WR (Wieringen-Den Oever)

'

                                                                                                                        

WR 2 Aqua Volente

in 2000 gebouwd bij Scheepwswerf Made in Made en afgebouwd bij Machinefabriek Heysman in Stavoren, ingebouwd met een 274 pk.,

202  kw. Cummins uit 1990, garnalenverwerkings installatie en de GK vergunning overgenomen van de TM 9, 15-5-2000 ingeschreven

als ST 21 Annigje Geesje van vof. P. Wouda uit Stavoren, afm. 19,99 x 5,70 x 1,80, GT: 41, id. nr. NLD200002578, 3-1-2007 WR 2

Aqua Volente van Patrick de Visser uit Den Oever, roepletters: PH4224, werd 3-2009 bij Machinefabriek Luy in Den Oever onder klasse

gebracht i.v.m. buitenvisserij. 8-1-2010 roepletters gewijzigd in PIAI, 15-11-2013 ST 22 Peke Sr. van vof. A. & K. Wouda uit Stavoren.

foto's: Henk Perdok

 

WR 2 Dunja Lynn

in 2000 gebouwd bij Sidong Shipyards in Sjanghai (CHina), afgebouwd Scheepswerf Metz in Urk, hoofdaannemer Jahzeel Trading B.V.

uit Urk ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2000, 3-1-2001 geregistreerd als UK 56 Nooit Gedacht van Bomaar Beheer

B.V. uit Urk (M. de Boer), afm. 21,15 x 5,80 x 2,60, GT 78, roepletters: PBCL, id. nr. NLD2000002621, 20-11-2013 WR 2 Dunja Lynn

van Visserijbedrijf P. de Visser B.V. uit Den Oever, motor vermogen: 292 pk., 215 kw.     foto 1 +2: Rienk Nadema    3+4: Hylke Smits        


WR 3 Noordster

in 2001 gebouwd bij Severnav Shipyard in Turmu Severin (Roem.), 3-8-2001 casco te water, afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den

Helder, ingebouwd met een 299 pk., 220 kw. Scania Vabis uit 2001, 23-11-2001 geregistreerd als WR 3 Noordster van vof. Koster uit

Den Oever, afm. 22,05 x 5,80 x 2,40, GT: 75, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., roepletters PBEK, id nr. NLD20102630, 15-12-2001

officiële overdracht.                           foto's  1: Matthias Kock    2: Henk Perdok   3+4: Gerold Conradi    5+6: Bart Nieuwenhuizen

 

                                         

                                                        WR 6 Pieter Albert

in 1958 gebouwd bij Scheepswerf "Concordia" S. Seijmonsbergen in Amsterdam en afgebouwd bij Machinefabriek Laan & Kooy in Den

Oever, ingebouwd met een 120 pk. Bohn & Kähler van 1958, 10-11-1958 geregistreerd als WR 6 Pieter Albert van S.P. Lont uit Den

Oever, afm. 17,78 x 4,78 x 2,02, BRT 38,32 1-5-1964 is de kotter gekapseisd , de opvarenden zijn gered, later is het gelicht, 24-8-

1964 nieuwe 170 pk. General Motors uit 1964 ingebouwd en de kotter weer in de vaart, 11-1-1967 is het vergaan, waarbij alle 3

opvarenden zijn verdronken.                                         foto: Gini Nieboer.

 

WR 7 Johanna

in 1981 gebouwd bij Scheepswerf Veldthuis "Groningen" in Zuidbroek b.nr. 304 en afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Bruinisse,

17-7-1981 ingeschreven als YE 138 Wilhelmina van Gebr. Sinke uit Yerseke, afm. 24,45 x 6,03 x 2,31, GT: 106, ingebouwd met een 300

pk., 221 kw. Mitsubishi. van 1981, 12-1986 BR 35 Broedertrouw van J.P.Heijdens en zn. uit Breskens, 16-6-1994 OD 18 Johannes Lars

van J. Bezuijen uit Ouddorp, in 1994 opgave GT 106, 2-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1999, 26-4-1996 WR 7 Johanna van

H.D.J. Dissel uit Den Oever, 10-1998 werden H.D.J. Dissel en zoon de eigenaars, 6-2002 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2002, 

6-2008 werd de kotter bij machinefabriek Luyt in Den Oever ingericht voor de twinrig visserij.                 foto's: Henk Perdok

 

WR 9 Dirk

in 1951 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf D. & J. Boot "De Industrie" in Alphen aan de Rijn , bouwnr. 1205, ingebouwd met een

20 pk. Industrie uit 1950, 6-4-1951 geregistreerd als HA 25 Sjoerd van D. Cousijn uit Harlingen, afm. 14,93 x 4,07 x 1,63, BRT 23,18,

15-3-1955 andere motor t.w. een 40 pk. Industrie uit 1939, 12-10-1961 een nieuwe 110 pk. Industrie van 1961, 24-10-1961 werd

S. Cousijn uit Harlingen de eigenaar, 22-10- 1963 HA 106 Dirkje Neeltje van F.J. Poepjes uit Harlingen, 22-9-1964 werden de

gebroeders Poepjes de eigenaren, 30-11-1964 goedgekeurd voor de Noordzeevisserij, 13-1-1966 TM 14 Enja van H. Oosterveld uit

Termunterzijl, 1-11-1966 HA 22 Meije van P. Attema uit Harlingen, 20-8-1969 WR 10 Jan Tina J.S. Post uit Den Oever, 31-1-1973

werd J.J. Post de eigenaar, 30-7-1974 verlengd en hermeten; thans afm. 17,76 x 4,05 x 1,60, BRT 28,11, 23-3-1976 nieuwe 160 pk.,

118 kw. Scania Vabis uit 1976, 30-6-1983 WR 102 Limanda van P.J. Lont uit Den Oever, roepletters: PFOV, later verbouwd o.a.

nieuwe stuurhuis, 1-9 -1989 opgave id nr. NLD195100812, 7-3-1994 WR 210 ex. Mera Gratia van R.W. v.d. Burg uit Den Oever,

tevens opgave GT 26 en een andere motor t.w. een 182 pk., 134 kw. Scania Vabis uit 1989, roepletters: PEAM, 1-7-1999 nieuwe

182 pk., 134 kw. Scania Vabis uit 1999,19-4-2001 WR 111 Breehorn van vof. Gebr. Klein uit Den Oever, GT nu 27, 6-7-2007 ZK 2

Vertrouwen van vof. Nienhuis uit Zoutkamp, 13-12-2007 WR 9 Dirk van Dirk Kranendonk uit Den Oever, 22-3-2011 IJM 77 Dirk van

Palingvisserij Visser uit IJmuiden, motor vermogen: 109 pk., 80 kw, afm. 17,76 x 4,00 x 1,80, GT 27, 2013 gehuurd door vader en zoon

Nieuwenhuizen, 26-8-2013 gekapseisd voor de haven van Den Oever (de zoon zwemmend naar de wal en via ANWB praatpaal A 7

alarm geslagen, 27-8-2013 geborgen, later opgelegd in Harlingenen en aangekocht door Scheepsbouw en Reparatie Friesland (SRF) uit

Harlingen.                                                                                                                                    foto's: Henk Perdok

 

WR 10 Johan Prins

in 1988 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Kooiman, Zwijndrecht. b.nr. 139 en afgebouwd bij Maaskant in Bruinisse, ingebouwd met twee

M.T.U. motoren uit 1998,9-1998 ingeschreven als YE 20 Semper Confidens van Mosselkweekbedrijf A.M. Verschuure B.V. uit Yerseke, 

afm. 35,14 x 9,26 x 2,40, GT: 187, 15-7-1996 verlengd en hermeten: afm. 39,12 x 9,01 x 2,11, GT: 220., motor vermogen: 700 pk.,

515 kw., 10-1997 i.v.m. vervanging ingeruild bij Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht, 12-1997 werd Rederij Kik uit Bruinisse

eigenaar, 19-11-1999 BRU 33 Dolfijn van vof. Mossel en Kokkelvisbedrijf Kik uit Bruinsse,  1-12-2006 verkocht aan Prins en

Dingemanse uit Yerseke en 2-3-2007 ingeschreven als WR 10 Johan Prins van dezelfde eigenaren, motor vermogen: 707 pk., 520 kw.,

wordt bij Machinefabriek Luyt in Den Over ingericht voor diverse mosselvangmethodes (MZI's), 4-4-2008 motor vermogen: 688 pk.,

506 kw., 2-2010 bij Scheepswerf Van Os in Yerseke voorzien van twee Caterpiller motoren van totaal 1120 pk., 824 kw.              

foto's: Henk Perdok


WR 12 Waddenzee

in 2002 gebouwd bij VHB Marine in Antwerpen en afgebouwd bij Machinefabriek Luyt in Den Oever, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw.

Caterpillar uit 2002, 5-3-2002 casco te water en gedoopt in Antwerpen, 5-9-2002 ingeschreven als WR 12 Waddenzee van fa.

D. Kranendonk en zoon uit Den Oever, afm. 23,73 x 5,80 x 2,30, diepgang: 1,80, GT 73, id nr. NLD200202647, 12-10-2002 officiële

overdracht.                foto 1+2:  Matthias Kock       3+4: Marcel Coster

 

WR 16 Deo Volente

in 1983 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Alm in Nieuwendiijk b.nr. 8, ingebouwd met een 106 pk., 78 kw. Volvo Penta

uit 1983, 11-1983 geregistreerd als EH 22 Deo Volente van T. Blok uit Enkhuizen, afm. 14,50 x 4,30 x 1,90, BRT 21, 1-9-1989

opgave id nr. NLD198300124, 30-6-1997 WR 16 Deo Volente van A. Wiersma uit Den Oever, 24-2-1999 opgave GT 19 en loa.

gewijzigd in 14,45, 20-1-2012 opgave roepletters: PI4085.                                                                 foto's: Henk Perdok

 


WR 17 Bona Spes

in 1968 gebouwd bij Scheepswerf de Klerk in Kruispolder. b.nr. 44, en afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Bruinisse, ingebouwd met

een 230 pk., 169 kw. Stork Ricardo uit 1968, 1-4-1968 ingeschreven als WR 17 Bona Spes van A.J. de Visser uit Den Oever, afm. 22,47 x

5,62 x 2,25, BRT 71,72, 31-1-1969 motor vermogen: 400 pk., 294 kw., 1-9-1976 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 31-5-1979 nieuwe 300

pk., 221 kw. Stork Werkspoor van 1979, 28-9-1986 werd de BRT onder de 70 gebracht en hermeten nu: 22,47 x 5,60 x 2,53 en BRT 69,92,

31-12-1986 werde de tenaamstelling Rederij Gebr. de Visser uit Den Oever, 7-1997 nieuwe 300 pk., 221 kw. Wärtsilä uit 1993, in 1994

opgave GT 72, 27-1-00 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1999.     fot 1 t/m 4: Henk Perdok   5 t/m 7: Gerold Conradi

 

