LO (Lauwersoog)

'

 

LO 1 Geja

in 1922 gebouwd bij Scheepswerf de Boer in Oude pekela, in de vaart als beurtschip, 6-1977 WSW 2 Maria Elizabeth van C. Fondse,

afm. 26,17 x 5,04 x 1,40, BRT 45,68, 8-1978 LO 1 Geja van J. & G. de Vries uit Zoutkamp, 1-1981 andere motor: 180 pk., 133 kw. D.A.F.

uit 1974, 1988 alleen eigenaar G. de Vries uit Zoutkamp, 1-1-1989 opgave id nr. NLD192200217, 12-1989 motor vermogen: 218 pk.,

161 kw., 6-8-1992 uitgeschreven.                                                                            foto 1: Sikke Wielstra    2: J.v.d. Veen

 

LO 1  Stormvogel

in 1988 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Volharding in Stavoren, 10-1988 ingeschreven als HA 8 Stormvogel van H. Teerling uit

Harlingen, ingebouwd met een 170 pk., 125 kw. D.A.F. b.jr. 1988, afm. 20,20 x 5,25 x 1,80. GT:50, roepletters: PHUX, in 1995 nieuwe

250 pk., 184 kw. D.A.F. uit 1995, in 1996 is de kotter onder SI klasse gebracht en hermeten, GT nu 50, 7-2001 motor gegevens

gemuteerd; nu 249 pk., 183 kw. Volvo Penta. bouwjaar onbekend, 6-2003 voor portaalmast gebroken en nieuwe geplaatst, 12-2006

verkocht  aan D. Visser uit Paesens, die de kotter bij Machinefabriek Miedema in Dokkumer Nieuwe Zijlen laat vernummer in LO 13, maar

wordt 2-2-2007 eerst ingeschreven als LO 1 Stormvogel omdat de oude LO 13 nog staat ingeschreven en nog van eigenaar moet

verwisselen , lasletter 3 staat er dus al wel op, tevens is er weer een nieuwe enkele mast opgekomen, 17-5-2010 ingeschreven als LO

13 Stormvogel van Visserijbedrijf Visser B.V. uit Paesens.                                                                        foto's: Henk Perdok

                                                                                                                                                           

 

LO 3  Bornrif

in 1992 in Enkhuizen gebouwd, ingebouwd met een 132 pk.,97 kw. D.A.F. uit 1991, 10-6-1994 ingeschreven als IJM 5 Corrie van W. van

der Heijden, loa. 9,98, BRT 15, id nr. NLD199201864, 13-11-1998 hermeten; thans loa. 10,22 en opgave GT 10, 29-10-2004 LO 3 Bornrif

van fa. Drieactief uit Noordhorn, 20-8-2007 YE 3 Bornrif van Ph. Sinke Oesterkweek B.V. uit Yerseke.           foto's: Henk Perdok

LO 3 Dasyatis

in 1977 gebouwd als sloep, 25-5-1993 geregistreerd als IJM 232 Nw-Tien van J. Blokker uit IJmuiden, afm. 9,97 x 3,95 x 1,22, BRT 4,00,

motor: 80 pk., 59 kw. D.A.F. uit 1987, ID. nr. NLD197701774, 24-11-1998 hermeten: nu loa. 11,05 en opgave GT 7, 2002 in eigen beheer

verbouwd en ingericht t.b.c. staandwant visserij, 28-7-2006 UK 141 Jansje van Hessel Hakvoort uit Urk, 2008 nieuwe 80 pk., 59 kw. John

Deere uit 2008, 2010 gekocht door Mente van der Heide uit Noordhorn en eerst verbouwd door P.W. Allround Scheepsservice Groningen uit

Enumatil, 1-2-2011 LO 3 Dasyatis van Mente v.d. Heide uit Noordhorn,  roepletters: PG8021.           foto's: Henk Perdok                 

LO 4 Rana

in 1960 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. van Nugteren, Amsterdam, in 1962 geregistreerd als EB 44 Gerrie van Aalt Petersen Jr. uit

Elburg, ingebouwd met een 80 pk. Gardner uit 1961, afm. 13,50 x 3,94 x 1,52, BRT 20,85, in 1965 een nieuwe 75 pk. Gardner-Kromhout,

1-1968 HK 4 van H. & W. de Haas uit Harderwijk (schip heeft geen naam), 7-1977 is de kotter uitgeschreven omdat het niet

bedrijfsmatig in gebruik was, in 1992 een nieuwe 120 pk., 88 kw., Iveco uit 1992, 8-2-1994 LO 4 Rana van H. Heerma uit Lauwersoog,

11-1998 hermeten, opgave GT 13, later is de achter portaalmast verwijderd en het hekwerk doorgetrokken op achterschip, 3-2013 een

nieuwe 120 pk., 88 kw. John Deere type 6068DFM uit 2012 ingebouwd bij Fred v.d. Broek in Lauwersoog.      foto's: Henk Perdok

