'

DZ (Delfzijl)

                                       

                                                        DZ 1 Ransel

in 1906 gebouwd bij Scheepswerf Bos in Delfstrahuizen in opdracht van E. Krekel uit Groningen en krijgt de naam "Siena", waarschijnlijk

als vrachtschip, brandmerk: G 1597 N, 21-3-1919 gemeten: 12,81 x 3,48, BRT 22,43, 31-5-1937 ingeschreven als TM 40 Twee

Gebroeders Cornelus (mijn vader) en Hendrik (mijn oom) Perdok te Termunterzijl, afm. 12,50 x 3,50 x 1,20, BRT: 13,68, motor:  24 pk.

Deutz nr. 647954, 16-4-1943 gevorderd door de Duitse Wehrmacht, 28-5-1946 vrijgegeven te Delfzijl en 9-10-1947 weer officieel

ingeschreven, 27-12-1949 DZ 1 Ransel van A. Kuiper uit Farmsum, 7-1-1957 DZ 14 Antje van Haije Vos, 22-8-1958 werd Hendrik Windt

uit Delfzijl eigenaar, 30-12-1958 TM 25 Frouwke van S. Werkman uit Termunten,  21-10-64 uitgeschreven na te zijn uitgebrand, het

scheepje kwam in het Termunterzijl Diep en later op de wal in vervallen staat terecht, eigenaar was H.O. Bouwman uit Wagenborgen,

later werd het eigendom van een particulier uit Termunterzijl, in 1972 van een particulier uit Groningen, die het in de Punt heeft

gerestaureerd en verbouwd en o.a. voorzien een nieuwe 80 pk. D.A.F. 475, (heeft nog steeds dezelfde schroef als vroeger) en komt als

rekreatie vaartuig de "Seven Sughten"  in de vaart, afm. 12,80 x 4,25    (namen particulieren bij mij bekend)  foto: Foto Dijkstra

              

                                                

                                                           DZ 1 Ransel

in 1917 gebouwd als vrachtschip, 9-10-1946 ingeschreven als UK 50 Jonge Klaas van J. Kaptein uit Urk, afm,. 16,00 x 3,50, BRT 22,96,

motor: 20 pk. Deutz, 18-4-1951 hermeten: 14,74 x 3,42 x 1,26, BRT 17,71, 27-8-1952 HA 108 Ria Marjan van Jan van der Schoot uit

Harlingen, schipper werd Julius van Hurck uit Harlingen, 15-12-1953 kotter verhuurd aan Johannes van Hurck uit Harlingen, 14-1-1957

DZ 1 Ransel van Abraham Kuiper uit Framsum, motor: 75 pk. deutz uit 1956, 12-5-1970 gesaneerd en verkocht voor rekreatie vaart.

 (zie ook  ex. DZ 1)                          foto: Kees Wessels                                            

DZ 1 Lauwerszee

in 1927 gebouwd als beurtschip en in 1935 verbouwd en ingericht voor de visserij, 30-9-1935 ingeschreven als LE 69 naam en eigenaar

onbekend, 1-7-1936 WON 47 Lauwerszee van L.H. Poepjes uit Makkum, afm. 16,47 x 4,14 en BRT: 33,14, 15-2-1941 werden de gebroeders

S., H.P., en J.J. Poepjes uit makkum de eigenaren, 23-7-1943 gevorderd door de Duitse Wehrmacht en 21-8-45 weer vrijgegeven te Delfzijl

en weer als WON 47 in de visserij, 7-3-1947 alleen eigenaar Siebe Poepjes uit Makkum en een andere motor: 35 pk. N.U.K. uit 1926, 21-5-

1955 HA 12 Lauwerszee, omdat de eigenaar naar Harlingen verhuisde, rond 1965 niet alles bekend, zou nog rond dit jaar gevist hebben met

een Makkumer bemanning, werd later nog OL 28 en een andere motor: 75 pk. Bohn & Kähler 1956, BM 7 Lauwerszee van Ko Vos uit Bierum,

12-1971 andere motor t.w. een 100 pk., 76 kw. D.A.F. uit 1968, 22-12-1977  DZ 1 Lauwerszee van dezelfde eigenaar, omdat BM (Bierum)

niet meer van de gemeente Delfzijl mocht worden gebruikt, in 1989 werd A. Kant uit Delfzijl eigenaar,15-9-1995 doorgehaald in visserij

register, anno 2010 nog als woonboot gesignaleerd in Groningen.                               foto's: Johan Eling

 

DZ 1 Lauwerszee

in 1978 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 87, ingebouwd met een 96 pk., 71 kw. D.A.F. uit 1978,

13-6-1978 ingeschreven als TX 12 Pro et Contra van J. Betsema uit Oudeschild, afm. 14,55 x 4,01 x 1,75, BRT 23,90, 20-6-1984 WR

16 Catharina Judith van A. Wiersma uit Den Oever, 10-8-1992 nieuwe 131 pk., 96 kw. Valmet uit 1992, 16-4-1993 WR 12 Dirk van D.

Kranendonk uit Den Oever, 12-10-1994 opgave GT 20, 27-10-1994 TS 1 Pietertje Faber van F. Poepjes uit West Terschelling, 8-8-

1995 TS 3 Pietertje Faber van dezelfde eigenaar, 15-9-1995 DZ 1 Lauwerszee van Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 25-1

-2002 nieuwe 130 pk., 96 kw. Sisu 620 DS uit 2002, 28-7-2004 GRE 41 Lauwerszee van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., motor

vermogen: 182 pk., 134 kw.                                                                             foto's: Henk Perdok

 

DZ 2 Jeanet

in 1949 gebouwd, maar waar is niet bekend, van de voorgeschiedenis is maar weinig bekend, hij zou uit Schotland zijn aangekocht,

waar hij ook op de rotsen heeft gezeten, 5-1979 kwam hij in de vaart als houten logger SCH 31  Peter Ruby van P.C. van der Zwan uit

Scheveningen, 20-8-1983 is het gestrand bij Noordwijk en total loss verklaard, Stichting de Dreef uit Wapenveld (inrichting voor

moeilijk opvoedbare jongens) heeft het wrak  overgenomen en heeft het met een aantal jongens als een soort leerproject bij Schiffs-

werft Bültjer in Ditzum weer herbouwd, o.a. een gereviseerde 174 pk.,128 kw. motor uit 1970 geplaatst, hermeten: afm. 17,75 x 5,00

x 2,35, BRT 29,19 later GT 33, 6-1984 nu in de vaart als garnalenkotter TM 30 De Toekomst met als thuishaven Termunterzijl, 10-89

werd het DZ 2 Jeanet van L.S. van Ellen uit Delfzijl en 11-1995 WR 25 Bertina van A.P.A. Boeree uit Den Oever, 10-7-1996 13 mijl

noord oost van Helgoland op een wrak terechtgekomen en gezonken, de gebroeders Boeree zijn gered, schip werd niet geborgen.  

foto 1: Sikke Wielstra  2: Kor Sikkema 


DZ 3 Alina

in 1961 gebouwd en afgebouwd  bij Scheepswerf Westerdijk "Sluiszicht", Terhorne, afm. 18,31 x 5,13 x 2,17, BRT 45,90,motor: 135 pk.