WR 18 Insolidum

in 1962 gebouwd en afgebouwd bij Machinefabriek Laan & Kooij in Den Oever, ingebouwd met een 225 pk., 166 kw. Lister Blackstone

uit 1962, 24-10-1962 geregistreerd als WR 87 Breehorn van D. Berghorst, J.B. v.d. Wiel en Laan & Kooij allen uit Den Oever, afm. 21,25

x 5,48 x 2,22, BRT 49,92, 7-8-1964 eigenaar D. Berghorst en fa. Laan & Kooij uit Den Oever, 25-1-1965 tenaamstelling thans firma,

8-2-1967 alleen eigenaar D. Berghorst, 19-10-1970 verlengd: l.l. 23,29 x 5,48 x 2,20, BRT 59,49,12-5-1987 andere motor: 300 pk., 221

kw. Guascor uit 1985, 15-7-1988 opgelegd voor de verkoop, 20-10-1988 weer ingeschreven als WR 87 Breehorn van D. Berghorst, 18-

4-1989 IJM 202 Wiron II van Wiron Rederijen B.V. uit IJmuiden, 1-9-1989 opgave id nr. NLD196200482, 26-6-1990 WR 115 Zeemeeuw

van Visserijbedrijf Zeemeeuw uit Hippolytushoef, 5-6-1991 WR 7 Johanna van H.D.J. Dissel uit Den Oever, 1994 opgave GT 79, 21-3-

1995 hermeten: 24,88 x 5,45 x 2,60, GT 64, 26-4-1996 WR 18 Insolidum van Rederij Gebr. de Visser uit Den Oever, 1-6-1996 nieuwe

300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1996, 2-1998 nieuwe stuurhuis geplaatst, 2-2002 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2001, 6-2005

later voorzien van een sierpijp en achtermast weggelaten; was bij het vastlopen een keer krom getrokken.

 foto 1 t/m 6: Henk Perdok    7+8: Gerold Conradi

 

met oude brug

WR 19 Espada

in 1969 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf L. de Graeve in Zeebrugge, ingebouwd met een 490 pk., 360 kw. Deutz nr. 4617382

uit 1968, 1969 geregistreerd als Z 492 Espada van Constant Oauwaert en Marcel Carton uit Knokke Heist, afm. 26,98 x 6,52 x 2,60,

BRT 100,67, roepletters: OPTN, 1980 eigenaars Constant Pauwaert en Nicole de Cock uit Knokke Heist, 1981 uitgeschreven, 9-1983

WR 19 Espada van Gebr. de Visser uit Den Oever, dezelfde afm. e.d., roepletters: PDZM, 5-1984 hermeten: BRT nu 103,09, 5-1985

motor vermogen: 450 pk., 331 kw., 1-9-1989 opgave id nr. NLD196900780, GT 107, 1993 nieuwe 490 pk., 360 kw. Mitsubishi uit 1993,

8-1998 GT gewijzigd in 105, later nettenrol veranderd, 3-2003 nieuwe 490 pk., 360 kw. Mitsubishi S 6R2-MPTK uit 2003, 1-2005 nieuwe

aluminium brug bij Machinefabriek Luyt in Den Oever.                                                                            foto's: Henk Perdok


WR 20 Elisabeth

in 1985 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk b.nr. 72 en afgebouwd bij Hollander in Lemmer, ingebouwd met een 520 pk., 383 kw.

Mitsubishi uit 1985, afgesteld op 300 pk., 221 kw., 10-10-1985 geregistreerd als UK 186 Klaas Jelle Pieter van fa. G. Koffeman & zonen

uit Urk, afm. 24,44 x 6,40 x 3,07, BRT 69,99, GT: 113, roepletters; PFJY, 4-1987 motor vermogen: 395 pk., 291 kw., maar blijft

afgesteld op 300 pk., 221 kw., 1-9-1989 opgave id. nr. NLD198500893, 6-5-1995 nireuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi S6A uit 1995,

6-8-1999 WR 20 Elisabeth van fa. P.G. Boerdijk & zonen uit Den Oever, 1-5-2005 andere motor: 300 pk., 221 kw. rebuild Mitsubishi

S6A uit 1995, 1-1-2007 tenaamstelling: P. en G. Boerdijk b.v. uit Den Oever de eigenaren.      

foto's: 1+2: Mark Meijer  3: Henk Perdok   4: Hylke Smits  5+6: Gerold Conradi

WR 21 Jente

in 1982 gebouwd bij Scheepswerf Grave in Grave b.nr. 6, en afgebouwd bij Scheepswerf de Schroef in Sluiskil, ingebouwd met een 300

pk., 221 kw. Cummins uit 1982, 3-6-1983 BR 15  De Hoop van H.J. Fenijn uit Breskens, afm. 23,92 x 6,20 x 2,80, BRT  68,69, GT 86,

24-11-1992 UK 150 Vrouwe Fora van F.J. Poepjes uit Urk, alleen voor de verkoop, 18-1-1993 UK 365 De Hoop van Rederij J. Korf uit

Urk, 27-5-1993 TX 7 De Poolster van D. van der Meer uit Oosterend, 19-2-1996 WR 21 Jente van J.C. Kroon uit Den Oever, roeletters:

PGUX, 1-6-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1996, 8-1998 tenaamstelling vof. Kroon-Stengs uit Den Helder, 9-2007

nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania uit 2007, id nr. NLD198200016.    

foto 1: Frits Olinga   2 t/m 4: Matthias Kock  5+6: Bart van Nieuwenhuizen

WR 22 Eva Lin

in 2003 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf van der Werff & Visser in Irnsum, ingebouwd met een 299 pk., 220 kw. Scania uit

2002, 25-1-2003 casco te water, 31-3-2003 technische proefvaart, 1-4-2003 proefvissen, 19-4-2003 officiële overdracht, 10-7-2003

ingeschreven als WL 27 Sietske Anna van W. J. Groenia uit Moddergat, afm. 22,15 x 5,90 x 2,25, GT 77, roepletters: PBIS, id nr.

NLD200302679, 28-6-2005 WR 22 Eva Lin van Gerdia B.V. uit Hippolytushoef (gebr. A. & M. Bakker), 9-2012 nieuwe 300 pk., 220 kw.

Scania D 12 uit 2012                            foto's: 1 t/m 4 Hylke Smits   5: Gerold Conradi    6: Bart van Nieuwenhuizen

                                                                                             


WR 23 Squantina

in 1959 gebouwd en afgebouwd bij Scheepwerf Hijlkema in Martenshoek b.nr. 2/79, ingebouwd met een 235 pk. Stork Ricardo uit 1959,

15-10-1959 geregistreerd als UK 73 Ora et labora van G. Post uit Urk, afm. 24,55 x 6,03 x 2,54, BRT 78,93, 3-11-1959 motor vermogen:

282 pk., 29-12-1967 UK 74 Bono Cum Deo van fa. van Urk en Pasterkamop uit Urk, 30-11-1970 nieuwe 540 pk., 397 kw. Stork uit 1970,

1-10-1973 WR 23 Squantina van Gebr. J.N. & J. Helsloot uit Den Oever, roepletters: PHQX, later voorzien van een nieuwe stuurhuis,

3-1979 WR 23 Squantina-Squantina van dezelfde eigenaren en een nieuwe 520 pk., 383 kw. Waukesha uit 1979, 11-1985 motor

vermogen: 720 pk., 530 kw., 12-1987 WR 210 ex. Mera Gratia van R.W. van der Burg uit Den Oever, motor vermogen: 520 pk., 383 kw.,

roepletters: PEAS,1-9-1989 opgave id. nr. NLD195900740, 6-3-1994 uitgeschreven en verkocht naar Southampton t.b.v.

duikactiviteiten. foto 1+2: met nieuwe brug. foto 1 t/m 15 Jeeninga met dank aan Tjeerd Dussel       16: n.n.   17: Kies

                                              

                                                   WR 24 Sjierkje Melanie

in 1951 gebouwd bij Scheepswerf v.d. Beldt "Voorwaarts" in West Graftdijk b.nr. 371, ingebouwd met een 80 pk. Kromhout uit 1951,

2-11-1951 HD 135 Marie Jan van gebr. P. & L. Kramer uit Den Helder, afm. l.l. 15,64 x 4,27 x 1,77, BRT 25,51, 20-4-1961 HD 220

Leuntje Jacoba van fa. J. J. Wezelman uit Den Helder, 22-7-1964 nieuwe 156 pk. Cummins uit 1964, 7-8-1968 WR 24 Sjierkje Melanie

van P.F. Hegeman uit Den Oever, roepletters: PHNR, 16-12-1969 nieuwe 153 pk., 113 kw. Scania Vabis uit 1969, 10-2-1981 gezonken

in de Waddenzee, gelicht en weer in de vaart gebracht, 8-12-1983 verlengd: afm. nu 19,40 x 4,25 x 1,90 en opgave loa. 20,60 en

GT 29 tevens een nieuwe 155 pk., 114 kw. Scania Vabis uit 1981 en een nieuwe stuurhuis en achtermast weg, 1-9-1989 opgave id

nr. NLD195100635, 12-8-1993 ZK 24 Noorderlicht van L. & L. van Hijlkema uit Zoutkamp, roepletters: PGHP, 8-2-1994 VD 6 Brigitta

van Visserijbedrijf A.J.N. Poelkamp uit Volendam, 19-7-1995 GO 10 Elisabeth van vof. Jac. de Waal uit melissant, 28-1-2006 na

sanering uitgeschreven, 2006 als "Noorderlicht" in de rekreatievaart, 12-12-2012 eigenaar Visser.    foto: Sikke Wielstra

 

                                            

                                                   WR 25 Bertina

in 1949 gebouwd, maar waar is niet bekend, van de voorgeschiedenis is maar weinig bekend, hij zou uit Schotland zijn aangekocht,

waar hij ook op de rotsen heeft gezeten, 5-1979 kwam hij in de vaart als houten logger SCH 31 Peter Ruby van P.C. van der Zwan

uit Scheveningen, 20-8-1983 is het gestrand bij Noordwijk en total loss verklaard, Stichting de Dreef uit Wapenveld (inrichting voor

moeilijk opvoedbare jongens) heeft het wrak overgenomen en heeft het met een aantal jongens als een soort leerproject bij Schiffs-

werft Bültjer in Ditzum weer herbouwd, o.a. een gereviseerde 174 pk.,128 kw. motor uit 1970 geplaatst, hermeten: afm. 17,75 x 5,00

x 2,35, BRT 29,19 later GT 33, 6-1984 nu in de vaart als garnalenkotter TM 30 De Toekomst met als thuishaven  Termunterzijl, 10-89

werd het DZ 2 Jeanet van L.S. van Ellen uit Delfzijl en 11-1995 WR 25 Bertina van A.P.A. Boeree uit Den Oever, 10-7-1996 13 mijl

noord oost van Helgoland op een wrak terechtgekomen en gezonken, de gebroeders Boeree zijn gered, schip werd niet geborgen.

foto: Henk Perdok

                                                 

                                                         


WR 27 Visarend

in 1970 gebouwd bij Scheepswerf de Klerk in Kruispolder en afgebouwd bij Padmos in Stellendam, ingebouwd met een 500 pk., 368 kw.

