LO (Lauwersoog)
LO 1 Geja
in 1922 gebouwd bij Scheepswerf de Boer in Oude pekela, in de vaart als beurtschip, 6-1977 WSW 2 Maria Elizabeth van C. Fondse,
afm. 26,17 x 5,04 x 1,40, BRT 45,68, 8-1978 LO 1 Geja van J. & G. de Vries uit Zoutkamp, 1-1981 andere motor: 180 pk., 133 kw. D.A.F.
uit 1974, 1988 alleen eigenaar G. de Vries uit Zoutkamp, 1-1-1989 opgave id nr. NLD192200217, 12-1989 motor vermogen: 218 pk.,
161 kw., 6-8-1992 uitgeschreven. foto 1: Sikke Wielstra 2: J.v.d. Veen
LO 1 Stormvogel
in 1988 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Volharding in Stavoren, 10-1988 ingeschreven als HA 8 Stormvogel van H. Teerling uit
Harlingen, ingebouwd met een 170 pk., 125 kw. D.A.F. b.jr. 1988, afm. 20,20 x 5,25 x 1,80. GT:50, roepletters: PHUX, in 1995 nieuwe
250 pk., 184 kw. D.A.F. uit 1995, in 1996 is de kotter onder SI klasse gebracht en hermeten, GT nu 50, 7-2001 motor gegevens
gemuteerd; nu 249 pk., 183 kw. Volvo Penta. bouwjaar onbekend, 6-2003 voor portaalmast gebroken en nieuwe geplaatst, 12-2006
verkocht aan D. Visser uit Paesens, die de kotter bij Machinefabriek Miedema in Dokkumer Nieuwe Zijlen laat vernummer in LO 13, maar
wordt 2-2-2007 eerst ingeschreven als LO 1 Stormvogel omdat de oude LO 13 nog staat ingeschreven en nog van eigenaar moet
verwisselen , lasletter 3 staat er dus al wel op, tevens is er weer een nieuwe enkele mast opgekomen, 17-5-2010 ingeschreven als LO
13 Stormvogel van Visserijbedrijf Visser B.V. uit Paesens. foto's: Henk Perdok
LO 3 Bornrif
in 1992 in Enkhuizen gebouwd, ingebouwd met een 132 pk.,97 kw. D.A.F. uit 1991, 10-6-1994 ingeschreven als IJM 5 Corrie van W. van
der Heijden, loa. 9,98, BRT 15, id nr. NLD199201864, 13-11-1998 hermeten; thans loa. 10,22 en opgave GT 10, 29-10-2004 LO 3 Bornrif
van fa. Drieactief uit Noordhorn, 20-8-2007 YE 3 Bornrif van Ph. Sinke Oesterkweek B.V. uit Yerseke. foto's: Henk Perdok
LO 3 Dasyatis
in 1977 gebouwd als sloep, 25-5-1993 geregistreerd als IJM 232 Nw-Tien van J. Blokker uit IJmuiden, afm. 9,97 x 3,95 x 1,22, BRT 4,00,
motor: 80 pk., 59 kw. D.A.F. uit 1987, ID. nr. NLD197701774, 24-11-1998 hermeten: nu loa. 11,05 en opgave GT 7, 2002 in eigen beheer
verbouwd en ingericht t.b.c. staandwant visserij, 28-7-2006 UK 141 Jansje van Hessel Hakvoort uit Urk, 2008 nieuwe 80 pk., 59 kw. John
Deere uit 2008, 2010 gekocht door Mente van der Heide uit Noordhorn en eerst verbouwd door P.W. Allround Scheepsservice Groningen uit
Enumatil, 1-2-2011 LO 3 Dasyatis van Mente v.d. Heide uit Noordhorn, roepletters: PG8021. foto's: Henk Perdok
LO 4 Rana
in 1960 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. van Nugteren, Amsterdam, in 1962 geregistreerd als EB 44 Gerrie van Aalt Petersen Jr. uit
Elburg, ingebouwd met een 80 pk. Gardner uit 1961, afm. 13,50 x 3,94 x 1,52, BRT 20,85, in 1965 een nieuwe 75 pk. Gardner-Kromhout,
1-1968 HK 4 van H. & W. de Haas uit Harderwijk (schip heeft geen naam), 7-1977 is de kotter uitgeschreven omdat het niet
bedrijfsmatig in gebruik was, in 1992 een nieuwe 120 pk., 88 kw., Iveco uit 1992, 8-2-1994 LO 4 Rana van H. Heerma uit Lauwersoog,
11-1998 hermeten, opgave GT 13, later is de achter portaalmast verwijderd en het hekwerk doorgetrokken op achterschip, 3-2013 een
nieuwe 120 pk., 88 kw. John Deere type 6068DFM uit 2012 ingebouwd bij Fred v.d. Broek in Lauwersoog. foto's: Henk Perdok
LO 5 Eeltje Jan
in 1927 gebouwd bij Scheepswerf Ferus Smit in Foxhol als beurtschip i.o.v gebr. Wildeman uit Nieuwe Schans, afm. lengte over de steven
22,50 mtr., breedte over de spanten 4,00 mtr., holte 1,22 mtr, laadvermogen: even beneden de 50 op het ijk aldus vlgs. beschrijving en
contract van de bouw, in 1955 ingericht voor de garnalenvisserij en 26-5- 1955 ingeschreven als WL 5 Linquenda van M. de Vries, afm. 23,20
x 4,09 x 1,70, BRT 26,72, 6-5-1960 nieuwe 100 pk. D.A.F. uit 1960 en hermeten: nu 18,76 x 4,02 x 1,21, 21-3-1965 OL 5 Zeearend van A.
