Kotterspotter.jouwweb.nl
Home » HUS (Husum)

HUS (Husum)

                                          

                                                               HUS 1 Vorwärts

in 1919 gebouwd, ingebouwd met een 25 pk. Deutz, later een 36 pk. Deutz, 1919 geregistreerd als BÜS 75 Vorwärts van Wilhelm Lange

uit Büsum, afm. 12,20 x 3,84, 1,50, cbm: 35,6, latter BRT 10,1,  1929 HUS 1 Vorwärts van W. Lange uit Husum, plus 58,5 m2. zeil,

eigenaar verhuisd, 1945 mede eigenaar Otto Lange uit Husum, 1953 eigenaar Bruno Asmussen uit Husum, 1955 eigenaar Hans Christian

uit Norder Hever-Koog, 4-1960 nieuwe 75 pk. Deutz, 12-1963 BÜS 43 Sirius van Georg Lange uit Büsum, vrij kort erop in de sportbisserij,

1970 verkocht naar Dahme, verdere info niet bekend.                                   foto's: H.F. Nielsen

                                 

                                    

                                                    HUS 1 Kehrwieder

1965 geregistreerd als HUS 1 Kehrwieder van Hans Christian, l.l. of loa. 14,00, cbm: 33,1, motor: 120 pk. H.M.G., roepletters: DJFC

de kotter heeft eerst in de natuurlijke bruine kleur gevaren, zie foto 1.                              foto 1+3: Jörg Nielsen


HUS 1 Ede Cunze

in 1984 gebouwd en afgebouwd bij Husumer Schiffswerft inh. Gebr. Kröger GmbH und KG. uit Hüsum b.nr. 1484, ingebouwd met een 367

pk., 270 kw. Volvo Penta uit 1984, 1984 geregistreerd als HUS 1 Ede Cunze van Muschelzucht Hüsum GmbH. uit Husum, afm. 33,18 x

6,86 x 3,00, diepgang: 1,701, BRT 148,41, GT 161, roepletters: DJMU, 1-1-1989 opgave id nr. DEU500310102, 4-1992 nieuwe 380 pk.,

280 kw. Volvo Penta bij Maaskant in Bruinisse, 6-1997 wederom een nieuwe 385 pk., 283 kw. Volvo Penta bij Maaskant in Bruinisse,

2003 zou worden vernummerd in HOO 71, maar ging om bedrijfstechnische redenen niet door, de lasletters waren al aangebracht, 5-9-

2005 motor vermogen: 397 pk., 292 kw., 25-11-2008 uitgeschreven, 10-3-2009 M 70 Carpe Diem van Colin Thomas uit Gower- Zuid

Wales, loa. 33,10, GT 134, motor vermogen: 380 pk., 280 kw., roepletters: 2BSJ7, id nr. GBR000C19447, 2012 verbouwd t.b.v.

mosselhangcultuur rondom de wateren in Zuid Wales.                                            foto's: Henk Perdok 

 

            

                                    

                                                 HUS 2 Märy

in 1934 gebouwd in Arnis, ingebouwd met een 50 pk. H.M.G-D.M., 1934 geregistreerd als HUS 2 Märy van Linias Diedrichsen uit Husum,

loa. 12,50, BRT 35,6, 1940 gevorderd voor de operatie "Seelöwe", 1945 weer terug bij de eigenaar, loa. nu 14,50 en een andere motor:

50/80 pk. H.M.G., 1963 eigenaar Friedrich Koch uit Husum, 1970 SC 26 Märy van Franz Egel uit Büsum, afm. 14,50 x 3,90 x 1,60, BRT

12, roepletters: DJIS, 1976 nieuwe 122 pk. D.A.F. uit 1976, 9-1976 ZK 44 Bornrif van K. Sterkenburg uit Zoutkamp, l. l. 12,45, BRT

11,69, 10-1977 uitgeschreven, 1978 TS 38 Aike van Piet van Harry Lettinga uit West-Terschelling, t.b.v. sportvissen en charter-

partijen, 1989 eigenaar O. Spanjer uit West Terschelling, 28-12-1991 TS 8 Aike van Piet van O. Spanjer, t.b.v. sportvisserij e.d., loa.

