FRI (Friedrichskoog)

                    

FRI 1 Bertha

in 1920 gebouwd bij de Junge Werft in Wewelsfleth, de laatste van een serie vlgs. tekening 076 van 1901, ingebouwd met 20 pk. motor

en tevens onder zeil, in 1920 ingeschreven als FRI 1 Bertha van Hinrich Hartmann uit Friedrichskoog, afm.11,80/10,44 x 3,88 x 1,47,

BRT 10,5, in 1927 werd zoon Hans Hartmann eigenaar, rond 1927 een 28 pk. H.M.G. gloeikop ingebouwd, in 1939 werd zwager Jonny

Glashoff uit Friedrichskoog eigenaar, in 1947 een nieuwe 40 pk. M.W.M. diesel, in 1953 HÜS 8 Bertha omdat de eigenaar naar Hüsum

verhuisde, in 1958 een nieuwe 50 pk. M.W.M. diesel, 12-1962 uitgeschreven en gesloopt.             foto's: coll. Matthias Kock

                         

FRI 1 Saturn

in 1968 gebouwd bij Hans M. Hatecke & Sohn in Freiburg (Elbe), ingebouwd met een 150 pk., 110 kw. Henschel, in 1968 ingeschreven

als FRI 1 Saturn van Otto Eder uit Friedichskoog, afm. 14,72/13,67, GT 20, roepletters: DJRJ, in 1982 werd T. Stollberg eigenaar,

1-3-1995 CUX 12 Anne K van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., motor vermogen; 185 pk., 136 kw.   id nr. DEU400100107

foto 1: Sikke Wielstra    2: Matthias Kock                                                                                                                             

 

                                                              

                                                                         FRI 3 Nelson

        eigenaar Willy Heuer uit Friedrichskoog, loa. 10,60, cbm 19,9, motor: 40 pk. H.M.G. roepletters: DIUW

                                         

                                           FRI 3 Holsatia

 gebouwd bij Bootswerrt Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 55 pk. H.M.G., later een 130 pk. Henschel, die er in 1997 nog in stond

geregistreerd als FRI 3 Holsatia van Willy Heuer uit Friedrichskoog, loa. 13,0, motor vermogen: 205 pk., 151 kw., BRT 15,07 GT , later GT 16,

roepletters: DIST, latere eigenaar Hartmut Heuer uit Friedrichskoog, 16-11-1999 uitgeschreven, later in de rekreatievaart als UK 199

Jonge Hendrik moest in 3-2014 in de huidige slechte toestand worden gesloopt.      foto: 2: Matthias Kock    3: Henk Perdok

                                            

                                                FRI 6 Nordwind

in 1967 gebouwd, ingebouwd met een 90 pk. Modag, 1967 ingeschreven als FRI 6 Nordwind van M. & F. Urthel uit Friedrichskoog, l.l.

of loa. 14,32,BRT 19,05, later GT 26, roeplettersDIQQ, 1977 nieuwe 170 pk., 125 kw. Henschel, 1982 eigenaar Manfred Schmidt uit

Friedrichskoog, 1988 WIT 1 Christina, 1-1-1990 opgave id nr. DEU400120107, 16-11-1999 uitgeschreven en ergens rekratievaartuig

in Zeeland.                                                                                                                 foto: 1974 Max Urthel

                                                               

                                                                    FRI 11  Grethe

SH 4960 Matador van Johan Muhl, BÜS 58, TÖN 28 Grethe Johannes Peters, l.l. of loa. 11,70, motor: 25 pk. Deutz, roepletters: DJGL, later

TÖN 38 Grethe, later FRI 11 Grethe van "Molle" Helmut Schröderuit Friedrichskoog, 1964 bij Arum (Bunteflink) gezonken, volgens verhalen

hebben twee Nederlanders alles van waarde weggehaald voordat het echt gezonken is..                                foto: coll. Matthias Kock         


                                         

                                          FRI 18 Adler

FRI 18 Lena

in 1965 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 120 pk. H.M.G., in 1965 ingeschreven als FRI 18