Zijlsta, 22-4-1967 nieuwe 120 pk. D.A.F. uit 1967, 8-1979 LO 5 Eeltje Jan van J.E. de Vries uit Engwierum en een andere motor t.w. een 120
pk. D.A.F. uit 1974, 3-6-1985 nieuwe 169 pk., 124 kw. D.A.F. uit 1984, 1-9-1989 opgave id nr. NLD192700221, 2-2000 nieuwe stuurhuis,
24-11-2003 opgave roepletters: PF4044, 2-2011 bij Scheepswerf Welgelegen in Leeuwarden een nieuwe 169 pk., 124 kw. Mitsubishi type
6024TCM serie nr. 416276 uit 2011. (contract en beschrijving voor de bouw als vrachtschip aanwezig: gekregen van de vroegere eigenaar
Wildeman) foto: 1+2: met oude stuurhuis. foto's: 1 en 3 t/m 6 Henk Perdok. 2: Rienk Nadema
LO 7 Zwerver
in 1957 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Hem in Zaandam (Haak), ingebouwd met een 240 pk. B. & W. Alpha uit 1957, 9-5-1957
geregistreerd als UK 22 Dirkje van fa. R. Brands & zn. uit Urk, afm. 23,63 x 5,72 x 2,67, BRT 69,73, 11-2-1959 eigenaar J. Brands uit Urk,
1-12-1966 nieuwe 480 pk., General Motors uit 1966, 19-2-1969 TX 40 Geeske van Gebr. de Vries uit Oudeschild, 24-11-1978 HA 74 Treasie
van M. van der Veen uit Harlingen, 25-6-1980 opgelegd voor de verkoop, 10-1980 opgelegd voor de verkoop, 10-1980 LO 7 Zwerver van C.
Zijlstra uit Dokkum, 22-5-1981 verbouwd o.a. nieuwe stuurhuis en hermeten: BRT 71,86, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 19-2-1982 ARM
27 Forra maria van L.W. Blaas en Co. uit Arnemuiden, 16-7-1984 UK 4 Lummy van Zeevisserij Mij., Ichtus B.V. uit Urk, 1985 nieuwe 300 pk.,
221 kw. Caterpillar uit 1984, 2-9-1985 WR 40 Simetje Jacoba van M. Lont uit Den Oever, 1-1-1989 opgave id nr. NLD195700691, 4-9-1990
ZK 40 Morgenster van Noordzeevisserijbedrijf Wilma B.V. uit Urk, 16-2-1994 tenaamstelling De Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 2-1995 opgave
GT 78 en tenaamstelling Visserijbedrijf de Rousant B.V., 1-1997 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1996, 1999 hermeten: 23,63 x 5,70
x 2,81, 9-2011 verhuurd aan J. Korf uit Urk, 11-2013 aangekocht door J. Korf, 6-1-2014 UK 166 Limanda van J. Korf uit Urk
foto 1: n.n. 2: Cor Zijlstra
LO 7 Zwerver
in 1983/84 gebouwd bij Scheepswerf Akkerman in Nieuw Beerta en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met
een 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1983, 28-3-1984 geregistreerd als LO 7 Zwerver van Cor Zijlstra uit Dokkum, afm. 20,74 x 6,00 x
3,04, GT 69, roepletters: PIZH, 7-1985 YE 25 Biem van J. Salm & zoon uit Yerseke, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD198300762 30-8-1990 WK
119 Reuzen Jan van H. Poelkamp uit Workum en P.J. Broersen uit Grootebroek, tevens verlengd: loa. 23,84 en GT 81, roepletters: PHAC,
1991 H. Poelkamp alleen eigenaar, 14-4-1992 GY 119 Giant John van G.J. Fishing Co. Ltd. uit Grimsby (H. Poelkamp), afm. 23,60 x 6,05 x
2,32, GT 96, roepletters: MPVF5, id. nr. GBR000B12885, 2000 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania uit 2000, 1-9-2005 GY 119 Deo Volente van
Deo Volente Fishing Co. Lts. uit Hull (Arie de Niet uit Anna Jacoba Polder), tevens verbouwd, achterportaal weggehaald en nieuwe
schoorsteen mast op stuurhuis, stilgelegd in Yerseke, omdat de juiste documenten nog niet in orde zijn, 17-12-2007 executie veiling, later
eiegenaar Vusserijbedrijf A.S. de Niet uit Sint Philipsland, 2-2014 bij Scheepswerf Van Os in Yerseke vernummerd in TH 119.
