Kotterspotter.jouwweb.nl
Home » VD (Volendam)

VD (Volendam)

                                               

                                                   VD 6 Brigitta

in 1951 gebouwd bij Scheepswerf v.d. Beldt "Voorwaarts" in West Graftdijk b.nr. 371, ingebouwd met een 80 pk. Kromhout uit 1951,

2-11-1951 HD 135 Marie Jan van gebr. P. & L. Kramer uit Den Helder, afm. l.l. 15,64 x 4,27 x 1,77, BRT 25,51, 20-4-1961 HD 220

Leuntje Jacoba van fa. J. J. Wezelman uit Den Helder, 22-7-1964 nieuwe 156 pk. Cummins uit 1964, 7-8-1968 WR 24 Sjierkje Melanie

van P.F. Hegeman uit Den Oever, roepletters: PHNR, 16-12-1969 nieuwe 153 pk., 113 kw. Scania Vabis uit 1969, 10-2-1981 gezonken

in de Waddenzee, gelicht en weer in de vaart gebracht, 8-12-1983 verlengd: afm. nu 19,40 x 4,25 x 1,90 en opgave loa. 20,60 en

GT 29 tevens een nieuwe 155 pk., 114 kw. Scania Vabis uit 1981 en een nieuwe stuurhuis en achtermast weg, 1-9-1989 opgave id

nr. NLD195100635, 12-8-1993 ZK 24 Noorderlicht van L. & L. van Hijlkema uit Zoutkamp, roepletters: PGHP, 8-2-1994 VD 6 Brigitta

van Visserijbedrijf A.J.N. Poelkamp uit Volendam, 19-7-1995 GO 10 Elisabeth van vof. Jac. de Waal uit melissant, 28-1-2006 na

sanering uitgeschreven, 2006 als "Noorderlicht" in de rekreatievaart, 12-12-2012 eigenaar Visser.     foto: Sikke Wielstra

VD 6 Brigitta

in 1986 gebouwd en afgebouwd bij Fulton Marine in Ruisbroek., ingebouwd met een 299 pk., 220 kw. Caterpillar uit 1986, loa. 24,55 en

GT 69, in 1986 in de vaart als Z 37 Orca van BVNA. Orca uit Knokke Heist, roepletters OPBK, in 1991 nieuwe 299 pk., 220 kw. Scania

Vabis uit 1990, 8-7-1995 geregistreerd als VD 6 Brigitta van Visserijbedrijf A.J.N. Poelkamp uit Volendam, afm. 24,54 x 5,70 x 2,85, GT

75, 12-2001 is er bij Machinefabriek Prins in Volendam een nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi in gekomen, in 2008 heeft er een

verbouwing plaatsgevonden o.a. achter portaalmast weg en een nieuwe sierpijp op de brug, 6-2013 voorzien van een rebuild M.A.N.

foto's 1 t/m 7: Henk Perdok    8+9: Mark Meijer                

 

                                               

                                                   VD 10 Sint Franciscus

in 1936 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum, de kotter is gebouwd op de lijnenplan van een logger, maar

is op de tekentafel ingekort tot 17 meter, ingebouwd met een 40 pk. Industrie, in 1936 geregistreerd als VD 10 Sint Franciscus

van gebroeders de Boer uit Volendam, afm. l.l. 15,38 x 4,53 x 1,79 volgens visserij register, later werd C. de Boer alleen

eigenaar, in 1963 nieuwe 285 pk., 210 kw. M.A.N uit 1961  ingebouwd bij W. Prins in Volendam (deze motor stond al 2 jaar in

een krat bij een sleepbootrederij in Bremerhaven, 25-11-1985 uitgeschreven en verkocht aan de huidige eigenaar Jos Koenen,

die de kotter restaureerde en in 1990 in de vaart bracht als zeilkotter VD 10 Franciscus Xaverius, afm. 17 x 4,55 x 1.80

en nog altijd met dezelfde M.A.N. uit 1961.

========================================================================================================

onderstaand een verhaal van de huidige eigenaar Jos Koenen                            zie ook www.vaartips.nl/verhalen9.htm.

========================================================================================================

de VD10, gebouwd bij Amels in 1936 als reactie op de Afsluitdijk. Met de houten kwakken was vissen op de Noordzee geen optie, vandaar dit

eerste ijzeren Noordzeeschip van de Volendammer vloot. Opdrachtgevers: Cees en Klaas de Boer. Eerste schip waar Douwe Amels als 14 jarige

nagelaangever meewerkte.  Bouwkosten bij Amels 5000 gulden. Zonder motor wel te verstaan. Die moest worden ingebouwd bij Boot in Alphen

aan de Rijn voor nog eens 5000 gulden. Het eerste jaar ook 10.000 gulden besomt. In de Tweede Wereldoorlog ingezet voor

aardappeltransportenuit Friesland naar Amsterdam voor het Onze Lieve Vrouwengasthuis. Per tocht 50 ton piepers. Na de oorlog terug naar de

Noordzee. De tweede generatie De Boer bestond uit vier broers. Die hebben er tot 1985 mee gevist. Eerst nog op de Noordzee, later op het