Stork Werkspoor uit 1969, 8-4-1970 TH 10 Neeltje Jacoba van B.J. Baaij & zn. uit Tholen, afm. 22,32 x 5,60 x 2,26, BRT 70,67, 2-1980

TH 7 Neeltje Jacoba van A.P. Baaij uit Tholen, 5-1982 hermeten: BRT nu 69,48 en een nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1982,

30-9-1983 TH 42 Jacomina van P.C. Kegge uit Tholen, 2-9-1985 BR 4 Jozina van A. de Munck-Boone uit Breskens, 29-2-1988 nieuwe

299 pk., 220 kw. Mitsubishi uit 1988 en id nr. BEL001191970, 21-6-1989 BOU 119 Jozina van N.V. Orion uit Tornhout, loa. 19,54, GT 55,

30-6-1992 WR 32 Deo Volente van C.V. Helsloot-de Haan uit Westerland, tevens hermeten: afm. 22,55 x 5,58 x 2,50, GT 66, 31-1-

2001 WR 27 Visarend van fa. Loos & Loos uit Den Oever, 11-2002 nieuwe 299 pk., 220 kw. Caterpillar uit 2002, 1-7-2005

tenaamstelling Visserijbedrijf E. Loos uit Den Oever.   foto 1: Frits Aalderink  2+3: J.v.d. Veen   4: Henk Perdok 4+5: Willem Oldenburg

 


WR 29 Laurina Arietta

in 1987 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Padmos in Bruinisse b.nr. 121, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit

1987, 7-5-1987 geregistreerd als LO 7 Zwerver van C. Zijlstra uit Dokkum, afm. 22,97 x 6,00 x 2,60, GT 83, roepletters: PIZO, 1-9-

1989 opgave id nr. NLD198700225, 21-12-1995 WR 189 Grietje van C.A. van Eekelen B.V. uit Den Oever en een nieuwe 300 pk., 221

kw. Mitsubishi uit 1993, 1-2000 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1999, 10-2003 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2002,

achtermast weggehaald en voorzien van een nieuwe sierpijp, 7-4-2006 WR 29 Laurina Arietta van vof. Piet Tijssen uit Den Oever. 

foto's: 1 t/m 4 Mark Meijer  5+6: Hylke Smits

                                                             

                                                                  WR 33 Tinie Dieuw

in 1951 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen fa. C. Amels & zn. in Makkum b.nr. 143, ingebouwd met een 200

pk. Industrie uit 1951, 28-6-1951 WR 33 Tinie Dieuw van Rederij Kroon & Ten Bokkel uit Den Oever, afm. 24,00 x 6,03 x 2,79,

BRT 86,83, 3-2-1960 tenaamstelling: J. Ten Bokkel uit Den Oever, 5-1-1961 TX 18 Noorderkroon van M.F. Ellen uit Oude Schild,

roepletters: PGIB, 1-5-1966 nieuwe 500 pk. Stork uit 1966, 30-7-1971 SCH 72 Nooit Gedacht van Rederij T. Toet, W. Rog en

J.C. Buis uit scheveningen, 1972 tenaamstelling Rederij W. Rog en J.C. Buis uit Scheveningen, ca. 1972 voorzien van een

nieuwe stuurhuis en portaalmast aan stuurhuis, 12-8-1974 SCH 19 Arie Dirk van T. Groen en J. Vrolijk uit Scheveningen,

18-11-75 gesaneerd en verkocht voor de rekreatie aan Vermeer uit Oud Beijerland, daarna aan een zekere Zwets uit Rottedam,

die het schip uit heeft laten schrijven, 26-1-1987 "Noorderkroon" van B.J.A.M. de Ruiter uit Rheden en weer geregistreerd

onder nr. 8907 Z Amst. 1986, motor: 240 pk. Mercedes type MB846 A nr. 846.918-004-122, 8-4-1991 "Noorderzon" van mej.

 M.E.M. van der Ende uit Rotterdam, ligt nog steeds egens in Rotterdam. foto's: mevr. Ten Bokkel            zie ook ex.

 

 

WR 36 Willem Stefan

in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder  b.nr. 32, ingebouwd met een 140 pk., 103 kw. Kromhout uit 1960,

22-12-1960 ingeschreven als HD 224 De Vrouw Jozina van G. van Belzen uit Den Helder, afm. 18,14 x 4,70 x 2,15, BRT 36,88, 18-12-

1966 HA 106 Dirkje Neeltje van J. Poepjes uit Harlingen, 12-8-1969 HD 106 Drie Gebroeders van A. Tot uit Den Oever, 6-2-1978 WR 106

Alida Catharina van J.B. Bakker uit Den Oever, roepletters; PHTG, 31-5-1982 een andere motor: 160 pk., 118 kw. Scania Vabis uit 1979

en opgave loa. 18,14, 6-3-1985 motor vermogen: 182 pk., 134 kw., 16-8-1989 verlengd en hermeten: loa. nu 21,25, GT 39, en een

nieuwe 182 pk., 134 kw. Scania Vabis uit 1988, 23-3-1993 eigenaar gewijzigd in fa. J.B. Bakker en zn. uit Den Oever, 11-1-1975

nieuwe 275 pk., 202 kw. Scania Vabis uit 1995 en een nieuwe stuurhuis, 1-7-1991 motor vermogen: 215 pk., 158 kw., 1-1997 motor

vermogen: 200 pk., 221 kw., 1-7-1999 tenaamstelling Catharina B.V. uit Den Oever, 1-12-2002 WR 36 Willem Stefan van De Smit

Wieringen B.V. uit Den Oever (S. de Smit), roepletters: PCLM.   foto 1 t/m 3: Henk Perdok      4: Wim v.d. Moolen     5; Marcel Coster

 

WR 40 Jogina

in 1988 gebouwd bij Scheepswerf Made in Made b.nr. 87, afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met een

256 pk., 188 kw. Scania Vabis uit 1987, 6-1988 ingeschreven als ZK 2 Jacob Geertruida van Visserijbedrijf Nienhuis uit Zoutkamp, afm.

20,25 x 5,70 x 2,30, GT 63, roepletters: PEZH, 1-9-1989 opgave id nr. NLD198800567, 1994 motor vermogen:300 pk., 221 kw., 26-11-

1996 WR 40 Jogina van fa. P. Boerdijk & zn. uit Den Oever, 10-5-2004 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania uit 2004. 4-5-2012 verkocht

aan C. Meijer uit  Usquert, 15-6-2012 ingeschreven als UQ 15 Caroline Elise. 

foto 1+2: Henk Perdok 3 t/m 6: Hylke Smits 7+8: Gerold Conradi

 

                                                 

                                                     WR 42 Johanna Dieuwertje

in 1989 gebouwd bij Scheepswerf van der Werff & Visser in Irnsum. b.nr. 156 en afgebouwd bij Scheepswerf Fred v.d. Broek in

Zoutkamp, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Volvo Penta uit 1989, 8-6-1989 ingeschreven als WR 42 Johanna Dieuwertje van

T. Loonstra uit Den Oever, 11-4-1990 OD 18 Johannes Lars van J. Bezuijen uit Ouddorp, 22-2-1993 TX 25 Everdina van Viscentrum

Albert Blom uit Oudeschild, 11-1999 nieuwe 300 pk., 221kw.                                                 foto's: R.v. Slooten

 


WR 50 Concordia

in 2001 gebouwd bij Severnav Shipyard in Turmu Severin (Roem.) en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder. b.nr. 165,

ingebouwd met een 299 pk., 220 kw. Scania vabis DI-12-41-M uit 2001, 31-10-2001 ingeschreven als WR 50 Concordia van vof.

Visserijbedrijf Gebr. Bakker uit Den Oever, 12-1-2002 officiële overdracht, afm. 22,25 x 5,80 x 2,40, GT 75, roepletters: PBEE, id nr.

NLD200102631.                                                                      foto1+2: Matthias Kock   3 t/m 6: Henk Perdok

 

WR 52 Astrid Cornelis

in 1965 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 49, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Bolnes uit 1965,

27-7-1965 geregistreerd als UK 184 Geertruida van Gebr. Koffeman uit Urk, afm. 25,20 x 5,93 x 2,41, BRT 79,23, roepletters: PEGI, 7-7-

1969 HD 18 Antje van fa. C. & K. Gerssen uit Den Helder, motor vermogen; 360 pk., 265 kw., roepletters: PCSK, 3-12-1974 IJM 18 Eben

Haëzer van Gebr. van Belzen uit IJmuiden, roepletters; PDUG, 9-1980 motor vermogen; 300 pk., 221 kw., 11-1981 nieuwe 300 pk., 221

kw. Mitsubishi uit 1981, 29-8-1986 met EEG subsidie verbouwd en hermeten:afm. 25,20 x 5,90 x 2,85, BBRT 69,82 en opgave GT 84,

1-9-1989 opgave id nr. NLD196500428, 1992 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1991, 17-11-1998 HA 78 Eben Hëzer van

A. Grootveld uit Bolsward, roepletters: PDUG en een nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1997, 5-2000 schip verlocht aan Jan Visser

uit IJmuiden, garnalenvergunning behouden, schip werd doorverkocht aan A.C.M. Meeldijk uit Hippolytushoef, 30-5-2003 WR 52 Astrid

Cornelis van bovengnoemde eigenaar, 4-2003 verbouwd o.a. nieuwe schoorsteenpijp en achtermast weggehaald en tijdelijk ingericht

voor de mesheftenvisserij bij Sandfirden Technics in Den Oever, 2-2-2009 UK 179 Onderneming van vof. Ichtus uit Urk (Jan de Vries

en Jelle Kaptein)                                                                                                   foto's: Henk Perdok

                                                  

                                                        WR 52 Astrid Cornelis

in 2004 gebouwd in Hasselt (België), ingebouwd met een 440 pk., 324 kw. motor, 21-7-2006 ingeschreven als GO 3 Vios van Melissant

uit Stellendam, loa. 9,99, GT 7, roepletters: PBOM, id. nr. NLD200400112, 13-2-13 WR 52 Astrid Cornelis van Adrie Meeldijk uit Den

Oever.  foto: Rienk Nadema                                              


WR 54 Cornelis Nan

in 1984 gebouwd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam b.nr. 367 en afgebouwd bij Machinefabriek Luyt in Den Oever, ingebouwd met

een 230 pk., 169 kw. General Motors uit 1982, 8-3-1984 geregistreed als WR 54 Cornelis Nan van P. en J.C. Rotgans uit Den Oever,

afm. 19,00 x 5,50 x 2,30, GT 49, roepletters: PDJG, 10-5-1989 nieuwe 300 pk., 221 kw. General Motors uit 1989, 1-9-1989 opgave ID.

nr. NLD198400764, 1-12-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1996, 1-1-2004 eigenaren P., J.C. en E. Rotgans uit Den Oever.

foto 1 : Ed Vroom    2 t/m 4: Bart van Nieuwenhuizen   5 t/m 8: Mark Meijer

                              