foto: Cor Zijlstra
LO 7 Zwerver
in 1963 gebouwd en afgebouwd bij Werf Bocher in Zeebrugge, ingebouwd met een 220 pk., 162 kw. Bolnes uit 1962, 1-11-1964 geregistreerd
als Z 402 Atlantis van PVBA. Rederij Gebr. Vantorre uit Heist aan Zee, afm. 23,78 x 6,10 x 2,65, BRT 70,33, 5-79 tenaamstelling Rederij
Atlantis PVBA. uit Knokke Heist, 1984 BRT gewijzigd in 69,97, in 1986 O 402 Atlantis van Rederij Atlantis PVBA. uit Knokke Heist, in 1988 N
402 Yvette van N.V. Mare Nostrum uit Koksijde, in 1989 kreeg het de naam De Norma van dezelfde eigenaar en werd het verbouwd, o.a.
nieuwe stuurhuis en werd het achterschip dichtgebouwd, hermeten: loa. werd 23,78, tevens een nieuwe 283 pk., 208 kw. Caterpillar uit
1989, in 1994 tenamstelling N.V. Marjon uit De Haan, 1997 een nieuwe 283 pk., 208 kw. Cummins en opgave GT 97, 8-1998 werd N.V. Valta
uit De Haan de eigenaar, 3-99 De Norma (ex. N 402) van BVBA Christoph uit Brugge, 2-4-99 werd het N 782 De Norma van N.V. Valta,
4-2000 tenaamstelling BVBA. Rederij Jacomina uit Oostende, 12-5-2000 kocht Visserijbedrijf De Rousant uit Lauwerzijl de kotter en werd het
opgelegd voor de verkoop, 18-1-2001 ZK 64 De Norma van Visserijbedrijf De Rousant uit Lauwerzijl, 8-2-2001 LO 7 Zwerver van Exploitatie
LO 7 uit Dokkum (Cor Zijlstra), 12-2002 motor vermogen 300 pk., 221 kw., 9-2008 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi bij Hoekman
Shipbuilding in Urk, id. nr. BEL044021963 foto 1 t/m 10: Henk Perdok 11: Gerold Conradi
LO 8 Zeester
van de voorgeschiedenis is weinig bekend, het zou in 1921 zijn gebouwd als zolderschuit, gekocht door fa. Visser uit Zoutkamp
(jaartal niet bekend), die het hebben verbouwd als schelpenzuiger, daarna als dek zuiger, toen even te koop opgelegd, maar
wederom verbouwd nu als kokkelzuiger en in de vaart als LO 13 van D. Visser uit Paesens, toen er een nieuwe LO 13 kwam, heeft het
nog dienst gedaan als kokkeljager, weer later is het ca.8.20 mtr. ingekort en ingericht voor de garnalenvisserij, afm. nu l.l. 24,00 x 5,20
x 1,40, BRT 43, motor 280 pk., 206 kw. Scania Vabis b.jr. 1974, 10-1983 in de vaart als LO 8 Zeester van D. Visser uit Paesens, eind 80
er jaren was het plan om het schip te verbouwen en te vernieuwen, op het achterschip werd de railing verhoogd, schip uiteindelijk
opgelegd, 21-5-1990 werd het nog TX 27 Lida Marco van H. Hutjes uit Oudeschild, 27-9-1990 weer uitgeschreven (waarschijnlijk
papieren nummer), schip is uiteindelijk gesloopt. foto: Sikke Wielstra
LO 8 Trijntje
in 1995 gebouwd en afgebouwd bij Sandfirden Technics in Den Oever, ingebouwd met twee Valmet motoren, totaal 300 pk., 221 kw.,
2-10-1995 ingeschreven als LO 8 Trijntje van Visserijbedrijf D. Visser B.V. uit Paesens, afm. 20,06 x 6,50 x 1,42, diepgang: 0,84, GT 51,
roepletters: PIBJ, id nr. NLD199501939, 5-9-1997 hermeten na verlenging, loa nu 22,06 en GT 56, 4-2000 eigenaar L. Visser uit
Paesens, 2002 nieuwe achter portaalmast. foto 1 t/m 4 +6: Henk Perdok 5: Peter Visser (LO 13) 7+8: Discolo
LO 9 Aaltje
in 2001 gebouwd bij VHB Marine in Antwerpen, in eigen beheer afgebouwd bij Machinefabriek Miedema in Dokkumer Nieuwe Zijlen,
