Z (Zeebrugge)

'

Z 13 Morgenster

in 1989 gebouwd bj Scheepswerf van der Molen in Zaandam en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met een 300

pk., 221 kw. Caterpillar uit 1988, 15-2-1989 geregistreerd als K 13 Morgenster van gebroeders Peter en Willy Praet uit Kieldrecht, afm. 23,94

x 6,08 x 2,90, GT 94, roepletters: OPAM, 1-1-1992 hebben de broers de kotter vernummerd in Z 13,  1995 een nieuwe 296 pk., 218 kw.

Caterpillar uit 1995, 1997 een nieuwe 296 pk., 218 kw. Caterpillar uit 1997, per 1-1-2011 gestopt met de visserij en de kotter opgelegd voor

de verkoop, 7-2011 O 13 Morgenster van Roland Hollebeke en zonen (3) uit Oostende, reg. nr. 01002411996, id. nr.BEL000131989

foto's: Roland Roosens 

Z 16 Kon -Tiki II

in 1973 gebouwd en afgebouwd bij de West Vlaamse Scheepswerven in Oostkamp, ingebouwd met een 900 pk., 662 kw. Industrie uit 1973, 

1974 ingeschreven als Z 16 Kon-Tiki II van BVBA Kon-Tiki uit Lissewege, afm. 31,10 x 7,58 x 3,48, BRT 177,77, roepletters: OPAP, 1975

BRT gewijzigd in 190,46, 1-1-1989 opgave id. nr. BEL030161973, 1989 BRT gewijzigd in 189,36, 28-1-1991 loa. ewijzigd in 31,50 en opgave

GT 198, 1992 nieuwe 900 pk., 662 kw. A.B.C. uit 1992, 7-2009 gesaneerd en via S. & S. Jofra Shipping and Tradinguit Antwerpen verkocht

aan Sloperij Treffers in Haarlem voor de sloop, 21-7-2009 onderweg naar Haarlem. reg. nr. 01 00332 1996

foto 1+2: Henk Perdok   3: Ronald Ribbe  4: Kees van Duijvenvoorde                                                                                                                                                                                                                                               

Z 18 Soetkin

in 2000 gebouwd bij Crist Sp. Z 00 in Gdansk en afgebouwd bij Scheepswerf van der Werff & Visser in Irnsum, ingebouwd met een 1198 pk.,

882 kw. A.B.C. uit 2000, gedurende de bouw heette de casco "Tijl", 12-9-2000 technische proefvaart, 16-6-200 officiële overdracht, 18-9-

2000 eerste visreis, 19-9-2000 geregistreerd als Z 18 Soetkin van BVBA. Rederij Versluys-Couwyzer uit Bredene, afm. 37,79 x 8,56 x 4,76,

GT 386, roepletters: OPAR, id nr. BEL030182000, reg.nr. 01 00415 1999. 7-7-2006 motor vermogen: 1598 pk., 1176 kw., begin mei 2012 een

nieuwe 8 cil. A.B.C. motor bij Gardec in Zeebrugge.         1 : Roland Roossens   2 t/m 5: Wilfred Arendse   6: Matthias Kock  7: Marcel Coster

 

als bokker

 

als twinrigger

 

als flyshooter                                           Z 35 Ora et Labora

in 1997 gebouwd en afgebouwd bij Scheepsweven L, de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw. Wärtsilä uit 1997, 8-9-

1997 ingeschreven als Z 35 Ora et Labora van N.V, Rederij Jacobus uit Oostende (L. de Greave en v.d. Berg, Urk), afm. 37,79 x 8,58, GT 383,

roepletters: OPBI, 8-2-2000 motor vermogen; 1300 pk., 957 kw., 5-5-200 ingericht voor de twinrig visserij o.a. achter schip en portaal mast

veranderd en voorzien van een nettenrol, tevens hermeten:  nu afm. 38,22 x 8,58 x 4,70. GT 384, 27-10-2006 motor vermogen; 1954 pk.,

1070 kw., 29-10-2007 motor vermogen: 1605 pk., 1181 kw., 16-10-2008 motor vermogen; 1630 pk., 1200 kw., 6-2011 bij Gardec in

Antwerpen omgebouwd tot flyshooter, o.a. verschansing deels opgebouwd, id nr. BEL030351997, imo 9097068.  

foto's: 1, 2, 4, 5 en 6 Henk Perdok   3+7: Hylke Smits  8 t/m 10: Marcel & Ruud Coster

 

Z 39 Zuiderzee                                                                             foto 1: voor verbouwing

in 1982 gebouwd bij de West Vlaamse Scheepswerven in Oostkamp, en afgebouwd bij S.C.A.P. in Oostende, ingebouwd met een 1050 pk.,

772 kw. Bolnes uit 1981, 1982 geregistreerd als Z 39 Zuiderzee van Rederij Zuiderzee BVBA. uit Knokke Heist, afm. 32,50 x 8,08 x 3,76, BRT

223,62, 1-1-1989 opgave id nr. BEL030391982, 1993 opgave GT 247, 1-12-1994 motor vermogen: 1019 pk., 750 kw., 29-9-1997 nieuwe brug

en schoorsteen en achtermast  weggehaald en GT nu 251, 29-8-2006 motor vermogen: 1200 pk., 883 kw., 10-4-2008 eigenaar BVBA Vita

Nova uit Knokke Heist, 6-2010 nieuwe 1200 pk., 883 kw. A.B.C. uit 2010 bij Gardec in Zeebrugge, 10-9-2010 motor vermogen; 959 pk., 706

kw.                                        foto 1: Roland Roosens  2 t/m 4: Ludo Popelier


Z 45 Stephanie

in 1996 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf De Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw. Stork Wärtsilä uit 1996,

10-7-1996 geregistreerd als Z 45 Stephanie van BVBA Blue Angel uit Blankenberge, afm. 37,76 x 8,58 x 4,70, GT 388, roepletters: OPBS.

id. nr. BEL030451996, 4-2001 tenaamstelling: BVBA Rederij Stephanie uit Blankenberge, 29-8-2003 motor vermogen: 1300 pk., 957 kw.

11-12-2007 motor vermogen: 1630 pk., 1200 kw., 5-2012 nieuwe 1605 pk., 1181 kw. Stork Wärtsilä 280 uit 2012 bij Padmos in Stellendam, 

1-6-2012 motor vermogen: 1605 pk., 1181 kw.                                                  foto: 1 +2: Willem Harlaar     3+4: Ronald Ribbe


Z 48 Wodan

in 1983 gebouwd bij West Vlaamse Scheepswerven in Oostkamp en afgebouwd bij S.C.A.P. in Oostende, ingebouwd met een 1081 pk., 795

kw. A.B.C. uit 1983, 1983 geregistreerd als Z 48 Wodan van Dolfijn PVBA. uit Knokke Heist, afm. 32,50 x 8,08 x 4,10, GT 246, 1988 motor

vermogen: 1200 pk., 883 kw., 1-1-1989 opgave id. nr. BEL030481983, 1998 nieuwe 1200 pk., 883 kw. A.B.C. uit 1998, 1-2-2002 motor

vermogen: 1258 pk., 926 kw., 9-2007 failliet verklaard en opgelegd in Oostende later Stellendam, 5-2008 eigenaar Rederij Nele uit Knokke

Heist, 28-10-2009 uitgeschreven, 4-2010 gesloopt bij Sloperij Treffers in Haarlem.               

foto 1: Henk Perdok    2: Werner Goes      3: Frans Sanderse   4: Ed Vroom

Z 56 Pieter van eigenaar P. de Ridder uit Vlissingen


Z 56 Pieter van Siereveld uit Colijnsplaat.

in 1999 gebouwd bij de Crist Yard in Polen b.nr. 686/1 i.o. van Maaskant uit Stellendam als voorraad casco "Maiska" opgelegd , 1999

nog verkocht aan P. de Ridder uit Vlissingen, afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Stellendam, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw.