WR 57 Jacoba

in 1989 gebouwd bij Scheepswerf Zijlstra in Ezumazijl en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met een 299

pk., 220 kw. Scania Vabis uit 1990, 5-11-90 WR 57 Jacoba van J. de Haan uit Den Oever, afm. 20,35 x 5,70 x 2,32, GT 61, roepletters:

PEYI, id. nr. NLD198901099, 2-1998 verlengd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam, 14-5-1998 hermeten thans afm. 23,85 x 5,70 x 2,30,

GT 73, 1-8-2002 tenaamstelling Visserijbedrijf J. de Haan B.V. uit Den Oever, 10-2003 verbouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder

en een nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania uit 2003.                  foto: 1 tm 5: Mark Meijer    6+7: Discolo5

WR 66  Hendrik Jan

in 1985 gebouwd bij Dueholm Bädeværft in Kopenhagen, ingebouwd met een 69 pk., 51 kw. motor, afm. 10,80 x 3,65 x 1,99, GT 4,90,

23-1-1989 ND 128 Mette van Jørgen Mogens Jansen uit Stege, roepletters: OU 5080, id. nr. DNK000014039, 14-2-1997 HM 79 Suzanne

van Jan Pedersen uit Thisted, 6-3-99 HM 79 Eila van Keld Hartvig Pedersen uit Doverodde (Hurup Thy), 6-4-1999 T 213 Eila van

dezelfde eigenaar, 9-4-1999 GT gewijzigd in 14,20, 18-1-2000 motor vermogen: 125 pk., 92 kw., 22-6-2005 WR 66 Hendrik Jan van

H.J. Sanau uit Den Oever, dezelfde afmeting, GT nu 12, motor vermogen: 130 pk., 96 kw.,  4-1-2008 SCH 88 Hendrik Jan van H.

Verwey uit Scheveningen.                                     foto's 21-5-2007 Bram Pronk  

 WR 67 Maartje

in 1968 gebouwd bij Scheepswerf van der Molen in Zaandam. b.nr. 424 en afgebouwd bij Machinefabriek A. Hoekman in Urk, ingebouwd

met een 540 pk., 397 kw. Kromhout uit 1968, 7-1968 ingeschreven als UK 69 Jannie Helena van Gebr. A. & T. Kramer uit Urk, afm. l.l.

24,75 x 6,42 x 2,65. BRT: 98,10, 7-1980 opgelegd voor de verkoop, 10-1980 UK 70 Albert Jan Fokke van dezelfde eigenaars, 3-11-1980

WR 48 Catharina van M.C. Smid uit Den Oever,  5-1984 nieuwe 620 pk., 456 kw. Stork Werkspoor uit 1983 en tenaamstelling M.C. Smid

en zn. uit Den Oever, in 1990 motor vermogen: 587 pk., 432 kw.,1-8-1994 WR 67 Maartje van fa. H.P. Koster & J.W. Blokker uit Den

Oever, 1-12-1996 verlengd en hermeten: thans afm. 30,95 x 6,40 x 3,10, GT: 37.                             foto's: Henk Perdok

WR 68 Jan Cornelis

in 1969 gebouwd bij Scheepswerf de Klerk in Kruispolder, afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Bruinisse, ingebouwd met een 325

pk.,239 kw. Kromhout uit 1969, 18-9-1969 geregistreerd als TH 36 Izabella van vof. fa. J.L. Schot en zn. uit Tholen, afm. 22,46 x

5,62 x 2,23, BRT 70,33, 19-4-1973 nieuwe 510 pk., 375 kw. Deutz uit 1973, 9-1976 motor afgesteld op 285 pk., 210 kw., 27-5-1980

nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1980, 3-1982 hermeten; BRT thans 68,49 en naam schip gewijzigd in "Isabella" van vof. S.L.

Schot & zn. uit Tholen, 1-9-1989 opgave id nr. NLD196900982, 29-2-1992 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1991, 1-10-1994

opgave GT 63, 1998 opgelegd voor de verkoop, 28-8-1998 WR 68 Jan Cornelis van fa. H.P. Koster & J.W. Blokker uit Den Oever, afm.

22,46 x 5,62 x 2,23, roepletters: PEXR, 12-2005 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2005, 1-8-2011 YE 88 Ida van Visserijbedrijf

Piet Krijger & zonen uit Yerseke, afm. 22,46 x 5,60 x 2,51.      foto 1+2: Henk Perdok    3+4: Matthias Kock

                                                      

                                                           WR 69 Teeuwes Jan Visser                                             

in 1964 gebouwd bj Scheepswerf van der Molen in Zaandam b.nr. 334 en afgebouwd bij Machinefabriek A. Hoekman in Urk, ingebouwd

met een 310 pk. Kromhout uit 1964, 26-5-1964 geregistreerd als UK 77 Geert van fa. R. Kramer & zn. uit Urk, afm. l.l. 23,75 x 5,84 x

2,66, BRT 78,61, 6-3-1969 UK 277 Geert van dezelfde eigenaar en hermetenopgave loa. 23,75 en BRT gewijzigd 77,22, 23-81971 ZK 2

Twee Gezusters van Y.J. Nienhuis uit Zoutkamp, 28-8-1972 WR 12 Marco Lia van C. Mosk uit Den Oever, 16-6-1980WR 69 Teeuwes Jan

 Visser van Gebr. J.G. en G.J. Visser uit Den Oever, 17-6-1981 BRT gewijzigd in 69,93 en motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 12-1986

nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins uit 1986, 8-4-1988 UK 321 Klaasje Johannes van fa. Gebr. de Bruijne uit Urk, 1-6-1988 UK 221

Klaasje Johannes, 4-7-1988 UK 221 Hessel van Urk, 25-11-1988 UK 321 Hessel van Urk, 31-8-1989 UK 121 Hessel van Urk steeds van

dezelfde eigenaar, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD196400953, 7-2-1990 KG 8 Klaasje Johannes van Gebr. Bout B.V. uit Colijnsplaat, 19-3-

1990 UK 121 Hessel van Urk van fa. Gebr. de Bruijne uit Urk, 1990 verbouwd oa. stuurhuis en kombuis en ingekort i.v.m. Duitse

visserij regelgeving (steven afgeplat), 9-10-1991 NC 324 Klaasje van Fischereibetrieb Hendrka Maria GmbH., loa. 23,61, GT 81,

roepletters: DFMP en een nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1991, 1-4-1992 loa. gewijzigd in 23,96, 1-5-1992 GT gewijzigd in 86,

18-10-1994 opgelegd in Rotterdam op verzoek van de bank, 7-8-1995 SC 40 Klaasje van Redmann Seefischereibetrieb GmbH. uit

Büsum, 6-12-1999 eigenaar A.C. Posthumus K.G. (Hippolytushoef), 1-1-2006 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania vabis uit 2005, 10-9-

2007 SC 40 Sirius van Fischereibetrieb Sirius GmbH. (Deense eigenaar), id. nr. DEU002020300.     foto: Sikke Wielstra

 

WR 71 Marry Ann

in 1960 gebouwd bij Scheepswerf "de Lastdrager" fa. W. Visser & zn. in Den Helder b.nr. 31, ingebouwd met een 100 pk. Bolnes uit Den

Helder b.nr. 31, 21-12-1960 geregistreerd als WR 73 Simon Cornelis van Wed. G. Tijsen-Bosker uit Den Oever, afm. 19,08 x 5,02 x 2,15, BRT

41,55, 18-3-1963 nieuwe 180 pk. Bolnes uit 1961, 2-7-1965 WR 71 Marry Ann van Th. J. de Jong uit Den Oever, 12-5-1989 nieuwe 299 pk.,

220 kw. Mercedes Benz uit 1989, 1-9-1989 opgave id nr. NLD196000768, later een nieuwe stuurhuis en sierpijp op stuurhuis, 7-9-1993

hermeten: 19,08 x 5,00 x 2,36, GT 40, 8-1998 tenaamstelling vof. Th. de Jong & zn. uit Den Oever.

foto 1: Kees Wessels   2 t/m 6: Henk Perdok

 

WR 75 Sandra Petra

in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Haak in Zaandam,  ingebouwd met een 125 pk. Scania Vabis uit 1960, 5-5-1960

geregistreeerd als WR 75 Ferdinand Cornelis van Gebr. H.S. en R. Doesburg uit Hippolytushoef, afm. l.l. 17,74 x 4,87 x 2,02, BRT 40,92,

roepletters: PHIG, 23-1-1963 nieuwe 200 pk. Scania uit 1962, 7-8-1964 werd H.S. Doesburg alleen eigenaar, 28-6-1965 WR 75 Sandra Petra

van P. Rotgans uit Den Oever, 21-8-1969 nieuwe 200 pk., 147 kw. Caterpillar uit 1969, 12-1988 motor vermogen: 243 pk., 179 kw., 7-1994

andere motor; 240 pk., 174 kw. Caterpillar uit 1991, in 1994 opgave GT 35, 3-2002 nieuwe aluminium stuurhuis met sierpijp bij

Machinefabriek Luyt in Den Oever, 1-7-2010  l.l. 17,74 eindelijk gewijzigd in loa. 1914.     foto's 1 t/m 3: Henk Perdok  4: Wim v.d. Moolen

WR 76 Catharina Elisabeth

in 1979 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 91, ingebouwd met een 1270 pk., 934 kw. Stork Werkspoor uit

1979, 27-10-1979 geregistreerd als GO 28 Op Hoop van Zegen van fa. C. Tanis & zn. uit Goedereede, afm. 34,40 x 7,54 x 3,75, diepgang:

4,001, BRT 227,62, roepletters: PGNV, 30-10-1986 GO 48 Cornelis Senior van Zeevisserijbedrijf C. Tanis Jaczn. & zn. B.V. uit Goedereede,

roepletters: PDLW, 10-11-1987 motor vermogen; 1425 pk., 1048 kw., 1-9-1989 opgave id. nr. NLD197900119, 1991 motor vermogen: 1270

pk., 934 kw., 8-3-1993 WR 76 Catharina Elisabeth van Visserijbedrijf Doesburg B.V. uit Hippolytushoef, opgave GT: 253, roepletters: PDJB,

1-6-1997 gesaneerd en opgelegd in Den Helder, 9-1997 verkocht aan rederij Boelen uit Dordrecht en komt in de visserij in Angolese wateren,

ligt anno 10-2013 voor de kust van Lobito te verpieteren,                foto 1: D. v.d. Zwan    2: Henk Perdok

WR 77 Ananjah Conzelo

in 1966 gebouwd en afgebouwd bij Machinefabriek Laan & Kooij in Den Oever b.nr. 126, ingebouwd met een 230 pk., 169 kw. Scania Vabis

uit 1966, 23-11-1966 ingeschreven als WR 77 Conzelo van C.J. Kroon uit Den Oever, afm. 17,88 x 5,16 x 1,70, BRT 39,25, roepletters: PCQZ,

7-1974 nieuwe 230 pk., 169 kw. Scania Vabis uit 1974, 5-1982 nieuwe 236 pk., 174 kw. Scania Vabis uit 1981, 7-1985 andere motor: 296 pk.,