Klöckner-Deutz uit 1961, 10-10-1961 geregistreerd als ZK 15 Trijntje van S. Postma uit Zoutkamp,2-6-1965 UQ 25 Alina van G. Anjewierden

uit Usquert, tevens een nieuwe 153 pk. Scania Vabis uit 1965 en hermeten, BRT thans 45,28, 30-1-1968 DZ 3 Alina, omdat eigenaar

G. Anjewierden is verhuisd naar Delfzijl, 30-6-1978 nieuwe 236 pk., 174 kw. Scania Vabis uit 1978, 21-5-1979 opgave roepletters: PCMH, in

1994 opgave GT 40, 3-2003 nieuwe 236 pk., 174 kw. Caterpillar uit 2003, 20-4-2004 UK 185 Klaas Jelle van Jan Pasterkamp uit Urk, 9-12-

2005 OL 3 Bonny van D. Sloot uit Anjum                 foto 1+2: Henk Perdok       3: G. Anjewierden   4: Sikke Wielstra                   

                                                               

                                                                   DZ 4 Mina

in 1933 gebouwd in Oude Pekela, afm. l. l. 16,00 x 4,80 x 1,70, BRT 25,98, 18-1-1934 ingeschreven als DZ 4 Mina, 14-6-1935 WR 290 en

20-12-1935 DZ 1 van J. Engelsman uit Delfzijl, 11-7-1939 TM 21 Matoja van H. Westerhuis uit Termunten, 16-4-1943 gevorderd door de

Duitsers, 31-10-1945 vrijgegeven en weer in de vaart als TM 21, in 1945 is er een 70 pk. Brons ingekomen, nr. 5163 van 1946 en hermeten;

nu afm. l.l. 16,00 x 4,80 x 1,70, 30-5-1968 werd zoon T. Westerhuis uit Termunterzijl eigenaar, 1-1972 gesaneerd en als kotterjacht in de

rekreatie vaart, na diverse eigenaren is het in september 2008  in handen gekomen van Thomas Pauwels uit Bornem (België), die het

scheepje verbouwde tot woon/rekreatie kotter en het de naam "Vrede" heeft gegeven en  het nummer TM 21 op de boeg, afm. nu 16,22 x

4,45.                          foto via Gini Nieboer

 

DZ 4 Dolfijn

in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Bodewes in Franeker, ingebouwd met een 190 pk. Kromhout uit 1962, 27-11-1962 geregistreerd als

DZ 4 Dolfijn van H. van der Wijk uit Farmsum, afm. 20,04 x 5,33 x 2,04, BRT 49,80, roepletters: PDRG, later werd de kotter voorzien

van een buiskap en een nieuwe motor, 26-11-1974 NOR 202 Pirola van Gerd Ysker uit Greetsiel, later verkocht aan Nederlandse eige-

naren, maar blijft onder NOR 202 varen, 8-5-1991 ACC 3 Harmonie van Jan Gerds Rinjes uit Accumersiel, voorzien van een nieuwe stuur-

huis, motor vermogen 300 pk., 221 kw., GT 54, 8-2008 nieuwe stuurhuis, omdat de vorige is uitgebrand, 3-2009 i.v.m. Duitse stabili-

teits eisen verlengd bij Voss Werft in Aurich, nu loa. 22,56 en GT 61.

foto 1: coll. Albert Flikkema   5+7: coll. Henk Perdok     6: Kees Wessels    2, 3, 4 en 8: coll. J.v.d. Wijk (jr.)

 

 

DZ 5 Albatros

in 1921 gebouwd bij Scheepswerf Jan Oebeles van der Werf in Buitenste Verlaat bij Drachten als beurtschip "De Vooruitgang"van Gebr.

Schroor uit Beetsterzwaag, ingebouwd met een 12 pk. Kromhout, BRT 33, later een andere motor t.w. een 22 pk. Kromhout uit 1925, 

later werd M. Lodewijk uit Franeker de eigenaar, in 1950 ZK 4 Albatros van Georgius Brian uit Zoutkamp, afm. 18,00 x 3,72 x 1,25, BRT

20,66, 5-10-1956 een 88 pk. MacLaren uit een Canadese leger landingsboot, later een nieuwe 116 pk., 87 kw. Deutz, 11-4-1969 DZ 5

Albatros van H. Krol uit Delfzijl, afm. 18,00 x 3,66 x 1,13, in 1992 een nieuwe 203 pk., 149 kw. Cummins uit 1992, 5-9-2000 opgave GT

19, 11-2001 verkocht aan Handelsmij. Piscator uit Den Helder (Scheepswerf Visser),1-2002 TX 24 Albatros van Viscentrum Albert Blom

uit Oudeschild, papieren nummer t.b.v nieuwe TX 24, niet onder TX 24 gevist, 12-6-2003 uitgeschreven en aangekocht door het

Visserij Museum uit Zoutkamp en wordt museumschip ZK 4 Albatros, eerst diverse verbouwingen, eerst de den en luiken eraf,

voorschot naar achteren verplaatst, verblijf met 3 kooien ingebouwd, i.v.m. stabiliteit ruim 10 ton beton gestort, portaalmast

weggehaald en nieuwe mast geplaatst en verder weer als boomkorder opgetuigd, in 2010 is er een nieuwe stuurhuis op gekomen.

zie ook ex. vissersschepen                 foto's: Henk Perdok

 

                                              

                                                      DZ  6

eigenaar was Jan Kuiper uit Farmsum, die er ook alleen op woonde, had dan ook de bijnaam "Jan Allein"  

               

                                   

                                                 DZ 6  

in 1930 gebouwd als vrachtschip, 7-11-194 ingeschreven als HA 4 August van A.H. van Hurck uit Harlingen, motor 20 pk. Kromhout van

1930, afm. 15,50 x 2,76 x 1,06, BRT 11,41, 20-5-1948 UK 70 (naam onbekend) verhuurd aan R. Loosman uit Urk, 19-1-1950 van huurder

teruggekocht en weer ingeschreven als HA 4 August van A.H. van Hurck, 15-6-1950 is Johan van Hurck uit Harlingen schipper, 13-11-1953

is P. Attema uit Harlingen schipper, 9-1954 DZ 6 (naam onbekend) van Harm Heiko Jonk uit Farmsum, 4-3-1959 HA 88 Dirk van Jan van der

Zee uit Harlingen, in 1961 een andere motor: t.w. 75 pk. Deutz uit 1958, 12-1-1966 HA 88 Edith van Jan Lichtendahl uit Harlingen, gekocht

uit een openbare veiling, 23-8-1967 ZK 5 Op Roakeldais van L.F. Medendorp, 5-1-1972 gesaneerd en 7-1973 UQ 1 Falke van L.F. Medendorp,

hij heeft zijn saneringsgeld terugbetaald, 1-1978 bouwjaar motor gewijzigd in 1972, 4-1981 opgelegd en verkocht voor de rekreatie.                  

foto: Harm Jonk

 

DZ 6 Annie

in 1911 in Duitsland gebouwd, afkomstig uit Brake.

helaas niet veel over bekend.                                                                foto's: Harm Jonk

 

