andere Noorse nrs.

'

omdat Noorse vissersschepen, zelfs tijdens dezelfde eigenaar, nogal eens worden vernummerd, vermeld ik in de meeste

gevallen alleen het huidige nummer, naam en ex. namen (formernames)


AA-A= Aust-Agder-Arendal

AA-81-A Havsula

in 2011 gebouwd bij Nar-Dan Båtbyggery A.S. in Evje, ingebouwd met een 330 pk., 246 pk. Volvo Penta uit 2008, 2011 geregistreerd als

AA-81-A Havsula van Magne Paulsen uit Bjorbekk, afm. 10,65 x 3,6.                         foto's: Frode Adolfsen

 

AA-89-A Kjelsvik

in 1987 gebouwd bij Herfjord Slipp Mw. in Revsnes, afgebouwd bij Voldnes Skipsværft in Fosnväg (Nw.) b.nr. 49, 1987 ingeschreven

als F-26-LB Kjelsvik, afm. 27,41 x 8,01 x 6,18, GT 321, motor: 940 pk., 701 kw. Caterpillar uit 1987, ropletters: JXPS, na 1987 diverse

nummers en eigenaren gehad maar wel steeds dezelfde naam behouden.        foto 1+2: Matthias Kock    3+4: Willem Harlaar


AA-R= Aust-Agder-Risør

AA-32-R

in 1992 gebouwd bij Syvertsen Mek. Verksted & Båtb. in Herre )Nw.), 1992 geregistreerd als Falken, 1997 nieuwe 600 pk., 447 kw.

Caterpillar uit 1997, 1999 Kairo, 2001 Tråsvik, 2001 Tråsvik Senior, 2005 AA-32-R Ero van Ero AS. uit Risør, afm. 16,1 x 6,02 x 3,5, GT 63,

roepletters: LLOS, 2011 nieuwe 600 pk., 447 kw. Scania uit 2011.                             foto's: Matthias Kock


B-B=Bergen

B-6-B Skallabjörn

in 1894 gebouwd en de vaart als Marie Antoinette, (niet bekend als vissersschip), 1946 B-6-B Skallabjörn van Olavkårtveit A.S. uit

Bergen, afm. in feets: 105,1 x 24,4 x 11,0, roepletters: LITS, motor: een 280 pk. Bergens M/V., 1946 verlengd, ergens begin 60er jaren

uit de visserij

F-BD=Finnmark-Båtsfjord

                                          

                                                         F-147-BD Kongsfjord

in 1996 gebouwd bij Søvikes Verft A.S. in Søvik b.nr. 117, ingebouwd met een 4395 pk., 3235 kw. Caterpillar 3612TA uit 1996, 3-1996

Nikoline C, 2002 GR 6-311 Sermersuut, 2006GR 7-254 Skaregg I roepletters: OYCZ, 2007 Skaregg, 2009 M-47-G Giske Havfiske, 2009 F-147-

BD Kongsfjord van Finnmark Havfiske AS, Ålesun, afm. 53,2 x 13 x 8,1, diepgang 7,5, GT 1598, roepletters: JWRB  

foto 1: Richard Paton  2+3: Frode Adolfsen

F-H= Finnmark-Hammerfest

F-17-H Doggi

in 2001 gebouwd bij Metalships & Docks S.A. in Vigo (Spanje) b.nr. 260, ingebouwd met een 2500 pk., 1840 kw. M.A.K. type 6M25,

27-4-2001 geregistreerd als Soløyvag, afm. 34,12 x 10,5 x 6,71, roepletters: LLIA,  2002 verlengd bij Trondheim Værft in Trondheim,

thans loa. 39,79, GT 691, 2007 F-17-H Doggi van Hammerfest Indistrifiske A.S. uit Hammerfest; managing owner Aker Seafoods ASA uit

Oslo.                                                                                                                        foto's: Frode Adolfsen


F-M= Finnmark-Måsøy

F-500-M  Eva Maria

in 1991 gebouwd bij Sletta Bätbyggeri A/S. in Mjosundet b.nr. 72, ingebouwd met een 650 pk., 478 kw. Dorman uit 1991, 1991 inge-

schreven als Roglento in Noorwegen, loa. 17,45, BRT 84 en roepletters: LDZU, 1992 F-50-BD Røgnes van Ståle Johannessen uit

