TM (Termunterzijl)
TM 1 Burgemeester van Kampen
in 1960 gebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum, afm. l.l. 16,89 x 4,76 x 2,03, BRT 38,52, ingebouwd met een 105 pk. Kromhout van
1960, in 1963 werd de motor vervangen door een nieuwe 140 pk. Kromhout van 1963, 1-2-1960 ingeschreven TM 1 Burgemeester van
Kampen van H.J. & J. Vos uit Termunterzijl in de vaart, 23-2-1967 tijdens een zware storm bij Helgoland vergaan, de reddingsboot Adolf
Bermpohl heeft de bemanning nog van boord gehaald, maar het noodlot sloeg alsnog toe; de 3 bemanningsleden en 4 redders zijn
omgekomen. foto's: coll. Henk Perdok
zie verslag ongeluk: http://www.villahoffnung.de/dgzrs/das-ungluck-der-adolph-bermpohl
TM 2 Poolster
in 1932 gebouwd, voor dat hij naar Termunterzijl werd verkocht, was het de SPI 38 ??, 8-11-1951 TM 2 Poolster
van Edo en Harm. S. Wezeman uit Termunterzijl, 14-5-1956 werd het DZ 9 Johanna van Cornelis Bosker uit
Farmsum, onderstaand het verhaal van zoon Klaas Bosker.
Tja ik kan we wel herinnneren, dat mijn vader dit schip kocht in medio 1956
Er stond een 1 cylinder Völund in van ik naar ik mij herinner van 60 pk met direct om keerbare schroef.
Het was een overnaadse eikenhouten kotter die in Denemarken was gebouwd.
Het schip is van Denemarken tussendoor ook nog verkocht naar Polen.In het stuurhuis hing een koperen plaatje
waarop vermeld een beschermheilige voor de scheepvaart van de Polen.(ik weet dit niet zeker)
Verder was er iets bijzonders met dit schip.Het was naar de lengte bijzonder breed.Het leek wel een tobbe.
Zonder meer een aartslelijk model.Het andere bijzondere, dat als de motor draaide, het achterschip enorm tekeer
ging.De indruk bestond, dat de kracht van de houten romp te groot was voor de zware 1 cyl motor met een
zeerlaag toerental.
In het zelfde jaar (12-11-1956 ?) is er aan de oostkant van Borkum en wel ter hoogte van het Ranselgat brand ontstaan.
Vader en zoon(Jan) hebben het vege lijf gered, hoewel de ouwe niet kon zwemmen.
Met laag water vonden ze een tijdelijke redding op de Ranselplaat.(bij vuurtoren)
Dat is het zo,n beetje wat ik mij herinner van de Pool.(heb het uitgebrande wrak toen nog wel gezien)
TM 3
helaas kan ik er geen info bijplaatsen, omdat ik niet precies weet welke TM 3; er zijn nl. twee van dit type bootjes geweest.
foto: Siefko Wezeman
TM 3 Geertruida
in 1946 gebouwd in Rotterdam, als vrachtscheepje in de vaart van Skovenkools uit Rotterdam, 24-11-1947 geregistreeerd als UK 102
Appie van A. Ras uit Urk, motor: 20 pk. Kromhout, 18-1-1957, afm. 14,00 x 3,50 x 1,40, BRT 15,71, 18-1-1957 KP 1 Ave Maria van D.
Zoetebier uit Kampen, 16-6-1959 VD 8 Ave Maria van D. Zoetebier uit Volendam (eigenaar verhuisd), 19-2-1960 TM 3 Geertruida van J.
van Dijk uit Termunterzijl, 30 pk. Kromhout ruwe oliemotor nr. 3337 uit 1942, 8-4-1964 nieuwe 45 pk., 6 cylinder Volvo Penta. type MD
679. nr. 1031. uit 1964, 9-7-1968 aan de visserij ontrokken i.v.m. sanering, verkocht voor de rekreatie vaart.
foto's: Kees van Dijk
TM 4 Luctor et Emergo
van 23-5-1924 t/m 6-9-1937 ingeschreven, eigenaar Jan v.d. Scheer.
foto: Siefko Wezeman
TM 4 Annelize
in 1912 gebouwd als beurtschip voor eigenaar Postuma, 10-1-1941 geregistreerd als TM 4 Annelize van E. Wezeman en H.B.
Wezeman (zn.) uit Termunterzijl, tevens ingericht voor de garnalendrogerij, afm. 20,00 x 3,36 x 1,70, BRT 22,76, later een 40
pk. Brons uit 1942, 13-5-1951 eigenaars H.B. Wezeman en G. Dijkema uit Termunterzijl, later gestopt met het drogen van
garnalen, 12-9-1969 gesaneerd en en verkocht aan particulier Kartner (de broer van) t.b.v. rekreatie vaart.
foto 1 t/m 3: coll. Henk Perdok 4: Siefko Wezeman 5: Harry de Groot
TM 5 Drie Gebroeders
gebouwd als vrachtschip, in 1946 ingericht voor de garnalendrogerij, 11-11-1946 geregistreerd als TM 5 Drie Gebroeders
van Pieter Harm Wezeman uit Termunterzijl, afm. 20 x 4,25 x 1,50, motor 1 cilinder 25 pk. Deutz, 18-5-1957 uitgeschreven
en verkocht aan Tj. Lichtendael uit Harlingen ook voor de garnalendrogerij. foto uit coll. Henk Perdok
TM 5 Berend W
in 1934 gebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum (echter niet zeker), afm. 11,22 x 4,00 x 1,20, BRT 16,98, in 21-3-1936 geregistreerd
als WK 26 Noordster van C. Visser Pzn., Workum, 7-7-1948 WR 20 Noordster van dezelfde eigenaar nu woonachtig in Den Oever, 22-11-
1955 aan de visserij ontrokken, 27-5-1957 TM 5 Berend W van gebr. P.H. & E. Wezeman beiden uit Termunterzijl, 13-10-1965 een
andere motor: 70 pk. B.M.C uit 1959, 20-3-79 werd P.H. Wezeman alleen eigenaar en een andere motor: 52 pk. B.M.C. uit 1967, 18-3-
1987 OL 6 Jacoba van W. Kuperus uit Engwierum en een andere motor: 70 pk. Tempest uit 1969, 16-2-1988 LO 4 Rana van H. Heerma
uit Lauwersoog en een andere motor: 135 pk., 99 kw. Perkins uit 1983, 10-1-1994 uitgeschreven en verkocht voor de rekreatie en vaart
nu onder de naam "Compaen", later als "De Visserman" van een particulier uit Dronten. foto's: uit coll. Henk Perdok
TM 6 Dollard
in 1920 gebouwd op een werf in Raamsdonkveer als vrachtscheepje, Gebr. D. & A. Sander en J. Bakker uit Termunten kochten het
scheepje van ene C. Kievit uit Den Haag het werd ingericht voor de garnalendrogerij en lag lange tijd aan de dijk aan de ookstkant van
de Punt van Reide, later kreeg het een ligplaats in de haven van Termunterzijl, later werden de gebroeders Sander zelf eigenaars van
het schip, 14-2-1970 is het gesaneerd, verder weinig over de TM 6 bekend. foto 1: uit coll. Frits Aalderink 2: Henk Perdok
TM 7 Deo Juvante
in 1948 gebouwd en afgebouwd bij Commeng in Amsterdam, afm. l.l. 12,90 x 3,58 x 1,64, BRT 17,06, ingebouwd met een 35 pk.
Kromhout uit 1948, 10-5-1948 geregistreerd als UK 168 De Drie Gebroeders van J. Korf uit Urk, 14-2-1958 TM 61 Zeester van J.
Zwarberg en J. van Dijk uit Termunterzijl, 10-3-1960 alleen eigenaar J. Zwarberg, 10-5-1961 nieuwe 82 pk. M.A.N. uit 1960, 16-9-
1965 TM 7 Deo Juvante van H. Kammenga en E. Eling uitTermunten, paar jaar later was E. Eling alleen eigenaar, 26-9-1969
gekapseisd in de Oude Eems, niet geborgen.
TM 7 Marnat
in 1929 gebouwd bij Scheepswerf Stam in Nieuw Lekkerland, 1929 ingebouwd met een 35 pk. Deutz uit 1930, 22-2-1930 geregi-
streerd als YE 80 Luctor et Emergo van J.A. van Sprundel uit Yerseke, afm. 14,75 x 4,14 x 1,74, BRT 26,30, 23-3-1936 BRU 39 Luctor
et Emergo van H. Jumelet ADRzn. uit Bruinisse, 15-9-1940 gevorderd door de Deutsche Kriegsmarine, 24-4-946 vrijgegeven en
terug via IJmuiden bij de eigenaar, andere motor: 36 pk. Deutz uit 1930, 10-8-1951 eigenaar H. & C. Jumelet uit Bruinisse, 23-4-
1952 YE 2 Luctor et Emergo van gebr. van Zwaarden en zn. uit Yerseke en een andere motor: 24 pk. Industrie uit 1930, 30-1-1961
eigenaar C. & H. van Zwaarden & zn. uit Yerseke, 1961 nieuwe 90 pk. Deutz uit 1961, 9-9-1963 verlengd en hermeten: 18,79 x
4,09 x 1,30, BRT 33,38, 13-1-1966 YE 7 Geertruida van G. Pekaar uit Yerseke, 1967 nieuwe 108 pk., 79 kw,. Scania vabis uit 1966,
9-3-1967 HA 49 Alcyon van L.P. & L.G. Veltman uit Harlingen, 23-2-1970 DZ 9 Credo van G. Barelds uit Delfzijl, 22-3-1971 UQ 11
Truida van H.J. Teerling uit Uithuizen, 20-1-1972 TM 7 Marnat van E.J. Eling uit Termunten, 21-11-1973 HA 7 Geertje van B. & J.