 

LO 5  Eeltje Jan

in 1927 gebouwd bij Scheepswerf Ferus Smit in Foxhol als beurtschip i.o.v gebr. Wildeman uit Nieuwe Schans, afm. lengte over de steven

22,50 mtr., breedte over de spanten 4,00 mtr., holte 1,22 mtr, laadvermogen: even beneden de 50 op het ijk aldus vlgs. beschrijving en

contract van de bouw, in 1955 ingericht voor de garnalenvisserij en 26-5- 1955 ingeschreven als WL 5 Linquenda van M. de Vries, afm. 23,20

x 4,09 x 1,70, BRT 26,72, 6-5-1960 nieuwe 100 pk. D.A.F. uit 1960 en hermeten: nu 18,76 x 4,02 x 1,21, 21-3-1965 OL 5 Zeearend van A.

Zijlsta, 22-4-1967 nieuwe 120 pk. D.A.F. uit 1967, 8-1979 LO 5 Eeltje Jan van J.E. de Vries uit Engwierum en een andere motor t.w. een 120

pk. D.A.F. uit 1974, 3-6-1985 nieuwe 169 pk., 124 kw. D.A.F. uit 1984, 1-9-1989 opgave id nr. NLD192700221, 2-2000 nieuwe stuurhuis,

24-11-2003 opgave roepletters: PF4044, 2-2011 bij Scheepswerf Welgelegen in Leeuwarden een nieuwe 169 pk., 124 kw. Mitsubishi type

6024TCM serie nr. 416276 uit 2011.  (contract en beschrijving voor de bouw als vrachtschip aanwezig: gekregen van de vroegere eigenaar

Wildeman)    foto: 1+2: met oude stuurhuis.                    foto's: 1 en 3 t/m 6 Henk Perdok.     2: Rienk Nadema

 

LO 7 Zwerver

in 1957 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Hem in Zaandam (Haak), ingebouwd met een 240 pk. B. & W. Alpha uit 1957, 9-5-1957

geregistreerd als UK 22 Dirkje van fa. R. Brands & zn. uit Urk, afm. 23,63 x 5,72 x 2,67, BRT 69,73, 11-2-1959 eigenaar J. Brands uit Urk,

1-12-1966 nieuwe 480 pk., General Motors uit 1966, 19-2-1969 TX 40 Geeske van Gebr. de Vries uit Oudeschild, 24-11-1978 HA 74 Treasie

van M. van der Veen uit Harlingen, 25-6-1980 opgelegd voor de verkoop, 10-1980 opgelegd voor de verkoop, 10-1980 LO 7 Zwerver van C.

Zijlstra uit Dokkum, 22-5-1981 verbouwd o.a. nieuwe stuurhuis en hermeten: BRT 71,86, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 19-2-1982 ARM

27 Forra maria van L.W. Blaas en Co. uit Arnemuiden, 16-7-1984 UK 4 Lummy van Zeevisserij Mij., Ichtus B.V. uit Urk, 1985 nieuwe 300 pk.,

221 kw. Caterpillar uit 1984, 2-9-1985 WR 40 Simetje Jacoba van M. Lont uit Den Oever, 1-1-1989 opgave id nr. NLD195700691, 4-9-1990

ZK 40 Morgenster van Noordzeevisserijbedrijf Wilma B.V. uit Urk, 16-2-1994 tenaamstelling De Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 2-1995 opgave

GT 78 en tenaamstelling Visserijbedrijf de Rousant B.V., 1-1997 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1996, 1999 hermeten: 23,63 x 5,70

x 2,81,  9-2011 verhuurd aan J. Korf uit Urk, 11-2013 aangekocht door J. Korf, 6-1-2014 UK 166 Limanda van J. Korf uit Urk

foto 1: n.n.  2: Cor Zijlstra

                                       

                                        LO 7 Zwerver 

in 1983/84 gebouwd bij Scheepswerf Akkerman in Nieuw Beerta en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met

een 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1983, 28-3-1984 geregistreerd als LO 7 Zwerver van Cor Zijlstra uit Dokkum, afm. 20,74 x 6,00 x

3,04, GT 69, roepletters: PIZH, 7-1985 YE 25 Biem van J. Salm & zoon uit Yerseke, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD198300762 30-8-1990 WK

119 Reuzen Jan van H. Poelkamp uit Workum en P.J. Broersen uit Grootebroek, tevens verlengd: loa. 23,84 en GT 81, roepletters: PHAC,

1991 H. Poelkamp alleen eigenaar, 14-4-1992 GY 119 Giant John van G.J. Fishing Co. Ltd. uit Grimsby (H. Poelkamp), afm. 23,60 x 6,05 x

