Kotterspotter.jouwweb.nl
Home » UQ (Usquert)

UQ (Usquert                                                             

                                                   UQ 6 drooggevallen op 17 juni 2009 voor de oude havenmond Delfzijl 


UQ 1 Condor

in 1923 als vrachtschip gebouwd bij Scheepswerf de Boer in Lemmer en in de vaart als "De Onderneming II" van L. Smit uit Zaandijk,

19-2-1960 geregistreerd als HA 58 Thejon van J. van Hurck uit Harlingen, afm. 19,96 x 4,18 x 1,69, BRT 35, motor 100 pk. Deutz, in

1964 DZ 9 van Machinefabriek Gorter uit Delfzijl, 30-5-1965 verhuurd aan J. Bosker uit Delfzijl, 24-1-1966 ZK 1 Union van

L. M. Medendorp, 7-9-1970 gesaneerd en in gebruik als sportvisser, 5-1981 UQ 1 Condor van L. F. Medendorp uit Ulrum, 12-1983

andere 202 pk., 149 kw. motor van 1981, 19-7-1999 hermeten: opgave GT 32, 4-2000 voorzien van een nieuw stuurhuis  

foto's: Henk Perdok                            

 

UQ 2 Vios

de tjalk zou omstreeks 1900 gebouwd zijn, 21-4-1932 geregisteerd als garnalenkotter DZ 9 Vios van Jacob Heres uit Delfzijl, 15-12-

1933 eigenaar gewijzigd in Albert Leininga uit Delfzijl, motor: 25 mpk. A.B.C., 22-4-1943 UQ 2 Vios van Fokke en Willem Swijghuizen uit

Usquert, motor vermogen 30 pk., 31-12-1947 ingeschreven in een nieuw register, afm. 19,50 x 4,48 x 1,70, BRT 29,78, motor: 45 pk.

Brons DL nr. 3755 uit 1945, 21-8-1953 eigenaars Fokke en Frederik Swijghuizen uit Usquert, 21-8-1956 eigenaars Fokke Swijghuizen

en Enno Flikkema uit Usquert, 24-11-1965 uitgeschreven na sanering en opgelegd in het Usquerdermaar, eind 1966 verkocht aan

familie Timmer uit haren, die het geschikt hebben gemaakt als rekreatievaartuig onder de naam "Vrouwe Johanna".

foto's: Swijghuizen en Flikkema

                                        

                                              UQ 2 Berend Jan

in 1913 gebouwd bij Scheepswerf Vooruit (directeur Stapel) in Enkhuizen als type zeilbotter, afm. 15,85 x 4,70 x 1,60, BRT 91 m3,

7-4-1913 VD 90 Geertje van Thomas Veerman uit Volendam, 15-8-1916 IJM 59 Betsy van H. Mulder uit IJmuiden en voorzien van een

50 pk. Kromhout, 18-5-1918 ZK 47 Betsy van Jan Wiersma uit Zoutkamp, 5-6-1920 SCH 36  De Drie Nelly's van M.L. Verheij en Gebr.

Jongejan uit Scheveningen, 8-3-1924 SCH 36 De Vrouw Martijntje van Cornelis de Jong uit Scheveningen, 3-11-1930 SCH 36 Johanna

Sophia van Cornelis Verbaan uit Scheveningen, BRT 25,01, 16-10-1947 HD 131 Jonge Willem van Jan Slotemaker uit Den Helder,

motor: 70 pk. Stork, BRT 28,17, 20-2-1953 andere motor: 60 pk. Stork uit 1939, 17-2-1956 ARM 15 De Vrouw Jannetje van Joris

Meulmeester uit Arnemuiden, 10-6-1958 andere motor: 116 pk. Klöckner Deutz SA 6M 517, 4-10-1960 voorzien van een kotter steven

en hermeten: 18,14 x 4,56 x 1,75, BRT 31,70, 11-11-1958 correctie motor gegevns: 82-128 pk., 10-9-1962 SCH 14 Barracuda van fa.

Gebr. Molenkamp uit Scheveningen, 12-6-1963 alleen eigenaar Sammo Molenkamp uit Scheveningen, 6-12-1963 VLI 12 Marjabanka van

M. van Belzen uit Vlissingen, maar deze koop ging niet door, 11-9-1964 ZK 11 Volharding van Geert Mollema uit Zoutkamp, schipper

Kornelis Piter Mollema (gekocht op een publiiek veiling), 3-10-1967 UQ 2 Berend Jan van Berend Pieter Bus en Jan Mulder uit Usquert,

23-8-1968 alleen eigenaar B.P. Bus uit Usquert, 28-2-1977 ZK 20 berend Jan van Berend Pieter Bus uit Zoutkamp, eigenaar verhuisd,

12-7-1977 uitgeschreven, niet meer bedrijfsmatig in gebruik, 22-3-1978 LO 20 Zwarte Arend van Pieter Visser uit Paesens, loa. 17,19,

BRT 32,76 1980 andere motor: 182 pk., 134 kw. Scania Vabis type D1101, nr. 4034845 uit 1980, 5-1987 afgevoerd als zeegaand

schip, 16-2-1988 OL 6 Jacoba van Wlly Kuperis uit Engwierum, 1-1-1991 loa. 17,15 en opgave id nr. NLD191300300, 1992 eigenaar

Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit lauwerzijl, 14-1-1994 opgave GT 29 en loa. gewijzigd in 18,14, 8-2-1994 ZK 8 Bjrn van dezelfde

eigenaar, 12-1995 gesaneerd, 7-5-1997 uitgeschreven en komt in de rekreatie vaart.     foto: collectie Kees Mollema

 

                                                        

                                                              UQ 2 Trijntje

in 1925 gebouwd bij Scheepswerf "De Hoop" v/h. Gebr. Boot, Leiderdorp als beurtschip, begin 1943 werd het ingericht voor de

garnalenvisserij en 27-2-1943 ingeschreven als ZK 35 Dolfijn van P. Lukkien uit Zoutkamp, afm. 17,10 x 3,57 x 1,25, BRT 20,78,

motor: 30 pk. Berkel, 27-11-1944 werd het gevorderd door de Duitse Wehrmacht, 5-12-1945 vrijgegeven te Delfzijl, 14-11-1947

TX 12 Vijf Gebroeders van H. & A. Schagen van Texel, 10-2-1948 TX 88 Zes Gebroeders van J.T. Boom uit Oudeschild, 16-6-1953

nieuwe 40 pk. Kromhout, 24-9-1955 nieuwe 90 pk. Mercedes Benz uit 1955, 8-2-1960 WR 107 Twee Gebroeders van J., S. & K.P.

de Haan uit Den Oever, 24-8-1964 werden S. en K.P. de Haan uit Den Oever de eigenaars, 29-10-1964 werd K.P. de Haan alleen

eigenaar, 7-1972 werd het uit de vaart genomen, 8-8-1972 ZK 11 Eben Haezer van K.P. Mollema uit Zoutkamp, 31-1-1973 andere

motor; 120 pk. Volvo Penta uit 1964, 6-4-1973 ZK 11 Luctor et Emergo van R. J. Hijlkema uit Zoutkamp en 24-3-1976 ZK 11 Hoop

op Zegen van V. Lukkien uit Zoutkamp, 18-5-1976 andere motor: 120 pk. D.A.F. uit 1966, 28-2-1982 HD 11 Willem van W. Prins uit

 Den Helder, 8-4-1982 ZK 11 Hoop op Zegen van V. Lukkien uit Zoutkamp en een andere motor: 120 pk. D.A.F uit 1976, 29-2-1984

OL 6 Jacoba van W. Kuperus uit Engwierum, 31-8-1984 UQ 2 Trijntje van J.G. Lietmeijer uit Usquert, 31-8-1984 hermeten: loa. nu

17,10, 12-1988 opgelegd voor de verkoop, 31-12-1989 BZ 15 Sinus van M.J. & P.A. Landa uit Bergen op Zoom en een andere motor:

150 pk., 110 kw. Scania Vabis uit 1980,in 1990 werd P.A. Landa uit Bergen op Zoom alleen eigenaar, 14-6-1991 GO 61 Aalscholver

van Visserij. Mij. Maasvis uit Stellendam (Maaskant) echter allen voor de verkoop, 18-11-1991 verkocht naar Suriname, maar de koop

ging echter niet door, in 1992 werd de kotter "Avontuur" van A.J. van Stee uit Yerseke, die ermee ging paling vissen, maar was niet

geregistreerd, 14-8-1997 als YE 10 Avontuur toch geregistreerd, 9-1999 hermeten, loa. nu 16,65, 2-2001, 2-2001 uitgeschreven,

verdere bestemming helaas onbekend.

UQ 2 Nooit Gedacht

schip is in 1944 gebouwd als Kriegsfischereikutter (KFK) en in dienst als "Vorpostenbot" bij de Duitse Kriegsmarine, in 1948

kocht S.C. Tijssen uit Den Oever het schip, liet er een nieuwe 180 pk. motor inbouwen en kwam op 4-1-49 in de visserij als WR

7 Maryanne, afm. 24,00 x 6,40 x 2,53 en BRT: 68,90, 2-12-1953 werd het bij Scheepswerf Visser in Den Helder voorzien van

een stalen huid, omdat de toen nog houten kotter in Breskens tijdens de februari storm in 1953 onherstelbaar was beschadigd,

de breedte werd daar door 6,28 mtr., tevens werd er een nieuwe 200 pk. motor ingebouwd en kwam weer in de visserij, 23-7-

1960 werd Wed. G. Tijssen-Bosker uit Den Oever eigenaar, 19-10-1971 KW 27 Maryanne van Machinefabriek Zwitser uit Katwijk

aan Zee, 31-8-1980 UK 24 Cornelia van J. de Boer uit Urk, die er eerst nog een nieuwe 425 pk., 313 kw. motor in liet bouwen,

1-1981 hermeten; thans afm. 23,95 x 6,27 x 2,82, BRT 74,45, 5-1983 opgave GT 78 en motor vermogen gewijzigd in 299 pk.,

220 kw., 31-7-1985 WON Suze van gebroeders Yska uit Makkum en 8-9-1995 UQ 2 Nooit Gedacht van gebroeders G. & B.

Wieringa uit Usquert, 6-11-2005 gesaneerd en opgelegd te Zoutkamp en volgens sommige bronnen uiteindelijk ergens gesloopt.

