Büsum
SC 1 Doggerbank
gebouwd in 1978 bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog b.nr. 70, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. S.K.L., in 1978
ingeschreven als SU 12 Marianne van Bruno Hirsch uit Hüsum, afm. 19,00 x 6,00 x 2,75, diepgang: 2,55, BRT 49,95, GT: 68, roepletters:
DJDS, 1-1-1990 opgave id. nr. DEU500530102, 3-4-2000 SC 1 Doggerbank van Ralf Hamann uit Büsum, ca. 1997 ingebouwd met een
277 pk., 204 kw. M.A.N., die er maar een jaar heeft ingestaan, ca. 1998 nieuwe 277 pk., 204 kw. M.A.N. D2848 LE, 8 cilinder, nr.
4338788069/301 , 7-3-13 SD 1 Doggerbank van Mike Adam uit Friedrichskoog. foto's: 1+2: Henk Perdok 2+3: Matthias Kock
SC 2 Stolper Bank II
in 1982 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Deutz, in 1982
ingeschreven als SC 2 Stolper Bank II van André Hamann uit Büsum, afm. 19,71 x 6,08, GT 65, diepgang: 2,80, roepletters: DIVQ,
1-1-1990 opgave id nr. DEU400580101, 7-2011 NEU 217 Aurora van Andreas Otten uit Neuharlingersiel. foto's: Matthias Kock.
SC 3 Jan Maat
in 1971 gebouwd bij Bootswerft Bieritz GmbH., Friedrichskoog b.nr. 81, ingebouwd met een 198 pk., 146 kw. Henschel, 1971 ingeschreven
als SD 19 Albatros van Rudolf Janszen uit Friedrichskoog, afm. 17,00 x 5,21, BRT 35,15, later GT 35,00, roepletters: DISO, 1-1-1990 opgave
id. nr. DEU400390107, 1991 motor vermogen: 247 pk., 182 kw. en loa. gewijzigd in 17,35, latere eigenaar Christian Thiel uit
Kronprinzenkoog, 1991 nieuwe 300 pk., 221 kw. M.A.N. uit 1991, 1-2-1996 NEU 236 Albatros van Dieter Dirks uit Neuharlingersiel, 1999 SD
19 Albatros van Stefan Kock uit Dieksanderkoog, 21-8-03 loa. gew. in 17,62, 30-12-2003 SC 3 Jan Maat van Hans Böcker uit Büsum, motor
vermogen van 300 pk., 221 kw. foto 1 t/m 4: Matthias Kock 5+6: Mark Meijer 7 t/m 12: Gerold Conradi
SC 4 Antje von Otterndorf 3-1-1976 bijna gezonken zie info onder
in 192 gebouwd bij Dodegge Neuhaus/Oste, 1952 OTT 1 Antje van A. & P. Kahlsdorf, 1975 SC 4 Antje von Otterndorf van Alfred Bormann
uit Meldorf, afm. 16,93 x 5,22 x 2,50, motor: 150 pk. Modag, 1977 SC 4 Olversum van Wilhelm Nohme uit Tönning, roepletters: DFNG, 1980
eigenaar Willi Nohme, 1981 Willi Egel, 1984 eigenaar Wilhelm Nohme, 1985 eigenaar Dirk Owens en uitgeschreven.
3.1.1976 drohte der Kutter im Meldorfer Hafen an den Dalben Leck zu schlagen.Der Eigner lies im Hafenpriel den Anker runter und fierte die
Geschirre an den Grund. Die Sturmflut drückte den Kutter auf das Vorland. Der Kutter wurde durch eine Büsumer Firma geborgen.
SC 4 Wattenmeer
in 1986 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. Mercedes, 1986 ingeschre-
ven als SC 4 Wattenmeer van Alfred Krippner uit Büsum, afm. 14,98 x 5,00 x 1,85, BRT 30, later GT 33, roepletters: DITO, 1-1-1990
opgave id nr. DEU400600101, 14-8-1995 SD 4 Wattenmeer van Klaus Peter Mewes uit Friedrichskoog, 1-2008 eigenaar Gordon Mewes
uit Friedrichskoog, 18-11-2008 nieuwe 300 pk., 221 kw. M.A.N. uit 2008. foto 1 t/m 5: Alfred Krippner 6: Sikke Wielstra
SC 4 Mare Liberum
in 1985 gebouwd bij Scheepswerf Akkerman in Nieuw Beerta en afgebouwd bij Jumelet in IJmuiden, 20-9-1985 geregistreerd als UK 6
Aaltje van Ente van fa. Pasterkamp & Korf uit Urk, afm. 22,82 x 5,60 x 2,80, GT 82, motor vermogen: 449 pk., 330 kw., roepletters;
PCAP, 12-1988 motor vermogen 370 pk., 272 kw., 1-9-1989 opgave id nr. NLD198500441, 24-6-1991 NC 320 Aaltje van Ente van
Pasko, Cuxhaven, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 8-8-1991 nog even weer UK 6 en 3-3-1993 definitief NC 320, 28-8-1996
verkocht aan de Ned. Ship Bank, 1-2007 in de vaart als NG 11 Esther van Fischereibetrieb de Rousant GmbH. in Emden, 3-4-2002 SAS
108 Mare Liberum van op Rügen wonende Henk Brouwer, 1-11-2007 SC 4 Mare Liberum van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., Büsum,
5-2013 gehuurd door Jan en Adriaan van den Berg uit Urk (NG1) (zie laatste 2 foto's) en okt. 2013 werden ze eigenaar.
foto 1+2: Henk Perdok 23-6-2009 voor de haven van Lauwersoog 3 t/m 6: Gerold Conradi
SC 5 Atlantis
in 1974 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 208, ingebouwd met een 200 pk., 147 kw. Deutz uit 1974, 1974 ingeschreven
als WRE 3 Atlantis van Rudolf Jatzen uit Wremen, loa. 15,6, 1981 SC 5 Atlantis van Karl Wefer uit Büsum, 5-1988 UQ 16 Atlantis van
Chris Meijer uit Usquert, loa. 15,55, BRT 34,51, 1-9-1989 opgave id nr. NLD197400676. 10-2-1993 SPI 3 Atlantis van Detlef Sierk uit
Spieka, loa. 15,55, BRT 22,65, GT 26, motor vermogen: 200 pk., 147 kw., roepletters: DFDX,17-7-2003 GT gewijzigd in 24, 12-2012
krigt bij Marscheider Maschinenbau in Friedrichskoor een nieuwe 258 pk., 190 kw. M.A.N. foto 1+2: Chris Meijer 3: coll. Matthias Kock
SC 5 Atlantis
in 1988 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 249 pk., 183 kw. motor, in 1988
ingeschreven als SC 5 Atlantis van Karl Wefer uit Büsum, afm. 18,24 x 5,90 x 2,30, GT 61, roepletters: DIXG, 1-10-1999 motor
vermogen: 300 pk., 221 kw., in 2000 nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins, 1-2006 verlengd en verbouwd o.a. nieuwe achter portaal mast,
22-3-2006 hermeten: loa. nu 19,3 en GT: 67, 22-12-2007 ST 28 Glückauf van Thomas Semrau uit Tönning.