14,94, id nr. NLD193401580, later naam schip gewijzigd in "Oene van Oene", 27-6-1994 uitgeschreven, maar wel dezelfde eigenaar

t.b.v. rekreatie en sportvisserij, 2-2000 opgelegd voor de verkoop, daarna verkocht aan Diephuis uit Amsterdam, die het scheepje bij

Schiffswerft Bültjer in Ditzum liet restaureren.             foto 2: Bruno Hirsch    3: coll. Jörg Nielsen

                                                              

                                                                   HUS 2 Heike

waar en wanneer gebouwd niet bekend, geregistreerd als ST 23 Eider van Helmut Sörns uit Tönning, loa. 14,31, cbm 43,1, BRT 15,20,

roepletters: DJGJ, motor: 150 pk., 110 kw. Mercedes Benz, 1986 HÜS 2 Heike van Klaus Herpel uit Husum, motor: 175 pk., 129 kw.,

1-1-1990 opgave id nr. DEU500320102, 1-1-1992 uitgebrand, 26-11-12 uitgeschreven.          foto: Jörg Nielsen

      

HUS 3 Meta

HUS 3 Meta van Christian Classen uit Husum, loa. 8,30, vcbm: 12, motor: 24 pk. Deutz               foto 1: Jörg Lass    2: Reinhold Herpel

HUS 3 Marie Luise

in 1941 gebouwd, eerst geen info bekend, 1966 geregistreerd als HUS 3 Marie Luise van Werner Koch uit Husum, afm. 13,40 x 3,93, diepgang:

1,40, cbm: 39,9, roepletters: DJGZ, motor: 90 pk. Modag, later een 115 pk. Deutz.                        foto's: Bruno Hirsch


                                                   

                                              

                                                  HUS 4 Wilhelmine Lass

ca. 1957 ingeschreven als HUS 4 Wilhelmine Lass van Hans Theodor Lass uit Husum. loa. of l.l.  13,00, motor: 75 pk. Modag, ca.1961

uit de visserij, bestemming onbekend.                                                                                    foto's: Jörg Lass


                                  

                                                  HUS 4 Cornelia

in 1946 gebouwd, ingebouwd met een 75 pk. Demag, 1946 geregistreerd als HUS 19 Anneliese Lass van Curt Lass uit Husum, loa.

14,02, cbm: 48,5, later een 115 pk. Deutz, 1969 HUS 4 Cornelia van Jan Erich Mextorf uit Husum, 1975 HÜS 4 Wega van Hans

Herbert Linke uit Husum, 1976 bij een poging om de gestrande collega HUS 20 te helpen, is de HUS 4zelf gestrand op een zandbank,

van de kotter viel niets meer te redden en is niet geborgen.                                         foto: Jan Erik Mextorf

                                                             

                                                                   HUS 4 Nordlicht

o.a. TÖN 1 Nordlicht van Wilhelm Peters uit Tönning, loa. of l.l. 12,00, cbm: 27,6, roepletters: DJHJ, later HUS 4 van Hans (Bombe)

Oelerking uit Husum, (was in 1982 nog in Husum).

 

HUS 6 Oland

onbekend wanneer en waar gebouwd, o.a. ingeschreven als HUS 6 Oland van Willy Nommensen uit Husum, loa. of l.l. 14,28, cbm: 43,5,

BRT 15,34, motor: 115 pk. Deutz, roepletters: DJFU, 1-1-1990 opgave id nr. DEU500330102, 10-4-1991 motor vermogen: 236 pk., 174

kw.. 10-1-1995 uitgeschreven.                                                                                             foto's: Meinhard Nommensen


HUS 7 Gila

in 1976 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, in 1976 als FED 12 Nausikaa geregistreerd, l.o.a. 16,15, BRT

16,15, motor vermogen: 249 pk., 183 kw., roepletters: DDFA, later WIT 12  Nausikaa, 11-2-1997 HÜS 7 Gila van Claus Koch uit Husum,

verlengd en hermeten: loa. 17,64, GT 36, 21-5-2004 nieuwe 300 pk., 221 kw. Volvo,  id. nr. DEU500790123.    foto's: Matthias Kock

 

HUS 8 Brandenburg

in 1936 als kumo gebouwd bij Schiffswerft Gebr. Wiemann in Brandenburg, ingebouwd met een 148 pk. M.A.N. Augsburg, 1936 Kumo

"Brandenburg" van Ivers & Arit uit Königsberg, loa. 32,48, BRT 153, roepletters: DADH, 4-1938 bij dezelfde werf verlengd: thans afm.

