uit
Gardenstown (Banfshire), 17-7-2007 BF 878 Ocean Way van Arkvale Ltd. uit Fort William (Inverness-shire). foto's: Ally
WY 797 Our Lass
WY 797 Content
in 2000 gebouwd bij Parkol Marine in Whitby, ingebouwd met een 471 pk., 351 kw. Caterpillar, 2-6-2000 geregistreerd als WY 797 Our Lass
van (ma. of ow.) Lockers Tawlers Ltd. uit Whitby (Yorkshire) afm. 18,27 x 7 x 3,46, GT 133, roepletters: 2QEW7, id nr. GBR000C16843, 29-6-
2005 roepletters gewijzigd in ZQEW7, 5-9-2008 PD 797 Content, 25-1-2010 WY 797 Content.
foto 1+2: Ally 3: Sydney Sinclair 4: Rienk Nadema 5: Richard Paton 6: n.n.
WY 809 Artemis
in 1978 gebouwd in Aberdeen, 1978 of later geregistreerd als PD 213 Castlewood, manager The Don Fishing uit Aberdeen, afm. 23,13 x 6,40
x 2,25, GT 131, motor vermogen: 481 pk., 354 kw., roepletters: 2SNV, 1988 FR 213 Castlewood, 1-9-1989 opgave id. nr. GBR000A11530,
6-8-1992 INS 73 Moravia van John Crockett uit Lossiemouth, motor: 548 pk., 403 kw. Deutz, 21-12-1999 AH 710 Artemis, 3-5-2002 FD 1
Artemis van Neve & Dell Trawlers Ltd., Fleetwood, 27-9-2010 WY 809 Artemis van dezelfde eigenaren, 13-10-2010 nieuwe 548 pk., 403 kw.
motor en een modernisering bij Parkol Marine. foto's: Steve Ellwood
YH=Yarmouth
YH 411 Scout
in 1965 gebouwd in Oulton Broad, Suffolk, beginperiode niet bekend, later geregistreerd als YH 411 Scout , loa. 6,70, BRT 3,83,
motor vermogen: 30 pk., 22 kw., 1-1-1989 opgave id nr. GBR000A24475, 26-9-1994 opgave GT 3,31, 7-3-2001 GT gewijzigd in 3,60,
28-11-2011 CO 824 Cheryl Louise, later werd er een nieuwe portaalmastje opgeplaatst en werd de stuurhuis verbouwd.
foto 1: Roland Roosens 2+3: Steve Ellwood.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'