BRA (Brake)

BRA 2 Bütendiek

in 1992 gebouwd bij Scheepswerf van der Werff & Visser in Irnsum. b.nr. 195 en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp,

ingebouwd met een 299 pk., 220 kw. Callesen uit 1992, 1-3-1992 geregistreerd als SC 27 Bütendiek van H. & H. Gnewuch uit Büsum,

afm. 24,00 x 6,80, diepgang: 3,80, GT 149, roepletters: DIRZ, id nr. DEU401210101, 4-11-1997 vernummerd in BRA 2 Bütendiek van

Reederei Hullmann uit Brake (waarin ook de fam. Kraak uit Den Helder participeert) in 2005 volgde bij Machinefabriek Luyt in Den Oever

een verbouwing en werd er een nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2005 in geplaatst, in 2010 deed de kotter dienst als guard

vessel (zie onderste foto's), 1-2013 bij Machinefabriek Luyt in Den Oever voorzien van een nieuw achterschip.

foto 2+6: Matthias Kock    1 en 3 t/m 5:  Henk Perdok    7: Hylke Smits

 


BRA 3 Rotesand                                                           

in 1982 gebouwd bij Schiffswerft Pape in Bremen-Rönnebeck  b.nr. 147, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Dorman motor, 1-1983

ingeschreven als BRA 3 Rotesand van D. & U. Hullmann uit Brake, afm. 23,99 x 6,30, GT. 111, roepletters: DLHX, i.v.m. Duitse regelge-

ving schip ingekort, nu loa. 23,99, imonr. 8826668, id nr. DEU000270300.                  foto's: Gerold Conradi

 

BRA 4 Riekelt Sr.

in 1990 gebouwd bij Brodogradiliste Tisa, Novi Becej b.nr. 74 en afgebouwd bij Maaskant, Stellendam. b.nr. 484, ingebouwd met een 300 pk.,

221 kw. M.W.M. uit 1990, 1991 geregistreerd als SH 23 Albatros van Fischereibetrieb Kugelbake uit Heiligenhafen (A. Dekker, Stellendam),

afm. 23,93 x 7,00 x 3,65, GT 154, roepletters: DMHJ, id nr. DEU302470207, 10-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1996, 1-1997

eigenaar G. Hoek uit Katwijk aan Zee, 3-6-1999 roepletters gewijzigd in: DMHJ,12-1999 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1999, 25-11-

2005 BRA 4 Riekelt Sr. van fa. Kraak uit Den Helder, 17-12-2008 BRA 4 Destiny van Dieter Hullmann uit Brake, doet af en toe ook dienst als

guardvessel,, 12-2012 eerst gestript bij Maaskant in Stellendam en daarna met 4,95 mtr. verlengd bij Shipdock in Harlingen, 14-2-2013

hermeten: lo. 28,93 en GT 188.      foto 1 t/m 4: Henk Perdok 

BRA 4 Destiny

in 1990 gebouwd bij Brodogradiliste Tisa, Novi Becej b.nr. 74 en afgebouwd bij Maaskant, Stellendam. b.nr. 484, ingebouwd met een

300 pk., 221 kw. M.W.M. uit 1990, 1991 geregistreerd als SH 23 Albatros van Fischereibetrieb Kugelbake uit Heiligenhafen (A. Dekker,

Stellendam), afm. 23,93 x 7,00 x 3,65, GT 154, roepletters: DMHJ, id nr. DEU302470207, 10-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar

uit 1996, 1-1997 eigenaar G. Hoek uit Katwijk aan Zee, 3-6-1999 roepletters gewijzigd in: DMHJ,12-1999 nieuwe 300 pk., 221 kw.

Caterpillar uit 1999, 25-11-2005 BRA 4 Riekelt Sr. van fa. Kraak uit Den Helder, 17-12-2008 BRA 4 Destiny van Dieter Hullmann uit 

Brake, doet af en toe ook dienst als guardvessel,, 12-2012 eerst gestript bij Maaskant in Stellendam en daarna met 4,95 mtr.

verlengd bij Shipdock in Harlingen, 14-2-2013 hermeten: loa. 28,93 en GT 188.   foto's: 1 t/m 5 Matthias Kock  6: Rienk Nadema                                                                                                                                                                  


BRA 5 Pieter

in 1986 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 104,  ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Stork Werkspoor

uit 1986, 7-7-1986 ingeschreven als HD 66 Pieter van P. Kraak & zn. uit Den Helder, afm. 24,65 x 6,00 x 3,01, BRT: 69,99, GT: 87,

roepletters: PGTA, 2-1988 BRA 5 Pieter van Reederei Hullmann uit Brake (mede eig. Kraak), roepletters: DDHM,1-1-1990 opgave id nr.