DZ 6 Johanna Aaltje

in 1927 gebouwd bij Scheepswerf Boot in Alphen aan de Rijn als vrachtschip, o.a. eigenaar H. Zwart uit Zoutkamp, 5-5-1953 geregistreerd

als YE 62 Cornelis van D.J. Sinke uit Yerseke, 4-10-1954 nieuwe 100 pk. Mercedes Benz uit 1953, 18-11-1959 opgelegd, 11-1-1960 weer

ingeschreven als YE 53 Cornelis van dezelfde eigenaar, 20-2-1963 YE 53 Maria van G. Steketee uit Yerseke, 21-11-1964 HA 43 De Tijd Zal

Het Leren van M.P. van der Stee uit Harlingen, 7-12-1966 verkocht aan Velthuis uit Haren, 18-12-1966 DZ 6 Johanna Aaltje van H.H. Jonk uit

Delfzijl, afm. 19,55 x 3,95 x 1,50, BRT 36,08, 10-12-1975 eigenaar D. Jonk uit Delfzijl, 21-5-1979 eigenaar is verhuisd naar Harlingen en

vernummerde de kotter in HA 6, 7-1986 nieuwe 158 pk., 116 kw. D.A.F. uit 1985, later verbouwd en o.a. een nieuwe stuurhuis, 1-9-1989

opgave id. nr. NLD192700272, 21-7-1995 uitgeschreven, eigenaar bracht het in de vaart als rekreatievaartuig "Johanna Aaltje".  

foto 1: foto Dijkstra   2: Kees Wessels

 

                                            

                                                     DZ 7 Nely

in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Bareveld in Wildervank. b.nr. 116, afm. 19,02 x 5,11 x 2,18, BRT 44,50, motor vermogen 150 pk., 21-8-

1962 geregistreed als UK 127 Ester Trudy van gebroeders Ras en J. Wakker uit Urk, afm. 19,02 x 5,11 x 2,18, BRT 44,50, 7-12-1964

eigenaars gewijzigd in fa. Wakker en wakker uit Urk,  10-6-1969 DZ 7 Nely van H & C. Koops uit Muntendam, in 1973 werd H. Koops uit

Muntendam eigenaar, 1-2-1979 HD 77 Adventure van H. Dekker en zoon uit Den Helder, 4-7-1979 TX 60 Marina Marianne van fa.

Koopman & Kuip, 12-3-1980 D 28 Christina van R. Geleyn uit Doel (België), 21-12-1981 WR 93 Feronio van A. de Jong uit Den Oever en

hermeten: 19,02 x 5,50 x 2,30, BRT 41,26, in 1982 is in de buurt van Texel gezonken, geborgen, hersteld en 3-11-1982 in de vaart als

NB 3 Noordster van de fam. Nobel uit Nieuw Beijerland, 7-1983 werd de BRT gewijzigd in 41,26, 28-2-1986 werd het KG 13 Yvonne van

M.S. Priester uit Goes , 12-3-1986 nieuwe 250 pk., 184 kw. Caterpillar uit 1986, 10-5-1989 SCH 10 Drie Gebroeders van A. Rog uit

Scheveningen, motor vermogen: 275 pk., 202 kw., 5-10-1990 SCH 60 Martina Johanna van M.J. Grootveld uit Scheveningen, in 1992

volgde het failissement en 4-1993 werd het schip na de sanering via de bank verkocht aan Sloperij Treffers uit Haarlem met de bedoeling

er een sportvisser van te maken. 

 

DZ 7 Nely

in 1958 gebouwd en afgebouwdbij Scheepswerf de Hem in Zaandam, ingebouwd met een 200 pk. Kromhout uit 1958, 26-6-1958

geregistreerd als HD 25 Ennie en Appie van fa. Gebr. Gerssen & Bakker uit Den Helder, afm. l. l. 22,04 x 5,73 x 2,64, BRT 72,75, 24-4-

1960 Jac. Bakker uit Den Helder alleen eigenaar, 8-1-1968 HD 250 De Vijf Gebroeders van G. van Belzen en zoon uit Den Helder, 10-6-

1969 nieuwe 480 pk. Kromhout uit 1969, 8-6-1972 BR 25 Aquarius van A.W. Goudriaan uit Breskens, opgave loa. 23,56  en motor

vermogen: 530 pk., 390 kw., 2-2-1976 eigenaar gewijzigd in G. Rox uit Den Helder en in de vaart als sportvisser, 20-3-1978 BR 35

Hydra van J.N. Droog uit Engis, 29-10-1979 DZ 7 Nely van H.R. Coops uit Muntendam, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., roepletters:

PGEQ, 11-1981 verbouwd en ingekort, thans loa. 22,56 en BRT 69,81, 9-5-1984 WR 73 Paul Martien van A.C.M. Meeldijk uit

Hippolytushoef, 24-10-1985 TX 41 Broedertrouw van A. en J. de Vries uit Oudeschild, 11-4-1989 SCH 18 Gemma Jacoba van C. P. Mos

uit Den Haag, 10-1989 gesaneerd en schip verkocht voor de rekreatie aan rederij Agin en komt in de vaart als "Agin".                         

 foto 2: Bram Pronk

 

DZ 7 Nely

in 1959 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum ingebouwd met een 105 pk. Kromhout van 1959, 18-8-1959

geregistreerd als HA 14 De Jonge Klaas van H.K. Koornstra uit Harlingen, afm. l.l. 16,89 x 4,76 x 2,03, BRT 39,18, 18-2-1963 nieuwe 8

cil. 140 pk. Kromhout type 8TS117. nr. 17059 van 1962, 14-6-1963 vernummerd in LE 3 Pietje Antje van J. Coehoorn uit Lemmer, 20-3-

1964 heringeschreven, omdat de kotter per abuis was uitgeschreven, 29-3-1971 DZ 8 Georgine van J. Nieboer uit Delfzijl, roepletters;

PHEL en opgave loa. 18,01, 7-9-1973 nieuwe 240 pk., 177 kw. Mercedes Benz uit 1973, 8-1984 verlengd. nu afm. 19,75 x 4,75 x 2,26,

GT 39, 22-4-1985 DZ 7 Nely van H.R. Coops uit Muntendam, roepletters: PGFS, 12-8-1991 UQ 15 Robert Klaas van S.D. Meijer uit

Usquert, roepletters: PHCM, 7-5-1992 nieuwe 300 pk., 221 kw. motor uit 1992, 18-11-1993 LO 8 De Twee Gebroeders van Visserij

bedrijf D. Visser uit Paesens, roepletters: PDPB, 11-5-1995 WL 28  Jan Harmen van H.J. Talma uit Wierum, roepletters PFAG, 6-1-2000

ZK 8 Hunsingo van Visserijbedrijf de Rousant uit Lauwerzijl, roepletters: PFAG, in 2006 is er een nieuwe 300 pk., 221 kw. motor uit

2003 ingeplaatst, id. nr. NLD195900443 

 

DZ 8 Telegraaf

in 1926 als beurtschip gebouwd bij Scheepswerf Gebr. de Boer in Lemmer, eigenaar fa. Leemboer in Sneek, 28-6-1948 geregistreerd als

TM 34 Telegraaf van J. Nieboer & zn. uit Termunterzijl, afm. 22,60 x 4,20 x 1,65, motor: 40 pk. Kromhout-Gardner nr. 8882, tevens

garnalendrogerij,  18-7-1951 DZ 16 Telegraaf van J. Nieboer uit Delfzijl, 22-2-1956 tenaamstelling fa. Nieboer & zn. uit Delfzijl, afm.

