op volgorde van het laatst gevoerde letterteken en van ex. kotters zonder info onderaan.
Bettje ex. AY 25 Bettje
in 1934 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 5, ingebouwd met een 30 pk. Jung, 11-1935 geregistreerd als AY 25 Bettje van
Reent Heyken Sr. uit Norddeich, afm. 11,82 x 3,94 x 1,41, 1941 gevorder door de Kriegsmarine en ingezet op de kanalen van Nederland
naar Calais, 1944 na vrigave weer terug in de visserij en een nieuwe 50 pk. Deutz ingebouwd, in 1944/45 in de haven van Norddeich
door een bom geraakt , waarbij de mast is versplintert, 1950 Reent Heyken Jr. uit Norddeich eigenaar, 1958 nieuwe 90 pk. Mercdes,
1968 nieuwe 100 pk. Deutz, 1979 uit de visserij en verkocht aan Tjark Ortgies uit Norden, die het zelf op de werf van Hero Herlyn
verbouwd tot kotterjacht, 1992 aan de kaai in Norddeich gezonken, geborgen en herstelt, 1999 tijdens 100 jarig bestaan van
Schiffswerft Bültjer in Ditzum een oorkonde en scheepsklok ontvangen, omdat de Bettje de oudste kotter door Bültjer gebouwd nog in
de vaart is, 29-6-20100 "Bettje" eigenaar Talko Görgens uit Norden. foto's: Gerold Conradi
Vier Gebrüder ex. AZ 5 Gebrüder
in 1929 gebouwd bij Schiffswerft Schlömer in Oldersum, ingebouwd met een 95 pk. Deutz, 1929 ingeschreven als AZ 5 Vier Gebrüder
van G. Peters uit Neuharlingersiel, 1945 of later AZ 5 Gebrüder van Theodor Peters Sr. uit Neuharlingersiel, loa. 15,00, BRT 58,80, roep-
letters: DCGW, de kotter heeft diverse motoren gehad, maar geen info over bekend, wel is later nog een 150 pk. Modag geplaatst en
rond 1966 een 150 pk. Deutz, 1979 nieuwe 200 pk., 143 kw. Cummins, 1-1-1990 opgave id nr. DEU001490300, 13-12-1993 uitgeschre-
ven en verkocht aan Dt. Sielhavenmuseum uit Carolienensiel en kreeg daar ook een ligplaats, is rond 2009 kompleet gerestaureerd
foto's: Henk Perdok
Roggsand ex. AZ 17 Gorch Fock
AZ 17 Gorch Fock van W. & H. Jacobs uit Neuharlingersiel, loa.l of l.l. 13,3, cbm: 32,4, motor: 50 pk. Deutz, later gestopt met
de visserij en in dienst onder de naam " Roggsand" van Bauamt für Küstenschutz. foto: 17-11-1996 Henk Perdok
Neeltje Jacoba ex. CUX 6 Heimkehr
in 1950 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 90 pk. Modag, 1950 geregistreerd als FRI 67 Heimkehr
van Otto Edes uit Friedrichskoog, afm. 12,50 x 3,89 x 1,42, BRT 11,86, roepletters: DIXJ, latere eigenaar Heinz Hindenberg Harders
uit Friedrichskoog, 1960 CUX 6 Heimkehr van Hans Bruhns uit Cuxhaven, GT 13, motor vermogen: 177 pk., 130 kw, roepletters: DEKY,
1-1-1990 opgave id nr. DEU000200300, 2-1-2003 en verkocht naar Nederland en komt als Neeltje Jacoba in de rekreatie vaart, eerst
vanuit Moerdijk, 2002 gekocht door Jan Tonnis Dijksterhuis uit Uithuizen tot 2005, lag een aantal jaren als wrak op de wal bij de
Camping Lauwersoog in Lauwersoog met de bedoeling om in een speeltuin te plaatsen, maar is in 2011 in slechte toestand gesloopt .