Visser uit Harlingen, 15-6-1977 TX 26 Geertje van R.P. Smit uit Oudeschild, 17-11-1978 KG 6 Akke van J. Westdijk uit Ouddorp, 1-5-
1979 uitgeschreven, 31-5-1982 TX 85 Geertje Cornelia van A. Looijer uit Oudeschild, 30-6-1982 TH 16 Pieternella Johanna III van
J.A. Bout uit Tholen, 11-2-1983 andere motor: 200 pk., 147 kw. Cummins uit 1979, 31-5-1984 UQ 10 Truida II van H.J. Teerling uit
Uithuizen, 1-9-1989 opgave id nr. NLD192900471, 14-3-1995 TX 44 Zuiderzee van vof. Hutjes uit Oudeschild, 6-11-1996 WR 181
Wouter van fa. W. Jorna & zn. uit Den Oever, 8-9-1997 eigenaar Machinefabriek Luyt uit Den Oever en opgave GT 29, 1-2000 WR
180 Wouter van dezelfde eigenaar en 2-2000 weer WR 181 Wouter van dezelfde eigenaar, 6-12-2000 uitgeschreven en gesloopt.
foto's: Johan Eling
TM 8 Jakobina
in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Bareveld in Wildervank, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1962, 29-10-1962 DZ 8 Georgine van J.
Nieboer uit Delfzijl, afm. l.l. 15,94 x 4,61 x 1,89, BRT 30,23, 16-2-1967 nieuwe 145 pk., 107 kw. Deutz uit 1967 en opgave loa. 16,95, 4-3-
1971 TM 8 Jakobina van Harm Oosterhuis uit Termunterzijl, roepletters: PEYJ, later werd de achtermast gewijzigd, in 1994 opgave GT 30,
1-1997 nieuwe 238 pk., 175 kw. Volvo Penta uit 1996, 30-10-2000 OL 4 De Volharding van T. Sloot uit Anjum, GT gewijzigd in 27, 9-2005
is de kotter verkocht aan een in Panama registreerde rederij met Nederlandse belangen en 7-9-2005 onder de naam "Orango II" samen
met de ex. UK 81 naar Marin in Guinee Bissau vertrokken, 15-12-2005 uitgeschreven. foto 2: Henk Perdok
N.B. zie ook als "Orango II"onder Guinnee Bissau
TM 9 Widejo
in 1973 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Toma in Nieuwe Schans, afm. 12,25 x 4,01 x 1,13, BRT 10,94, ingebouwd met een 165
pk., 121 kw. D.A.F. uit 1973, 12-12-1973 geregistreerd als TM 9 Widejo van E. Westerhuis uit Borgsweer,28-3-1979 aan de visserij
ontrokken en verkocht aan Scheepswerf Hunfeld uit Delfzijl en wordt verbouwd tot werk c.q. sleepboot. foto's: uit collectie Henk Perdok
TM 9 Widejo
in 1910 als vrachtschip gebouwd bij Scheepswerf Breman in Zwarsluis, veel later in dienst als werkboot Spica van Scheepswerf Hunfeld
in Delfzijl, 3-7-1979 ingeschrevn als TM 9 Wedejo van E. Westerhuis uit Borgsweer, afm. 22,80 x 4,37 x 1,50, BRT 36,93, GT 37, motor:
208 pk., 153 kw. Scania Vabis uit 1974, 7-1985 andere motor: 208 pk., 153 kw. Scania Vabis, 6-1988 nieuwe 275 pk., 202 kw. Cummins
uit 1988, 1-9-1989 opgave id nr. NLD191000343, 7-12-1999 opgave GT 37, 25-1-2000 ST 3 Drie Gebroeders van Peke Wouda uit
Stavoren, niet onder dit nummer gevist, alleen gekocht voor de garnalen- vergunning en vangstapparatuur voor de nieuwe ST 21, 1-3-
2000 uitgeschreven en schip verkoht naar Harlingen en wordt verbouwd tot luxe motor
Harry de Groot maakte de foto's op 17-7-1992 in Termunterzijl.
TM 9 Widejo
in 1938 gebouwd bij Scheepswerf Bodewes en Dutmer in Groningen, ingebouwd met een 70 pk. Deutz, 23-11-1938 geregistreerd
als BRU 3 Adriana van Wed. A. Jumelet-Vijverberg uit Bruinisse, afm. l. l. 18,53 x 4,65 x 1,90, BRT 46,58, 5-12-1940 gevorderd door de
Duitse Kriegsmarine, 28-6-1946 terug bij de eigenaar en opnieuw ingeschreven, 10-10-1952 verlengd; l. l. 21,53 x 4,65 x 1,90, BRT
onbekend, 3-10-1962 verlengd: l. l. 22,53 x 4,65 x 1,90, BRT 38,47, 10-3-1964 nieuwe 155 pk. Deutz uit1964, 28-3-1963 eigenaars
Marinus Jumelet, Wed. Leendert Jumelet-Wesdorp en Hendrik Schot uit Bruinisse, 1-5-1964 eigenaars Jacobus Jumelet en Hendrik Schot
uit Bruinisse, 8-4-1971 eigenaars fa. H. Schot & zonen uit Bruinisse, 30-3-1971 andere motor: 200 pk., 128 kw. Cummins uit 1963, 7-
1971 hermeten: loa. 23,77 x 4,66 x 2,37, BRT 60,99, 12-1973 uitgeschreven i.v.m. uitsluitend visserij in de Grevelingen, 1982 nieuwe
270 pk., 199 kw. Cummins uit 1982, 3-1991 herinschrijving, 1994 opgave GT 55, 9-1998 uitgeschreven, 12-1999 TM 9 Widejo van E.
Westerhuis uit Borgsweer, GT 54, januari t/m mei 2000 verbouwd o.a. nieuwe stuurhuis en ingericht voor de raamkuilvisserij, tevens
t.b.v. onderzoek van Provincie Groningen, 10-2001 uitgeschreven in het kader van bedrijfsmatigheid, 11-2003 herinschrijving, 7-11-2003
opgave roepletters PH7550, id nr. NLD193801171. foto 1: Frits Olinga 2: Johan Eling
TM 10 Stormvogel
gebouwd in 1938 bij Schiffswerft Schlömer, in Oldersum (Dtsl.), in 1938 in de vaart als AG 6 Zukunft van R. Ysker uit Greetsiel,
loa. 14,00, 42,4 cbm., motor: 70 pk. Deutz, 14-11-1974 TM 10 Stormvogel van H. Bultje uit Termunterzijl, afm. 14,02 x 4,35, BRT
14,86, 28-9-1977 BR 11 Miranda van Jacobus van der Velde uit Oostburg, motor; 150 pk. viertakt 6 cil. Kämper uit 1959, 20-2-
1978 verkocht aan H. Meekel uit Groningen t.b.v. rekreatie vaart. foto's via Henk Perdok
TM 12 Dollard
afm. ca. 16,00 x 3,80 x 1,60, BRT 18,81, gebouwd als type Friese zeiltjalk,later vrachtscheepje "Cornelia" van J. Postma
uit Leeuwarden, 11-6-1951 in de vaart als TM 12 Dollard van Pieter J. Bakker uit Termunten, 13-2-1956 gestopt met de
visserij, maar 11-4-1958 weer ter visserij als TM 12 Dollard van Edo Jan Bakker uit Termunterzijl, 10-10-1960 gestopt
met de visserij en opgelegd voor de verkoop, o.a. terechtgekomen in Groningen als woonboot.
TM 12 Paap Süd
in 1932 gebouwd als sleepboot "Dolfijn" van A. Leeuwerke uit Delfzijl, in 1959 gekocht door Cornelis Bosker uit Farmsum, die
het bij Machinefabriek Bosker in Termunterzijl liet inrichten en verbouwen voor de visserij, 1-12-1959 DZ 59 Heike van Cornelis
Bosker uit Farmsum, zoon Klaas Bosker schipperde, 11-10-1960 TM 12 Paap Süd van Edo Jan Bakker uit Termunterzijl, 17-8-
1970 uitgeschreven en verkocht voor de rekreatie vaart en komt in de vaart onder de naam "Paap Süd" (is anno 2009 nog
steeds in de vaart; zie ex. visserij) foto: uit collectie Henk Perdok
TM 14 Enja
in 1947 gebouwd bij Scheepswerf Doornbos in Tjamsweer, ingebouwd met een 40 pk. Brons uit 1933, 9-9-1947 ingeschreven als TM 14
Enja van H. Oosterveld uit Termunterzijl, afm. l.l. 12,00 x 4,00 x 1,80, BRT 14,98, roepletters: PDYC, 22-5-1957 hermeten; nu l.l. 11,05 x
4,03 x 1,52, 1-10-1958 nieuwe 75 pk. Bohn & Kähler uit 1957, 8-2-1966 TM 11 Enja II van H.Oosterveld uit Termunterzijl, 17-3-1967 HA
44 Hoop op Zegen van Gabrie de Waal uit Harlingen, 18-4-1967 hermeten: nu l.l. 15,02 en BRT 22,21, 8-1969 opgave GT 16,02 en een
nieuwe 150 pk. D.A.F. uit 1969, 12-1971 vekocht naar Engeland. foto's: Gini Nieboer
TM 14 Enja
in 1947 gebouwd bij Scheepswerf Stapel in Spaarndam, ingebouwd met een 80 pk. Industrie uit 1934, 7-6-1947 ingeschreven
als VD 9 De Jonge Jan van J. Kwakman uit Volendam, afm. l.l. 16,48 x 5,12 x 2,65, BRT 39,29, in 1954 een nieuwe 120 pk.
Industrie uit 1954, 13-6-1961 werd H. Kwakman de eigenaar, in 1965 is de kotter verbouwd, 13-1-1966 HA 44 Hoop op Zegen
van Gabrie de Waal uit Harlingen, 17-3-1967 TM 14 Enja van Henderikus Oosterveld uit Termunterzijl, een jaar later werden H.
Oosterveld en zoon de eigenaars, 23-5-1969 tijdens het vissen bij Helgoland gekapseisd,bemanning gered.
foto: Henk Perdok
TM 14 Enja
in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Seijmonsbergen "Concordia" in Amsterdam b.nr. 626, ingebouwd met een
275 pk., 202 kw. Industrie uit 1959, 3-2-1960 ingeschreven als KW 148 Dirk van Beelen uit Katwijk aan Zee, 25-11-1969
TM 14 Enja van J. Oosterveld en anderen uit Termunterzijl, 16-2-1972 DZ 60 Westereems van R. van Koldam uit Farmsum,
roepletters: PINX, 8-1978 een nieuwe Deense stuurhuis geplaatst, 9-12-1980 LO 34 Vier Gezusters van H. Bottema uit
Zoutkamp, roepletters: PIGJ, 3-1981 ZK 34 Vier Gezusters van dezelfde eigenaar, wijziging i.v.m. herzienning besluit
"lettertekens en nummer vissersvaartuigen" , 2-1989 gesaneerd, 2-1989 als "Mijntje Senior" in de sportvisserij van
A.A. Korpershoek, BRT 102, roepletters: PGCJ, in 1999 "Stella Bel" van Oomen, 2001 in de sportvisserij van Sima Charters B.V.