39,49 x 6,00 x 2,27, diepgang: 1,982, BRT 147,73, 11-6-1952 eigenaar Gerhard Bartelds uit Hamburg, 2-1962 eigenaar Herbert Umland

uit Hamburg, 1963 nieuwe 4 takt 6 cilinder , 180 pk. M.A.K., 1975 HUS 8 Brandenburg van Günther Cunze & H. Petersen ui Husum,

roepletters: DJWI, 2-1976 ingekort, thans afm. 31,24 x 6,02 x 2,25, BRT 147, ingericht voor de mosselvisserij, 1986 nieuwe 4 takt 6

cilinder, 300 pk., 221 kw. Volvo Penta, 1-1-1990 opgave id nr. DEU500350102, 1-8-1997 uitgeschreven en verdere info niet bekend.

foto 1: C.J. Akkerman,   2: Ben Gernaat   

 

HUS 9 Edelweiss

van 1945 tot 1951 HUS 9 Edelweiss van Ernst Lass uit Husum, loa. of l.l. 11,27, motor: 35 pk. Deutz,, daarna geen info bekend.

foto's: H. F. Nielsen

 

          

                                                    

                                                        HUS 9 Alice

in 1954 gebouwd en ingebouwd met een 60 pk. Jastram, eigenaar Peter Lass uit Husum, loa. of l.l. 12,96, cbm: 38,4, roepletters:

DIQP, gevist van 1954 tot 1961, daarna geen info bekend.                       foto 1: Bruno Hirsch   2: Claus Lass     3 Jörg Lass


 

HUS 9 Edelweiss

in 1965 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 250 pk., 180 kw. Deutz 170, in 1965 geregistreerd als

HUS 9 Edelweiss van Claus Lass uit Husum, afm. 16,65 x 5,26 x 2,20, GT 38, 1972 eigenaar Sönke Lass uit Husum, 1-1-1990 opgave

id nr. DEU500360102, 13-2-1998 SD14 Edelweiss van Mike Adam uit Friedrichskoog, 2001 nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins, 2-2013

gekocht door Björn Feil uit Friedrichskoog.                   foto 1+2: Sönke Lass    3: Dieter Stein    4: Sikke Wielstra

 

                                       

                                                   

                                                       HUS 10 Helene   

in 1945 gebouwd en geregistreerd als HUS 10 Helene van Julius Rhode uit Husum, l.l. of loa. 13,10, motor: 80 pk. Deutz, 1968

eig. Wilhelm Hansen uit Husum, motor: 100 pk. Deutz, 1971 eigenaar Erich Fabisch uit Husum, 1972 geen verdere info bekend

foto 1+3: coll. H.F. Nielsen     

   

HUS 10 Ramona

in 1977 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss uit Westerende-Kirchloog b.nr. 69, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. Wizemann, 1977

geregistreerd als HUS 10 Ramona van Johannes Dau uit Wasserkoog, afm. 16,1 x 5,07 x 2,10, GT 34, roepletters: DJDF, 1986 ST 11

Birgitt-R van Thomas Rhode uit St. Peter-Ording, 1-1-1990 opgave id nr. DEU500190105, 1-4-2005 PEL 15 Wencke van Sven Mextorf

uit Pellworm, 3-2013 krijgt bij Marscheider Maschinenbau een nieuwe 250 pk., 184 kw. M.A.N. uit 2013.      foto's: Rüdiger Dau


                   

HUS 11 Wilhelm Lass

in 1942 gebouwd bij Husumer Schiffswerft/Tonnenhof, ingebouwd met een 75 pk. Deutz, 1942 als HUS 11-F 1290 direct gevorderd

door de Duitse Kriegsmarine , 1945 ingeschreven als HÜS 11 Wilhelm Lass van Gustav Lass uit Husum, afm. 14,00 x 4,00, roepletters:

DJQT, 1953 HUS 11 Inge van Hermann Carstensen tot 1958, na 1958 geen info meer bekend.                foto's: H.F. Nielsen

 

