Kotterspotter.jouwweb.nl
Home » Duitsland Noordzee andere nummers

Duitsland Noordzee andere nummers

op deze pagina staan op alfabetische volgorde foto's met weinig voorkomende lettertekens van Duitse vissersschepen.

als er uiteindelijk toch meer foto's komen van kotters met dezelfde letterteken , dan komt het teken tussen de rest te

staan.               

ABh=Bremerhaven

ABh 1-N              ABh 1              Abh 1-N     Margrit                                                   volgboot: ABh1-N

ca. 1949 gebouwd en in de vaart als BL 1 Pascal, later (niet geregistreerd i.v.m Nebenbewerb Fischerei) als Abh1-N, Abh1 en dan weer

ABh1-N Margrit van Ulrich Willig uit Bremerhaven, afm. ca. 25 x 5,50, diepgang; ca.3 mtr.,  motor:  400 pk., 294 kw.  8 cilinder Deutz

                                                                                                       foto 1 : Kor Sikkema    2 t/m 8: Matthias Kock

AY=Norddeich

                                    

                                              AY 25 Bettje

in 1934 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 5, ingebouwd met een 30 pk. Jung, 11-1935 geregistreerd als AY 25 Bettje

van Reent Heyken Sr. uit Norddeich, afm. 11,82 x 3,94 x 1,41, 1941 gevorder door de Kriegsmarine en ingezet op de kanalen van

Nederland naar Calais, 1944 na vrigave weer terug in de visserij en een nieuwe 50 pk. Deutz ingebouwd, in 1944/45 in de haven van

Norddeich door een bom geraakt , waarbij de mast is versplintert, 1950 Reent Heyken Jr. uit Norddeich eigenaar, 1958 nieuwe 90 pk.

Mercdes, 1968 nieuwe 100 pk. Deutz, 1979 uit de visserij en verkocht aan Tjark Ortgies uit Norden, die het zelf op de werf van Hero

Herlyn verbouwd tot kotterjacht, 1992 aan de kaai in Norddeich gezonken, geborgen en herstelt, 1999 tijdens 100 jarig bestaan van

Schiffswerft Bültjer in Ditzum een oorkonde en scheepsklok ontvangen, omdat de Bettje de oudste kotter door Bültjer gebouwd nog in

de vaart is, 29-6-20100 "Bettje" eigenaar Talko Görgens uit Norden.                             info en foto: Talko Görgens


 AZ (Neuharlingersiel)

                                

                             AZ 1 Delphin 

                          AZ 1 Delphin van Etta Peters uit Neuharlingersiel, l.l. of loa. 13,30, cbm: 31,10, motor: 100 pk. Deutz.        

                                    

                                                              AZ 4 Germania

                    AZ 4 Germania van H. Steffens uit Neuharlingersiel, loa. of l.l. 12,9, cbm: 33,9, motor: 50 pk. Deutz

                    foto: collectie Heinz Peters         vissend voor Langeoog in de 50er jaren.

 

                        

 AZ 5 Gebrüder

in 1929 gebouwd bij Schiffswerft Schlömer in Oldersum, ingebouwd met een 95 pk. Deutz, 1929 ingeschreven als AZ 5 Vier Gebrüder

van G. Peters uit Neuharlingersiel, 1945 of later AZ 5 Gebrüder van Theodor Peters Sr. uit Neuharlingersiel, loa. 15,00, BRT 58,80, roep-

letters: DCGW, de kotter heeft diverse motoren gehad, maar geen info over bekend, wel is later nog een 150 pk. Modag geplaatst en

rond 1966 een 150 pk. Deutz, 1979 nieuwe 200 pk., 143 kw. Cummins, 1-1-1990 opgave id nr. DEU001490300, 13-12-1993 uitgeschre-

ven en verkocht aan Dt. Sielhavenmuseum uit Carolienensiel en kreeg daar ook een ligplaats, is rond 2009 kompleet gerestaureerd.

(zie ook ex. AZ 5)                        foto 1+2: coll. Heinz Peters          4: Theodor Peters                5+6: Thomas Warschewitz

                                   

                                       

                                                       AZ 7 Fortuna                         

                      van Wilhelm Jacobs uit Neuharlingersiel, loa. of l.l. 10,80, cbm: 26,0, motor: 20 pk. Deutz.