foto 1 : Jan v.d. Veen 2: Frits Aalderink
Heike ex. DIT 6 Heike
in 1964 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr.:149, 24-11-1964 ging de casco te water en kwam in het zelfde jaar nog in de
vaart als DIT 6 Heike van J.B. Bruhns uit Ditzum, afm. 15,25 x 4,58, diepgang 1,50, BRT 20,57, roepletters: DCRE, 9-4-1996 uitgeschreven,
moest plaatsmaken voor nieuwbouw, kwam daarna in de vaart als rekreatie kotter onder de naam "Heike" van Wilfried Voss uit Jemgum. (zie ook www.kutterheike.de) foto's Henk Perdok tijdens Delfsail 2009.
ex. ECK 20-N
in 1953 gebouwd bij Schiffswerft Herlyn in Norden, ingebouwd met een 90 pk. Käbler busmotor, in 1954 geregistreerd als GRE 29 Zwei
Gebrüder van Eduard en Karl Zink uit Greetsiel, afm. 10,38 x 4,20 x 1,25, in 1959 zonder motor verkocht aan Bernard Stuhr uit
Westeraccumersiel, in 1960 WES 39 Zwei Gebrüder van Bernard Stuhr, tevens een nieuwe 100 pk. Jastram, toen de haven van
Westaccumersiel en Dornummersiel werden samengevoegd, werd de kotter vernummerd in ACC 12 Zwei Gebrüder van dezelfde
eigenaars, 1975 ECK 20-N van W. Lienen, Tönnis Wester en Janssen, is dus in de "Nebenfischerei" gekomen in Eckwarden, in 1981 werd
op de kotter de film "Jonny Granat" gemaakt en werd 4-1-1982 via ZDF uitgezonden, later zou de kotter naar Brake zijn verkocht t.b.v.
palingvisserij, daarna als ECK 20-N in de rekreatie . foto: Sikke Wielstra
Elfriede ex. FRE 2 Elfriede
in 1943 gebouwd in Heiligenhafen, begin niet bekend, maa later HEIL 41 Elfriede, loa. 9,79, BRT 10,89, later GT 8,00, motor vermogen:
77 pk., 57 kw., 1-1-1990 opgave id nr. DEU300440207, 1-4-1992 FRE 2 Elfriede, thuishaven Freest, 28-10-1992 loa. gewijzigd in 10,12,
1997 eigenaar Fischereibetrieb Wiltbrandt , 6-8-1999 uitgeschreven en wordt t.z.t.ingericht als "Schwimmende Verkaufhalle von Fisch",
2007 venieuwd bij Schiffswerft Barth (Barther Bodden Kreis Nordvorpommern). foto's: Matthias Kock
Wiking als motorkotter ex. GRE 4 Wiking
Wiking als "gaffelketsch" ex. GRE 4 Wiking
in 1938 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 12, ingebouwd met een 75 pk. Jastram, in 1938 geregistreerd als GRE 4 Wiking
van Jürgen Gosselaar uit Greetsiel, afm. 13,70 later 13,72 x 4,48 x 1,57, BRT 20,10, 13-2-1940 werd de kotter gevorderd door de
Deutsche Wehrmacht en kreeg het nummer SSR 2614 op de boeg, toen Jürgen aan het einde van de oorlog was overleden, ging zijn
broer Jan (Dellert) Gosselaar uit Greetsiel als zetschipper voor de erfgenamen varen, later werd Franz Siebrands uit Greetsiel zetschip-
per, na het behalen van zijn kapiteinspapieren werd Jan (Wiking) Gosselaar (zoon van Jürgen) in 1967 zetschipper tot aan zijn dood op
29-8-1987, in 1970 nieuwe 170 pk. Henschel, in 1987 werd de kotter voor recreatie vaart verkocht aan Paul Jürgens uit Meppen, in 1994
overgenomen door een Magdenburger Verein t.b.v. vaartochten met jongeren, er werd voorzien van een nieuwe stuurhuis en een kajuit
opbouw, maar werd tenslotte opgelegd in de Magdenburger haven, in 2003 naar Greifswald verkocht en werd daar onder toeziend oog
van Schiffswerft Bültjer uit Ditzum verbouwd tot "gaffelketsch" t.b.v. zeiltochten met voornamelijk jongeren.