HUS 11 Liane

in 1958 gebouwd op de Husumer Schiffswerft in Husum b.nr. 1133, ingebouwd met een 200 pk. Modag, 1959 geregistreerd als HUS 11

Liane van Reinhold Herpel uit Husum, afm. 16 x 5,  1978 eigenaar Reinhold Herpel junior, 17-6-1982 gezonken, nadat één van de netten

is blijven haken, eigenaar, matroos en zijn verloofde helaas verdronken, twee andere opvarenden hebben na dik zeven uur zwemmen,

uitgeput de wal in St. Peter bereikt, de kotter werd niet gelicht.       foto 1: Bruno Hirsch  2+4: Reinhold Herpel Jr.


                                

HUS 12 Martha

in 1936 gebouwd bij Schifswerft Dawartz in Tönning (zie opmerking onder),  ingebouwd met een 50 pk. Krupp, later resp. nog een 50 pk.

Demag en een 100 pk. Deutz, in 1936 ingeschreven als HUS 12 Martha van Fritz Lorenzen uit Husum, loa. of l. l. 12,5, roepletters:

DDPC,  1940 gevorderd door de Deutsche Kriegsmarine, 1946 weer in het bezit van Fritz Lorenzen, roepletters gewijzigd in DJIP, 1970

Reinhard Nommensen uit Husum eigenaar, 1976 uit de visserij en verbouwd tot "Gaffelketsch"  Freia, in 1994 "Spökenkieker", afm. loa.

15,30 x 4,20, diepgang: 1,50, motor; 100 pk. Deutz FGL 912, voor verdere info "Spökenkieker" zie onderstaande links                   

foto 3: Claus Lass en info. Jörg Nielsen

N.B. volgens sommige bronnen is de HÜS 12 gebouwd in Husum, ook o.a. volgens de laatste eigenaar Meinhard Nommensen in Husum.

http://www.schiffshistorisches-archiv.de/schiffsdetails.html?&tx_wfqbe_pi1[id]=1525

http://www.geburtig.info/modell.htm     

 

                          

HUS 15 Trudel

in 1960 gebouwd en ingebouwd met een 100 pk. Deutz, 1960 geregistreerd als HUS 15 Trudel van Hermann Fritsche uit Husum, afm.

13,65 x 4,30, diepgang: 1,80, cbm: 47,6, 1970 eigenaar Johannes Koch uit Husum, 1973 verkocht naar Engeland.

foto's uit 1970 van Karl Heinz Böttcher.

                                                                    

                                                                       HUS 16 Marie Luise

waarschinlijk in 1945 gebouwd i. o. Linius Diedrichsen uit Husum, loa. 13,4, cbm 36,4, motor: 75 pk. Demag, roepletters: DJIM

                                                                                                                                                  HUS 16 Falke

in 1962 gebouwd bij Dawartz Werft in Tönning, ingebouwd met een 115 pk. Deitz, 1962 geregistreerd als SU 1 Egerland van Hans

Thomsen uit Husum, loa. 15,60, cbm: 63,6, roepletters: DJDW, 1978 GRE 23 Falke van Dirk de Beer uit Greetsiel, 1985 HUS 16 

Falke van Ernst Dostal uit Husum, afm. 15,60 x 3,80, diepgang; ca. 1,80, GT: 25,00, motor; 180 pk., 132 kw. M.A.N., 10-1989 SW 5

Falke I  van Rudi Peesch uit Wyk auf Föhr, 1-1-1990 opgave id nr. DEU500370102, 19-8-1992 VAR 7 Falke I van Hans Dieter

Broschheit  uit Varel, motor vermogen: 205 pk., 151 kw., 3-12-2007 uitgeschreven, kotter en licentie te koop.   foto: Ernst Dostal                  


                   

                HUS 18 Friesland

in 1959 gebouwd bij Bieritz Werft in Friedrichskoog, 1959 geregistreerd als HUS 18 Friesland van A. Reinhold uit Husum, afm. 14,66 x

4,65, diepgang: 1,92, cbm.: 58 roepletters: DJF?, later een 150 pk. Deutz, 1982 SD 27 Friesland van Holger Peters uit Friedrichskoog,

ca. 1986 een aantal jaren in Friedrichskoog opgelegd, is in 1988 ergens naar de Oostzee verkocht.