(Ruud Lievaart ) uit Maassluis, imo nr. 5090567. foto: Van Koldam
TM 15 Zwerver
in 1930 gebouwd, 7-1946 door J. Niebooer aangekocht van Bureau Oorlogsbuit in Den Haag, de kotter lag ergens in
Engeland, 21-1-1948 ingeschreven als TM 44 Frans Hals van J. Nieboer en zn. uit Termunterzijl, motor: 54 pk. Bohn &
Kähler, afm. l.l. 14,00 x 4,08 x 2,63, BRT 30,28, 16-4-1951 DZ 8 Frans Hals van Barteld Nieboer uit Delfzijl, 20-4-1955
TM 15 Zwerver van Jacob Kuiper uit Termunterzijl en een nieuwe 70 pk. Mercedes uit 1951, 13-3-1958 DZ 26 Zwerver
van J. Kuiper uit Termunterzijl en A. van Koldam uit Delfzijl, 31-7-1958 hermeten thnas afm. l.l. 13,13 x 4,08 x 1,73, BRT
17,85, bouwjaar gewijzigd was 1930 nu 1935 en eigenaar A. Kant uit Delfzijl, 1-1974 wijziging motor gegevens nu 120 pk.
en bouwjaar 1952, 8-1982 LO 2 Zwerver van D. Visser uit Paesens, 14-11-1984 aan de visserij ontrokken en vekocht naar
Urk, verdere bestemming niet bekend.
TM 15 Mechieltje
in 1946 gebouwd bij Bakker & Kuiper in Schoorldam, ingebouwd met een 65 pk. Deutz uit 1942, 20-5-1947 in de vaart als CG 1
Pieter van P. de Haan uit Callantsoog, 31-10-1955 HD 28 Pieter van A. Tot en M. de Haan uit Den Helder,, afm. 12,99 x 3,87 x
1,26, BRT 15,33., 27-9-1956 werd het weer CG 1 Pieter van P. de Haan, 1-6-61 WR 147 Tini Cornelis van C.W. Kok uit Den
Oever, 26-6-1961 eigenaar C.J. de Vet uit Den Oever, 26-7-1962 HA 80 Lubbert van O. Boonstra uit Harlingen, 23-4-1965 HA
80 Margit Hannelore via een veiling gekocht van Coop Raiffaisenbank uit Harlingen, 26-11-1965 TM 15 Mechieltje van Pieter
Bakker uit Termunten en een nieuwe 75 pk., 55 kw. Volvo uit 1963, 1967 nieuwe stuurhuis bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum , is
in 1970 verkocht voor de sportvisserij en later in de rekreatie vaart en verbouwd, de huidige eigenaar heeft er een andere stuur-
huis op geplaats en HA 40 op de boeg gezet, omdat hem is verteld dat het de ex. HA 40 was i.p.v. HA 80, de bedoeling is dat
er in de loop van de tijd CG 1 op de boeg komt, aldus de huidige eigenaar. foto: Pieter Bakker
TM 16 Jurrina Weja
in 1906 gebouwd als vrachtschip bij Scheepswerf Paans in Roodevaart, in 1953 ingericht voor de garnalenvisserij en 12-11-1953
geregistreerd als ZK 6 Ons Genoegen van J. Koning uit Zoutkamp, motor: 40 pk. Kromhout uit 1936, afm.19,57 x 4,50 x 1,50, BRT 33,58,
25-10-1955 in gebruik als schelpenzuiger, 11-12-1959 ZK 16 Ons genoegen van dezelfde eigenaar, 23-3-1961 WL 1 Animo van F.
Groen, 20-4-1967 TM 16 Jurrina Weja van K. van Dijk uit Termunterzijl, 1968 nieuwe 100 pk., 74 kw. Volvo Penta uit 1968, 27-4-1973 HA
11 Ida Catharina van P. Attema uit Harlingen, 30-1-1978 LO 6 Klaas Pieter van P.B. Wolters uit Zoutkamp, 10-1-1979 LO 6 Regina van S.
Faber uit Moddergat en een andere motor; 240 pk., 177 kw. D.A.F. uit 1972, 12-1989 aan de visserij ontrokken, 7-2-1990 TX 30 Nienke
van Th. J. Eilander uit Oudeschild, 2-3-1990 TX 95 Nova Cura van A. Hutjes uit Oudeschild, 21-5-1990 LO 6 Nienke van D. Visser uit
Paesens, 1990 TX 30 Nienke van Th. J. Eilander uit Oudeschild, 21-12-1995 gesaneerd, schip verkocht aan Bakker uit Midsland, die de
vangstapparatuur overzet op zijn nieuwe TS 6 en schip doorverkoopt aan een duikclub uit Vlieland, 8-2006 kwam de kotter in handen
van een particulier uit Klundert. foto's: Kees van Dijk
TM 16 Wendeltje
in 1958 gebouwd als vrachtschip bij Scheepswerf Breman in Zwartsluis , in 1961 verbouwd en ingericht voor de visserij en 7-5-1961
ingeschreven als WR 68 Annie Gilia van C. de Graaf uit Den Oever, afm. 19,00 x 4,10 x 1,44, BRT 32,71 en een nieuwe 116 pk. Deutz
uit 1961, 23-12-1965 nieuwe 150 pk. Scania Vabis uit 1965, 7-10-1968 WR 68 Pieter Annie van P. Tolhuis uit Den Oever, 23-5-1972
HD 1 Eendracht van fa. T. Visser & C. de Vries uit Den Helder, 5-7-1973 TM 16 Wendeltje van K. van Dijk uit Termunterzijl, 18-1-1980
Lo 14 Tamme van B. Bolt uit Zoutkamp, 7-1981 ZK 14 Tamme van dezelfde eigenaar, 30-4-1983 KG 1 Jacobus Johanna van M. Minneboo
uit Colijnsplaat, 10-5-1989 TS 9 Trix van fa. J. de Wit & van der Meer uit Terschelling West, 1-5-1993 alleen eigenaar J. de Wit, in 1994
nieuwe 179 pk., 132 kw. motor uit 1990 en opgave GT 27, 19-12-1997 nieuwe 179 pk., 132 kw. motor uit 1997, 4-1999 voorzien van
een nieuwe stuurhuis. foto 3+4: Kees van Dijk
TM 16 Wendeltje
in 1963 gebouwd bij Scheepswerf Stami, Dordrecht. b.nr. 117 en afgebouwd bij Machinefabriek Reinhoudt in Breskens, afm. 18,50 x 5,12
x 2,15, diepgang: 2,50, BRT 38,83. 13-11-1963 BR 43 Cadzand, 4-9-1967 BR 49 Christina, 11-7-1980 TM 16 Wendeltje van Kees van Dijk
uit Termunterzijl, 23-9-1993 BR 39 Elena, 12-12-2003 GRE 39 Elena van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., motor vermogen: 300 pk.,
221 kw. GT: 36. foto 1: Kees van Dijk 2: Johan Eling
TM 16 Wendeltje
TM 16 Reide
in 1979 gebouwwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 88, ingebouwd met een 100 pk., 74 kw. Scania Vabis uit
1978, 7-1979 ingeschreven als TX 25 Everdina van A.A. Blom uit Oudeschild, afm. 14,55 x 4,01 x 1,75, BRT 23,64, 12-2-1993 UK 25
Vrouwe Fora van F.J. Poepjes uit Urk, alleen voor de verkoop, niet mee gevist, 7-10-1993 TM 16 Wendeltje van K. van Dijk uit
Termunterzijl en een nieuwe 130 pk., 97 kw. Scani Vabis uit 1979, in 1994 opgave GT 21, 24-2-1997 TM 16 Reide van Visserijbedrijf de
Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 4-2001 doorgehaald in visserij register i.v.m. sanerings aanvraag, 5-2001 herinschrijving, sanering gaat niet
door, 15-1-2002 GRE 21 Reide van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., motor vermogen: 182 pk., 134 kw. foto 1 t/m 4:: Henk Perdok
TM 17 Jan Koetse
in 1961 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerd Hakvoort in Urk, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1960, 5-9-1961
geregistreerd als TM 17 Jan Koetse van H. Kerbof uit Termunterzijl, afm. l.l. 13,86 x 4,12 x 1,86, BRT 24,93, 22-10-1965
werd Machinefabriek Gorter uit Delfzijl eigenaar, 25-11-1965 TM 17 Oostereems van H.v.d. Wijk uit Farmsum, in 1966 een
nieuwe 145 pk. Deutz uit 1966, 3-73 verkocht naar Engeland en komt in de vaart als CK 179 Gandalf, daarna resp. LO 179
Gandalf van Steve Smith uit Southend en LN 176 Wash Princess van managing owner Heiploeg & Lynn Shrimpers Ltd. uit
Kings Lynn, afm. 15,24 x 4,12 x 2,05, BRT 18,52, nog diverse eigenaren gehad, t.w. Mr. Watson uit Southend, een eigenaar
uit North of England en Barry Smith uit Southend, 27-3-1995 verkocht aan Maarten Foppen uit Urk, die het naar
Denemarken heeft omgevlagd als E 46 Willem en Klaas, de oude stuurhuis van de ex. RI 230 Kedde wordt overgeplaatst en
een nieuwe 147 pk., 108 kw. Gardner wordt ingebouwd, GT 11, in 2005 wordt het nog ingericht voor de pottenvisserij en
wordt Simon Lenger uit Harlingen eigenaar, in 2005 verbouwd en 4-2009 in Harlingen opgelegd voor de verkoop.
