'

HA 2 Zwerver

in 1929 gebouwd als vrachtschip, tot 1965 weinig info bekend, in dit jaar ingericht voor de schelpdiervisserij, 21-1-965 ingeschreven

als WR 79 De Zwerver van N.V. Schelpvishandel, afm. 24,50 x 4,50 x 1,60, BRT 45, motor: 153 pk., 113 kw. Büssing uit 1957, 5-1-1967

HA 2 De Zwerver van S.A. Lenger uit Harlingen, 7-9-1970 uitgeschreven en opgelegd voor de verkoop, 4-7-1971 HA 2 De Zwerver van

J. Visser uit Harlingen, 10-5-1991 hermeten na verlenging; afm. nu 26,90 x 4,66 x 1,60, BRT 51,74, andere motor: 175 pk., 129 kw.

General Motors uit 1980 en tenaamstelling: Visserijbedrijf J. Visser B.V. uit Harlingen, 1-7-1993 HA 2 Zwerver van B. Visser uit

Harlingen, 1-9-1998 uitgeschreven, 28-10-1998 herinschrijving, 1-1-2000 hermeten: loa. 26,80 en opgave GT 51, 9-2002 uitgeschre-

ven, 11-2002 herinschrijving, 1-1-2003 opgave roepletters: PH3259, 26-11-2004 uitgeschreven en opgelegd voor de verkoop, 1-6-

2005 verkocht aan H. Steenhouwer uit Zierikzee t.b.v. handkokkelvisserij, 24-8-2007 ZZ 11 Zwerver van H. Steenhouwer, GT 57,

motor vermogen: 163 pk., 120 kw., roepletters; PC4414, 28-5-2010 TH 27 Zwerver van S. Kwist B.V. uit Tholen, id. nr.

NLD192900157.                                                                                                                             foto's: Henk Perdok 

HA 2 Pescador

in 1998 gebouwd bij Fred van der Broek te Lauwersoog en afgebouwd door de opdrachtgever Albert Blom uit  Oudeschild, 13-10-1998

geregistreerd als TX 24 Luctor et Emergo van Viscentrum Albert Blom uit Oudeschild, afm. 11,90 x 4,50, GT 8, twee Volvo Penta

motoren, totaal 212 pk., 156 kw. b.jr. 1998, vooral t.b.v. visserij op zeebaars, 30-11-1999 hermeten: loa. 12,12 en GT 9, 10-1-2000

OD 15 De Zwerver van Visserijbedrijf Ouddorp 15 B.V. uit Ouddorp (P. Sperling), in 2005 is het scheepje met ca. 4 meter verlengd en in

de vaart als "Pescador" van Jouke Visser uit Harlingen en wordt gebruikt voor de handkokkelvisserij en is niet geregistreerd, 14-12-

2006 geregistreerd als HA 2 Pescador van Visserijbedrijf Jouke Visser uit Harlingen, afm. 16,90, GT 20, motor vermogen: 261 pk., 192

kw., roepletters: PD 2410, 5 t/m 7-2011 bij Dijkstra Metaalbewerking en Jachtservice in Harlingen verbouwd en verlengd met ca. 5

meter (tot ca.22 mtr.), tevens wordt de stuurhuis verlengd en de verschansing met ca. 40 cm. opgehoogd, id. nr. NLD199802133.    

foto 5 t/m 8 na verbouwing.                                                                                               foto's: Henk Perdok

                                                                                                             

HA 4 Zeelandia met oude en nieuwe steven.  verdere gegevens zie HA 4 Tina                  foto's: Henk Perdok

HA 4  Tina

in 1928 gebouwd bij Scheepswerf Apol in Wirdum als beurtschip (motor zeilschip), afm. 25,30 x 5,08 x 1,90, ingebouwd met een 50 pk.

Nering Bögel motor, 28-9-1928 in de vaart als "Grietje" van K. Engel uit Elburg, 21-5-1953 verlengd: afm. nu 30,38 x 5,08 x 1,90. BRT:

63,19 en een andere motor: 90 pk. Rennes uit 1957, later eigenaar gewijzigd in G.C. Sterker uit Harderwijk en 16-4-1975 werde het

schip door de huidige eigenaar R. Sterker uit Putten verkocht aan B. Teerling uit Harlingenen geeft het de naam "Antje" , 30-5-1975

wordt J. Visser uit Harlingen de eigenaar, 18-7-1983 wordt het scheepje ingericht voor de kokkelvisserij en komt in de vaart als HA 4

Jannie van eigenaar J. Visser uit Harlingen, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD192800266, in 1991 komt er een nieuwe 300 pk., 221 kw. General

Motors motor van 1990 in, 18-9-1992 eigenaar gewijzigd in Harm Visser B.V. uit Harlingen, 28-4-1994 is de het kokkelvaartuig ingekort

thans loa. 23,50, GT 54  i.v.m. lijst 1 en komt in de garnalenvisserij als HA 4 Zeelandia van Cor Fondse uit Harlingen, 1-1996 verbouwd o.a.

een nieuwe verschansing, 10-3-1997 een 300 pk., 221 kw. Volvo Penta uit 1986 ingebouwd, 3-1998 weer ingericht voor de kokkelvisserij en

in 1998 weer voor de garnalenvisserij, 26-8-1998 HA 4 Tina van S.P. Koornstra uit Harlingen, 2-2014 nieuwe 300 pk., 221 kw. Scania DI-12

uit 2013 bij Sandfirden Technics in Den Oever       foto 1: Ronald Leunge            2 t/m 4: Henk Perdok 

 

HA 7 Zilverput

in 1923 in Ruischerbrug gebouwd als vracht schip, tot 1984 geen info bekend, 1984 bij Scheepswerf van Duijvendijk en Padmos

in Bruinisse verbouwd tot kokkeljager en inhetzelfde jaar in de vaar als "Zilverput' van fa. Landa uit Bergen op Zoom, 17-6-2005

geregistreerd als HA 7 Zilverput van International Shellfish B.V. uit Bergen op Zoom, afm. 33,07 x 5,10, GT 90, motor: 283 pk.,

 208 kw. Scania uit 1985, roepletters: PI2767, 2008 tenaamstelling; Holland Shellfish Visserij B.V. uit Yerseke, 2009 tenaamstel-

ling: Lenger Seafoods visserij B.V. uit Yerseke, id. nr.NLD192302727.                            foto's: Henk Perdok

 

met enkele mast

HA 8  Stormvogel

in 1988 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Volharding in Stavoren, 10-1988 ingeschreven als HA 8 Stormvogel van H. Teerling uit

Harlingen, ingebouwd met een 170 pk., 125 kw. D.A.F. b.jr. 1988, afm. 20,20 x 5,25 x 1,80. GT:50, roepletters: PHUX, in 1995 nieuwe

250 pk., 184 kw. D.A.F. uit 1995, in 1996 is de kotter onder SI klasse gebracht en hermeten, GT nu 50, 7-2001 motor gegevens

gemuteerd; nu 249 pk., 183 kw. Volvo Penta. bouwjaar onbekend, 6-2003 voor portaalmast gebroken en nieuwe geplaatst, 12-2006

verkocht  aan D. Visser uit Paesens, die de kotter bij Machinefabriek Miedema in Dokkumer Nieuwe Zijlen laat vernummer in LO 13, maar

wordt 2-2-2007 eerst ingeschreven als LO 1 Stormvogel omdat de oude LO 13 nog staat ingeschreven en nog van eigenaar moet

verwisselen , lasletter 3 staat er dus al wel op, tevens is er weer een nieuwe enkele mast opgekomen, 17-5-2010 ingeschreven als

LO 13 Stormvogel van Visserijbedrijf Visser B.V. uit Paesens                                foto 1+2: Henk Perdok         3 t/m 6: Hylke Smits 

 


HA 8 Maria-Marita

in 1994 gebouwd bij de Klaipeda Yard in Litouwen en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog, ingebouwd met een 300 pk.,

221 kw. Caterpillar uit 1987, afm. 21,95 x 6,20 x 2,65. GT: 96, roepletters PCBA, id. nr. NLD199402001, 23-8-1996 ingeschreven als TS 6

Aryanne van Rederij J. Bakker uit Midsland, in 2003 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 2003, 2006 ook in dienst als bergingsvaartuig,

20-2-2009 HA 8 Maria-Marita van EdwinSchuil uit Meinaldum, 2-9-2013 uitgeschreven: ligt al twee jaar werkeloos en te koop aan de kant.    