2,32, GT 96, roepletters: MPVF5, id. nr. GBR000B12885, 2000 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania uit 2000, 1-9-2005 GY 119 Deo Volente van

Deo Volente Fishing Co. Lts. uit Hull (Arie de Niet uit Anna Jacoba Polder), tevens verbouwd, achterportaal weggehaald en nieuwe

schoorsteen mast op stuurhuis, stilgelegd in Yerseke, omdat de juiste documenten nog niet in orde zijn, 17-12-2007 executie veiling, later 

eiegenaar Vusserijbedrijf A.S. de Niet uit Sint Philipsland, 2-2014 bij Scheepswerf Van Os in Yerseke vernummerd in TH 119.

foto: Cor Zijlstra                                       

LO 7 Zwerver

in 1963 gebouwd en afgebouwd bij Werf Bocher in Zeebrugge, ingebouwd met een 220 pk., 162 kw. Bolnes uit 1962, 1-11-1964 geregistreerd

als Z 402 Atlantis van PVBA. Rederij Gebr. Vantorre uit Heist aan Zee, afm. 23,78 x 6,10 x 2,65, BRT 70,33, 5-79 tenaamstelling Rederij

Atlantis PVBA. uit Knokke Heist, 1984 BRT gewijzigd in 69,97, in 1986 O 402 Atlantis van Rederij Atlantis PVBA. uit Knokke Heist, in 1988 N

402 Yvette van N.V. Mare Nostrum uit Koksijde, in 1989 kreeg het de naam De Norma van dezelfde eigenaar en werd het verbouwd, o.a.

nieuwe stuurhuis en werd het achterschip dichtgebouwd, hermeten: loa. werd 23,78, tevens een nieuwe 283 pk., 208 kw. Caterpillar uit

1989, in 1994 tenamstelling N.V. Marjon uit De Haan, 1997 een nieuwe 283 pk., 208 kw. Cummins en opgave GT 97, 8-1998 werd N.V. Valta

uit De Haan de eigenaar, 3-99 De Norma (ex. N 402) van BVBA Christoph uit Brugge, 2-4-99 werd het N 782 De Norma van N.V. Valta,

4-2000 tenaamstelling BVBA. Rederij Jacomina uit Oostende, 12-5-2000 kocht Visserijbedrijf De Rousant uit Lauwerzijl de kotter en werd het

opgelegd voor de verkoop, 18-1-2001 ZK 64 De Norma van Visserijbedrijf De Rousant uit Lauwerzijl, 8-2-2001 LO 7 Zwerver van Exploitatie

LO 7 uit Dokkum  (Cor Zijlstra), 12-2002 motor vermogen 300 pk., 221 kw., 9-2008 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi bij Hoekman

Shipbuilding in Urk, id. nr. BEL044021963              foto 1 t/m 10: Henk Perdok  11: Gerold Conradi

 

                                         

                                               LO 8 Zeester

van de voorgeschiedenis is weinig bekend, het zou in 1921 zijn gebouwd als zolderschuit, gekocht door fa. Visser uit Zoutkamp

(jaartal niet bekend), die het hebben verbouwd als schelpenzuiger, daarna als dek zuiger, toen even te koop opgelegd, maar

wederom verbouwd nu als kokkelzuiger en in de vaart als LO 13 van D. Visser uit Paesens, toen er een nieuwe LO 13 kwam, heeft het

nog dienst gedaan als kokkeljager, weer later is het ca.8.20 mtr. ingekort en ingericht voor de garnalenvisserij, afm. nu l.l. 24,00 x 5,20

x 1,40, BRT 43, motor 280 pk., 206 kw. Scania Vabis b.jr. 1974, 10-1983 in de vaart als LO 8 Zeester van D. Visser uit Paesens, eind 80

er jaren was het plan om het schip te verbouwen en te vernieuwen, op het achterschip werd de railing verhoogd, schip uiteindelijk

opgelegd, 21-5-1990 werd het nog TX 27 Lida Marco van H. Hutjes uit Oudeschild, 27-9-1990 weer uitgeschreven (waarschijnlijk

papieren nummer), schip is uiteindelijk gesloopt.                                                  foto: Sikke Wielstra

 


LO 8 Trijntje

in 1995 gebouwd en afgebouwd bij Sandfirden Technics in Den Oever, ingebouwd met twee Valmet motoren, totaal 300 pk., 221 kw., 

2-10-1995 ingeschreven als LO 8 Trijntje van Visserijbedrijf D. Visser B.V. uit Paesens, afm. 20,06 x 6,50 x 1,42, diepgang: 0,84, GT 51,

roepletters: PIBJ, id nr. NLD199501939, 5-9-1997 hermeten na verlenging, loa nu 22,06 en GT 56, 4-2000 eigenaar L. Visser uit