218 kw. Scania Vabis uit 1981, 12-1985 WR 77 Ananjah Conzelo van A.J.M. Meereboer uit Hippolytushoef, on de 80 jaren voorzien van een

nieuwe stuuhuis (jaar mij niet bekend), 9-1988 motor vermogen: 256 pk., 188 kw., 1-9-1989 opgave id. nr. NLD196600791, 1994 opgave GT

35, 11-1995 andere motor: 256 pk., 188 kw. Scania Vabis uit 1993, 5-2002 met ca. 2,80 mtr. verlengd bij Scheepswerf De Greuns in

Leeuwarden en achtermast weg; nieuwe sierpijp op stuurhuis, 9-2002 hermeten: afm. nu 20,68 x 5,15 x 1,94, GT 41, 2007 nieuwe 256 pk.,

188 kw. Scania uit 2005.             foto 1: R. v. S    2: Henk Perdok        3+4: Hylke Smits

 

WR 80 Simon Albert

in 1988 gebouwd en afgebouwd bij Scheepsbouw Jumelet in IJmuiden, ingebouwd met een 210 pk., 155 kw. D.A.F. uit 1987, 8-1988

geregistreerd als WL 3 Zeemeeuw van Gebr. A. & U. Vanger uit Anjum, afm. 19,64 x 5,60 x 2,01, GT 45, roepletters: PIWW, 13-11-1995

WON 21 Jurjenna van J.A. Yska uit Makkum, 6-6-2008 WR 80 Simon Albert van Gebr. Wagemaker uit Hippolytushoef en een andere motor:

210 pk., 155 kw. D.A.F uit 1996.                                                                                       foto 1: Henk Perdok   2: Marcel Coster

 


WR 98 Else Jeanette

in 1961 gebouwd bij de Sneeker Scheepsbouw Unie te Sneek b.nr. 16, ingebouwd met een 140 pk. Kromhout van 1961, 23-1-1962

ingeschreven als WR 98 Else Jeanette van E.D. Hermans uit Den Oever, afm. 18,07 x 4,87 x 1,87, BRT 32,39, roepletters: PDXK, 5-3-1974

nieuwe 249 pk., 183 kw. Caterpillar uit 1974, per 19-8-1988 werd A.P. Hermans uit Den Oever de eigenaar, 16-6-1993 WL 18 Vrijheid van

J. Post uit Anjum, roepletters: PIIW, 1-1-1995 opgelegd voor de verkoop 1-2-1995 UQ 7 Polaris van H.J. Doornbos uit Uithuizen, roepletters:

PGUJ, 5-1999 voor zien van een nieuwe stuurhuis in de Eemshaven, 11-8-1999 opgave GT 29, 15-2-2000 nieuwe 243 pk., 177 kw. Volvo

Penta uit 1999, 30-6-2000 ZK 4 Genoat van B. Wolters uit Zoutkamp, 6-2001 uitgeschreven, 24-7-2001 SL 2 Stella Maris E. de Blok Beheer

B.V. uit Stellendam, 10-6-2003 ZK 4 Genoat van B. Wolters uit Zoutkamp, 11-2008 verkocht aan Johan Seepma uit Oosternijkerk, die de

kotter eerst met bijna 3 mtr. laat verlengen bij Fred v.d. Broek op Lauwersoog, 9-1-2009 ingeschreven als OL 5 Jacob Sr. van J.J. Seepma,

5-8-2009 hermeten; 20,80 x 4,87 x 2,08, GT 36.      foto 3: R. v. Slooten      4: J.A. Lass

 

  


WR 98 Else Jeanette

in 1960/61 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Peters in Dedemsvaart b.nr. O 43, ingebouwd met een 310 pk., 228 kw. Kromhout uit

1960, 8-2-1961 ingeschreven als UK 52 Pieter Johannes van W.K. en A. Pasterkamp uit Urk, afm. l.l. 22,23 x 5,83 x 2,57, BRT 77,44, 30-11-

1964 eigenaars A. & K. Pasterkamp uit Urk, 1-8-1972 WR 248 Nieuwe Moed van E.J. Beemsterboer en H.P.G.A. van Ooij uit Den Oever, 14-6-

1978 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 9-1981 verbouwd en hermeten: opgave loa. 23,70 en BRT 69,95, 28-2-1986 eennieuwe 300 pk.,

221 kw. Caterpillar uit 1985, 16-6-1993 WR 98 Else Jeanette van A.P. Hermans uit Den Oever, 12-1994 opgave GT 75, 12-1998

tenaamstelling thans firma, 26-1-2009 een nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2008.  id nr. NLD196000755 

foto's 1+2: Wim v.d. Moolen  3 t/m 5: Henk Perdok  6+7: Willem Oldenburg

                                                  

                                                

                                                      WR 106 Celeste Karlijn 

in 2002 gebouwd bij V.H.B. Marine in Antwerpen en afgebouwd bij Machinefabriek Luyt in Den Oever, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw.

Caterpillar uit 2002, 26-7-2002 casco te water, 30-10-2002 ingeschreven als WR 106 Celeste Karlijn van Catharina B.V. uit Den Oever (P. &

S. Bakker), afm. 20,52 x 5,80 x 2,30, diepgang: 1,60,GT 73, roepletters: PBCU, 1-2003 visklaar, later stralen en verven, 24-5-2003

inmiddels geverfd en officiële overdracht, 2-9-2003 loa. gewijzigd in 23,40.

foto's: 1 t/m 3: Bart Nieuwenhuizen     4: Gerard Koenen    5 t/m 7: Willem Jan v.d. Sluis   8: Hylke Smits  

 

WR 109 Boukje Elisabeth

in 2000 gebouwd bij de Cenal Yard in Gdynia en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw.

Scania Vabis van 2000, 8-8-2000 ingeschreven als WR 109 Boukje Elisabeth van Rederij P.C. de Haan & zn.uit Den Oever, afm. 19,99 x 5,80

x 2,60, GT 70, roepletters: PBAF, id nr. NLD200002598, 14-10-2000 officiële overdracht, 1-1-2004 tenaamstelling c.v. Visserijbedrijf P.C. de

Haan uit Den Oever.                     foto 1+2: Matthias Kock  3 t/m 6: Hylke Smits   7+8: Gerold Conradi                      

WR 111 Breehorn 

in 1999/2000 gebouwd bij de Cenal werf in Gdansk en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog, ingebouwd met een 300

pk., 221 kw. Scania Vabis uit 2000, 24-10-2000 ingeschreven als ZK 2 Vertrouwen van vof. Visserij en Bergingsbedrijf Nienhuis uit

Zoutkamp, afm. 19,99 x 5,80 x 2,60, GT 70, roepletters: PBAT, id nr. NLD200002604, 6-7-2007 WR 111 Breehorn van vof. Gebroeders

 Klein uit Den Oever.                                                                                                                                foto's: Hylke Smits

 


met oude stuurhuis                                                                                                                           met nieuwe stuurhuis

zonder achterportaal mast

WR 112 Zwaantje

in 1964 gebouwd en afgebouwd bij Machinefabriek Laan & Kooy uit Den Oever b.nr. 119, ingebouwd met een 280 pk., 210 kw. Lister

Blackstone uit 1964, 29-1-1965 ingeschreven als VD 53 Regina Maris van gebr. Schilder uit Volendam, afm. 21,15 x 5,48 x 2,30, BRT

49,97, roepletters: PGZF, 1981 alleen eigenaar S. Schilder uit Volendam, 10-9-1980 verlengd, nu loa. 25,45, BRT 64,48, 14-4-1989 VD

32 Regina Maris van fa. Jonk & van der Hogen uit Volendam, 1-9-1989 opgave id nr. NLD196400548,  24-9-1992 UK 353 Regina Maris

van Orion B.V. uit Urk (papieren nummer), roepletters: PGZN, 6-11-1992 HA 107 Regina Maris van F.J. Poepjes uit Harlingen, alleen voor

de verkoop, 26-11-1992 WR 112 Zwaantje van fa. J.J. de Leeuw & zn. uit Driesum, roepletters: PIZE, 1994 opgave GT 73, 1-6-1996

nieuwe 298 pk., 220 kw. Scania Vabis uit 1996, 8-1997 nieuwe stuurhuis, 7/8-1999 rondom voorzien van een nieuwe verschansing en

een nieuwe sierpijp op de brug, achtermast weggehaald, 18-7-2000 hermeten: thans 25,45 x 5,45 x 2,70, GT 71

foto's: 1 t/m 6: Henk Perdok  7+8:  Discolo

 

WR 115 Marijke

in 1981 gebouwd bij Scheepswerf v.d. Beldt "Voorwaarts" in West Graftdijk b.nr. 469, afgebouwd bij Machinefabriek Zwitser in Katwijk aan

Zee, ingebouwd met een 800 pk., 588 kw. Stork Werkspoor uit 1981, 12-1981 geregistreerd als KW 137 Marijke van Rederij G. Vooijs B.V.

uit Katwijk aan Zee, afm. 26,50 x 7,53 x 3,48, diepgang: 2,930, roepletters: PFWP, 10-1987 motor vermogen: 1270 pk., 935 kw., 1-9-1989

opgave id nr. NLD198100299, 1990 motor vermogen: 800 pk., 588 kw., 1994 opgave GT 210, 1-1-2005 GT gewijzigd in 180, 21-11-2005 de

aangevraagde sanering gaat niet door en dezelfde dag verkocht aan Piet Kooy en zn., uit Hippolytushoef, 6-12-2005 WR 115 Marijke van

Visserijbedrijf Zeemeeuw II uit Hippolytushoef ( P. Kooy & Zn.), 10-2012 verkocht aan Michael Corin uit Penzance; er komt bij

Machinefabriek Luyt eerst een aluminium siermast en railing op de brug, 26-11-2012 uitgeschreven, 5-2-2013 PZ 15 Sapphire II van Michael

Corin, loa. 26,50, GT 180, motor vermogen: 811 pk., 597 kw., roepletters: 2GFM7, id. nr. GBR000C20294                          

foto 1 t/m 3: Henk Perdok   4: Kees van Duijvenvoorde

WR 123 Anna Johanna

in 1988 gebouwd bij Bodewes Scheepswerf "Volharding" in Hoogezand en afgebouwd bij Padmos in Stellendam b.nr.127 , ingebouwd

met een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1988, 6-1988 ingeschreven als KG 6 Imantje van Gebr. Bout B.V. uit Colijnsplaat, afm. 23,54 x

6,00 x 2,60, GT 89, roepletters: PEVK, 8-1994 tenaamstelling: A. Bout B.V. uit Colijnsplaat, 3-2001 een nieuwe 300 pk., 221 kw.