foto 1: Henk Perdok 2 t/m 6: Wim Perdok
ex. GRE 13 Jan Looden
in 1974 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer uit Ditzum b.nr. 212, ingebouwd met een 98 pk., 72 kw. Henschel, in 1974 ingeschreven als
GRE 13 Jan Looden van J. Looden en Söhne uit Greetsiel, later werd Horts Looden eigenaar en nog later Johann Looden, er is nog
een nieuwe 198 pk., 146 kw. Cummins ingebouwd ,1-1-1990 opgave id nr. DEU001910300, 1998 voorzien van een nieuwe stuurhuis,
9-7-2008 in de Oostereems 3 mijl van Sperwerk Leysiel gezonken, 19-7-2008 gelicht en weer vaarklaar gemaakt, 3-3-2009 verkocht
aan T. Oltmans uit Carolinensiel, die er een drijvende viskraam (Fischimbiss) van wil maken, maar krijgt daar geen vergunning voor,
ligt nu opgelegd in Carolinensiel. foto's: Henk Perdok 20-8-2011 in Carolinensiel
Olga II ex. GRE 22 Frieda Luise
in 1948 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 24 en was daarmee de eerste nieuwbouw kotter voor Greetsiel na de 2e
wereldoorlog, ingebouwd met een 60 pk. M.W.M., afm. 13,00 x 4,30, diepgang: 1,20, in 1948 in de vaart als GRE 22 Frieda Luise van
Jan Looden en zonen uit Greetsiel, later is er nog een nieuwe 80 pk. Jastram ingebouwd, de kotter heeft tot 1973 gevist en is verkocht
naar Leer en kwam in de vaart als rekreatiekotter "OLGA II" (zie GRE 22) foto: Henk Perdok
Iris ex. GRE 32 Albatros
in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk b.nr. 10, ingebouwd met een 150 pk. Deutz uit 1962, 10-9-1962 geregistreerd als UK 63
Zuiderzee van fa. J. v.d. Berg en zoon uit Urk, afm. 19,19 x 5,33 x 2,08, BRT 43,37, 9-2-1967 WR 108 Jan Simon van P. C. de Haan uit
Den Oever, 28-41-972 TM 24 Ina van J. Wedda uit Termunterzijl, 24-2-1976 SC 18 Gaby Egel van Franz Egel uit Büsum, motor vermogen:
249 pk., 183 kw., 1-1-1989 id nr. DEU100670101, 10-12-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins uit 195, 21-8-1998 hermeten: 19,31 x
5,30 x 2,08, GT 43, 11-2-2002 GRE 32 Albatros van Hinderk Conradi uit Greetsiel, in maart 2004 is de stuurhuis uitgebrand in de haven
van Greetsiel, is daarna door de GRE 24 naar Emden gesleept en van daaruit door de GRE 10 naar Lauwersoog gesleept, is daar opge-
legd en in 2006 naar Groningen verkocht, waar het zal worden verbouwd voor de rekreatie als "Iris".
foto 1+2: Kor Sikkema 3: 15-9-2013 in Leeuwarden Rienk Nadema
Catrinus Wate HAR 14 Georg Albrecht
in 1966 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 156, ingebouwd met een 150 pk. Deutz, 1966 geregistreerd als HAR 14 Georg
Albrecht van Johann Albrecht uit Harlesiel, afm. 15,17 x 4,58 x 2,00, BRT 21,08, roepletters: DCBU, later een nieuwe 245 pk., 180 kw.
Deutz uit 1980, 1-9-1989 opgave id nr. DEU001440300, 15-4-1998 ZK 22 Aaltje van Betto Bolt B.V. uit Zoutkamp en opgelegd in
Zoutkamp, niet on der dit nummer gevist en nummer heeft er ook niet opgestaan, quantum verkocht aan de ST 21, 16-12-1999
motor vermogen; 300 pk., 221 kw., 2001 verbouwd t.b.v. rekreatie en in de vaart als "Catrinus Wate" van dominee de Vries uit
Lauwersoog, 21-1-2003 pas uitgeschreven, 10-2010 particulier eigenaar Jan Dijksterhuis uit Uithuizen. foto's: Henk Perdok
zie ook: www.bultjer-kotter.nl
Landrath Küster HF 231 ex. HF 231 Landrath Küster
in 1889 gebouwd bij Werft Hinrich Sietas in Cranz, huidige eigenaar Verein Freunde des Hochseekutters Landrath Küster e. V., afm.