                                                                                                                                                                   foto's: Henk Perdok

 

UQ 3 Grietje

in 1923 bij Scheepswerf Fikkers in Muntendam gebouwd als vrachtschip, in 11-11-1952 gekocht van A. Zijlstra uit Leeuwarden, 20-3-

1953 in de vaart als WR 76 Twee Gebroeders van. H.R. en S. Doesburg uit Den Oever, afm. 17,00 x 3,80 x 1,39, BRT: 17,30, motor

24 pk. Industrie uit 1944, 2-10-1954 andere 80 pk. motor, 28-2-1955 hermeten: l.l. 16,18 x 3,77 x 1,27, BRT 22,25, 30-12-1957

nieuwe 80 pk. motor uit 1957, 14-9-1962 WR 77 Conzelo van C.J. Kroon & J. Westraate uit Den Oever, 7-8-1964 alleen eigenaar

H.S. Doesburg, 7-4-1966 WR 73 Sjierkje Melania van P.F. Hegeman uit Den Oever, 21-6-1968 WR 73 Maria Ans van J. Boersen & C.

Lont uit Den Oever, 12-11-1970 eigenaars C. Lont en A. de Jong uit Den Oever, 21-11-1972 UQ 3 Grietje van G. Wieringa uit

Usquert, 18-1-1978 andere motor: 195 pk., 144 kw. uit 1965 en eigenaars G. Wieringa en zn., 1990 l.l. 16,18 gewijzigd in loa.,12-

1995 UQ 3 Zeester van Visserijbedrijf de Rousant uit Lauwerzijl ,1-1996 WR 38 Libra van J.M. Vermaning uit Wieringerwaard, 1-12-

1998 verkocht voor de rekreatie en 10-2001 uitgeschreven, later als rekreatie schip in de vaart als UQ 3 De Stalen ELf.

foto's: Harm Jonk

 

                                                    

                                             UQ 4 Njord

in 1952 gebouwd en afgebouwd bij N.V. Sleephelling Mij. in Scheveningen, afm. l.l. 21,85 x 6,63 x 2,68, BRT 74,07, 180 pk. 3 cil.,

4 tact Brons ruwe oliemotor, type ED. nr. 10144. b.jr. 1951, 12-3-1952 AM 18 Nehim III van de N.V. Nederlandse Houtimport Mij.

"Nehim" uit Amsterdam, 5-9-1958 IJM 63 Michiel rederij Klaas-Junior uit IJmuiden, 17-4-1963 KW 110  Rianne van Jacob van der Plas

uit Katwijk aan Zee, schipper was Teunis Hoek uit Katwijk aan Zee, 1-7-1968 nieuwe 8 cil, 4 tact, 400 pk. Stork gasoliemotor type

RO-156K, no. 20366. b.jr. 1968, 6-8-1973 UQ 4 Njord van Lieuwe Weessies uit Usquert, 29-12-1975 kotter gesaneerd en 6-1-1976

uitgeschreven en verkocht naar Zweden. 

 

                                               

                                                          UQ 4 Rottum

in 1910 gebouwd als vrachtschip (werf onbekend), afm. l.l. 19,00 x 4,26 x 1,37, BRT 34,11, W. Heres uit Harlingen heeft het schip in 1946

gekocht van Van Huizen uit Oenkerk en liet het verbouwen en inrichten voor de visserij, 12-2-1947 geregistreerd als HA 53 Hilda, 10-10-

1961 werd er een nieuwe 120 pk. motor ingeplaatst, 24-10-1967 eigenaar W. Heres sr. en zoon uit Harlingen, 15-1-1971 werd W. Heres sr.

weer alleen eigenaar, 16-12-1971 HA 44 Hoop op Zegen van Gabriël de Waal uit Harlingen, 24-10-1977 GO 44 Hoop op Zegen van

Maatschap Ossewijn en Meijer uit Goedereede, 18-11-1997 werd de kotter door de S.I. afgekeurd en daardoor werd de koop ontbonden en

werd G. de Waal weer eigenaar, 1-2-1977 geregisteerd als UQ 4 Rottum van K. Meijer uit Usquert, 17-4-1979 werd D. Meijer uit Usquert

eigenaar, tevens een andere motor:220 pk., 165 kw. Fiat van 1950, 2-1987 afgevoerd  als zeegaand schip, 7-4-1992 geregistreerd als HA

92 van G.W. Bijleveld uit Harlingen, 2-1994 kreeg het officieel de naam "De Zes Gebroeders", 15-10-199 hermeten: loa. nu 19,80 en

opgave GT 30, 9-2000 andere motor: 220 pk.,165 kw. D.A.F. van 1995, in 2004 opgelegd voor de verkoop, 1-6-2005 uitgeschreven, 9-

2005 opgeknapt bij Harm Visser in Harlingen en 2-12-2005 geregistreerd als WL 25 Antje van Sipke Boersma uit Nes, id nr. NLD191000444

foto 1: R. v. Sloten      2: Chris Meijer        3: Sikke Wielstra

 

UQ 4 Stormvogel                                                                                         foto 5+6: met mast

in 1965 gebouwd als sleepboot uit een serie met de naam "Elbe" bij VEB Schiffswerft Berlin in Oost Berlijn, ingebouwd met een S.K.L.

motor, afm. 14,20 x 3,45 x 1,50, later werd Atsma uit Lemmer eigenaar en die heeft het schip verbouwd, nieuwe 127 pk., 93 kw.