Paesens, 2002  nieuwe achter portaalmast.          foto 1 t/m 4 +6: Henk Perdok      5: Peter Visser (LO 13)     7+8: Discolo

 

LO 9 Aaltje

in 2001 gebouwd bij VHB Marine in Antwerpen, in eigen beheer afgebouwd bij Machinefabriek Miedema in Dokkumer Nieuwe Zijlen,

ingebouwd met twee Sisu diesel motoren: totaal 152 pk., 112 kw. uit 2001, 12-4-2002 geregistreerd als LO 9 Aaltje van Visserijbedrijf

Visser B.V. uit Paesens, afm. 14,99 x 7,00 x 1,06, GT 19, id nr. NLD200102643,  5-2002 met 3 meter verlengd en een nieuwe kop,

7-2002 achterschip verbouwd o.a. de tunnels, 1-1-2003 opgave roepletters: PF6233, 10-1-2011 pas hermeten: loa. 17,70, GT 39,

motor vermogen 249 pk., 183 kw., 4-6-2013 GM 6 Aaltje van Gebr. Timmerman uit Genemuiden.           foto 1+2: voor verbouwing

foto 1: Rienk Nadema   2: Jan van der Veen     3 t/m 6: Henk Perdok     7+8: Ed Vroom

 

LO 10 Hoop Op Zegen met oude stuurhuis                                                                       met nieuwe stuurhuis

LO 10 De Volharding

in 1930 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Harlingen als beurtvaartschip, later visserij en eerst als HA 97 Friesland

van L.P. Veltman uit Harlingen, motor: 75 pk. Deutz uit 1962, afm. 23,24 x 4,02 x 1,66, BRT 51,08, 10-1972 tijdelijk in dienst t.b.v. sport-

visserij, 7-1974HA 25 Drie Gebroeders  van S. Cousijn uit Harlingen, verhuurd aan A.P. Leuschel uit Harlingen,  12-3-1976 TX 35 Luctor

et Emergo van fa. A.A. Blom & Schagen uit Oudechild en een andere motor: 168 pk., 124 kw. D.A.F., 12-1976 tenaamstelling: fa. Blom

en Schagen uit Oudeschild, 11-1979 TX 35 Zeester van J. Hutjes uit Den Burg, 2-1987 LO 10 Hoop op Zegen van F. Sloot uit Anjum, 1-9-

1989 opgave id nr. NLD193000228, 3-1996 nieuwe stuurhuis, 6-1999 andere motor : 211 pk., 155 kw. D.A.F. uit 1991, 11-8-1999

opgave GT 39, 13-5-2003 LO 10 De Volharding van T. Sloot uit Anjum, roepletters: PF4078, 6-2005 nieuwe kop bij Scheepswerf

Welgelegen in Lauwersoog, oude was beschadigd na een aanvaring, 2010 tenaamstelling De Volharding LO 10, Anjum( F. Sloot)

31-5-2011 machinekamer uitgebrand.       foto 1: R. van Sloten    8: Gert Jan Verbeek    2 t/m 7 en 9: Henk Perdok 

 

LO 13 Catjan

in 1986 is de mechanische kokkelvisser gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf de Greuns in Leeuwarden b.nr. 5940, ingebouwd met

twee Scania Vabis motoren van 1986, elk 296 pk.,218 kw., 7-1986 geregistreerd als LO 13 Catjan van Visserijbedrijf D. Visser B.V. uit

Peasens, afm. 43,70 x 11,80 x 1,60,  BRT 143,49, GT: 311, een aantal jaren later is de brug verlaagd, 9-8-1994 HA 117 Missouri van

Mosselkwekerij BRU 40 uit Bruinisse en twee nieuwe Guascor motoren van 1987 elk 415 pk., 305 kw.,13-7-1995 TX 63 Verwachting van

Lenger Seafoods uit Harlingen, 23-3-1994 motor vermogen 829 pk., 610 kw., 24-7-1998 motor vermogen 543 pk., 400 kw., 2-1999 twee

nieuwe Scania Vabis motoren van 1998 van elk 272 pk., 200 kw., 30-1-2004 motor vermogen elk 552 pk., 406 kw., 4-2005 verbouwd

voor een nieuwe mosselproject, de mechanische kokkelvisserij is per 2005 verboden, in 2009 tenaamstelling Lenger Seafoods Visserij

B.V. uit Yerseke, id. nr. NLD198600232, imo 8805901        foto 1: Rienk Nadema           2: met verlaagde brug:   Sikke Wielstra

 


LO 13 Catjan

in 1994 gebouwd bij Scheepswerf Friesland in Lemmer b.nr. 50 en afgebouwd bij Sandfirden Technics in Den Oever, ingebouwd met

twee Scania Vabis motoren; totaal 579 pk., 426 kw. uit 1994, 9-8-1994 geregistreerd als LO 13 Catjan van Visserijbedrijf D. Visser B.V.