4-10-2013 ZK 10 Vijko Sr. van Maatschap Lukkien uit Zoutkamp.                           foto 1+2 Albert de Wit     3 t/m 6: Henk Perdok                                                                                                           

                                                  

                                                           HA 9 Hilly Jeanette

in 1950 gebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum, ingebouwd met een 100 pk. Kromhout 2-H-4 uit 1950, 8-11-1950 ingeschreven

als HD 80 Elisabeth van A. Bais uit Den Helder, afm.l. l. 15,46 x 4,63 x 1,05, BRT 32,93, 7-3-1967 KG 3 Marianne van A.D. v.d. Berg &

P.A. Poortinga uit Colijnsplaat, 14-9-1967 HA 9 Hilly Jeanette van dezelfde eigenaren en een nieuwe 240 pk. Thomassen uit 1967,

1-3-1972 ACC 8 Orion van Manfred Janshen uit Accumersiel en een nieuwe 268 pk., 197 kw. Deutz, 1981 SC 12 Wilhelm Külpen van R.

Hamann en H. Flindt, roepl. DCOO, loa. 17,07, cbm. 90,32,  1985 HOO 2 Long Island van Henning Dulz, 5-7-1985 ten westen van

Japsand gezonken door een haker, de drie bemanningsleden gered door een kotter uit Friedrichskoog, kotter is niet geborgen.


HA 9 Willem Bloem

in 1927 gebouwd in Stroobos als steilsteven, waarschijnlijk vrachtscheepje, 6-1981 geregisteerd als kokkelvisser HA 9 Willem Bloem van

W.G. de Bock uit Harlingen, later Wijnaldum, afm. 23,00 x 4,30 x 1,50, BRt 30, motor: 125 pk., 92 kw. D.A.F., 1994 hermeten loa. 24,00,

6-1994 andere motor: 171 pk., 126 kw. D.A.F. uit 1973, 24-2-1999 hermeten nu loa. 24,05 en opgave GT 39, 1-1-2003 opgave roeplet-

ters: PG4067.                                                                                                                                           foto's: Henk Perdok

 

HA 11  Libra

in 1927 gebouwd bij Scheepswerf Barkmeijer, Stroobos als beurtschip, niet bekend wanneer ingericht voor de visserij en ingeschreven

als WL 8 Albatros van L. Schregardus uit Moddergat, motor 200 pk. M.A.N. van 1959, afm. l.l. 19,36 x 3,77 x 1,15, 5-1974 ander 120

pk., 90 kw. motor, 12-1984 nieuwe 125 pk., 92 kw. motor uit1983, in 1990 is l.l. omgezet in loa., in 1994 opgave GT 24, 1-1997 werd

M. Schregardus uit Moddergat eigenaar, 6-1999 een 152 pk., 112 kw. motor uit 1983, 5-12-2000 LO 11 Nynke van Visserijbedrijf

D. Visser uit Paesens, 27-1-2003 ingeschreven, echter al veel langer onder dit nummer in de vaart als HA 11 Libra van H. Visser uit

Harlingen, nu loa. 20,00 en GT 26, 7-2010 verkocht aan Hoogerman van Visserij en Reparatiebedrijf Max uit Harlingen.     

    foto 2: Rienk Nadema

 HA 13 Wobbegien

in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Hakvoort in Urk, 6-8-1960 geregistreerd als UK 3 Samenwerking van G. Wakker en A.J.

Kaptein uit Urk, ingebouwd met een 70 pk. Kromhout uit 1960, 10-4-1961 gemeten afm.15,60 x 4,10 x 2,10, BRT 22,43, 3-11-1965

eigenaar J. Kaptein uit Urk, 30-3-1966 HA 13 Wobbegien van S. Koornstra uit Harlingen, 7-4-1971 nieuwe 153 pk., 113 kw. Scania

Vabis uit 1970, 14-4-1989 werden S. Koornstra en zoon uit Harlingen de eigenaars en er vond een verlenging plaats; loa. nu 18,02 en

GT. 24., motor vermogen; 215 pk., 158 kw., 10-1992 kwam er een andere motor in; een 215 pk., 158 kw. Scania Vabis uit 1989, in

1995 werd J.G. Koornstra uit Harlingen de eigenaar en de kotter werd tevens hermeten nu loa. 18,02, 20-6-2007 i.v.m. nieuwbouw

opgelegd voor de verkoop, 16-3-2009 geregistreerd als ZK 20 Lauwerszee van Waalke Smit uit Zoutkamp, 12-2013 ingeruild bij Post

Garnalen  B.V. uit Urk tegen de ex. ST 1 Jelle Sjoerd                                                                       foto's: Henk Perdok

                                                    

HA 13 Nijssien

in 2006/07 gebouwd bij Scheepswerf Made in Moerdijk en Made en afgebouwd bij Machinefabriek Prins in Volendam, ingebouwd met een 300

pk., 221 kw. Scania DI-12 59 M uit 2007,  afm. 21,98 x 6,40 x 2,20. diepgang: 1,25, GT.75, 20-9-2007 geregistreerd als HA 13 Nijssien van

Jack Koornstra uit Harlingen, roepletters: PHLF, i.v.m. de Nederlandse regelgeving voor de garnalenvisserij, moest de motor worden

afgesteld op 215 pk., 158 kw.                                                  foto's: Henk Perdok

HA 14 De Jonge Klaas

in 1959 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum ingebouwd met een 105 pk. Kromhout van 1959, 18-8-1959

geregistreerd als HA 14 De Jonge Klaas van H.K. Koornstra uit Harlingen, afm. l.l. 16,89 x 4,76 x 2,03, BRT 39,18, 18-2-1963 nieuwe 8

cil. 140 pk. Kromhout type 8TS117. nr. 17059 van 1962, 14-6-1963 LE 3 Pietje Antje van J. Coehoorn uit Lemmer, 20-3-1964

heringeschreven, omdat de kotter per abuis was uitgeschreven, 29-3-1971 DZ 8 Georgine van J. Nieboer uit Delfzijl, roepletters; PHEL

en opgave loa. 18,01, 7-9-1973 nieuwe 240 pk., 177 kw. Mercedes Benz uit 1973, 8-1984 verlengd. nu afm. 19,75 x 4,75 x 2,26, GT

39, 22-4-1985 DZ 7 Nely van H.R. Coops uit Muntendam, roepletters: PGFS, 12-8-1991 UQ 15 Robert Klaas van S.D. Meijer uit

Usquert, roepletters: PHCM, 7-5-1992 nieuwe 300 pk., 221 kw. motor uit 1992, 18-11-1993 LO 8 De Twee Gebroeders van

Visserijbedrijf D. Visser uit Paesens, roepletters: PDPB, 11-5-1995 WL 28  Jan Harmen van H.J. Talma uit Wierum, roepletters PFAG,

6-1-2000 ZK 8 Hunsingo van Visserijbedrijf de Rousant uit Lauwerzijl, roepletters: PFAG, 2006 nieuwe 300 pk., 221 kw. motor uit  2003,

6-2013 schipper is Peter v.d. Molen uit Zoutkamp en heeft een huurkoop overeenkomst met de Rousant.                                                          

foto 1:  Ernst Terpstra       2 Gini Nieboer

 

 m.s. Lead, die later  o.a. als HA 15  in de vaart is gekomen                                       foto's uit collectie Leen Muller 

 

met portaalmast

HA 15 Quo Vadis

in 1928 gebouwd als vrachtschip bij Scheepswerf de Jong & Smit in IJsselmonde, niet precies wanneer, maar eigenaar was later