ingebouwd met twee Sisu diesel motoren: totaal 152 pk., 112 kw. uit 2001, 12-4-2002 geregistreerd als LO 9 Aaltje van Visserijbedrijf
Visser B.V. uit Paesens, afm. 14,99 x 7,00 x 1,06, GT 19, id nr. NLD200102643, 5-2002 met 3 meter verlengd en een nieuwe kop,
7-2002 achterschip verbouwd o.a. de tunnels, 1-1-2003 opgave roepletters: PF6233, 10-1-2011 pas hermeten: loa. 17,70, GT 39,
motor vermogen 249 pk., 183 kw., 4-6-2013 GM 6 Aaltje van Gebr. Timmerman uit Genemuiden. foto 1+2: voor verbouwing
foto 1: Rienk Nadema 2: Jan van der Veen 3 t/m 6: Henk Perdok 7+8: Ed Vroom
LO 10 Hoop Op Zegen met oude stuurhuis met nieuwe stuurhuis
LO 10 De Volharding
in 1930 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Harlingen als beurtvaartschip, later visserij en eerst als HA 97 Friesland
van L.P. Veltman uit Harlingen, motor: 75 pk. Deutz uit 1962, afm. 23,24 x 4,02 x 1,66, BRT 51,08, 10-1972 tijdelijk in dienst t.b.v. sport-
visserij, 7-1974HA 25 Drie Gebroeders van S. Cousijn uit Harlingen, verhuurd aan A.P. Leuschel uit Harlingen, 12-3-1976 TX 35 Luctor
et Emergo van fa. A.A. Blom & Schagen uit Oudechild en een andere motor: 168 pk., 124 kw. D.A.F., 12-1976 tenaamstelling: fa. Blom
en Schagen uit Oudeschild, 11-1979 TX 35 Zeester van J. Hutjes uit Den Burg, 2-1987 LO 10 Hoop op Zegen van F. Sloot uit Anjum, 1-9-
1989 opgave id nr. NLD193000228, 3-1996 nieuwe stuurhuis, 6-1999 andere motor : 211 pk., 155 kw. D.A.F. uit 1991, 11-8-1999
opgave GT 39, 13-5-2003 LO 10 De Volharding van T. Sloot uit Anjum, roepletters: PF4078, 6-2005 nieuwe kop bij Scheepswerf
Welgelegen in Lauwersoog, oude was beschadigd na een aanvaring, 2010 tenaamstelling De Volharding LO 10, Anjum( F. Sloot)
31-5-2011 machinekamer uitgebrand. foto 1: R. van Sloten 8: Gert Jan Verbeek 2 t/m 7 en 9: Henk Perdok
LO 13 Catjan
in 1986 is de mechanische kokkelvisser gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Greuns in Leeuwarden b.nr. 5940, ingebouwd met
twee Scania Vabis motoren van 1986, elk 296 pk.,218 kw., 7-1986 geregistreerd als LO 13 Catjan van Visserijbedrijf D. Visser B.V. uit
Peasens, afm. 43,70 x 11,80 x 1,60, BRT 143,49, GT: 311, een aantal jaren later is de brug verlaagd, 9-8-1994 HA 117 Missouri van
Mosselkwekerij BRU 40 uit Bruinisse en twee nieuwe Guascor motoren van 1987 elk 415 pk., 305 kw.,13-7-1995 TX 63 Verwachting van
Lenger Seafoods uit Harlingen, 23-3-1994 motor vermogen 829 pk., 610 kw., 24-7-1998 motor vermogen 543 pk., 400 kw., 2-1999 twee
nieuwe Scania Vabis motoren van 1998 van elk 272 pk., 200 kw., 30-1-2004 motor vermogen elk 552 pk., 406 kw., 4-2005 verbouwd
voor een nieuwe mosselproject, de mechanische kokkelvisserij is per 2005 verboden, in 2009 tenaamstelling Lenger Seafoods Visserij
B.V. uit Yerseke, id. nr. NLD198600232, imo 8805901 foto 1: Rienk Nadema 2: met verlaagde brug: Sikke Wielstra
LO 13 Catjan
in 1994 gebouwd bij Scheepswerf Friesland in Lemmer b.nr. 50 en afgebouwd bij Sandfirden Technics in Den Oever, ingebouwd met
twee Scania Vabis motoren; totaal 579 pk., 426 kw. uit 1994, 9-8-1994 geregistreerd als LO 13 Catjan van Visserijbedrijf D. Visser B.V.