foto 1: Bram Pronk
TM 17 Oostereems
in 1938 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum en waarschijnlijk in de vaart onder een OLD (Oldersum) kenteken, afm. 13,40 x 4,18
x 1,17, BRT 2,31, 19-3-1973 werd het TM 17 Oostereems van H. van der Wijk uit Termunterzijl, 17-7-1973 hermeten, nu loa. 13,81,
29-3-1979 garnalenvergunning aan DZ 7 verkocht en schip naar Borkum verkocht en in de vaart als BOR 3-N van Geert Byl uit Borkum,
in 1986 kocht H. v.d. Wijk de inmiddels verwaarloosde kotter terug en knapte het bij Ferus Smit in Hoogezandweer helemaal op en werd
weer visklaar gemaakt, in 1987 werd het TM 20 Dolfijn IV, maar omdat men geen garnalenvergunning kon krijgen, tijdelijk in de vaart als
rekreatie schip, kenteken stond er inmiddels wel al op, 10-1989 werd het verkocht naar Kings-Lynn in Engeland, maar werd eerst bij
Schiffswerft Bültjer in Ditzum opgeknapt en kwam later in de vaart als LN 157 Oostereems van James E. Coy uit Boston, 31-3-1997
uitgeschreven, bestemming onbekend. foto: coll. Henk Perdok
TM 18 Maria
in 1942 gebouwd en 17-3-1942 ingeschreven als TM 18 Maria van Martinus en Johannes Bos uit Termunterzijl,
4-4-1949 TM 17 Maria van Johannes Bos uit Termunterzijl, 20-2-1956 werd W. Sanders uit Borgsweer eigenaar,
26-1-1958 uitgeschreven. foto: uit collectie Henk Perdok
TM 18 Marma
in 1920 of 1924 gebouwd, o.a. in dienst als werkboot van Machinefabriek Nolden en Bulder uit Delfzijl, 11-4-1946 kocht
Martinus(Max) Oosterveld uit Termunterzijl het scheepje en werd bij Scheepswerf Niestern ingericht voor de garnalenvisserij,
hier zei men dat het scheepje voor 19oo moest zijn gebouwd, omdat het plaatwerk alleen voor 1900 werd toegepast, 8-3-
1949 ingeschreven als TM 17 Marma van M. Oosterveld & zn. uit Termunterzijl, afm. 12,50 x 3,10 x 1,30, BRT 12,30, motor
60 pk. M.W.M. in 1944 ingebouwd, 4-4-1949 TM 18 naam en eigenaar dezelfde, 13-8-1956 TM 23 Marma van Martinus
Oosterveld uit Termunterzijl, 3-1-1961 ZK 35 Dolfijn van Piet Lukkien uit Zoutkamp, afm. 13,75 x 3,05 x 1,50, diepgang:
1,00, BRT 12,30 en nog dezelfde motor, 1963 een andere motor t.w. een Ford, 5-11-1966 uitgeschreven verder als rekreatie
schip van dezelfde eigenaar, later in de rekreatie als ZK 35 Dolfijn uit Assen. foto uit coll. Henk Perdok
TM 18 Marma
in 1948 gebouwd bij Scheepswerf A.v.d. Werff in Doesburg, afm. l.l. 14,02 x 4,12 x 1,69, BRT 21,10, 26-10-1948 in de
vaart als UK 172 Maartje van A. Visser uit IJmuiden, 13-8-1956 werd het TM 18 Marma van Martinus & Klaas Oosterveld
(vader en zoon) uit Termunterzijl, 31-3-1959 kwam er een 75 pk. Modag van b.j. 1939 in de kotter en 24-9-1963 een 147
pk. Käble van b.jr. 1962, 8-1964 is de kotter gekapseisd; bemanning gered, maar schip als verloren beschouwd.
TM 19 Reiderland
in 1921 als vrachtscheepje gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Bodewes in Foxhol, 1921 in de vaart als "Burgemeester Tjalma" van Dirk
Otten uit Hoogeveen, in 1956 kocht H.J. Vos uit Termunterzijl het scheepje van D. Otten uit Hoogeveen en werd toen verbouwd en
ingericht voor de garnalenvisserij, 15-2-1956 ingeschreven als TM 19 Burgemeester van Kampen van H.J. Vos uit Termunterzijl, afm.
22,35 x 3,91 x 1,35, BRT 37,83, 4-4-1956 werden de gebroeders H.J. & J. Vos uit Termunterzijl de eigenaren, 25-3-1960 werd de naam
van het schip "Geert Teerling", in 1964 een 90 pk. Deutz ingebouwd, in 1968 een nieuwe 140 pk. Kromhout uit 1968, 24-1-1974 werden
H.J. Vos en H. Kamminga de eigenaren, 27-4-1979 werd T.K.J. Westerhuis uit Termunterzijl de eigenaar, 27-7-1979 werd de naam
gewijzigd in "Janny", 1-9-1989 opgave id nr. NLD192100347, 2-3-1990 werd A. Kant uit Delfzijl eigenaar, 12-1994 werd Visserijbedrijf
de Rousant uit Lauwerzijl de eigenaar, 1-1995 werd de naam van het schip gewijzigd in "Reiderland", 12-9-1995 is de kotter kompleet
gereviseerd o.a. nieuwe stuurhuis, verschansing, mast en een nieuwe 272 pk., 201 kw. D.A.F. uit 1988, 15-12-1997 hermeten: loa. nu
23,02 en GT 34, 19-4-1999 een nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins uit 1998, 1-1-2003 opgave roepletters: PD3520, later werd D. v.d.
Zee uit Wouterswoude de eigenaar, 4-2013 bij de Rousant in Zoutkamp een andere motor: 300 pk., 221 kw. M.A.N. uit ca. 2004.
foto's: Henk Perdok N.B.: de TM 19 werd samen met de TM 1 als eerste kotter ingericht met 4 netten
(zie ook de TM 19 als beurtschip en bezoek zoon D. Otten onder Termunterzijl diversen)
TM 20 Albert J. Bosker
in 1956 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer & Söhne in Ditzum, ingebouwd met een 90 pk. M.W.M., 19-5-1956 ingeschreven als TM 20 Albert
J. Bosker van A. Vondeling en L. Landman uit Termunterzijl, afm. 13,85 x 4,43 x 1,53 . BRT 19,31, 4-12-1958 tenaamstelling gewijzigd in
fa. L. Landman en zoon uit Termunterzijl, in 1960 een nieuwe 116 pk. Klöckner-Deutz, 16-12-1963 verkocht aan H. Penshorn in
Fedderwardersiel. foto 1+3: coll. Henk Perdok 2. Gini Nieboer 4:coll. Pieter Landman
TM 20 Albert Jurjen
in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf v.d. Beldt "Voorwaarts" in West Graftdijk, ingebouwd met een 110 pk.
Deutz uit 1960, 7-12-1960 geregistreerd als HA 40 Anja van H. van Biessum uit Harlingen, afm. 17,90 x 5,02 x 2,00, BRT 40,52,
roepletters: PCGI, 6-11-1963 opgelegd, 10-1-1964 TM 20 Albert Jurjen van L. Landman & zn. uit Termunterzijl, in 1964 werd
K. Landman uit Termunterzijl eigenaar, 3-11-1967 HA 62 Geertje Harrita van J. Jacobs uit Harlingen en L. Landman uit
Termunterzijl, in 1968 werden Jurjen J. en Lijkele H. Poepjes uit Harlingen de eigenaars, 11-5-1970 gesaneerd en verkocht voor
de rekreatievaart en in de vaart als HA 62 Geertje H. en later alleen Geertje H. foto: Bram Pronk
TM 20 Mechiel Jurjen
in 1905 gebouwd bij Gebr. Paans te Roodevaart als vrachtschip "Neeltje", 2-5-1960 geregistreerd als HA 62 De Twa Geatsjes van J.J.
Poepjes en H. de Blauw uit Harlingen, afm. 19,58 x 4,45 x 1,58, BRT: 43,29, motor: 150 pk. Deutz uit 1960, 17-3-1967 werd J.J.
Poepjes alleen eigenaar, 26-10 1967 TM 20 Albert Jurjen van L. Landman & zn., Termunterzijl,16-4-1970 TM 20 Mechiel Jurjen van P.
Bakker uit Termunten, 27-11-1974 TM 20 Dolfijn van H. v.d. Wijk uit Farmsum, in 1975 hebeen de eigenaar en zoon het schip flink aan-
gepakt o.a. nieuwe ijzeren berghout rondom schip, de houten werd verwijderd, olietank verwijderd, op achterschip railng gemaalt van
buizen, oude gewichten van beton verwijderd en nieuw beton gestortin ruim, vrij gekomen ruimte voorzien van 12 slaapplaatsen i.v.m.
tochtjes met sportvissers, konden dus eventueel overnachten, 2-11-1977 HA 6 Jurjen Jacob van F. Poepjes uit Harlingen, 12-6-1978
nieuwe 210 pk. 155 kw. uit 1978, 29-2-1980 TS 2 Jurjen Jacob van F. Poepjes nu van West Terschelling, 11-8-1980 HA 62 Willem
Tjitsche van A. Toering uit Harlingen, 12-1988 motor vermogen: 172 pk., 126 kw., 1-1-1989 opgave id nr. NLD190500461, in 1994
opgave GT 36, 8-12-2000 nieuwe 230 pk., 169 kw. General Motors Detroit uit 2000, later is er wel een nieuwe portaalmastje op
stuurhuis gekomen., 22-10-2003 opgave roepletters: PF9943. foto's: coll. Henk Perdok
TM 20 Dolfijn IV
in 1938 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum en waarschijnlijk in de vaart onder een OLD (Oldersum) kenteken, afm. 13,40 x 4,18
x 1,17, BRT 2,31, 19-3-1973 werd het TM 17 Oostereems van H. van der Wijk uit Termunterzijl, 17-7-1973 hermeten, nu loa. 13,81,
29-3-1979 garnalenvergunning aan DZ 7 verkocht en schip naar Borkum verkocht en in de vaart als BOR 3-N van Geert Byl uit Borkum,
in 1986 kocht H. v.d. Wijk de inmiddels verwaarloosde kotter terug en knapte het bij Ferus Smit in Hoogezandweer helemaal op en werd
weer visklaar gemaakt, in 1987 werd het TM 20 Dolfijn IV, maar omdat men geen garnalenvergunning kon krijgen, tijdelijk in de vaart
als rekreatie schip, kenteken stond er inmiddels wel al op, 10-1989 werd het verkocht naar Kings-Lynn in Engeland, maar werd
eerst bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum opgeknapt en kwam later in de vaart als LN 157 Oostereems van James E. Coy uit Boston, 31-3-
1997 uitgeschreven, bestemming onbekend. foto 1: Bram Pronk 2: Jan Alderliefste 3 t/m 6: Jan van der Wijk (jr.)