Adler van Werner Urthel uit Friedrichskoog, afm. loa.1,25, BRT 15,19 en GT 16, roepletters: DIQL, later werd Wolfgang Danker

uit Friedrichskoog de eigenaar, later een nieuwe 185 pk., 136 kw. Mercedes, 16-12-1999 FRI 18 Lena van Siegfried (Sigi)

Wojczek uit Friederichskoog (Wojczek is later schipper geworden op de ST 9 van De Rousant), 24-4-2001 CUX 6 Lena van

Bruhns uit Cuxhaven.                foto 1 t/ 4: coll. Matthias Kock  5:Stefan Schneidereit  6: coll. Kor Sikkema  7: Hans Joachim Reinecke

 

                                      

                   FRI 19 Heidi

FRI 19 Heidi van Uwe Krämer, loa. 14,00, motor: 100 pk. Deutz, cbm: 53,6, later een 100 pk. Mercedes en loa. 15 meter,

later een 126 pk. Mercedes.                  

FRI 20 Falke

in 1964 gebouwd bij Schiffswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 165 pk. H.M.G., 9-10-1964 ingeschreven als FRI 20 Falke van

Hinrich Rickert  uit Friedrichskoog, afm. 14,29 x 4,47 x 1,57, BRT 20,25, roepletters; DIQT, later GT 21, 15-12-1970 werd Helmut Haiungs

eigenaar, 21-4-1987 werd zoon Harald Haiungs eigenaar, allen uit Friedichskoog, later motor vermogen: 177 pk., 130 kw., in 2000 een

nieuwe 231 pk., 170 kw. M.A.N.   

(foto 6+7 zijn gemaakt tijdens de demonstratie vaartocht op 29-7-2010 tegen sluiting haven Friedrichskoog)    foto's: Matthias Kock

 

 

FRI 22 Lischen

in 1983 gebouwd door de eigenaar Werner Rohwedder uit Friedrichskoog, eerst zonder nummer in de vaart, toen de eigenaar

"Nebenbewerb" aanvroeg, kreeg de Lischen in 1995 FRI 22 op de boeg, afn. 7,00 x 2,40 x 0,40, GT 2,  motor: 36 pk. Bug, roepletters:

DA7371.                                                                                                                   foto's: Matthias Kock

 

FRI 23 Godewind

in 1968 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, 2-11-1968 casco te water, ingebouwd met een 205 pk., 150 kw. Henschel, 

9-4-1969 ingeschreven als FRI 23 Marschenland van Julius Jesaites uit Friedrichskoog, afm. 14,15 x 4,43, diepgang 1,51 (vlgs.

meetbrief) BRT 18,30, roepletters: DIRK, 5-6-19789 eigenaar Klaus Friedrich Jesaites uit Friedrichskoog, in 1989 een nieuwe 205 pk.,

151 kw. M.A.N., 1-1-1990 opgave id nr. DEU400160107, 27-9-1991 (vlgs. meetbrief 19-12-1991) FRI 23 Godewind van Thomas

Bielenberg uit Friedrichskoog, 22-12-1997 loa. gewijzigd in 14,18, 6-2-2001 eigenaar Fischereibetrieb de Rousant GmbH. uit Emden,

10-5-2005 ST 9 Godewind Fischereibetrieb de Rousant B.V. uit Warffum, 10-2012 verkocht aan Gebr. Miedema en wordt ingericht en

verbouwd voor diverse rondvaarten vanuit jachthaven Lunegat in Dokkumer Nieuwe Zijlen , de kotter wordt omgedoopt in "King of the

North" , de bedoeling is om in het voorjaar van 2013 te gaan varen, 1-11-2012 uitgeschreven, medio 2013 doorverkocht t.b.v. rekreatievaart

aan H. Westdijk uit Werkendam met als thuishaven Middelharnis                   foto 1: Matthias Koch    2: Hans-Joachim Reinecke

                                                 

