AG (Greetsiel)
AG 1 Jan Looden
in 1954 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 73, ingebouwd met een 90 pk. Jastram uit 1954, 1955 geregistreerd als
AG 1 Jan Looden van fa. Jan Looden & Söhn uit Greetsiel, schipper werd zoon Horst looden, 1974 opgelegd bij Bültjer in Ditzum
i.v.m. nieuwbouw (GRE 13) aldaar, later verkocht aan Dieter Albrecht uit Harlesiel en werd omgebouwd tot kotterjacht, werd
ook wel gebruikt voor zeebegrafenissen. foto's: Siegfried Gruchow
AG 5 Keen Tied
gebouwd bij Schiffswerft Gebr. Schlömer in Oldersum, loa. 15,50, diepgang: 1,50, motor: 75 pk. Deutz, eigenaar Jan Ysker uit
Greetsiel, in 1967 is de kotter naar Tönning verkocht. foto: Käthie Ysker
AG 6 Zukunft
gebouwd in 1938 bij Schiffswerft Schlömer, in Oldersum (Dtsl.), in 1938 in de vaart als AG 6 Zukunft van R. Ysker uit Greetsiel, loa.
14,00, 42,4 cbm., motor: 70 pk. Deutz, 14-11-1974 TM 10 Stormvogel van H. Bultje uit Termunterzijl, afm. 14,02 x 4,35, BRT 14,86,
28-9-1977 BR 11 Miranda van Jacobus van der Velde uit Oostburg, motor; 150 pk. viertakt 6 cil. Kämper uit 1959, 20-2-1978 verkocht
aan H. Meekel uit Groningen t.b.v. rekreatie vaart. foto: Siegfried Gruchow
AG 7/ W 144 Ostfriesland
in 1944 gebouwd bij Schiffswerft Ernst Burmester in Swinemunde als KFK kotter (Kriegsfischereikutter), ingebouwd met een
150 pk. Deutz, 27-5-1944 KFK 407 van de OKM (Oberkommando der Schulflottille)van de Deutsche Kriegsmarine, afm. 24,00
x 6,39 x 2,51, diepgang: 2,60, BRT 68,65,24-6-1944 naar de 6e Vorpostenflottille als V 634, 15-1-1945 naar de 12e
Vorpostenflottille als V 1228, aan het einde van de wereldoorlog in Norderney bij de Sicherungs Division ondergebracht,
21-7-1945 als Engels oorlogsbuit bij de Deutsche Minenräumdienst Küste Westd. in Wilhelmshaven ingezet, 10-1945 in dienst
bij de 14e German KFK Sweeping force (Minensuchflottille) als M 1422 bij de 6e groep, 20-6-1946 in Wilhelmshaven als W
144 buitendienst, 21-9-1946 werd het schip gecharterd door Gerd Freerks Yskeren gaf het de naam Ostfriesland en mocht
AG 7 op de boeg plaatsen, W 144 blijft erop staan, kapitein werd zoon Jan en zijn broers Klaas en Gerd de verdere
bemanning, de kotter werd bij de Marinewerft in Wilhelmshaven verbouwd tot viskotter, 26-5-1947 in de visserij, in 1952
roepletters: DMDM, 10-8-1953 door de OMGUS teruggevorderd (Office of Military Government of the United States (for
Germany), 20-10-1953 kotter gekocht door de B.R.D., 29-6-1954 SO 212 Loreley van Anton Preuss uit Heiligenhafen,
roepletters: DKLH, 17-7-1959 SO 212 Loreley van H. Hagelstein uit Hamburg, 23-11-1959 werd Hermann Modler uit Hamburg
de eigenaar, 29-12-59 werd Finkenwärder de thuishaven, 4-1-1960 HF 535 Loreley van Hermann Modler uit Hamburg, 18-7-
1965 door een aanvaring in de Elbe monding met het vrachtschip Syrte is de kotter gezonken en Hermaan Modler
verdronken. foto's: Gerd Dieter Ysker
AG 7 Frauke Hermanna
oktober 1953 kreeg Gerd Freerks Ysker Sr. uit Greetsiel deze kotter als vergoeding, omdat de vorige AG 7 werd terggevorderd
door de OMGUS ( office of military Government of the United States (for Germany)) , de kotter werd ingeschreven als AG 7
Frauke Hermanna, loa. 24, cbm. 195,5, motor: 120 pk. Demag. foto's Gerd Dieter Ysker
AG 8 Eltje Looden
in 1957 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 103, ingebouwd met 100 pk. Jastram, in 1957 ingeschreven als AG 8 Eltje
Looden van Jan Looden en zonen uit Greetsiel, afm. 14,96 x 4,40 x 1,40, BRT 18,79, later GT 20, roepletters: DCKC, in 1997 nieuwe
198 pk., 146 kw. Hanomag Henschel ingebouwd van 1977, 4-9-2003 SW 1 Eltje Looden van Henning Dulz uit Wyk auf Föhr, later is de
kotter opgeboeid. foto 1: Frits Aalderink 2: Gerold Conradi 4+5: Henk Perdok
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maak jouw eigen website met JouwWeb