Mitsubishi uit 2000, 4-2002 verkocht inkl. papieren aan Dirk Clays uit Brugge, die heeft de kotter + lijst 1 vergunning door verkocht

aan geboeders A. & W. Messemaker uit Katwijk aan Zee, 14-8-2002 KW 63 Tina Adriana van Tina Adriana B.V. uit Katwijk aan Zee,

(gebr. A. & W. Messemaker), de lasletters KW 72 staan er al op, maar omdat de oude KW 72 nog in bedrijf is, eerst als KW 62

geregistreerd, 10-12-2002 ingeschreven als KW 72 dezelfde naam en eigenaars, 1-2-2013 WR 123 Anna Johanna van Jan Hegeman uit

Den Oever, 2-2014 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania DI-13 uit 2013 bij Sandfirden Technics in Den Oever.

foto 1: Frits Aalderink    2: Henk Perdok   3+4: Hylke


WR 124 Jan Pieter Frans

in 1990 gebouwd bij Scheepswerf Made in Made, afgebouwd bij Machinefabriek W. Prins in Volendam,ingebouwd met een 300 pk., 221

kw. Mitsubishi uit 1990, 28-9-1990 geregistreerd als OD 5 Clara Jacoba van C.K. Tanis uit Ouddorp, afm. 20,57 x 5,70 x 2,32, GT 62,

roepletters: PDJV, id nr. NLD199001095, 10-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1996, 15-3-1999 ZK 15 Lambert van

Maatschap L. & L. van Hijlkema uit Zoutkamp, 23-6-2005 GRE 37 Lambert van dezelfde eigenaren, roepletters: DCFE2, omgevlagd bij

Fred v.d. Broek in Lauwersoog, 10-2008 verkocht aan Jan Hegeman uit Den Oever, 20-1-2009 WR 124 Jan Pieter Frans van Jan

Hegeman uit Den Oever, roepletters weer PDJV, 11-1-2013 UK 253 Alrieke van Juriaan Post en zn. (Auke) uit Urk. foto's: Henk Perdok


WR 134 Leander

het scheepje werd in 1932 vermoedelijk in Friesland gebouwd in opdracht van S. de Vries uit Joure en komt als vrachtscheepje onder

naam "Vlecke Joure"  in de vaart voor Douwe Egberts uit Joure t.b.v. vervoer van tabak, koffie en thee, ingebouwd met een 24 pk.

Deutz-Brons uit 1927, afm. 19,20 x 3,62 x 1,20, BRT 24,05, in 1942 werd het scheepje geschikt gemaakt voor de visserij en 22-4-1942

in de vaart als WR 52 Marie van J. Scheltus Sr., 6-4-1949 nieuwe 40 pk. Bolinder en 15-5-1950 een  nieuwe 50 pk. Bolnes uit 1950,

19-3-1968 werd J. Scheltus Jr. de nieuwe eigenaar, 6-6-1977 WR 52 Libra van D. Heijligenberg uit Den Oever, later als "Libra" in de

sportvisserij van J.H. Heijligenberg uit Den Oever, 6-12-1989 WR 39 Libra van dezelfde eigenaar, tevens hermeten: nu 20,00 x 3,68 x

1,20, BRT 22,78, 18-12-1990 voorzien van een andere motor; een 96 pk., 44 kw. D.A.F. type DF.615.M uit 1977, 25-5-1993 WR 38

Libra van J.M. Vermaning uit Wieringerwaard, 18-12-1995 WR 134 Leander van fa. D.C.J. Zomerdijk & zn uit Den Oever, 14-1-1999

hermeten: nu 19,31 x 3,68 x 1,20 en GT 22, 15-6-1999 werd D.C.J. Zomerdijk alleen eigenaar en werd het gebruikt voor de

sportvisserij, in 2004 werd het verkocht aan een particulier uit Arnhem voor de rekreatie, 1-6-2005 uitgeschreven, 29-7-2004 kreeg

het de naam "Hielkje", vanaf 2004 is het scheepje grondig verbouwd en hermeten: nu afm. 19,80 3,60. diep: 1,30, GT 26, vaart in

2010 nog steeds met dezelfde motor.                 foto's: Henk Perdok          zie Hielkje ex. visserij 

 

WR 134 Dirk Senior

in 1984-85 gebouwd bij Scheepswerf Akkerman in Nieuwe Beerta b.nr. 16 en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp,

ingebouwd met een 188 pk., 138 kw. D.A.F. uit 1974, 4-1985 ingeschreven als ZK 54 Goede Verwachting van W.J. Boersma uit Zoutkamp,

afm. 17,88 x 5,15 x 2,00, GT 48, 22-8-2005 hermeten GT nu 34 en een andere motor: 188 pk., 138 kw. D.A.F. uit 1988, 5-2-2008 WR 134

Dirk Senior van M. Zomerdijk uit Den Oever, 23-1-2009 verkocht aan Bennie Wolters uit Zoutkamp, de kotter zou in de vaart komen als

ZK 4 Stella Maris, maar Wolters is helaas tijdens het overvaren van Den Oever naar Lauwersoog overleden, 25-3-2009 nog wel officieel

ingeschreven als ZK 4, 5-2009 verkocht aan Hendrik en Yske Nienhuis uit Zoutkamp, die het eerst een grondige opknapbeurt geven,

tevens is de achtermast weggehaald, 7-2009 ingeschreven als ZK 54 Goede Verwachting van Nienhuis Beheer B.V. uit Zoutkamp, de kotter

is echter wel te koop en af en toe wordt ermee gevist, 19-7-2011 UK 81 Goede Verwachting van Post Garnalen uit Urk en opgelegd in

Elburg, nummer komt er niet op en er wordt niet mee gevist, 8-2013 verkocht aan Uilke Vanger uit Moddergat, 1-11-2013 WL 3 Goede

Verwachting van Uilke vanger uit Moddergat, motor vermogen: 151 pk., 111 kw., dezelfde roepnaam t.w. PI9920. foto's: Henk Perdok   

                                          

                                            WR 136 Wilhelmina

in 1941 is men begonnen met de bouw van dit scheepje voor de opdrachtgevers P.J. Schipper uit Bloemendaal en J.v.d. Oever uit

Haarlem, 1-11-1941 tijdens de bouw verkocht aan fa. Fred. de Visscher, 12-5-1943 gevorderd door de Duitse Kriegsmarine en verder

afgebouwd, daarna in exploitatie van Rederij en Haringhandel L. Parlevliet, 6-8-1945 IJM 34 Patricia van N.V. Vereenigde Delfstoffen

en Petroleum Mij. uit Amsterdam, in 1945 is de houten kotter vernummerd in KW 203 Patricia van J. Jonker en H. van Beelen uit Katwijk

aan Zee, 5-1-1948 uitgeschreven en verkocht naar Goedereede, 16-2-1948 geregistreerd als GO 29 Patricia van J. Tanis uit

Goedereede, 21-12-1953 IJM 218 Cornelia van J. Eggermont en zn. en een nieuwe 100 pk. Mercedes-Benz van 1953, omdat de kotter

zonder motor naar IJmuiden was verkocht, 16-11-1959 WR 136 Wilhelmina van. J. M. van Dorpel, ergens in 1960 gestrand in de buurt

van Wijk aan Zee, bemanning van boord gehaald, omdat de kotter dreigde wrak te gaan, 29-8-1960 weer in de vaart als YE 138

Wilhelmina van dezelfde eigenaar, 15-4-1964 uitgeschreven en verkocht aan een particulier, die de kotter verbouwde tot zeillogger,

tot 1983 werd het bewoond door de heer Frans van Rensen, in 1993 is het gezonken in de haven van Harderwijk , is gelicht en in

slechte staat op de wal bij Strand Horst geplaatst als attractie, echter in 1996 toch gesloopt.                   

foto Jan Kooijman       (zie ex YE 138 Wilhelmina)

 

                                              

                                                    WR 147 Amsteldiep

in 1969 gebouwd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam b.nr. 333, afgebouwd bij Machinefabriek Zwitser in Katwijk aan Zee, ingebouwd

met een 800 pk., 588 kw. Stork Ricardo type DRD.218K. uit 1969, 16-12-1969 geregistreerd als UK 268 Jacoba Alijda van fa. K. Romkes

en zn. uit Urk, afm. 30,08 x 7,04 x 3,22, BRT 147,73, 2-9-1974 UK 277 Dirkje van R. Kramer en Zn. uit Urk, 20-4-1978 eigenaar fa.Gebr.

Karmer uit Urk, 12-4-1982 UK 270 Rika van Rederij Almere uit Urk, 13-12-1982 UK 75 Hendrik Schenk van J. v.d. Berg uit Urk, 25-5-1984

WR 147 Amsteldiep van P.C. Bakker uit Oosterland, 10-11-1988 hermeten: 26,80 x 7,00 x 3,56, GT 168, 14-11-1988 MBA 15 Amsteldiep

van Mariette Fishing Co. Pty. uit Zuid Afrika, roepletters: ZR3113, 9-2003 eigenaar Seavuna Fishing uit Mossel Bay, thuishaven Cape

Town.

 

WR 152 Rana

in 1985 gebouwd in Mariestad in Zweden, ingebouwd met een 175 pk., 129 kw. Caterpillar uit 1985, voor de periode 1995 weinig van

het kottertje bekend, 1-1-1995 ingeschreven als GE 57 Beiron uit Gärdskär (Zweden), afm. 11,97 x 4,00, GT 10,25, roepletters:

SFB8269, 23-1-2006 UK 129 Beiron van J. Hakvoort uit Urk, GT 10,00, motor vermogen: 219 pk., 161 kw., 3-11-2008 WR 152 Rana van

A.C.M. Meeldijk uit Hippolytushoef, motor vermogen: 135 pk., 99 kw.                                         foto's: Henk Perdok

 

WR 160 Barentszzee

in 1963 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswwerf Visser in Den Helder b.nr. 43, ingebouwd met een 310 pk. Kromhout uit 1963, 30-6-1963

geregistreerd als TX 36 Marjan van J. van der Vis uit Oosterend, afm. 23,46 x 5,82 x 2,58, BRT 73,96, 7-11-1967 nieuwe 600 pk. Baudouin

uit 1967, 30-1-1972 HD 36 Rieco van Fa. de Vries & Bijker-de Maat uit Den Helder, 10-5-1973 tenaamstelling: Rederij E.P. Bijker-de Maat uit

Den Helder, 23-8-1974 nieuwe 573 pk., 421 kw. Caterpillar uit 1974 (afgesteld op 634 pk., 466 kw.) 26-2-1976 UK 159 Wilhelmina Maria van

K. Kramer uit Urk, 30-9-1981 WR 160 Barentszzee van fa. W. v.d. Burg & zn. uit Den Oever, roepletters: PCZG, 1-1-1989 opgave id. nr.