Cummins uit 1999 , 13-11-1999 geregistreerd als Z 56 Pieter van BVBA Christoph uit Nieuwmunster (P. de Ridder), qfm. 23,83 x 6,50 x

3,80, GT 140, roepletters: OPCD, reg. nr. 01 00410 1999, id nr. BEL030561999, 2003 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2003,

11-2005 eigenaar BVBA. Christoph uit Bergem (Siereveld, Colijnsplaat).

foto 1: Werner Goes   3 t/m 6: Wilfred Arendse   7: Lucien van der Horn   8: Kees van Duijvenvoorde

Z 60 Blue Angel

in 1988 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw. Stork Werkspoor uit 1987,

1988 geregistreerd als Z 60 Blue Angel van BVBARederij Blue Angel in Knokke Heist, afm. 36,25 x 8,48, GT 317, roepletters: OPCH, 1-1-1989

opgave id. nr. BEL030601988, 1996 eigenaarN.V. Beheer Shamrock uit Oostende ( de Vries uit Urk), 24-7-2000 uitgeschreven, 7-9-2000

 BCK 222 Amily Jayne van A. Hinshelwood Barr & K. Mckenzie-Barr uit Buckie, dezelfde afmetingen, motor vermogen; 1004 pk., 739 kw.,

roepletters: ZQPD9, id. nr. GBR000C17098, manager: Scott Trawlers Ltd. uit Peterhead, 18-6-2007 DS 8 Sylvia Bowers van Andrew Scott

uit Dumfries, loa. 36,75, en GT 739, 2006-07 complete verbouwing tot scaloper o.a. nieuwe brug, achterschip, verschansing bij Macduff

Shipyard in Macduff.       foto 1: Roland Roosens     2: R. v. Slooten     3: Sikke Wielstra     4: Jan Alderliefste

Z 60 Blue Angel

in 2000 gebouwd bij de Christ Shipyard in Gdansk en afgebouwd bij Scheepswerf van der Werff en Visser in Irnsum, casco 31-7-2000

te water, ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw. A.B.C. uit 2001, 30-3-2001 ingeschreven als Z 60 Blue Angel van N.V. Beheer

Shamrock uit Oostende ( H. de Vries & zn. uit Urk), afm. 37,83 x 8,56 x 4,70, GT 388, roepletters OPCH, id nr. BEL030602001, 15-6-

2001 uit Harlingen vertrokken voor de eerste visreis, 5-2012 nieuwe 1200 pk., 883 kw. 8 cilinder A.B.C. DX uit 2012 bij Gardec in

Zeebrugge.              foto's: Matthias Kock   2: Hylke Smits  3+4: Marcel Coster                                      

Z 66 Nelson

in 1985 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Seghers in Oostende b.nr. C 63, ingebouwd met een 900 pk., 662 kw. A.B.C. uit 1985,

1985 geregistreerd als Z 66 Nelson van Nelson PVBA. uit Knokke Heist, 1-1-1989 opgave id nr. BEL030661985, 1989 eigenaar BVBA.

Rederij Carnes uit Knokke Heist, 1-1-1992 O 66 L'Ebouche van Kamaja Rederij N.V. uit Koksijde, 6-2-1996 gezonken 35 mijl voor St. Ives

in de Ierse Zee. imo 8505862.                                                                foto 1 +2: Patrick Vandenbroucke  3: Sikke Wielstra 4: Roosens

 

Z 67 Rubens

in 1983 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw.A.B.C. uit 1984, 1984

geregistreerd als Z 67 Rubens van Rubens PVBA uit Brugge, afm. 34,90 x 8,49 x 4,10, GT 274, roepletters: OPCO, 1-1-1989 opgave id.

nr. BEL030671983, 1991 nieuwe 1200 pk., 883 kw. A.B.C. uit 1991, 1994 tenaamstelling N.V. Rederij Albatros uit Knokke Heist, 29-10-

2007 motor vermogen: 1300 pk., 957 kw., 3-2012 nieuwe 6 cilinder A.B.C. door Bema in Oostenden bij Scheepswerf I D P in Ooostende,

9-5-2012 GT gewijzigd in 284 en motor vermogen: 1039 pk., 765 kw.          foto 1+2: Henk Perdok     3+4: Ludo Popelier

 

Z 69 Atlantis

in 1995 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, 13-6-1994 kiellegging, ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw.

A.B.C. uit 1995, 17-5-1995 ging de casco te water, 4-7-1995 ingeschreven als Z 69 Atlantis van Rederij de Kaper B.V.B.A uit Knokke Heist 

(Schiltz), afm. 37,78 x 8,58 x 4,70, GT 385, roepletters: OPCQ, 31-7-2009 gesaneerd, 1-10 gesloopt bij Sloperij Van Heyghen Recycling in

Gent                                                                                                                                foto 1: Roland Roosens     2: Ronald Ribbe 

 

 

Z 70 Marleen

in 1985 gebouwd bij Industrielles des Pêcheries in Oostende en afgebouwd bij Perfecta N.V. in Zeebrugge, ingebouwd met een 300 pk.,

221 kw. Caterpillar uit 1985, 1986 ingeschreven als Z 70 't Westdiep van Rederij Branding PVBA, afm. 23,77 x 6,28 x 2,80, GT 70, roep-

letters: OPCR, 1-1-1989 opgave id nr. BEL03701985, 1989 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1989, 22-2-1991 Z 70 Marleen van

BVBA Rederij Marleen uit Bredene, 1992 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1992, 1995 GT gewijzigd in 79, 1997 nieuwe 300 pk., 221

kw. Scania Vabis uit 1997, 1999 tenaamstelling: BVBA Rederij Ishtar uit Bredene (Willy Verslys), 3-2002 eigenaar thans domiclie in

Oostende, 28-1-2004 GT weer gezijzigd in 70, 2007 heeft nog enkele weken onder nr. O 7 gevaren, 29-10-2007 O 71 Jacob Kien van

BVBA Rederij Marleen in Oostende.                                                                             foto 1: D. v.d. Zwan    2: Patrick Vandenbroucke

 

                                                   

                                                                                                                                               

                                                                       Z 75 Zeldenrust                                                                                        

in 1986 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 297 pk., 218 kw. Cummins uit 1986, 1986

ingeschreven als N 75 Sarvy van P.V.B.A. Cardijn uit Nieuwpoort, afm. 23,75 x 6,28, GT 89, roepletters: OPCW, 1-1-1989 opgave

id nr. BEL040751986, 1990 gewijzigd in een B.V.B.A., 1991nieuwe 297 pk., 218 kw. Cummins uit 1990, 1998 nieuwe 297 pk., 218 kw.

Cummins uit 1997, 10-2004 Z 75 Zeldenrust van B.V.B.A. Op Hoop Van Zegen uit Nieuwmunster (R. van Belzen en John Weststrate,

12-2010 John Weststrate uit Yerseke alleen eigenaar, 17-10-2013 met een net in de schroef op een strekdam bij Petten geraakt, de drie

bemanningsleden later op de dag per helicopter van boord gehaald, machine kamer maakte water, 19-10-2013 begonnen met bergen,

22-10-2013 vlot getrokken en naar Schiedam gesleept, 3-2014 naar Treffers in Haarlem gesleept en wacht daar op een andere bestemming.        

foto: 1+2: Werner Goes                3 t/m 5: Hylke Smits                  6+7: 17-10-2013  Kees van Duijvenvoorde

8: Kees en Jan van Duijvenvoorde 7-3-2014 bij Treffers


Z 76 Zeejager

in 1985 gebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge en afgebouwd bij de West Vlaamse Scheepswerven in Oostkamp b.nr. C 67,

ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw. A.B.C. uit 1984, in 1985 geregistreerd als Z 76 Zeejager van Rederij Romeo PVBA. uit Knokke Heist,

afm. 34,90 x 8,49 x 4,63, GT 273, roepletters: OPCX,  1993 tenaamstelling gewijzigd in BVBA. Rederij Zeejager uit Knokke Heist, 1996

nieuwe 1200 pk., 883 kw. A.B.C. uit 1996, 10-2008 werd BVBA. UK 198 uit Oostende (Jan Korf, Urk) eigenaar, 1-2010 failliet verklaard,