TM 21 Matoja
in 1933 gebouwd in Oude Pekela, afm. l. l. 16,00 x 4,80 x 1,70, BRT 25,98, 18-1-1934 ingeschreven als DZ 4 Mina,
14-6-1935 WR 290 en 20-12-1935 DZ 1 van J. Engelsman uit Delfzijl, 11-7-1939 TM 21 Matoja van H. Westerhuis
uit Termunten, 16-4-1943 gevorderd door de Duitsers, 31-10-1945 vrijgegeven en weer in de vaart als TM 21, in
1945 is er een 70 pk. Brons ingekomen, nr. 5163 van 1946 en hermeten; nu afm. l.l. 16,00 x 4,80 x 1,70, 30-5-
1968 werd zoon T. Westerhuis uit Termunterzijl eigenaar, 1-1972 gesaneerd en als kotterjacht in de rekreatie
vaart, na diverse eigenaren is het in september 2008 in handen gekomen van Thomas Pauwels uit Bornem
(België), die het scheepje verbouwde tot woon/rekreatie kotter en het de naam "Vrede" heeft gegeven en het
nummer TM 21 op de boeg, afm. nu 16,22 x 4,45. (zie ook ex. visserij) foto's via Henk Perdok
TM 21 Nordstern
in 1953 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum voor Duitse rekening, 6-6-1972 ingeschreven als TM 21 Nordstern van T.K.J.
Westerhuis uit Termunterzijl, l.l. 9,94, BRT 18, motor: 75 pk. Deutz van 1972, 4-1979 werd het verkocht voor de rekreatie,
18-2-1981 kwam het in de vaart als TM 30 Nordstern van Stichting de Dreef uit Wapenveld, een instelling voor moeilijk opvoed-
bare jongens, l.l. 10,07, loa.11,62,BRT 8,82, 31-12-1984 uitgeschreven en verkocht voor de rekreatie.
TM 22 De Hoop
in 1914 gebouwd bij R. Panesi in Zeebrugge, in 1929 ingeschreven als H 19 Henri Marie van Henri Vantorre uit Heist, BRT 15,
motor: 26 pk. Kromhout nr. 3845 uit 1926, in 1930 motor vermogen; 26/30 pk., zou in 1935 zijn verbouwd, in 1937 een
nieuwe 50 pk. A.B.C nr. 3152, in 1942 Z 39 Henri Marie eigenaar woont nu in Zeebrugge, motor vermogen: 60/50 pk., in 1945
Z 492 dezelfde naam en eigenaar, 9-10-1947 werd Cesar Vantorre uit Zeebrugge eigenaar, BRT nu 20,85, 3-12-1948 werd
Frans Reyserhove eigenaar, 31-1-1950 VLI 17 van J. van Belzen uit Vlissingen. later voorzien van een stuurhuis, 10-4-1958
TM 22 De Hoop van J. Bakker uit Termunten, schip gekocht van Scheepswerf en Machinefabriek v.d. Sande uit Breskens, afm.
13,75 x 4,35 x 1,77, BRT 20,03, 22-4-1958 andere motor: 60 pk. Kromhout uit 1936, 20-4-1967 andere motor: 100 pk. Volvo
Penta uit ca. 1965, 1-1-1970 gesaneerd en verkocht naar Vlissingen. foto 1+2: Pieter Bakker 3: coll. Henk Perdok
TM 23 Marma
in 1920 of 1924 gebouwd, o.a. in dienst als werkboot van Machinefabriek Nolden en Bulder uit Delfzijl, 11-4-1946 kocht
Martinus(Max) Oosterveld uit Termunterzijl het scheepje en werd bij Scheepswerf Niestern ingericht voor de garnalenvisserij,
hier zei men dat het scheepje voor 19oo moest zijn gebouwd, omdat het plaatwerk alleen voor 1900 werd toegepast, 8-3-
1949 ingeschreven als TM 17 Marma van M. Oosterveld & zn. uit Termunterzijl, afm. 12,50 x 3,10 x 1,30, BRT 12,30, motor
60 pk. M.W.M. in 1944 ingebouwd, 4-4-1949 TM 18 naam en eigenaar dezelfde, 13-8-1956 TM 23 Marma van Martinus
Oosterveld uit Termunterzijl, 3-1-1961 ZK 35 Dolfijn van Piet Lukkien uit Zoutkamp, afm. 13,75 x 3,05 x 1,50, diepgang:
1,00, BRT 12,30 en nog dezelfde motor, 1963 een andere motor t.w. een Ford, 5-11-1966 uitgeschreven verder als rekreatie
schip van dezelfde eigenaar, later in de rekreatie als ZK 35 Dolfijn uit Assen. foto: collectie Henk Perdok
TM 24
24-2-1948 TM 24, 7-3-1934 TM 39 De Vlijt van A. Meijerhof, 14-3-1936 TM 30 Nieuwe Zorg van B. & K. Bosker uit
Termunterzijl, 4-4-1936 TM 39 De Vlijt van Bosker en v.d. Wijk uit Termunterzijl, (was ingeschreven als TM 30),
1942 gesloopt. foto: 12-2-1932 (in bovengenoemde info misschien nog fouten)
TM 24 Dolfijn
in 1923 gebouwd als beurtschip bij Scheepswerf Amels in Makkum, in 1946 geschikt gemaakt voor de garnalenvisserij, 14-8-1948
ingeschreven als WR 294 van gebroeders J. & K. Kuijt uit Den Oever, 6-2-1958 TM 24 Dolfijn van H. v.d. Wijk en K. Landman uit Ter-
munterzijl, afm. 14,76 x 3,38 x 1,37, BRT 17,26, motor: 30 pk., Kromhout M2 no. 3475 uit 1926, 11-6-1959 DZ 51 Gerson van H. v.d.
Wijk uit Farmsum en G. Jansema uit Delfzijl, 11-7-1961 werd G. Jansema alleen eigenaar, later bij Machinefabriek Bosker en Wijkinga in
Termunterzijl nieuwe 125 pk. D.A.F., 11-1-1962 gekapseisd in de Zuid Meep en nooit geborgen, 1-3-1962 uitgeschreven.
foto 1+2: coll. Henk Perdok 3 t/m 6: Henk v.d. Wijk (jr.)
TM 24 Ina
in 1961 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Hakvoort in Urk, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1960, 23-8-1961
ingeschreven als TM 24 Ina van J. Wedda uit Termunterzijl, afm. l. l. 13,86 x 4,12 x 1,86, BRT 24,92, roepletters: PEVZ,
1-11-1968 nieuwe 145 pk. Deutz, 28-6-1972 verkocht naar Engeland, LO 110 Ina K van Colin Knapp uit Leigh on Sea (Essex),
afm. 16,74 x 4,20 x 1,80, GT 27, later een nieuwe 174 pk., 128 kw. Gardner en verbouwd o.a. voorzien van een buiskap,
nieuwe stuurhuis en achterschip gevierkant, in 2002 eigenaar Kenneth Knapp, omdat senior is overleden, 10-2-2003 loa.
gewijzigd in 16,95, later eerst verlengd, maar i.v.m. de Engelse regelgevening weer veranderd in een steilsteven om zo de
lengte weer te verminderen, 29-10-2004 uitgeschreven; visquota verkocht en de kotter in dienst als "fishery research vessel",
later nog voorzien van een nieuwe stuurhuis. foto 2 t/m 4 : Jaap Wedda.
TM 24 Ina
in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk b.nr. 10, ingebouwd met een 150 pk. Deutz uit 1962, 10-9-1962
geregistreerd als UK 63 Zuiderzee van fa. J. v.d. Berg en zoon uit Urk, afm. 19,19 x 5,33 x 2,08, BRT 43,37, 9-2-1967
WR 108 Jan Simon van P. C. de Haan uit Den Oever, 28-41-972 TM 24 Ina van J. Wedda uit Termunterzijl, 24-2-1976
SC 18 Gaby Egel van Franz Egel uit Büsum, motor vermogne: 249 pk., 183 kw., 1-1-1989 id nr. DEU100670101, 10-12-
1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins uit 195, 21-8-1998 hermeten: 19,31 x 5,30 x 2,08, GT 43, 11-2-2002 GRE 32
Albatros van Hinderk Conradi uit Greetsiel, in maart 2004 is de stuurhuis uitgebrand in de haven van Greetsiel, is daarna
door de GRE 24 naar Emden gesleept en van daaruit door de GRE 10 naar Lauwersoog gesleept, is daar opgelegd en in 2006
naar Groningen verkocht, waar het zal worden verbouwd voor de rekreatie als "Iris" foto's: Jaap Wedda
TM 25 Flamingo
in 1956 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf D. & J. Boot "De Industrie", Alphen aan de Rijn, afm. l.l. 20,79 x 5,77 x 2,45,
BRT 69,46, motor: 200 pk. Industrie type 4D6 van 1956, 10-4-1956 geregistreerd als SCH 34 Jacomina van F. Hoefnagel uit
Scheveningen, 25-2-1959 werden J. en J. de Ridder uit Scheveningen de eigenaren, 6-4-1959 KW 120 Flamingo van Rederij
Flamingo uit Katwijk aan Zee (A. den Hollander en L.A. Bezemer), 31-5-1968 TM 25 Flamingo van Fa. (Jacob) Oosterveld en
(Dirk) Helmus uit Termunten, 16-11-1971 alleen eigenaar Jacob Oosterveld uit Termunten, 6-3-1973 naar Engeland verkocht
en 21-7-1973 ingeschreven als BM 25 Grey Flamingo, 24-6-1987 PW 251 Grey Flamingo van D. Evans en 24-11-1989 vergaan.