uit Paesens, afm. 44,50 x 12,00 x 1,50, diepgang 1,160, GT 247, roepletters; PDJO, id nr. NLD199401871, 1-1-2005 i.v.m. verbod op de
mechanische kokkelvisserij opgelegd voor de verkoop, 1-1-2007 uitgeschreven, 8-2011 verkocht aan Christiaansen Fracht-Schiffahrt en
komt als vrachtschip in bedrijf tussen de Duitse wadden eilanden en vaste land b.V. vervoer van zand en bouwmaterialen, maar wordt
eerst verbouwd (o.a. dek vlak gemaakt, motor aangepast i.v.m. eisen Duitse GL BG Verkehr) bij Sandfirden Technics in Den Oever, imo
nr. 9112454. foto 1+2: Henk Perdok 3+4: Peter Visser (LO 13)
LO 13 Stormvogel
in 1988 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Volharding in Stavoren, 10-1988 ingeschreven als HA 8 Stormvogel van H. Teerling uit
Harlingen, ingebouwd met een 170 pk., 125 kw. D.A.F. b.jr. 1988, afm. 20,20 x 5,25 x 1,80. GT:50, roepletters: PHUX, in 1995 nieuwe
250 pk., 184 kw. D.A.F. uit 1995, in 1996 is de kotter onder SI klasse gebracht en hermeten, GT nu 50, 7-2001 motor gegevens
gemuteerd; nu 249 pk., 183 kw. Volvo Penta. bouwjaar onbekend, 6-2003 voor portaalmast gebroken en nieuwe geplaatst, 12-2006
verkocht aan D. Visser uit Paesens, die de kotter bij Machinefabriek Miedema in Dokkumer Nieuwe Zijlen laat vernummer in LO 13, maar
wordt 2-2-2007 eerst ingeschreven als LO 1 Stormvogel, omdat de oude LO 13 nog staat ingeschreven en nog van eigenaar moet
verwisselen , lasletter 3 staat er dus al wel op, tevens is er weer een nieuwe enkele mast opgekomen, 17-5-2010 ingeschreven als
LO 13 Stormvogel van Visserijbedrijf Visser B.V. uit Paesens. foto's: Henk Perdok
LO 14 Fetske
in 1921 gebouwd bij Scheepswerf Bodewes "Gruno" in Foxhol, waarschijnlijk als vrachtscheepje, 15-3-1946 voor de eerste
keer ingeschreven als visersschip t.w. BRU 30 Volharding van J.H. Jumelet uit Bruinisse, motor: 20 pk. Berlet, afm. 21,61
x 3,72 x 1,68, BRT 35,98, 10-8-1951 een andere motor: 50 pk. Kromhout, 2-3-1954 andere motor: 165 pk. General Motors,
15-1-965 een nieuwe 165 pk. General Motors uit 1964, 6-8-1973 BRU 41 Volharding van J. Stouten uit Bruinisse, 7-11-1977
andere motor: 180 pk., 132 kw. General Motors uit1969 en eigenaren D.J. & P. Jumelet uit Bruinisse, 3-1979 TH 16
Pieternella Johanna van J. Bout uit Tholen, 5-6-1979 KG 11 Albatros van Zeevishandel de Eendracht, 10-1979 eigenaar
Padmos uit bruinisse, 14-12-1979 TH 7 Albatros van A.P. Baaij uit Tholen, 5-2-1980 TH 16 Pieternella Johanna van J.A. Bout &
Kers uit Tholen, 9-10-1980 alleen eigenaar J. A. Bout uit Tholen, 10-12-1981 TX 8 Cornelia Jolanda II van D. Krijnen Jr. uit
Oudeschild, 5-1982 ZK 8 Bjorn van H. Oortwijn uit Zoutkamp, 4-1983 andere motor: 174 pk., 128 kw. General Motors uit
1978, 25-11-1988 motor vermogen; 172 pk., 127 kw., 25-10-1989 LO 14 Nienke van D. Visser uit Paesens, 2-3-1990 LO 14
Fetske van J. Visser uit Peasens, 11-8-1999 ogave GT 35, 1-2000 verbouwd o.a. nieuwe portaal mast, 2002 kop verhoogd,
10-11-2003 opgave roepletters: PH9712, 2004 achtermast verwijderd en nieuwe sierpijp op stuurhuis geplaatst, 2005 eigenaar
verhuist naar Dokkum. id. nr. NLD192100234. (vanaf foto 2: verhoogde kop en nieuwe portaal mast, vanaf foto 3 met sierpijp)
foto's: Henk Perdok
LO 15 Johannes Post
in 1926 als beurtschip gebouwd bij Scheepswerf Gebr. de Boer in Lemmer, eigenaar fa. Leemboer in Sneek, 29-6-1948 geregistreerd
als TM 34 Telegraaf van J. Nieboer & zn. uit Termunterzijl, afm. 22,60 x 4,20 x 1,65, motor: 40 pk. Kromhout-Gardner, tevens garnalen-
drogerij, 18-7-1951 DZ 16 Telegraaf van J. Nieboer uit Delfzijl, 22-2-1956 tenaamstelling fa. Nieboer & zn. uit Delfzijl, 20-4-1956 DZ 8
Telegraaf van B. Nieboer & zn. uit Delfzijl, 7-8-1958 hermeten: 18,66 x 3,93 x 1,51 en een nieuwe 116 pk. Deutz uit 1958 (agesteld op
90 pk.), naam schip gewijzigd in "Georgine" , 5-12-1961 DZ 9 Johanna van C. Bosker uit Farmsum, 10-6-1963 ZK 16 Gezina van
H. Lindemuller uit Zoutkamp, 19-4-1972 UQ 2 Annie van Th. J. van der Molen uit Usquert en een andere motor t.w. een 165 pk., 121 kw.