22,60 x 4,20 x 1,65, BRT: 41,91, 20-4-1956 DZ 8 Telegraaf van B. Nieboer & zn. uit Delfzijl, 7-8-1958 ingekort bij Scheepswerf

Welgelegen in Harlingen en hermeten: 21,68 x 3,93 x 1,51 en een nieuwe 90 pk. Deutz uit 1958 en voorzien van een achtermast, 17-

11-1961 naam schip gewijzigd in "Georgine" en een andere moto: 116 pk. Deutz SA.6M517, 5-12-1961 DZ 9 Johanna van C. Bosker uit

Farmsum, 10-6-1963 ZK 16 Gezina van H. Lindemuller uit Zoutkamp, 19-4-1972 UQ 2 Annie van Th. J. van der Molen uit Usquert en een

andere motor t.w. een 165 pk., 121 kw. Scania Vabis uit 1967, 29-3-1967 LO 4 samenwerking van B. Wolters uit Zoutkamp, 27-5-1980

HA 44 Hoop op Zegen van G. de Waal uit Harlingen en een andere motor: 130 pk. Scania Vabis uit 1973, later voorzien van een nieuwe

verschansing en hekwerk, 1984 andere motor t.w. een 166 pk., 124 kw. D.A.F. uit 1976, 8-1988 LO 15 Johannes Post van M. Post uit

Paesens, en een andere motor t.w. 132 pk., 97 kw. D.A.F. uit 1986, 7-1991 ZK 4 Bornrif van B. Wolters uit Zoutkamp, 29-10-1996 ZK

41 Bornrif van Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 11-1998 hermeten: opgave GT 30, BRT was 46,30, 8-3-1999 ZK 4 Bornrif

B. Wolters uit Zoutkamp, 25-11-1999 ZK 41 Bornrif Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 17-8-2001 nieuwe 151 pk., 111 kw.

Caterpillar uit 2001, 2-10-2001 WR 56 Balgzand van Visserijbedrijf Boko vof., uit Den Oever (Ten Bokkel & Kooij) 12-12-2003 ST 2

Jelle Sjoerd van vof. J. Zwaan & zn. uit Stavoren, 1-2006 i.v.m. vervanging ST 1, ontmanteld en opgelegd bij de Elburger Scheeps-

bemiddeling in Elburg, 2-3-2006 uitgeschreven, 2-2009 verkocht aan Aannemersbedrijf Bijleveld Maritiem uit Zeist en komt in de vaart

als werkboot "Jelle Sjoerd", ligt alweer (3-2011) een tijd  te koop in Elburg.                           foto: Jopie Nieboer

 

                                      

DZ 8 Georgine

in 1956 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum, ingebouwd met een 116 pk. Klöckner-Deutz SA-6M-517 uit 1956, 3-12-1956 geregi-

streerd als DZ 9 Johanna van Cornelis Bosker en zoon Jan uit Delfzijl, afm. l.l. 13,85 x 4,43 x 1,53, BRT 19,31, 7-8-1958 Cornelis Bosker

alleen eigenaar, in 1958 DZ 8 Georgine van B. Nieboer uit Delfzijl, onderling geruild (DZ 8-DZ 9) echter nooit geregistreerd, 17-11-1961

eigenaar verhuisd naar Farmsum, 21-11-1961 UQ 10 Martha Nan van Klaas Meijer uit Usquert, afm. 15,00 x 4,40 x 1,50, BRT 19,34,

23-8-1971 opgelegd en later verkocht voor de rekreatievaart.                    foto's: coll. Gini Nieboer


van 1990 tot ca. 1998 was Guyt uit Steenbergen eigenaar, hij heeft de kotter verbouwd en in de vaart gebracht als "Vera Cruz" , heeft er

samen met zijn vrouw op gewoond en gevaren, omstreeks 1995 zijn ze met de kotter naar Portugal gevaren, maar zijn daar later aan wal gaan

wonen. in 1998 is het verkocht aan Hans Rottier uit Heelsum, die het naar Nederland heeft gehaald en onder de naam "Nimue" in Stellendam

heeft afgemeerd, in 1999 verkocht aan Frans Walta, die het in de vaart brengt als "Wings of Intent", van 2002 tot 2004 heeft hij de kotter

gerenoveerd, o.a. nieuw dek, diverse balken, zilverwerk vervangen, verschansing, berghoutsgang, lijfhout en ca. 80 meter nieuwe gangen,

onderdeks deels opnieuw betimmerd en opnieuw zeilklaar gemaakt, heeft tot medio mei 2007 in Harlingen gelegen, is toen verkocht aan

Gerrit van Geffen, die de kotter in IJmuiden heeft afgemeerd en er op is gaan wonen, nog steeds staat de 6 cilinder 116 pk. Klöckner Deutz

uit 1956 in de machinekamer.                                                                                                                    info:  Werner Hartwig

                                                


DZ 8 Georgine

in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Bareveld in Wildervank, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1962,  29-10-1962 DZ 8 Georgine van J.

Nieboer uit Delfzijl, afm. l.l. 15,94 x 4,61 x 1,89, BRT 30,23, 16-2-1967 nieuwe 145 pk., 107 kw. Deutz uit 1967 en opgave loa. 16,95, 4-3-

1971 TM 8 Jakobina van Harm Oosterhuis uit Termunterzijl, roepletters: PEYJ, later werd de achtermast gewijzigd,  in 1994 opgave GT 30,

1-1997 nieuwe 238 pk., 175 kw. Volvo Penta uit 1996, 30-10-2000 OL 4 De Volharding van T. Sloot uit Anjum, GT gewijzigd in 27, 9-2005

is de kotter verkocht aan een in Panama registreerde rederij met Nederlandse belangen en 7-9-2005 onder de naam "Orango II"  samen

met de ex. UK 81 naar Marin in Guinee Bissau vertrokken, 15-12-2005 uitgeschreven.       sommige foto's: Gini Nieboer

 

                                                

                                                   DZ 8 Georgine

in 1959 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum ingebouwd met een 105 pk. Kromhout van 1959, 18-8-1959

geregistreerd als HA 14 De Jonge Klaas van H.K. Koornstra uit Harlingen, afm. l.l. 16,89 x 4,76 x 2,03, BRT 39,18, 18-2-1963 nieuwe

8 cil. 140 pk. Kromhout type 8TS117. nr. 17059 van 1962, 14-6-1963 vernummerd in LE 3 Pietje Antje van J. Coehoorn uit Lemmer,

20-3-1964 heringeschreven, omdat de kotter per abuis was uitgeschreven, 29-3-1971 DZ 8 Georgine van J. Nieboer uit Delfzijl,

roepletters; PHEL en opgave loa. 18,01, 7-9-1973 nieuwe 240 pk., 177 kw. Mercedes Benz uit 1973, 8-1984 verlengd. nu afm.