Mitsubishi en een nieuwe binnen inrichting, 2009 gekocht door Jaap Vegter uit Groningen, die een aantal veranderingen aanbrengt;

open kuip vervangen door een ruim met buitenkap met dekkleed t.b.v. visruim en netten, op de plek van de voormalige sleephaak is een

hydraulische kraan geplaatst (max. hijsvermogen 500 kg.), 3-7-2009 geregistreerd als UQ 4 Stormvogel van J.E. Vegter uit Groningen,

afm. ongewijzigd, diepgang 0,95 mtr., GT 11, motor: 128 pk., 94 kw. Mitsubishi uit 2000, id nr. NLD196501111, wordt in de winter

(oktober-mei) gebruikt voor de oestervisserij en spieringvangst met fuiken en drijfnetten, 's zomers op harder met staand wand en

zeebaarsvisserij met netten en lijnen, tevens in gebruik voor projecten van overheden en natuurbeheer voor onderzoek en advies en

vaartochten met onderzoekers, 2012 is er een nieuwe mast op geplaatst.                                            foto's: Henk Perdok

 

UQ 5 Albatros

in 1920 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Sissing "Nova Zembla" in Obergum (Winsum) als beurtschip op de lijn Eenrum-Groningen van

eigenaar M. Jelsema uit Eenrum, 14-8-1946 ingeschreven als UQ 20 Waddenzee van D. Anjewierden Joh.zn. uit Usquert, afm. l. l. 14,00 x

3,40 x 1,30, BRT 18,03, motor: 20 pk. Brons uit 1927, 25-11-1952 UQ 5 Albatros van D. Anjewierden uiit Usquert 30-6-1958 hermeten: nu

20,00 x 4,12 x 1,12, BRT 30,50, 11-6-1959 andere motor: 70 pk. Brons nr.5100 uit 1957, 6-1-1961 eigenaar gewijzigd in geboeders P & G.

Anjewierden uit Usquert, 12-2-1965 alleen eigenaar P. Anjewierden uit Usquert, 1985 gestopt met de visserij en opgelegd in Usquert, 1-9-

1989 opgave id nr. NLD192000452, 1-1-1991 niet officieel hermeten; afm. bij bendadering vastgesteld, loa. 20,01 x 4,12 x 1,12, 27-6-1994

pas uitgeschreven en verkocht aan een particulier, opgelegd ergens in het Winsummer Diep, waar de 2 cilinder 70 pk. Brons er uit is

gehaald, tevens is de stuurhuis eraf gesloopt en opgeslagen op de wal, later is het schiip in Arnhem kompleet verbouwd en in de

oorspronkelijke staat teruggebracht, eigenaar is Felix Reijmers uit Arnhem           foto 1: Dick Meijer    2: Henk Perdok

 

 

UQ 6 Hejo

in 1954 gebouwd bij Schiffswerft Bütltjer in Ditzum, in 1954 in de vaart als NEU 240 Anna van Frans Dirks uit Neuharlingersiel,

motor; 150 pk. Volvo Penta uit 1954, afm. 13,18 x 4,25, diepgang 1,35, na de dood van de eigenaar, werd zijn vrouw Anna

Dirks eigenaar, terwijl haar twee zoons er verder op schipperden, 30-7-1982 UQ 6 Hejo van J. Vos en zoon J.J. Vos uit Wehe den

Hoorn, afm. 11,74 x 4,06 x 1,13, BRT 10,98, 31-12-1982 hermeten en werd de loa. 12,74, 1-1-1991 werd er een andere 150

pk.Volvo Penta uit 1973 ingebouwd,30-3-1989 werd J.J. Vos alleen eigenaar en 30-5-1989 verhuisde hij naar Usquert, 27-1-

1994 tijdens een zware storm wrak geslagen op de kade van Noordpolderzijl, 28-4-1994 ingeschreven als UQ 22 Hejo van

Swets Handel & Scheepvaart B.V. uit Amsterdam, dit was een papieren nummer, want de kotter was nog steeds total loss,

8-6-1995 uitgeschreven enverkocht aan een particulier, die de kotter opknapte en weer als jacht "UQ 6" in de vaart bracht.

foto 1+2: Sikke Wielstra

 

UQ 6 Dina                                                                                                 

in 1993 gebouwd bij Baltya Shipyard in Klaipeda (Litouwen), afgebouwd bij Hollander in Lemmer, was in eerste instantie bestemd

voor de IJsselmeer visserij, maar schip is direct te koop gezet, in 1994 bij Poppen in Lemmer al verbouwd voor de garnalenvis-

serij; de stuurhuis werd naar achteren verplaatst, motor vermogen: 188 pk.,134 kw., afm. 16,44 x 4,56 x 1,90, BRT 36,74, GT

32, 15-12-1994 UQ 6 Dina van J.J. Vos uit Usquert, in 1997 is het met 2 mtr. verlengd nu loa.18,44 en GT 32 en de kotter kreeg

langere gieken, 2-2000 nieuwe 210 pk., 155 kw. motor  b.jr. 1999 bij Machinefabriek Hunfeld in Delfzijl.                    

foto 1: voor verlenging            foto's: Henk Perdok

 

                                                  