foto 1 : voor verbouwing en verlenging. foto's: Matthias Kock
SC 6 Keen-Tied
in 1986 gebouwd bij Boots & Schiffsbau Heino Gerdes in Varel , ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. motor, in 1986 ingeschreven als
SC 6 Keen Tied van Arnold Schröder uit Büsum, loa. 18,79, GT 67, roepletters DISU, 1-1-1990 opgave id nr. DEU400620101, 22-1-2008
motor vermogen: 300 pk., 221 kw., in 2009 tenaamstelling: Fischereibetrieb de Rousant GmbH., 1-7-2011 SU 11 Helm Sand van Patrick
Schwarz uit Hüsum. 6-2013 SC 6 Helm Sand van Steffen Konrad uit Büsum . foto's: Matthias Kock
SC 6 Helm Sand
in 1986 gebouwd bij Boots & Schiffsbau Heino Gerdes in Varel , ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. motor, in 1986 ingeschreven als
SC 6 Keen Tied van Arnold Schröder uit Büsum, loa. 18,79, GT 67, roepletters DISU, 1-1-1990 opgave id nr. DEU400620101, 22-1-2008
motor vermogen: 300 pk., 221 kw., in 2009 tenaamstelling: Fischereibetrieb de Rousant GmbH., 1-7-2011 SU 11 Helm Sand van Patrick
Schwarz uit Hüsum. 6-2013 SC 6 Helm Sand van Steffen Konrad uit Büsum. foto's: Matthias Kock
SC 7 Seefuchs
in 1979 als hekkotter gebouwd bij Büsumer Schiffswerft GmbH. in Büsum, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Deutz, 26-8-1979
geregistreerd als SC 7 Seefuchs van Alfred Krippner uit Büsum, afm. 18,50 x 6,00 x 2,65, BRT 49, GT 64, roepletters: DIUQ, 1-9-1989 opgave
id. nr. DEU400630101, 2-8-1993 verlengd en verbouwd o.a. stuurhuis naar achteren , thans afm. 22,48 x 6,00 x 2,65, BRT 55,48 en GT 90,
26-10-2000 nieuwe 291 pk., 214 kw. Volvo Penta TAMD162, 13-12-2005 motor vermogen: 298 pk., 219 kw.
foto 1 +2: n.n. 3 t/ 8: Matthias Kock
SC 9 Wotan
in 1991 gebouwd bij Faaborg Bädebyggeri in Faaborg, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. motor, 1991 ingeschreven als
SC 9 Wotan van Norbert Temming uit Büsum, afm. 17,79 x 5,46 x 2,40, GT 46, 2000 nieuwe 250 pk., 184 kw. M.A.N. uit 2000,
15-11-2005 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., id. nr. DEU401180101 foto's: Matthias Kock
SC 10 Amrumbank
in 1991 gebouwd bij Brodogradiliste "Tisa"in Nova Becej (Joegoslavië) b. nr. 76 en afgebouwd bij Maaskant in Bruinisse b.nr. 494,
ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. M.W.M. uit 1991, 1-12-1991 geregistreerd als SC 10 Amrumbank van Seefischreibetrieb Hecht uit
Büsum (fam. Snoek, Urk), afm. 23,93 x 7,00 x 3,15, GT 157, roepletters: DIRT, id nr. DEU401190101, 16-6-2011 BM 110 Our Lady Lou
van Langdon & Philip Ltd. uit Brixham, GT 159, roepletters: 2EQU2, rest ongewijzigd. foto"s: Henk Perdok
SC 12 Wilhelm Külper
in 1950 gebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum, ingebouwd met een 100 pk. Kromhout 2-H-4 uit 1950, 8-11-1950 ingeschreven
als HD 80 Elisabeth van A. Bais uit Den Helder, afm.l. l. 15,46 x 4,63 x 1,05, BRT 32,93, 7-3-1967 KG 3 Marianne van A.D. v.d. Berg &
P.A. Poortinga uit Colijnsplaat, 14-9-1967 HA 9 Hilly Jeanette van dezelfde eigenaren en een nieuwe 240 pk. Thomassen uit 1967,
1-3-1972 ACC 8 Orion van Manfred Janshen uit Accumersiel en een nieuwe 268 pk., 197 kw. Deutz, 1981 SC 12 Wilhelm Külpen van R.
Hamann en H. Flindt, roepl. DCOO, loa. 17,07, cbm. 90,32, 1985 HOO 2 Long Island van Henning Dulz uit Hooge, 5-7-1985 gezonken
ten westen van Japsand, doordat tijdens het vissen een van de netten bleef haken, de drie bemanningsledenzijn gered door een
kotter uit Friedrichskoog.
SC 12 Damkerort
in 1981 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 600 pk., 442 kw. Deutz, 1981 geregistreerd
als BX 765 Damkerort van Ewald Buckow uit Bremerhaven, afm. 22,45 x 6,20, diepgang: 3,30, BRT 73,78, GT 101, roepletters: DERT,
1-1-1990 opgave id nr. DEU000070400, 26-6-1995 SC 12 Damkerort van Stefan Frentz uit Büsum. foto's: Matthias Kock
SC 14 Maret
in 1969 gebouwd bij Bootswerft Bieritz GmbH. in Friedrichskoog, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. Deutz., 1969 ingeschreven
als SC 14 Bayern van Herm. v. Bargen uit Büsum , 1974 PEL 2 Maret van Hermann Petersen uit Pellworrm, loa. 17,99, BRT 35,15
en later GT 44, roepletters: DJJJ, later PEL 1 Maret van M. Petersen uit Pellworm, 1986 SC 14 Maret van Rainer Möller uit Büsum,
motor vermogen: 250 pk., 184 kw., 1-9-1998 loa. gewijzigd in 18,22, id nr.DEU400650101 foto's: Matthias Kock
SC 15 Martina
in 1969 bij de Hatra Werft in Lübeck-Travemünde gebouwd, ingebouwd met een 240 pk., 177 kw. Deutz uit 1969, 9-1969 ingeschreven
als SC 15 Martina van Alfred Krippner uit Büsum, afm. 18,26 x 5,44 , diepgang: 2,30, BRT 38,28, roepletters: DLXT, 1979 eigenaar
Sönke Hinrichsen uit Büsum, 1979 STEI 6 Carinna van H.J. Rönnau uit Wendtorf, GT 43, 1-1-1990 opgave id nr. DEU200500221, 12-2-
1997 nieuwe 299 pk., 220 kw. Deutz, 1-8-1997 hermeten; loa. 18,38, GT 41,00, 5-12-2003 uitgeschreven en naar Polen verkocht.
foto: voormalige eigenaar Alfred Krippner.