Piet Lindhout, 1952 m.s. "Lead" vrachtschip van M. Muller, in 1953 tijdens de watersnoodramp heeft de Lead Colijnsplaat nog

gered van een grote ramp,  1956 nieuwe 90 pk. Mercedes Benz, ingebouwd bij Maaskant in Bruinisse, 10-1972 HA 24 Janna van

Bote Teerling uit Harlingen, afm. l. l. 27,18 x 4,97 x 1,60, BRT 23, nog dezelfde motor, 1-1974 vernummerd in HA 26 Janna van

dezelfde eigenaar en een nieuwe 168 pk., 124 kw. D.A.F. uit 1973, 6-1974 hermeten: l. l. nu 29,28, opgave loa. 30,28, BRT nu

75,74, 3-1977 HA 16 Libra van Hakoma B.V. uit Harlingen, 9-1979 HA 25 Grietje van Harlinger Schelpvisbedrijf uit Harlingen,

4-1980 TX 53 Quo Vadis Schelpdiervisserij Texel uit Oudeschild, 10-1984 HA 15 Quo Vadis van Lenger Seafoods B.V. uit

Harlingen, 1-9-1989 opgave id nr. NLD19280353, 19-9-1996 andere motor: 312 pk., 230 kw. Scania Vabis uit 1991, 10-8-1999

opgave GT 66, 1-1-2003 opgave roepletters: PE3247, 2005 aangekocht door Richard v.d. Meulen uit Oosterend, portaalmast

verwijderd en andere mast met giek geplaatst, 5-8-2005 geregistreerd als TX 22 Quo Vadis.                foto's: Henk Perdok      

 

 

HA 15 Shellfish

in 1930 gebouwd als vrachtschip, in 1988 kokkelschip Shellfish I van Shellfish Ind., uit bergen op Zoom, afm. 33,05 x 6,06 x

1,20, GT 122, motor; 180 pk., 132 kw. Detroit Diesel, 20-7-2008 ingeschreven als HA 15 Shellfish van Lenger Seafoods Visserij

B.V. uit Yerseke, roepletters: PF5233, id nr. NLD193002045.                                             foto's: Henk Perdok

 

HA 17 Jenny

in 1954 als coaster gebouwd bij Heinrich Brand Schiffswerft in Oldenburg b.nr. 132, ingebouwd met een 260 pk. M.A.K. uit 1954, 1954

Hannchen Volmers (coaster0 van C. Voll,ers uit Rendsburg, afm. 42,84 x 7,80 x 2,90, diepgang: 2,604, BRT 249,90, 5-1968 Hangela

(coaster) van H. Heinrich en G. Haack uit Hamburg, 7-6-1968 eigenaar H.H. Haack uit Hamburg, 12-1987 Jenny (coaster) van J. Boysen

uit Pellworm, 1988 eigenaar J.D. Boysen uit Pellworm, 6-1995 bij Büsumer Werke ingericht t.b.v schelpenvisserij, 23-8-1995 SC 3 Jenny

van Jenny Muschelfang & Handelsgesellschaft GmbH. uit Büsum (Günther Lange), roepletters; DKFD, id nr. DEU401300101, 13-5-1997 HA

17 Jenny van dezelfde eigenaar, roepletters: PCEC, 1-1998 opgave GT 257, 14-3-2008 uitgeschreven, 12-2009 verkocht naar Duitsland,

komt ergens in het Ruhrgebied bij een zwembad te staan; in de ene helft wordt een bar en een cafetaria  ingebouwd.

foto 1+2: Henk Perdok    3+4: Douwe Jorritsma

 

 HA 18 Jannie

in 1946 in Elsfleth in Duitsland gebouwd, o.a. ingeschreven als AX 1 Maike van Geerd Byhl uit Borkum, motor: 220 pk. 162 kw. Cummins,

roepletters: DDBX, loa. 17,98, BRT 49,06, later SU 4 Alk van een eigenaar uit Nordstrand, 30-10-1991 HA 18 Alk van Sjoerd de Wit uit

Harlingen, afm. 18,06 x 5,16 x 2,10, GT 40, motor: 300 pk., 221 kw. Cummins, 12-1991 naam schip gewijzigd in "Jannie", 24-2-1999

opgave GT 40                                                                                                                                   foto's: Henk Perdok

 

HA 19 Polaris

in 1955 gebouwd en afgebouwd bij Machinefabriek Laan & Kooij in Den Oever, ingebouwd met een 100 pk. Bohn & Kähler type KR.18.V.

uit 1954, 22-3-1955 geregistreerd als WR 12 Cornelis van G. en S.P. Lont uit Den Oever, afm. 21,70 x 4,60 x 2,40, BRT 57,07, 14-2-

1967 eigenaar G. Lont & zn. uit Den oever, 26-9-1968 eigenaresse T. Lont-Kuut uit Den Oever, 29-12-1971 YE 18 Johannes van fa.

J.D.Verschuure & zn. uit Yerseke, 6-1973 andere motor: 248 pk. Kromhout uit 1969 en verlengd en hermeten: loa. 27,98 en l. l. 26,88,

BRT 75,41, 3-1977 nieuwe 336 pk., 247 kw. Mercedes Benz uit 1977, 18-9-1980 HV 78 Højerdyb van Arne Steinrøjl Kristensen uit

Havneby, loa. nu 27,98 en GT 73, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 17-11-1987 eigenaar Rømø Fiskeriselskabet 1 ApS. uit Rømø en

Rømø Fiskeriselskabet 2 ApS. uit Rømø c/o. Arne Stenrøjl uit Kongsmark (Rømø), 1-1-1989 opgave id nr. DNK0000056967-9-2010

uitgeschreven na een faillissement, 9-2010 gekocht (lag al een aantal jaren stil) door Veltman Maritiem uit Harlingen en wordt

verbouwd tot werkschip o.a. als kokkeljager, opgeboeid, nieuwe dek, kop en kont, 3-9-2012 HA 19 Polaris van Veltman Maritiem uit

Harlingen, dezelfde afmetingen en id nr., GT 79, motor vermogen: 341 pk., 251 kw., roepletters: PE98440.    foto's:   Henk Perdok

N.B.: foto's boven: kenteken wordt aangebracht op zondag 5-8-2012   foto 2+3:  op maandag 6-8-2012 eerste reis om kokkels te

laden en foto 4+5:  dezelfde dag weer terug in de haven van Harlingen.

HA 22 Kokhaan

in 1925 gebouwd in Stadskanaal, heel veel later ingericht t.b.v. vervoer van gekookte kokkels vanaf kokkelschepen naar de wal onder de

naam "Kokhaan", 17-6-2005 ingeschreven als HA 22 Kokhaan van Lenger Seafoods Visserij B.V. uit Yerseke, afm. 30,25 x 5,05, motor:

182 pk., 134 kw. Scania uit 1983, roepletters: PF9953, id. nr. NLD192502728, 2-9-2013 uitgeschreven; ligt al jaren stil sinds het verbod op

de mechanische kokkelvisserij in 2006.                   foto 1: Rienk Nadema   2: R. v. Slooten

                                                      

                                                                     HA 24

eigenaar Bonne van der Wal uit Harlingen, motor 116 pk. Klöckner-Deutz, gevist tussen 1962 en 1965, verder helaas geen info bekend.

 

HA 24 Antje

in 1976 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk b.nr. 39 en afgebouwd bij Scheepswerf Nauta in Harlingen, ingebouwd met twee D.A.F.

motoren totaal 168 pk., 122 kw. uit 1976, 6-1976 ingeschreven als HA 24 Antje van Bote Teerling uit Harlingen, afm. 32,50 x 8,00 x

1,40, BRT 116,07, 9-1976 tenaamstelling: Harlinger Schelpvis B.V. uit Harlingen, 1979 tenaamstelling Combinatie Zeeland-Waddenzee

B.V. uit Yerseke, 6-1982 hermeten: loa. 32,54, BRT 140,25, 9-1983 motor vermogen: 336 pk., 248 kw., 2-1989 verlengd; loa. 39,52,

opgave GT 184 en twee nieuwe Scania Vabis motoren, totaal 766 pk., 564 kw. uit 1988, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD197600369, 1995

breedte gewijzigd in 11 mtr. en GT in 209, 9-1999 bouwjaar motoren gewijzigd in 1983, 1-1-2003 opgave roepletters: PI4048, 1-2004

twee nieuwe Volvo Penta motoren totaal 1020 pk., 750 kw. uit 1997, 10-10-2007 BRU 40 Luctor et Emergo van M. & M. Padmos uit

Bruinisse (BRU 8 en 36) met de bedoeling het schip in te richten voor de M.Z.I.'s (Mosselzaad installatie's), 2-2009 wordt bij M. & M.