19,75 x 4,75 x 2,26, GT 39, 22-4-1985 DZ 7 Nely van H.R. Coops uit Muntendam, roepletters: PGFS, 12-8-1991 UQ 15 Robert Klaas

van S.D. Meijer uit Usquert, roepletters: PHCM, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD195900443, 7-5-1992 nieuwe 300 pk., 221 kw. motor

uit 1992, 18-11-1993 LO 8 De Twee Gebroeders van Visserijbedrijf D. Visser uit Paesens, roepletters: PDPB, 11-5-1995 WL 28 

 Jan Harmen van H.J. Talma uit Wierum, roepletters PFAG, 6-1-2000 ZK 8 Hunsingo van Visserijbedrijf de Rousant uit Lauwerzijl,

roepletters: PFAG, in 2006 is er een nieuwe 300 pk., 221 kw. motor uit 2003 ingeplaatst. foto 1+2: uit coll. Gini Nieboer  2: foto Dijkstra      

  

DZ 8 Arctic Ranger

in 1967 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf H. Deweert in Oostende, ingebouwd met een 500 pk., 368 kw. A.B.C. uit

1966, in 1967 ingeschreven als O 198 Juhel van Rederij Juhel PVBA. uit Oostende, afm. 29,20 x 7,20 x 3,66, BRT 147,

roepletters: OPHP, in 1980 Z 198 Lorenzo van Rederij Vantorre & Vergaerde PVBA. uit Zeebrugge, in 1984 Z 198 Zeenimf van

N. Degroote-van Massenhove uit Knokke Heist, in 1994 opgave GT 158, in 1996 verkocht aan J. Korf uit Urk voor de papieren

en schip in Urk opgelegd  voor de verkoop, 7-1998 verkocht aan vof. R. Hakvoort en zoon uit Urk, niet mee gevist en heeft

ook geen nummer op gestaan, 12-5-1999 UK 328 Arctic Ranger van vof. R. Hakvoort en zoon uit Urk, papieren nummer, heeft

er niet opgestaan en niet gevist,10-2-2000 DZ 8 Arctic Ranger van Intervis International uit Groningen (J. O'Connor uit

Engeland) 9-2000 naar Spanje vertrokken om daar voor de longline visserij te worden ingericht, 23-2-2001 uitgeschreven,

verdere bestemming onbekend. (had twee ID nummers, wat officieel onjuist is: in fleetregister on the net: BEL031981967 en

Nederlandse gids  van  vissersvaartuigen: NED196702192)                                               foto's: Frits Aalderink

 

                                                                

                                                                 DZ 9 Johanna

1946 gebouwd in Elsflet aan de Weser, ingebouwd met een 75 pk. 2 takt Demag Krupp nr. 12432 uit 1946, 1946 ingeschreven

als NEU 309 Georg Albrecht uit Neuharlingersiel, 25-4-1951 DZ 9 Johanna van Cornelis Bosker uit Delfzijl, afm. 13,60 x 4,20 x 1,30,

20-3-1956 TH 6 Johanna van J. Bout uit Tholen, 1962 gestopt met de visserij en in de rekreatie vaart als "Johanna"

foto 1: Harm Jonk    2+3: Kees Bosker


                                                        

                                                 DZ 9 Johanna als wrak na brand

in 1932 gebouwd, voor dat hij naar Termunterzijl werd verkocht, was het de SPI 38 ??, 8-11-1951 TM 2 Poolster van Edo

en Harm S. Wezeman uit Termunterzijl, 14-5-1956 werd het DZ 9 Johanna van Cornelis Bosker uit Farmsum.

foto: coll. Cees Bosker             (helaas geen andere foto's)

onderstaand het verhaal van zoon Klaas Bosker. 

Tja ik kan me wel herinnneren, dat mijn vader dit schip kocht in medio 1956
Er stond een 1 cylinder Völund in van wat  ik mij herinner van 60 pk met een direct omkeerbare schroef.
Het was een overnaadse eikenhouten kotter, die in Denemarken was gebouwd.
Het schip is van Denemarken tussendoor ook nog verkocht naar Polen. In het stuurhuis hing een koperen plaatje
waarop vermeld een beschermheilige voor de scheepvaart van de Polen.(ik weet dit niet zeker)
Verder was er iets bijzonders met dit schip.Het was naar de lengte bijzonder breed.Het leek wel een tobbe.
Zonder meer een aartslelijk model.Het andere bijzondere, dat als de motor draaide, het achterschip enorm tekeer
ging.De indruk bestond, dat de kracht van de houten romp te groot was voor de zware 1 cyl motor met een
zeer laag toerental.
In het zelfde jaar (12-11-1956 ?) is er aan de oostkant van Borkum en wel ter hoogte van het Ranselgat brand ontstaan.
Vader en zoon (Jan) hebben het vege lijf gered, hoewel de ouwe niet kon zwemmen.
Met laag water vonden ze een tijdelijke redding op de Ranselplaat. (bij de vuurtoren)
Dat is het zo,n beetje wat ik mij herinner van de Pool. (heb het uitgebrande wrak toen nog wel gezien)

 

 

DZ 9 Johanna

in 1956 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum, ingebouwd met een 116 pk. Klöckner-Deutz SA-6M-517 uit 1956,

3-12-1956 geregistreerd als DZ 9 Johanna van Cornelis Bosker en zoon Jan uit Delfzijl, afm. l.l. 13,85 x 4,43 x 1,53, BRT

19,31, 7-8-1958 Cornelis Bosker alleen eigenaar, in 1958 DZ 8 Georgine van B. Nieboer uit Delfzijl, onderling geruild

(DZ 8-DZ 9)echter nooit geregistreerd, 17-11-1961 eigenaar verhuisd naar Farmsum, 21-11-1961 UQ 10 Martha Nan van

Klaas Meijer uit Usquert, afm. 15,00 x 4,40 x 1,50, BRT 19,34, 23-8-1971 opgelegd en later verkocht voor de rekreatievaart.

 

van 1990 tot ca. 1998 was Guyt uit Steenbergen eigenaar, hij heeft de kotter verbouwd en in de vaart gebracht als "Vera Cruz" , heeft er

samen met zijn vrouw op gewoond en gevaren, omstreeks 1995 zijn ze met de kotter naar Portugal gevaren, maar zijn daar later aan wal gaan

wonen. in 1998 is het verkocht aan Hans Rottier uit Heelsum, die het naar Nederland heeft gehaald en onder de naam "Nimue" in Stellendam

heeft afgemeerd, in 1999 verkocht aan Frans Walta, die het in de vaart brengt als "Wings of Intent", van 2002 tot 2004 heeft hij de kotter

gerenoveerd, o.a. nieuw dek, diverse balken, zilverwerk vervangen, verschansing, berghoutsgang, lijfhout en ca. 80 meter nieuwe gangen,

onderdeks deels opnieuw betimmerd en opnieuw zeilklaar gemaakt, heeft to medio mei 2007 in Harlingen gelegen, is toen verkocht aan

Gerrit van Geffen, die de kotter in IJmuiden heeft afgemeerd en er op is gaan wonen, nog steeds staat de 6 cilinder 116 pk. Klöckner Deutz

uit 1956 in de machinekamer.                                                             foto 1: Ginie Nieboer    2: Kees Bosker

 

DZ 9 Johanna

in 1926 als beurtschip gebouwd bij Scheepswerf Gebr. de Boer in Lemmer, eigenaar fa. Leemboer in Sneek, 29-6-1948 gere-

gistreerd als TM 34 Telegraaf van J. Nieboer & zn. uit Termunterzijl, afm. 22,60 x 4,20 x 1,65, motor: 40 pk.Kromhout-Gardner,

tevens garnalendrogerij,  18-7-1951 DZ 16 Telegraaf van J. Nieboer uit Delfzijl, 22-2-1956 tenaamstelling fa. Nieboer & zn. uit