                                 

                                             

                                                 AZ 17 Gorch Fock

AZ 17 Gorch Fock van W. en H. Jacobs uit Neuharlingersiel, l.l. of loa. 13,3, cbm: 32,4, motor: 50 pk. Deutz, later gestopt met

de visserij en in dienst bij de Bauamt für Küstenschutz onder de naam "Roggsand".     foto's: coll. Heinz Peters


                                              

                                                       AZ 22 Dr. Eichelbaum

AZ 22 Dr. Eichelbaum is van W. Jacobs uit Neuharlingersiel, loa. of l.l. 17,8, cbm: 101,5, motor: 120 pk. M.W.M. 

foto: uit collectie van Hans Peters


BEN=Bensersiel     

BEN 1 Albatros

in 1973 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum, ingebouwd met een 260 pk., 191 kw. motor, 1973 geregistreerd als HAR 1 Gesine Albrecht

van Johann Albrecht  uit Harlesiel, zetschipper Ahlrich Reinema, loa. 15,96, GT 27, roepletters: DCQM, 1-1-1990 opgave id. nr.

DEU001370300, 29-12-2003 GT gewijzigd in 22, 1986 eigenaar Ahlrich Reinema uit Harlesiel, 7-12-2006 BEN 1 Albatros van Thorsten Gerdes,

motor: 260 pk., 191 kw. Volvo.     foto 1 t/m 3: Matthias Kock  4: Henk Perdok                       

BEN 2 Möwe

in 1980 gebouwd bij de neue Jade Werft GmbH. in Wilhelmshaven, ingebouwd met een 258 pk., 190 kw. Henschel uit 1980, 1980

geregistreerd als BEN 2 Möwe van Karl Heinz Rieken uit Bensersiel, lo.a 17,07, BRT 35,91, GT 45, roepletters: DCET, 1-1-1990 opgave id nr.

DEU000960300, 12-3-1997 NEU 232 Möwe van Heinz Steffens uit Neuharlingersiel.           foto 1: Henk Perdok       2: Stefan Schneidereit

                                                                    

                                                                        BEN 6

     wie weet welke BEN 6 ?   er zijn er twee kort achter elkaar geweest. eigenaar was U. Schröder, Bensersiel.


BOR=BORKUM                                    

                                        

                                                    BOR 1 Pirola

gebouwd als Nederlandse vracht of beurtschip, in de visserij als BOR 1 Pirola van Hans Jürgen Feeken uit Borkum, motor: 120 pk.

Modag, l.o.a. 16,7.                                                                                             (BOR 1 rechts op de foto)

              

BOR 1 Poseidon

in 1967 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 171, ingebouwd met een 168 pk., 124 kw. M.A.N. (stond er in 1977 nog in)

1968 geregistreerd als GRE 9 Poseidon van Geerd Oltmanns uit Greetsiel,  loa. 15,39, BRT 21,08, GT 22, roepletters: DCWF, later

werd Dieter Oltmanns uit Greetsiel eigenaar, 1988 BOR 1 Poseidon van Geerd Byl uit Borkum, 1-1-1990 opgave id. nr. DEU000970300,

1990 eigenaar H.J. Feeken uit Borkum, 1-6-1992 HAR 7 Poseidon van H. Schimmelpfennig uit Harlesiel, 20-3-2002 nieuwe 175 pk., 129 kw.

Scania.      foto: coll. Johan Eling

 

 

BOR 1 Friesland

in 1965 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 65 pk. Kämper, 1965 geregistreerd als FRI 35 Lilli van Herbert

Rohweder uit Friedrichskoog, afm. 12,35 x 4,07 x 1,25, diepgang 1,20, BRT 10,83, later GT 10, later motor vermogen: 145 pk., 107 kw. en

eigenaar Marco Rohweder uit Friedrichskoog, 1-1-1990 opgave id nr. DEU400170107, 6-2-1997 OTT 1 Mareike, 20-4-1998, BOR 1 Friesland,

8-1998 opgelegd in Emden voor de verkoop, 19-4-1999 BÜS 1 Friesland van Holger Wiekhorst uit Büsum, motor vermogen: 27 pk., 160 kw.,

20-6-2000 motor vermogen: 167 pk., 123 kw., 11-2001 opgelegd voor de verkoop, 2006 gemoderniseerd en een nieuwe 167 pk., 123 kw.