Bätsfjord, 1993 verbouwd, 2001 verlengd, afm. nu 20,95 x 6,40 x 3,40, GT 104 en een nieuwe 666 pk., 434 kw. Volvo Penta DT30 uit

2001, 8-10-2001 F-500-M Eva Maria van Braekken & son Fiskeriselskap, 15-9-2006 F-200-G Eva Maria van Havøy Kystfiske A/S. uit

Skodje, thuishaven Tromsø, 15-1-2009 verbouwd bij Balk Shipyard in Urk, o.a. achterschip dicht gemaakt, 27-3-2009 UK 155 Friendship

van Boklas Beheer B.V. uit Urk (Klaas de Boer en zonen), afm. 20,95 x 6,40 x 4,92, GT 122, motor vermogen: 360 pk., 265 kw., roeplet-

ters: PBRG, id nr. NLD198801104, 11-2010 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi uit 2010, 11-2013 bij VCU-TCD in Urk omgebouwd voor de 

garnalevisserij o.a. nieuwe voormast, gieken en lieren e.d.                                               foto's: Frode Adolfsen  

N.B.: volgens sommige bronnen bouwjaar 1988.           


H-AV= Hordaland-Austevoll

                                         

H-9-AV Knester

in 2007 gebouwd bij Eidsvik Skipsbyggeri A.S. in Uskedalen b.nr. 73 en ingebouwd met een 6035 pk., 4500 RRM Bergen B3240L9P motor,

23-6-2007 geregistreerd als H-9-AV Knester van Knester A.S. uit Bekkjarvik, afm. 71,1 x 14,4 x 6,8, GT 2263, roepletters: JWNI.

foto 1 +2: Aage  3 t/m 5: Hylke Smits

                                         

H-26-AV Manon

in 1996 gebouwd bij Th. Hellesøy Skipsbyggeri in Nordfeld-Lofallstrand b.nr. 130, ingebouwd met een 3995 pk., 2940 kw. Wärtsilä

Vaasa, 1996 ingeschreven als D 642 Atlantic Challenge van Killybegs Deepsea Fishing Ent. uit Killybegs, afm. 70 x 13,6 x 8,00, GT 1793,

roepletters: EI4547, id nr. IRL000I11724, 1998 H-26-AV Manon van K. HalstensenA.S. uit Bekkjarvik, afm. 70 x 13,6 x 7, diepgang: 8,6,

GT 1793, motor vermogen; 9000 pk., 6624 kw., roepletters; LJOD, 9-2-2000 pas uitgeschreven.       foto's: Matthias Kock

H-K= Halsnøy-Kloster

H-260-K Tunfisk

in 1985 gebouwd bij Aas Mek. Verksted a.s. in Vestnes b.nr. 125, ingebouwd met een 540 pk., 397 kw. motor, 1985 Bøværing, loa. 22,86,

1985 verbouwd, 1988 Brennbøen, 1995 Myrabas, 1996 verlengd. loa. 27,4, 1999 nieuwe 1065 pk., 794 Caterpillar 3508 uit 1999, 2002

verbouwd, 2005 H-260-K Tunfisk van Johnny Magne Sjo ApS uit Halsnøy, afm. 27,4 x 7 x 4,4, GT 226, roepletters: JWWM.    foto's: Aage

NT-V=Nord Trøndela-Vikna

 

                                                 

                                                             NT-100-V Stig Harry

in 2008 gebouwd in aluminium bij Viknaslipen A.S. in Rørvik  b.nr. 7, ingebouwd met een 400 pk., 298 kw. motor uit 2008, 15-4-2009

geregistreerd als NT-100-V Stig Harry van Stig harry A.S. uit Rørvik, afm. 12,98 x 5 x 2,09, roepletters: LG3839  foto: Frode Adolfsen


NT-346-V Brattskjær

casco in 2012 gebouwd in Gdansk, afgebouwd bij Vestværftet in Hvide Sande. b.nr. 297, ingebouwd met een 1004 pk., 749 kw. Mitsubishi

S8u-C2-MPTK uit 2012, 12-2-2013 geregistreerd als NT-346-V Brattskjærvan Brattskjær A.S. uit Rørvik, afm. 34,85 x 9,6 x 6,97, GT 497,

roepletters: LDAA,                     foto's: Frode Adolfsen.