SC 15 Martina
in 1983 gebouw bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. Volvo, 1983 geregistreerd
als SC 15 Martina van Klaus Eilers uit Borkum (Schnulli But), loa. 20,24 x 6,00, BRT 63,84, GT 71, roepletters: DIWD,1-1-1989 opgave
id nr. DEU400660101, 1-5-1992 verlengd bij Schiffswerft Julius Diedrich in Oldersum, loa. 23,24, BRT 63,18 , GT 83, 19-6-1998 is de
eigenaar Eilers aan boord gestorven, zijn vrouw heeft daarna nog twee jaar doorgevist, maar in2000 verkocht, 14-5-2001 SH 15
Michaela van Michael Zimmer uit Veenhusen, motor vermogen: 250 pk., 184 kw., 20-8-2001 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 29-1-
2007 SH 16 Laura-Dam van Kelly Stockton, 23-9-2011 gekocht door gebroeders Sietze en Doeke Visser uit Wierum en krijgt bij Fred
van der Broek in Lauwersoog eerst een opknapbeurt en een ruil Volvo TAMD 162CC van 300 pk.,221kw. uit 2003, 17-2-2012 SH 16
Marie Louise van Maria Louise GmbH.(gebr. S. en D. Visser uit Wierum), 12-2012 bij Fred v.d. Broek in Lauwersoog een nieuwe lierhok
en portaalmast. foto 1: Sikke Wielstra 2: Kor Sikkema 3+4: Kies
SC 15 Therese Steen en SC 15 Mercy
in 1974 gebouwd bij Schiffswerft Julius Diedrich in Oldersum, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Deutz 816., 1974 geregistreerd als HF 563
Neptun van Heinrich Riepenhusen uit Altenwerder, afm. 20,79 x 6,20 x 3,20, BRT 67,79, GT 81, roepletters: DNHA, 1-1-1990 opgave id. nr.
DEU000200500, 8-3-1993 ST 6 Hilke Maritta van carsten Schlömer uit Tönning, 27-2-1998 SAS 106 Vineta Bank van Vineta Fissch Holger
Böge KG. uit Sassnitz, 9-2007 failliet verklaard, 23-11-2007 failissements veiling bij Auktionshaus Dechov in Hamburg, 1-1-2008 SC 15
Theresa Steen van Erhard Steen uit Denemarken, 23-11-2009 SC 15 Mercy.
foto 1, 3+4: Matthias Kock 2: Kor Sikkema 5 t/m 8: Mark Meijer.
SC 16 Mia Hansen
in 1983 gebouwd bij Faaborg Værft in Faaborg type 47HT b.nr. 478020183, ingebouwd met een 224 pk., 165 kw. motor, 1983 ingeschreven
als SD 8 Rügenort van Alfred Urthel uit Friedrichskoog, loa. 14,35, BRT 27, GT 29, roepletters: DIWK, latere eigenaar zoon Jan Urthel,
1-1-1990 opgve id. nr. DEU400290107, 1996 nieuwe 250 pk., 184 kw. motor, 15-3-2000 PEL 5 Lea Marie van Dennis Ronnebeck uit Pellworm,
5-2005 verkocht aan Klaas Kramer uit Urk (UK 202), die het kottertje gaat inrichten t.b.v. wulkenvisserij bij Helgoland en Hornsrif, 12-7-2005
GRE 40 Lea Marie van Klaas Kramer uit Urk, 8-8-2007 SC 16 Mia Hansen van Martin Hansen uit Thyborøn, 20-1-2014 gekocht en opgehaald
uit Havneby door John Blokker & zn. uit IJmuiden, die het gaan inrichten t.b.v. staand want en garnalenvisserij
foto 1 t/m 3: Matthias Kock 4: Kees van Duijvenvoorde
SC 17 Ronni Karina
in 1963 gebouwd bij Scheepswerf T. Bodewes in Franeker. b.nr. F 18, ingebouwd met een 190 pk. Kromhout uit 1963, 30-1-1964
geregistreerd als TX 66 Petrus Maria van J. Th. Boom uit Oudeschild, afm. 20,15 x 5,33 x 2,12, BRT 48,99, 8-1970 ZK 49 Johannes van
C. & K. Visser uit Zoutkamp, 7-1973 ZK 44 Bornrif van K. Sterkenburg uit Zoutkamp, 6-1976 T 1 Rømødyb (eigenaar onbekend), nieuwe
230 pk. Gardner, roepletters: OUOL, 5-12-1986 T 1 Sakki van Fryba Mikkelsen uit Hanstholm, 14-11-1988 werden Leif Helmer Nielsen
uit Karlslunde en Willem van der Kooij uit Rær (Hanstholm) de eigenaars, 1-1-1989 opgave id nr. DNK000013059, in 1990 werd de kotter
verbouwd o.a. nieuwe stuurhuis en kreeg het een nieuwe 230 pk., 169 kw. Gardner uit 1990, 20-7-1993 L 244 Ulla Vick van Kongeriget
Danmarks Fiskeribank uit Kopenhagen, 30-7-1973 werd John Johannes Drejer Nielsen uit Thyborøn de eigenaar, in 1995 werd er een
halve shelterdeck opgebouwd i.v.m. de "snurrevod" visserij, 14-9-1995 weer in handen van de Kongeriget Danmarks Fiskeribank uit
Kopenhagen,14-9-1995 L 472 Ronni Karina van Bruno Eriksen uit Lemvig, dezelfde eigenaar heeft de kotter omgevlagd naar Duitsland
en per 4-3-2005 geregistreerd als CUX 30 Ronni Karina en per 6-4-2006 SC 17 Ronni Karina van nog steeds dezelfde eigenaar, roeplet-
ters: DFIE en GT nu 80, 28-12-2011 uitgeschreven, andere bestemming onbekend. foto's: Matthias Kock
SC 18 Gaby Egel
in 1962 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk. b.nr. 10.ingebouwd met een 150 pk. Deutz b.j. 1962, 10-9-1962 geregi-
streerd als UK 63 Zuiderzee van fa. J. v.d. Berg & zn. uit Urk, afm. 19,19 x 5,33 x 2,08, BRT 43,37, 9-2-1967 WR 108 Jan Simon van
P.C. de Haan uit Den Oever,28-4-1972 TM 24 Ina van J. Wedda uit Termunterzijl, 24-2-1976 SC 18 Gaby Egel van Franz Egel uit
Büsum, thans motor vermogen: 249 pk., 183 kw.,10-12-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins van 1995,21-8-1998 hermeten; nu
afm. 19,31 x 5,30 x 2,08, GT 43, 11-2-2002 GRE 32 Albatros van Hinderk Conradi uit Greetsiel, in maart 2004 is het stuurhuis
uitgebrand in de haven van Greetsiel, daarna door de GRE 24 naar Emden gesleept en van daaruit door de GRE 10 naar Lauwersoog
gesleept, is daar opgelegd en in 2006 naar Groningen verkocht, waar het zal worden verbouwd voor de rekreatieonder de naam Iris.