Iveco, 7-9-2009 ST 7 Eider.                                          foto 1: Henk Perdok   2: Marco Rohwedder                                    

                                     

                                                       BOR 3-N

in 1938 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum en waarschijnlijk in de vaart onder een OLD (Oldersum) kenteken, afm. 13,40 x 4,18

x 1,17, BRT 2,31, 19-3-1973 werd het TM 17 Oostereems van H. van der Wijk uit Termunterzijl, 17-7-1973 hermeten, nu loa. 13,81,

29-3-1979 garnalenvergunning aan DZ 7 verkocht en schip naar Borkum verkocht en in de vaart als BOR 3-N van Geert Byl uit Borkum,

in 1986 kocht H. v.d. Wijk de inmiddels verwaarloosde kotter terug en knapte het bij Ferus Smit in Hoogezandweer helemaal op en werd

weer visklaar gemaakt, in 1987 werd het TM 20 Dolfijn IV, maar omdat men geen garnalenvergunning kon krijgen, tijdelijk in de

vaart als rekreatie schip, kenteken stond er inmiddels wel al op, 10-1989 werd het verkocht naar Kings-Lynn in Engeland, maar werd

eerst bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum opgeknapt en kwam later in de vaart als LN 157 Oostereems van James E. Coy uit Boston, 31-3-

1997 uitgeschreven, bestemming onbekend.                                                                                 foto: Hemmo v..d Wijk

BUR=Burhaversiel                              

                                      

                                                    BUR 1 Falke

                        BUR 1 Falke van Helmut Paris uit Burhaversiel, l.l. of. loa. 12,3, cbm: 30,6, motor: 150 pk. Volvo Penta.

BÜS= Büsum

BÜS 1 Lütten Steffi

in 1970 gebouwd bij Hatecke in Drochtersen, begin info niet bekend, maar kwam later als "Stina"van Uwe Kramer uit Friedrichskoog in

de hobby visserij, later voorzien van een stuurhuis, 21-5-2010 geregistreerd als BüS 1 Lütten Steffi van Holger Wieckhorst uit Büsum,

afm. 6,54 x 2,00, diepgang: 0,60, GT 2, id. nr. DEU404980101., 8-3-2014 gezonken in de haven van Büsum, wel gelicht.

foto's: Matthias Kock                                                      

                                            

                                                     BÜS 3 Trotz

in 1947 gebouwd, kwam in 1947 uit de Oostzee met een 75 pk. M.W.M., in de 50er jaren ingeschreven als BÜS 3 Trotz, afm. 13,75 x

4,30, diepgang; 2,00, cbm 50,6, roepletters: DKAB, motor dus een 75 pk. M.W.M., later een 150 pk. Deutz, 1960 eigenaar A.A.

Landberg, 1972 eigenaar Hans Landberg, 1979 eigenaar Otto Schmidt, 1980 uitgeschreven, later "Seeteufel I" hobby  kotter van

Jürgen Cornelius uit Friedrichskoog.


BÜS 3 Flipper

in 1985 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, 1986 geregistreerd als BÜS 3 Flipper van Volker Claussen uit Büsum, afm. 9,45

x 3,60 x 1,30, BRT 6,31, GT 8, motor vermogen: 90 pk., 66 kw., 1-1-1990 opgave id nr. DEU404010101, 28-10-1996 GT gewijzigd in 11,

10-12-1996 BRT gewizigd in 18,08 en loa. in 10,53, 22-12-1997 motor vermogen: 81,5 pk., 60 kw., 12-2012 eigenaar Karl Ludwig

Erikson uit Wesselburen (bij Büsum).                                                                           foto's: Matthias Kock

                                              

                                                     BÜS 4 Adler

in 1946 gebouwd als FED ?, daarna TÖN 22 Adler van Uwe Peters, loa. 13,20, motor: 150 pk. Henschel, roepletters; DJIC, 1979 BÜS 4

Adler van H.P. Becker uit Büsum, motorvermogen: 149 pk., 110 kw., 1-1-1990 opgave id nr. DEU400540101, 27-1-1991 motor

vermogen: 136 pk., 100 kw., 8-2-2005 uitgeschreven en krijgt een bestemming buiten de visserij ergens in Berlijn.   foto: Kor Sikkema

                                             