1-2011 te koop aangeboden door de curator, 6-2011 aangekocht door Jofra Shipping & Trading uit Antwerpen, die de kotter direct door

verkocht heeft aan Alaborg Offshore Services B.V. uit Den Helder t.b.v. offshore id. nr. BEL030761985.   foto's: Henk Perdok

 


Z 80 Silverpit

in 1984 gebouwd bij de West Vlaamse Scheepswerven in Oostkamp en afgebouwd bij Perfecta in Zeebrugge, ingebouwd met een 270 pk.,

198 kw. Mitsubishi uit 1984, 1985 geregistreerd als Z 80 Silverpit van BVBA Rederij Silverpit uit Torhout, later Knokke Heist, afm. 21,85 x

6,08 x 2,73, GT 67, roeletters: OPDB, 1-1-1989 opgave id nr. BEL030801984, 1989 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1986, 22-3-1996

verlengd, thans loa. 23,85, GT 78, 1997 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1997, 11-2012 stilgelegd i.v.m. overljden schipper

 foto 1: Henk Perdok    2: Frans Sanderse  3+4: Ronald Ribbe


Z 84 Albrecht Rodenbach

in 1989 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw. A.B.C. uit 1989, 

20-6-1989 geregistreerd als Z 510 Albrecht Rodenbach van BVBA. Zeemansblik uit Zeebrugge,afm. 34,90 x 8,48, GT 273, roepletters:

OPDF, id nr. BEL035101989, 17-2-2000 Z 84 Albrecht Rodenbach van BVBA. Rederij de Klauwaert uit Knokke Heist, tevens een nieuwe

1019 pk., 775 kw. A.B.C. uit 2000, en hermeten: breedte nu 8,48 was 8,94, 20-3-2008 GT gewijzigd in 284, 9-2008 wordt de kotter

ingericht t.b.v. de visserij op sint jakobsschelpen (foto 2), motor vermogen: 1291 pk., 950 kw., 8-6-2011 Z 84 Calypso van BVBA Rederij

Devan uit Oostkerke-Damme (Steve Depaepe), 21-12-2001 aangevaren door een Grieksen tanker, maar kon nog op halve kracht

de haven van Zeebrugge bereiken met forse schade.                                    foto's : Roland Roosens

 


Z 85 Morgenster                                                                                                                               foto 3 t/m 6: na verbouwing

in 1987 gebouwd bij Centraal Staal in Groningen en afgebouwd bij S.C.A.P. te Oostende, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi

uit 1987, 1987 geregistreerd als Z 85 Morgenster van BVBA. Flamingo uit Zeebrugge ( Luickx en Eyland), afm. 23,62 x 6,08, GT 82,

roepletters: OPDG, 1-1-1990 opgave id nr. BEL030851987, in 1992 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1992, 6-1998 tenaamstelling:

BVBA. Morgenster uit Zeebrugge ( A. Decordier), na 1998 is er op achterschip een nieuwe portaalmast geplaatst, 6-2000 is er bij Machine

fabriek Padmos in Bruinisse een nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2000 ingekomen, 8-2004 werd Jelle Kramer uit Urk eigenaar,

tenaamstelling BVBA. Rederij Rudo in Nieuwpoort, 20-4-2008 maakte Kramer er N.V. Morgenster uit Oostende van, begin 2012 bij

Scheepswerf en Machinefabriek Gardec in Zeebrugge een algehele modernisering o.a. een verlenging met ca. 1.40 meter, nieuwe brug

en accomodatie ruimten, verder veel techniek vervangen. (13-9-2012 nog niet  geregistreerd) 

foto 1+2: Roland Roosens    3+6: Marcel Coster   4: Kees van Duijvenvoorde 5: Discolo

              

Z 87 Nele

in 1987 gebouwd bij Perfecta N.V. in Zeebrugge en afgebouwd bij Meuse & Sambre in Beeze, ingebouwd met een 299 pk., 220 kw.

D.A.F. uit 1987, 1988 ingeschreven als O 87 Nele van BVBA Rederij Nele uit Bredene, afm. 20,04 x 6,26 x 2,81, GT 68, roepletters:

 OPDI, 1-1-1989 opgave id nr. BEL010871987, 3-9-1991 Z 87 Nele van BVBA Rederij Nele uit Knokke Heist (Leon Padmos), 1998 nieuwe

300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1998, 3-5-2012 overgenomen door N.V. Rederij Arteveld uit Blankenberg als Z 87 Belgian Lady, reg.nr.

01 00212 1996, 12-2012 verkocht naar Ierland en wordt S 628 Sean Anthony van Anthony Walsh uit Union Hall (Cork).                    

foto 1: Werner Goes    2: M. v.d. Bosch  3+4: Lennard de Graaff

 

Z 90 Oosthinder

in 1982 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge,ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw. A.B.C. van 1983,

1983 geregistreerd als Z 90 oosthinder van Rederij de Noordhinder BVBA. uit Knokke Heist (Gebr. Rappé), afm. 34,90 x 8,49 x 4,10,

diepgang: 4,280, GT 274, roepletters: OPDL, 1-1-1989 opgave id nr. BEL030901982, 1996 motor vermogen: 956 pk., 704 kw., 22-8-

2000 einde van een verlenging en verbouwing o.a. achtermast weggehaald, nieuwe aliminium brug, nieuwe 1296 pk., 954 kw. A.B.C.

van 2000, l.o.a. is nu 37,88 en GT 311, 6-2006 tenaamstelling thans Rederij Long Ships uit Oostende ( Dirk Degrendele), 29-10-2007 

motor vermogen: 1496 pk., 1101 kw., 1-5-2011 omgedoopt in Z 90 Francine van Eddy Cattoor uit Zeebrugge, 12-2011 nieuwe 1496 pk.,

1101 kw. A.B.C. 8 DZ bij Gardec in Zeebrugge, reg. nr. 01000621996, imo 8401937 

foto 3+4: na verbouwing                                                  foto 1 t/m 3:: Roland Roosens   4 : Robert Fournier

                                                                                                        

 

Z 90 Francine

in 1982 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge,ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw. A.B.C. van 1983,

1983 geregistreerd als Z 90 oosthinder van Rederij de Noordhinder BVBA. uit Knokke Heist (Gebr. Rappé), afm. 34,90 x 8,49 x 4,10,

diepgang: 4,280, GT 274, roepletters: OPDL, 1-1-1989 opgave id nr. BEL030901982, 1996 motor vermogen: 956 pk., 704 kw., 22-8-

2000 einde van een verlenging en verbouwing o.a. achtermast weggehaald, nieuwe aliminium brug, nieuwe 1296 pk., 954 kw. A.B.C.

van 2000, l.o.a. is nu 37,88 en GT 311, 6-2006 tenaamstelling thans Rederij Long Ships uit Oostende ( Dirk Degrendele), 29-10-2007 

motor vermogen: 1496 pk., 1101 kw., 1-5-2011 omgedoopt in Z 90 Francine van Eddy Cattoor uit Zeebrugge, 12-2011 nieuwe 1496 pk.,

1101 kw. A.B.C. 8 DZ bij Gardec in Zeebrugge, reg. nr. 01000621996, imo 8401937.                   foto's: Arie de Ruijter

 

Z 91 Noordhinder

in 1985 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge. b.nr. 66, ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw.