(zie ex. visserij Dtsl.) foto: collectie Henk Perdok
SC 19 Bonafide
in 1986 gebouwd bij Scheepswerf Marcon in Hoogezand b.nr. 3/111 en afgebouwd bij Machinefabriek Luyt in Den Oever, ingebouwd
met een 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1986, 30-12-1986 geregistreerd als WR 189 Bonafide van C.A. van Eekelen uit Den Oever, afm.
24,69 x 6,40 x 2,83, GT 107, roepletters: PDEW, 10-1988 SC 19 Bonafide van Visserijbedrijf de Zeemeeuw B.V. Hippolytushoef (Gert Jan
Kooij), roepletters: DIYT, 1-1-1990 opgave id nr. NLD198600738, 2000 een nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2000, 5-4-2012
uitgeschreven en in charter bij Rederij Groen, Offshore, guard & support uit IJmuiden.
foto's 1: Henk Perdok 2: www.kotterfoto.nl 3+4: Frits van Dellen
SC 20 Wikingbank
in 1992 gebouwd bij Brodogradiliste "Tisa"in Novi Becej (voorm. Joegoslavië), b.nr. 78, afgebouwd bij Maaskant in Bruinisse b.nr. 498,
ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. M.W.M. uit 1991, 1-4-1992 geregistreerd als SC 20 Wikingbank van Seefischereibetrieb Snoek
GmbH. uit Büsum, afm. 23,93 x 7,00 x 3,65, diepgang: 3,400, GT 159, roepletters: DISA, id nr. DEU4012000101, 6-2008 Dieselservice
uit Emmeloord leverd een nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2008, 25-3-2011 uitgeschreven, 12-7-2011 BM 112 Becky Lou van
Langdon & Philip Ltd. uit Brixham, loa. 23,98 en GT 119,62, rest ongewijzigd. foto's: Henk Perdok
SC 24 Baltik
in 1964 gebouwd bij A.G. Göteborgs Varv. in Göteborg b. nr. 114, 1964 geregistreerd als GG 405 Tabor, 1966 verlengd, 1972 SC 24
Angela van Heinz & Norbert Gnewuch uit Büsum, 1985 SC 24 Baltik van Wiko Fischerei GmbH. uit Büsum, afm. 31,17 x 6,43 x 3,61,
diepgang: 3,099, GT 136,67, motor: 800 pk., 588 kw. M.A.K., 1-1-1990 opgave id. nr. DEU400720101, 12-7-1991 uitgeschreven, 1991 L 593
Baltik van Prefood Holdings Ltd. uit Luderitz (Namibië), roepletters: V5BT, 2014 ligt voor de lust van Luderitz te verpieteren.
(zie ook L 593 Baltik in Namibië) foto 1: R. van Slooten 2: Sikke Wielstra
SC 25 Franziska
SC 25 Franziska van Thomas Thomsen uit Büsum, van 1972 tot 1980, motor: 300 pk. Deutz, cbm: 170,62, roepletters: DDKT
foto 1: coll. Matthias Kock 2: Reiner Folkerts
SC 25 Marijtje
in 1975 gebouwd bij Holland launch in Zaandam b.nr. 527 en afgebouwd bij Machinefabriek Hoekman in Urk, de kotter zou gebouwd
worden als UK 69 Jannie Helena voor gebr. A. & T. Kramer uit Urk, maar tijdens bouw al verlengd en verkocht, ingebouwd met een een
1240 pk., 912 kw. Industrie uit 1974, 1975 geregistreerd als WD 57 Mary Agnes van J. Doyle Fisheries uit Wexford, afm. 39,04 x 7,52 x
3,56, BRT 254,47, 1975 FD 359 Mary Agnes waarschijnlijk van dezelfde eiigenaar, 8-1-1982 UK 257 Marijtje van fa. Snoek & zn. uit Urk,
roepletters: PFVX, 4-1985 motor vermogen: 1400 pk., 1030 kw., 1-1988 BRT gewijzigd in 249,34, 1-1989 SC 25 Marijtje van Seefischerei
betrieb Hecht uit Büsum, GT 271, 1-1-1990 opgave id nr. NLD197401139, 20-12-1990 UK 257 Marijtje van Zeevisserijbedrijf Snoek & zn.
uit Urk, motor vermogen: 1240 pk., 912 kw., 1-1-1991 weer SC 25 Marijtje, 1-1-1992 UK 257 en 1-1-1993 nog weer SC 25 Marijtje,
14-11-1996 SC 25 Marijtje van SC 25 GmbH. uit Büsum (Ras uit Urk), 11-12-1996 opgelegd in Urk voor de verkoop, 30-12-1996
uitgeschreven, 9-1997 verkocht naar Noorwegen en komt als standby vessel "Guard Baltic" weer in de vaart, 2008 "Coast Defender",
2011 "Asper Maria" van Asper Norway A.S. uit Fosnaväg, roepletters: LJCQ. foto 1+2: Kor Skkema 3+4: Henk Perdok
SC 25 Marijtje foto 3+4: met nieuwe sierpijp op brug.
SC 25 Jelle Ras
in 1992 gebouwd bij Stocznia Odra in Stettin b.nr. TB 665/01, afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 501, ingebouwd met een 811 pk.,
597 kw. Stork Wärtsilä uit 1992, 6-2-1992 geregistreerd als GY 217 Doggersbank van Thornwood Fishing Co. Ltd. uit Grimsby, dochter bedrijf
van Tom Sleight), afm. 32,90 x 7,50 x 3,90, GT 296, id nr. GBR000B12558, 1996 tenaamstelling: Zeevisserijbedrijf Doggersbank B.V. uit Urk,
16-6-1992 GT gewijzigd in 267, 8-7-1992 motor vermogen: 799 pk., 588 kw., 30-12-1996 SC 25 Marijtje van Seefischereibetrieb SC 25
GmbH. uit Büsum (J. Ras uit Urk), motor vermogen: 965 pk., 710 kw., roepletters: DIRE, 2000 verbouwd na een aanvaring o.a. nieuwe
sierpijp op de brug, 8-4-2003 nieuwe 1793 pk., 1320 kw. Wärtsilä uit 2003 en naam kotter gewijzigd in "Jelle Ras", 9-2013 verkocht aan gebr.