Delfzijl, afm. 22,60 x 4,20 x 1,65,  20-4-1956 DZ 8 Telegraaf van B. Nieboer & zn. uit Delfzijl, 7-8-1958 ingekort bij Scheepswerf

Welgelegen in Harlingen en hermeten: 18,66 x 3,93 x 1,51 en een nieuwe 116 pk. Deutz uit 1958 (afgesteld op 90 pk.), naam

schip gewijzigd in "Georgine" en voorzien van een achtermast, 5-12-1961 DZ 9 Johanna van C. Bosker uit Farmsum, 10-6-1963

ZK 16 Gezina van H. Lindemuller uit Zoutkamp, 19-4-1972 UQ 2 Annie van Th. J. van der Molen uit Usquert en een andere

motor t.w. een 165 pk., 121 kw. Scania Vabis uit 1967, 29-3-1967 LO 4 samenwerking van B. Wolters uit Zoutkamp, 27-5-1980

HA 44 Hoop op Zegen van G. de Waal uit Harlingen en een andere motor: 130 pk. Scania Vabis uit 1973, later voorzien van een

nieuwe verschansing en hekwerk, 1984 andere motor t.w. een 166 pk., 124 kw. D.A.F. uit 1976, 8-1988 LO 15 Johannes Post

van M. Post uit Paesens, en een andere motor t.w. 132 pk., 97 kw. D.A.F. uit 1986, 7-1991 ZK 4 Bornrif van B. Wolters uit Zout-

kamp, 29-10-1996 ZK 41 Bornrif van Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 11-1998 hermeten: opgave GT 30, BRT was

46,30, 8-3-1999 ZK 4 Bornrif B. Wolters uit Zoutkamp, 25-11-1999 ZK 41 Bornrif Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl,

17-8-2001 nieuwe 151 pk., 111 kw. Caterpillar uit 2001, 2-10-2001 WR 56 Balgzand van Visserijbedrijf Boko vof., uit Den Oever

(Ten Bokkel & Kooij) 12-12-2003 ST 2 Jelle Sjoerd van vof. J. Zwaan & zn. uit Stavoren, 1-2006 i.v.m. vervanging ST 1, ont-

manteld en opgelegd bij de Elburger Scheepswbemiddeling in Elburg, 2-3-2006 uitgeschreven, 2-2009 verkocht aan Aannemers-

bedrijf Bijleveld Maritiem uit Zeist en komt in de vaart als werkboot "Jelle Sjoerd", ligt alweer (3-2011) een tijd te koop in Elburg.

foto's: Kees Bosker

 

DZ 10 Hiljan

in 1963 gebouwd bij N.V. Groninger Scheepsbouwonderneming in Appingedam b.nr. 174 en afgebouwd bij Laan & Kooy in Den Oever,

ingebouwd met een 141 pk. Stork Ricardo uit 1962, 7-5-1963 geregistreerd als DZ 10 Hiljan van H & J. Oosterveld en D. Helmus uit

Termunten, afm. 18,27 x 5,13 x 2,10, BRT 46,39, 19-5-1964 gekocht door Machinefabriek Stork uit Zwolle, achteraf is gebleken dat de

kotter niet volgens de tekekingen is gemaakt en scheef is gebouwd en daardoor niet aan de gestelde visserij eisen voldoed, 21-12-

1964 UK 102 Jannie Jacoba van gebr. van Slooten uit Urk, 22-4-1970 WR 137 Alida Catharina van J. Bakker uit Den Oever, 2-10-1972

eigenaars J. Bakker en J. Komin uit Den Oever, 1-8-1975 alleen eigenaar J. Bakker, 16-6-1978 TX 7 Alida Catharina van D. van der

Meer en B.G. Beuving uit Oosterend, 27-10-1978 TX 7 De Poolster van dezelfde eigenaren, 13-5-1980 volgens visserij register UK 81

De Poolster, 5-1980 UK 84 Jannetje en 9-1980 weer TX 7 De Poolster, steeds van dezelfde eigenaar, 31-5-1982 andere motor: 260

 pk., 191 kw. Scania Vabis uit 1978, 24-6-1982 uitgeschreven en opgelegd voor de verkoop, 12-12-1982 herinschrijving, 16-7-1984

verlengd: afm. 21,74 x 5,13 x 2,37, GT 51, een nieuwe 260 pk., 191 kw. Scania Vabis uit 1983 en voorzien van een grotere buiskap,

1-9-1989 opgave id nr. NLD196300396, 1-1993 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1992, 1-5-1993 WR 177 Neeltje Alida van

A.C.M. Meeldijk uit Hippolytushoef, 9-1997 HA 30 Arcona van A. Nagel uit Harlingen, 3-1999 UK 25 Jacob Senior van F.J. Poepjes uit

Marknesse, alleen voor de verkoop, 8-9-1999 WR 272 Simone van Visserijbedrijf J.M. Zomerdijk uit Den Oever, 7-3-2000 UK 25 Elise

van Post Garnalen B.V. uit Urk, niet onder dit nummer gevist, 21-1-2003 uitgeschreven en opgelegd voor de verkoop bij F.J. Poepjes

uit Marknesse, verkocht naar Zeeuws-Vlaanderen, waar het onder de naam  "Snip" in de hengelsport is terechtgekomen .          

foto's: foto Dijkstra

                                            

                                                   DZ 13 Twee Gebroeders

in 1918 (niet helemaal zeker)gebouwd bij Scheepswerf Gebroeders Paans in Roodevaart, heeft ook paling en

andere vissoorten vervoerd (was voorzien van bunnen) eigenaar was een firma in de buurt van Spaarndam, later in

de visserij o.a. als IJM 243 van P. Glas uit IJmuiden, 26-1-1955 kocht Harm Kroeze uit Delfzijl het scheepje en

werd 27-6-1955 ingeschreven als DZ 13 Twee Gebroeders, afm. l.l. 15,88 x 3,66 x 1,42, BRT: 23,96, motor: 44 pk.

Kromhout 2-M-1 nr. 6845 uit 1932, meetbrief; 5131, 6-1971 niet meer beroepsmatig in gebruik en 22-11-1971

i.v.m. sanering uitgeschreven, is daarna verkocht voor de rekreatie o.a. 17-2-1992 als "De Otter" van H. Resoort

uit Oud Loosdrecht en in 2010 werd Rob Kloppers uit Wonseradeel de eigenaar ook met de naam

"De Otter".                                           (zie ex. visserij)

DZ 19 van Gebr. de Boer uit Delfzijl               

de zeehonden aan dek zijn gevangen voor een dierentuin in Hamburg

foto's, gemaakt in ca. 1930 1: S. de Boer    2: Henk Perdok

 

                                            

                                                       DZ 21

in 1905 gebouwd bij Scheepswerf U. Zwolsman in Workum als beurvaarder van H. Schaap uit Meppel, 18-12-1947 ingeschreven

als DZ 21 (geen naam) van Harm Oosterveld en Frederik Mengedoth uit Delfzijl, motor: 30 pk. Kromhout, afm. l.l. 21,00 x 3,85

x 1,65, BRT 27,05, 19-4-1962 DZ 12 Andrefs van Gerrit Westrup uit Appingedam, 19-6-1966 WR 27 Andrefs van dezelfde

eigenaar en een nieuwe 135 pk. Leyland van 1965, 27-6-1968 WR 27 Flipper van dezelfde eigenaar, 9-1975 hermeten:

 l.l. 19,77, opgave loa. 20,45, BRT 31,21 en een nieuwe 240 pk., 177 kw. Mercedes-Benz uit 1975, 7-10-1977 een nieuwe

183 pk., 135 kw. Mercedes uit 1976, 27-10-1980 TM 29 Westereems van K. Landman uit Termunten, 21-10-1985 TX 30 Nienke 

van Th. J. Eilander uit De Cocksdorp en een andere motor: 216 pk., 159 kw. Mercedes Benz uit 1978, 7-1990 opgelegd voor de

verkoop, 2-3-1990 TX 95 Nova Cura van A. Hutjes uit Oudeschild, 21-5-1990 LO 6 Nienke van Visserijbdrijf D. Visser B.V. uit

Paesens, 26-6-1990 ZK 3 3Reitdiep van Visserijbedrijf De Rousant B.V. uit Lauwerzijl, in 1994 opgave GT 33, 1-1998 GT

gewijzigd in 27, 17-3-2003 gesaneerd en verkocht t.b.v. sportvisserij op het Veerse Meer.