                                                BÜS 69 Möwe

in 1943 gebouwd, o.a. later geregistreerd als PEL 4 Süderoog van Martin Paulsen uit  Pellworm,  afm. 12,20 x 4,14 x 1,45, cbm: 41,31,

roepletters; DJKC, motor: 40 pk. Bohn & Kähler,  ca. 1958 HÜS 43 Süderoog van Karl Gabriel uit Husum, motor: een 60 pk. Bohn

& Kähler, 1965 BÜS 69 Möwe van Konrad Dressen uit Büsum, motor: 75 pk., 1966 hobby kotter.      foto: coll. Matthias Kock

 

                                               

                                                    BÜS 82 Alma Helene

in 1928 gebouwd en voorzien van een 60 pk. motor, ca. 1928 geregistreerd als BÜS 82 Alma Helene van Wilhelm Schlömer, afm.

12,30 x 4,15, diepgang: 1,50, latere eigenaars resp. Anton Spreitner, Uwe Icke, later werd de kotter uitgeschreven en verder

als hobby kotter "" Sonne"" .                                                              foto: collectie Matthias Kock


BV=Brmen-Vegesack

 

BV 90 Hessen

in 1950 gebouwd bij Bremer Vulkan in Vegesack, ingebouwd met een 180 pk. M.A.N., 1950 geregistreerd als BV 90 Hessen van

Bremen-Vegesacker Fischerei Gesellschaft uit Vegesack, afm. 33,13 x 7,12, diepgang: 3,02, BRT 220, cbm: 623, roepletters: DDSK

was in 1968 nog in de vaart, eindbestemming helaas niet bekend.                              foto's: coll. Frits Aalderink

                                        

                                                   BV 105  Detmold

in 1957 gebouwd bij Abeking & Rasmussen in Lemwerder, ingebouwd met een 600 pk. Deutz, 1957 geregistreerd als BV 105 Detmold van

Bremen-VegesackerFischerei Geselsschaft, loa. of. l.l. 41,39, BRT 323, roepletters: DLDL.       foto: coll. Frits Aalderink

BX=Bremerhaven

                                       

                                                    BX 635  Hermann Ahlers

in 1955 gebouwd bij Rickmers Werft in Bremerhaven b.nr. 276, ingebouwd met een 1000 pk. Stoomturbine Oltensener Eisenwerk uit

Hamburg1955 geregistreerd als BX 635 Hermann Ahlers van Partnerrederi Hermann Ahlersuit Bremerhaven, afm. 59,80 x 8,84 x 4,48,

BRT 626, roepletters: DEOG, 1969 gesloopt,   foto: coll. Arie de Ruijter.

                                       

                                                          BX 783 Jan Maria

in 1988 gebouwd en afgebouwd bij Schichau Seebeckwerft in Brmerhaven b.nr. 1066, ingebouwd met twee totaal 5231 pk., 3850 kw.

M.A.K. motoren uit 1988, 12-1988 geregistreerd als BX 783 Jan maria van Doggerbank Seefischerei GmbH. uit Bremerhaven (P.& P.),

afm. 99,01 x 18,01 x 9,28, diepgang; 6,508, GT 5845, roepletters: DFDJ, 1-1-1990 opgave id nr. DEU101000402, 10-8-2000 verlengd

bij Kramer & Bredo Dock GmbH. in Bremerhaven, loa. nu 125,53, GT 7646, motor vermogen: 6715 pk., 4942 kw., 18-2-2009 motor

vermogen; 8152 pk., 6000 kw., 3-7-2009 KL 817 Rojus van een dochter van Parlevliet & van der Plas, roepletters: LYTF, 26-8-2009

BX 791 Jan Maria van Doggerbank Seefischerei GmbH. uit Bremerhaven (P. & P.), roepletters weer; DFDJ.    foto: Jan Alderliefste

 

BX 784 Dirk Dirk

in 1983 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Harlingen b.nr. 64, ingebouwd met een 4350 pk., 3200 kw. M.A.K. uit

1983, 10-12-1983 geregistreerd als KW 174 Dirk Dirk van en geëxploiteerd door Rederij de Samenwerking, Katwijk aan Zee (Parlevliet