uit Paesens, afm. 44,50 x 12,00 x 1,50, diepgang 1,160, GT 247, roepletters; PDJO, id nr. NLD199401871, 1-1-2005 i.v.m. verbod op de

mechanische kokkelvisserij opgelegd voor de verkoop, 1-1-2007 uitgeschreven, 8-2011 verkocht aan Christiaansen Fracht-Schiffahrt en

komt als vrachtschip in bedrijf tussen de Duitse wadden eilanden en vaste land b.V. vervoer van zand en bouwmaterialen, maar wordt

eerst verbouwd (o.a. dek vlak gemaakt, motor aangepast i.v.m. eisen Duitse GL BG Verkehr) bij Sandfirden Technics in Den Oever, imo

nr. 9112454.                              foto 1+2: Henk Perdok      3+4: Peter Visser (LO 13)

 

LO 13  Stormvogel

in 1988 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Volharding in Stavoren, 10-1988 ingeschreven als HA 8 Stormvogel van H. Teerling uit

Harlingen, ingebouwd met een 170 pk., 125 kw. D.A.F. b.jr. 1988, afm. 20,20 x 5,25 x 1,80. GT:50, roepletters: PHUX, in 1995 nieuwe

250 pk., 184 kw. D.A.F. uit 1995, in 1996 is de kotter onder SI klasse gebracht en hermeten, GT nu 50,  7-2001 motor gegevens

gemuteerd; nu 249 pk., 183 kw. Volvo Penta. bouwjaar onbekend, 6-2003 voor portaalmast gebroken en nieuwe geplaatst, 12-2006

verkocht aan D. Visser uit Paesens, die de kotter bij Machinefabriek Miedema in Dokkumer Nieuwe Zijlen laat vernummer in LO 13, maar

wordt 2-2-2007 eerst ingeschreven als LO 1 Stormvogel, omdat de oude LO 13 nog staat ingeschreven en nog van eigenaar moet

verwisselen , lasletter 3 staat er dus al wel op, tevens is er weer een nieuwe enkele mast opgekomen, 17-5-2010 ingeschreven als

LO 13 Stormvogel van Visserijbedrijf Visser B.V. uit Paesens.                                             foto's: Henk Perdok

 

LO 14 Fetske

in 1921 gebouwd bij Scheepswerf Bodewes "Gruno" in Foxhol, waarschijnlijk als vrachtscheepje, 15-3-1946 voor de eerste

keer ingeschreven als visersschip t.w. BRU 30 Volharding van J.H. Jumelet uit Bruinisse, motor: 20 pk. Berlet, afm. 21,61

x 3,72 x 1,68, BRT 35,98, 10-8-1951 een andere motor: 50 pk. Kromhout, 2-3-1954 andere motor: 165 pk. General Motors,

15-1-965 een nieuwe 165 pk. General Motors uit 1964, 6-8-1973 BRU 41 Volharding van J. Stouten uit Bruinisse, 7-11-1977

andere motor: 180 pk., 132 kw. General Motors uit1969 en eigenaren D.J. & P. Jumelet uit Bruinisse, 3-1979 TH 16

Pieternella Johanna van J. Bout uit Tholen, 5-6-1979 KG 11 Albatros van Zeevishandel de Eendracht, 10-1979 eigenaar

Padmos uit bruinisse, 14-12-1979 TH 7 Albatros van A.P. Baaij uit Tholen, 5-2-1980 TH 16 Pieternella Johanna van J.A. Bout &

Kers uit Tholen, 9-10-1980 alleen eigenaar J. A. Bout uit Tholen, 10-12-1981 TX 8 Cornelia Jolanda II van D. Krijnen Jr. uit

Oudeschild, 5-1982 ZK 8 Bjorn van H. Oortwijn uit Zoutkamp, 4-1983 andere motor: 174 pk., 128 kw. General Motors uit

1978, 25-11-1988 motor vermogen; 172 pk., 127 kw., 25-10-1989 LO 14 Nienke van D. Visser uit Paesens, 2-3-1990 LO 14

Fetske van J. Visser uit Peasens, 11-8-1999 ogave GT 35, 1-2000 verbouwd o.a. nieuwe portaal mast, 2002 kop verhoogd,

10-11-2003 opgave roepletters: PH9712, 2004 achtermast verwijderd en nieuwe sierpijp op stuurhuis geplaatst, 2005 eigenaar

verhuist naar Dokkum. id. nr. NLD192100234.            (vanaf foto 2: verhoogde kop en nieuwe portaal mast, vanaf foto 3 met sierpijp)