Willem en Jacob Snoek van Hecht GmbH. uit Büsum foto 1 t/m 6: Henk Perdok 7 t/m 10: Bart van Nieuwenhuizen
SC 26 Mary
in 1934 gebouwd in Arnis, ingebouwd met een 50 pk. H.M.G-D.M., 1934 geregistreerd als HÜS 2 Märy van Linias Diedrichsen uit Hüsum,
loa. 12,50, BRT 35,6, 1940 gevorderd voor de operatie "Seelöwe", 1945 weer terug bij de eigenaar, loa. nu 14,50 en een andere motor:
50/80 pk. H.M.G., 1963 eigenaar Friedrich Koch uit Hüsum, 1970 SC 26 Märy van Franz Egel uit Büsum, afm. 14,50 x 3,90 x 1,60, BRT
12, roepletters: DJIS, 1976 nieuwe 122 pk. D.A.F. uit 1976, 9-1976 ZK 44 Bornrif van K. Sterkenburg uit Zoutkamp, l. l. 12,45, BRT
11,69, 10-1977 uitgeschreven, 1978 TS 38 Aike van Piet van Harry Lettinga uit West-Terschelling, t.b.v. sportvissen en charter-
partijen, 1989 eigenaar O. Spanjer uit West Terschelling, 28-12-1991 TS 8 Aike van Piet van O. Spanjer, t.b.v. sportvisserij e.d., loa.
14,94, id nr. NLD193401580, later naam schip gewijzigd in "Oene van Oene", 27-6-1994 uitgeschreven, maar wel dezelfde eigenaar
t.b.v. rekreatie en sportvisserij, 2-2000 opgelegd voor de verkoop, daarna verkocht aan Diephuis uit Amsterdam, die het scheepje bij
Schiffswerft Bültjer in Ditzum liet restaureren. foto 2: coll. J. v.d. Veen.
SC 26 Angela
in 1986 gebouwd en afgebouwd bij Schiffswerft Lubbe Voss in Westerende-Kirchloog b.nr. 124, ingebouwd met een 600 pk., 441 kw.
Callesen, in 1986 geregistreerd als SC 26 Angela van Norbert Gnewuch uit Büsum, loa. 27,89, GT 186, roepletters: DIYI, id. nr.
DEU400740101, omstreeks 2004 voor de quota verkocht naar Hanstholm en schip te koop, 7-2-2005 uitgeschreven, 3-6-2005
ingeschreven als PD 378 Sustain van Michael Buchan Sustain (Peterhead) LLP uit Peterhead, loa. 27,96, GT 219, motor vermogen:
698 pk., 514 kw., roepletters: MHFX5, id nr. GBR000C18459. foto 1: Bettina Rohbrecht 2: Hans-Joachim Reinecke
SC 26 Unternehmung
in 1991 gebouwd bij Brodogradiliste Duav, Bezdan (voormalig Joegoslavië) b.nr. 234, afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 483,
ingebouwd met een 298 pk., 219 kw. Deutz uit 1991, 9-4-1991 geregistreerd als BOU 201 Adriana Maria van Rederij Noordpas uit Zeebrugge,
afm. 23,90 x 7,00 x 3,65, diepgang: 2,740, GT 156, id nr. BEL002011991, 17-8-1994 BRU 201 Adriana Maria van Albatros N.V., uit Bruinisse,
loa. nu 23,93 en GT 160 , 8-8-1995 SK 20 Unternehmung van Hornsriff GmbH., Heikendorf, roepletters: DJQZ, id nr. DEU201100219, 2002
nieuwe 298 pk., 219 kw. Mitsubishi uit 2001, 6-3-2007 SK 20 Unternehmung I van Jan Jensen uit Thyborøn, 13-8-2009 SD 25 Unternehmung
van Unternehmung I Ohg. uit Friedrichskoog, 6-9-2010 SC 26 Unternehmung van Hendrik Nienhuis uit Zoutkamp, GT 150, 16-12-2011 UK 194
Lub Romkes van Wilma B.V. uit Urk (gebr. Romkes), GT 160, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 7-2012 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi
uit 2012., imo 9013921. foto's: Henk Perdok
SC 27 Albert Schweitzer
in 1964 gebouwd bij Haarlemse Scheepsbouw Maatschappij in Haarlem b.nr. 584, ingebouwd met een 745 pk., 556 kw. M.A.N., 1964
geregistreerd als CC 3906 Morillon van Armement Aubert-Jean uit Concarneau, afm. 35,72 x 7,09 x 3,99, diepgang: 3,404, BRT 220,
roepletters: TOJV, 1973 eigenaar Cie. Générale de la Pêche (Génépêche) uit Concarneau, 1974 SC 27 Albert Schweitzer van H. & E.W.
Hamann uit Büsum, roepletters: DITF, 1981 NC 373 Jan Haack van Martin Haack uit Cuxhaven, 1983 "Catherine-C" van United Ventures Ltd.
in Guernsey, 1995 als jacht "Joshua"geregistreerd, daarna niet meer in Lloyds. foto's: coll. Matthias Kock
SC 28 Paloma I
in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Hakvoort in Monnickendam b.nr. 96, ingebouwd met een 310 pk. Kromhout uit 1960,
31-1-1961 KW 172 Cornelis Schaap van N.V. Rederij Schaap uit katwijk aan Zee, afm. 26,87 x 6,22 x 2,88, BRT 101,30, roepletters:
PDLT, later een nieuwe 500 pk., 368 kw. Stork Werkspoor, 20-3-1970 BX 721 Fortuna van een eigenaar uit Bremerhaven, roepletters:
DFCL, 1975 SC 28 Paloma I van H. & E.W. Hamann uit Büsum, 29-12-1988 gezonken na een aanvaring met spanmaat NB 2, 4-1-1989
gelicht en verkocht aan een particulier uit Nederland, die de kotter als jacht on der de naam "Je-an" weer in de vaart brengt, afm. nu
ca. 25,30 x 6,22 x 2,88, motor: 230 pk., 169 kw. Deutz 628. foto 1: Bram Pronk 2: Sikke Wielstra
SC 28 Doggerbank
voor verbouwing achterschip.
SC 28 Lummetje laatste 4 foto's na verbouwing.
in 1991 gebouwd bij Scheepswerf Made in Made, afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met een 300 pk.,
221 kw. Callesen, 25-2-1991 geregistreerd als SC 28 Doggerbank van Rolf Hamann uit Büsum, afm. 23,98 x 6,80 x 3,80, BRT 105,73, GT
137, roepletters: DIZL, id nr. DEU401110101, 9-1999 bij machinefabriek Luyt in Den Oever ingericht voor de twinrig visserij, 23-3-2000
SC 28 Lummetje van Jelle de Vries uit Urk, 1-2001 achterschip verbouwd o.a. achterkant brug verlengd met 2 meter, achterdek met 40
cm. verlengd. en een nieuwe schoorsteenmast op de brug, huidige motor onbekend.
foto 1: Sikke Wilestra 2: Matthias Kock 3 t/m. 6: Henk Perdok
SC 29 Wiko II
in 1959 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Seijmonsbergen "Concordia"in Amsterdam b.nr. 625, ingebouwd met een 330 pk.