28,50/22.00 x 16,10, diepgang: 2,00, motor: 150 pk., 110 kw. Volvo.
verdere info en historie op link: www.hf231.de/historie/index.htm
N.B. de oudste nog varende Finkenwerder Hochseekutter. foto's: Matthias Kock
Vrouwe Cornelia ex. HF 543 Heimat, IJM 66 Paul
in 1959 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. D. & J. Boot "de Indsutrie" in Alphen aan de Rijn. b.nr. 1273, ingebouwd met een 250 pk.
Industrie uit 1959, 8-4-1959 geregistreerd als IJM 66 Paul van Rederij Klaas Junior uit Warmond (Klaas Rote), afm. l.l. 23,71 x 6,22 x
2,86, BRT 115,44, 14-4-1965 tenaamstelling N.V. Nederlandse Houtimport Maatschappij "NEHIM" uit Amsterdam en IJmuiden, 12-12-1965
HF 543 Heimat van Martin en Margaretha Strosahl uit Finkenwärder, afm. 31,94 x 6,22 x 2,86, BRT 115,35, in 1972 alleen eigenaar Martin
Strosahl, 12-1-1989 verkocht aan H.R. Roel uit Hamburg (bemiddelaar) voor de sloop, maar in mei 1997 zag ik de kotter in IJmuiden
liggen, de namen "Gott mit uns" en "Verwisseling II" stonden er nog op, helaas kan ik hiervan niets terugvinden, uiteindelijk is de kotter
verbouwd tot jacht en kwam in de vaart als Vrouwe Cornelia. N.B. de loa. van de HF 543 is waarschijnlijk fout, want het is niet verlengd.
foto 1: Henk Perdok 5-1997 in IJmuiden 2: Marcel Koster
Varel I Harm Meyer ex. Pegasus- ex. HOO 63-N Pegasaus
ongeveer in 1955 gebouwd bij Schiffswerft Schlömer in Oldersum, ingebouwd met een 35 pk. motor, en rond die tijd in de vaart als
rondvaartboot "Möwe III" van Rass uit Norderney, afm. 11,99 x 3,90 x 1,20 en in ca. 1955 GRE 35 Möwe III van Harm Siebrands uit
Greetsiel, hij liet er een 105 pk. Büssing uit een autobus inbouwen, ca.1958 BOR ? Möwe III van Jürgen Feeken uit Borkum, ca. 1964
ACC 10 Möwe III van Peter de Witt, Dorumersiel, motor; 75 pk. Deutz, ca.1970 VAR 2 Christa II van Eilert Rah uit Varel,later voorzien
van nieuwe masten en stuurhuis, ca. 1974 HOO 63-N van Walter Karp uit Hooksiel, tijdens het vissen op de Weser is de kotter
gekapseisd en gezonken, is wel gelicht, later "Pegasus" met als haven Wilhelmshaven echter zonder kenteken, weer later, in elk geval
na 1997, als museumschip "Varel 1 Harm Meyer" op de wal in Varel.
foto 1: Sikke Wielstra 8-2007 2+3: Henk Perdok 20-8-2011 N.B. gegevens kunnen afwijken.
Nis Randers ex. HÜS 33 Freija
in 1966 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, 1966 geregistreerd als SU 3 Capella I van Georg Beck uit Hüsum, l.l. of loa.