O-O= Oslo

                                       

                                            O-28-O Tempo

10-1957 gebouwd als vrachtschip bij Thaules Mek. Verksted in Avaldness b.nr. 12, ingebouwd met een 560 pk. M.A.K., 1957 geregistreerd

als O-28-O Temp van L.H. Toft uit Vestby/Oslo, afm. in feet: 145,8 x 28,1 x 8,4, BRT 291, 1968 eig. P/R. Tempo (Jacob Glesnes) Steinsland

/Oslo, 1973 eigenaar A/S/ Tempo en A/S. Speed (Toralv Toft) uit Døscherholmen/Oslo, 1974 eigenaar Grovfjord Fiskeindustri A/S. uit

Grovfjord/Oslo, 23-6-1974 tijdens het lodde vissen in de New Foundland Bank gezonken, bemanning aan boord genomen door de Æge,

die ze overbracht naar het fabrieksschip Norglobal                            foto: n.n.

R-H= Rogaland-Haugesund

                                       

                                                      R-1-H Scombrus

in 1987 gebouwd bij Bàtutrustning Bøml A.S. in Rubbestadneset b.nr. 84, 1987 geregistreerd als Opal, 1990 verbouwd,1992

gerenoveerd, 1997 nieuwe 450 pk., 331 kw. Scania DS14 uit 1997, 2000 Harto Junior, 2010 Solbris Senior, 2011 Scombrus, 2011

Scombrus Junior, afm. 20,03 x 5,4 x 3,1, GT 76, roepletters: JXSF.                 foto: Richard Paton

                                      

                                              R-9-H Scombrus Junior

in 1987 gebouwd bij Bàtutrustning Bøml A.S. in Rubbestadneset b.nr. 84, 1987 geregistreerd als Opal, 1990 verbouwd,1992

gerenoveerd, 1997 nieuwe 450 pk., 331 kw. Scania DS14 uit 1997, 2000 Harto Junior, 2010 Solbris Senior, 2011 Scombrus, 2011

Scombrus Junior, afm. 20,03 x 5,4 x 3,1, GT 76, roepletters: JXSF.                 foto: Richard Paton


R-K= Rogaland-Karmøy


R-1-K  Veagutt

in 1993 gebouwd bij Johs Kristensen Skibsbyggeri in Hvide sande b.nr. 202, ingebouwd met een 559 pk., 411 kw. M.W.M., 1-6-1993

geregistreerd als SAS 101 Heringshai van Volke Ziegler uit Sassnitz, afm. 23,71 x 7,20, 3,80, GT 205, roepletters: DQHP, id nr.

DEU000980602, 6-7-2004 SH 5 Heringshai van Lars Hejlesen uit Hirtshals, motor vermogen: 649 pk., 478 kw., 17-3-2008 R-1-K Veagutt

van Westfisk A.S. uit Åkrehamn, thuishaven: Kopervik, afm. 23,71 x 7,20 x 3,80, GT 205, roepletters: LCFH. 

foto 1 t/m 4: Matthias Kock      5+6: Willem Harlaar

R-260-K Karmøy Viking

in 1989 gebouwd bij Stocznia im. Komuny Paryskiej in Gdynia b.nr. B 965/08, afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 471, ingebouwd

met een 3824 pk., 2820 kw. Deutz 16M628 uit 1989, 1989 geregistreerd als VA-260-F Henk Senior van W. Roukema uit Flekkefjord, afm.