Scania Vabis uit 1967, 29-3-1967 LO 4 samenwerking van B. Wolters uit Zoutkamp, 27-5-1980 HA 44 Hoop op Zegen van G. de Waal
uit Harlingen en een andere motor: 130 pk. Scania Vabis uit 1973, later voorzien van nieuwe verschansing en hekwerk, 1984 andere
motor t.w. een 166 pk., 124 kw. D.A.F. uit 1976, 8-1988 LO 15 Johannes Post van M. Post uit Paesens, en een andere motor t.w. 132
pk., 97 kw. D.A.F. uit 1986, 7-1991 ZK 4 Bornrif van B. Wolters uit Zoutkamp, 29-10-1996 ZK 41 Bornrif van Visserijbedrijf de Rousant
B.V. uit Lauwerzijl, 11-1998 hermeten: opgave GT 30, BRT was 46,30, 8-3-1999 ZK 4 Bornrif B. Wolters uit Zoutkamp, 25-11-1999 ZK 41
Bornrif Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 17-8-2001 nieuwe 151 pk., 111 kw. Caterpillar uit 2001, 2-10-2001 WR 56 Balgzand
van Visserijbedrijf Boko vof., uit Den Oever (Ten Bokkel & Kooij) 12-12-2003 ST 2 Jelle Sjoerd van vof. J. Zwaan & zn. uit Stavoren,
1-2006 i.v.m. vervanging ST 1, ontmanteld en opgelegd bij de Elburger Scheepswbemiddeling in Elburg, 2-3-2006 uitgeschreven,
2-2009 verkocht aan Aannemersbedrijf Bijleveld Maritiem uit Zeist en komt in de vaart als werkboot "Jelle Sjoerd", ligt alweer (3-2011)
een tijd te koop in Elburg. foto's: Sikke Wielstra
LO 15 Johannes Post
in 1979 gebouwd bij Venema in Hoogezand en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met een 131 pk., 96 kw.
Scania Vabis uit 1979, 2-1980 geregistrerd als LO 2 Waddenzee van I.J. Nienhuis uit Zoutkamp, afm. 15,20 x 4,22 x 1,93, BRT 22,38,
7-1981 ZK 2 Waddenzee van dezelfde eigenaar, 12-1981OL 2 Waddenzee van A. Steegstra uit Paesens, 2-1985 ZK 4 Bornrif van Benny
Wolters uit Zoutkamp,1-9-1989 opgave id nr. NLD197900574, 15-1-1992 LO 15 Johannes Post van M. Post uit Paesens, 2-11-1998
verlengd thans afm. 18,20 x 4,20 x 1,78, GT 25, 1-2000 andere motor: 238 pk., 175 kw. Volvo Penta uit 1979, opgave roepletters:
PF3908, 1-2010 gereviseerde 238 pk. 175 kw.Mitsubishi bij Fred v.d. Broek in Lauwersoog, 1-2001 een dezelfde gereviseerde.