Padmos in Bruinisse omgebouwd tot M.Z.I. schip o.a. hydraulische kraan, twee telescopische spudpalen, water losinstallatie, houten

dek, accomodatie ruimte gemoderniseerd en twee nieuwe totaal 1020 pk., 750 kw. Volvo Penta motoren uit 2009, schip kan eventueel

door derden worden ingehuurd, imo 7605940.                                                            foto's: Henk Perdok

 


HA 24 Alea Lacta Est

in 1908 gebouwd als beurtschip voor rekening van Ribbens uit Zierikzee bij Scheepswerf Gebr. D. & J. Boot "De Industrie" in Alphen

aan de Rijn (volgens sommig bronnen zou het in 1928 zijn gebouwd, maar wordt later gecorrigeerd), 1-12-1964 ingeschreven als

BRU 9 Johannes van Johannes de Waal-Krijger C.V. uit Bruinisse, afm. 26,50 x 5,20 x 2,00, BRT 40, ca. 1965 nieuwe 200 pk., 147 kw.

Deutz van 1965, 1-1966 hermeten: 25,55 x 5,20 x 1,95, BRT 73,66, 6-4-1966 eigenaar Levinus de Waal uit Bruinisse en Cornelus

Bakker uit Den Oever, 9-1975 nieuwe 265 pk., 195 kw. Cummins uit 1975, 20-7-1978 YE 28 Ora et Labora van vof. Gebr. Padmos

uit Yerseke, 31-8-1984 eigenaar E.W. v.d. Boomgaard uit Yerseke, uit meetbrief blijkt dat het scheepje in 1908 is gebouwd en een

nieuwe 320 pk., 235 kw. Caterpillar uit 1981, later motor vermogen: 251 pk., 235 kw.,  1-9-1989 opgave id nr. NLD190800777,

26-7-1994 motor vermogen: 320 pk., 235 kw., 11-8-1999 hermeten afm. 28,32 x 5,20 x 2,06 en opgave GT 78, 1-1-2003 opgave

roepletters: PD9993, 5-2006 tenaamstelling: Oesterkweek en Handelsfirma D. & J. de Koning & zn. uit Bruinisse, 11-11-2006 motor

vermogen: 365 pk., 269 kw., 29-5-2008 HA 24 Alea Lacta Est van handkokkelaar Harm Teerling uit Harlingen, 2013 gangboorden

verlaagd.                                     foto 2: Jan van der Veen    1+3 t/m 6: Henk Perdok    7: Rienk Nadema  8: Discolo


                                            

                                              HA 25 Twee Gezusters

in 1963 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Bareveld in Wildervank b.nr. 122, ingebouwd met een 290 pk. Cummins uit

1963, 21-4-1964 geregistreerd als HA 25 Twee Gezusters van S. Cousijn uit Harlingen, afm. 21,39 x 5,52 x 2,11, BRT 48,57,

roepletters: PIBZ, 25-1-1965 nieuwe 282 pk. Stork uit 1964, 25-3-1973 verkocht naar ergens in Afrika.   foto: coll. J.v.d. Veen

                                     

                                                  HA 26 Janna

in 1977 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk b.nr. 44, afgebouwd bij Scheepswerf nauta in Harlingen, ingebouwd met twee Scania Vabis   

D11A motoren: totaal 364 pk., 268 kw. uit 1977, 7-1977 geregistreerd als HA 26 Janna van Combinatie Zeeland-Waddenzee uit Yerseke,

afm. 36,26 x 8,01 x 1,40, BRT 143, 2-1989 verlengd; afm. 41,11 x 8,00 x 1,60, GT 151 en twee nieuwe Scania Vabis motoren: totaal 592

pk., 436 kw., 1-9-1989 opgave id. nr. NLD197700375, 28-2-1994 TX 10 Emmie van vof. A.J.M. Boom & zn. uit Oudeschild, 4-1994 naast

beroepsvisserij ook ingericht voor de sportvisserij, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 2-2000 verbouwd: achterscip en stuurhuis vergroot,

tevens mast langer gemaakt, GT nu 171, 2009 tenaamstelling: Jorpanovic B.V. uit oudeschild, 1-1-2003 opgave roepletters: PF3481, 1-2012

één van de hoodmotoren vervangen door een gereviseerde Scania DS 11.                        foto: Sikke Wielstra

         


HA 31 Innovatie

in 1929 als vrachtschip gebouwd bij O. Smit in Stadskanaal, 6-1988 ingeschreven als HA 31 Innovatie van A. Nagel uit Harlingen, afm.

32,13 x 5,05 x 2,50, BRT 105,76, motor: 140 pk., 103 kw. uit 1969, eerst in de kokkelvisserij en later in de garnalenvisserij, 1-9-1989

opgave id nr. NLD1929003891992 ingekort, loa. 23,27 en BRT 75,78 en een andere motor: 188 pk., 138 kw. D.A.F. uit 1980, 2-1997

andere motor: 367 pk., 270 kw. Volvo Penta uit 1986, 6-1999 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 10-8-1999 voorzien van nieuwe

verschansing en steven, hermeten: loa. 23,40, opgave GT 57, 11-2000 eiegenaar Visserijbedrijf A. & C. Nagel uit Harlingen, 17-11-203

opgave roepletters: PD4046.                           foto 1:Sikke Wielstra      2: R. v. Slooten     3 t/m 6: Henk Perdok   7+8: Ed Vroom

 

 

HA 32 Suzanna

in 1961 gebouwd en agebouwd bij Scheepswerf v.d. Molen in Zaandam b.nr. 287, ingebouwd met een 220 pk. Kromhout 1961,

7-9-1961 UK 33  Fokke Willem van E. Hoekstra uit Urk, 12-1968 niieuwe 420 pk., 309 kw. Bolnes uit 1968, 9-1971 HA 32

Suzanna van Willy Groen uit Harlingen, afm. 22,88 x 5,82 x 2,52, BRT 72,95, 12-1976 verkocht naar Engeland en komt in de

vaart als BM 56 Charmaine-M van David Bubeer uit Brixham, afm. 21,65 x 5,77 x 2,25, GT 74,44, 1-1-1989 opgave id nr.

GBR00A14786, 14-8-1994 opgave GT 74,44, 2000 eigenaar Gary Ettiene Higginson uit Brixham, 5-2000 hald afgebouwd bij

Scheepswerf Visser in Den Helder en opgelegd in Milford haven, 7-2-2001 uitgeschreven en verkocht aan een particulier,

die de kotter in een haven in de buurt van Cardiff heeft gebracht, in 2011 ligt hij er nog steeds.             foto's: Kees Droog

 

HA 32 Walrus

in 1987 gebouwd bij Scheepsbouw en Constructiebedrijf Gebr. Buys in Krimpen aan de IJssel b.nr. 43, afgebouwd bij Scheepswerf

Gebr. kooiman in Zwijndrecht, ingebouwd met een 816 pk., 600 kw. Caterpillar uit 1987, 10-1987 ingeschreven als YE 182

Walrus van L.W. van IJsseldijk B.V. uit Yerseke, afm. 30,04 x 8,51 x 2,27, diepgang: 1,650, GT 136, 11-1997 motor vermogen;

609 pk., 448 kw., 7-2004 in de vaart maar niet ingeschreven als HA 32 Walrus van Visserijbedrijf Visser uit Harlingen, 29-6-2007

geregistreerd, roepletters: PC3801, id nr. NLD198700827,imo 8704028.                                           foto's: Henk Perdok

 

                                                              