                   FRI 24 Lucia

in 1928 gebouwd in Büsum, ingebouwd met een 35 pk. Deutz, 1928 ngeregistreerd als FRI 24 Lucia van Alfred en Dietrich Urthel uit

Friedrichskoog, loa. 11,74, cbm: 34,5, roepletters: DIUE, later loa. 12,74, cbm: 24,5 en motor: 50 pk. Krupp.      foto's: Jan Urthel

                                                  

                                                       FRI 27 Seerose II

eigenaar Matthias Stollberg uit Friedrichskoog, l.l. of loa. 13,46, cbm: 46,4, motor: 75 pk. Jastram, later NEU 142 Seerose van Max

Koppelmann uit Neufeld.

                                                  

                                                       FRI 31 Condor

FRI 31 Condor van Walter Voss uit Friedrichskoog, l.l. of loa. ca. 11 mtr., motor: 60 pk. H.M.G., roepletters; DIRQ, later werd

de zoon Uwe Voss eigenaar.

 

                                                   

                    FRI 33 Urania

in 1948 gebouwd in Tönning, 1952 geregistreerd als FRI 33 Urania van Peter Glashoff uit Friedrichskoog, loa. 13,50 x 4,20, diepgang

1,60, cbm: 45,9, BRT 12,98, roepletters: DIWI, 1956 nieuwe 40 pk. Bohn & Kähler, 1-1-1969 eigenaar Peter Hinrich Glashoff uit

Friedrichskoog, nieuwe 150 pk. Henschel  nr. 157523 uit 1968 en roepletters gewijzigd in DIQX, 10-1-1980 eigenaar Bern Janszen

uit Friedrichskoog, helaas geen verdere info.                                                                 foto's: coll. Matthias Kock

                                    

                                       

FRI 35 Lilli

in 1965 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 65 pk. Kämper, 1965 geregistreerd als FRI 35 Lilli van

Herbert Rohweder uit Friedrichskoog, afm. 12,35 x 4,07 x 1,25, diepgang 1,20, BRT 10,83, later GT 10, later motor vermogen: 145 pk.,

107 kw en eigenaar Marco Rohweder uit Friedrichskoog, 1-1-1990 opgave id nr. DEU400170107, 6-2-1997 OTT 1 Mareike, 20-4-1998,

BOR 1 Friesland, 8-1998 opgelegd in Emden voor de verkoop, 19-4-1999 BÜS 1 Friesland van Holger Wiekhorst uit Büsum, motor

vermogen: 27 pk., 160 kw., 20-6-2000 motor vermogen: 167 pk., 123 kw., 11-2001 opgelegd voor de verkoop, 2006 gemoderniseerd

en een nieuwe 167 pk., 123 kw. Iveco, 7-9-2009 ST 7 Eider.        foto 1+2 en 7+8: Marco Rohwedder     3 t/m 6: Matthias Kock

 

FRI 35 Zenit

in 1986 gebouwd bij Schiffswerft Lubbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 238 pk., 175 kw. Deutz uit 1985, 1986

geregistreerd als ACC 7 Elke van Peter de Wit uit Accumersiel, loa. 12,50, roepletters: DCGN, 1988 verlengd: thans loa. 15,09 en GT 23,

1-1-1990 opgave id nr. DEU000860300, 1-6-1997 FRI 35 Zenit van Marko Rohwedder uit Friedrichskoog, 25-1-2005 loa. gewijzigd in 14,96,

later voorzien van een portaal mast op achterschip, 2007 nieuwe 238 pk., 175 kw. M.A.N. uit 2007.      (foto 1 zonder achterportaalmast)           

foto 1: Henk Perdok  2+7: Marco Rohwedder    3 t/m 6 +8: Matthias Kock

 

                                                    

                                                                        FRI 45 Dithmarschen

in 1959 gebouwd bij Bootswerft Bieritz GmbH. in Friedrichskoog, ingebouwd met een 150 pk. Modag, in 1959 ingeschreven als