IJsselmeer. In dit laatste jaar heb ik - Jos Koenen - het schip gekocht en gedurende vijf jaar gerestaureerd. Vanaf 1990 wordt het schip gebruikt

als charterzeiler vanuit Volendam. (www.bruinevloot.nl)            zie ook ex. VD10                         foto: Sikke Wielstra  

 

                                       

VD 11 Geertruida

in 1969 gebouwd bij Schpswerf v.d. Beldt "Voorwaarts" in West Graftdijk, afgebouwd bij Lub in Enkhuizen, ingebouwd met een 133 pk., 98

kw. Volvo Penta uit 1966, 4-1969 ingeschreven als VD 11 Geertruida van J. Zwarthoed uit Volendam, afm. l.l. 16,00 x 4,30 x 1,90, BRT 20,

1979 eigenaren J. & J. M. Zwarthoed uit Volendam en l. l. gewijzigd in loa.16,00, tevens opgave GT 20,1988 verbouwd bij Jan Krikke in

Enkhuizen o.a. stuurhuis naar voorschip verplaatst, en een nieuwe 238 pk., 175 kw. Volvo Penta, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD196800510,

2001 gestopt met de visserij en opgelegd, 3-2002 vergunningen en kotter verkocht aan L.A.J. Kaptein uit Urk, 7-10-2002 UK 262 Cornelia

Hendrika van fa. Kaptein vof. uit Urk, GT 22 en een andere motor: 238 pk., 175 kw. Volvo Penta uit 1991, roepletters: PD7787

foto 1 t/m 5: Jan Zwarthoed   6: Henk Perdok

VD 18 Samenwerking

in 1985 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk b.nr. 73 en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd met een

300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1985, 23-8-1985 in de vaart als TX 8 Cornelia Irene van D. Krijnen uit Oudeschild, afm. 22,37 x 6,00

x 2,90, GT 77, roepletters: PDKR, 1-9-1989 opgave id nr. NLD198500400, 7-2-1990 VD 18 Samenwerking van Gebr. Tuip B.V. uit

Volendam, roepletters: PHHJ, 4-2000 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania Vabis uit 2000, 14-2-2008 OL 5 Jacob Senior van Johan Seepma

uit Oosternijkerk, 5-9-2008 UK 163 Orion van Johan Bakker UK 163 Orion uit Urk, 5-2011 overgnomen door Klaas Kramer uit

Urk, die de kotter gaat inrichten voor de krabbenvisserij, maar schakelt later weer over op andere visserij.

foto 1: Henk Perdok  2: Marcel de Vries  3+4: Willem Harlaar.

 

                                           

                                           VD 28                    

in 1937 gebouwd  bij Scheepswerf Boot "Industrie" in Alphen aan de Rijn, 13-5-1937 ingeschreven als VD 28 van Kees de

Boer uit Volendam bijgenaamd de Korn, 14-12-1944 gevorderd door de Duitsers en in gebruik onder nr. HR 12, 5-11-1944

beschoten door de Engelsen en tot zinken gebracht, later wel gelicht en hersteld, W. van Seeters uit Stellendam kocht de

kotter in 1948 van Bureau Oorlogsbuit in Den Haag, 25-10-1948 SL 5 Maria van W. van Seeters uit Stellendam, 6-9-1949

werd E. van Seeters de eigenaar, 14-5-1955 ingeschreven als OD 20 De Vrouw Lena van D. v.d. Klooster uit Ouddorp,

afm. l.l. 15,55 x 4,49 x 1,80, BRT 31,13, motor: 50 pk. Kromhout uit 1928, roepletters: PDPN, 11-6-1956 nieuwe 80 pk.

Kromhout uit 1956, 20-11-1959 nieuwe 140 pk. Kromhout uit 1959, 28-2-1964 nieuwe 140 pk. Kromhout uit 1963, 25-8-1977

uitgeschreven en verkocht naar Engeland, later als tweemaster  "De Vrouw Lena" in de rekreatie vaart van Mr. Ralph

McCrossan, thuishaven Upton the Wirral-Merseyside.

met dank aan Jos Koenen voor de aanvullende informatie.                     foto Museum Voldendam

 

                                              

                                                       VD 28 Stella Maris 

in 1949 gebouwd bij Scheepswerf van Goor in Monnickendam, ingebouwd met een 24 pk. Industrie, 13-6-1949 ingeschreven

als VD 28 Stella Maris van Gebr. de Boer uit Volendam, afm. 12,02 x 3,87 x 1,23, BRT 15,23, in 1957 HD 174 Catharina van H.

Tot uit Den Helder, 22-7-1957 tenaamstelling vof. W. Visser en Zn. ( in huurkoop), 7-11-1958 nieuwe 70 pk. Penta,

26-9-1964 tenaamstelling Visser en zn. N.V., 1-8-1969 tenaamstelling H. Tot, Den Helder, 14-10-1977 verkocht aan een

particulier uit Goes, die er een jacht van laat maken.                             foto: collectie Sikke Wielstra

 

VD 64 Catharina

in 1948 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Hakvoort in Monnickendam, 1948 ingeschreven als VD 64 Catharina van J. & C. Bootsman

uit Volendam, afm. l. l. 15,00 x 3,90 x 1,65, BRT 17,00, later een andere motor: 145 pk. M.A.N. uit 1968, 4-1979 nieuwe 200 pk., 147 kw.