 

 

                                          

                                                          DZ 26 Zwerver

in 1930 gebouwd, 7-1946 door J. Niebooer aangekocht van Bureau Oorlogsbuit in Den Haag, de kotter lag ergens in

Engeland, 21-1-1948 ingeschreven als TM 44 Frans Hals van J. Nieboer en zn. uit Termunterzijl, motor: 54 pk. Bohn &

Kähler, afm. l.l. 14,00 x 4,08 x 2,63, BRT 30,28, 16-4-1951 DZ 8 Frans Hals van Barteld Nieboer uit Delfzijl, 20-4-1955

TM 15 Zwerver van Jacob Kuiper uit Termunterzijl en een nieuwe 70 pk. Mercedes uit 1951, 13-3-1958 DZ 26 Zwerver

van J. Kuiper uit Termunterzijl en A. van Koldam uit Delfzijl, 31-7-1958 hermeten thnas afm. l.l. 13,13 x 4,08 x 1,73, BRT

17,85, bouwjaar gewijzigd was 1930 nu 1935 en eigenaar A. Kant uit Delfzijl, 1-1974 wijziging motor gegevens nu 120 pk.

en bouwjaar 1952, 8-1982 LO 2 Zwerver van D. Visser uit Paesens, 14-11-1984 aan de visserij ontrokken en vekocht naar

Urk, verdere bestemming niet bekend.     foto 1: Kees Wessels          2: Van Koldam      3: foto Dijkstra 

               

                                                                                        

                                                          DZ 51 Gerson

in 1923 gebouwd als beurtschip bij Scheepswerf Amels in Makkum, in 1946 geschikt gemaakt voor de garnalenvisserij,

14-8-1948 ingeschreven als WR 294 van gebroeders J. & K. Kuijt uit Den Oever, 6-2-1958 TM 24 Dolfijn van H. v.d. Wijk en

K. Landman uit Termunterzijl, afm. 14,76 x 3,38 x 1,37, BRT 17,26, motor: 30 pk., Kromhout M2 no. 3475 uit 1926,

11-6-1959 DZ 51 Gerson van H. v.d. Wijk uit Farmsum en G. Jansema uit Delfzijl, 11-7-1961 werd G. Jansema alleen eigenaar,

later bij Machinefabriek Bosker en Wijkinga in Termunterzijl nieuwe 125 pk. D.A.F., 11-1-1962 gekapseisd in de Zuid Meep en

nooit geborgen, 1-3-1962 uitgeschreven.                                   foto 1+2: Gerrit Jansema           3: Jan v.d. Wijk

 

 

                                               

                                                    DZ 60 Westereems

in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf v.d. Beldt "Voorwaarts" in West Graftdijk, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1960,

19-11-1960 ingeschreven als DZ 60 Westereems van R. van Koldam uit Farmsum, afm. l. l. 14,80 x 4,00 x 1,69, BRT 25,53, 11-12-1961

TM 29 Eemsstroom van K.Landman Lz. uit Termunterzijl, 19-12-163 eigenaar Machinefabriek Gorter uit Delfzijl, 12-3-1964 ZK 2 Twee

Gezusters van L.J. Nienhuis uit Zoutkamp, roepletters: PIBR, 8-1968 TX 45 Willemien van J.W. Bakker, opgave loa. 15,87 en BRT nu

22,53, 12-6-1972 SCH 12 Anja van J. & L. Kleijn uit Scheveningen, 4-12-1972 LO 114  Anja van Osprey Trawlers ltd. uit Aberdeen,

afm. 15,49 x 3,96 x 1,70, BRT 16,64, later nieuwe 182 pk., 134 kw. Gardner, 12-12-1996 opagve GT 21,25, 23-6-1997 uitgeschreven,

daarna als "Anja" in de rekreatievaart in Engeland.             

foto 1: Henk Perdok (zelf sta ik voor op de Oldambt)  2: R. v. Koldam  3: J.v.d. Wijk

                                                                                 

  

DZ 60 Westereems

in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Bodewes in Franeker, ingebouwd met een 190 pk., Kromhout uit 1962, 12-10-1962

ingeschreven als DZ 60 Westereems van R. van Koldam uit Farmsum, afm. 20,04 x 5,33 x 2,04, BRT 49,85, roepletters: PINZ,

later voorzien van een buiskap, 9-12-1970 een andere motor :een 235 pk., 173 kw. Sork Ricardo uit 1962, 8-12-1971 HA 43

Noordster van F. J. Poepjes uit Harlingen, echter alleen voor de verkoop, 15-5-1972 WON 24 Elisabeth van gebroeders Andries,

Albert en Jan Koornstra uit Makkum, in 1980 opgelegd voor de verkoop i.v.m. de bouw van een nieuwe WON 24, na ongeveer

een jaar te hebben opgelegen, is de kotter verhuurd aan Duikbedrijf S. Boonsta uit Harlingen, voor duiken naar koraal in de

Middellandse Zee nabij Tunesië, maar werd geen succes mede door het niet verkijgen van vergunningen, de kotter heeft

daarna een tijdje in Cape Ardge (Frankrijk) gelegen, 10-1982 verkocht aan een Italiaan, die het als opleidingsschip gebruikte,

eind 90er jaren zou de kotter zijn gezonken in de Adriatische Zee.   info: Albert Koornstra   foto 1 t/m 3: Van Koldam  4: Kees Wessels

 

DZ 60 Westereems

in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Seijmonsbergen "Concordia" in Amsterdam b.nr. 626, ingebouwd met een

275 pk., 202 kw. Industrie uit 1959, 3-2-1960 ingeschreven als KW 148 Dirk van Beelen uit Katwijk aan Zee, 25-11-1969

TM 14 Enja van J. Oosterveld en anderen uit Termunterzijl, 16-2-1972 DZ 60 Westereems van R. van Koldam uit Farmsum,

roepletters: PINX, 8-1978 een nieuwe Deense stuurhuis geplaatst, 9-12-1980 LO 34 Vier Gezusters van H. Bottema uit

Zoutkamp, roepletters: PIGJ, 3-1981 ZK 34 Vier Gezusters van dezelfde eigenaar, wijziging i.v.m. herzienning besluit

"lettertekens en nummer vissersvaartuigen" , 2-1989 gesaneerd, 2-1989 als "Mijntje Senior" in de sportvisserij van

A.A. Korpershoek, BRT 102, roepletters: PGCJ, in 1999 "Stella Bel" van Oomen, 2001 in de sportvisserij van Sima Charters B.V.