45,70 x 9,00 x 5,10, GT 552, roepletters: LAWG, later R-260-ES Henk Senior van dezelfde eigenaar, 6-1996 R-260-K Karmøy Viking van

Norsk Bomträl uit Kopervik (Gebr. J.S. en W.F. Korf uit Urk, manager: Knut Magne Vedøy, 7-2002 nieuwe 3000 pk., 2208 kw. Deutz uit 2002

bij Nauta Shipyards in Gdynia, 4-2006 failliet verklaard en opgelegd in Harlingen, 12-2006 schip en licenties via de bank verkocht aan Arne

Sævik uit Leinøy, die de licentie eraf haalt en samen met de licentie van de ex. M-600-HØ inruildvoor een Noorse industrie licentie en bied

schip weer te koop aan.6-2007 verkocht aan Sea Span Holding uit Schagerbrug en krijgt een toekomst in de offshore,2007 "Glomar Viking"

standby safety vessel van Glomar Shipmanagement uit Den Helder onder Panamese vlag. roepletters: HO3363.      foto's: Henk Perdok

R-344-K Toya

in 2003 gebouwd bij Ceske Lodenice in Praag (Tsjechië) b.nr. 0130, afgebouwd bij Hystad Slip. & Mek. in Kopervik, ingebouwd met een 520

pk., 382 kw. Volvo Penta TAMD 163 uit 2003, 9-2003 geregistreerd als R-344-K Toya van Nye Toya AS., uit Kopervik, afm. 19,85 x 6,1,

roepletters: LK 8222, 2005 verlengd in Kaliningrad, afm. 28,1 x 9,1 x 6,3, GT 324, 12-09 t/m. 4-2010 verbouwd bij Netaman Ships Repair

and Services in Tallin (Estland) en een nieuwe 650 pk., 485 kw. Volvo Penta uit 2009.               foto's: Matthias Kock


SF-F=Sogn og Fj. Flora

SF-12-F Bluefin

12-1999 gebouwd bij Mundal Bät A.S. in Sæbøvägen b.nr. 29, ingebouwd met een 1000 pk., 736 kw. Yanmar uit 1999, 12-1999 ingeschreven

als SF-12-F Bluefin van Nye Bluefin A.S. uit Florø, loa. 21,3, roepletters; LLAV,  5-2005 verlengd bij Mundal Bät a.s. in Sæbøvägen, afm.

26,12 x 7,49 x 4,329, GT 222.                                                             foto 1: Aage   2+4: Frode Adolfsen  3: Sydney Sinclair

SF-18-F Albacore

in 1988 gebouwd bij Sandy b.nr. 194 en afgebouwd bij Hukkelberg a.s., caso Sandy b.nr. 194, ingebouwd met een 800 pk., 597 kw. motor,

1988 geregistreerd als M-12-S Stokke Senior van Stokke Senior A.S. uit Larsnes, afm. 19,95 x 6,70 x 4,00, GT 121, roepletters: LADH,

1990 voorzien van een shelterdeck, 1998 nieuwe 800 pk., 597 kw. Caterpillar 3508 b.j. 1998, 2001 verbouwd, 2001 SF-18-F  Albacore van

Albacore A.S. uit Florø, 2006 verlengd bij Mundal bät A.S. uit Sæbøvägen, afm. 26,13 x 6,7 x 5,93, GT 181.

foto 1 t/m 3: Sydney Sinclair  4: Frode Adolfsen.


ST-AA= Sør Trøndelag-Åfjord

ST-17-AA  Rosenborg

in 1988 gebouwd bij Solstrand Værft in Solstrand b.nr. 52, ingebouwd met een 917 pk., 675 kw. cCterpillar uit 1987, 1988 ingeschreven

als Leinefsk, daarna 1996 Merkur, 1997 Aarsheim Senior, 2007 Vestkapp, 2010 verbouwd, 2010 ST 17-AA Rosenborg van Hansson

Fishing A.S. uit Trondheim, afm. 39,7 x 9 x 6,75, GT 579, roepletters: LAGH.                foto's: Wim v.d. Moolen

ST-T=Sør-Trøndelag-Trondheim

ST-29-T Bätsmann

in 1986 gebouwd bij Viksund Bät Nor AS. in Gausvik b.nr. 1211/86, ingebouwd met een 178 pk., 131 kw. Scania, 1986 geregistreerd als

Vidar Kløften, afm. 13,23 x 4,18 x 1,58, GT 23, roepletters: LK2432, 1990 en 1991 verbouwd, later ST-29-T Bätsmann, 2003 eigenaar Trond

Olsen, 2011 Ans Olsen Frog uit Heimdal                                        foto's: Frode Adolfsen

