GY (Grimsby)
omdat de namen van owners, operaters, managers, operating managers e.d. soms zeer verwarrend worden vermeld,
plaats ik in de meeste gevallen geen namen meer.
GY 23 Black Watch
in 1956 gebouwd bij Rickmers Werft in Bremerhaven b.nr. 284, ingebouwd met een 1400 /1044 pk. Ottensenes Eisenwerk turbine,
7-1956 ingeschreven als GY 23 Black Watch van B.A. Taylor (Metals) Ltd. uit Grimsby, afm. 57,76 x 9,63 x 5,19, diepgang: 4,725, BRT 697,
roepletters: MWTR, 1980 gesloopt. foto: coll. Arie de Ruijter.
GY 57 Eben Haezer
in 1983 gebouwd bij Stocznia Remontowa Nauta in Gdynia. b.nr. 413 en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam, 7-9-1986 geregistreerd
als TX 38 Branding III van J. C. Betsema uit Oudeschild, afm. 39,96 x 8,01 x 4,73, diepgang 3,531, GT 418, motor: 2000 pk., 1472 kw.
Deutz uit 1983, roepletters: PDGB, 1-9-1989 motor vermogen; 1800 pk., 1325 kw., in 1991 werden Jac. Betsema en zoon de eigenaars,
20-6-1995 nieuwe 1998 pk., 1469 kw. Caterpillar uit 1995, 19-11-1999 GY 57 Eben Haëzer van Island Fishing Ltd. uit Grimsby (t.w.
Gebr. Kramer uit Urk, loa. nu 40,00 en roepletters: MZXM6, medio 2006 bij Hoekman Shipbuilding in Urk en Kynde en Toft in Thyborøn
ingericht voor de twinrig visserij. foto's: 1 t/m 3 Henk Perdok 4: Hylke Smits.
GY 71 Cineraria
in 1949 gebouwd in Zweden,, van de begin periode helaas geen info, 1964 geregistreerd als GY 71 Cineraria van Harry Franklin Ltd.
Fish Docks Ltd. in Grimsby, afm. 20 x 4,2 x 2,4, roepletters: GCQY, motor; 230 pk. Kelvin, 1973eigenaar Allard Hewson & Co. Ltd. uit
Grimsby, 1976 mede eigenaar Hans N. Press uit Grimsby, 1978 Hans N. Presse alleen eigenaar, 1981 eigenaren Hans & Allard Derek
Binbrook uit Grimsby, 1986 geen info meer, maar waarschijnlijk gesloopt.
GY 89 Cornelis Gert Jan
in 1985 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de graeve in Zeebrugge b.nr. 70, ingebouwd met een 1197 0k., 881 kw. M.A.K. 6MU452
uit 1985, 1985 ingeschreven als Z 54 De Bounty van Rederij De Bounty uit Knokke Heist, afm. 25,77 x 8,00 x 3,97, GT 328, roepletters:
OPCB, 1-1-1989 opgave id. nr. BEL030541985, 21-12-1992 GY 154 Bounty van Longsand Ltd. uit Grimsby,motor vermogen: 1582 pk.,
1180 kw., roepletters: MQMN9, id. nr. GBR000B13544, 29-4-1997 GY 127 Jenny en Aaltine mo: Visserijbedrijf UK 127 B.V. uit Urkma.
D.A.P. Cox c/o, Danbrit uit Grimsby, 15-2-2002 GY 89 Cornelis Gert Jan van Joos de Ridder uit Urk, dezelfde manager, 2007 opgelegd in
de binnenhaven van Den Helder, 12-2010 verkocht aan Saltire Seafoods en wordt ingericht als scalloper, 1-4-2011 motor vemogen:
1012 pk., 745 kw., 25-1-2013 DS 18 Cornelis Gert Jan van Saltire Seafoods. foto 1+2: Henk Perdok 3: Rienk Nadema 4: RJS.