15,8, cbm: 82,6, roepletters DJGR, 1976 HÜS 33 Freija van Gerard Fanslau uit Hüsum, motor; 145 pk., 107 kw. Deutz, is later in de
rekreatie vaart terechtgekomen als "Mis Randers". foto 1 t/m 3: Matthias Kock 4: Sikke Wielstra
Storkow ex. KAR 31 Storkow
in 1950 in greifswals gebouwd, in 1950 ingeschreven als SAS 133 Storkow, loa. 17,6, BRT 48, roepletters: Y4KE, later KAR 31 Storkow
uit Karlshagen, BRT 38,41, 3-10-1990 opgave id nr. DEU000100606, 12-10-1994 uitgeschreven en in de vaart als "Angelkutter"
Storkow vanuit Rostock Schmarl, loa.. 17,80, motor vermogen: 200 pk., 147 kw. foto 1: Reinecke 2: Aleksi Lindström
Störtebeker NEU 227 Störtebeker
in 1970 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum. b. nr. 190, ingebouwd met een 180 pk.,132 kw. Mercedes, 1970 ingeschreven als
HOO 1 Störtebeker van Paul Hermann Von Holdt uit Hallig Hooge, afm. 15,58 x 4,80 x 1,65, GT 21, roepletters: DLYJ, later NEU 227
Störtebeker van H. Peters uit Neuharlingersiel, 1-1-1990 opgave id nr. DEU001520300, 2000 nieuwe 238 pk., 175 kw. Volvo Penta TAMD
103.A uit 2000, 17-10-2007 uitgeschreven en verkocht naar Nederland, 2011 eigenaar Visserijbedrijf de Roussant uit Lauwerzijl, 2012
rekreatie kotter "Störtebeker" van J. Vrieze uit Zoutkamp. foto 1: 28-5-2012 Jan v.d. Veen 2: Rienk Nadema
Leev Linda ex. NEU 232 Venus
NEU 232 Venus van E. & G. Steffens uit Neuharlingersiel, lo.a. of l. l. 12,6, cbm: 28, motor: 50 pk. Demag, later werd G. Steffens alleen
eigenaar, 1977 uit de visserij en verkocht aan Willi Zimmemann en wordt verbouwd als rekreatie kotter en krijgt de naam "Leev Linda",
vaart momenteel (2012) in de wateren rond Sicilië. foto's: Willi Zimmermann
Sirius FRI 86 ex. NEU 236 Sirius
in 1957 gebouwd bij Schiffswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 170 pk. Henschel, die er in 1977 nog in stond, 1957
geregistreerd als FRI 86 van Ernst Junge uit Friedrichskoog, afm. 12,29 x 4,70 x 1,47, BRT 15,66, roepletters: DB5381, latere eigenaars in
volgorde: Herbert Rohwedder, Peter Kock, Stefan Kock, allen uit Friedrichskoog, later een 205 pk., 151 kw. M.A.N., 1-1-1990 opgave id. nr.
DEU400210107, 12-3-1999 NEU 236 Sirius van S. Dierks uit Neuharlingersiel, afm. 13,15 x 4,80 x 1,60, 4-11-2004 uitgeschreven na failliet
te zijn verklaard, 2005 verbouwd tot varende "Fischimbiss" in Leer van Hans Jürgen Quell en Hanna Albers Linden, 30-10-2013 in de haven
van Leer gezonken, gelicht en geborgen foto 1 t/m 6 : Henk Perdok 7+8: n.n.
Inge ex. NG 3 Niedersachsen
in 1959 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf D. & J. Boor de "Industrie" in Alphen aan de Rijn b.nr. 1279, ingebouwd met een 330 pk.
Industrie uit 1959, 30-11-1959 IJM 207 Wiron VL van Visserijmaatscahppij Wiron uit IJmuiden (J. Smit), afm. 27,16 x 6,30 x 3,10, diepgang:
2,501, BRT 120,70, roepletters: PIRF, 30-10-1968 HF 549 Christel van Hans Jürgen Heitmann Sr. uit Hamburg, motor vermogen: 599 pk., 441
kw., 1990 tenaamstelling: Seefischereibetrieb Ingrid GmbH. uit Cuxhaven, 1991 nieuwe 599 pk., 441 kw. Deutz type 816 uit 1991, 2-5-1991
NC 334 Christel van dezelfde eigenaar (Albert van Urk), GT 100en id nr. DEU000040500, 1-1-1993 NG 3 Niedersachsen van Fischkutter
"Niedersachsen" See & Flussfischerei uit Ditzum ( v.d. Berg), later naam eigenaar gewijzigd in Seefischereibetrieb van den Berg uit Ditzum,
1999 met een inelkaar gedraaide motor opgelegd in Urk, 25-1-2007 uitgeschreven, 4-2007 verkocht aan Van Laar uit IJmuiden, die de kotter
gaat opknappen en als guard/offshore vessel "INGE" in de vaart brengt onder de vlag van Vanuatu (Port Vila), motor vermogen: 500 pk.,
368 kw., roepletters: YJVZ3. foto 1+2: Marcel Coster 3: Wim v.d. Moolen 4: Kees van Duijvenvoorde
Stör ex. PEL 4 Stör
in 1961 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 100 pk. Deutz luchtgekoeld, 1961 geregistreerd als DOR 5
Stör van Ernst Huck II uit Dorum, afm. 14,64 x 4,64, diepgang: 1,56, BRT 19,96, later GT 22, roepletters: DFAT, 1-1-1990 opgave id. nr.