                                                                         HA 33 Stormvogel

in 1917 gebouwd bij Gideon in Groningen als vrachtvaartuig "Nooit Volmaakt" , 1926 voorzien van een 1 cilinder 15 pk. ruwe olie motor

van het merk Tuxham (Zweeds), 13-4-1942 in de visserij als HA 33 Pietje van J. Duizendstra uit Harlingen,schip gekocht van A. van

Harch uit Harlingen, afm. 14,02 x 3,53 x 1,26, BRT 16,51, later een andere motor: 40 pk. Kromhout-Gardner uit 1946, 18-9-1956 HA 33

Hilda I van W. Heres uit Harlingen, 23-9-1959 andere motor: 60 pk. Deutz uit 1944, 10-10-1961 andere motor 116 pk. Deutz uit 1944,

24-10-1967 tenaamstelling:  vof. W. Heres Sr. en W. Heres Jr. uit Harlingen, 3-11-1967 HA 33 Stormvogel H. Teerling uit Usquert, 27-

2-1970 andere motor; 75 pk. Brons uit 1959, 4-2-1974 HA 33 Jurjen Jacob van Fa. Gebr. Poepjes uit Harlingen, 11-3-1977 eigenaar

F. Poepjes uit Harlingen, 7-11-1977 TS 2 Neeke van D. Verhagen uit Midsland, 15-8-1978 andere motor: 80 pk., 60 kw. D.A.F. uit 1975,

12-1979 TX 31 Twee Gebroeders van P.J. Slik uit Oude Schild, 7-1980 TS 2 Jurjen Jacob van F. Poepjes uit Harlingen en motor

vermogen: 105 pk., 79 kw., 10-1980 WR 56 Jurjen Jacob van S. Poortman uit Den Oever, 11-1980 TS 2 Jurjen Jacob van F. Poepejs uit

Midsland, 20-2-1984 zou de kotter verkocht zijn naar Franeker, 14-5-1985 "Sirius" in de rekreatie vaart van Willem veen uit Lemmer,

23-10-1991 als Frej in de rekrekreatie vaart van Jan Jetse Stienstra uit Heerenveen,  sinds ca. 1998 "ex. HA 33 Swarte Dien" van

P van der Pol uit Harlingen, de oude D.A.F. uit 1975 staat er nog steeds in.

 

HA 35 Angermunde

in 1950 gebouwd in Damgarten, 1950 geregistreerd als SAS 176 Angermünde, loa. 17,60, BRT 48, motor: 200 pk., 3-10-1990 WAR 66

Angermünde t.b.v. forellenkwekerij voor de fa. ROFIMA, motor; 200 pk., 147 kw. S.K.L. uit 1988, 24-10-1994 loa. 17,80, 4-8-1995 HA

35 Angermünde van Visserijbedrijf Gerjets uit Harlingen, afm. 17,80 x 5,60 x 2,71, GT 41, id nr. DEU000250603, 1996 ingericht

voor de mesheftenvisserij, 5-9-1996 uitgeschreven, 14-1-1998 T 118 Smerbhic van managing owner Patrick Begley uit Ballydavid

(Co. Kerry), afm. 16,76 x 5,60 x 2,16, GT 44,54, (dezelfde motor), id nr. IRL000I11751, 3-6-2000 uitgeschreven.

foto 1: R. v. Sloten

 


HA 35 Confianza

in 2012 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Talsma in Franeker, ingebouwd met twee Perkins M92B motoren van elk 90 pk., 66 kw. uit

2012, 11-4-2012 casco te water, 23-4-2012 geregistreerd als HA 35 Confianza van A. Seinen en A. Dekkers uit Harlingen, afm. 19,94 x 6,20

x 0,30, GT 57, roepletters: PG6278, id. nr. NLD201202009                                           foto's: Henk Perdok

                                                   


HA 36 Schillhorn

in 1981 gebouwd en afgebouwd bij Schiffswerft Gebr. Schlömer in Oldersum b.nr. 281, ingebouwd met een 530 pk., 390 kw. Deutz,

1981 geregistreerd als HOO 71 Schillhorn van Siebennus Gerjets Muschelfischerei Gesellschaft uit Hooksiel, afm. 35,58 x 8,06 x 1,75,

BRT 156,31, GT 266, roepletters: DDBT, 1988 nieuwe 734 pk., 540 kw. Volvo Penta uit 1987, 1-9-1989 opgave id nr. DEU000590300, 

28-7-1993 HA 36 Schillhorn van Visserijbedrijf Gerjets uit Harlingen, roepletters: PHJJ, 2010 eigenaar wordt Meromar (v/h. Gerjets) uit

Harlingen, in 2010 een grote verbouwing bij Shipdock Harlingen B.V. in Harlingen: schip wordt o.a. verlengd en achter onderwaterschip

verbouwd als een soort catamaran en twee nieuwe Caterpillar motoren, totaal 971 pk., 715 kw. uit 2010, 15-11-2010 hermeten: 37,10

x 8,06 x 3,75, diepgang ca. 2 mtr., GT 251.. in 2013 voorzien van een nieuwe kajuit

foto 1 t/m 3 : Henk Perdok          4: Marcel Coster   5: Wim v.d. Moolen

HA 37 Clasina

zou in 1933 zijn gebouwd, maar waar en als wat is mij niet bekend, rond 1988 als "Havik" in de vaart zonder kenteken als koelschip van

schelpdieren, in 1988 worden er twee Cummins motoren ingebouwd elk 240 pk., 177 kw. uit 1988, 13-8-1997 geregistreerd als YE 112 Havik

van Prins Schepen B.V. uit Yerseke, afm. 32,32 x 6,55 x 2,20, BRT 112,60, id nr. NLD193302070, 1-2003 opgave GT 110 en roepletters:

PF7367, 3-2004 motor vermogen: totaal 690 pk., 508 kw., 11-2006 opgelegd voor de verkoop, 5-12-2008 HA 37 Clasina van De Zeeuwse

Kokkel B.V. uit 's Heer Arendsklooster, motor vermogen: 490 pk., 361 kw. 8-2008 i.v.m. het sluiten van de bestekken verhuurd aan

Vermillion uit Harlingen als standby schip'later onder de naam Alberta Express, werd direct via Wagenborg uit Delfzijl verhuurd aan

Rijkswaterstaat, 20-3-2009 GT gewijzigd in 114, 2-9-2013 uitgeschreven                            foto 1: Jan v.d. Veen  2 t/m 4: Henk Perdok

HA 38 Frisia

in 1961 gebouwd bij Stader Schiffswerft in Stade b.nr. 195 als kustvaarder, 11-10-1961 casco te water, ingebouwd met een 250 pk. Deutz,

19-12-1961 kwam de "Kümo" in de vaart als Horst van Ewald Nagel uit Stade, afm. 42,14 x 7,24 x 2,80, GT 249, roepletters: CDFU, in 1966

werd Hermann Knorr uit Stade eigenaar, rond 1970 een nieuwe 345 pk., 254 kw. Deutz uit 1969, in 1976 tenaamstelling Partenreederei m.s.