FRI 45 Dithmarschen van Makus Thaden uit Friedrichskoog, afm. 14,25, BRT 18,35 en later 22 GT, roepletters: DIZM,  later in

de 70er jaren DOR 13 Dithmarschen van Dieter Achilles uit Dorum, motor: 150 pk. Deutz, 31-8-1990 motor vermogen: 170 pk.,

125 kw., 14-10-1999 CUX 4 Dithmarschen, 12-12-2003 uitgeschreven en krijgt een bestemming buiten de visserij.

foto : B. Doms

                                                  

                                                      FRI 54 Alma

FRI 54 Alma van  August Weber Sr. uit Friedrichskoog, loa. 10,35, cbm: 17,8, roepletters: DIYB, in 1956 een 16-18 pk.,H.M.G.,

latere eigenaar Hindenberg Hadders II uit Friedrichskoog, in 1967/68 een 52 pk. Hanomag

 

                      

FRI 67 Heimkehr

in 1950 gebouwd bij Bootswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 90 pk. Modag, 1950 geregistreerd als FRI 67 Heimkehr

van Otto Edes uit Friedrichskoog, afm. 12,50 x 3,89 x 1,42, BRT 11,86, roepletters: DIXJ, latere eigenaar Heinz Hindenberg Harders

uit Friedrichskoog, 1960 CUX 6 Heimkehr van Hans Bruhns uit Cuxhaven, GT 13, motor vermogen: 177 pk., 130 kw, roepletters: DEKY,

1-1-1990 opgave id nr. DEU000200300, 2-1-2003 en verkocht naar Nederland en komt als Neeltje Jacoba in de rekreatie vaart, eerst

vanuit Moerdijk, 2002 gekocht door Jan Tonnis Dijksterhuis uit Uithuizen tot 2005, lag een aantal jaren als wrak op de wal bij de 

Camping Lauwersoog in Lauwersoog met de bedoeling om in een speeltuin te plaatsen, maar is in 2011 in slechte toestand gesloopt

foto's: collectie Matthias Kock

                                                   

                                                        FRI 68

                                                        helaas nog geen info bekend.

FRI 75 Luise

in 1941 gebouwd bijMatthiesen & Paulsen in Arnis, 1941 geregistreerd als FRI 75 Luise van Alfred Heller uit Friedrichskoog, loa. 15,50,

BRT 22,02,  roepletters: DIYK, latere eigenaar Günther Heller, Mauel Heller, nieuwe stuurhuis, nieuwe 90 pk. Deutz, 1956 nieuwe 90 pk.

Deutz, 1967 nieuwe 120 pk. H.M.G., 1977 nieuwe 230 pk. M.A.N., 1982 nieuwe 200 pk., M.A.N., 1-9-1989 opgave id nr. DEU400190107,

22-5-1997 motor vermogen: 250 pk., 184 kw., 1-1-2003 opgave GT 21, 2-1-2003 uitgeschreven en komt in de rekreatie vaart terecht.

foto 1+2: coll. Matthias Kock     2: Sikke Wielstra   3: Hans Joachim Reinecke.

FRI 86 Sirius

in 1957 gebouwd bij Schiffswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 170 pk. Henschel, die er in 1977 nog in stond, 1957

geregistreerd als FRI 86 van Ernst Junge uit Friedrichskoog, afm. 12,29 x 4,70 x 1,47, BRT 15,66, roepletters: DB5381, latere eigenaars

in volgorde: Herbert Rohwedder, Peter Kock, Stefan Kock, allen uit Friedrichskoog, later een 205 pk., 151 kw. M.A.N., 1-1-1990

opgave id. nr. DEU400210107, 12-3-1999 NEU 236 Sirius van S. Dierks uit Neuharlingersiel, afm. 13,15 x 4,80 x 1,60, 4-11-2004

uitgeschreven na failliet te zijn verklaard, 2005 verbouwd tot varende "Fischimbiss" in Leer van Hans Jürgen Quell en Hanna Albers

Linden, 30-10-2013 in de haven van Leer gezonken, gelicht en geborgen.             foto 1+2: Sikke Wielstra  3+4: Matthias Kock

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------