foto 1+2: voor verlenging foto's: Henk Perdok
LO 17 Linquenda
in 1899 gebouwd als beurtschip als type klipper in Stormpolder., afm. 17,74 x 4,81 x 1,65, BRT 38,20, motor; 35 pk. Industrie, het scheepje
werd gekocht van A. van Doorn uit Assel en (maar dat is niet zeker) werd ingericht voor de schelpdiervisserij onder een ZZ nummer
(Zierikzee), 11-11-1948 YE 75 Flevo van C.L. Bom uit yerske, 17-9-1952 andere motor: 165 pk., G.M.C. uit 1943, 23-4-1954 HA 37 Flevo van
J. van Es uit Harlingen als garnalenvisser en werd gebruikt t.b.v. mosselkwekerij, later is er een nieuwe steven voor gebouwd, 21-3-1962
hermeten; afm. 22,14 x 4,82 x 1,64, BRT 46,32, 17-12-1962 HA 17 Stella Maris van gebr. L.P. en P.R. Veltman uit Harlingen, 29-7-1963 HA 17
Flevo van dezelfde eigenaren, 27-1-1964 HA 17 Stella Maris nog van dezelfde eigenaren, 12-4-1965 nieuwe 150 pk. General Motors uit 1965,
17-4-1967 alleen eigenaar P.R. Veltman uit Harlingen, 3-1977 motor vermogen: 180 pk., 132 kw., 23-3-1978 nieuwe 240 pk., 177 kw. General
Motors Detroit uit 1978, 1979 motor vermogen: 170 pk., 125 kw., 27-2-1980 WR 171 Gea Catherina van J. Jorna uit Den Oever en een nieuwe
170 pk., 125 kw. General Motors uit 1978, 1-1983 opgelegd voor de verkoop, 25-1-1989 gekocht door gebr. Jetze en Meindert Post uit Den
Oever, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD189900729, 1-11-1990 LO 17 Linquenda van M. Post uit Moddergat, 2-11-1998 hermeten loa. 22,04 en
opgave GT 42, 2-1999 verbouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder o.a. voorzien van een buiskap en een nieuw stuurhuis, nieuwe 300 pk.,
221 kw. Volvo Penta uit 1999 en onder S.I. klasse gebracht, 5-9-2000 GT gewijzigd in 48, 1-2014 bij Shipdock Draaisma in Franeker een
nieuwe 300 pl/. 221 kw. Doosan uit 2014 foto's: Henk Perdok foto 4: Bart van Nieuwenhuizen
LO 20 Zwarte Arend
in 1987 gebouwd bij Scheepswerf van der Werff & Visser in Irnsum en afgebouwd bij Fred van der Broek in Lauwersoog, ingebouwd met een
182 pk., 134 kw. Scania Vabis uit 1987, 1-2-1988 officieel ingeschreven in visserij register als LO 20 Zwarte Arend van P.L. Visser uit
Moddergat, afm. 19,60 x 5,75 x 1,92, GT. 54, roepletters: PIZQ, 4-1999 motor vermogen 255 pk., 188 kw., in 2001 een nieuwe 255 pk., 188
kw. Scania uit 2001. id nr. NLD198700241 foto's Henk Perdok
LO 31 Geesje
in 1960 gebouwd bij Scheepswerf van Bennekum in Sliedrecht b.nr. 33, afgebouwd bij Holland Launch in Zaandam, ingebouwd met een 250
pk. Kromhout uit 1960, 3-9-1960 geregistreerd als UK 31 Zeven Gebroeders van E. Kramer uit Urk, afm. 21 x 5,42 x 2,11, BRT 48,75, 17-1-
1963 eigenaar K. Kramer & zonen uit Urk, 8-12-1966 BR 31 Adriana Cornelia van P.A. Landa uit Breskens, 18-1-1968 nieuwe 500 pk. Stork
Ricardo uit 1967, 21-3-1969 VLI 31 Adriana Cornelia van P. A. Landa uit Vlissingen, 28-3-1969 verlengd: loa. 25,05 BRT 62,20, 6-1-1972
VLI 31 Hubrina Johannes van Aquatrans uit Rotterdam ( W. de Jonge), 19-1-1972 SCH 18 Eendracht van fa. Eendracht uit Scheveningen,
15-12-1973 UK 18 Emanuel van Gebr. A. & W.H. Kroon uit Urk, 24-10-1979 UK 21 Petra van dezelfde eigenaren, 27-11-1979 LO 13 Petra
van Joh. Kloosterman uit Dokkum, 15-1-1980 LO 13 Marijke van dezelfde eigenaar, 19-2-1980IJM 5 Lena Antonia van M.J. van Putten uit
Medemblik, 31-5-1982 LO 7 Zwerver van C. Zijlsta uit Dokkum, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 10-4-1984 LO 31 Geesje van C. Zijlstra
uit Dokkum, roepletters: PIZM, 22-8-1984 opgelegd, 10-1984 KG 8 Hubbenada van I. Bout & zn. uit Colijnsplaat, 9-1987 opgelegd voor de
verkoop en verkocht als werkschip. foto 1: coll. C. Zijlstra 2: coll. Kor. Sikkema
LO 44 Orka
in 1945 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Seijmonsbergen "Concordia" in Amsterdam, ingebouwd met een 80 pk. Kromhout uit 1943,
16-5-1946 geregistreerd als UK 300 Hermina I van W. Zwolsman uit Amsterdam (directeur van Kromhout, Amsterdam) en verhuurt aan L.