A.B.C. uit 1985, afm. 34,90 x 8,49 x 4,10, GT; 274, roepletters: OPDM, in 1985 ingeschreven als Z 91 Noordhinder van

Rederij de Noordhinder BVBA. uit Knokke Heist, 16-11-99 bij Scheepswerf Reimerswaal in Hansweert verlengd en verbouwd

o.a. achter portaal mast weggehaald, nieuwe sierpijp op brug, nieuwe aluminium brug en een nieuwe 1751 pk., afgesteld op

1200 pk., 883 kw. A.B.C. uit 2000 en hermeten: l.o.a. 37,80 en GT 311, 26-1-2000  motor vermogen: 1300 pk., 957 kw.,

6-2006 gesaneerd, 17-10-2006 uitgeschreven en in IJmuiden ontmanteld en daarna verder voor de sloop naar Sloperij

Treffers in Haarlem.                                                   foto 1: Henk Perdok               2; Roland Roosens

 

Z 96 Jan van Gent

in 1986 gebouwd door Centraalstaal uit Groningen en afgebouwd bij S.C.A.P. in Oostende b.nr. 8409, ingebouwd met een 1197 pk., 881

kw. M.A.K. uit 1985, in 1986 ingeschreven als Z 96 Jan van Gent van Rederij Jacomina BVBA uit Oostende (fam. Casier), afm. 37,15 x 8,59

x 4,60, diepgang: 3,950, GT 366, roepletters: OPDR, 19-1-2000 motor vermogen: 1300 pk., 957 kw., 26-4-2006 motor vermogen: 1600

pk., 1178 kw., 29-10-2007 motor vermogen: 1630 pk., 1200 kw., 2-8-2010 is het failissement uitgesproken, 9-2010 verkocht aan Van

Laar Offshore uit IJmuiden, die de kotter in Polen voor de offshore laat verbouwen, eind nov. 2010 nog even droog en 17-12-2010 

vertrokken naar Polen. (foto 5)                                                        foto's: 1+2; Henk Perdok      3 t/m 5: Marcel Coster 

Z 98 Op Hoop Van Zegen

in 1991 gebouwd bij Scheepswerf De Graeve in Zeebrugge en afgebouwd bij Scheepswerf Seghers in Oostende b.nr. C 68, ingebouwd met

een 810 pk., 596 kw. Stork Werkspoor uit 1990, 23-5-1991 geregistreerd als Z 98 Op Hoop van Zegen van BVBA Rederij Op Hoop van Zegen

uit Zeebrugge, afm. 33,67 x 7,91, GT 273, roepletters: OPDT, id. nr. BEL030981991, 18-3-1997 motor vermogen: 1020 pk., 751 kw., 1998

tenaamstelling: BVBA Rederij Seabird uit Knokke Heist, 1-2002 tenaamstelling: De Groote Geert uit Knokke Heist (Geert de Groote), 1-2002

tenaamstelling BVBA Rederij Aris uit Knokke Heist (Geert de Groote), 1-2-2002 nieuwe 1227 pk., 903 kw. A.B.C. uit 2002, 24-3-2006

motor vermogen: 1527 pk., 1124 kw., 6-2010 bij Gardec in Zeebrugge een nieuwe 1527 pk., 1124 kw. A.B.C. type 6DZ uit 2010, 3-2-2012

motor vermogen: 1630 pk., 1200 kw.    foto 1+2: Roland Roosens  3+4: Ronald Ribbe  5+6: Marcel Coster

 

Z 99 Aravis

In 1989 gebouwd bij Chantiers Piriou in Concarneau b.nr. 142, 18-1-1990 casco te water, ingebouwd met een 799 pk., 588 kw. Crepelle

uit 1989, 22-1-1990 geregistreerd als LO 686897 Atlantique van Fischer Bank Le Formal Armement in Lorient, afm. 29,82 x 8,10, diep-

gang: 3,601, BRT 167,94, id nr. FRA000686897, 30-1-1990 in de vaart, 30-6-1998 LO 686897 Clair Matin van Pescanova S.A. (groups-

owner), Jego Quere (ma. en reg. owner), 11-10-1995 opgave GT 231, 5-12-2003 CC 686897 Aravis van Dhellemmes Armement uit

Concarneau, waarin Jaczon en Anton Dekker participeren, vanaf 6-2006 t/m. 2-2007 bij Machinefabriek Padmos in Bruinisse verbouwd

tot flyshooter en twinrigger, 9-2009 verkocht aan BVBA Rederij Nele uit Knokke Heist, die het schip bij Machinefabriek Padmos in

Bruinisse laten vernummeren, 29-10-2009 Z 99 Aravis van BVBA Rederij Nele uit Knokke Heist (werfdirecteur Leon Padmos), GT 252,

motor vermogen; 1262 pk., 929, motor vermogen; 1262 pk., 929, afm. ongewijzigd.

foto 1: Bram Pronk   2. Hylke Smits  3: Matthieu le Bonniec   4: Robert Fournier


                                                          

                                                             Z 105 Atlas

in 1987 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 1197 pk., 880 kw. M.A.K. uit 1987,

1988 geregistreerd als Z 105 Atlas van BVBA. Atlas uit Zeebrugge, afm. 36,25 x 8,48, GT 317, roepletters: OPEA, 26-1-2004

motor vermogen: 1300 pk., 957 kw., 30-7-2009 gesaneerd en via S. & S. Jofra Shipping en Trading uit Antwerpen verkocht

voor de sloop aan Sloperij Treffers in Haarlem, id. nr. BEL031051987, reg. nr. 01 00094 1996, imo 8800688

foto 1+2: Marcel Coster    3: Kees van Duijvenvoorde

 

 

Z 121 Barentszee

in 1983 gebouwd bij Scheepswerf Seghers in Oostende b.nr. C 26 en afgebouwd bij S.C.A.P. in Oostende, ingebouwd met een 900 pk.,

662 kw. A.B.C. uit 1983, 1984 geregistreerd als Z 121 Barentszee van PVBA Rederij Seabird uit Knokke Heist, afm. 30,55 x 7,80 x 4,17,

GT 222, roepletters: OPEQ, 1-1-1989 opgave id nr. BEL031211983. 5-6-1992 uitgeschreven, 16-6-1992 BM 361 Barentszee van David

Becconsall uit Brixham, GT 220, rest ongewijzigd, roepletters: MPKP8, motor vermogen: 950 pk., 699 kw., id nr. GBR000B13137, 1994

nieuwe 950 pk., 709 kw. Stork Wärtsilä, 2004 achtermast weggehaald en sierpijp op brug geplaatst, 2005 achterschip dichtgebouwd

(dichtkonter), 17-5-2005 GT gewijzigd in 249.                                 foto 1: Sikke Wielstra     2: Roland Roosens

 

Z 121 Deborah

in 1992 gebouwd bij Scheepswerven de Graeve in Zeebrugge, afgebouwd bij Maaskant in Stellendam, afm. 37,87 x 8,58 x 4,70, GT 385,

motor vermogen: 810 pk., 596 kw., roepletters: OPEQ, 24-6-1992 geregistreerd als Z 121 Deborah van BVBA Rederij Seabird uit Knokke

Heist (Urbain Wintein), er volgen diversen wijzigingen in het motor vermogen: 20-7-1995 motor vermogen: 1110 pk., 817 kw., 13-12-1999

vermogen 1300 pk., 957 kw., 8-2002 nieuwe 1300 pk., 957 motor b.jr. 2002, 18-5-2006 motor vermogen: 1600 pk., 1178 kw, 22-12-2009

vermogen 1630 pk., 1200 kw, 4-2010 bij Padmos in Stellendam een nieuwe 1630 pk., 1200 kw. motor, 25-1-2012 heeft forse kopschade

opgelopen  na een aanvaring met een Chinese vrachtschip.     foto 1+2: Salo Waas      3+4: Marcel Coster      5+6: Bas Spruit

 

 Z 198 Kees Korf

in 1992 gebouwd bij Gdynia Yard in Gdynia als voorraad casco voor rekening van Scheepswerf Maaskant uit Stellendam, 1-1998 verkocht

aan J. Korf uit Urk, die de kotter eerst met 4,05 meter laat verlengen bij Scheepswerf Metz in Urk, afgebouwd bij Scheepswerf van der

Werff & Visser in Irnsum ingebouwd met een 1078 pk., 793 kw. Caterpillar uit 1998, 7-12-1998 ingeschreven als Z 198 Kees Korf van N.V.