TM 26 Meeuw
in 1911 gebouwd bij Scheepswerf Wortelboer in Oude Pekela als zeilkotter voor een visser in Varel (Dtsl.), er zou later een 15 pk.
petroleum motor zijn ingebouwd. aangekocht uit Varel, voorzien van een 40 pk. Deutz uit 1923 en 16-7-1923 geregistreerd als TM 26
Meeuw van A. Kuiper uit Termunterzijl, omdat het scheepje was gemotoriseerd is in 1928 het zeil eraf gehaald en voorzien van een
stuurhuis, 16-4-1943 gevorderd door de Duitsers, 8-1945 vrijgegeven in Appingedam, in 1945 een andere motor : 26 pk. Deutz uit
1927, 9-4-1947 DZ 126 Meeuw van G.A. Kuiper Azn. uit Farmsum, afm. l.l.11,00 x 3,75 x 1,80, BRT 14,80, 23-5-1959 hermeten: thans
l.l. 11,42 x 3,92 x 1,24, BRT 12,93, 20-12-1971 gesaneerd, maar kwam als "Meeuw" in de sportvisserij en rekreatievaart voor de
eigenaarzelf, in 1988 werd het scheepje aangekocht door J. Wester uit Feerwerd, die de kotter kompleet heeft gerenoveerd en in 1992
een 55 pk. Thornycraft heeft ingebouwd, 2007 onder zeil bracht., 10-2012 andere motor: 85 pk. Timray.
foto 1+2: : uit collectie Henk Perdok (foto 1: 25-8-1923) 3 t/m 5: Aries Kuiper (zoon van eigenaar Geert Kuiper DZ 126)
TM 26 Johanna W
in 1956 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum , ingebouwd met een 45 pk. Deutz, in 1956 geregistreerd als FRI 135
Hanneliese van Johs. Albrecht uit Friedrichsschleuse, loa. 9,7, 9 cbm., 2-3-1961 gekocht door Schiffswerft Bültjer uit Ditzum,
andere motor ingebouwd t.w. 25 pk. Bolinder uit 1939 (oude motor van de TM 5), 9-3-1961 TM 26 Johanna W van H. v.d. Wijk
uit Termunterzijl, afm. l. l. 8,84 x 3,06 x 0,83, BRT 19,31. 8-3-1965 gesaneerd en verkocht aan D. de Jager, Stellendam voor de
rekreatievaart, is later doorverkocht naar België, waar het nog betrokken zou zijn geweest bij smokkelaktiviteiten.
foto's: uit coll. Henk Perdok
TM 27 Alberta
in 1959 gebouwd bij Scheepswerf v.d. Beldt "Voorwaarts" in West Graftdijk, ingebouwd met een 70 pk. M.A.N uit 1959, 31-3-
1959 ingeschreven als TM 27 Alberta van Albert Vondeling uit Termunterzijl, afm. 14,41 x 4,14, BRT 19,34, in 1963 een
nieuwe 105 pk., 77 kw. Kromhout uit 1963 en een nieuwe stuurhuis, 13-12-1977 HV 67 Juvredyb van Verner Hansen uit
Havneby, afm. 15,14 x 4,02 x 1,72, BRT 19,26, later werd de kotter verbouwd o.a. nieuwe stuurhuis en voorzien van een
buiskap,in 1999 nieuwe 156 pk., 115 kw. Mitsubishi uit 1999, medio 2002 is de kotter in de buurt van Esbjerg gezonken.
op onderstse foto de namen van de volgende "Zielster viskeluu" van l.naar r. Derk Perdok, Albert Vondeling (eigenaar), Jan Bos, Kees van Dijk
Jacob Oosterveld en Harm van der Paard.
foto 1+6: Alberta Vondeling 2 t/m 4: via Henk Perdok 5: Bram Pronk zie ook foto HV 67
TM 28 Zeearend
in 1918 gebouwd ergens in. Duitsland, waarschijnlijk als PC 316,afm. l.l. 11,29 x 4,28 x 1,28. , 16-5-52 TM 28 Zeearend van A.
Vondeling en L. Landman uit Termunterzijl, 10-11-1955 in de omgeving van Borkum in dichte mist op een wrak van een
gezonken "papierboot" gevaren en gezonken, de bemanningsleden zijn tweedagen later gered door collega visser TM 21 Matoja,
kotter is als verloren beschouwd. foto: uit coll. Henk Perdok
TM 29 Westereems
in 1905 gebouwd bij Scheepswerf U. Zwolsman in Workum als beurtvaarder van H. Schaap uit Meppel, 18-12-1947
ingeschreven als DZ 21 (geen naam) van Harm Oosterveld en Frederik Mengedoth uit Delfzijl, motor: 30 pk. Kromhout, afm. l.l.
21,00 x 3,85 x 1,65, BRT 27,05, 19-4-1962 DZ 12 Andrefs van Gerrit Westrup uit Appingedam, 19-6-1966 WR 27 Andrefs van
dezelfde eigenaar en een nieuwe 135 pk. Leyland van 1965, 27-6-1968 WR 27 Flipper van dezelfde eigenaar, 9-1975
hermeten: l.l. 19,77, opgave loa. 20,45, BRT 31,21 en een nieuwe 240 pk., 177 kw. Mercedes-Benz uit 1975, 7-10-1977 een
nieuwe 183 pk., 135 kw. Mercedes uit 1976, 27-10-1980 TM 29 Westereems van K. Landman uit Termunten, 21-10-1985 TX 30
Nienke van Th. J. Eilander uit De Cocksdorp en een andere motor: 216 pk., 159 kw. Mercedes Benz uit 1978, 7-1990 opgelegd
voor de verkoop, 2-3-1990 TX 95 Nova Cura van A. Hutjes uit Oudeschild, 21-5-1990 LO 6 Nienke van Visserijbedrijf D. Visser
B.V. uit Paesens, 26-6-1990 ZK 3 3Reitdiep van Visserijbedrijf De Rousant B.V. uit Lauwerzijl, in 1994 opgave GT 33, 1-1998 GT
gewijzigd in 27, 17-3-2003 gesaneerd en verkocht t.b.v. sportvisserij op het Veerse Meer.
foto's: uit coll. Pieter Landman
TM 30 Nordstern
in 1953 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum voor Duitse rekening, 6-6-1972 ingeschreven als TM 21 Norstern van T.K.J.
Westerhuis uit Termunterzijl, l.l. 9,94, BRT 18, motor: 75 pk. Deutz van 1972., 4-1979 werd het verkocht voor de rekreatie, maar
18-2-1981 kwam het in de vaart als TM 30 Nordstern van Stichting de Dreef uit Wapenveld, een instelling voor moeilijk opvoedbare
jongens, l.l. 10,07, loa.11,62, BRT 8,82, 31-12-1984 uitgeschreven en verkocht voor de rekreatie.
TM 30 De Toekomst
in 1949 gebouwd, maar waar is niet bekend, van de voorgeschiedenis is maar weinig bekend, hij zou uit Schotland zijn aangekocht,
waar hij ook op de rotsen heeft gezeten, 5-1979 kwam hij in de vaart als houten logger SCH 31 Peter Ruby van P.C. van der Zwan uit
Scheveningen, 20-8-1983 is het gestrand bij Noordwijk en total loss verklaard, Stichting de Dreef uit Wapenveld (inrichting voor moeilijk
opvoedbare jongens) heeft het wrak overgenomen en heeft het met een aantal jongens als een soort leerproject bij Schiffswerft Bültjer
in Ditzum weer herbouwd, o.a. een gereviseerde 174 pk.,128 kw. motor uit 1970 geplaatst, hermeten: afm. 17,75 x 5,00 x 2,35, BRT
29,19 later GT 33, 6-1984 nu in de vaart als garnalenkotter TM 30 De Toekomst met als thuishaven Termunterzijl, 10-89 werd het DZ 2
Jeanet van L.S. van Ellen uit Delfzijl en 11-1995 WR 25 Bertina van A.P.A. Boeree uit Den Oever, 10-7-1996 13 mijl noord oost van
Helgoland op een wrak terechtgekomen en gezonken, de gebroeders Boeree zijn gered, schip werd niet geborgen. foto's: Henk Perdok
TM 30 De Toekomst
in 1963 gebouwd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam b.nr. 285, afgebouwd bij Machinefabriek Zwitser in Katwijk aan Zee, ingebouwd
met een 600 pk. Stork Ricardo uit 1963, 13-6-1963 geregistreerd als KW 204 Peter Leonard van Rederij & Handelsmaatschappij Rijnmond
uit katwijk aan Zee, afm. l.l. 27,07 x 6,74 x 3,14, BRT 142,24, 6-3-1969 overgenomem door Machinefariek Stork uit Hengelo , 2-5-1969
HD 204 Cornelis van gebr. G. & W. de Boer uit Den Helder, tevens verlengd, l.l. 30,67, opgave loa. 33,00, BRT 152,69, 23-4-1971 TX 34
Sola gratia van gebr. Daalder van Texel, 7-1-1974 UK 274 Willem Senior van gebr. de Boer uit Urk, 29-6-1976 nieuwe 900 pk., 662 kw.