DEU000370300, later een 250 pk., 165 kw. D.A.F., 25-6-1998 LIST 2 Stör, 6-7-1999 PEL 4 Stör, 28-2-2008 motor vermogen: 300 pk., 221
kw., 3-6-2008 uitgeschreven en opgelegd in Büsum, 10-3-2001 uitgebrand, 4-10-2013 op een dieplader naar Restaurant Tierra Del Mar in
Österdeichstrich, alwaar het als bezienswaardigheid wordt geplaatst. foto's: Matthias Kock
Je-an ex. SC 28 Paloma I
in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Hakvoort in Monnickendam b.nr. 96, ingebouwd met een 310 pk. Kromhout uit 1960,
31-1-1961 KW 172 Cornelis Schaap van N.V. Rederij Schaap uit katwijk aan Zee, afm. 26,87 x 6,22 x 2,88, BRT 101,30, roepletters:
PDLT, later een nieuwe 500 pk., 368 kw. Stork Werkspoor, 20-3-1970 BX 721 Fortuna van een eigenaar uit Bremerhaven, roepletters:
DFCL, 1975 SC 28 Paloma I van H. & E.W. Hamann uit Büsum, 29-12-1988 gezonken na een aanvaring met spanmaat NB 2, 4-1-1989
gelicht en verkocht aan een particulier uit Nederland, die de kotter als jacht on der de naam "Je-an" weer in de vaart brengt, afm. nu
ca. 25,30 x 6,22 x 2,88, motor: 230 pk., 169 kw. Deutz 628. foto 1: Sikke Wielstra
Salina ex. SC 29 Wiko II
in 1959 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Seijmonsbergen "Concordia"in Amsterdam b.nr. 625, ingebouwd met een 330 pk.
Industrie uit 1959, 25-11-1959 ingeschreven als KW 90 Alnilam van Maatschappij Orion uit Katwijk aan Zee, afm. volgens Lloyds 26,40 x
6,30 x 3,10, diepgang: 2,185, BRT 105,79, roepletters: PCNC, 24-9-1970 HF 558 Teutonia van Hinrich Kors uit Finkenwerder, later
vernummerd in SC 29 Teutonia van dezelfde eigenaar, 10-11-1987 SH 7 Teutonia ook van dezelfde eigenaar, waarom weet niemand, hij
kwam nooit in Heiligenhafen, 1-1989 SC 29 Wiko II van Wiko Fischerei GmbH. uit Büsum, 1-1-1990 opgave id nr. DEU400750101, 25-5-
1993 WR 61 Zeemeeuw van Kowi Zeevis B.V. uit Den Oever, afm. 26,80 x 6,22 x 2,88, GT 93 en nog steeds dezelfde motor uit 1959,
17-10-1996 verkocht aan Rob Pronk uit Spijkenisse en komt na een jarenlange opknapbeurt in de rekreatie vaart als "Saline", imo
5012278. foto's: Piet Beer
Skua ex. SPI 2 Skua
in 1980 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 229, ingebouwd met een 230 pk., 169 kw. M.A.N, 1980 ingreschreven als SPI 2
Skua van Hans Pieter Sierk uit Nordholz-Spieka, loa. 15,67, BRT 22,98, later GT 24, roepletters; DERJ, 1-1-1991 opgave id. nr.
DEU000630300, 6-2-1995 motor vwermogen: 249 pk., 183 kw., 17-7-2003 loa. gewijzigd in 15,60, 1-10-10 uitgeschreven, ontmanteld
en te koop. foto's: Matthias Kock
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
ex. kotters zonder info
_____________________________________________________________________________
Langediek uit Norstrand foto's 26-7-2013 Frits Aalderink
____________________________________________________________________________________________________________
'