M.A.N. uit 1978 en l.l. gewijzigd in loa. 15,00, later verbouwd, 1989 uitgeschreven en in hetzelfde jaar weer ingeschreven als VD 64

Catharina van vof. Schilder & Schilder uit Volendam, tevens hermeten; nu loa. 14,56 en BRT 23,20, id nr. NLD194800625, 1994 opgave GT

17, 9-2000 verlengd nu loa. 16,76, 22-11-2000 GT gewijzigd in 19, 5-2001 opgelegd voor de verkoop i.v.m. nieuwbouw, 25-2-2002

uitgeschreven, 2-2005 verkocht aan fam. Visser in IJmuiden, 4-2005 IJM 67 A.V. van fa. Visser Palinghandel in IJmuiden, later IJM 68 A.V. ,

motor vermogen: 122 pk., 90 kw. echter niet officieel ingeschreven, 5-1--2012 ZK 4 Stella Maris van J. Kerkhof uit Zoutkamp 

foto's: Sikke Wielstra

VD 73  Linsea

in 2000 ergens in Nederland gebouwd, loa. 10,00. GT: 8, motor vermogen: 122 pk., 90 kw. 7-9-06 geregistreerd als VD 73  Linsea 

foto's: Bram Pronk                

                                                                                                                                         

VD 77 Cornelia Johannes

in 1964 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 45, ingebouwd met een 300 pk. Bolnes uit 1963, afm. 24,95

x 5,93 x 2,85, BRT: 79,87, 21-2-1964 HD 24  Marrie Jacob van Rederij J. Bakker uit Den Helder, 15-6-1972 D 248 Marrie Jacob van

Gerard O'Shea in Dublin, 30-9-1980 WR 36  Arie Johannes van J. Poortman uit Den Oever, 16-10-1981 hermeten: BRT nu 76,94, 9-4-

1984 hermeten nu GT 82,8-12-1986 nieuwe 300 pk., 221 kw. Mitsubishi van 1986, 17-5-1989 HD 9 Nieuwe Diep van Rederij Souwer B.V.

uit Den Helder, 2-5-1995 werden J.M. Schilder & zn. uit Volendam de eigenaren, 1-4-1997 VD 77 Cornelia Johannes van dezelfde

eigenaren, 1-10-1998 werd J.T.J. Schilder de eigenaar, 27-3-1999 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar van 1998, 18-8-2003 nieuwe

300 pk., 221 kw. Mitsubishi van 2003, op 9-2-2011 rond 06.30 uur ca. 45 km. boven Vlieland in aanvaring gekomen met het

containerschip "MCC Asle", door de schade schip afgekeurd en opgelegd in Den Oever.

foto 1+2: Henk Perdok       3 t/m 6: Jan van der Veen.

                                         

                                                    VD 78 Catharina

in 1959 gebouwd bij Scheepswerf Van Goor in Monnickendam, ingebouwd met een 20 pk. Industrie, 1959 geregistreerd als VD 78 Catharina

van Jacob en Johannes Plat uit Volendam, afm. 13,00 x 3,90 x 1,85, BRT 18,15, 6-1-1961 nieuwe 76 pk. M.A.N. uit 1961 en mede eigenaar

Jan Plat, 1986 eigenaren J. & J.J. Kwakman uit Volendam, 10-1987 verkocht voor de rekreatie vaart, "Marie" van J.H. Verhoeven uit Heusden,

tot 1996 eigenaar R.W. Jansen uit Monheim (Dtsl.), 2005 eigenaar G.J. v. Heek uit Bussum, later fam. J. v.d. Kamer.                                       

VD 105  VD 104 Jr.

in 1998 gebouwd bij Roelofsen in Hoorn, ingebouwd met een 92 pk., 68 kw. D.A.F., 12-6-1998 geregistreerd als VD 105 VD 104 Jr. van

fa. gebroeders Schilder uit Volendam, afm. 9,00, BRT 6,50, id nr. NLD199802112, 27-9-2002 i.v.m. bedrijfsmatigheid uitgeschreven,

2010 verkocht inkl vergunning aan Jan Foppen uit Harderwijk t.b.v. snoekbaarsvisserij, 1-11-2010 HK 79 Jan Jr. van Visserijbedrijf HK 78

uit Hierden, medio 2011 gestript en krijgt bij Jacht en Scheepswerf R. Roelofsen in Harderwijk een nieuwe aluminium opbouw en een

nieuwe 115 pk., 77 kw. D.A.F. uit 2011, 8-2011 HK 79 Jan Junior, loa. 11,96 x 3,60 x 0,80, GT 3, part time schipper is dominee Dirk

Meijvogel, vroeger schipper op de KW 132.                                                                              foto's: R. van Sloten

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------