ex. Eng. vissersschepen

 

Bela                                                                                                             GY 287 Johannes Calvijn

in 1981 gebouwd bij Boele's Scheepswerf en Machinefabriek in Bolnes b.nr. 1074, afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 398,

ingebouwd met een 2400 pk., 1766 kw. Deutz uit 1981, 14-10-1981 geregistreerd als ARM 22 Klaas Adriana van fa. Gebr. H. & B. Marijs

uit Arnemuiden, afm. 39,94 x 9,00 x 4,70, roepletters: PFJO,  9-1988 motor vermogen; 3000 pk., 2208 kw., 1991 motor vermogen: 2400

pk., 1766 kw., 25-10-1994 UK 187 Johannes Calvijn van Gebr. Bakker uit Urk, roepletters: PFEA, 12-1-1995 UK 287 Johannes Calvijn

van dezelfde eigenaars, roepletters: PFEA, 1994 opgave GT 407, in 1995 een nieuwe 2400 pk., 1766 kw. Caterpillar uit 1994, 9-9-1987

GY 287 Johannes Calvijn van Zeevisserijbedrijf Gebroeders Bakker B.V. uit Grimsby, manager Danbrit Ship management uit Grimsby,

motor vermogen: 2038 pk., 1500 kw., roepletters:MXSW3, 1-2008 verkocht,wordt ingericht voor duikactiviteiten en wachtschip

offshore, 3-3-2008 uitgeschreven, later als "Bela" onder Panames vlag in de vaart, roepletters: HP5867, imo 8008228     

foto 1: Kees van Duijvenvoorde        2: Frans Sanderse

 

Astrid                                                                                                             ex. H 90 Atlantic Princess

in 1985 gebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Harlingen b.nr. 108, ingebouwd met een 6600 pk., 4854 kw. Deutz uit 1984, 6-2-1985

geregistreerd als VL 70 Astrid van Rederij M.S. Astrid C.V. uit Vlaardingen (Kwakkelstein), afm. 97,75 x 14,50 x 9,00, diepgang: 5,601,

GT 3229, roepletters: PCUO, 1-9-1989 opgave id nr. NLD198500484, 27-3-1992 KW 171 Maartje Theodora van Rederij de Samenwerking

II uit katwijk aan Zee (Parlevliet & v.d. Plas), motor vermogen: 4854 pk., 3229 kw, roepletters: PFSY, 5-10-1993 H 90 Atlantic Princess

van Valiant Trawlers Ltd. uit Caterham, roepletters: MSCN3, 2-2013 verkocht aan een niet genoemde Engelsman, die de trawler eerst

in Litouwen laat inrichten t.b.v. visserij in buiten de Europese wateren en komt als "Astrid" in de vaart met als thuishaven Charlestown

en onder de vlag van het Caribisch eilandje Saint Kitts and Nevis, roepletters: V4RM2.

foto 1+5: Marcel Coster    2 t/m 4: Willem Harlaar    5: met mobiele kraan in Klaipeda 18-6-2013   6: Ronald Ribbe

 

Bella                                            ex. N 168 Lisa-C

in 1980 gebouwd bij Scheepswerf Hoogezand in Hoogezand b.nr. 209, ingebouwd met een 1800 pk., 1325 kw. Bolnes uit 1980, 26-11-1980

TX 43 Biem van der Vis van Gebr. van der Vis uit Oosterend, afm. 36,48 x 8,02 x 3,64, BRT 266,30, roepletters: PDCT, 7-1987 TX 68

Vertrouwen van P.A. van der Vis uit Oosterend,  5-1988 motor vermogen: 2280 pk., 1678 kw., in 1989 motor vermogen: 1800 pk., 1325 kw.

en tenaamstelling: Vertrouwen TX 68 B.V. uit Oosterend (P.A. v.d. Vis), 15-12-1992 Lisa-C van Supreme Fishing Co. Ltd. uit Kilkeel, motor

vermogen: 1975 pk., 1454 kw., in 1996 wrd Seamus Connelly uit Kilkeel de eigenaar, 2-2002 in Thyborøn een nieuwe 1975 pk., 1454 kw.

Deutz uit 2001, 3-2005 werde de kotter eigendom van gebroeders de Boer uit Urk (o.a. Louwe), in 2005 werd Jan de Boer uit Urk eigenaar,

motor vermogen 2001 pk., 1473 kw., 27-5-2010 uitgeschreven, 6-2010 "Bella" van Rederij Groen, onder de vlag van Zuid Afrika in de

offshore , roepletters:ZR8455, id nr. GBR000B13518  imo 8003498                        foto's: Kees van Duijvenvoorde            

Osprey                                           ex. PD 47 Osprey II

in 1984 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder. b.nr. 105, ingebouwd met een 2280 pk., 1670 kw. Stork

Werkspoor van 1984, 12-10-1984 geregistreerd als HD 7 Zes Gebroeders van fa. P. Kraak en zn. uit Den Helder, afm. 40,25 x 8,51 x 4,78,

GT 390, roepletters: PIYF, 12-1988 motor vermogen: 2510 pk., 1847 kw.,22-4-1992 PD 47 Osprey II van Osprey Trawlers uit Peterhead

(gebr. de Boer), motor vermogen: 2365 pk., 1764 kw., roepletters: MPNQ7, 10-1996 nieuwe 2365 pk., 1764 kw. Stork Wärtsilä uit 1996,