Rederij Noordpas uit Zeebrugge (J. Kord uit Urk),afm. 36,89 x 7,58 x 3,90, GT 292, roepletters: OPHP, id nr. BEL0319819981999 werd er

een nettenrol op achterschip geplaatst, 5-2001 motorvermogen: 1300 pk., 957 kw., 17-2-2006 tenaamstelling bvba Urk 198 uit

Oostende, 2006 nieuwe 1300 pk., 957 kw. A.B.C. uit 2006, 6-2008 in Oostende ingericht voor de twinrigvisserij en in Thyborøn

opgetuigd, 1-2010 failliet verklaard, 1-2011 wordt door de curator geveild, 29-3-2011 verkocht aan Rederij Greendale uit Knokke Heist

van de Engelse eigenaar Waterdance uit Exeter, die de kotter eerst laat inkorten tot zijn oorspronkelijke lengte van ca. 33,06 meter,

tevens werden de omloopbrug en achtermast constructie verwijderd om zo onder de "rule" lengte te komen en dat alles bij

Constructiebedrijf Bema uit Oostende, de kotter komt weer in de vaart als Z 198 Margaret of Ladram , 6-10-2011 Z 198 Margaret of

Ladram van BVBA Greendale uit Knokke Heist                       foto's: Henk Perdok

 

                                                   

                                                      Z 198 Margaret of Ladram

in 1992 gebouwd bij Gdynia Yard in Gdynia als voorraad casco voor rekening van Scheepswerf Maaskant uit Stellendam, 1-1998 verkocht

aan J. Korf uit Urk, die de kotter eerst met 4,05 meter laat verlengen bij Scheepswerf Metz in Urk, afgebouwd bij Scheepswerf van der

Werff & Visser in Irnsum ingebouwd met een 1078 pk., 793 kw. Caterpillar uit 1998, 7-12-1998 ingeschreven als Z 198 Kees Korf van N.V.

Rederij Noordpas uit Zeebrugge (J. Kord uit Urk),afm. 36,89 x 7,58 x 3,90, GT 292, roepletters: OPHP, id nr. BEL0319819981999 werd er

een nettenrol op achterschip geplaatst, 5-2001 motorvermogen: 1300 pk., 957 kw., 17-2-2006 tenaamstelling bvba Urk 198 uit

Oostende, 2006 nieuwe 1300 pk., 957 kw. A.B.C. uit 2006, 6-2008 in Oostende ingericht voor de twinrigvisserij en in Thyborøn

opgetuigd, 1-2010 failliet verklaard, 1-2011 wordt door de curator geveild, 29-3-2011 verkocht aan Rederij Greendale uit Knokke Heist

van de Engelse eigenaar Waterdance uit Exeter, die de kotter eerst laat inkorten tot zijn oorspronkelijke lengte van ca. 33,06 meter,

tevens werden de omloopbrug en achtermast constructie verwijderd om zo onder de "rule" lengte te komen en dat alles bij

Constructiebedrijf Bema uit Oostende, de kotter komt weer in de vaart als Z 198 Margaret of Ladram , 6-10-2011 Z 198 Margaret of

Ladram van BVBA Greendale uit Knokke Heist.                                                      foto's: Arie de Ruijter

 

Z 284 Antonia Martruida

in 1982 gebouwd en afgebouwd bij Industries des Pêcheries in Oostende, b.nr. 010, ingebouwd met een 1448 pk., 1060 kw.

A.B.C. uit 1982, in 1983 in de vaart als Z 284 Vicky van W. Paeye uit Knokke Heist, afm. 35,05 x 8,29 x 3,76, diepgang: 3,401,

BRT:259,88, roepletters: OPKX, in 1988 werd de tenaamstelling PVBA. Rederij Fox uit Knokke-Heist, in 1990  BRT gewijzigd in

259,56, in 1992 opgave GT 281 en een nieuwe 1448 pk., 1060 kw. A.B.C. uit 1992, 28-12-1999 Z 284 Antonia Martruida van

BVBA. Carpe Diem uit Knokke Heist ( gebroeders J. & M. de Boer uit Urk), 2003 domicilie gewijzigd in Zeebrugge, in 2004 volgde

in Polen een grote verbouwing o.a. achtermast werd verwijderd, nieuwe sierpijp geplaats, stuurhuis verbouwd en een nieuwe 

1460 pk., 1065 kw. Stork Wärtsilä uit 2004, 31-7-2009 gesaneerd en aansluitend gesloopt bij Van Heyghen Recycling in Gent.

foto's: 1: Wilfred Arendse   2; Jan v.d. Veen   3+4: Frits Olinga        (foto 1+2: voor verbouwing) 

    

 

Z 296 Mooie Meid

in 1980 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Beliard-Murdoch in Oostende, ingebouwd met een 740 pk., 549 kw. A.B.C.

uit 1980, in 1980 ingeschreven als Z 296 Mooie Meid van De Zwerver BVBA uit Oostende (Casier), afm. 28,02 mx 7,58 x 3,25,

BRT 149,02, GT 186, roepletters: OPLJ,in 1986 een nieuwe 735 pk., 540 kw. M.A.K. uit 1986, 21-8-2000 uitgeschreven en

opgelegd, zou eventueel ingericht worden t.b.v. twinrigvisserij, maar ging niet door, 12-2000 tenaamstelling: BVBA Rederij

Jacomina uit Oostende, 5-2001 nog even ingeschreven als schelpdiervisser, 1-2002 werd Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit

Lauwerzijl de eigenaar, eerst opgelegd in Lauwersoog, daarna Zoutkamp, 10-2010 verkocht aan Van Laar uit IJmuiden, na 8

jaar stilliggen is de kotter op 18-10-2010 uit Zoutkamp (zie foto 3+4)  vertrokken richting IJmuiden voor een leven buiten de

visserij.                                               foto's: 1 Max Buitendijk      2: Roland Roosens         3+4: Jan v.d. Veen.

  


Z 296 Mooie Meid

in 2000 gebouwd bij Christ Yard in Gdansk. b.nr. B296/1 en afgebouwd  bij Machinefabriek A. & L. Hoekman in Urk b.nr. 138, 23-8-2000

ingeschreven als Z 296 Mooie Meid van BVBA Rederij de Zwerver uit Oostende (R. Casier), 5-9-2000  officiële overdracht, 7-9-200 eerste

visreis, afm. 37,84 x 8,57 x 4,76, GT 390, roepletters OPLJ, ingebouwd met een 1300 pk., 957 kw. Deutz uit 2000, 29-10-2007 motor

vermogen: 1442 pk., 1061 kw. en tenaamstelling BVBA Deo Volente uit Oostende, in 2008 werd het motor vermogen weer 1300 pk., 957

kw., 9-2008 opgelegd bij Machinefabriek Padmos in Stellendam i.v.m. failissement, 4-2009 Z 296 Mooie Meid van BVBA De Zeejager uit

Knokke Heist (Siereveld in Arnemuiden) foto's 3 t/m 6.                 

foto's: 1+2: Roland Roosens   3, 5+6: Johan van Lier     4: Frans Sanderse  7+8: Lucien van der Horn

Z 321 Westhinder

in 1990 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf De Graeve in Zeebrugge, 1990 casco te water als Z 30 Westhinder ingebouwd met een 1196

pk., 880 kw. M.A.K. uit 1989, 19-4-1990 geregistreerd als Z 321 Westhinder van BVBA Rederij de Noordhinder uit Knokke Heist, afm. 40,68 x

9,09, GT 462, roepletters: OPMI, id. nr. BEL03321199010-12-2004 uitgeschreven en komt in de rekreatie vaart, eigenaar Latvia Yard in Riga,

maar onder Panamese vlag, later jacht "Old Captain", afm. 41,90 x 9,00 x 5,10, GT 644, roplettes: HP5941.

foto 1: Henk Perdok   2: Roland Roosens

 

                                             

                                              Z 402 Atlantis

in 1963 gebouwd en afgebouwd bij Werf Bocher in Zeebrugge, ingebouwd met een 220 pk., 162 kw. Bolnes uit 1962, 1-11-

1964 geregistreerd als Z 402 Atlantis van PVBA. Rederij Gebr. Vantorre uit Heist aan Zee, afm. 23,78 x 6,10 x 2,65,