A.B.C. uit 1976, 21-8-1981 UK 169 Willem Senior van J. Korf uit Urk, 9-1981 weer UK 274 Willem Senior van gebr. de Boer uit Urk, 2-1985
TX 27 Nova Cura van A. Hutjes uit Oudeschild, 22-4-1985 naam schip gewijzigd in "Lida Marco" en de hoofdmotor gereviseerd, volgens
visserij register bouwjaar motor 1985, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 1-9-1989 opgave id nr. NLD196300447, 25-10-1989 TM 30
De Toekomst van Dr. W.I. Slot, Stichting de Dreef uit Wapenveld, roepletters: PDPI, 11-11-1991 TX 27 De Toekomst van vof. Hutjes uit
Oudeschild, 1991 ingericht voor de rekreatie en sportvisserij, 12-1991 naam schip gewizjigd in "Lida Marco" en motor vermogen: 300
pk., 221 kw., achter schip verbouwd o.a. open hekwerk en kombuis, 11-8-1999 opagve GT 170, 12-2002 uitgeschreven en opgelegd
voor de verkoop i.v.m. vervanging, 6-2003 "Ocean Dancer" Prestmed Ltd. uit Grimsby en werd ingezet bij het televisie programma
"Sea Hunters" in Engeland, 2008 opgelegd voor de verkoop. foto 1: Henk Perdok 2: Sikke Wielstra
TM 31 van Edo Wezeman uit Termunterzijl verdere info niet bekend
TM 32 garnalendrogerij van Jacob Kuiper, Termunterzijl
foto ca. 1932 foto Wim Perdok
TM 32 Reiger
in 1916 gebouwd bij Scheepswerf A. Apol uit Wirdum, toto 1937 geen info bekend, 11-8-1937 ZK 35 Minkina van Eppo Lukien
uit Zoutkamp, afm. 10,46 x 2,74 x 0,96, BRT 7,16, motor: 20 pk. Lister, 14-11-1940 ZK 34 Volharding van Johannes Botema
uit Zoutkamp, 13-1-1948 naam schip gewijzigd in "Jonge Jan" ( de naam van de pasgeboren zoon van de eigenaar), 5-1951
aangekocht door J. Heerdes uit Appingedam, 28-1-1952 TM 32 Reiger van J. Heeres uit Appingedam en werd door J. Kuiper
uit Termunterzijl gehuurd, schipper was Heiko Vos uit Bierum, motor: 20 pk. Deutz, 19-9-1952 eigenaar J. Kuiper uit
Termunterzijl, nummer heeft er nooit opgestaan en werd door mijn vader K. Perdok uit Termunterzijl gebruikt en onderhouden
voor rekreatie doeleinden, zou in de jaren 50 nog gezonken zijn in de Bocht van Wattum, maar 15-10-1964 is er onder nummer
5366 nog een bewijs van inschrijving verstrekt, maar werd 8-3-1965 weer ingetrokken, later in de rekreatie vaart als "Thalassa"
(zie foto ex. visserij uit 1969) foto: Henk Perdok (o.a. op de foto mijn vader met accordeon)
TM 33 geen naam
in 1938 gebouwd bij C. Oorburg in Veendam, ingebouwd met een 1 cilinder 9 pk. Hafa uit 1938, 16-3-1938 ingeschreven
als TM 33 van Freerk Vos uit Termunterzijl, afm. 7,50 x 2,25 x 1,00, BRT 2,48, 5-7-1968 verkocht aan particulier Medema
uit Delfzijl, verdere bestemming onbekend. foto's uit coll. Henk Perdok
TM 34 Stern
in 1945/46 gebouwd en afgebouwd bij N.D.S.M. in Amsterdam, ingebouwd met een 80 pk. Kromhout uit 1946, 22-3-1946
ingeschreven als IJM 79 Nevima I van de Nederlandse Visserij Mij. in Bloemendaal, afm. 17,90 x 5,11 x 2,10, BRT 40,22, 10-
11-1949 UK 91 De Jonge Albert van J. Snoek uit Urk, 5-5-1953 nieuwe 100 pk. Kromhout uit 1952, 10-12-1958 HD 112 De
Vrouwe Guurtje van C. den Boer uit Den Helder, 23-1-1960 nieuwe 141 pk. Stork Ricardo uit 1959, 21-6-1966 WR 34 Tini
Simone van J.S. Post uit Den Oever, 31-3-1973 werd Herman J. Post eigenaar, 29-6-1973 SCH 29 Sterna Hirundo van H.M.
Snoeck uit Den Haag, eigenaar ging verhuizen, 11-6-1974 IJM 50 Leendert van H.M. Snoeck uit Wassenaar, 20-9-1976 UK 91
Stern van A.v.d. Zwan uit Emmeloord, 22-11-1976 UK 92 Stern van dezelfde eigenaar, 22-7-1977 TM 34 Stern van A.v.d. Zwan
uit Termunterzijl, 24-7-1981 VLL 3 Stern van Visserijbedrijf de Stern uit Vlieland, 15-8-1983 BR 49 Stern van R.C. Ritico uit
Breskens, 11-9-1997 VD 32 De Jantjes van fa. Jonk en van der Hogen uit Volendam, 5-1988 SCH 87 Ari jacob van A. de Graaf
en J.J.S. Mulder uit Scheveningen, 1-9-1989 opagve id nr. NLD194900397, 26-11-1990 SCH 66 Johannes Cornelis van K. Pronk
en H.J.M. Lussenburg uit Den Haag, 1-4-1992 naam wordt gwijzigd in vof., in 1992 nieuwe 300 pk., 21 kw. D.A.F. uit 1992, 12-
2000 hermeten: loa. nu 18,10 en tevens opgave GT 38, 28-1-2004 andere motor: 300 pk., 221 kw. General Motors Detroit uit
1999, 30-10-2004 UK 81 Immanuel van Post Garnalen B.V. uit Urk (F. Post), roepletters: PFDE, 8-6-2005 verkocht aan een in
Panama geregistreerde rederij met Nederlandse belangen, 7-2005 als "Orango I" (samen met de ex. TM 8) vertrokken naar
Marei (Guinee Bisau). foto : Bram Pronk
vlgs. R. van der Sluis van projectgroep NDSM-Herleeft toch gebouwd en afgebouwd bij NDSM en niet van der Spek
TM 35
28-6-1947 in de vaart als TM 35 (geen naam) van de eigenaren Barteld Jan van der Scheer en Johannes Albert Schrikkema
uit Termunten., motor: 12/14 pk. Deutz uit 1937, afm. 10 x 3,30 x 1,40, BRT 7,79, 16-3-59 uitgeschreven en verkocht
aan een particulier. foto: uit coll. Henk Perdok
TM 36 Dolfijn
in 1903 gebouwd bij Scheepswerf v.d. Werf in Drachten als skûtsje i.o.v. F.J., F.G. en J.J. Wouda te Surhuisterveen, 27-3-
1933 ingeschreven als vissersschip TM 36 Dolfijn van Jan van der Wijk en Cornelis Bosker uit Termunterzijl, 14-1-1948 BM 1 of
2 Dolfijn van Harm Westerhuis uit Bierum, later verkocht voor de rekreatie, werd verbouwd als zeilschip "Rosalie" van A.A. (
Tony) Brundel te Gaastmeer, afm. 13,74 x 3,56., BRT 28,545.
foto 1: ca. 1937 2: links eigenaar Cornelis Bosker en rechts Jan van der Wijk.
TM 37 Edan
in 1934 gebouwd Scheepswerf Sander in Farmsum, ingebouwd met een 15 pk. Brons, 12-2-1934 ingeschreven als TM 37
Edan van Harm Berend en Edo Wezeman uit Termunterzijl, afm. 13,86 x 3,85 x 1,50, BRT 16,70, 16-4-1942 gevorderd door
de Deutsche Kriegsmarine, 25-10-1945 vrijgegeven en opgehaald uit Cuxhaven, rond 1946 nieuwe 40 pk. Brons, 17-3-1948
UK 148 De Jonge Klaas van K. Post uit Urk, hermeten nu afm. 13,44 x 3,80 x 1,60, BRT 16,74, motor: 30 pk. Kromhout uit
1925, 7-3-1951 UK 148 Ali van W. Keuter uit Urk, 1-5-1962 BU 21 (geen naam) van J. Blokhuis uit Bunschoten, 6-8-1963
WR 13 (geen naam) van Okko de Haan uit Den Oever, 30-12-1963 WON 4 IJfke van L. van Malsen Sr. uit Makkum,
23-10-1970 andere motor; 120 pk., 88 kw. D.A.F. uit 1966, 30-8-1977 eigenaar L. van Malsum Jr. uit Makkum, 5-10-1999
hermeten, nu loa. 14,99 en opgave GT 11, 2000 nieuwe afm. 13,26 x 3,85 x 1,50, 4-2002 nieuwe 179 pk., 131 kw. John
Deere uit 2000. foto 1: coll. Siefko Wezeman 2: coll. Henk Kerbof
TM 37 Marnat II
in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf J. Boomsma in Sneek, ingebouwd met een 105 pk., Kromhout uit 1960,
20-2-1960 geregistreerd als OL 37 Tjeerdtje Hendrika van J. de Vries uit Dokkumer Nieuwe Zijlen, afm. 18,16 x 5,12 x 2,09,
BRT 42,07, 9-1971 sanering aangevraagd, 10-1971 heringeschreven, 12-1971 wederom sanering aangevraagd, 28-2-1971
weer in de vaart als HD 8 Janna van J.P. Soek uit Den Helder, 21-11-1973 TM 37 Marnat II van E.J. Eling uit Termunten,
30-11-1976 andere motor: 140 pk. Kromhout uit 1963, 12-1986 KW 37 Jannetje Grietje van M.L. van Duijn uit Katwijk aan Zee,
6-1990 nieuwe 238 pk., 175 kw. Volvo Penta uit 1989, 1994 opgave GT 35, 8-1-1999 werd Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit
Lauwerzijl eigenaar, 9-1999 andere gereviseerde motor van 1999, 3-2000 hermeten: GT nu 38, 12-2000 nieuwe 272 pk., 200
kw. Volvo Penta uit 2000, 22-5-2001 gesaneerd en uitgeschreven, later "Jannetje G" rekreatie c.q. woonschip van Dickie Visser
met ligplaats Groningen.
TM 39 Nieuwe Zorg
gebouwd als beurtschip. afm. ca. 21,00 x 4,00 x 1,50. BRT 33,39
25-3-63 uitgeschreven en verkocht naar Finsterwolde foto 1: Gini Nieboer
TM 40 Twee Gebroeders
in 1906 gebouwd bij Scheepswerf Bos in Delfstrahuizen in opdracht van E. Krekel uit Groningen en krijgt de naam "Siena", waarschijn-
lijk als vrachtschip, brandmerk: G 1597 N, 21-3-1919 gemeten: 12,81 x 3,48, BRT 22,43, 31-5-1937 ingeschreven als TM 40 Twee
Gebroeders Cornelus (mijn vader) en Hendrik (mijn oom) Perdok te Termunterzijl, afm. 12,50 x 3,50 x 1,20, BRT: 13,68, motor:24 pk.