GY 119 Giant John
GY 119 Deo Volente
in 1983/84 gebouwd bij Scheepswerf Akkerman in Nieuw Beerta en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met
een 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1983, 28-3-1984 geregistreerd als LO 7 Zwerver van Cor Zijlstra uit Dokkum, afm. 20,74 x 6,00 x
3,04, GT 69, roepletters: PIZH, 7-1985 YE 25 Biem van J. Salm & zoon uit Yerseke, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD198300762 30-8-1990 WK
119 Reuzen Jan van H. Poelkamp uit Workum en P.J. Broersen uit Grootebroek, tevens verlengd: loa. 23,84 en GT 81, roepletters: PHAC,
1991 H. Poelkamp alleen eigenaar, 14-4-1992 GY 119 Giant John van G.J. Fishing Co. Ltd. uit Grimsby (H. Poelkamp), afm. 23,60 x 6,05 x
2,32, GT 96, roepletters: MPVF5, id. nr. GBR000B12885, 2000 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania uit 2000, 1-9-2005 GY 119 Deo Volente van
Deo Volente Fishing Co. Lts. uit Hull (Arie de Niet uit Anna Jacoba Polder), tevens verbouwd, achterportaal weggehaald en nieuwe
schoorsteen mast op stuurhuis, stilgelegd in Yerseke, omdat de juiste documenten nog niet in orde zijn, 17-12-2007 executie veiling, later
eigenaar Visserijbedrijf A.S. de Niet uit Sint Philipsland, 2-2014 bij Scheepswerf Van Os in Yerseke vernummerd in TH 119
foto 1 t/m 3: R. van Slooten 4: Henk Perdok 5 t/m 8: Lucien v.d. Horn
GY 127 Hendrika Jacoba
In 1982 gebouwd bij Stocznia Polnocna im. Bohaterov in Gdansk b.nr. B 276/03 en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam, ingebouwd
met een 2700 pk., 1986 kw. Deutz uit 1982, 17-12-1982 ingeschreven als GO 38 De Vertrouwen van Zeevisserijbedrijf C. Tanis & zn.
C.V. uit Goedereede, afm. 40,21 x 9,00 x 5,10, GT 454, roepletters: PDOY, 1-1988 motor vermogen: 3000 pk., 2206 kw., 1-9-1989
opgave id nr. NLD198200103, 1990 motor vermogen: 2700 pk., 1986 kw., 12-1995 nieuwe 2700 pk., 1986 kw. Deutz uit 1995, 14-6-
2002 uitgeschreven, 12-7-2002 GY 127 Hendrika Jacoba van Zeevisserijbedrijf UK 127 B.V. uit Grimsby, (Klaas van den Berg uit Urk),
motor vermogen: 2038 pk., 1500 kw., id nr. GBR000C17670, roepletters: ZIVJ9, 8-2002 bij Maaskant in Stellendam ingericht voor de
twinrig visserij, 2-10-2002 eerste twinrig reis, 2-2009 wordt in Harlingen door Wierd en TCD verbouwd tot flyshooter, maar de
mogelijkheid tot twinriggen blijft bestaan, imo nr. 8121549 foto 1 t/m 4: Henk Perdok 5 t/m 8: Johan van Lier
GY 138 Prince Philip
in 1963 gebouwd bij Hall, Russell & Co. Ltd. in Aberdeen b.nr. 905, 25-5-1963 casco te water, ingebouwd met een 1145 pk. 6 cilinder
Werskppor van Charles D. Holmes & Co. Ltd, 6-1963 FD 400 Prince Philip van Premier Steam Fishing Co. Ltd. in Fleetwood, afm. 42,59
x 8,95 x 4,58, diepgang: 3,830, BRT 424, roepletters: GMBU, 1966 verhuurd aan Parbel Smit Ltd. uit Aberdeen, 23-9-1968 GY 138
Prince Philip van Premier Steam Fishing Co. Ltd. uit Fleetwood, 1-4-1973 eigenaar: Boston Deep Sea Fisheries Ltd. uit Hull, 19-5-1977
eigenaar: Onward Fishing Co. Ltd. uit Grimsby, 11-5-1978 eigenaar: Boston Deep Sea Fisheries Ltd. uit Hull, 25-4-1979 in dienst als
standby safety vessel vanuit Great Yarmouth, 3-1982 in charter bij Drifter Trawlers Ltd. uit Lowestoft, 19-4-1982 eigenaar: Drifter
Trawlers Ltd. uit Lowestoft, 5-1986GY 138 Colne Hunter van The Colne Shipping Co. Ltd. uit Lowestoft, 1991 verkocht voor de sloop
aan Spearing Int. Ltd. uit Dartford, naast de Mustique (ex. GY 693 Ross Heron) om bij Masterman Iron & Steel Ltd. uit Bloors Warf te
worden gesloopt, 23-8-1991 uitgeschreven.