HUS 18 Friesland

in 1979 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Ihlow-Westerende b.nr. 80, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. Deutz. 1979 geregistreerd

als HUS 18 Friesland van August Reinhold, afm. 16,73 x 5,20 x 1,80, cbm 101,3, roepletters: DJGB, in  1981 werd Holger Reinhold eigenaar,

1983 verlengd: loa. 18,76, opgave GT 40, later voorzien van een 250 pk., 184 kw. Volvo Penta, 1-1-1990 opgave id nr. DEU500380102,

18-6-2003 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 2008 nieuwe 6 cilinder 298 pk., 219 kw. Deutz uit 2008., 1-3-2014 nieuwe eigenaar Steven 

Wilhelm uit Nordstrand    foto 1+2:  Matthias Kock       3+4: Jörg Nielsen   

                                          

                                                            HUS 19 Anneliese Lass

in 1946 gebouwd, ingebouwd met een 75 pk. Demag, 1946 geregistreerd als HUS 19 Anneliese Lass van Curt Lass uit Husum, loa.

14,02, cbm: 48,5, later een 115 pk. Deutz, 1969 HUS 4 Cornelia van Jan Erich Mextorf uit Husum, 1975 HÜS 4 Wega van Hans

Herbert Linke uit Husum, 1976 bij een poging om de gestrande collega HUS 20 te helpen, is de HUS 4zelf gestrand op een zandbank,

van de kotter viel niets meer te redden en is niet geborgen.                               foto: H.F. Nielsen

                                          

        

                          

                 HUS 19 Karl Kröger

in 1970 gebouwd op de Hüsumer Schiffswerft in Husum, ingebouwd met een 200 pk., 147 kw. Deutz, 1970 HÜS 19 Karl Kröger van Kurt

en Karl Heinz Lass uit Husum, loa. 16,68, cbm: 103,7, roepletters: DLYD, 1980 SR 1 Martina I, loa. 16,68, BRT 35,13, GT 40, motor

vermogen: 200 pk., 147 kw., 1-1-990 opgave id nr. DEU200010208, 30-3-1993 SH 13 Hoffnung, 14-9-1998 SB 16 Hoffnung, 31-12-

2011 uitgeschreven en in 2012 gesloopt.           foto 1: coll. Matthias Kock    2: Jörg Nielsen     3+4: Thorsten Lass                                                                                                                                                                 


HUS 19 Marion

in 1980 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. Deutz uit 1980, 1980 geregistreerd als

HUS 19 Marion van Karl Heinz Lass uit Husum, afm. 18,51 x 5,40, diepgang: 2,00, BRT 36,98, later GT 43, roepletters: DJGF, later wel

verbouwd o.a. achterschip gedicht, 1-1-1990 opgave id nr. DEU500390102, 26-3-1999 eigenaar Thorsten Lass uit Husum.

 foto's:  Jörg Nielsen                                                                         

                                            

HUS 24 Hanna

in 1942 in Rendsburg gebouwd, 1942 direct tijdens de oorlog in Noorwegen ingezet, 1945 HÜS 24 Hanna van Johann Lass uit Husum,

l.o.a. of l.l. 12,00, cbm 34,4, roepletters: DJGP later DJFN, motor: 50 pk. H.M.G., 1966 eigenaar Roman Zabel, motor: 75 pk. Deutz,

1975 eigenaar Claus Lass uit Husum,  latere eigenaar Joachim Dettmann, verdere historie niet bekend.

 foto 1 : Jörg Lass     2+4: Jörg Nielsen

 

                                

                                              

                                                                           HUS 25 Hildegard Marie

in 1942 gebouwd bij Bauwerft Dawartz in Tönning, ingebouwd met een 70 pk. Deutz, 11-7-1942 HUS 25 Hildegard Marie van Matthias

Jacobsen uit Husum, 1942 gevorderd door de Duitse Kriegsmarine en gestationeerd in Esbjerg bij de Seenothilfsdienst, afm. 15,00,

roepletters: DJHD, 11-1945 vrijgegeven, 1945 zetschiiper werd Walter Dau uit Husum, 1960 werd Walter Dau eigenaar, 1966 op de