                                                     UQ 7 Zeemeeuw

in 1897 gebouwd en waarschijnlijk als vrachtscheepje in de vaart, in 1941 werd het gekocht van J. Postma uit Veenwouden en deed toen

dienst als turfschip, in 1941 werd het verbouwd en ingericht voor hoofdzakelijk de garnalenvisserij, 15-8-1941 WL 3 Zeemeeuw van Jitze

en Cornelis Vanger uit Moddergat, afm. 19,40 x 3,56 x 1,40,BRT 19,47, motor: 1 cilinder Deutz-Brons ruwe olie motor van 25 pk., 26-7-

1954 andere motor: 44 pk., 2 cilinder Kromhout gloeikop ruwe olie motor, type 2MD, no. 3550. b.jr. 1926, 16-12-1954 aleen eigenaar

Jitze Vanger uitModdergat, 14-8-1958 UQ 7 Zeemeeuw van Jacob Vos en Eeltje Nitters alle twee woonachtig in Warfum, 13-5-1961

nieuwe 6 cilinder, 4 takt, 75 pk. Deutz, type SA2L514. b.jr. 1960, 11-6-1961 hermeten: nu 18,64/18,06 x 3,33 x 1,33, BRT 21,77,

12-9-1969 alleen eigenaar Jacob Vos uit Warfum, 25-4-1972 andere motor: 150 pk., 110 kw. 6 cilinder Volvo Penta, b.jr. 1967, later

werd er nog een grotere stuurhuis op geplaatst, 29-3-1979 LO 2 Waddenzee  van Izebrand Jacob Nienhuis uit Zoutkamp, 29-2-1980

uitgeschreven en zou verkocht worden voor de rekreatie vaart, in 1987 ingeschreven als BR 52 Zeemeeuw van A.H. Gulien uit

Amsterdam, loa. 19,56, BRT 24,73, motor: 165 pk., 121 kw. Gray Mariner, per 1-1-1991 werd A.D. Gulien uit Breskens de eigenaar, in

1992 woonachtig in Amsterdam, 8-9-1994 uitgeschreven en later verkocht aan Peter Ruigrok uit Den Helder, die het wil gaan verbouwen

voor de pleziervaart, maar ligt anno 2010 in slechte staat in Den Helder. N.B.: volgens meetbrief is het scheepje in 1897  gebouwd in Mijdrecht

zie voor meer info en foto's   (bij ex. BR 52 onder ex. visserij)

UQ 7 Frederik Hitzerus

in 1981 gebouwd in eigen beheer door K. Kremer op de jachtwerf van Kerstholt in Hoogkerk, ingebouwd met een 131 pk., 96 kw. Scania

Vabis uit 1981, 18-5-1981 ingeschreven als UQ 7 Frederik Hitzerus van Rederij Gebr. Kremer B.V. uit Usquert, afm. 16,19 x 4,26, BRT

24,22, 11-12-1982 uitgeschreven, na failissement geveild en verkocht naar Trinidad, is in maart 1983 met het vrachtschip "Willemstad"

onderweg gegaan  naar Trinidad.             N.B.: uitschrijvinsgdatum kan afwijken.          foto 1: coll.  Henk Perdok       2: Louis Boschaart

UQ 7 Polaris                                                                                      foto 3+4: met nieuwe stuurhuis

in 1961 gebouwd bij de Sneeker Scheepsbouw Unie te Sneek b.nr. 16, ingebouwd met een 140 pk. Kromhout van 1961, 23-1-1962

ingeschreven als WR 98 Else Jeanette van E.D. Hermans uit Den Oever, afm. 18,07 x 4,87 x 1,87, BRT 32,39, 5-3-1974 nieuwe 249 pk.,

183 kw. Caterpillar uit 1974, per 19-8-1988 werd A.P. Hermans uit Den Oever de eigenaar, 1-9-1989 opgave id nr. NLD196100809,

16-6-1993 WL 18 Vrijheid van J. Post uit Anjum, 1-1-1995 opgelegd voor de verkoop 1-2-1995 UQ 7 Polaris van H.J. Doornbos uit

Uithuizen, 5-1999 voor zien van een nieuwe stuurhuis in de Eemshaven, 11-8-1999 opgave GT 29, 15-2-2000 nieuwe 243 pk., 177 kw.,

Volvo Penta uit 1999, 30-6-2000 ZK 4 Genoat van B. Wolters uit Zoutkamp, 6-2001 uitgeschreven, 24-7-2001 SL 2 Stella Maris van

E. de Blok Beheer B.V. uit Stellendam, 10-6-2003 ZK 4 Genoat van B. Wolters uit Zoutkamp, 11-2008 verkocht aan Johan Seepma uit

Oosternijkerk, die de kotter eerst met bijna 3 mtr. laat verlengen bij Fred v.d. Broek op Lauwersoog, 9-1-2009 ingeschreven als OL 5

Jacob Sr. van J.J. Seepma, 5-8-2009 hermeten; 20,80 x 4,87 x 2,08, GT 36, begin 2012 achtermast weggehaald en nieuwe sierpijp

op stuurhuis aangebracht.                 foto 1 en 3+4: Henk Perdok     2: R. v. Slooten

 

UQ 8 Zeemeeuw

in 1913 gebouwd als vrachtschip bij Scheepswerf Van Nimborg in Lekkerkerk, 2-2-1949 gekocht van L. Boere uit Haastrecht, 1-3-49

geregistreerd als vissersschip UQ 8 Zeemeeuw van Siepko Teerling uit Usquert, afm. 19,10 x 4,22 x 1,46, motor: 30 pk. gloeikop Bolnes,