BRT 70,33, 5-79 tenaamstelling Rederij Atlantis PVBA. uit Knokke Heist, 1984 BRT gewijzigd in 69,97, in 1986 O 402 Atlantis

van Rederij Atlantis PVBA. uit Knokke Heist, in 1988 N 402 Yvette van N.V. Mare Nostrum uit Koksijde, in 1989 kreeg het de

naam De Norma van dezelfde eigenaar en werd het verbouwd, o.a. nieuwe stuurhuis en werd het achterschip dichtgebouwd,

hermeten: loa. werd 23,78, tevens een nieuwe 283 pk., 208 kw. Caterpillar uit 1989, in 1994 tenaamstelling N.V. Marjon uit

De Haan, 1997 een nieuwe 283 pk., 208 kw. Cummins en opgave GT 97, 8-1998 werd N.V. Valta uit De Haan de eigenaar,

3-99 De Norma (ex. N 402) van BVBA Christoph uit Brugge, 2-4-99 werd het N 782 De Norma van N.V. Valta, 4-2000

tenaamstelling BVBA. Rederij Jacomina uit Oostende, 12-5-2000 kocht Visserijbedrijf De Rousant uit Lauwerzijl de kotter en

werd het opgelegd voor de verkoop, 18-1-2001 ZK 64 De Norma van Visserijbedrijf De Rousant uit Lauwerzijl, 8-2-2001

LO 7 Zwerver van Exploitatie LO 7 uit Dokkum  (Cor Zijlstra), 12-2002 motor vermogen 300 pk., 221 kw., 9-2008 nieuwe

 300 pk., 221 kw. Mitsubishi bij Hoekman Shipbuilding in Urk, id. nr. BEL044021963 .         foto: Ronald Roosens                          

 

 

Z 402 Nooitgedacht

in 2000 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf van der Werff & Visser in Irnsum, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2000

9-1999 kiellegging, 18-3-2000 casco te water als Z 402 Pieter, 23-5-2000 datum afgifte meetbrief en in de vaart als Z 402 Nooitgedacht van

BVBA Verleene uit Bredene (Nederlandse eigenaren), afm. 23,99 x 6,26 x 2,71, GT 102, roepletters: OPQB, id. nr. BEL034022000, 21-6-2001

i.v.m. met motor problemen nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2001 en GT gewijzigd in 102.    foto's: Henk Perdok                                                       

                                                   

                                                         Z 430 St. Donaas

Z 430 Margibel                                                                                                        

in 1957 gebouwd en afgebouwd bij Machinefabriek Laan en Kooij in Den Oever, ingebouwd met een 150 pk. Bohn & Kähler uit 1957,

1957 geregistreerd als Z 430 St. Donas van Petrus Latruwe uit Zeebrugge, afm. l. l. 17,89 x 5,50 x 2,30, later loa. 19,62, BRT 50,18,

roepletters: OPRO, 1963 eigenaars Albert Depaepe en Madeleine Slabbinck (echtgenote) uit Heist aan Zee, 1972 nieuwe 250 pk., 184

kw. M.A.N. uit 1970, 1973 eigenaresse: Wed. Madeleine Depaepe-Slabbinck uit heist aan Zee, later met "A"gieken gevist, 1974 Z 430

Margibel van Jozef Martony uit Zeebrugge, 1977 BRT gewijzigd in 49,23, 1-1-1989 opgave id nr. BEL034301957, 1-1-1992 O 430 Bimin

van BVBA Bimin uit OOstende, 1997 nieuwe 250 pk., 184 kw. Scania Vabis uit 1997 en opagve Gt 53, 9-1999 ZK 64 poolster van

Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit lauwerzijl, echter niet onder dit nummer gevist, 17-2-2000 ZK 148 Jettie Martha van dezelfde

eigenaar, loa. 17,28, 2000 zou ingeschreven worden als ZK 48 Jettie Martha van P.J. Bouma uit Zoutkamp, maar omdat de vorige ZK

48 nog staat ingeschreven, was dit niet toegestaan, 4-2000 o.a. nieuwe verschansing bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp,

2000 ZK 148 Jettie Martha van P.J. Bouma uit Zoutkamp, is echter niet onder dit nummer afgebouwd en is tijdelijk stil gelegd,

2002 verbouwd en o.a. voorzien van een nieuwe alumimium stuurhuis, afm. kotter 17,28 x 5,50 x 2,70, wordt nu verder afgebouwd als

ZK 48 en ZK 148 is uitgeschreven, 26-3-2004 ingeschreven als ZK 48 Jettie Martha van J.P. Bouma uit Zoutkamp, motor vermogen:

280 pk., 206 kw., loa. 19,75 en GT 51, roepletters: PGZQ, 5-2004 eindelijk in de vaart.  foto 2: Roland Roosens  3: Sikke Wielstra

 

Z 431 Roulette

Z 431 Alles Wisselt

in 1997 gebouwd bij de N.V. Zeebrugse Scheepswerven in Oostende en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam,  ingebouwd met een

299 pk., 220 kw. Mitsubishi uit 1997, 25-6-1997 ingeschreven als Z 431 Roulette van BVBA Caroline uit Oostende, later Knokke Heist

( Ben Bout), afm. 23,94 x 6,47 x 3,00, GT 130, roepletters: OPRE, ID nr. BEL034311997, 2-8-2001 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi

uit 2001, 24-6-2002 Z 431 Alles Wisselt van BVBA Caroline uit Knokke Heist (broer Danny Bout) reg. nr. 01 00370 1996, begin mei 2012

een nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi bij Padmos in Stellendam.        foto 1: Henk Perdok  2: Kor Sikkema  3 /m 6: Wilfred Arendse

 

Z 468 Cleaner

in 1988 gebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge en afgebouwd bij de West Vlaamse Scheepswerven in Oostkamp, ingebouwd met

een 300 pk., 221 kw. D.A.F. uit 1987, 1988 geregistreerd als Z 568 Venus van BVBA Rederij de Zeespiegel uit Knokke Heist, afm. 23,97 x

6,28, GT 98, roepletters: OPWL, 1991 nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins uit 1990, 1999 eigenaars P. Calebout en C. Bauters en een nieuwe

300 pk., 221 kw. Cummins uit 1998, 5-2002 opgelegd voor de verkoop i.v.m. failissement, 7-2004 eigenaar BVBA Rederij Vertrouwen uit

Bredene (Adrie Schreuder uit IJmuiden), 3-2008 te koop opgelegd in Cuxhaven i.v.m. failissment, 4-2008 aangekocht van de curator door

Albert Holtland uit IJsselmuiden en Hector Eerebout uit Oostende, 28-4-2008 Z 468 Cleaner van n.v. Argo (eig. Holtland), 5-2008 wordt eerst

opgeknapt in Oostende, gaat daarna naar Urk voor de inbouw van een nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2009 door Dieselservice uit

Emmeloord, 11-2008 weer terug naar Oostende en krijgt daar de brug van de ex. S 144 Breda Helen, 30-6-2009 tenaamstelling BVBA

Rederij Derby uit Bredene, mede eigenaar Jochem Nentjes uit Urk heeft het aandeel van Holtland overgenomen en wordt tevens schipper,

13-2-2010 wordt in Oostende visklaar gemaakt, krijgt o.a. een nieuwe portaalmast, 7-2010 eerst nog weer naar Urk, waar het voor de

kreeftjesvisserij wordt ingericht, 12-7-2010 volgt de eerste visreis, id nr. BEL035681988, reg. nr. 01 00243 1996.                 

foto 1+2: Roland Roosens   3 t/m 6 Henk Perdok

 

Z 474 Limanda

Z 474 Hessel Sr.

in 1994 gebouwd en afgebouwd bij de Zeebrugse Scheepswerven in Zeebrugge, ingebouwd met een 299 pk., 220 kw. Mitsubishi uit 1994,

12-7-1994 geregistreerd als Z 474 Limanda van Argo N.V. uit Zeebrugge (J. Korf, Urk), afm. 23,93 x 6,45 x 3,00, GT 130, roepletters: OPSV,

id nr. BEL034741994, 15-9-1997 34 mijl noord west van Helgoland gezonken, 29-10-1997 gelicht en opgelegd voor de verkoop, 1-4-1998

hersteld bij Scheepswerf v.d. Werff & Visser in Irnsum en een andere motor: 299 pk., 220 kw. Caterpillar uit 1992, 14-4-1998 Z 474 Hessel