& van der Plas), afm. 95,18 x 14,50 x 8,60, diepgang; 5,081, GT 3019, roepletters: PDQL, 1-9-1989 opgave id nr. NLD198300318, 1990

bij Scheepswerf Brouwer in Zaandam verbouwd, 31-8-1990 BX 784 Dirk Dirk van Doggerbank Seefischerei GmbH. uit Bremerhaven en

geëxploiteerd door Atlantic Sea Fischerei uit Bremerhaven, (eig. P. & P.), motor vermogen: 2932 pk., 2158 kw., roepletters; DMBB),

28-9-1990 eerst weer KW 174 van Rederij de Samenwerking, Katwijk aan Zee, motor vermogen: 4350 pk., 3200 kw., 1-1-1991 BX 784

Dirk Dirk van Doggerbank Seefischerei GmbH., thans roepletters: DENR, 1-1-1996 ROS 784 Dirk Dirk van Ostbank Ostseefischerei GmbH.

& Co. uit Rostock ( P. & P.), 26-1-2000 GT gewijzigd in 3181 en motor vermogen in 3533 pk., 2600 kw., 28-10-2009 KG 14 Næraberg

uit Klaksvik (Fær Ør), (P. & P.), roepletters: XPXK, 17-10-2011 KL 843 Næraberg thuishaven Klaipeda (P. & P.), motor vermogen: 4350

pk., 3200 kw., roepletters: LYTM, 13-2-2012 weer KG 14 Næraberg met thuishaven Klaksvik (nog steeds eigenaar Parlevliet en van der

Plas.                                                                                   foto 1: Jan Alderliefste   2: Sikke Wielstra

 

BX 791 Jan Maria

in 1988 gebouwd en afgebouwd bij Schichau Seebeckwerft in Bremerhaven b.nr. 1066, ingebouwd met twee totaal 5231 pk., 3850 kw.

M.A.K. motoren uit 1988, 12-1988 geregistreerd als BX 783 Jan maria van Doggerbank Seefischerei GmbH. uit Bremerhaven (P.& P.),

afm. 99,01 x 18,01 x 9,28, diepgang; 6,508, GT 5845, roepletters: DFDJ, 1-1-1990 opgave id nr. DEU101000402, 10-8-2000 verlengd

bij Kramer & Bredo Dock GmbH. in Bremerhaven, loa. nu 125,53, GT 7646, motor vermogen: 6715 pk., 4942 kw., 18-2-2009 motor

vermogen; 8152 pk., 6000 kw., 3-7-2009 KL 817 Rojus van een dochter van Parlevliet & van der Plas, roepletters: LYTF, 26-8-2009

BX 791 Jan Maria van Doggerbank Seefischerei GmbH. uit Bremerhaven (P. & P.), roepletters weer; DFDJ.         foto's: Marcel Coster


DAN=Dangast

 

 

DAN 1 Friesland

in 1986 gebouwd bij Schiffswerft Blumenthal GmbH. in Brmen-Blumenthal, ingebouwd met een 141 pk., 104 kw. motor, 1986

ingeschreven als CUX 1 Cuxi van Rainer Lanckert uit Cuxhaven, afm. 11,66 x 4,55 x 1,90, diepgang: 1,45, GT 18, roepletters:

DFNB, 1-1-89 opgave id nr. DEU000170300,  28-3-1996 nieuwe 230 pk., 169 kw. Valmet 612DSM E9144, 3-3-2011 DAN 1

Friesland van Jan Walke Schröder uit Dangast.                                                 foto's: 22-4-2011 Nils Schröder


HF=Hamburgisch Finkenwerder

HF 512 Nordstern

in 1950 gebouwd bij Schiffswerft Eckmann in Finkenwerder, waarschijnlijk ingebouwd met een 150 pk., 11o kw. Deutz (stond er in

1977 nog in), 1950 geregistreerd als HF 512 Nordstern van Joh. & Heinz Oestmann uit Finkenwerder, afm. 14,72 x 4,20 x 2,30,

BRT 19,71, roepletters: DGIQ, later een nieuwe 230 pk., 169 kw. D.A.F. en alleen eigenaar Heinz Oestmann, 1-1-1990 opgave id nr.