                                                                                                                                                                                 foto's: Henk Perdok

 

 

LO 15 Johannes Post

in 1926 als beurtschip gebouwd bij Scheepswerf Gebr. de Boer in Lemmer, eigenaar fa. Leemboer in Sneek, 29-6-1948 geregistreerd

als TM 34 Telegraaf van J. Nieboer & zn. uit Termunterzijl, afm. 22,60 x 4,20 x 1,65, motor: 40 pk. Kromhout-Gardner, tevens garnalen-

drogerij,  18-7-1951 DZ 16 Telegraaf van J. Nieboer uit Delfzijl, 22-2-1956 tenaamstelling fa. Nieboer & zn. uit Delfzijl, 20-4-1956 DZ 8

Telegraaf van B. Nieboer & zn. uit Delfzijl, 7-8-1958 hermeten: 18,66 x 3,93 x 1,51 en een nieuwe 116 pk. Deutz uit 1958 (agesteld op

90 pk.), naam schip gewijzigd in "Georgine" , 5-12-1961 DZ 9 Johanna van C. Bosker uit Farmsum, 10-6-1963 ZK 16 Gezina van

H. Lindemuller uit Zoutkamp, 19-4-1972 UQ 2 Annie van Th. J. van der Molen uit Usquert en een andere motor t.w. een 165 pk., 121 kw.

Scania Vabis uit 1967, 29-3-1967 LO 4 samenwerking van B. Wolters uit Zoutkamp, 27-5-1980 HA 44 Hoop op Zegen van G. de Waal

uit Harlingen en een andere motor: 130 pk. Scania Vabis uit 1973, later voorzien van nieuwe verschansing en hekwerk, 1984 andere

motor t.w. een 166 pk., 124 kw. D.A.F. uit 1976, 8-1988 LO 15 Johannes Post van M. Post uit Paesens, en een andere motor t.w. 132

pk., 97 kw. D.A.F. uit 1986, 7-1991 ZK 4 Bornrif van B. Wolters uit Zoutkamp, 29-10-1996 ZK 41 Bornrif van Visserijbedrijf de Rousant

B.V. uit Lauwerzijl, 11-1998 hermeten: opgave GT 30, BRT was 46,30, 8-3-1999 ZK 4 Bornrif B. Wolters uit Zoutkamp, 25-11-1999 ZK 41

Bornrif Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 17-8-2001 nieuwe 151 pk., 111 kw. Caterpillar uit 2001, 2-10-2001 WR 56 Balgzand

van Visserijbedrijf Boko vof., uit Den Oever (Ten Bokkel & Kooij) 12-12-2003 ST 2 Jelle Sjoerd van vof. J. Zwaan & zn. uit Stavoren,

1-2006 i.v.m. vervanging ST 1, ontmanteld en opgelegd bij de Elburger Scheepswbemiddeling in Elburg, 2-3-2006 uitgeschreven,

2-2009 verkocht aan Aannemersbedrijf Bijleveld Maritiem uit Zeist en komt in de vaart als werkboot "Jelle Sjoerd", ligt alweer (3-2011)

een tijd  te koop in Elburg.                                                                                                foto's: Sikke Wielstra

 

LO 15 Johannes Post

in 1979 gebouwd bij Venema in Hoogezand en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met een 131 pk., 96 kw.

Scania Vabis uit 1979, 2-1980 geregistrerd als LO 2 Waddenzee van I.J. Nienhuis uit Zoutkamp, afm. 15,20 x 4,22 x 1,93, BRT 22,38,

7-1981 ZK 2 Waddenzee van dezelfde eigenaar, 12-1981OL 2 Waddenzee van A. Steegstra uit Paesens, 2-1985 ZK 4 Bornrif van Benny

Wolters uit Zoutkamp,1-9-1989 opgave id nr. NLD197900574, 15-1-1992 LO 15 Johannes Post van M. Post uit Paesens, 2-11-1998

verlengd thans afm. 18,20 x 4,20 x 1,78, GT 25, 1-2000 andere motor: 238 pk., 175 kw. Volvo Penta uit 1979, opgave roepletters:

PF3908, 1-2010 gereviseerde 238 pk. 175 kw.Mitsubishi bij Fred v.d. Broek in Lauwersoog, 1-2001 een dezelfde gereviseerde.

 foto 1+2: voor verlenging                             foto's: Henk Perdok

 

LO 17 Linquenda

in 1899 gebouwd als beurtschip als type klipper in Stormpolder., afm. 17,74 x 4,81 x 1,65, BRT 38,20, motor; 35 pk. Industrie, het scheepje

werd gekocht van A. van Doorn uit Assel en (maar dat is niet zeker) werd ingericht voor de schelpdiervisserij onder een ZZ nummer