8-2007 opgelegd in de Eemshaven, vangstrechten verkocht aan Zeevisserijbedrijf Jan de Wit B.V. uit Urk en schip verkocht aan Van Laar

uit IJmuiden, alwaar het op hun eigen werf wordt ingericht voor offshore werkzaamheden en komt als Osprey weerin de vaart onder de

vlag van Vanuatu, afm. nu 42,50 x 8,50 x 4,75, GT 390, motor vermogen: 2500 pk., 1840 kw, roepletters: YJVZ6.     foto's: Marcel Coster

             Andrea                                                                                                           ex. PD 126 Andrea

in 1981 gebouwd bij Boele's Scheepswerven in Bolnes. b.nr. 1070, afgebouwd bij Maaskant in Stellendam, ingebouwd met een 2000 pk.,

1472 kw. Deutz uit 1980, 30-3-1981 ingeschreven als LE 63 Soli Deo Gloria van Zeevisserijmij. Soli Deo Gloria B.V. uit Lemmer (  fam.

Toering), afm. 39,94 x 9,02 x 3,27, BRT 346,04, roepletters: PHPV, 10-1988 motor vermogen: 2250 pk., 1655 kw., 1-9-1989 opgave id nr.

NLD198100212, 12-7-1991 PD 63 Soli Deo Gloria van Osprey Trawlers Ltd. uit Peterhead (fam. De Boer), GT 401, motor vermogen:2200

pk., 1678 kw., roepletters: MNCW9, ID nr. GBR000B12285, 23-7-1991 GT gewijzigd in 397, 25-9-2004 ingeruild bij Maaskant in

Stellendam en opgelegd voor de verkoop i.v.m. met de aanschaf van de BR 14, die wordt vernummerd in PD 63, 26-4-2005 PD 126

Andrea van Zeevisserijbedrijf Andrea B.V. uit Urk, (gebr. Fokke en Jan Baarssen), roepletters: MHRL5, GT 387, motor vermogen: 1540

pk., 1134 kw, 2-2008 wordt de kotter bij T.C.D.  in Urk omgebouwd t.b.v. de  twinrigvisserij, begin 2012 stilgelegd, 27-2-2013

uitgeschreven en verkocht aan fam. van Duijn uit Katwijk aan Zee, medio april 2013 verkocht aan Van Laar uit IJmuiden, 6-2013

aangekomen bij Van Laar in IJmuiden, die de kotter tot longliner verbouwd en doorverkoppt naar Zuid Afrika

foto 1+2: Jan van Duijvenvoorde     3+4: Kees van Duijvenvoorde

 

 Friendship                                                                                            ex. PD 356 Friendship

in 1980 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk b. nr. 53 en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 377, ingebouwd met een 2400

pk., 1766 kw. Crepelle uit 1980, 9-6-1980 UK 56 Jacoba van Rederij L. de Boer & zonen uit Urk, afm. 39,86 x 9,02 x 3,31, roepletters:

PEYD, 11-1987 motor vermogen: 3330 pk., 2451 kw., 1-9-1989 opgave id nr. NLD198000724, 10-1989 opgave GT 399, 30-1-1990

PD 356 Friendship van Osprey Trawlers Ltd. uit Aberdeen (M. de Boer), loa. 39,80, GT 383, motor vermogen 2400 pk., 1766 kw.,

roepletters; MLRJ2, id nr. GBR000B11364, 1994 nieuwe 2400, 1766 kw. Stork, 1-2000 kotter inkl. papieren overgedaan aan broer Klaas

de Boer uit Urk, in 2007 opgelegd, 1-2008 verkocht aan Bergingsbedrijf Friendship offshore B.V. van Terschelling (o.a. Rederij Bakker

TS 6) en komt als bergingsvaartuig  "Friendship" in de vaart. foto 1: Jan v.d. Veen 2: Rienk Nadema  3: Kees van Duivenvoorde 4: Discolo5

Glomar Advance                         ex. PW 457 Advance

in 1983 gebouwd bij Stocznia Polnocna im. Bohaterov Westerplatte in Gdansk en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam, 3-6-1983

geregistreerd als GO 26 Maartje van fa. W. & J. Lokker uit Stellendam, afm. 42,02 x 9,01 x 5,72, GT 472, roepletters: PFQX, 4-1985 motor

vermogen: 3000 pk., 2207 kw., 8-1989 moor vermogen: 2700 pk., 1986 kw., in 1993 tenaamstelling: fa. Jan Lokker en zonen uit Stellendam,

10-1994 nieuwe 27000 pk., 1986 kw. Deutz uit 1994, 6-3-1997 UK 56 Noorderlicht van L. de Boer en zn. uit Urk, 22-4-1997 UK 103 Annetje

van Rederij de Boer & zn. uit Urk, 8-5-1997 PW 457 Advance van Buchan Beamers Ltd. uit Peterhead (L. de Boer & zn.), motorvermogen:

2038 pk., 1500 kw., roepletters: MWDD, 10-2000 nieuwe 2038 pk., 1500 kw. Deutz uit 2000, in 2003 tenaamstelling Buchan (PW457) Ltd., uit

Aberdeen, 3-2008 verkocht aan Glomar Marine uit Den Helder, die de kotter in Gdynia laten verbouwen voor de offshore o.a. gedeeltelijke

shelterdeck en komt in de vaart als "Glomar Advance"     (zie foto PW 457)                          foto's: Marcel Coster

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------