GY 152 Sanrene
in 1969 in Denemarken gebouwd, helaas geen info van de begin periode, later geregistreerd als GY 152 Sanrene van Ian Boagey uit
Hartlepool, afm. 17,80 x 5,28 x 2,46, GT 51, roepletters: MOPP, motor: 150 pk., 112 kw. Gardner, later voorzien van een overkapping,
1-1-1989 opgave id nr. GBR000A17526, 1997 eigenaar Ralph Calvin uit Whitehaven (Cumbria), 21-11-2003 loa. gewijzigd in 17,82.
foto's: Steve Ellwood
GY 193 De Hoop
in 1974 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Dageraad in Woubrugge b.nr. 534, ingebouwd met een 1300 pk., 955 kw. M.A.K. uit 1974,
5-1974 ingeschreven als UK 193 De Hoop van L. Brands en R. van Urk uit Urk, afm. 33,95 x 8,00 x 4,07, diepgang: 3,798, BRT 238,38,
1-1984 tenaamstelling R. van Urk & zoon uit Urk, in 1990 werd R.F. van Urk uit Urk eigenaar, 12-1991 een andere motor: 1300 pk., 955 kw.
Stork Werkspoor uit 1985, in 1993 verlengd bij Scheepswerf Metz in Urk, nu loa. 37,21 en GT 292, 10-1992 GY 193 De Hoop van Danbrit Fish
Salesman Ltd. uit Grimsby (R.F. van Urk), in 1997 tenaamstelling Pacific Ocean uit Grimsby, in 1998 volgde een komplete renovatie en een
nieuwe 1318 pk., 970 kw. Caterpillar uit 1998, 19-12-2000 motor vermogen: 1371 pk., 1009 kw., 9-2005 opgelegd i.v.m. een defecte motor,
later uit de kotter gehaald en verkocht, 5-2006 verkocht aan vof. Brands uit Urk, 1-2007 gesloopt bij Sloperij Treffers in Haarlem. imo nr.
7367665, id. nr. GBR000B12944. foto 1+2: Henk Perdok 3: Ronald Leunge
GY 217 Doggersbank
in 1992 gebouwd bij Stocznia Odra in Stettin b.nr. TB 665/01, afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 501, ingebouwd met een 811 pk.,
597 kw. Stork Wärtsilä uit 1992, 6-2-1992 geregistreerd als GY 217 Doggersbank van Thornwood Fishing Co. Ltd. uit Grimsby, dochter bedrijf
van Tom Sleight), afm. 32,90 x 7,50 x 3,90, GT 296, id nr. GBR000B12558, 1996 tenaamstelling: Zeevisserijbedrijf Doggersbank B.V. uit Urk,
16-6-1992 GT gewijzigd in 267, 8-7-1992 motor vermogen: 799 pk., 588 kw., 30-12-1996 SC 25 Marijtje van Seefischereibetrieb SC 25
GmbH. uit Büsum (J. Ras uit Urk), motor vermogen: 965 pk., 710 kw., roepletters: DIRE, 2000 verbouwd na een aanvaring o.a. nieuwe
sierpijp op de brug, 8-4-2003 nieuwe 1793 pk., 1320 kw. Wärtsilä uit 2003 en naam kotter gewijzigd in "Jelle Ras", 9-2013 verkocht aan gebr.