Horst für Arthur en Bruno Block uit Elsfleth,  in 1977 werd het Anna Käthe van W. & H. Hagenah uit Wischhafen, in 1979 verhuisd de eigenaar

naar Stade, in 1984 werd Hermann Hagenah uit Stade alleen eigenaar,  in 1990 wer de coaster bij Behrends Werft in Finkenwerder verbouwd

en ingericht voor de schelpdier visserij en kwam 12-2-1990 in de vaart als HA 38 Frisia van Franz Seinen Vis B.V. uit Harlingen, afm. 42,45

x 7,25 x 2,80, GT 243, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 9-1997 een andere motor: 539 pk., 396 kw. Dorman uit 1993 en de eigenaar

werd Gafmar Seafoods B.V. uit Groningen, 10-2001 uitgeschreven i.v.m. bedrijfsmatigheid, 4-2003 werd het schip overgenomen door

Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit Lauwerzijl, er werd een 539 pk., 396 kw. Cummins uit 1998 ingebouwd, 4-2000 bij Machinefabriek de

Rousant in Zoutkamp ingericht voor de mesheften visserij., 22-10-2008 GT gewijzigd in 258, op 14-12-2010 's morgens vroeg is het schip

boven Terschelling gekanteld ; van de 3 opvarenden werd er één gered, helaas later overleden, de andere twee zijn verdronken, schip is

15-12-2010 onderste boven naar Harlingen gesleept voor nader onderzoek , is begin febr. 2011 total loss verklaard en wordt i.o.v. de

verzekering  gesloopt bij Sloperij Reitsma in Kootstertille id nr. NLD196101043, imo 5155288.     foto's: Henk Perdok                                                                               

HA 40 Simona

in 1947 gebouwd als bunkerboot bij Scheepswerf Gebr. de Boer in Lemmer, tot 1988 geen info bekend, 8-1988 HA 44 Hoop op

Zegen van G. de Waal uit Harlingen, afm. 21,90 x 3,393 x 1,51, BRT 40,53, motor: 194 pk., 143 kw. D.A.F. uit 1988, roep-

letters: PETN, 1-9-1989 id. nr. NLD194700424, 1995 eigenaar R. Lolkema uit Harlingen, 12-1997 hermeten: 21,90 x 4,22

x 1,70, 3-1998 andere motor: 250 pk., 188 kw. D.A.F. type DKT 1160 M uit 1984, 10-8-1999 opgave GT 35, 12-5-2004

LO 6 Anja van Visserijbedrijf D. Visser B.V. uit Paesens, roepletters: PG4061, 18-6-2007 HA 40 Simona van vof. Koornstra uit

Harlingen.                                                                                                                foto's: Henk Perdok

  


HA 41 Antje

in 1989 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Volharding in Stavoren, ingebouwd met een 182 pk., 134 kw. Scania Vabis uit 1989,

1-9-1989 geregistreerd als HA 41 Antje van A. Koornstra uit Harlingen, afm. 20,20 x 5,45 x 1,80, BRT 51,11, id nr. NLD198900417,

3-4-1992 motor vermogen: 215 pk., 158 kw., in 1994 opgave GT 64, 3-1996 bij Sanfirden in Den Oever onder S 1 klasse gebracht,

13-11-1996 GT gewijzigd in 50 en opagve roepletters: PCMP, 14-1-2002 een nieuwe 289 pk., 213 kw. Scania Vabis uit 2001.

foto's 1 t/m 4: Henk Perdok       5+6: Discolo5                                   

 

HA 42 Neeltje Dirk

in 1948 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf van Goor in Monnickendam, 1948 geregistreerd als HK 21 (geen naam0 van K. & H.

Klaassen uit Harderwijk, afm. l. l. 13,00 x 3,00 x 1,45, BRT 16,15, later een andere motor: 90 pk., 66 kw. Volvo Penta uit 1961, 9-1977

verlengd.l. l. nu 15,00 en BRT 23,87, 1979 l. l. gewijzigd in loa. 15,00, 9-11-1984 verkocht naar Harlingen, 6-1985 HA 42 Neeltje Dirk

van Gebr. Bos uit Harlingen, 7-1985 andere motor: 110 pk., 81 kw. Volvo Penta uit 1970, 1-9-1989 opgave id nr. NLD194800419, 29-

11-1999 hermeten: loa. nu 15,58 en GT 15, 1-1-2011 uitgeschreven en opgelegd in Harlingen.        foto's: Henk Perdok



HA 43 Silverpit

in 1984 gebouwd bij Scheepwswerf Akkerman in Nieuw Beerta. b.nr. 17 en afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, afm.

19,98 x 5,56 x 2,81, GT 58, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., roepletters: PIPF, 2-7-1984 ingeschreven als WR 12 Anna Catharina

van J. Slagboom & D. Kranendonk in Den Oever, 1-12-1988 motor vermogen: 342 pk, maar afgesteld op 300 pk., 221 kw., 1-10-1991

werd de tenaamstelling firma, 26-11-1992 KW 4 Willem Jan van J. v.d. Plas & zn., Katwijk aan Zee, 14-3-1994 verlengd; nu loa. 23,20

en GT 68, tevens voorzien van een buiskap, 11-4-1997, werd het YE 40 Dei Gratia van J.B. Nelis uit 's Gravenpolder, 23-2-1998 HA 43

Silverpit van Harm Visser B.V., uit Harlingen.        foto 1 t/m 3 Henk Perdok    4: Matthias Kock    5+6: Gerold Conradi

 

HA 44 Hoop op Zegen

in 1947 gebouwd als bunkerboot bij Scheepswerf Gebr. de Boer in Lemmer, tot 1988 geen info bekend, 8-1988 HA 44 Hoop op

Zegen van G. de Waal uit Harlingen, afm. 21,90 x 3,393 x 1,51, BRT 40,53, motor: 194 pk., 143 kw. D.A.F. uit 1988, roep-

letters: PETN, 1-9-1989 id. nr. NLD194700424, 1995 eigenaar R. Lolkema uit Harlingen, 12-1997 hermeten: 21,90 x 4,22

x 1,70, 3-1998 andere motor: 250 pk., 188 kw. D.A.F. type DKT 1160 M uit 1984, 10-8-1999 opgave GT 35, 12-5-2004

LO 6 Anja van Visserijbedrijf D. Visser B.V. uit Paesens, roepletters: PG4061, 18-6-2007 HA 40 Simona van vof. Koornstra uit

Harlingen.                                                                                                                foto's: Henk Perdok

 

HA 44 Hoop op Zegen

in 1928 gebouwd als beurtschip bij Scheepswerf Gebroeders Geleijns in opdracht van eigenaar G. Verbeek uit Scharnegoutum, later een

72 pk. Deutz, in 1973  ingericht en ingekort t.b.v. garnalenvisserij, de loa. was ca. 29 meter, 7-2-1974 geregistreerd als HA 8

Stormvogel van H. Teerling uit Harlingen, 4-10-1974 nieuwe 127 pk., 93 kw. Scania Vabis uit 1974, 31-8-1981 nieuwe 182 pk., 134 kw.

Scania Vabis uit 1981, 13-12-1987 nieuwe 170 pk., 125 kw. D.A.F. uit 1987, 9-1988 opgelegd voor de verkoop, 12-1988 UQ 2

Stormvogel van J.G. Lietmeijer uit Usquert, 12-1989 opgelegd voor de verkoop, 7-2-1990 TX 11 Stormvogel van J. Betsema uit

Oudeschild, 1-10-1991 WL 27 Aurora van W.J. Groenia uit Moddergat, 25-2-1998 een andere motor t.w. een 250 pk., 184 kw. D.A.F.

uit 1986, 12-2002 i.v.m. nieuwbouw opgelegd voor de verkoop bij de Elburger Scheepsbemiddeling in Elburg, 12-5-2004 HA 44 Hoop op

Zegen van vof. Lolkema uit Harlingen, motor 215 pk., 158 kw. Volvo Penta uit 1995, GT 44, 1-1-2005 motor vermogen; 250 pk., 184

kw.                       foto's: 1+2 Henk Perdok.   3: Jetze v.d. Wal   4: Ronald Leunge    5+6: Robert Lolkema

 

                           

                    HA 45

in 1924 gebouwd , waarschijnlijk als vrachtscheepje, ingebouwd met een 24 pk. Industrie uit 1924, afm. 21,42 x

3,85 x 1,40, BRT 21,88,  later woonschip van W. de Vries uit Sneek, 3-3-1958 geregistreerd als HA 45 van Tiete

Visser uit Leeuwarden t.b.v. schelpdier en sportvisserij, 17-9-1964 uitgeschreven i.v.m. niet meer

bedrijfsmatig in gebruik.                                       foto 2: collectie Rienk Nadema

 

                                                               

                                                                       HA 45 Bema

in 1927 gebouwd als beurtschip bij Scheepswerf Amels in Makkum, eigenaar Doornbos uit Makkum, 15-12-1950 ingeschreven

als HA 5 Antje van Tj. Lichtendahl uit Harlingen, afm. l. l. 18,35 x 3,40 x 1,85, BRT 23,63, 10-1955 HA 5 Noordster van Hendrik

de Blauw uit Harlingen, 5-4-1960 andere motor: 119 pk. Klöckner-Humboldt-Deutz uit 1958, 28-4-1961 DZ 61 Zeester van