Hoekman, afm. l.l. 16,65 x 5,12 x 2,14, BRT 42,68, 23-12-1946 WR 61 Hermina I verhuurt aan J. Koster, 15-12-1948 HD 5 Hermina I
verhuurt aan gebr. Ruiter, 31-3-1953 HD 139 Hermina I van N.V. Kromhout Motoren fabriek (dir. W. Zwolsman) en verhuurt aan D. de Boer,
29-1-1956 HD 34 De Jonge Cornelis van R. Post uit Den Helder, 23-3-1957 nieuwe 150 pk. Bohn & Kähler uit 1956, 13-11-1958
tenaamstelling vof. R. Post & zoon uit Den Helder, 21-11-1962 HD 34 De Vrouw Marie van L.R. de Boer uit Den Helder, 25-11-1967 KL 7 Jan
Maria van J. de Visser uit Klundert, 17-1-1968 hermeten: l.l. 16,87, BRT 43,37, 10-6-1970 andere motor: 285 pk. Kromhout uit 1967,
verlengd loa. was 18,09 nu 21,51, BRT nu 54,14, 11-1976 nieuwe 300 pk., 221 kw. Samofa uit 1976, 2-10-1979 KG 5 Zeearend van H. Bout
uit Colijnsplaat, 31-5-1981 TH 5 Adriana Maatje van J.C. Bout uit Tholen, 22-4-1985 TH 15 Lena Elizabeth van A.K. Bout uit Tholen, 12-1988
nieuwe 510 pk., 375 kw. Caterpillar uit 1988, afgesteld op 300 pk., 221 kw., 1-9-1989 TH 15 Maria van A.K. Bout uit Tholen, roepletters:
PFUJ, id. nr. NLD19450091814-4-1993 OD 18 Johannes Lars van J. Bezuijen uit Ouddorp, 10-6-1994 loa. gewijzigd in 21,41, 16-6-1994 BR
35 Broedertrouw van fa. gebr. J. en P. Heijdens uit Breskens, roepletters: PWGH en opgave GT 48, 2-1998 nieuwe 300 pk., 221 kw.
Caterpillar uit 1998, 7-9-1998 GO 65 Maartje van Rederij W. Lokker B.V. uit Goedereede, 15-12-1999 GO 66 Orka van Visserij Mij. Maasvis
uit Stellendam (Maaskant), alleen voor de verkoop, 22-3-2001 LO 44 Orka van C.B. van der Meulen uit Anjum,roepletters: PDGH, 10-2008
plaatwerk van kop en een gedeelte van de verschansing vernieuwd, id. nr. NLD194500918. foto's: Henk Perdok
LO 137 Alina
in 1964 gebouwd bij Kuijpers in Schooredam, ingebouwd met een 190 pk., 140 kw. Kromhout van 1963, 19-2-1964 geregistreerd
als ARM 4 Jannetje van D. van Belzen uit Arnemuiden, afm. 19,20 x 5,25 x 2,00, BRT 45,14, roepletters OPVX, 4-1968 Z 554
Noordkaap van J. Desmidt & H. Vantorre uit Knokke Heist, in 1986 Z 554 Luckie Star II van Rederij Lucky Star BVBA. uit Brugge,
1-9-1989 opgave id. nr. BEL035541964, in 1990 nieuwe 260 pk., 191 kw. Cummins uit 1990, 11-1992 Z 554 Nadia van BVBA
Rederij Nadia uit Blankenberge, in 1998 is er een nieuwe stuurhuis op gekomen, 9-10-1998 YE 137 Wilhelmina Zeevisserijbedrijf
A. Sinke B.V. uit Yerseke, afm. 19,05 x 5,19 x 2,36, GT 41, roepletters PCFC, 15-12-2000 motor vermogen: 300 pk., 221 kw.,
4-2008 verkocht aan een investeringsmij. en tenaamstelling nu Visserijbedrijf YE 137 B.V. uit Goes, in 2006 is er nog een nieuwe
300 pk., 221 kw. Cummins ingebouwd, 1-9-2010 LO 137 Aline van Gebr. van Dellen uit Anjum (Frits en Klaas), 10-2011 i.v.m.
stabiliteits eisen met 3,20 meter verlengd tot 22,25 meter bij Scheepsreparatie Friesland in Harlingen
foto's: 1+9: Rienk Nadema 2 t/m 5: Gerold Conradi 6+7: Mark Meijer 8: Hylke Smits 9+10: na verlenging 17-5-2012 Henk Perdok
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
Maak jouw eigen website met JouwWeb