DEU000190500 en GT 23.                                                     foto 1+2: Aleksi Lindström   3: Wolfgang Wolf

                                               

                                                           HF 549 Christel

in 1959 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf D. & J. Boor de "Industrie" in Alphen aan de Rijn b.nr. 1279, ingebouwd met een 330

pk. Industrie uit 1959, 30-11-1959 IJM 207 Wiron VL van Visserijmaatscahppij Wiron uit IJmuiden (J. Smit), afm. 27,16 x 6,30 x 3,10,

diepgang:2,501, BRT 120,70, roepletters: PIRF, 30-10-1968 HF 549 Christel van Hans Jürgen Heitmann Sr. uit Hamburg, motor

vermogen: 599 pk., 441 kw., 1990 tenaamstelling: Seefischereibetrieb Ingrid GmbH. uit Cuxhaven, 1991 nieuwe 599 pk., 441 kw.

Deutz type 816 uit 1991, 2-5-1991 NC 334 Christel van dezelfde eigenaar (Albert van Urk), GT 100en id nr. DEU000040500, 1-1-1993

NG 3 Niedersachsen van Fischkutter "Niedersachsen" See & Flussfischerei uit Ditzum ( v.d. Berg), later naam eigenaar gewijzigd in

Seefischereibetrieb van den Berg uit Ditzum, 1999 met een inelkaar gedraaide motor opgelegd in Urk, 25-1-2007 uitgeschreven,

4-2007 verkocht aan Van Laar uit IJmuiden, die de kotter gaat opknappen en als guard/offshore vessel  "INGE"  in de vaart brengt

 onder de vlag van Vanuatu (Port Vila), motor vermogen: 500 pk., 368 kw., roepletters: YJVZ3.       foto: Sikke Wielstra

 

HF 567 Ostetal

in 1981 gebouwd bij Schiffswerft Max Siegfried in Bremerhaven, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. motor, 2-6-1981 ingeschreven als

HF 567 Ostetal van Walter Zeeck uit Geversdorf (Oste), afm. 21,44 x 6,01 x 2,60, diepgang: 2,10, BRT 68,89, GT: 65, roepletters:

DIDO, 1-1-1990 opgave id. nr. DEU00028250.       foto's:  1: Johan Eling   2: Bas Spruit    3: Wim v.d. Moolen  5+6: Gerold Conradi


HOO=Hooge

                                     

                          HOO 1 De Liekedeelers

in 1980 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog b.nr. 91, ingebouwd met een 185 pk., 136 kw. Wizemann,

1980 geregistreerd als HOO 1 Kaptein Haye Laurenz van P.H. van Holdt uit Hooge, afm. 16,45 x 4,75 x 2,11, diepgang: 1,95,

BRT 39,96, GT 38, roepletters: DJIS, 1986 eigenaren Dirk Dell Missier en Thies Kätner, die afwisselend schipperen, 1-4-1986

bij Helgoland gezonken, de twee bemanningsleden (o.a. eig. Kätner)  zijn daarbij helaas verdronken, de kotter is daarna ge-

licht en werd hersteld bij Marscheider Maschinenbau uit Büsum en Blumenthal Holzbau uit Friedrichskoog, 26-10-1994 HOO 1

De Liekedeelers van Dirk Dell Missier uit Hooge, 10-12-1996 nieuwe 250 pk., 184 kw. M.A.N.,  id nr.  DEU500630124                

                                                                                              foto 1: Sikke Wielstra    3+4: Jörg Nielsen

 HOO 3  Nantiane

in 1970 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 191, ingebouwd met een 179 pk., 132 kw. Mercedes, 1970 ingeschreven als

HOO 3 Nantiane van Fr. Aug. Friedrichsen uit Hallig-Hooge, loa. 15,58, BRT 21,36, later GT 21, roepletters: DLYL, later voorzien van

een nieuwe stuurhuis en later werd Okke Friedrichsen eigenaar, 1-1-1990 opgave id nr. DEU500640124, 28-12-2000 motor vermogen:

221 pk., 163 kw., 23-2-2007 motor vermogen: 250 pk., 184 kw., 4-2013 eigenaar Fischereibetrieb de Rousant GmbH., de voormalige

eigenaar blijft schipper.                                                                                                     foto's: Matthias Kock 

                                          

                                                         HOO 7                                                                 

                                                                geen info bekend. 