(Ruud Lievaart ) uit Maassluis                                                                           foto 2 t/m 6:  Van Koldam

 

 

DZ 60 Westereems

in 1975 gebouwd bij Scheepswerf Boot "Lemmer" B.V. in Lemmer, bouwnummer 1353 als FD 201 Edith M voor rekening

van Frederik Olsen uit Ritwich op de Fær Ør, afm. 38,76 x 8,02 x 3,85, diep: 3,701,  BRT: 333,52, ingebouwd met een

1235 pk., 921 kw. Stork Werkspoor van 1975, 11-1980 DZ 60 Edith M van R. van Koldam uit Farmsum, 20-3-1981 kreeg

het de naam Westereems, 11-1982 werd er nog een nieuwe 2250 pk., 1655 kw. Deutz uit 1982 in geplaatst, in 1990

CB 4214 Toekan van Pesquera Santa Lucia, Valparaiso in Chilië, (het Nederlandse van der Valk concern)

                                                                                                                           foto's:  1 t/m 4: Van Koldam    5+6: Kor Sikkema

 

                                                  

                                                             DZ 66 Tide Saneka

in 1951 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum, ingebouwd met een gebruikte 80 pk. M.W.M. van de marine, gekocht via

Jan Meijer uit Varel, later een gebruikte 50 pk. Deutz TM uit de DIT 53 Zwei Gebrüder, later werd er wel een nieuwe Deutz

ingeplaatst, 1951 geregistreerd als DIT 54 Orion van Hein Wagenaaar uit Ditzum, loa. 11,7, cbm. 41,1, 25-3-1960 DZ 66 Jan

Koerts van Haye Vos uit Delfzijl, 15-7-1960 DZ 66 Orion van dezelfde eigenaar, 16-11-1961 DZ 66 Tide Saneka van Harm Duit 

en  fa. B.J. Jager uit Appingedam, 2-8-1962 alleen eigenaar B. J. Jager uit Delfzijl, 23-3-1963 eigenaar H. Borgers uit Haren, 8-7-1964

opgelegd voor de verkoop, 23-3-1965 ACC 8 Orion van Manfred Janshen uit Accumersiel.             foto uit coll. Albert Flikkema

 


DZ 82 Drie Gebroeders

in 1961 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Ton Bodewes in Franeker b.nr. F 9, ingebouwd met een 135 pk. Stork Ricardo uit 1961,

8-3-61 DZ 82 Drie Gebroeders van gebr. Bulten uit Delfzijl. afm. 17,95 x 5,14 x 1,84, BRT 39,96, roepletters: PDTD, 28-9-1961 een paar

jaar verhuurd geweest als "olieboot" voor Brown-Root-Heeremea, 28-12-65 herinschrijving, in 1968 eigenaars E. en J. Bulten uit Delfzij,

24-9-1973  HA 82 Jacob Douwe vanF.J. Poepjes, Harlingen, echter alleen voor de verkoop,  23-11-1973 Z 88 Nova Cura van C. Ram-

meloo uit Zeebrugge, roepletters; OPDJ, in 1979 N 88 Nova Cura van M. Vercauter & A. Vanthuyne uit Nieuwpoort, motor vermogen:

141 pk., 104 kw., in 1985 1989 werd de eigenaar A. Vanthuyne-Paye uit Nieuwpoort eigenaar, 27-9-1989 Z 88 Nova Cura van BVBA.

Nova Cura uit Knokke Heist, later een achterportaalmast met nettenrol geplaatst, 30-12-1996 weer N 88 Nova Cura van BVBA. Nova

Cura uit Nieuwpoort ( M. Lambrecht en K. Couwenbergh), 25-3-1999 aan de visserij ontrokken en opgelegd, 27-12-2000 O 738 Nova

Cura, roepletters: OQDL, motor vermogen: 298 pk., 219 kw., papieren nummer, niet onder dit nummer gevist, 7-7-2002 uitgeschreven

en verkocht aan een particulier in het zuiden des lands, is anno 2010 nog steeds in de vaart als rekreatie vaartuig onder de naam

DZ 82 Nova Cura.    (zie ook onder Belg. div. ex. N 88)                                   foto's 1+2: : coll. Henk Perdok    3+4: Jan van der Wijk

 

DZ 86 Oostereems

in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Ton Bodwes in Franeker b.nr. F 9, ingebouwd met een 140 pk. Normo uit 1961, 6-4-1962 inge-

schreven als DZ 86 Oostereems van M.C. Wenke uit Farmsum, afm. 18,08 x 5,03 x 1,79, BRT 39,91, 18-6-1963 eigenaar H. Borgers uit

Appingedam, 29-6-1963 VD 75 Santa maria van gebr. J.C.M. en H.C.M. Kroon uit Volendam, 16-4-1970 andere motor: 250 pk. M.A.N.

uit 1951, 22-10-1973 eigenaar Machinefabriek Prins in Volendam, 9-11-1973 HD 1 Eendracht van fa. C. de Vries & Schwartz uit Den

Helder en een andere motor: 285 pk., 210 kw. M.A.N. uit 1965, 27-5-1975 WR 138 Hendrikus Johannes van J. Komin uit Den Oever,

1-8-1979 nieuwe 285 pk., 214 kw. Mitsubishi uit 1979, later een sierpijp op stuurhuis geplaatst, 17-4-1985 vergaan nabij de kust van

Oostende als gevolg van een vastloper, bemanning gered, 30-9-1985 uitgeschreven.          foto's: Foto Dijkstra

              

DZ 126  Meeuw

in 1911 gebouwd bij Scheepswerf Wortelboer in Oude Pekela als zeilkotter voor een visser in Varel (Dtsl.), er zou later een 15 pk.

petroleum motor zijn ingebouwd. aangekocht uit Varel, voorzien van een 40 pk. Deutz uit 1923 en 16-7-1923 geregistreerd als TM 26

Meeuw van A. Kuiper uit Termunterzijl, omdat het scheepje was gemotoriseerd is in 1928 het zeil eraf gehaald en voorzien van een

stuurhuis, 16-4-1943 gevorderd door de Duitsers, 8-1945 vrijgegeven in Appingedam, in 1945 een andere motor : 26 pk. Deutz uit

1927, 9-4-1947 DZ 126 Meeuw van G.A. Kuiper Azn. uit Farmsum, afm. l.l.11,00 x 3,75 x 1,80, BRT 14,80, 23-5-1959 hermeten: thans

l.l. 11,42 x 3,92 x 1,24, BRT 12,93, 20-12-1971 gesaneerd, maar kwam  als "Meeuw"  in de sportvisserij en  rekreatievaart voor de

eigenaar zelf, in 1988 werd het scheepje aangekocht door J. Wester uit Feerwerd, die de kotter kompleet heeft gerenoveerd en in

1992 een 55 pk. Thornycraft heeft ingebouwd, 2007 onder zeil bracht., 10-2012 andere motor: 85 pk. Timray

foto 1+2: coll. Henk Perdok             3 t/m 6: Aries Kuiper (zoon van eigenaar Geert Kuiper)                  

    

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

                                                                           

'