Dawartz Werft in Tönning kompleet verbouwd en andere motor; 100 pk. Modag, 1976 verkocht aan een hobby visser, verdere info

niet bekend.          foto 1: H.F. Nielsen    3: Alf Hansen      2+4 en 5: Dirk dau

            

HUS 25 Hildegard

in 1976 gebouwd bij Bootswerft Bieritz GmbH. in Friedrichskoog b.nr. 104, ingebouwd met een 188 pk., 138 kw. Deutz, 1976

ingeschreven als HUS 25 Hildegard van Walter Dau uit Husum, afm. 15,08 x 4,45, diepgang: 1,90, BRT 27,38, GT 26, roepletters; DJCH,

1983 eigenaar Jörg Lass uit Husum, 1-1-1990 opgave id nr.. DEU500400102, 19-3-1991 SD 10 Christine van Günther Reusch uit

Friedrichskoog, 10-12-1996 nieuwe 250 pk., 184 kw. motor, 1-2013 nieuwe 250 pk., 184 kw. M.A.N. uit 2012.

foto 1: Bruno Hirsch      2: Jörg Lass

                                                               

                                                                   HUS 26 Kehrwieder

in 1950 gebouwd en geregistreerd als HUS 26 Kehrwieder van Johann Mextorf uit Husum, loa. 13,4, motor; 75 pk. Buckam, later een

60 pk. M.W.M., na 1958 helaas geen info bekend.

 

                                        

                                   

                  HUS 28 Zukunft

in 1946 gebouwd op een Bouwwerft in Rendsburg,, 1946 geregistreerd als HUS 28 Zukunft van Claus Lass uit Husum, loa. of  l.l. 12,4,

cbm: 32,5, roepletters: DJKZ, 1967 eigenaar Max Linke uit Husum.       foto 1+2: Jörg Lass    3: H.F. Nielsen   4: Claus Lass.                                                                       

HUS 28  Zukunft

in 1971 gebouwd bij Schiffswerft Hans M. Hatecke & Sohn in Freiburg an der Elbe, ingebouwd met een Modag motor, in 1971 geregistreerd als

HUS 28 Zukunft van Max Linke uit Husum, afm. 15,55 x 4,80 x 1,70, GT 26, roepletters: DLYQ, 1973 nieuwe 224 pk., 165 kw. Deutz, 1980

werd zoon Wilfried Linke eigenaar, omdat zijn vader is overleden, later voorzien van een nieuwe stuurhuis, 1992 nieuwe 250 pk., 184 kw.

M.A.N. uit 1981, 1-1-2010 werd Fischereibetrieb de Rousant eigenaar, Wilfried Linke blijft schipper, id. nr. DEU500410102.

foto 1+2: Kurt Döring met oude stuurhuis.      3+4: Jörg Nielsen     5: Stefan Schneidereit     6: Matthias Kock

 

              

HUS 31 Helene

in 1930 gebouwd in Tönning  en geregistreerd als HUS 31 Helene van Steen Johannsen uit Husum,, loa. of l.l. 10,10 x 3,60, diep-

gang: 1,10 cbm: 16,9, roepletters: DJGQ, 1956 eigenaar: Meinhard Nommensen uit Husum, 1962 gestopt met de visserij, daarna

geen info bekend.                                                                                   foto: coll. Matthias Kock      2: Jörg Nielsen



HUS 33 Freija

gekocht van Adolf Wefer uit Fedderwardersiel, 1956 ingeschreven als HUS 33 Freija van Amandus Christiansen uit Husum, viste tot zijn

overlijden op 14-12-1969, motor: 60 pk. Jastram, roepletters: DFFE, 1959 nieuwe 75 pk. Deutz, later nog een 100 pk. Deutz, 1970

eigenaar Joahannes Dau uit Wasserkoog, 1972 eigenaar Gerard Fanslau uit Tetenbüllspieker, motor vermogen: 115 pk., 1976

bestemming onbekend                                                                                                     foto's Rüdiger Dau , Wasserkoog

 

                         

                HUS 33 Freya

in 1966 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 145 pk. Deutz, 1966 geregistreerd als SU 3 Capella I

van Georg (Bule) Beck uit Husum, loa. of l.l. 15,8, cnm: 82,6, roepletters: DJGR, 1976 HÜS 33 Freya van Gerard Franslau uit Husum,

motor; 145 pk., 107 kw. Deutz, later ST 6 Nis Randers, BRT 29,15, echter nu roepletters; DJGV, 1-1-1990 opgave id nr.