Industrie uit 1959, 25-11-1959 ingeschreven als KW 90 Alnilam van Maatschappij Orion uit Katwijk aan Zee, afm. volgens Lloyds 26,40
x 6,30 x 3,10, diepgang: 2,185, BRT 105,79, roepletters: PCNC, 24-9-1970 HF 558 Teutonia van Hinrich Kors uit Finkenwerder, later
vernummerd in SC 29 Teutonia van dezelfde eigenaar, 10-11-1987 SH 7 Teutonia ook van dezelfde eigenaar, waarom weet niemand,
hij kwam nooit in Heiligenhafen, 1-1989 SC 29 Wiko II van Wiko Fischerei GmbH. uit Büsum, 1-1-1990 opgave id nr. DEU400750101,
25-5-1993 WR 61 Zeemeeuw van Kowi Zeevis B.V. uit Den Oever, afm. 26,80 x 6,22 x 2,88, GT 93 en nog steeds dezelfde motor uit
1959, 17-10-1996 verkocht aan Rob Pronk uit Spijkenisse en komt na een jarenlange opknapbeurt in de rekreatie vaart als "Saline",
imo 5012278. foto: Sikke Wielstra
SC 30 Beate Wika
in 1952 gebouwd bij Siegfriedt Werft in Eckernförde, ingebouwd met een 120 pk. M.A.K., 1952 geregistreerd als SO 26 Walkäre van
H. & B. Madsen uit Kiel, loa. 18, cbm. 135,9, in de 50er jaren SK 62 Walkäre van dezelfde eigenaren, ca. 1974 SC 30 Antje Jasper van
Henry Jasper uit Büsum, afm. 18,30 x 5,68 x 2,80, BRT 47,99, motor: 230 pk., 169 kw. M.T.U. (M.A.N.) roepletters: DKGV, ca. 1976 SC 30
Beate Wika van Karl Wika uit Büsum, 23-8-1981 een aanvaring met de SC 6 Rolling Home waarbij de schipper helaas het leven liet, 1-1-1990
opgave id nr. DEU400760101, 16-12-1991 GO 17 Maria van vof. Joh. Tanis uit Goedereede, loa. 18,65, niet onder dit nummer gevist, alleen
voor de papieren, 15-1-1992 motor vermogen: 280 pk., 206 kw., 4-8-1992 uitgeschreven foto: Sikke Wielstra
SC 30 Maarten Senior
SC 30 Evert Jan
in 1992 gebouwd bij Gunav Shipyard in Bezdan (voormalig Joegoslavië), hoofdaannemer Maaskant in Stellendam b.nr. 235, afgebouwd bij
Hoogenraadt en Kuyt in scheveningen, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1992, 3-6-1992 geregistreerd als SC 30 Maarten
Senior van Seefischereibetrieb Bako GmbH. uit Henstedt (Bakker uit Urk), afm. 23,99 x 7,00 x 3,65, diepgang: 3,40, BRT 118,52, GT 160,
roepletters: DITY, id nr. DEU401220101, 15-9-1997 SC 30 Evert Jan van Deutsche Bucht GmbH. uit Büsum (de Boer uit Urk), 9-2007 de
kotter verkocht naar Ierland en de vangstrechten verkocht aan een Deen onder Duitse vlag, 19-12-2007 WD 30 Mary Kate van C.J. Gaffney
uit Arklow, afmetingen en motor vermogen ongewijzigd, roepletters: EIDY9, wordt begin 2011 i.v.m. Ierse stabiliteits eisen verlengd met 5,85
mtr. op de werf Arklow Marine in Howth, 12-2011 exacte afm. nog niet bekend, imo nr. 9019353 foto 1: D.v.d. Zwan 2 t/m 6; Henk Perdok
SC 31 Dr. Maarten Luther
in 1973 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf T. v.d. Beldt "Voorwaarts", in West Graftdijk b.nr. 442, ingebouwwd met een 1300 pk., 957
kw. Stork Werkspoor uit 1973, 16-2-1973 geregistreerd als IJM 29 Rean van fa. van Egmond & v.d. Schee uit IJmuiden, afm. 37,87 x 7,57 x
3,69, BRT 234,82, 1-11-1977 HD 63 Rean van vof. P. Kraak & zn. uit Den Helder, 30-1-1978 HD 63 R.H. van Schijndel van dezelfde eigenaar,
2-11-1979 UK 187 Dr. Maarten Luther van Gebr. Bakker uit Urk, roepletters: PDTR, 22-4-1985 motor vermogen: 1500 pk., 1104 kw., later
portaalmast naar voor schip verplaatst, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD197300894, 1-1-1990 SC 31 Dr. Maarten Luther van Seefischereibetrieb
Bako GmbH. uit Büsum, roepletters DMEI, GT 244, 21-5-1990 weer UK 187, 1-1-1991 weer SC 31 resp. 1-1-1992 UK 187, 1-1-1993 SC 31,
9-1997nieuwe 1500 pk.,1104 kw. Caterpillar uit 1997, 11-12-2002 WD 36 Dr. Maarten Luther van O'Flaherty Brothers uit Kilmore Quay, loa
34,10, motor vermogen: 1137 pk., 837 kw., roepletters: EI6612, 10-6-2009 loa. gewijzigd in 38,00. foto's: Henk Perdok
SC 31 Dr. Maarten Luther
in 1985 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 109, ingebouwd met een 1800 pk., 1324 kw. M.A.N. uit 1984,
18-10-1985 ingeschreven als UK 63 Grietje Lummetje van Zeevisserijbedrijf J. van den Berg & zonen uit Urk, afm. 38,75 x 8,01 x 4,36,
GT 432, roepletters: PEKW, 1995 nieuwe 1800 pk., 1324 kw. Caterpillar uit 1995, 11-1-2002 SC 31 Dr. Maarten Luther van
Seefischereibetrieb Bako GmbH. uit Büsum (gebr. Bakker uit Urk), GT 315, motor vermogen: 1500 pk., 1104 kw. roepletters: DIRA. id.
nr. NLD198500737, imo 8421743 foto 1 t/m 5: Henk Perdok 6+7: Johan van Lier.
SC 32 Barbara
in 1947 gebouwd en ingebouwd met een 180 pk. Deutsche Werke, 1947 geregistreerd als SC 32 Barbara van Max Gruhlke Sr. en Jr. uit
Büsum, afm. 14,90 x 4,30 x 2,10, cbm: 59,4, roepletters: DJMB, 1952 eigenaar Willi Kolberg uit Büsum, 1963 eigenaar Alfred Krippner uit
Büsum, 1969 SC 32 Anna van Willie Balschuweit uit Büsum, motor: 150 pk. Mercedes, 1973 verkocht naar Engeland, helaas geen info.
foto's: Alfred Krippner.