Sr. van N.V. Argo uit Knokke Heist later Bredene ( H. de Bruyne, Urk), 5-7-2000 nieuwe 299 pk., 220 kw. Mitsubishi uit 2000, 2008 nieuwe

299 pk., 220 kw. Mitsubishi uit 2007, 15-3-2013 failliet verklaard, lag al sinds 2012 opgelegd in Urk, 9-2013 via de advocaat verkocht aan

gebroeders Mark en Gerben van der Veen van de firma Holsu in Suriname, 1-12-2013 onder de naam "Tandor" naar Suriname vertrokken             

foto's: Henk Perdok

Z 483 Jasmine

in 2001 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 1298 pk., 955 kw. Wärtsilä uit

2000, 14-5-2001 Z 483 jasmine van N.V. Rederij Nathalie uit Knokke Heist (D. Vlietinck), afm. 37,81 x 8,56 x 4,70, GT 385,

roepletters: OPTE, id nr. BEL034832001, 9-6-2001 officiêle overdracht, 31-5-2006 motor vermogen; 1501 pk., 1105 kw., 16-10-

2008 motor vermogen; 1630 pk., 1200 kw., 4-2010 nieuwe 1630 pk., 1200 kw. A.B.C. uit 2010 bij Gardec in Zeebrugge.

foto 1: Frans Truyens.    2: Willem Harlaar

 

Z 519 Rachel Sarah

Z 519 Enterprise

in 1993 gebouwd als voorraad casco van Maaskant uit Stellendam bij Tczew Uard in Odra (Polen) b.nr. B.N. 2 en afgebouwd bij Scheeps-

werf de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1992, 23-4-1996 ingeschreven als Z 519 Rachel Sarah

van BVBA White Horse uit Zeebrugge, in 1999 tenaamstelling Rederij Rachel Sarah BVBA uit Brugge, 6-2001 bij Machinefabriek Luyt in

Den Oever een nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2001, 10-2004 opgelegd na een faillissement, 10-6-2005 Z 519 Enterprise van

BVBA Enterprise uit Antwerpen ( gebr. Siereveld uit Arnemuiden),  2008 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2008, 9-2011 wordt

gesloopt na een brand bij Hoondert in Vlissingen, id nr. BEL035191993, reg. nr. 01 00298 1996.                                                              

foto's:   1+2: Henk Perdok       3+4: Wilfred Arendse     5+6: Johan van Lier

 

Z 525 Sylvia Mary

in 1997 gebouwd bij de Alkom Werf in Gdansk en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 300

pk., 221 kw. Caterpillar uit 1997, 15-5-1997 geregistreerd als Z 525 Sylvia Mary van BVBA Coudekercke uit Knokke Heist (Gebr.

Kramer uit Urk), 11-1999 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1999, maar i.v.m. problemen met de uitlaat, 6-2001 alweer

een nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2001, in 2004 werd de tenaamstelling N.V. Thor uit Oostende.      

                                                                                                           foto's: 1 t/m 3 Henk Perdok     4: Hylke Smits

 

                                                 

                                                     Z 548 Flamingo

in 1988 gebouwd bij Centraal Staal in Groningen en afgebouwd bij S.C.A.P. in Oostende, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw.

Mitsubishi uit 1988, 1988 geregistreerd als Z 548 Flamingo van BVBA. de Flamingo uit Zeebrugge, afm. 23,82 x 6,08, GT 81,

oepletters: OPVR, 10-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi van 1996, later voorzien van een nieuwe achterportaalmast,

24-6-1996 GT gewijzigd in 82, 6-1998 eigenaar gewijzigd in BVBA Vaya Con Dios uit Zeebrugge (G. Luickx), 14-7-2002 20 mijl

uit de kust van Harwich met man en muis vergaan, 17-7-2002 geborgen en naar België gebracht, 18-11-2003 uitgeschreven,

12-2003 verkocht aan Het Anker Maritiem uit Maknesse en opgelegd voor de verkoop, 7-2011 nog steeds niet verkocht

id. nr. BEL035481988,                                              foto 1: coll. Henk Perdok      2: Roland Roosens    3; Kor Sikkema

 

                                                   

                                                           Z 548 Flamingo

in 1994 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge, b.nr. 11, ingebouwd met een 1079 pk., 794 kw. M.A.K. uit 1993,

24-6-1994 geregistreerd als Z 97 Jeanne van Jakoba BVA. te Zeebrugge (Gebr. kramer uit Urk), afm. 37,72 x 8,58 x 4,80, diepgang 3,20,

GT 396, roepletters: OPDS, in 1995 tenaamstelling Jeanne N.V. uit Zeebrugge later Knokke Heist,10-1997 nieuwe 1186 pk., 873 kw. Stork

Wärtsilä uit 1997, 9-7-2003 Z 548 Flamingo van Rederij Vaya Con Dios uit Zeebrugge, tevens een nieuwe 1399 pk., 1030 kw. A.B.C. uit 2003,

roepletters: OPVR, 18-11-2003 motor vermogen: 1300 pk., 957 kw.    foto  1 t/m 4: Wilfred Arendse   5: Hylke Smits

  

Z 571 Custos Deus

in 1988 gebouwd bij Scheeswerf Metz in Urk b.nr. 81 en afgebouwd bij Machinefabriek A. & L. Hoekman uit Urk, ingebouwd met een 1200 pk.,

883 kw. Stork Werkspoor uit 1989, 30-6-1989 ingeschreven als Z 571 Custos Deus van BVBA Rederij Rudo uit Knokke Heist (Jelle Kramer uit

Urk), 5-6-2000 motor vermogen: 1232 pk., 907 kw., 4-6-2003  1300 pk., 957 kw., 11-12-2007 vlgs. Euro fleet list motor vermogen: 1629 pk.,

1199 kw., 23-5-2008 tenaamstelling N.V. Rederij Noordster uit Oostende, 2-2009 werd Rederij Dirk Degrendele eigenaar, 1-2011 nieuwe 1629

pk., 1199 kw. A.B.C. motor uit 2010 en een groot onderhoudsbeurt o.a. accomodatieruimten bij Machinefabriek Padmos in Stellendam     

foto 1: nog met achter portaalmast.                 foto's: Henk Perdok

 

Z 573 La Paloma

in 1964 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf De Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. A.B.C. uit 1964,

1965 geregistreerd als Z 573 La Paloma van Rederij Maurice Degroote & kinderen PVBA. uit Heist aan Zee, afm. 25,20 x 6,20 x

2,75, BRT 99,02, roepletters: OPWQ, 1989 eigenaar René Verbouw uit Knokke Heist, 1993 opgelegd in Den Helder i.v.m.

smokkelaktiviteitn,1-1-1989 opgave id nr. BEL035731964, 29-12-1993 uitgeschreven, later opgelegd in Harlingen, 3-4-2008

ontmanteld vanuit Harlingen naar Haarlem versleept, waar het bij Sloperij Treffers is gesloopt.

foto 1+3: Roland Roosens  2: Sikke Wielstra 4 t/m 6: 1986 Ludo Popelier   7+8: 3-4-2008 Rienk Nadema (onderweg Haarlem)

 

Z 575 Hein Senior

in 1999 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf van der Werff en Visser in Irnsum, tijdens de bouw al met 90 cm. verlengd i.v.m. eisen van

de Vlaamse Zeevaart Inspectie, 16-10-1999 casco te water, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1999, 14-1-2000

geregistreerd als Z 575 Hein Senior van BVBA Rederij de Toekomst uit Knokke Heist (B. Hakvoort & zn. uit Urk), afm. 23,99 x 6,20 x 2,71,

GT 96, roepletters: OPWS, id nr. BEL035752000, 19-2-2001 GT gewijzigd in 102, 6-2001 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2001 i.v.m.

problemen luchtkoeling vorige motor. reg. nr. 01 00411 1999.                            foto's: Henk Perdok  

Z 576 Mare Nostrum

in 1998 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Graeve in Zeebrugge b.nr. 105, ingebouwd met een 1200 pk., 883 kw. Wärtsilä uit