Willem en Jacob Snoek van Hecht GmbH. uit Büsu. foto 1: Henk Perdok 2: n.n.
GY 227 Miranda
in 1982 gebouwd bij Scheepswerf Bodewes "Gruno"in Foxhol b.nr. 257, afgebouwd bij Machinefabriek A. & L. Hoekman in Urk, inge-
bouwd met een 2250 pk., 1656 kw. Deutz uit 1982, 6-1-1983 geregistreerd als UK 16 Louisa van gebr. J. & J. van de Berg uit Urk, afm.
40,72 x 9,02 x 4,37, BRT 420,71, GT 463, roepletters: PFPX, aantal jaren later werd de tenaamstelling vof. S. van de Berg uit Urk, 28-8-
1996 SCH 28 Concordia Constans van Zeevisserijbedrijf Concordia Constans uit Scheveningen, (eig. C. Harteveld en Rederij Jaczon), 29-
12-1998 GY 227 Miranda van vof. Zeevisserijbedrijf Miranda uit scheveningen (eig. Rederij Jaczon uit Scheveningen en Klaas van de Berg
uit Urk), motor vermogen: 2027 pk., 1492 kw., manager: Danbrit Ship Management Ltd. uit Grimsby, 10-2003 met motor pech opgelegd
in Harlingen, 11-2003 aangevraagd voor de sanering en al gedeeltelijk ontmanteld, 1-12-2003 uitgeschreven na sanering, 12-2003 naar
IJmuiden gesleept, aldaar ontdaan van schroef, tunnel en roer om beter bij Sloperij treffers in Haarlem te komen om aldaar als eerste
"dichtkonter" te worden gesloopt., id. nr. NLD198200510. foto 1 t/m 3: Henk Perdok 4: Willem Oldenburg
GY 287 Johannes Calvijn
in 1981 gebouwd bij Boele's Scheepswerf en Machinefabriek in Bolnes b.nr. 1074, afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 398,
ingebouwd met een 2400 pk., 1766 kw. Deutz uit 1981, 14-10-1981 geregistreerd als ARM 22 Klaas Adriana van fa. Gebr. H. & B. Marijs
uit Arnemuiden, afm. 39,94 x 9,00 x 4,70, roepletters: PFJO, 9-1988 motor vermogen; 3000 pk., 2208 kw., 1991 motor vermogen: 2400
pk., 1766 kw., 25-10-1994 UK 187 Johannes Calvijn van Gebr. Bakker uit Urk, roepletters: PFEA, 12-1-1995 UK 287 Johannes Calvijn van
dezelfde eigenaars, roepletters: PFEA, 1994 opgave GT 407, in 1995 een nieuwe 2400 pk., 1766 kw. Caterpillar uit 1994, 9-9-1987 GY
287 Johannes Calvijn van Zeevisserijbedrijf Gebroeders Bakker B.V. uit Grimsby, manager Danbrit Ship management uit Grimsby, motor
vermogen: 2038 pk., 1500 kw., roepletters:MXSW3, 1-2008 verkocht,wordt ingericht voor duikactiviteiten en wachtschip offshore, 3-3-
2008 uitgeschreven, later als "Bela" onder Panames vlag in de vaart, roepletters: HP5867, imo 8008228 id. nr. NLD198100040
foto's: Henk Perdok
GY 341 Iysha
in 1977 in Denemarken gebouwd, helaas in de Deense periode geen info bekend, later ingeschreven als GY 341 Iysha van Jubilee Fishing
Co. Ltd., uit Grimsby, afm. 18,82 x 5,50 x 2,55, BRT 39,56, GT 60, motor: 250 pk., 187 kw. Gardner, 1992 voorzien van een buiskap en
later een halve Shelterdeck, 28-6-2001 loa. gewijzigd in 18,91, in 2003 werd Bekimael Fishing Co. Ltd. uit Grimsby manager of managing
owner, id. nr. GBR000A17577 foto 1: Sikke Wielstra 3+4: Ed Vroom
GY 417 Sorrento
in 1974 in Denemarken gebouwd, tot 1989 geen info voorhanden, 19-6-1989 ingeschreven als GY 417 Sorrento van Nyborg Fishing Co.