DEU000290300, 3-1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Stork Wärtsilä, 12-1-2001 GT gewijzigd in 98, 6-2006 nieuwe 300 pk., 221 kw.

Mitsubishi uit 2005      foto 1+2: Henk Perdok        3+4: Gerold Conradi  5 t/m 8: Mark Meijer

 

BRA 7 Merkur III

in 1973 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 200 pk. Daimler-Benz, in 1973 ingeschreven

als SD 8 Rügenort van Alfred Urthel Jr. uit Friedrichskoog, afm. 18,65 x 5,60 x 3,00, BRT 60,50, later GT 56, roepletters: DITL, in 1983

GRE 23 Merkur van Wilfried Fitzner uit Greetsiel, later BRA 7 Merkur III, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 1-1-1990 opgave id nr.

DEU000310300, 5-3-1993 GRE 18 Capella van Johann Poppinga uit Greetsiel, 11-11-1998 SM 18 Capella, 4-7-2006 ST 6 Stad Tönning

van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., de kotter is naar Zoutkamp gebracht en ligt daar nog steeds ontmantelt (1-2014), 1-2014

gesloopt bij Van Simmeren in Groningen                                      foto 1: Sikke Wielstra    2: Thomas Warschewitz

BRA 7 Jade

in 1999 gebouwd bij Gdynia Yard in Gdynia en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder, 24-2-2000 gedoopt, tijdens afbouw

geregistreerd als HD 63 R.H. van Schijndel van fa. Kraak en zonen uit Den Helder, ingebouwd met een 289 pk., 213 kw. Caterpillar uit

1999, 3-2000 zou ingeschreven worden als BRA 7, maar dat was van de Duitse overheid niet toegestaan, nummer stond er al op gelast,

2-6-2000 geregisteerd als BRA 7 Jade van Reederei Hullmann uit Brake ( red. Kraak uit Den Helder en fam. Hullmann uit Hippolytushoef)

afm. 23,99 x 6,90 x 3,80, diepgang; 3,30, GT 158, roepletters; DDIV, id nr. DEU002110300.

foto 1: Aleksi Lindström  2: Frans Sanderse   3 t/m 6: Henk Perdok 25-10-2011 onderweg naar Delfzijl

 

                                                      


                                                                         BRA 11 Stella Polaris

in 1971 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 200 pk., 147 kw. Deutz, 3-1971 ingeschreven als

GRE 10 Neptun van Siegfried Gruchow uit Greetsiel, afm. 16,00 x 5,00, diepgang 2,00, later GT 32, roepletters: DCKS, in 1977 nieuwe 260

pk., 191 kw. Deutz, in 1979 werd Dirk de Beer uit Greetsiel de eigenaar, later NOR 206 Neptun van Peter Berends uit Norddeich ook wel

"Urker Piet" genoemd, 1-1-1990 opgave id nr. DEU001670300,  l.o.a. nu 16,11, 4-10-1995 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 8-2-1996 is

de l.o.a. nog een keer gewijzigd in 17,03, in juli 2003 is de kotter gezonken voor de havenmond van Norddeich, is later gelicht en verkocht

aan Peter Heuer uit Petkum, er heeft nog OLD 53-N opgestaan, maar niet geregistreerd, is in de haven van Petkum nog twee keer gezonken,

gelicht en uiteindelijk naar Brake verkocht en werd BRA 11 Stella Polaris, echter niet geregistreerd, 4-11-2004 pas uitgeschreven als NOR

206, later BRA 1 van Wolgang Wenkels en Zn. uit Brake t.b.v. ankerkuilvisserij, niet geregistreerd, begin 2013 nieuwe aluminium brug en

kombuis bij de V.C.U. in Urk (zie foto 3)                            foto 1+2: Bas Spruit    3: Adriaan de Boer  4+5: Rienk Nadema

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------