Hendrik Hut uit Delfzijl, 22-2-1967 HA 45 Bema van Bertus Helfrich uit Harlingen, 9-1969 gesaneerd. foto: coll. Rienk Nadema

 

 

HA 50 Zeevalk

in 1967 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Akerboom in Bergum, ingebouwd met een 225 pk., 166 kw. Stork Ricardo uit 1967, 28-10-

1967 ingeschreven als HA 50 Zeevalk van fa. Frik & zn. uit Harlingen, afm. 18,22 x 5,12 x 1,92, BRT 40,92, roepletters: PIXY, 3-1973 heeft

G. Frik uit Harlingen, later Minnersga de kotter overgenomen, 1-9-1989 opgave id. nr. NLD196700430,  in 1991 is het voorzien van een

nieuwe stuurhuis en een nieuwe 225 pk., 166 kw. Caterpillar uit 1991, 9-1997 opgave GT 37, 1-11-2013 uitgeschreven, omdat de kotter al

twee jaar stil en te koop ligt in Harlingen.                foto's: 1: Sikke Wielstra    2:Jan Alderliefste     3 t/m 6 : Henk Perdok

                                                        

                                                             HA 53 Hilda

in 1910 gebouwd als vrachtschip (werf onbekend), afm. l.l. 19,00 x 4,26 x 1,37, BRT 34,11, W. Heres uit Harlingen heeft het schip in 1946

gekocht van Van Huizen uit Oenkerk en liet het verbouwen en inrichten voor de visserij, 12-2-1947 geregistreerd als HA 53 Hilda, 10-10-1961

werd er een nieuwe 120 pk. motor ingeplaatst, 24-10-1967 eigenaar W. Heres sr. en zoon uit Harlingen, 15-1-1971 werd W. Heres sr. weer

alleen eigenaar, 16-12-1971 HA 44 Hoop op Zegen van Gabriël de Waal uit Harlingen, 24-10-1977 GO 44 Hoop op Zegen van Maatschap

Ossewijn en Meijer uit Goedereede, 18-11-1997 werd de kotter door de S.I. afgekeurd en daardoor werd de koop ontbonden en werd G. de

Waal weer eigenaar, 1-2-1977 geregisteerd als UQ 4 Rottum van K. Meijer uit Usquert, 17-4-1979 werd D. Meijer uit Usquert eigenaar, tevens

een andere motor:220 pk., 165 kw. Fiat van 1950, 2-1987 afgevoerd  als zeegaand schip, 7-4-1992 geregistreerd als HA 92 van G.W.

Bijleveld uit Harlingen, 2-1994 kreeg het officieel de naam "De Zes Gebroeders", 15-10-199 hermeten: loa. nu 19,80 en opgave GT 30,

9-2000 andere motor: 220 pk.,165 kw. D.A.F. van 1995, in 2004 opgelegd voor de verkoop, 1-6-2005 uitgeschreven, 9-2005 opgeknapt bij

Harm Visser in Harlingen en 2-12-2005 geregistreerd als WL 25 Antje van Sipke Boersma uit Nes, id nr. NLD191000444.

foto: coll. Rienk Nadema

HA 61 Hillie

in 1988 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Frisia Welgelegen in Harlingen, ingebouwd met een 212 pk., 156 kw. D.A.F. uit 1988,

12-1988 geregistreerd als HA 61 Hillie van W. Toering uit Harlingen, afm. 20,15 x 5,20 x 2,20, BRT 39,72, roepletters: PCCE, 1-9-1989

opgave id nr. NLD198800457, 10-8-1999 opgave GT 63, 8-2000 nieuwe 300 pk., 221 kw. Volvo Penta uit 2000 en achterschip verbouwd

bij Scheepswerf Visser in Den Helder, holte nu 2,34, 1-11-2012 ST 24 Maria Josefina van Pieter Wouda & zn. uit Stavoren.

                                                                                                                              foto's: Henk Perdok

 

                                                    

                                                         HA 62 De Twa Geatsjes                           foto: coll. Henk Perdok

HA 62 Willem Tjitsche

in 1905 gebouwd bij Gebr. Paans te Roodevaart als vrachtschip "Neeltje", 2-5-1960 geregistreerd als HA 62 De Twa Geatsjes van J.J.

Poepjes en H. de Blauw uit Harlingen, afm. 19,58 x 4,45 x 1,58, BRT: 43,29, motor: 150 pk. Deutz uit 1960, 17-3-1967 werd J.J. Poepjes

alleen eigenaar, 26-10 1967 TM 20 Albert Jurjen van L. Landman & zn., Termunterzijl,16-4-1970 TM 20 Mechiel Jurjen van P. Bakker uit

Termunten, 27-11-1974 TM 20 Dolfijn van H. v.d. Wijk uit Farmsum, in 1975 hebeen de eigenaar en zoon het schip flink aangepakt o.a.

nieuwe ijzeren berghout rondom schip, de houten werd verwijderd, olietank verwijderd, op achterschip railng gemaakt van buizen, oude

gewichten van beton verwijderd en nieuw beton gestort in ruim, vrij gekomen ruimte voorzien van 12 slaapplaatsen i.v.m. tochtjes met

sportvissers, konden dus eventueel overnachten, 2-11-1977 HA 6 Jurjen Jacob van F. Poepjes uit Harlingen, 12-6-1978 nieuwe 210 pk. 155

kw. uit 1978, 29-2-1980 TS 2 Jurjen Jacob van F. Poepjes nu van West Terschelling, 11-8-1980 HA 62 Willem Tjitsche van A. Toering uit

Harlingen, 12-1988 motor vermogen: 172 pk., 126 kw., 1-1-1989 opgave id nr. NLD190500461, in 1994 opgave GT 36, 8-12-2000 nieuwe

230 pk., 169 kw. General Motors Detroit uit 2000, later is er wel een nieuwe portaalmastje op stuurhuis gekomen., 22-10-2003 opgave

roepletters: PF9943.                     foto's: Henk Perdok    info 1975: Jan v.d. Wijk  (jr.)

            

HA 66 Vier Gebroeders

in 1937 gebouwd als beurtschip bij Scheepswerf Gebr. Barkmeijer in Stroobos en in de vaart als "Warns" van Speerstra uit Warns, in 1955

verbouwd voor de kokkelvisserij en 5-2-1955 ingeschreven als HA 66 Vier Gebroeders van K. Tot uit Harlingen, afm. 21,55 x 3,81 x 1,80,

BRT 35,24, motor; 40 pk. Kromhout uit 1927, 5-11-1957 schipper Tjerk Tot uit Harlingen, 10-5-1963 TS 16 Vier gebroeders van K. Tot en

een nieuwe 80 pk., 59 kw. D.A.F. uit 1962, in de 60er jaren verbouwd tot twee mast zeilschip "Noordvaarder" van Doeksen van

Terschelling, 1981 "Noordster" als rondvaartboot op de wadden vanuit Lauwersoog en Noordpolderzijl, eigenaar Louis de Jong uit

Westernieland.                         

HA 75 Elizabeth

in 1964 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf van Genderen in Papendrecht b.nr. 1995, ingebouwd met een 310 pk., 228 kw.