T-KN=Troms-Kvænangen

T-28-KN Ottarson

in 1999 gebouwd bij Selfa Arctic Rødskjær A.S., Rødskjær b.nr. 065, 1999 geregistreerd als Lena, afm. 12,10 x 3,94 x 1,55, roepletters:

LK6688, motor vermogen: 250 pk., 184 kw., 2004 M-94-NØ Notøygutt, 27-5-2008 T-28-KN Ottarson van Per Oddvar Isaaksen, Sørstraumen

foto's: Frode Adolfsen

T-L= Tromsö-Lyngen

                                        

T-100-L Stian-André

in 2013 gebouwd van aluminium bij Skogsøy Båt AS in Mandal, b.nr. 87, 10-2013 geregistreerd als T-100-L Stian-André van Stian Andre PR

ANS. Nord Lenangen, managing owner is Per Lidvar Hansen uit Nord Lenangen, afm. 18 x 6,5 x 3,25, GT 100, roepletters: LEHO.

foto's: Frode Adolfsen

T-LK=Troms-Lenvik

                                         

                                                          T-25-LK  Breivik Senior

in 2006 gebouwd bij Selfa Arctic Rødskjær a.s. uit Rødskjær b.nr. 185-4005, ingebouwd met een 250 pk., 186 kw. Scania Noqva uit 2006,

22-11-2006 geregistreerd als T-25-LK Breivk Senior van Breivik Senior a.s. uit Husøy I Senja, managing owner: Ståle Petersen uit Husøy I

Senja, afm. 12,19 x 4,06 x 1,14, roepletters: LK9824.                       foto: Frode Adolfsen

T-188-LK Peder Breivik

in 1972 gebouwd bij Sletta Båtbyggeri A/S. in Vågos b.nr. 32, 1972 geregistreerd als Hornvik, 1976 Homvik, 1981 nieuwe 365 pk., 269 kw.

Caterpillar uit 1981, 2001 nieuwe stuurhuis en verlengd bij Grovfjord, 25-6-2001 T-188-LK Peder Breivik van Nantnes Båtlag v/ Ingvar

Solvang uit Tjeldstø, afm. 18,03 x 5,15, diepgang: 2,745, GT 48, roepletters: LESP.                             foto: Aage

                                                    

                                                         T-245-LK Idarson

in 1988 gebouwd bij Sandøy Plastind.a.s. in Noorwegen b.nr. 197, 1988 geregistreerd als Frøydis, afm. 14,1 x 4,25 x 1,7, GT 15,

roepletters: LK3374, 2010 T-245-K Idarson van Ragnhild Helen A.S. uit Finnsnes , manager: Roar Egil Jensen uit Finnsnes en een

nieuwe 340 pk., 259 kw. M.A.N. uit 2010, 22-11-2010 voor Loppa gezonken.                        foto: Frode Adolfsen

T-T= Troms-Tromsø

T-115-T Tromsøy

in 1988 gebouwd bij Karstensens Skibsværft in Skagen b.nr. 359, ingebouwd met een 865 pk., 637 kw. Caterpillar 3508DITA uit 1988, 1988

geregistreerd als Loran, afm. 34 x 8,2 x 6,4, diepgang: 3,9, GT 466, roepletters: 3YHZ, 1999 Loran I, 2000 Gandi, 2002 Stapin2010 T-115-T

Tromsøy van Hans Reden A.S. c/o. Båragutt A.S. uit Tromsø.                                           foto's: Frode Adolfsen     


VA-K= Vest Agder-Kristiansand

VA-196-K Horisont III

in 1986 gebouwd bij H. & E. Nordtveit Skibsb. in Nordveitgrend b.nr. 76, ingebouwd met een 600 pk., 442 kw. Yanmar, 1986 Aqua Bella als

"brønnbät" (levende vis vrachtschip), afm. 23,99 x 7,20, GT 149, roepletters: JKDJ, 1989 Seafood, 2000 Nyvingen, 2000 verbouwd tot

vissersschip en een nieuwe 1020 pk., 761 kw. Caterpillar uit 2001, 2004 Sabrina, 2008 VA-196-K Horisont III van Horisont 2 A.S. uit