NLD196300716, 6-1991 motor vermogen: 407 pk., 300 kw., 4-3-1992 eigenaar Rederij Souwer B.V. uit Den Helder, 14-4-1992 eigenaar

D. Meijvogel, 18-5-1992 eigenaarRederij W. v.d. Burg & zn. uit Den Oever, 8-3-1994 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar 3412DITA uit 1994,

1994 opgave GT 84, 26-6-2001 GT gewijzigd in 77 en tenaamstelling C.V. Rederij M. van der Burg & co. uit Den Oever, 1-2004  verbouwd

o.a. nieuwe stuurhuis en achtermast weggehaald.    foto 1+2 met oude stuurhuis Henk Perdok  3 t/m 8: Hylke Smits

WR 161 Jacob Junior

in 1982 gebouwd bij Scheepswerf de Alm in Nieuwendijk b.nr. 50, ingebouwd met een 170 pk., 125 kw. Scania Vabis uit 1982, 11-1982

ingeschreven als TX 10 De Vrouw Naantje van A.J.M. Boom uit Oudeschild, afm. 15,87 x 4,33 x 1,91, GT 25, roepletters: PEYD, 3-1988

verlengd en hermeten nu loa. 18,22 en GT 29, motor vermogen: 182 pk., 134 kw., 1-9-1989 opgave id. nr. NLD198200407, 1990 nieuwe

182 pk., 134 kw. Scania Vabis uit 1990, 1994 WR 161 Jacob Junior van Maatschap T. Wigbout & zonen uit Den Oever, 1999 portaal

mast verlengd, 7-2004 eigenaars gew. in T. & S. Wigbout uit Den Oever.

 

WR 174 Aleida

in 1964 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf van Bennekum te Sliedrecht. b.nr. 49., ingebouwd met een 310 pk., 225 kw. Kromhout

uit 1963, 25-6-94 ingeschreven als UK 5 Hendrikje van P. Pasterkamp uit Urk, afm. 23,85 x 5,84 x 2,92, BRT 78,53, roepletters; PCKC,

6-12-1971 WR 70 Anna van J. Poel en zn. uit Den Oever, 22-10-80 WR 174 Aleida van D.C.J. Zomerdijk uit Den Oever, 10-1981 herme-

ten: BRT nu 69,67 en opgave GT: 69, 3-1988 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1987, 2-1995 tenaamstelling fa. D.C.J. Zomerdijk

en zn. uit Den Oever, 31-8-1995 GT gewijzigd in 68, 12-6-1998 eigenaar Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 27-1-200 nieuwe

300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1999, 11-1-2010 is het achterschip uitgebrand in de haven van Büsum, in eigen beheer opgehaald en

opgelegd te Zoutkamp, 2-5-2011 uitgeschreven en gesloopt bij Reitsma in Kootstertille.     foto's: Henk Perdok   

 

WR 175 Jan Willem

in 1968 gebouwd bij VEB Rosslauer Schiffswerft in Rosslau b.nr. 3259, 1968 geregistreerd als S 176 Silenos van P.M. Anthonisen uit

Skagen, afm. 33,58 x 6,23 x 3,31, diepgang: 3,201, BRT 149,47, 16-2-1972 eignaar I/S. Skagen Bauene uit Skagen, 1973 nieuwe 600

pk., 441 kw. B. & W Alpha uit 1973, 19-6-1974 S 176 Kirsten Tina van F.M.A. Ureninau uit Skagen, 26-8-1977 S 176 Silenos van Knud

Erik Rasmussen uit Skagen, 9-4-1979 E 411  Detifoss van Søren Frederik Olsen uit Esbjerg, 8-4-1981 WR 175 Jan Willem van J. & W.

van der Veen uit Den Oever, 16-2-1982 opgelegd, 3-1982 weer in de vaart, 24-12-1986 eigenaar fa. Gebr. J. & W. v.d. Veen, 7-1-

1987 alleen eigenaar J. van der Veen uit Den Oever, 31-1-1988 nieuwe 600 pk., 441 kw. Guascor uit 1988, 6-1988 SL 10 Jan Willem,

8-1988 WR 175 Jan Willem van J. van der Veen uit Den Oever, 9-1988 "Jan Willem" van navy Light Shipping Ltd. uit Limassol (Cyprus)

t.b.v. visserij in Sierra Leone, 1-1997 eigenaren Bernard Tavenier en Juliane Jacob uit de Dominicaanse Republiek, 4-1997 varend

onder Guyanese vlag, 1-2003 weer onder de vlag van de Dominicaanse Republiek, 1-2005 eigenaar Rptd. Sold Unclosed Interest, later

als in de vaart als cargo ship "Shauna T" eigenaar Tavenier,  2008 "Clarion" nog steeds vrachtschip on de de vlag van Grenada.             

foto 1: n.n.    2: Kor Zijlstra collectie. 

 

WR 177 Neeltje Alida

in 1963 gebouwd bij N.V. Groninger Scheepsbouwonderneming in Appingedam b.nr. 174 en afgebouwd bij Laan & Kooy in Den Oever,

ingebouwd met een 141 pk. Stork Ricardo uit 1962, 7-5-1963 geregistreerd als DZ 10 Hiljan van H & J. Oosterveld en D. Helmus uit

Termunten, afm. 18,27 x 5,13 x 2,10, BRT 46,39, 19-5-1964 gekocht door Machinefabriek Stork uit Zwolle, acheraf is gebleken dat de kotter

niet volgens de tekeningen is gemaakt en scheef is gebouwd en daardoor niet aan de gestelde visserij eisen voldoed, 21-12-1964 UK 102

Jannie Jacoba van gebr. van Slooten uit Urk, 22-4-1970 WR 137 Alida Catharina van J. Bakker uit Den Oever, 2-10-1972 eigenaars J. Bakker

en J. Komin uit Den Oever, 1-8-1975 alleen eigenaar J. Bakker, 16-6-1978 TX 7 Alida Catharina van D. van der Meer en B.G. Beuving uit

Oosterend, 27-10-1978 TX 7 De Poolster van dezelfde eigenaren, 13-5-1980 volgens visserij register UK 81 De Poolster, 5-1980 UK 84

Jannetje en 9-1980 weer TX 7 De Poolster, steeds van dezelfde eigenaar, 31-5-1982 andere motor: 260 pk., 191 kw. Scania Vabis uit 1978,

24-6-1982 uitgeschreven en opgelegd voor de verkoop, 12-12-1982 herinschrijving, 16-7-1984 verlengd: afm. 21,74 x 5,13 x 2,37, GT 51,

een nieuwe 260 pk., 191 kw. Scania Vabis uit 1983 en voorzien van een grotere buiskap, 1-9-1989 opgave id nr. NLD196300396, 1-1993

nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1992, 1-5-1993 WR 177 Neeltje Alida van A.C.M. Meeldijk uit Hippolytushoef, 9-1997 HA 30 Arcona

van A. Nagel uit Harlingen, 3-1999 UK 25 Jacob Senior van F.J. Poepjes uit Marknesse, alleen voor de verkoop, 8-9-1999 WR 272 Simone

van Visserijbedrijf J.M. Zomerdijk uit Den Oever, 7-3-2000 UK 25 Elise van Post Garnalen B.V. uit Urk, niet onder dit nummer gevist, 21-1-

2003 uitgeschreven en opgelegd voor de verkoop bij F.J. Poepjes uit Marknesse, verkocht naar Zeeuws-Vlaanderen, waar het onder de

naam "Snip" in de hengelsport is terechtgekomen .         foto 1: Kor Sikkema  2: Henk Perdok                                                                                                                                                                                                                           

                                      

                                       WR 181  Maartje Jacoba

in 1956 gebouwd bij Scheepswerf de Rietpol in Spaarnsdam b.nr. 10, afgebouwd bij Machinefabriek Laan & Kooy in Den Oever, inge-

bouwd met een 250 pk. Bolnes uit 1955, 25-7-1956 ingeschreven als WR 51 Stella Maris van Rederij Internos, afm. 26,07 x 6,28 x 2,53,

BRT 78,98, roepletters: PHTA, 28-4-1966 tenaamstelling Rederij Stella Maris, 5-1966 J.H.M. Drijver in huurkoop, 20-1-1970 opgelgd

i.v.m. motor schade, 18-6-1970 WR 181 Maartje Jacoba van P.C. Bakker uit Den Oever, 18-9-1973 overvaren door een tankschip en

gezonken, bemanning allen gered.                                                                                                        foto: foto Dijkstra

 


WR 181 Gerritje

in 2000 gebouwd bij V H B Marine in Antwerpen en afgebouwd bij Machinefabriek Luyt in Den Oever, 29-8-200 casco te water, ingebouwd met

een 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2000, 14-12-2000 ingeschreven als WR 181 Gerritje van Visserijbedrijf WR 181 B.V. uit Den Oever (Mach.

fabr. Luyt), 14-4-2001 officiële overdracht, afm. 23,73 x 5,80 x 2,30, GT 75, roepletters: PBBP, id nr. NLD200002614

foto 1: Matthias Kock     2: Hylke Smits   3: Bart van Nieuwenhuizen  4 t/m 6: Mark Meijer

WR 189 Grietje

gebouwd in 2007 als "shelterdeck trawler" , aluminium snijpakket gemaakt door Marvis Jachtbouw, staalpakket gesneden en gevormd door

Snijtech in Joure, in elkaar gelast bij en door Las en Constructiebedrijf IBIS in Wartena (voormalige werf van Bijlsma), hoofdaannemer

is eigenaar Van Eekelen zelf, eerste kotter met een dubbele schroef, elektrische motoren, die worden aangedreven door een dieselmotor t.w.

een 315 kw. Scania DI-12 62 M, samengebouwd met twee scheepsgeneratoren, geleverd en geïnstalleerd door Sandfirden Technics uit Den

Oever, aluminium dek en stuurhuis werden geleverd door Lasbedrijf Leeuwarden, 15-2-2008 geregistreerd als WR 189 Grietje van vof. C.A.

van Eekelen en zonen uit Den Oever, afm. 23,98 x 6,60 x 3,90, GT 137, roepletters: PHML, id. nr. NLD200702007

foto 1 t/m 3: Gerold Conradi  4: Hylke Smits  5+6: Henk Perdok

 

WR 210 Amadeus

in 2003 gebouwd bij Gemeni Workboats in Colchester, 2004 ingebouwd met een 351 pk., 259 kw. John Deere, 24-2-2004 geregistreerd als

RX 422 Amadeus van Paul Hodges uit Hastings, afm. 9,83 x 5,20, GT 7,03, 1-4-2001 motor vermogen: 375 pk., 276 kw., 9-2013 gekocht

door Rein van der Burg uit Den Oever t.b.v. staand want visserij, maar wordt daarvoor eerst geschikt gemaakt, 3-3-2014 WR 210 Amadeus

van Rein van der burg uit Den Oever, loa. 10,01, GT 6, motor vermogen: 283 pk., 208 kw., roepletters: PBUM.     foto's: Marcel Coster            

WR 212 Rikjelle

in 1985 gebouwd bij Scheepswerf de Plaete in Ooltgensplaat en afgebouwd bij Machinefabriek Boom in Oudeschild, ingebouwd met een 256

pk., 188 kw. Scania Vabis uit 1985, 19-12-1985 TX 50 Deneb van J.A.M. Boom uit Oudeschild, afm. 19,45 x 6,00 x 2,43, GT 62, roepletters:

PDNF,  1-9-1989 opgave id. nr. NLD198500597, 1-11-1991 nieuwe 283 pk., 208 kw. Scania Vabis uit 1991, 19-11-1997 WR 212 Rikjelle van

R.W. van der Burg uit Den Oever, 1-3-2001 nieuwe 283 pk., 208 kw. Scania uit 2001.

foto 3 t/m 6: als staanwant visser      foto 1 en 3 t/m 6:: Henk Perdok           2: Wim v.d. Moolen


WR 213 Tini Simone

in 1992 gebouwd bij Scheepswerf van der Werff & Visser in Irnsum en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd

met een 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1992, 29-6-1992 geregistreerd als WR 213 Tini Simone van E. Rotgans uit Den Oever, afm.