 

HOR= Horumersiel


HOR 1 Falke

in 1959 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 116, 1959 geregistreerd als WRE 8 Falke van Richard August Schmidt uit Wremen,

afm. 15,14 x 4,50 x 1,50, BRT 20,03, GT 20, roepletters: DEPJ, 1979 eigenaar Gerd Schmidt uit Wremen, 1982 NEU 230 Schwalbe I van

Frerich te Haar uit Neuharlingersiel, 1988 HOR 1 Falke van Günther Ihnken uit Horumersiel, motor: 149 pk., 110 kw. Deutz, 1-1-1990 opgave

id nr. DEU000610300, 5-4-2004 loa.gewijzigd in 14,99. foto 1+2: Henk Perdok         3 t/m 6: Günther Ihnken

HÖR= Hörnum (Sylt)

                                  

                                              HÖR 1 Kiek Ut.

 

LIST=List auf Sylt

                                   

                                                       LIST 1 Alwine

LIST 1 Alwine van Gerhard Geiken uit List auf Sylt, loa. of.l.l. 14,20, cbm: 51,9, motor: 150 pk., 110 kw. Deutz. roepletters: DCWM

N.B.: de gegevens kunnen afwijken.                                                      foto: Sikke Wielstra  8-1981 in Esbjerg                                                      

NES= Nessmersiel

                                                          

                                                             NES 2 Nikolaus Adolf

                                         van D. Sander uit Nessmersiel, loa. 12,5, cbm: 36,4, motor: 50 pk. Deutz.

 

NEU=Neuhaus/Oste

                                    

                                                         NEU 318 Johanna

in 1946 gebouwd bij Hinrich von Cölln in Finkenwerder, ingebouwd met een 45 pk. Jastram, ca. 1946 geregistreerd als NEU 318 van

Hans Peter Hustedt uit Neuhaus/Oste, l.l. of loa. 12,00, cbm: 28,9, roepletters: DFLJ, later een 150 pk. Solé ingebouwd, later CUX 8

Johanna van Werner Hustedt uit Cuxhaven, afm. 11,79 x 4,00 x 1,20, BRT 10,22, GT 10 afm. 11,79 x 4,00 x 1,20, motor vermogen:

125 pk., 92 kw., 1-1-1990 opgave id nr. DEU000220300                               foto: coll. Frits Aalderink


NOR=Nordenham

                                    

                                                    NOR 2 Lagune

weinig info bekend : NOR 2 Lagune, eigenaar A. Rademacher uit Nordenham, l.l. of loa. 11,1 en 27,2 cbm,

motor: 75 pk. M.W.M.                    info is van 1968

NOR=Norderney

                                               

                                                               NOR 102                          helaas nog geen info

 

ON=Fedderwardersiel

                                          

 ON 180 Jupiter

in 1969 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Ihlow-Westerende, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Volvo Penta, 1969 geregistreerd

als ON 180 Jupiter van Alfred Linneweberui Fedderwardersiel, afm. 18,33 x 5 x 2,25, BRT 34,55, later GT 38, roepletters: DLH. 

foto 1: Bunoo Hirsch  2+3: Matthias Kock

                      

                         ON 185  Dora

 in 1946 gebouwd in Elsfleth, ingebouwd met een 56 pk. Benz, 1946 geregistreerd als ON 185 Dora van Alfred Lorenz uit

 Fedderwardersiel, ll. of loa.14 mtr, cbm: 41,5, roepletters: DNRE later DDFR.          foto's: Alfred Krippner  


POG=Pogum

POG 1 Jan

in 1995/96 gebouwd en afgebouwd bij Schiffswerft Julius Diedrich in Oldersum, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1995,

9-4-1996 geregistreerd als POG 1 Jan van fam. Bruhns uit Pogum, afm. 18,97 x 5,60, diepgang 2,20, roepletters: DQQH. id. nr. DEU002050

300, 2-2014 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania uit 2013                              foto 1: Sikke Wielstra  2: Henk Perdok     3 t/m 6: Gerold Conradi

Rodenkirchen

 

ROD 5-N Bianca

in 1974 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 210, ingebouwd met een 200 pk., 147 kw. Volvo Penta, 1974 geregistreerd als

FED 9 Bianca van Helmut Schmidt uit Burhave, afm. 15,55 x 4,70, diepgang; 1,65, BRT 21,87, GT 21, roepletters; DLIX, , later motor

vermogen: 260 pk., 191 kw., 1-1-1990 opgave id nr. DEU000520300, 1-10-2003 loa gewijzigd in 15,61 en GT in 15,61, 13-9-2010

uitgeschreven, ca. 2011 ROD 5-N Bianca thans ankerkuiler maar niet geregistreerd.             foto's:  Andreas Modersitzki