Deutz nr. 647954, 16-4-1943 gevorderd door de Duitse Wehrmacht, 28-5-1946 vrijgegeven te Delfzijl en 9-10-1947 weer officieel
ingeschreven, 27-12-1949 DZ 1 Ransel van A. Kuiper uit Farmsum, 7-1-1957 DZ 14 Antje van Haije Vos, 22-8-1958 werd Hendrik
Windt uit Delfzijl eigenaar, 30-12-1958 TM 25 Frouwke van S. Werkman uit Termunten, 21-10-64 uitgeschreven na te zijn uitgebrand,
het scheepje kwam in het Termunterzijl Diep en later op de wal in vervallen staat terecht, eigenaar was H.O. Bouwman uit Wagenbor-
gen, later werd het eigendom van een particulier uit Termunterzijl, in 1972 van een particulier uit Groningen, die het in de Punt heeft
gerestaureerd en verbouwd en o.a. voorzien een nieuwe 80 pk. D.A.F. 475, (heeft nog steeds dezelfde schroef als vroeger) en komt
als rekreatie vaartuig de "Seven Sughten" in de vaart. (namen van huidige eiegnaar bij mij bekend) foto 1: Henk Perdok 2: foto Dijkstra
(zie ook Seven Sughten ex. TM 25 ex, viss. schepen)
TM 40 Henjan
helaas weinig bekend, in 1936 gebouwd bij August Böttcher in Ferderwardersiel, oa. als BX 290 van Heinrich Wietters
uit Bremerhaven, 6-5-1951 TM 40 Henjan van Hendrik Perdok (mijn oom), afm. 12,50 x 3,90 x 1,20, BRT 10,84, motor:
50 pk. Demag uit 1949, 29-8-1961 is het scheepje uitgebrand op het Pilsummer wad, 10-10-1961 uitgeschreven,
zie onderstand verhaal van de brand in de Leeuwarder Courant van 29-8-1961.
foto's: Henk Perdok
TM 43 Twee Gebroeders
24-9-1936 ingeschreven als TM 43 Twee gebroeders van Hendrik Westerhuis uit Termunterzijl, zetschipper Jurjen Bakker
uit Termunten, 21-7-1943 eigenaar Tonnis Westerhuis uit Termunterzijl, 26-1-1948 uitgeschreven, 25-6-1951 TM 52
Venus van Derk en Arend Sander en Jurjen Bakker uit Termunten, 19-11-1964 uitgeschreven foto: Albert Vondeling
TM 44 Frans Hals
in 1930 gebouwd, 7-1946 door J. Niebooer aangekocht van Bureau Oorlogsbuit in Den Haag, de kotter lag ergens in
Engeland, 21-1-1948 ingeschreven als TM 44 Frans Hals van J. Nieboer en zn. uit Termunterzijl, motor: 54 pk. Bohn &
Kähler, afm. l.l. 14,00 x 4,08 x 2,63, BRT 30,28, 16-4-1951 DZ 8 Frans Hals van Barteld Nieboer uit Delfzijl, 20-4-1955
TM 15 Zwerver van Jacob Kuiper uit Termunterzijl en een nieuwe 70 pk. Mercedes uit 1951, 13-3-1958 DZ 26 Zwerver
van J. Kuiper uit Termunterzijl en A. van Koldam uit Delfzijl, 31-7-1958 hermeten thnas afm. l.l. 13,13 x 4,08 x 1,73, BRT
17,85, bouwjaar gewijzigd was 1930 nu 1935 en eigenaar A. Kant uit Delfzijl, 1-1974 wijziging motor gegevens nu 120 pk.
en bouwjaar 1952, 8-1982 LO 2 Zwerver van D. Visser uit Paesens, 14-11-1984 aan de visserij ontrokken en vekocht naar
Urk, verdere bestemming niet bekend. foto's: coll. Gini Nieboer
TM 45 Eems
in 1934/37 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Meier, Appingedam als TM 45 van D. Kuiper uit Termunterzijl,
het staal wat hiervoor werd gebruikt was van gashouders van de spoorwegen, afm. 13,00 x 4,25 x 1,70. BRT
20,67. motor vermogen: 80 pk., in 1943 gevorderd door de Duitse Wehrmacht, in 1945 vrijgegeven en officieel
weer ingeschreven als TM 45, thans afm. 12,27 x 4,28 x 1,51. BRT 17,42, in 1971 gesaneerd en verkocht aan
particulieren voor de rekreatie vaart, de nieuwe eigenaren hebben er in 2005 een nieuwe 160 pk. M.A.N. L 136
uit 2004 ingeplaatst (in licentie gebouwd door Daewoo), de eigenaren proberen door renovatie het scheepje in de
oude staat te houden foto 1: (vlak na 1945 gemaakt) 1+3: Henk Perdok 2: Wia Buze 4: Gert Raatjes
TM 46 Jantje
van Pieter Harm Sanders uit Termunterzijl, ingeschreven 16-7-1940 en uitgeschreven 3-12-1941
TM 53 Jantje
in 1924 gebouwd als vrachtschip bij Scheepswerf Bodewes in Martenshoek, in 1952 ingericht voor de garnalenvisserij,
15-1-1953 geregistreerd als TM 53 Jantje van Jan en zoon Jacob Oosterveld uit Termunterzijl, motor: 60 pk. Industrie
uit 1932, afm. 21,46 x 3,78 x 1,71, BRT 37,84, viste meest vanuit Harlingen, 23-1-1960 voorzien van meetbrief nr. 1155
en een andere motor: 66 pk. Industrie uit 1948, 12-2-1962 12-2-1962 OL 2 Hoop op Zegen van F. Sloot uit Oostdongeradeel
25-1-1968 nieuwe 120 pk. D.A.F. uit 1967, 30-3-1972 nieuwe 160 pk., D.A.F. uit 1971, 24-4-1980 LO 12 Klaas Pieter
van P.B. Wolters uit Zoutkamp, 8-1980 LO 12 Wilhelmina van Holiday Boats uit Haren, 18-5-1981 LO 21 Wilhelmina
van L. Groefsema uit Zoutkamp, 7-1981 ZK 21 Anna van dezelfde eigenaar (ZK was weer toegestaan i.p.v. alleen
LO) 29-4-1988 motor vermogen: 170 pk., 125 kw., 6-3-1991 ZK 22 Catharina van H. Kiel uit Zoutkamp, 13-5-1992 WL 11
Op Hoop op Zegen van D.v.d. Zee uit Wouterswoude, 13-11-1992 VD 6 Brigitta van fa. gebr. Poelkamp uit Workum,
26-11-1993 OL 2 De Volharding van T. Sloot uit Anjum, 11-1998 hermeten nu loa. 20,30 en opgave GT 34, 9-5-2001 WR 73
Dirk van vof. D. Kranendonk & zoon uit Den Oever, 3-8-2001 GO 21 Lammie van vof. Visserijbedrijf Grinwis en Lokker uit
Goedereede, 12-11-2005 na sanering uitgeschreven en waarschijnlijk gesloopt id. nr. NLD192400612
TM 57 Zeehond
in 1925 in Duitsland gebouwd en in 1937 bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum gerestaureerd, voer toen
als BX 244 in Duitsland, afm. l.l. 13 x 3,15 x 2,00 inhoud 18,82 m2, motor: 1 cil H.M.G. van 35 pk.,
4-12-1951 werd het TM 57 Henderika van H.J. Vos uit Termunten, 15-12-1959 werd Jacobus Vos
uit Farmsum eigenaar, 27-5-1957 werd Jan Kuiper uit Termunten eigenaar, 23-4-1958 ZK 1 Zeehond
van B. Dieckmann uit Zoutkamp, 10-6-1959 werd Jan Kuiper weer eigenaar, 11-1-1960 DZ 61 Haai
van Hendrik Hut en Derk Runhart uit Delfzijl, 28-4-1961 afgekeurd en uit de vaart.
TM 58 Groningen
in 1898 gebouwd als stoom vrachtschip bij L. Smit & zn. in Kinderdijk, ingebouwd met een 100 pk. stoommachine Lönis & Co. uit Rotter-
dam uit 1898, 15-1-1949 ingeschreven als TM 58 Groningen van Aries Kuiper uit Termunterzijl t.b.v. hoofdzakelijk garnalendrogerij, 30-11
-1953 uitgeschreven i.v.m. uitsluitend garnalendrogerij, 1-9-1956 weer ingeschreven als TM 58 Groningen van J. Kuiper Azn. uit Termun-
terzijl en A. van Koldam uit Farmsum, 11-4-1958 tenaamstelling ja. J. Kuiper & Co. uit Termunterzijl (dezelfde eigenaren), afm. 31,75 x
5,33 x 2,50, BRT 82,71. foto 1 t/m 3: coll. Henk Perdok 4: Aries Kuiper (zoon van Geert DZ 126)
TM 61 Zeester
in 1948 gebouwd en afgebouwd bij Commeng in Amsterdam, afm. l.l. 12,90 x 3,58 x 1,64, BRT 17,06, ingebouwd
met een 35 pk. Kromhout uit 1948, 10-5-1948 geregistreerd als UK 168 De Drie Gebroeders van J. Korf uit Urk,
14-2-1958 TM 61 Zeester van J. Zwarberg en J. van Dijk uit Termunterzijl, 10-3-1960 alleen eigenaar J. Zwarberg,
10-5-1961 nieuwe 82 pk. M.A.N. uit 1960, 16-9-1995 TM 7 Deo Juvante van H. Kammenga en E. Eling uit
Termunten, paar jaar later was E. Eling alleen eigenaar, 26-9-1969 gekapseisd in de Oude Eems, niet
geborgen foto: Hiltje Zwarberg
TM 65 Dollard
in 1937 gebouwd, meetbrief 06644, 11-10-1945 EH 9 , gekocht van Militair Gezag uit Alkmaar, 8-1946 SCH 291, 26-1-1948
TM 65 Dollard van Harm Sander uit Termunterzijl, afm. 15,61 x 5,00 x 1,64, BRT 21,77, motor: 75 pk. Deutz, gekocht van
Bureau Oorlogsbuit uit Den Haag, 23-11-1955 andere motor: 75 pk., Modag-Krupps nr. 10396 uit 1940, 24-5-1956 uit
de visserij en verkocht naar Amsterdam.
'