DEU500160105, 25-3-1992 uitgeschreven en later in de rekreatie vaart als "Nis Randers" met thuishaven Köln. foto 2: Jörg Nielsen  

 

                                             

                                                   HUS 33 Freya I

in 1956 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 83, ingebouwd met een 150 pk. Deutz type 716, 1956 geregistreerd als AY 4

Anita van Engelke Lottmann uit Norddeich, afm. 15,01 x 4,45, diepgang: 1,35, BRT 18,41, GT 20, roepletters: DCPF, 1972 HAR 3 Anita

van fam. Tadje uit Carolinensiel, 1981 nieuwe 198 pk., 146 kw. Volvo TMD 100A, 1987 HUS 33 Freya I van Gerd Fanslau uit Husum,

1-1-1990 opgave ID nr. DEU500420102, 6-1-2005 afm. 14,76 x 4,30, diepgang: 1,40, 3-12-2008 FED 8 Anita van Martin Sievers

uit Kötermoor (Fedderwardersiel).                                                            foto: Jörg Fanslau

 

        

HUS 34 Meteor

in 1914 gebouwd bij Hinrich Berens uit Finkenwärder, ingebouwd met een 25 pk. gloeikop H.M.G, later een 35 pk. diesel H.M.G,

27-5-1914 geregistreerd als HF 267 Meteor van Hinrich Johannes Berens uit Finkenwärder, afm. 12,00 x 4,20 x 1,52, roepletters:

RVFN, 2-1-1917 HBK 799 meteor van dezelfde eigenaar, alleen Elbe visserij, 1931 weer ingericht voor de zeevisserij bij Hinrich

Berens en in de vaart als HF 369 Meteor (dezelfde naam en eigenaar), 1934 roepletters: DJKR, 8-12-1970 in de dienst bij de

Oberkommando der Kriegsmarine als SSr 4529/7486, later teruggegeven aan Hinrich Berens, 1949 roepletters: DGXM, 1955 HUS

34 Meteor van Reinhold Herpel uit Husum, afm. m12,32 x 4,55, cbm: 26, met nog stteds de 35 pk. H.M.G., dezelfde roepletters:

DGXM, 1958 werd Oskar lehmann uit Husum eigenaar, na 1964 bestemming onbekend, waarschijnlijk uit de visserij.

foto 1 : H.F. Nielsen 2: Reinhold Herpel.        n.b.: HBK betekend;  Elbe- und Küstenfischer-Fahrzeuge im Hamburger Staatsgebiet.

                                                                  

                                                                       HUS 40 Concordia

1955 gebouwd als HUS 40 Concordia van Bruno Assmussen uit Husum, l.l. of loa. 11,5, cbm: 30,7, motor: 50 pk. Modag

                                                                  

                                                                       HUS 43 Süderoog 

 

in 1943 gebouwd, o.a. later geregistreerd als PEL 4 Süderoog van Martin Paulsen uit  Pellworm,  afm. 12,20 x 4,14 x 1,45, cbm: 41,31,

 

roepletters; DJKC, motor: 40 pk. Bohn & Kähler,  ca. 1958 HÜS 43 Süderoog van Karl Gabriel uit Husum, motor: een 60 pk. Bohn

 

& Kähler, 1965 BÜS 69 Möwe van Konrad Dressen uit Büsum, motor: 75 pk., 1966 hobby kotter  

    foto: coll. Sikke Wielstra 

 

  HUS 47 Hilda

HUS 47 Ostpreussen

HUS 47 Olympia I

in 1947 gebouwd bij Wilhelm Holst in Neuenfelde, 9-12-1946 ingeschreven als HF 422 Hilda van Johann H. Brunckhorst uit Harburg, afm.