(Zierikzee), 11-11-1948 YE 75 Flevo van C.L. Bom uit yerske, 17-9-1952 andere motor: 165 pk., G.M.C. uit 1943, 23-4-1954 HA 37 Flevo van

J. van Es uit Harlingen als garnalenvisser en werd gebruikt t.b.v. mosselkwekerij, later is er een nieuwe steven voor gebouwd, 21-3-1962

hermeten; afm. 22,14 x 4,82 x 1,64, BRT 46,32, 17-12-1962 HA 17 Stella Maris van gebr. L.P. en P.R. Veltman uit Harlingen, 29-7-1963 HA 17

Flevo van dezelfde eigenaren, 27-1-1964 HA 17 Stella Maris nog van dezelfde eigenaren, 12-4-1965 nieuwe 150 pk. General Motors uit 1965,

17-4-1967 alleen eigenaar P.R. Veltman uit Harlingen, 3-1977 motor vermogen: 180 pk., 132 kw., 23-3-1978 nieuwe 240 pk., 177 kw. General

Motors Detroit uit 1978, 1979 motor vermogen: 170 pk., 125 kw., 27-2-1980 WR 171 Gea Catherina van J. Jorna uit Den Oever en een nieuwe

170 pk., 125 kw. General Motors uit 1978, 1-1983 opgelegd voor de verkoop, 25-1-1989 gekocht door gebr. Jetze en Meindert Post uit Den

Oever, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD189900729, 1-11-1990 LO 17 Linquenda van M. Post uit Moddergat, 2-11-1998 hermeten loa. 22,04 en

opgave GT 42, 2-1999 verbouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder o.a. voorzien van een buiskap en een nieuw stuurhuis, nieuwe 300 pk.,

221 kw. Volvo Penta uit 1999 en onder S.I. klasse gebracht, 5-9-2000 GT gewijzigd in 48, 1-2014 bij Shipdock Draaisma in Franeker een

nieuwe 300 pl/. 221 kw. Doosan uit 2014                                     foto's: Henk Perdok    foto 4: Bart van Nieuwenhuizen

LO 20 Zwarte Arend                                                                                

in 1987 gebouwd bij Scheepswerf van der Werff & Visser in Irnsum en afgebouwd bij Fred van der Broek in Lauwersoog, ingebouwd met een

182 pk., 134 kw. Scania Vabis uit 1987, 1-2-1988 officieel ingeschreven in visserij register als LO 20 Zwarte Arend van P.L. Visser uit

Moddergat, afm. 19,60 x 5,75 x 1,92, GT. 54, roepletters: PIZQ, 4-1999 motor vermogen 255 pk., 188 kw., in 2001 een nieuwe 255 pk., 188

kw. Scania uit 2001.  id nr. NLD198700241           foto's Henk Perdok

LO 31 Geesje

in 1960 gebouwd bij Scheepswerf van Bennekum in Sliedrecht b.nr. 33, afgebouwd bij Holland Launch in Zaandam, ingebouwd met een 250

pk. Kromhout uit 1960, 3-9-1960 geregistreerd als UK 31 Zeven Gebroeders van E. Kramer uit Urk, afm. 21 x 5,42 x 2,11, BRT 48,75, 17-1-

1963 eigenaar K. Kramer & zonen uit Urk, 8-12-1966 BR 31 Adriana Cornelia van P.A. Landa uit Breskens, 18-1-1968 nieuwe 500 pk. Stork

Ricardo uit 1967, 21-3-1969 VLI 31 Adriana Cornelia van P. A. Landa uit Vlissingen, 28-3-1969 verlengd: loa. 25,05 BRT 62,20, 6-1-1972

VLI 31 Hubrina Johannes van Aquatrans uit Rotterdam ( W. de Jonge), 19-1-1972 SCH 18 Eendracht van fa. Eendracht uit Scheveningen,

15-12-1973 UK 18 Emanuel van Gebr. A. & W.H. Kroon uit Urk, 24-10-1979 UK 21 Petra van dezelfde eigenaren, 27-11-1979 LO 13 Petra

van Joh. Kloosterman uit Dokkum, 15-1-1980 LO 13 Marijke van dezelfde eigenaar, 19-2-1980IJM 5 Lena Antonia van M.J. van Putten uit

Medemblik, 31-5-1982 LO 7 Zwerver van C. Zijlsta uit Dokkum, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 10-4-1984 LO 31 Geesje van C. Zijlstra

uit Dokkum, roepletters: PIZM, 22-8-1984 opgelegd, 10-1984 KG 8 Hubbenada van I. Bout & zn. uit Colijnsplaat, 9-1987 opgelegd voor de

verkoop en verkocht als werkschip.                         foto 1: coll. C. Zijlstra   2: coll. Kor. Sikkema

LO 44 Orka

in 1945 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Seijmonsbergen "Concordia" in Amsterdam, ingebouwd met een 80 pk. Kromhout uit 1943,

16-5-1946 geregistreerd als UK 300 Hermina I van W. Zwolsman uit Amsterdam (directeur van Kromhout, Amsterdam) en verhuurt aan L.