1999, 15-6-1999 casco te water, 10-7-1999 geregistreerd als Z 576 Mare Nostrum van Mare Nostrum BVBA uit Knokke Heist (Beniot

Beernaert), afm. 38,00 x 8,50 x 4,70, GT 385, roepletters; OPWT, id nr. BEL035761999, 22-12-2009 motor vermogen: 1629 pk., 1199

kw., 20-4-2011 nieuwe 1300 pk., 957 kw. A.B.C. (8 MDZ) uit 2011.    foto 1 t/m 4: Diego Vandierendonck  5+6: Roland Roosens

 

 

Z 582 Asannat

in 1964 bij Svcheepswerf De Graeve in Zeebrugge gebouwd en afgebouwd, 1964 ingeschreven als Z 582 Eldorado van Firmin Pauwaert

en Gustaaf Decloedt uit Heist, afm. 19,80 x 5,40 x 2,60, BRT 48,52, later GT 51, roepletters: OPWZ, 1972 eigenaren: Leopold Dewaele &

Gustaaf Decloedt uit Knokke Heist, 1981 tenaamstelling: Eldorado PVBA. uit Knokke Heist, 1984 Z 582 Beaufort V van Paula Salomez uit

Knokke Heist, 1987 Z 582 Asannat van PVBA. Rederij Versluys-Savels, 1-1-1989 opgave id nr. BEL035821964, 1991 tenaamstelling:

BVBA. Versluys-Vantroye uit Bredene, 21-4-1998 uitgeschreven, 4-2001 gerestaureerd en geschikt gemaakt voor een sociaal toeristisch

project van de garnaal met de zgn. plankvis methode en in de vaart als "Crangon" van Willy Versluys uit Oostende, roepletters: OS5110,

reg. nr. 01 00040 1996.                                                                                                                    foto's: Roland Roosens.

                                            

Z 582 Asannat

in 1961 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf van der Molen in Zaandam, ingebouwd met een 150 pk., 110 kw. A.B.C. uit 1961, 1961

ingeschreven als Z 403 Stern van Petrus Latruwe uit Zeebrugge, afm. 21,00 x 5,43 x 2,33, roepletters: OPWZ, 1967 eigenaren: Oscar

Creyf-Degroote & Alfred Creyf-Timmerman uit Knokke Heist, 1979 eiegnaar Willy Rotseart uit Knokke Heist, 1989 eigenaar BVBA Stern uit

Knokke Heist, 1-1-1989 opgave id nr. BEL034031961, 1993 opgave GT 62, 27-6-1995 andere motor: 300 pk., 221 kw. Mercedes uit 1989,

23-4-1998 Z 582 Asannat van BVBA Versluys & Vantroye uit Oostende, 2000 nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins uit 1999, registratie nr.

01 00206 1996.                                                                                                                                                         foto's: Frans Truyens

 

                                                    

                                                                 Z 596 De Zwerver

in 1988 gebouwd en afgebouwd bij Tille Scheepsbouw B.V. in Kootstertille, ingebouwd met een 1197 pk., 881 kw. M.A.K. uit 1988,

1988 ingeschreven als Z 596 De Zwerver van De Zwerver BVBA. uit Oostende, afm. 37,09 x 8,62 x 3,51, GT 366, roepletters: OPXN,

1-1-1989 opgave id nr. BEL035961988, 2000 motor vermogen: 1300 pk., 957 kw., 2-2005 na een aanvaring herstel werkzaamheden

o.a. nieuwe portaalmast, 10-2005 wederom een aanvaring, 2006 herstelwerkzaamheden o.a. nieuwe schoorsteen en achter

portaalmast weggehaald (foto 3 t/m 5) en tenaamstelling BVBA Deo Volente uit Oostende, 4-1-2007 motor vermogen: 1601 pk., 1178

kw., 29-10-2007 motor vermogen: 1630 pk., 1200 kw., 8 t/m 10- 2012 bij I.D.P. in Oostende is door Bema uit Oostende de  brand-

schade in achterschip hersteld, een nieuwe 1620 pk., 1200 kw. 8 cilinder A.B.C. uit 2012 geplaatst en een algehele modernisering,

reg. nr. 01 00273 1996.                                                         foto 1+2: Henk Perdok        3 t/m 5: Aleksi Lindstrøm

 

Z 700 Rapke

in 1968 gebouwd bij Scheepswerf Deweert in Oostende, ingebouwd met een 200 pk., 147 kw. Baudouin-Jum uit 1967, 1968

ingeschreven als N 700 Alex van Arthur Vanhoutte-Ryckebusch uit Nieuwpoort, afm. 16,80 x 5,06 x 1,85, BRT 29,91, roepletters:

OQBV, 1977 eigenaar gewijzigd in Ronny Vanhoutte uit Nieuwpoort, 1985 nieuwe 240 pk., 177 kw. Cummins uit 1984, later is de

achtermast veranderd, 1991 een andere motor; 240 pk., 177 kw. Cummins uit 1988, 1994 opgave Gt 33, 10-3-1995 O 700

Bi-Si-Ti van M. van Elslande uit Oostende, later voorzien van een achter portaalmast, 6-12-2004 motor vermogen: 300 pk., 200

kw., 2003 eigenaar BVBA. Bouline uit oostende, 14-1-2008 nog verhuurd aan M. Deley, 17-11-2010 Z 700 Rapke van Rederij

Rapke uit Zeebrugge( Peter de Rudder en Willenkens), 20-4-2011 gekapseisd op de Thorntonbank, bemanning gered, 23-4-

2011 geborgen en naar Terneuzen gebracht, 5-2011 total loss verklaard, gaat naar Zeebrugge en wordt daar in eigen beheer

ontmanteld, 6-2011 aangekocht door Jofra Shipping & Trading uit Antwerpen, wordt tijdelijk opgelegd in Rotterdam en wordt

later gesloopt bij Sloperij Treffers in Haarlem, id nr. BEL047001968, reg. nr. 01 00227 1996                            

foto's; www.scheepvaartwest.be (Werner Goes)

                                                

                                                       Z 700 Braveheart

in 2012 gebouwd bij Constructie Bedrijf Snauwaert BVBA in Knokke Heist, afgebouwd door eigenaren zelf, ingebouwd met een 300 pk.,

221 kw. Doosan uit 2011, 15-8-2012 oplevering, 26-10-2012 casco te water, 21-11-2012 proefvaart, 12-10-2012 geregistreerd als

Z 700 Braveheart van  Rederij Rapke uit Knokke Heist (Peter Derudder en Frank Willemkes), afm. 14,80 x 4,58 x 2,98, diepgang: 1,32,

GT 23, roepletters; OQBV, id nr. BEL037002012, reg. nr. 01 00809 2012.         foto: Werner Goes

 

okt/nov. 2011 verlenging in Franeker                                                              26-11-2011 onderweg naar Den Oever voor ombouw



Z 738 Kariena Marjanne                                                                        foto 9+10: in  haven Boulogne sur Mer

in 2001 gebouwd bij Ustka Yard in Ustka (Polen) en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog, hoofdaannemer Westcoas-

ting uit IJmuiden, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2001, 12-2001 casco te water, 8-7-2002 geregistreerd als Z 738

Kariena Marjanne van BVBA. Rederij Lorvan uit Zeebrugge (P. & J. Haasnoot uit Katwijk aan Zee) afm. 22,42 x 6,28 x 2,80, GT 98, roep-

letters: OQDL, id nr. BEL07382002, 12-7-2002 technische proefvaart, 15-7-2002 eerste visreis oftwel maidentrip, 10-2011 bij Scheeps-

werf Talsma in Franeker verlengd met 5,40 meter, daarna bij Machinefabriek Luyt in Den Oever omgebouwd tot flyshooter en twinrigger. 

24-4-2012 hermetenl thans loa. 27,84 en GT 128, 1-2-2014 forse schade aan brug en verblijf door brand in de machinekamer.

foto's: 1+2: Marcel en Ruud Coster   3: Henk Perdok      4 : Kees van Duijvenvoorde   5: Hylke Smits    6: Rienk Nadema

7+8: Ronald Ribbe   9+10: Matthieu le Bonniec

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

'