14,00/12,87 x 6,39 x 2,51, BRT 18,61, roepletters: DGQD, 1952 eigenaren Johannes & Heinrich Brunckhorst uit Harburg, 1958 HUS 47

Hilda van Johannes Lorenzen uit Husum, loa. 14,08, motor; 75 pk. Jastram, 1969 HUS 47 Ostpreussen van Hans Gerd Rhode uit Husum,

motor: 120 pk. Mercedes, 1971 HUS 47 Olympia I van Johannes Dau uit Wasserkoog, motor; 180 pk. Mercedes, later in gebruik als

sportvisser, 1978 uitgeschreven.                  foto 1+2: Bruno Hirsch    3, 5+6: Rüdiger Dau    4: Hans Gerd Rhode

                                         

                                                        HUS 48 Hanna

1960 geregistreerd tot 1965 HUS 48 Hanna van Günther Cunze uit Husum, lo.a. of l.l. 19,94, motor: Modag 50 pk.   foto: Harry de Groot.

HUS 51 Dörte

in ca. 1960 gebouwd en ingeschreven als TÖN 35 Albatros van H.S. Jensen uit Tönning, loa. 9,20, cbm 21,0, motor: 20 pk. Rebehn, in

Husum gekomen zonder stuurhuis en met een Juncker motor, 1976 geregistreerd als HUS 51-N Dörte van Johannes Koch uit Husum,

12-1978 tijdens de winter in de haven van Husum gezonken, begin 1979 gelicht en weer vaarklaar gemaakt, 1986 HUS 51 Dörte van

dezelfde eigenaar, 1-1-1992 ingeschreven loa. 9,77, BRT 6,80, GT 4, motor vermogen: 61 pk., 45 kw., id nr. DEU504090102, 26-10-

2004 uitgeschreven en naar Hamburg verkocht.                                           foto 1 t/m 3: Jutta Koch       4: Henk Perdok

 

                                    

                           HUS 52 Seestern

in 1940 gebouwd,1-1-1992 geregistreerd als HUS 52 Seestern, loa. 6,50, BRT 2,99, GT 2, motor vermogen: 20 pk., 15 kw.

                                                                                                                                          foto's: Sjors Bergs

 

                                         

                                                               HUS 54 Insulaner

in 1958 gebouwd op de Fassner Werft in Berne, 1990 eigenaar Thede Koch uit Husum, 1-10-1992 ingeschreven als HUS 54 Insulana, loa. 9,20,

GT 3,00, motor: Deutz 71 pk., 52 kw., 12-6-1996 is de naam gewijzigd in "Insulaner" . id nr.  DEU504120102                               

 foto 1: Sikke Wielstra    2: Matthias Kock      3: Jan Koch

 

HUS 55 Sparky

in 1976 gebouwd, 1-3-1996 geregistreerd als HUS 55 Sparky, loa. 7,85, BRT 3,99, GT 3, motor vermogen: 54 pk., 40 kw.,  id. nr.

DEU504250102                                                                                                               foto's: Matthias Kock

 


HUS 56 Nordstern

in 1985 gebouwd bij Schiffswerft Heino Gerdes in Varel, ingebouwd met een 68 pk., 50 kw. M.A.N., 1985 DAN 1-N Nordstern, afm. 9,98

x 3,60, diepgang:0,90, GT 7, 1-1-1990 opgave id nr. DEU504360110,  29-3-2004 WYK 21 Nordstern van Johan Poulsen uit Wyk auf

Föhr, 4-1-2007 HUS 56 Nordstern van Helmut Lass uit Husum, later voorzien van een nieuwe portaalmast.      

foto 1: Matthias Kock   2 t/m 4: Jörg Nielsen (nieuwe mast)

     


HUS 51-N Dörte

in ca. 1960 gebouwd, 1960 geregistreerd als TÖN 35 Albatros van H.C. Jensen uit Tönning, loa. 9,20, cbm: 21,0, motor: 20 pk.

Rehbehn, in Husum gekomen zonder stuurhuis en met een Juncker motor, 1976 geregistreerd als HUS 51-N Dörte van Johannes Koch

uit Husum, 12-1978 tijdens de winter in de haven van Husum gezonken, begin 1979 gelicht en weer vaarklaar gemaakt, 1986 HUS 51

Dörte van dezelfde eigenaar, 1-1-1992 ingeschreven loa. 9,77, BRT 6,80, GT 4, motor vermogen: 61 pk., 45 kw., id nr. DEU504090102,

26-10-2004 uitgeschreven en naar Hamburg verkocht.             foto 1: Jutta Koch          2 t/m 4: Jörg Nielsen


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------