Hoekman, afm. l.l. 16,65 x 5,12 x 2,14, BRT 42,68, 23-12-1946 WR 61 Hermina I verhuurt aan J. Koster, 15-12-1948 HD 5 Hermina I

verhuurt aan gebr. Ruiter, 31-3-1953 HD 139 Hermina I van N.V. Kromhout Motoren fabriek (dir. W. Zwolsman) en verhuurt aan D. de Boer,

29-1-1956 HD 34 De Jonge Cornelis van R. Post uit Den Helder, 23-3-1957 nieuwe 150 pk. Bohn & Kähler uit 1956, 13-11-1958

tenaamstelling vof. R. Post & zoon uit Den Helder 21-11-1962 HD 34 De Vrouw Marie van L.R. de Boer uit Den Helder, 25-11-1967 KL 7 Jan

Maria van J. de Visser uit Klundert, 17-1-1968 hermeten: l.l. 16,87, BRT 43,37, 10-6-1970 andere motor: 285 pk. Kromhout uit 1967,

verlengd loa. was 18,09 nu 21,51, BRT nu 54,14, 11-1976 nieuwe 300 pk., 221 kw. Samofa uit 1976, 2-10-1979 KG 5 Zeearend van H. Bout

uit Colijnsplaat, 31-5-1981 TH 5 Adriana Maatje van J.C. Bout uit Tholen, 22-4-1985 TH 15 Lena Elizabeth van A.K. Bout uit Tholen, 12-1988

nieuwe 510 pk., 375 kw. Caterpillar uit 1988, afgesteld op 300 pk., 221 kw., 1-9-1989 TH 15 Maria van A.K. Bout uit Tholen, roepletters:

PFUJ, id. nr. NLD19450091814-4-1993 OD 18 Johannes Lars van J. Bezuijen uit Ouddorp, 10-6-1994 loa. gewijzigd in 21,41, 16-6-1994 BR

35 Broedertrouw van fa. gebr. J. en P. Heijdens uit Breskens, roepletters: PWGH en opgave GT 48, 2-1998 nieuwe 300 pk., 221 kw.

Caterpillar uit 1998, 7-9-1998 GO 65 Maartje van Rederij W. Lokker B.V. uit Goedereede, 15-12-1999 GO 66 Orka van Visserij Mij. Maasvis

uit Stellendam (Maaskant), alleen voor de verkoop, 22-3-2001 LO 44 Orka van C.B. van der Meulen uit Anjum,roepletters: PDGH, 10-2008

plaatwerk van kop en een gedeelte van de verschansing vernieuwd, id. nr. NLD194500918.                     foto's: Henk Perdok

 


LO 137 Alina                                  

in 1964 gebouwd bij Kuijpers in Schooredam, ingebouwd met een 190 pk., 140 kw. Kromhout van 1963, 19-2-1964 geregistreerd

als ARM 4 Jannetje van D. van Belzen uit Arnemuiden, afm. 19,20 x 5,25 x 2,00,  BRT 45,14, roepletters OPVX, 4-1968 Z 554

Noordkaap van J. Desmidt & H. Vantorre uit Knokke Heist, in 1986 Z 554 Luckie Star II van Rederij Lucky Star BVBA. uit Brugge,

1-9-1989 opgave id. nr. BEL035541964, in 1990 nieuwe 260 pk., 191 kw. Cummins uit 1990, 11-1992  Z 554 Nadia van BVBA

Rederij Nadia uit Blankenberge, in 1998 is er een nieuwe stuurhuis op gekomen, 9-10-1998 YE 137 Wilhelmina Zeevisserijbedrijf

A. Sinke B.V. uit Yerseke, afm. 19,05 x 5,19 x 2,36, GT 41, roepletters PCFC, 15-12-2000 motor vermogen: 300 pk., 221 kw.,

4-2008 verkocht aan een investeringsmij. en tenaamstelling nu Visserijbedrijf YE 137 B.V. uit Goes, in 2006 is er nog een nieuwe

300 pk., 221 kw. Cummins ingebouwd, 1-9-2010 LO 137 Aline van Gebr. van Dellen uit Anjum (Frits en Klaas), 10-2011 i.v.m.

stabiliteits eisen met 3,20 meter verlengd tot 22,25 meter bij Scheepsreparatie Friesland in Harlingen

 foto's: 1+9:  Rienk Nadema    2 t/m 5: Gerold Conradi    6+7: Mark Meijer  8: Hylke Smits     9+10: na verlenging 17-5-2012 Henk Perdok

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.

'