 TÖN=Tönning

                                             

TÖN 2 Hay

in 1961 gebouwd bij Maasholm Werft in Maasholm, in 1961 ingeschreven als ECKE 32A, afm. 8,50 x 2,50, diepgang: 1,10, in 1985 TÖN 2

Hay van Ernst en Dorothea Kock uit Tönning, 1987 nieuwe 55 pk. Mercedes Benz uit 1987, 22-7-1992 kocht Visserijbedrijf de Rousant

het kottertje en heeft het in 1994 aan het museum in Zoutkamp geschonken.

foto's: Henk Perdok (gemaakt in het museum van Zoutkamp)

                                                 

                                                       TÖN 9 J. Unbehaun

                                    TÖN 9 J. Unbehaun van Erich Unbehaun, loa. of l.l. 12,62, cbm: 27,9, motor 75 pk. M.W.M.

TÖN 32 Capella

in 1950 gebouwd bij Schiffswerft Dawartz in Tönning, ingebouwd met een 100 pk. Deutz, 1950 ingeschreven als HÜS 29 Capella van

Günther Cunze uit Hüsum (Muschelverarbeitungsfirma) , afm. 12,45 x 4,37, diepgang 1,40, roepletters; DJLT, later voorzien van een 150

pk. Mercedes, 1966 TÖN 32 Capella van Albert Mirbach uit Tönning, 1977 naar Engeland verkocht, komt in 1980 weer in de lijsten voor,

LO 198 Capella van Michael D. Todd uit Southend on Sea, loa. ca. 12 mtr., 1984 FY 65 Capella van Peter Downes, 1990 FY 65 Gildor

van dezelfde eigenaar, tevens een nieuwe stuurhuis, 195 gesaneerd.                        foto 2: in Strucklahnungshörn


WES= Westaccumersiel

                                              

                                                                  WES 39 Zwei Gebrüder                         

in 1953 gebouwd bij Schiffswerft Herlyn in Norden, ingebouwd met een 90 pk. Käbler busmotor, in 1954 geregistreerd als GRE 29 Zwei

Gebrüder van Eduard en Karl Zink uit Greetsiel, afm. 10,38 x 4,20 x 1,25, in 1959 zonder motor verkocht aan Bernard Stuhr uit

Westeraccumersiel, in 1960 WES 39 Zwei Gebrüder van Bernard Stuhr, tevens een nieuwe 100 pk. Jastram, toen de haven van

Westaccumersiel en Dornummersiel werden samengevoegd, werd de kotter vernummerd in ACC 12 Zwei Gebrüder van dezelfde

eigenaars, 1975 ECK 20-N van W. Lienen, Tönnis Wester en Janssen, is dus in de "Nebenfischerei" gekomen in Eckwarden, in 1981

werd op de kotter de film "Jonny Granat" gemaakt en werd 4-1-1982 via ZDF uitgezonden, later zou de kotter naar Brake zijn verkocht

t.b.v. palingvisserij, daarna als ECK 20-N in de rekreatie .

WIL=Kaiser Wilhelm Koog

          

WIL 1 Anna

geregistreerd als WIL 1 Anna van Carsten Rohwedder, l.l. of loa. 8,15, cbm: 12, motor: M.W.M. 18 pk., latere eigenaren resp. Polly

Rohwedder, Karl Nöhren, Emil Karstens, later in de rekreatie vaart in de Middellandse Zee.   foto's: coll. Matthias Kock

WIT=Wittdün  

      

                                    

                                                                 WIT 1 Christina

in 1967 gebouwd, ingebouwd met een 90 pk. Modag, 1967 ingeschreven als FRI 6 Nordwind van M. & F. Urthel uit Friedrichskoog, l.l.

of loa. 14,32,BRT 19,05, later GT 26, roeplettersDIQQ, 1977 nieuwe 170 pk., 125 kw. Henschel, 1982 eigenaar Manfred Schmidt uit

Friedrichskoog, 1988 WIT 1 Christina, 1-1-1990 opgave id nr. DEU400120107, 16-11-1999 uitgeschreven en ergens rekratievaartuig

in Zeeland.                                                                                                foto 1+2: Matthias Kock    3: coll. Kor Sikkema

 


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------