8-1-1958 eigenaar Harm Teerling uit Usquert werd nu gebruikt voor de kokkelvisserij, motor: 35 pk. Brons, 20-9-1976 nieuwe 128 pk.,

94 kw. Scania Vabis uit 1975, 1-9-1989 opgave id nr. NLD191300467, 1993 eigenaar Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit lauwerzijl, 28-9-

1995 opgave GT 28, 24-12-1997andere motor: 179 pk., 132 kw. Scania Vabis uit 1979, 22-12-2000 nieuwe 239 pk., 176 kw. Cummins

uit 2000, 2010 eigenaar T. Yska uit Makkum.                                   foto 1+2: Sikke Wielstra    3 t/m 8: Henk Perdok

 

                                        

                                                     UQ 10 Martha Nan

in 1956 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum, ingebouwd met een 116 pk. Klöckner-Deutz SA-6M-517 uit 1956,

3-12-1956 geregistreerd als DZ 9 Johanna van Cornelis Bosker en zoon Jan uit Delfzijl, afm. l.l. 13,85 x 4,43 x 1,53, BRT

19,31, 7-8-1958 Cornelis Bosker alleen eigenaar, in 1958 DZ 8 Georgine van B. Nieboer uit Delfzijl, onderling geruild

(DZ 8-DZ 9)echter nooit geregistreerd, 17-11-1961 eigenaar verhuisd naar Farmsum, 21-11-1961 UQ 10 Martha Nan van

Klaas Meijer uit Usquert, afm. 15,00 x 4,40 x 1,50, BRT 19,34, 23-8-1971 opgelegd en later verkocht voor de rekreatievaart.

 

van 1990 tot ca. 1998 was Guyt uit Steenbergen eigenaar, hij heeft de kotter verbouwd en in de vaart gebracht als "Vera Cruz" , heeft er

samen met zijn vrouw op gewoond en gevaren, omstreeks 1995 zijn ze met de kotter naar Portugal gevaren, maar zijn daar later aan wal gaan

wonen. in 1998 is het verkocht aan Hans Rottier uit Heelsum, die het naar Nederland heeft gehaald en onder de naam "Nimue" in Stellendam

heeft afgemeerd, in 1999 verkocht aan Frans Walta, die het in de vaart brengt als "Wings of Intent", van 2002 tot 2004 heeft hij de kotter

gerenoveerd, o.a. nieuw dek, diverse balken, zilverwerk vervangen, verschansing, berghoutsgang, lijfhout en ca. 80 meter nieuwe gangen,

onderdeks deels opnieuw betimmerd en opnieuw zeilklaar gemaakt, heeft tot medio mei 2007 in Harlingen gelegen, is toen verkocht aan

Gerrit van Geffen, die de kotter in IJmuiden heeft afgemeerd en er op is gaan wonen, nog steeds staat de 6 cilinder 116 pk. Klöckner Deutz

uit 1956 in de machinekamer.                                                                                                                         info: Werner Hartwig

 

                                                                              

                                                                                UQ 10 Truida II

in 1929 gebouwd bij Scheepswerf Stam in Nieuw Lekkerland, 1929 ingebouwd met een 35 pk. Deutz uit 1930, 22-2-1930

geregistreerd als YE 80 Luctor et Emergo van j.A. van Sprundel uit Yerseke, afm. 14,75 x 4,14 x 1,74, BRT 26,30, 23-3-1936

BRU 39 Luctor et Emergo van H. Jumelet ADRzn. uit Bruinisse, 15-9-1940 gevorderd door de Deutsche Kriegsmarine, 24-4-946

vrijgegeven en terug via IJmuiden bij de eigenaar, andere motor: 36 pk. Deutz uit 1930, 10-8-1951 eigenaar H. & C. Jumelet

uit Bruinisse, 23-4-1952 YE 2 Luctor et Emergo van gebr. van Zwaarden en zn. uit Yerseke en een andere motor: 24 pk.

Industrie uit 1930, 30-1-1961 eigenaar C. & H. van Zwaarden & zn. uit Yerseke, 1961 nieuwe 90 pk. Deutz uit 1961, 9-9-1963

verlengd en hermeten: 18,79 x 4,09 x 1,30, BRT 33,38, 13-1-1966 YE 7 Geertruida van G. Pekaar uit Yerseke, 1967 nieuwe

108 pk., 79 kw,. Scania vabis uit 1966, 9-3-1967 HA 49 Alcyon van L.P. & L.G. Veltman uit Harlingen, 23-2-1970 DZ 9 Credo

van G. Barelds uit Delfzijl, 22-3-1971 UQ 11 Truida van H.J. Teerling uit Uithuizen, 20-1-1972 TM 7 Marnat van E.J. Eling uit

Termunten, 21-11-1973 HA 7 Geertje van B. & J. Visser uit Harlingen, 15-6-1977 TX 26 Geertje van R.P. Smit uit Oudeschild,

17-11-1978 KG 6 Akke van J. Westdijk uit Ouddorp, 1-5-1979 uitgeschreven, 31-5-1982 TX 85 Geertje Cornelia van A. Looijer

uit Oudeschild, 30-6-1982 TH 16 Pieternella Johanna III van J.A. Bout uit Tholen, 11-2-1983 andere motor: 200 pk., 147 kw.