Kristiansand, managing owner: John Magne Salvesen, 2010 verlengd in Szczecin (Polen), thans afm. 33,18 x 7,2 x 5,96, GT 279.

foto's: Hylke Smits

VA-FS= Vest Agder-Farsund

VA-14-FS Skarp

in 1982 gebouwd van aluminium, later o.a. geregistreerd als VA-14-FS Skarp van Per lind Hansen uit Sør Audnedal, loa. 8,15, in 1994 een

nieuwe 30 pk., 22 kw. motor uit 1994, 2003 verbouwd.                                    foto's: Matthias Kock

VA-S=Vest Agder-Søgne

 

VA-2-S Hunter

in 1984 gebouwd bij Strandby Skibsværft in Strandby b.nr. 82, afgebouwd bij A. Bjerrum Maskinfabrik in Frederikshavn, ingebouwd met een

B. & W. Alpha diesel, 3-4-1984geregistreerd als FN 393 Lindesnes van Lindesnes af Strandby ApS. uit Strandby, afm. 25,20 x 7,02 x 4,05,

BRT 235, GT 185,90, 1988 verbouwd, 1-1-1989 opgave id. nr. DNK000012974, 27-7-1991 HG 139 Nicoline van Peter Hejlesen uit Hirtshals,

14-10-1999 tenaamstellingHG 139 Nicoline A/S. uit Hirtshals, 23-4-2000 GT 235, 2-5-2000 verbouwd en gerenoveerd en een nieuwe 1200 pk.,

883 kw. Cummins KTA-38-M2, 24-1-2007 FN 226 Andrea Klitbo van Eric Thomasen en Willy Christiansen uit Læsø, 18-2-2008 uitgeschreven

en verkocht aan Nesvåg Havfiske c/o Frank Nesvåg uit Hauge I Dalana (Nw.) als R-8-SK Vestavind, 2010 VA-2-S Hunter van Aamodt Fiskeri

uit Søgne, thuishaven Kristiansand, roepletters: LCCZ, ook in dienst als guardvessel, 2012 nieuwe 1200 pk., 883 kw. Cummins

foto's: Rienk Nadema

VA-55-S Sheik

in 1985 gebouwd en afgebouwd bij Jumelet in IJmuiden b.nr. 84-07, ingebouwd met een 224 pk., 165 kw. D.A.F. uit 1984, 8-2-1985

IJM 9 Dolfijn van fa. Zwart & Dekker uit Egmond aan Zee, afm. 19,49 x 5,60 x 2,62, GT 60, roepletters: PDRR, 1-9-1989 opgave id. nr.

NLD198500399, 1990 eigenaar M.C. Rademakers uit IJmuiden, 6-5-1993 UK 144 Jurie Sjoerd van H. v.d. Berg uit Urk, 1996 RI 48 van

Mogens Ostrup uit Hvide Sande, afm. 19,47 x 5,60 x 2,62, roepletters: OYCI, 1996 bij de Vestværft ingericht voor de garnalenvisserij

en een nieuwe 174 pk., 128 kw. D.A.F. uit 1996, 1998 RI 320 Lasiry van dezelfde eigenaar, 2000  Sine van Peter Kjellson (managing

owner) uit Zweden en een nieuwe 370 pk., 276 kw. D.A.F. uit 1999, 2001 VA-55-S Britta-Maria van T. Langenes uit Kristiansand,

roepletters: LLSO, afm. 19,47 x 5,69 x 2,58, 2001 VA-55-S Sheik van  Sheik A.S. uit Søgne, managing owner T. Langenes uit Søgne,

afm. 19,15 x 5,69 x 2,58, GT 55.                                                     foto's: Matthias Kock

Ø-H=Østfold-Hvaler

Ø-235-H Topsy

in 1964 gebouwd bij Brekne Bätb., Breken, ingebouwd met een 240 pk., 177 kw. Callesen uit 1964, 1964 geregistreerd als Ø-235-H Topsy

van Tom Aslak Aleksandersen uit Vesterøy, afm. 17,59 x 5,43 x 2,48, GT 39,95, roepletters: LLLU, 1989 verbouwd o.a. nieuwe stuurhuis,

1993 voorzien van een aluminium verschansing.                                         foto's: Matthias Kock

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'