Ltd. uit Grimsby, afm. 19,00 x 5,64 x 2,29, BRT 49,25, GT: 74, motor: 230 pk., 171 kw., Gardner, roepletters: 2XLE, id nr. GBR000-
A24787, 24-10-2000 loa. gewijzigd in 21,77, 14-11-2007 motor vermogen: 254 pk., 187 kw., 21-4-2010 GY 189 Sorrento.
foto 1+2: Ally 3+4: Lennard de Graaff
GY 676 Balmoral
in 1962 gebouwd bij J.S. Doig in Grimsby b. nr. 73, ingebouwd met een 615 pk., 459 kw. Z.U.T. "Zgoda", 1962 geregistreerd als GY
676 vam Queen Steam Fishing Co. Ltd. uit Grimsby (de laatste van deze eigenaar), afm. 32,16 x 7,12 x 3,43, BRT 199, roepletters:
GIAP, reg. nr. 303289, 9-1964 GY 676 Fiskerton van Peter Sleight Trawlers Ltd. uit Grimsby, 23-8-1975 LT 113 Fiskerton van the
Colne Fishing Co. Ltd. uit Lowestoft, 7-1981 verkocht voor de sloop.
GY 903 Jubilee Pride
in 1979 gebouwd bij Hvide sande Skibs-og Bädebyggeri in Hvide sande b.nr. 45, ingebouwd met een 190 pk., 140 kw. Gardner, 1979
ingeschreven als Torino, 5-8-1980 L 353 Biscayen van John Preben Nielsen uit Thorsminde, afm. 17,20 x 4,82 x 2,40, GT 34,80, roep-
letters: XP3873, later achterschip dichtgebouwd, 1-9-1989 opgave id nr. DNK000011532, 3-9-1999 eigenaar Kenneth Nielsen uit
Thorsminde, 13-9-2003 loa. gewijzigd in 17,76 en GT in 52,60, 23-1-2012 GY 903 Jubilee Pride van Eventide Fishing Ltd. uit Grimsby
& Jubilee Fishing, schipper is Paul Pedersen, loa. 17,76, GT 47,00, motor vermogen; 197 pk., 145 kw., roepletters: 2FFG9
foto's: Hans van Hage
GY 1463 Black Jack
in 1987 gebouwd bij Scheepswerf De Decker & zonen in Zuienkerke, ingebouwd met een 150 pk., 110 kw. Volvo Penta uit 1983, 1987
geregistreerd als O 64 Black Jack van J. Smessaert uit Oostende, afm. 14,00 x 4,48 x 1,58, GT 24, 1-1-1989 opgave id nr. BEL010641987,
23-2-1990 nieuwe 195 pk., 143 kw. Scania Vabis uit 1990, 13-3-1995 N 64 Black Jack van Rederij Dawenda BVBA. uit Westende, 11-1999
verkocht aan Visserijbedrijf de Roussant B.V. uit Lauwerzijl en opgelegd in Zoutkamp, 2000 kop ingekort tot 13,20 en zou worden
vernummerd in GY 903, maar gaat niet door, 26-7-2000 GY 1463 Black Jack van Visserijbedrijf de Roussant b.v. uit Kings Lynn, afm. 13,20 x
4,48 x 1,56, GT 18,29, roepletters: VQBV6, id nr. GBR000C17019, 2004 is de kop weer hersteld, 11-2005 N 64 Black Jack van dezelfde
eigenaar, 4-12-2012 uitgeschreven, 30-9-2013 IJM 22 Black Jack van vof. Reker & v.d. Plas uit Akersloot.
foto 1: Henk Perdok 2 t/m 4: Marcel Coster
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------