22,72 x 5,70 x 2,32, GT 78, roepletters; PHZA, id nr. NLD199201667, 1995 tenaamstelling fa. E. Rotgans & zn. uit Den oever, 3-2003

nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi S-6A-300-3 uit 2000, begin 2013 verbouwd: achterportaalmast weggehaald en nieuwe sier pijp op

stuurhuis ( zie laatste foto's)              foto's:  1 t/m 4 +6: Henk Perdok    5: Hylke Smits


WR 220 Zuiderhaaks

in 1996 gebouwd in Storebo in Zweden als SM 334 Ingrid av Gräddö, loa. 12,87 en GT: 17,86. 10-6-2003 ingeschreven als WR 220

Zuiderhaaks , afm. 12,85 x 4,20 x 1,80, GT 15, 1-4-2008 OD 8 Eben Haezer van de familie Sperling uit Ouddorp.  foto's: Bram Pronk                                                                                      

WR 222 Anna Tatjana

in 1958 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Bodewes in Franeker b.nr. F 4, ingebouwd met een 180 pk. Industrie uit 1946, 25-1-

1969 geregistreerd als KW 84 Neeltje Johanna van J. de Best uit Katwijk aan Zee, afm. 24,03 x 6,02 x 2,60, BRT 82,36, 15-6-1962 SCH

144 Margaretha van Rederij Rodako c.v. uit Scheveningen, 3-10-1966 eigenaar gewijzigd in vof. en een nieuwe 360 pk. General Motors

uit 1966, 21-11-1969 IJM 1 Denzo van N.V. Rederij Ielco uit IJmuiden, 2-7-1970 SCH 18 Eendracht van fa. Eendracht uit Scheveningen,

19-12-1972 SCH 70 Meeuw van Rederij Aquarius uit Scheveningen, 21-5-1973 HA 70 Meeuw van M.A. Kars uit Amsterdam, 6-1976

sportvisser in IJmuiden van P. van Laar uit IJmuiden, 9-9-1979 IJM 1 Walvis van Mevo B.V. uit IJmuiden, 1980 andere motor: 360 pk.

General Motors uit 1980, afgesteld op 300 pk., 221 kw., 30-6-1983 WR 222 Anna Tatjana van C. Laan uit Den Oever en een nieuwe 300

pk., 221 kw. General Motors uit 1983, 1-9-1989 opgave id nr. NLD195800747, 1994 opgave GT 83, 9-1996 verbouwd o.a. nieuwe

portaalmast en hekwerk, 4-1997 naam eigenaar gewijzigd in C. Laan Holland Sylt B.V. uit Den Oever, 2000 verbouwing o.a. nieuwe

stuurhuis en kombuis bij Scheepswerf Fred v.d. Broek in Lauwersoog, 8-9-2003 hermeten: 23,86 x 6,00 x 2,87, GT 83, 10-2004 nieuwe

300 pk., 221 kw. General Motors uit 2004 bij Scheepswerf Fred v.d. Broek in Lauwersoog, foto's: 1+2: R.v. Sloten   3 t/m 6: Henk Perdok



WR 225 Semper Crescendo

in 1948/49 gebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum, ingebouwd met een 1 cilinder 20 pk. Kromhout, 9-11-1951 geregistreerd als

WON 33 Elisabeth van gebr. Klaas, Pieter fedde, Haiko, Gouko en Jan Bootsma uit Makkum, afm. 16,00 x 4,10 x 2,10, BRT 20,61, 9-4-

1960 Jan Bootsma schiiper, 7-5-1960 Haiko Bootsma schipper, 28-2-1961 nieuwe 75 pk. Deutz uit 1960, 19-1-1965 naam schip

gewijzigd in "Elisabeth I", 27-8-1974 andere motor: 168 pk., 124 kw. D.A.F. uit 1970 en eigenaren: J. K. en H. Bootsma uit Makkum,

1-9-1989 opgave id nr. NLD194800568, 8-1992 andere motor: 168 pk., 124 kw. D.A.F. uit 1987, 7-9-1992 hermeten; loa. nu 16,07,

4-2002 opgave GT 19, 31-12-2002 uitgeschreven i.v.m. bedrijfsmatigheid, maar blijft wel in de visserij, 11-2005 gesaneerd, 2-3-2011

WR 225 Semper Crescendo van C.V. Willeboordse uit Den Oever, loa. 14,98, GT 19, motor 132 pk., 67 kw. D.A.F. uit 1992.

foto's: Henk Perdok


WR 230 Gideon

in 1967 gebouwd bij Scheepswerf de Klerk in Kruispolder b.nr. 43 en afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Bruinisse, afm. 22,50 x

5,62 x 2,25, BRT 67,09, ingebouwd met een 283 pk. Kromhout van 1967, geregistreerd als KG 7 Christina van Iman Bout uit Colijnsplaat,

roepletters PEVQ, 3-1977 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi van 1976, in 1978 werden I. Bout en zn. uit Colijnsplaat eigenaars, 1-8-

1980 opgelegd, 31-10-1981 KG 6 Imantje van I. Bout en zn. uit Colijnsplaat, 2-1986 werden geboroeders Bout eigenaar, kreeg later nog

wel een buiskap,  16-2-1988 BR 25 Marleen van P.J.S. Ocke uit Breskens, roepletters: PTWA en een nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi

uit 1986, 1-9-1989 opgave id nr. NLD196700023, 4-2-1991 WR 224 De Vrouw Tea van E.L. Schoonbeek uit Den Oever en een nieuwe

300 pk., 221 kw. Mitsubishi, roepletters: PDOI, in 1994 opgave GT 74, 31-8-1995 hermeten: nu 22,50 x 5,60 x 2,52, GT 63, 20-5-1997

WR 224 Tea Dieuwertje van C.V. Zeevisserijbedrijf Tea Dieuwertje uit Den Oever, 7-2004 opgelegd, 5-8-2005 WR 230 Gideon van vof.

gebr. Schoonbeek uit Den Oever, maar werd eerst gerenoveerd o.a. nieuwe voor en achtermast en een nieuwe 300 pk., 221 kw. motor

uit 2005                                                             foto 1 t/m 4: Henk Perdok   5+6: Gerold Conradi

 

WR 244 Margretha Hendrika

in 1981 gebouwd bij Stertil-Stokvis-Kelley in Kootstertille b.nr. 103 en afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Stellendam, ingebouwd

met een 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1981, 5-3-1981 geregistreerd als WON 24 Elisabeth van Gebr. Koornstra uit Makkum, afm.24,45

x 6,03 x 2,70, BRT 83,54, 11-4-1994 UK 244 Jurie Sjoerd II van H. van den Berg & zonen uit Urk, BRT gew. in 83,54, 3-1992 tenaam-

stelling Noordzeevisserijbedrijf H. van den Berg Urk B.V. uit Urk, 4-1992 weer gewijzigd in Zeevisserijbedrijf H. van den Berg & Zonen uit

Urk, 1992 andere motor; 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1988, 1994 opgave GT 113, 16-1-1996 WR 244 Margretha Hendrika van vof.

H.J. Ypma uit Den Oever, 2-2000 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1999, 2-2007 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2007,

12-2010 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2010, omdat de krukas was afgekeurd, id nr. NLD198100545. 

foto's: 1+2: Henk Perdok     3: Kees van Duijvenvoorde   4: Willem Oldenburg  5: Wim v.d. Moolen    6: Marcel Coster

 


WR 274 Dirk Senior

in 1985 gebouwd bij Machinefabriek D.E. Gorter in Hoogezand b.nr. 84.7013 en afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Bruinisse b.nr.

115, ingebouwd met een  300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1985, 10-10-1985 geregistreerd als TH 42 Jacomina Carolina van P.C. Kegge

uit Tholen, afm. 24,45 x 6,00 x 2,70, BRT 69,38, roepletters: PDPX,  17-1-1994 OD 15 De Zwerver van Zeevisserijbedrijf Ouddorp 15

B.V. uit Ouddorp (A. Sperling), 2-1998 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 1997, 17-3-1999 OD 5 Clara Jacoba van C.K. Tanis uit

Ouddorp, 18-11-2003 hermeten, nu loa. 23,94, 26-6-2009 WR 274 Dirk Senior van Visserijbedrijf John Mark Zomerdijk uit Den Oever,

id. nr. NLD198500986                                  foto 1+2 en 5 t/m 8: Henk Perdok        3+4: Rienk Nadema

 

WR 291 Esther Jenke

in 1963 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Smets in Hardinxveld. b.nr. 230, ingebopuwd met een 250 pk. Kromhout uit 1963, 31-1

-1964 ingeschreven als LE 62 Pietertje Elizabeth van J. Toering uit Lemmer, afm. 21,06 x 5,41 x 2,17, BRT 49,56, 4-2-1967 LE 25

Steven Willem van A. Visser uit Lemmer, 12-1970 WR 40 Simon Johannes van M. Lont uit Den Oever, 26-8-1985 opgelegd voor de

verkoop als HA 54 Vrouwe Fora van F.J. Poepjes uit Harlingen, 4-1986 WR 29 Waddenzee van J. Tijsen uit Den Oever, 1-9-1989 opgave

id nr. NLD196300652, in 1990 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1990, 28-21994 WR 29 Laurina Ariëtte van vof. P. Tijsen uit

Den Oever, 18-1-1996 GT 57, 1-1998 hermeten nu : 21,06 x 5,39 x 2,55, 11-2002 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania Vabis DI12 41M uit

2002, 30-3-2006 WR 291 Esther Jenke van Bjorn van der Laan uit Hippolytushoef, 21-6-2007 explosie in de machinekamer, in 2007

alles herstelt en een nieuwe stuurhuis. 11-2012 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania DI12 59M uit 2012 bij Machinefabriek Luyt in Den

Oever, geleverd door Sandfirden Technics uit Den Oever.            foto's:  1: Rienk Nadema    2: Matthias Kock     3 t/m 6 : Henk Perdok

 

WR 389 Bonafide

in 2001 gebouwd en afgebouwd bij VHB Marine Werf in Antwerpen, hoofdaannemer Wiebe Das uit Almere, ingebouwd met een 299 pk.,

220 kw. Caterpillar uit 2001, 1-1-2002 geregistreerd als WR 389 Bonafide van C.A. van Eekelen uit Den Oever, afm. 22,70 x 6,00 x 2,30,

diepgang minimaal 1,45, GT 82, roepletters: PBIE, id nr. NLD200102639 week 47 van 2002 eerste visreis, 20-7-2007 loa. gewijzigd in

22,74.                                                              foto 1+2: Henk Perdok     3+4:  Matthias Kock 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'