Cummins uit 1979, 31-5-1984 UQ 10 Truida II van H.J. Teerling uit Uithuizen, 1-9-1989 opgave id nr. NLD192900471, 14-3-

1995 TX 44 Zuiderzee van vof. Hutjes uit Oudeschild, 6-11-1996 WR 181 Wouter van fa. W. Jorna & zn. uit Den Oever, 8-9-

1997 eigenaar Machinefabriek Luyt uit Den Oever en opgave GT 29, 1-2000 WR 180 Wouter van dezelfde eigenaar en 2-2000

weer WR 181 Wouter van dezelfde eigenaar, 6-12-2000 uitgeschreven en gesloopt.          foto 1+3: R.v.S.  2: Henk Perdok

 

UQ 15  Robert Klaas

in 1987 gebouwd bij Scheepswerf Sijperda in Osingahuizen, ingebouwd met een 180 pk., 132 kw. D.A.F. uit 1987, 5-88 ingeschreven

als ST 21 Annigje Geesje van Peke Wouda uit Stavoren, afm. 17,81 x 5,06 x 1,80, BRT: 41,84, 1-9-1989 opgave id nr. NLD198700337,

1993 verlengd. thans loa. 19,81, 26-4-94 UQ 15 Robert Klaas van S.D. Meijer uit Usquert,19-1-1998 nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins

uit 1997, 19-7-2000 opgave GT 38, 26-3-2009 EH 44 Elisabeth Albertus van fa. A.N. & J. Schuitemaker EH 44 uit Enkhuizen, roep-

letters: PH3137.                               foto's: 1 t/m 4 Henk Perdok.     5+6: Frits Olinga


UQ 15 Caroline Elise

in 1988 gebouwd bij Scheepswerf Made in Made b.nr. 87 en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met een

256 pk., 188 kw. Scania Vabis uit 1987, 6-1988 ingeschreven als ZK 2 Jacob Geertruida van Visserijbedrijf Nienhuis uit Zoutkamp, afm.

20,25 x 5,70 x 2,30, GT 63, roepnaam: PEZH, 1-1-1989 opgave id nr. NLD198800567, 1994 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 26-11-

1996 WR 40 Jogina van fa. P. Boerdijk & zn. uit Den Oever, 10-5-2004 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania uit 2004, 4-5-2012 verkocht aan

C. Meijer uit Usquert en 15-6-2012 geregistreerd als UQ 15 Caroline Elise

foto 1: Rienk Nadema     2: Johan Eling   3+4: Henk Perdok   5 t/m 8: Gerold Conradi

 

UQ 16 Atlantis

in 1974 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 208, ingebouwd met een 200 pk., 147 kw. Deutz uit 1974, 1974 ingeschreven

als WRE 3 Atlantis van Rudolf Jatzen uit Wremen, loa. 15,6, 1981 SC 5 Atlantis van Karl Wefer uit Büsum, 5-1988 UQ 16 Atlantis van

Chris Meijer uit Usquert, loa. 15,55, BRT 34,51, 1-9-1989 opgave id nr. NLD197400676. 10-2-1993 SPI 3 Atlantis van Detlef Sierk uit

Spieka, loa. 15,55, BRT 22,65, GT 26, motor vermogen: 200 pk., 147 kw., roepletters: DFDX, 17-7-2003 GT gewijzigd in 24, 12-2012

bij Marscheider Maschinenbau in Friedrichskoog een nieuwe 258 pk., 190 kw. M.A.N.                     foto's: Chris Meijer

 

                                                    

                                                             UQ 17 Greetje 

UQ 17  Atlantis

in 1911 gebouwd als binnenvaartschip bij Scheepswerf fa. D. Boot, Gouwsluis. 5-1967 kocht Arie Jacob Bout uit Tholen het schip en

werd het ingericht voor de visserij op garnalen, 19-10-1967 in de vaart als TH 65 Maria, motor: 64 pk. Stork. nr. 5482. b.jr. 1950.,

22-4-1977 nieuwe 6 cil. General Motors Detroit, type 6061-A, nr. 180-380. 29-3-1979 uitgeschreven en verkocht aan fa. Snepvanger

en Schot, Kerkwerve en 27-4-1979 in de vaart als KG 10 Sjaan van dezelfde eigenaars, 7-1- 1980 YE 26  Abrahamina van de fa.

Hoebeke & Saaman, Yerseke, 11-8-1980 UK 263 Grietje van P. & J. Bakker, Urk, 18-2-1981 weer YE 26 Abrahamina van fa. Hoebeke &

Saaman, Yerseke, thans loa. 21,80 en sign. lengte: 21,00. 31-8-1981 UQ 17 Alexander Christiaan van Rederij Kremer B.V. uit

Zoutkamp, BRT nu 43,21, 1982 failiiet verklaard, 23-11-1982 geveild, 12-12-1981 UQ 17 Greetje S.D. Meijer uit Usquert, die het schip

direct laat inkorten, thans loa. ca. 18,78. en in ca. 1984 komt er een nieuwe stuurhuis op, 1-1-1991 over in nieuw register; id nr.