SC 32 Cornelia met oude stuurhuis en zonder buiskap. foto: Jörg Nielsen
in 1959 gebouwd bij Scheepswerf Haak in Zaandam b.nr. 869 en afgebouwd bij Machinefabriek v.d. Sande in Breskens, ingebouwd met
een 120 pk. Cummins uit 1959, 18-10-1959 geregistreerd als BR 54 Scheldestroom van J.M. Asard & L.P. Moelker uit Breskens, afm.
17,50 x 4,82 x 2,02, BRT 33,47, 29-8-1967 nieuwe 220 pk., 162 kw. Cummins uit 1967, 22-3-1970 alleen eigenaar J. M. Asard uit
Breskens, 3-1975 HA 54 Jacob Douwe van F. J. Poepjes uit Harlingen, alleen voor de verkoop, 2-1976 TS 2 Stynke Sabine van
D. Fopma uit Midsland, 1-3-1976 nieuwe 225 pk., 166 kw. Samofa uit 1976, 1-1977 opgelegd voor de verkoop, 16-1-1977 SC 32
Cornelia van Jan Mextorft uit Büsum, 17,50 x 4,80 x 2,20, GT 35, roepletters: DIUE, later motor vermogen: 250 pk., 184 kw.
(nieuwe ??), 1-1-1990 opgave ID nr. DEU400770101, 1992 verbouwd bij Hüsumer Schiffswerft in Hüsum o.a. nieuwe kombuis en
buiskap foto 2 t/m: 5: Sjors Bergs
SC 34 Dithmarschen I
in 1969 gebouwd bij Hans M. Hatecke & Sohn in Freiburg (Elbe), ingebouwd met een 200 pk. Deutz, in 1969 geregistreerd
als SX 3, in 1973 SC 34 Dithmarschen I van Walter Courkamp uit Büsum, afm. 18,08 x 5,21 x 2,10, BRT 37,35, GT 46,
roepletters: DIRV, later motor vermoge": 250 pk., 184 kw., in 1994 werd Claudius Courkamp uit Büsum mede eigenaar,
in 1997 werd Claudius alleen eigenaar. id. nr. DEU400790101 foto's: Matthias Kock
SC 35 Jacob Senior
in 1994 gebouwd bij Stocznia Polnocna Northern Shipyard in Gdansk en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam, ingebouwd met
een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1995, 28-4-1995 ingeschreven als SC 35 Jacob Senior van Seefischereibetrieb Hecht GmbH.
uit Hemstedt (Gebr. Snoek uit Urk), afm. 23,93 x 7,00 x 3,65, GT 159, Roepletters: DIRY, id nr. DEU401260101, begin 2012
een algehele onderhoud in Den oever o.a. bij Machinefabriek Luyt een nieuwe achtermast en veel techniek, imo 9056129.
foto's: Henk Perdok
SC 36 Achat
in 1986 gebouwd bij Bootswerft Bieritz GmbH. in Friedrichskoog, afm. 11,06 x 4,22, diepgang; 1,40, GT 15., roepletters; DIVU,
motor vermogen 136 pk., 100 kw., 1986 in de vaart als SC 36 Achat voor Lothar Wilstermann uit Büsum
foto's: Matthias Kock
SC 40 Klaasje
SC 40 Sirius
in 1964 gebouwd bj Scheepswerf van der Molen in Zaandam b.nr. 334 en afgebouwd bij Machinefabriek A. Hoekman in Urk, ingebouwd
met een 310 pk. Kromhout uit 1964, 26-5-1964 geregistreerd als UK 77 Geert van fa. R. Kramer & zn. uit Urk, afm. l.l. 23,75 x 5,84 x
2,66, BRT 78,61, 6-3-1969 UK 277 Geert van dezelfde eigenaar en hermetenopgave loa. 23,75 en BRT gewijzigd 77,22, 23-81971 ZK 2
Twee Gezusters van Y.J. Nienhuis uit Zoutkamp, 28-8-1972 WR 12 Marco Lia van C. Mosk uit Den Oever, 16-6-1980WR 69 Teeuwes Jan
Visser van Gebr. J.G. en G.J. Visser uit Den Oever, 17-6-1981 BRT gewijzigd in 69,93 en motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 12-1986
nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins uit 1986, 8-4-1988 UK 321 Klaasje Johannes van fa. Gebr. de Bruijne uit Urk, 1-6-1988 UK 221
Klaasje Johannes, 4-7-1988 UK 221 Hessel van Urk, 25-11-1988 UK 321 Hessel van Urk, 31-8-1989 UK 121 Hessel van Urk steeds van
dezelfde eigenaar, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD196400953, 7-2-1990 KG 8 Klaasje Johannes van Gebr. Bout B.V. uit Colijnsplaat, 19-3-
1990 UK 121 Hessel van Urk van fa. Gebr. de Bruijne uit Urk, 1990 verbouwd oa. stuurhuis en kombuis en ingekort i.v.m. Duitse
visserij regelgeving (steven afgeplat), 9-10-1991 NC 324 Klaasje van Fischereibetrieb Hendrka Maria GmbH., loa. 23,61, GT 81,
roepletters: DFMP en een nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1991, 1-4-1992 loa. gewijzigd in 23,96, 1-5-1992 GT gewijzigd in 86,
18-10-1994 opgelegd in Rotterdam op verzoek van de bank, 7-8-1995 SC 40 Klaasje van Redmann Seefischereibetrieb GmbH. uit
Büsum, 6-12-1999 eigenaar A.C. Posthumus K.G. (Hippolytushoef), 1-1-2006 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania vabis uit 2005, 10-9-
2007 SC 40 Sirius van Fischereibetrieb Sirius GmbH. (Deense eigenaar), id. nr. DEU002020300.
foto 1+2: Henk Perdok 3 t/m 6: Matthias Kock
SC 41 Osterems
in 1991 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b. nr. 133, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. M.W.M. uit
1991, 12-7-1991 ingeschreven als SC 41 Osterems van WIKO Seefischerei GmbH. uit Büsum, afm. 23,99 x 6,70 x 4,00, GT 167,
roepletters: DIQR, id nr. DEU401160101, 2006 eigenaar Waddenmeerfischerei GmbH. uit Büsum ( Maarten en Max Drijver),
7-09 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi, 13-2-2012 BM 41 Sarah Louise van Vedahaven Ltd. (Langdon & Philip) uit Brixham,
roepletters: 2FGY3, afm. e.d. ongewijzigd. foto's: Henk Perdok
SC 42 Westerems
in 1991 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b. nr.134, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. M.W.M. uit 1991,
27-7-1991 geregistreerd als SC 42 Westerems van Wiko Seefischerei GmbH. uit Büsum, afm. 23,97 x 6,75 x 4,00, BRT 108,82, GT 170,
roepletters; DIQN, id nr. DEU401170101, 2-1999 nieuwe verschansing op achterschip, 28-9-2004 SCH 20 Westerems van P. Knoester
Jz. B.V. uit Scheveningen (Jaczon), GT 160, roepletters: PHBS, 2-2005 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi S6A uit 2004 bij Maaskant
in Stellendam, 5-4-2006 HD 36 Volharding van Rederij Zijlstra uit Den Helder, GT 167. foto's: Henk Perdok
SC 43 Anna Catharina
in 2003 gebouwd en afgebouwd bij V.H.B. Marine in Antwerpen b.nr. 0982, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 2002,
4-2-2003 casco te water, 16-4-2003 geregistreerd als SC 43 Anna Catharina van F.B. Anna Catharina K.G. uit Büsum, (eig. G.J.