Kromhout uit 1964, 29-11-1964 geregistreerd als GO 29 Jan Maarten van K. Tanis uit Goedereede, afm. l.l. 19,56 x 5,41 x 2,17, BRT

49,79, 10-11-1966 HA 75 Elizabeth van D.J. Koornstra uit Harlingen, roepletters: PDWR, 5-1977 motor vermogen: 300 pk., 221 kw.,

1988 eigenaar Mevr. E. Miedema-Koornstra uit Leeuwarden, 1990 andere moto: 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1985, 1-9-1989 opgave

id nr. NLD196400474, 1991 eigenaar D.J. Koornstra uit Makkum, 3-1992 eigenaars D.J. Koornstra en zoon uit Makkum, 1993 l. l. 19,56

gewijzigd in l.o.a., 1994 opgave GT 54, 1995 nieuwe 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1995, 1-1-2003 loa. gewijzigd in 21,06 en holte in

2,55, 2008 tenaamstelling Visserijbedrijf S.H. Koornstra uit Makkum.           foto's:  1 t/m 3: Henk Perdok     4: Hylke Smits

 


HA 76 Poolster

in 1955 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Peters in Dedemsvaart, ingebouwd met een 150 pk. Kromhout uit 1955, 20-7-1955

ingeschreven als UK 52 Pietertje Johannes van W. Pasterkamp uit Urk, 28-5-1960 UK 6 Willem van H. Pasterkamp uit Urk, afm. l. l.

19,28 x 5,43 x 2,24, BRT 49,86, 5-1-1963 nieuwe 270 pk. Kromhout uit 1963, 28-10-1965 nieuwe 357 pk., Kromhout uit 1965, 30-1-

1968 verlengd l. l. 21,90 en opgave loa. 22,99, BRT 58,29, 20-2-1968 nieuwe 365 pk., 269 kw. Stork Ricardo uit 1968, 28-2-1974 WR

21 Alie van G. Smid uit Den Oever, en een nieuwe 314 pk., 231 kw. Scania Vabis uit 1974, 27-9-1985 WR 21 Jente van C.J. Kroon uit

Den Oever, 18-2-1987 motor vermogen: 310 pk., 228 kw., 29-4-1988 nieuwe 250 pk., 184 kw. Guascor uit 1987, 1-9-1989 opgave id

nr. NLD195500619, 28-8-1990 eigenaar J.C. Kroon uit Den Oever, 28-9-1990 motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 1-4-1993 nieuwe 300

pk., 221 kw. Scania Vabis uit 1993, 1-1-1994 opgave GT 57, 30-6-1995 hermeten: 22,99 x 5,40 x 2,55, GT 56, 19-2-1996 TX 7 De

Poolster van D. van der Meer uit Oosterend, 5-8-1999 HA 76 Poolster van Hamrm Visser B.V., uit Harlingen, 20-7-2000 UK 26 Florian

van F.J. Poepjes uit Marknesse, alleen voor de verkoop, 17-10-2000 herinschrijving als HA 76 Poolster, 11-2000 nieuwe 299 pk., 220

kw. Deutz uit 2000, 5-2003 andere stuurhuis geplaatst, de ex. stuurhuis van de E 672 Porzana, vanaf 2011 in beheer van Klaas de

Boer uit Urk.                                                                                    foto 1 t/m 3:: Henk Perdok    4: Discolo 5+6: Marcel Coster

 

 HA 81 Delta Queen

in 1987 gebouwd bij Scheepswerf de Hoop in Lobith en afgebouwd bij Machinefabriek Padmos in Bruinisse, ingebouwd met

twee Mitsubishi motoren, elk 365 pk., 269 kw. uit 1987, 9-1987 ingeschreven als BZ 8 Delta Queen van International Shellfish

B.V. uit Bergen op Zoom, afm. 43,24 x 12,00 x 1,50, diepgang: 1,501, GT 282, roepletters: PDPF,  id. nr. NLD198700051,

9-1999 twee nieuweMitsubishi motoren elk 551 pk., 405 kw. uit 1999, de oude motoren zijn ingebouwd in de HA 7, 2000

 achter voorzien van een portaal mast, 3-2004 correctie motor vermogen: elk 550 pk., 405 kw., 22-4-2005 HA 81 Delta Queen

van the Shellfish Group (v/h. Heiploeg Shellfish Int.) uit Yerseke, 1-2005 i.v.m. verbod op mechanische kokkelvisserij, schip

overbodig en opgelegd te Den Oever, 7-2008 gekocht door Baggerbedrijf de Boer uit Sliedrecht, 24-7-2008 uitgeschreven,

21-11-2008 na in Urk te zijn verbouwd nu in de vaart als baggerschip, imo nr. 8619986. foto 1: Henk Perdok  2: Rienk Nadema

 

HA 92 De Zes Gebroeders 

in 1910 gebouwd als vrachtschip (werf onbekend), afm. l.l. 19,00 x 4,26 x 1,37, BRT 34,11, W. Heres uit Harlingen heeft het

schip in 1946 gekocht van Van Huizen uit Oenkerk en liet het verbouwen en inrichten voor de visserij, 12-2-1947 geregistreerd

als HA 53 Hilda, 10-10-1961 werd er een nieuwe 120 pk. motor ingeplaatst, 24-10-1967 eigenaar W. Heres sr. en zoon uit

Harlingen, 15-1-1971 werd W. Heres sr. weer alleen eigenaar, 16-12-1971 HA 44 Hoop op Zegen van Gabriël de Waal uit

Harlingen, 24-10-1977 GO 44 Hoop op Zegen van Maatschap Ossewijn en Meijer uit Goedereede, 18-11-1997 werd de kotter

door de S.I. afgekeurd en daardoor werd de koop ontbonden en werd G. de Waal weer eigenaar, 1-2-1977 geregisteerd als UQ

4 Rottum van K. Meijer uit Usquert, 17-4-1979 werd D. Meijer uit Usquert eigenaar, tevens een andere motor:220 pk., 165 kw.

Fiat van 1950, 2-1987 afgevoerd  als zeegaand schip, 7-4-1992 geregistreerd als HA 92 van G.W. Bijleveld uit Harlingen, 2-1994

kreeg het officieel de naam "De Zes Gebroeders", 15-10-199 hermeten: loa. nu 19,80 en opgave GT 30, 9-2000 andere motor:

220 pk.,165 kw. D.A.F. van 1995, in 2004 opgelegd voor de verkoop, 1-6-2005 uitgeschreven, 9-2005 opgeknapt bij Harm

Visser in Harlingen en 2-12-2005 geregistreerd als WL 25 Antje van Sipke Boersma uit Nes, id nr. NLD191000444

foto's: Henk Perdok

 

                                                

                                                  HA 102 Pescado

in 1967 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Veldthuis "Groningen" in Zuidbroek b.nr. 217, ingebouwd met 600 pk. M.A.K.

uit 1967, 8-5-1967 ingeschreven als UK 76 Soli Deo Gloria van fa. J. & L. Kapitein en A. van Urk uit Urk, afm. 26,00 x 6,42 x

2,92, BRT 79,58, 26-6-1969 UK 76 Jelle Kapitein  van C. Kapitein uit Urk, 7-1971 UK 87 Marja van H. Kramer uit Urk, 11-6-

1974 HA 102 Pescado van Wed. S. van Hurck-Steenbergenuit Harlingen, 3-12-1975 gesaneerd, 1976 PZ 195 William

Stevenson van W. Stevenson & son uit Newlyn, afm. 24,10 x 6,45 x 3,25, GT 104, motor vermogen: 607 pk., 447 kw., roep- 

letters: 2QEF, 1-1-1989 opgave id. nr. GBR000A21659, 1-11-1993 motor vermogen: 760 pk., 559 kw., 13-9-1999 loa. 25,99

foto: F. van Hurck                                                                       

 

HA 106 Reseda

in 1993 gebouwd bij Scheepswerf van der Werff & Visser in Irnsum, afgebouwd bij Scheepswerf Welgelegen in Zoutkamp, ingebouwd

met een 300 pk., 221 kw. Caterpillar uit 1993, 17-3-1993 geregistreerd als HA 106 Reseda van gebroeders H., R. P. en S. Halma uit

Harlingen, afm. 23,96 x 6,80 x 3,40, GT 150, roepletters: PHAD, id nr. NLD199301756,  8-2000 eigenaars H. & R. P. Halma uit Harlingen,

10-2012 verkocht aan Tony Finlay Business uit Kirkcudbright (Scotland) en wordt ingericht t.b.v. queen scallops, 3-4-2013 BA 858

van voornoemde firma, roepletters: 2GTC6, id nr. GBR000C20352                                               foto's: Henk Perdok

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

'

Maak jouw eigen website met JouwWeb