NLD191100480, 1-11-1991 UQ 17 Albatros C. Fondse, Harlingen en nu pas hermeten,  loa. is nu 18,78 en opgave GT: 45., motor

vermogen 174 pk., 128 kw., 17-3-1993 UQ 17 Atlantis van  K. Meijer uit Usquert , 31-10-1994 motor vermogen: 230 pk., 169 kw.,

9-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins.   b.jr. 1996, 1-1-2003 opgave roepletters: PD2660, 6-2012 opgelegd voor de verkoop

i.v.m. vervanging (WR 40), 15-6-2012 uitgeschreven, 6-2013 verkocht naar Bordeaux, krijgt een nieuw leven als woonboot.     

foto 1: Sikke Wielstra     2: Rienk Nadema            3 t/m 7: Henk Perdok

 

                                                

UQ 18 Marlena

in 1989 gebouwd bij Scheepswerf Zijlstra in Enumazijl, het scheepje is gebouwd ter vervanging van de oude LO 8, 4-1989 ging de casco

te water en kwam er LO 8 Zeester op te staan, echter niet om bepaakde redenen als vissersschip ingeschreven, eigenaar was Visserij-

bedrijf D. Visser B.V. uit Paesens, afm. 23,95 x 5,35 x 1,70, BRT 56,19, motor: Guascor 300 pk., 221 kw. uit 1989, 27-7-1990 TX 27 Lida

Marco van A. Hutjes uit Oudeschild, GT 78 (bij benadering vastgesteld), 25-10-1991 UQ 18 Marlena van D. Meijer uit Uithuizen, in gebruik

als garnalenkotter, maar werd ook gebruikt voor de sportvisserij e.d., 7-200 GT gewijzigd in 55, in 2002 is er een nieuwe 300 pk., 221

kw. Scania uit 2001 in gebouwd, 10-11-2003 opgave roepnaam: PG6514

foto's: 1: Sikke Wielstra  2: R. van Slooten   3 t/m 5: Henk Perdok   6: Frits Olinga    7+8: Mark Meijer



UQ 21 Louwina

in 1911 gebouwd bij Vrijenbau in Delft als melkboot van DOMO in Bedum, 7-1973 ingeschreven als ZK 12 Louwina van J. de Vries uit Zout-

kamp, afm. 24,07 x 4,88 x 1,60, BRT 31,92, motor; 165 pk. Leyland uit 1964, 7-1979 andere motor t.w. een 202 pk., 149 kw. Scania Vabis

uit 1971, in 1981 tenaamstelling J. & J. de Vries uit Zoutkamp, in 1988 tenaamstelling G. de Vries uit Zoutkamp, in 1991 een andere motor

t.w. een 296 pk., 218 kw. Scania Vabis uit 1978, na 1991 is er een nieuwe stuurhuis opgekomen, in 1994 opgave GT 51 na een

verbouwing o.a. verschansing opgeboeid, in 1995 eigenaar verhuisd naar Usquert, 28-5-1996 ingeschreven als UQ 21 Louwina van G. de

Vries uit Usquert, , 12-1997 is het hermeten; nu loa. 23,99 en een andere motor: 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1983.

foto 1: Henk Perdok         2+3; Johan Eling        4: Albert Flikkema   5+6: Bas Spruit


UQ 22 Stientje

in 1906 gebouwd bij Scheepswerf A. Drewes, Gideon in Groningen, meetbrief 06563, ingebouwd met een 16-18 pk. Brons uit 1906, in

1906 in dienst als beurtschip van J. Huizinga uit Warfhuizen, 14-11-46 ingeschreven als UQ 22 Stientje van Evert Feldman uit Usquert,

afm. l. l. 14,00 x 3,40 x 1,20, BRT 18,06, 25-4-1951 nieuwe 2 cilinder 36 pk. Deutz. nr. m 325229-230, 3-8-1957 hermeten: l. l. 20,20

x 4,03 x 1,26, BRT 29,29, 19-9-1957 nieuwe 6 cilinder 75 pk. Deutz uit 1957, nr. 1890053-58,19-4-1973 nieuwe 6 cilinder 127 pk.

Scania Vabis D8 uit 1972/3, 6-10-1978 doorgehaald; niet meer voor de visserij gebezigd; thans in dienst als sportvisser en wordt

ingezet voor de wadloopsport, latere bestemming onbekend. (zie ook ex. UQ 22)    foto 1: coll. Henk Perdok       2: coll. Jan v.d. Veen.

                                             

                                                      UQ 25 Alina

in 1961 gebouwd en afgebouwd  bij Scheepswerf Westerdijk "Sluiszicht", Terhorne, afm. 18,31 x 5,13 x 2,17, BRT 45,90,motor: 135 pk.

Klöckner-Deutz uit 1961, 10-10-1961 geregistreerd als ZK 15 Trijntje van S. Postma uit Zoutkamp,2-6-1965 UQ 25 Alina van G. Anjewierden

uit Usquert, tevens een nieuwe 153 pk. Scania Vabis uit 1965 en hermeten, BRT thans 45,28, 30-1-1968 DZ 3 Alina, omdat eigenaar

G. Anjewierden is verhuisd naar Delfzijl, 30-6-1978 nieuwe 236 pk., 174 kw. Scania Vabis uit 1978, 21-5-1979 opgave roepletters: PCMH, in

1994 opgave GT 40, 3-2003 nieuwe 236 pk., 174 kw. Caterpillar uit 2003, 20-4-2004 UK 185 Klaas Jelle van Jan Pasterkamp uit Urk, 9-12-

2005 OL 3 Bonny van D. Sloot uit Anjum.                                                      foto: G. Anjewierden

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------