Posthumus uit Hippolytushoef), afm. 22,74 x 6,00 x 2,30, GT 83, roepletters: DIQQ, id. nr. DEU401330101, 6-2013 nieuwe 300 pk., 200
kw. Scania DI-12 59M uit 2013 bij Sandfirden Technics in Den Oever. foto's 1+2: Mark Meijer 3 t/m 6: Matthias Kock
SC 44 Klaus Groth
in 1959 gebouwd bij Scheepswerf Hijlkema in Martenshoek b.nr. 2/69, iingebouwd met een 275 pk. Industrie uit 1959, 28-12-1959
ingeschreven als UK 61 Acht Gebroeders van fa. J. van den Berg & zn. uit Urk, afm. 25,28 x 6,03 x 2,70, BRT 79,23, 21-3-1968 UK 274
Willem Senior van Gebr. de Boer uit Urk, 23-5-1972 andere motor: 395 pk., 283 kw. Industrie uit 1962, 9-4-1973 UK 56 Willemina van
fa. K. Wakker & zn. uit Urk, 31-12-1976 gesaneerd, 1-11-1977 SC 44 Orchidee van Johann Friedrich Biereck uit Büsum, daarna SC 44
Klaus Groth van Henry Jasper uit Büsum, daarna eigenaar Ernst Willi Hamann uit Büsum, afm. 24,55 x 6,02 x 3,16, GT: 81, motor: 250
pk., 184 pk., MTU-Mercedes, roepletters: DIUC, 1-1-1990 opgave id nr. DEU400810101, 19-12-1996 vermogen: 300 pk., 221 kw., 2-1-
2013 eigenaar Stefan Kock uit Friedrichskoog. foto 1 t/m 4 + 6: Matthias Kock 5: Henk Perdok
SC 45 Bussard II
in 1947 in Töning gebouwd, 8-4-1947 casco te water, in 1947 ingeschreven als SC 45 Bussard II van Walter Domscheit
uit Büsum, afm. 15,40 x 4,50 x 1,80, roepletters: DJNE, motor: 184 pk., 135 kw. Henschel, latere eigenaar Heinz Domscheit
uit Büsum, 30-6-1993 uitgeschreven, vekocht en eerst volledig gerenoveerd bij Reimer Landber Werft in Büsum, daarna
naar Gran Canaria en aldaar in de vaart als 6GC 1-10/2004 Bussard t.b.v. toeristische vaartochten. id. nr. DEU400820101
SC 45 Marijtje Keuter
in 1994 gebouwd bij Stocznia Odra in Szczecin (Stettin) b.nr. TB665/01 en afgebouwd bijmaaskant in Stellendam b.nr. 516,
ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1995, 15-5-1995 ingeschreven als SC 45 Marijtje Keuter van Seefischereibe-
trieb Hecht uit Hennstedt (gebr. Snoek uit Urk), afm..23,93 x 7,00 x 3,65, BRT 98,20, GT 159, roepletters: DIYA, id nr. DEU4012
70101, 1992 tenaamstelling Seefischereibetrieb Snoek K.G., 1-1999 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1998, begin 2012
groot onderhoud in Den oever o.a. een nieuwe achtermast bij Machinefabriek Luyt, imo nr. 9056131. foto's: Henk Perdok
SC 54 Schwalbe
in 1968 gebouwd bij Schiffswerft Gebr. Schlömer in Oldersum b.nr. 183, ingebouwd met een 200 pk., 140 kw. S.K.L., in 1968 geregi-
streerd als SC 54 Schwalbe van Simon Paulsen uit Büsum, af,. 17,77 x 5,20 x 2,50, BRT 35,09, roepletters: DJHS, in 1984 een neiuwe
220 pk., 162 kw. D.A.F. uit 1984, 1-1-1990 opgave id nr. DEU400840101, 26-3-1991 HV 3 Vinnie Runge van Kim Gunnar Runge uit
Skærbæk, GT 41,20, BRT 27,72, roepleters: OVIY, motor vermogen: 224 pk., 165 kw. en voorzien van nieuwe hydrauliek 30-11-1991
SC 54 Schwalbe van Simon Paulsen, 1-1-1992 HV 3 Vinnie Runge van Kim Gunnar Runge, 31-10-1997 loa. gewijzigd in 17,20, 23-12-
1997 HG 17 Emma van Gunnar en Valur Mørk Valsson uit Hirtshals, in 1998 een keer gezonken en gelicht, 15-2-1999 HV 26 Emma van
Rømø Værft og Maskinfabrik ApS.in Rømø en Kristian Madvig Sørensen uit Skærbæk, motor vermogen: 274 pk., 202 kw., 5-1-2000 HV
26 Kit van Carsten Lassen uit Rømø, 4-5-2000 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 17-10-2000GT gewijzigd in 43,10, 14-6-2004 HV
26 Viktor van Hans Frederik Krogh, Gram en Niels Offer Kobberholm uit Esbjerg, 25-6-2004 E 26 Viktor van dezelfde eigenaars, 20-9-
2008 RI 568 Juli-Ane II van Verner Møller Jensen uit Hvide Sande, 11-11-2009 uitgeschreven en gesloopt in Grenaa.
foto 1 : coll. Frits Aalderink 2: coll. Matthias Kock
SC 58 Thor
in 2003 heeft Scheepswerf Welgelegen voor eigen rekening een voorraad casco laten bouwen bij Malbo Yard in Wroclaw (Polen), in 2004
kocht Yske Nienhuis uit Zoutkamp de casco en liet het afbouwen bij Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog en zou in de vaart komen als ZK
3, maar tijdens de afbouw werd de kotter doorverkocht aan Stefan Kock uit Dieksanderkoog en Robert Ahnfeldt uit Neustadt (an der Ostsee),
ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Scania uit 2005, 7-6-2005 ingeschreven als SC 58 Thor van Ahnfeldt & Kock OHG uit Büsum, afm. 19,96
x 5,80 x 2,60, GT 69, roepletters: DIRS, ID nr. DEU401340101. foto 1+2: Lucas Buikema 3 t/m 5: Matthias Kock 6 t/m 9: Hylke Smits
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
'