NEU (Neuharlingersiel)

NEU 217 Aurora

in 1982 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 300 pk., 221 kw. Deutz, in 1982 ingeschre-

ven als SC 2 Stolper Bank II van André Hamann uit Büsum, afm. 19,71 x 6,08, GT 65, diepgang: 2,80, roepletters: DIVQ, 1-1-1990

opgaveid nr. DEU400580101, 7-2011 NEU 217 Aurora van Andreas Otten uit Neuharlingersiel.

foto's:  1+2 Henk Perdok   3 t/m 8: Gerold Conradi

 

NEU 225 Condor 

ca.1967 gebouwd bij Schiffswerft Lubbe Voss in Westerende Kirchloog b.nr. 17, bouwjaar niet bekend, ingebouwd met een 245 pk., 180

kw. Volvo, 1967 geregistreerd als ACC 11 Condor van Bertus Röhling uit Accumersiel, afm. 16,02 x 4,75, diepgang; 1,80, BRT 23,83, later

GT 24, roepletters: DCVS, werd nog gebruikt voor de hengelsport e.d en sleepdiensten, 1-1979 NEU 225 Condor van Manfred Gocken

uit Neuharlingersiel, werd weer uitgerust voor de visserij ,maar werd ook nog gebruikt voor de hengelsport e.d. en eventueel sleep-

diensten, 1980 nieuwe 245 pk., 180 kw. Deutz uit 1979, 1989 DIT 9 Condor van Stephan Bruhns uit Ditzum, 1-1-1990 opgave id nr.

DEU001500300, 24-7-2001 gekapseisd on der de kust van Kampervuur aan de Eems, hoewel vlak onder de kust bemanning na 6 uur

pas gered, later gelicht en verkocht aan Karl Heins Heuer uit Petkum, die de kotter weer vaarklaar heeft gemaakt o.a. ingebouwd met

een overgehaalde Rolls Ryce, 11-1-2002 uitgeschreven, later verkocht naar de Falkland eilanden, waar de kotter in november 2011 nog

steeds rondvaart.                                                                                         foto 1: Heinz Peters     2: Stefan Menning

 

NEU 225 Antares

de houten kotter werd in 1978 gebouwd bij Hatra (Alfred Hagelstein) in Lübeck-Travemunde, ingebouwd met een 250 pk., 184 kw. Deutz,

1978 geregistreerd als SU 11 Anneliese van R. Herpel Sr. uit Hüsum, afm. 18,83 x 5,90, BRT 49,88, GT 61, roepletters; DJES, 9-4-1990 NEU

225 Antares van Manfred Göcken uit Neuharlingersiel, eind 90er jaren een nieuwe 8 cilinder 300 pk., 221 kw.  Deutz V,  9-5-2000 GT

gewijzigd in 60, id nr. DEU500520102.              foto's: 1: Henk Perdok    2: Albert Flikkema   3: Matthias Kock.  4 t/m 6: Gerold Conradi

 

NEU 226 Keen Tied

in 1968 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum als HAR 8 Keen Tied van Emil Albrecht uit Harlesiel, later NEU 226 Keen Tied van H.B.

Steffens uit Neuharlingersiel, afm. 15,51 x 4,65, GT 25, motor vermogen: 200 pk., 147 kw., roepletters; DCBQ, 12-5-2000 GT gewijzigd in 21,

1-2005 werd Seefischereibetrieb de Rousant GmbH. eigenaar, 28-1-2008 motor vermogen: 250 pk., 184 kw., de kotter heeft de laatste jaren

diverse kleuren gehad.                                           foto 1: Sikke Wielstra      2: Henk Perdok    3 t/m 5 : Matthias Kock

NEU 227  Störtebeker

in 1970 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum. b. nr. 190, ingebouwd met een 180 pk.,132 kw. Mercedes, 1970 ingeschreven

als HOO 1 Störtebeker van Paul Hermann Von Holdt uit Hallig Hooge, afm. 15,58 x 4,80 x 1,65, GT 21, roepletters: DLYJ, later

NEU 227 Störtebeker van H. Peters uit Neuharlingersiel, 1-1-1990 opgave id nr. DEU001520300,  2000 nieuwe 238 pk., 175

kw. Volvo PentaTAMD 103.A uit 2000, 17-10-2007 uitgeschreven en verkocht naar Nederland, 2011 eigenaar Visserijbedrijf

de Roussant  uit Lauwerzijls, 2012  rekreatie kotter "Störtebeker" van J. Vrieze uit Zoutkamp              foto's: Albert Flikkema

 

NEU 228 Gorch Fock

in 1971 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 200, ingebouwd met een 200 pk., 147 kw. Deutz, in 1971 geregistreerd

als NEU 228 Gorch Fock van Harmannus Jacobs uit Neuharlingersiel, afm. 15,42, BRT 21,74, GT 21, roepletters: DCMO, 24-7-

2003 NEU 228-N Gorch Fock, ook in 2010 is het motorvermogen nog steeds 200 pk., 147 kw., ID nr.  DEU00153030

foto 1: 2-1997 Henk Perdok        2: 19-7-2003 Albert Flikkema

 

                                                   

                                                             NEU 230 Schwalbe I

in 1959 gebouwd bij Schiffswerft bültjer in Ditzum b.nr. 116, ingebouwd met een 80 pk. Modag, in 1959 ingeschreven als WRE 8 Falke

van Richard August Schnidt uit Wremen, afm. 15,14 x 4,50 x 1,50, GT 20, roepletters: DEPJ, in 1969 werd de zoon Gerd Schmidt uit

Wremen eigenaar, in 1982 NEU 230 Schwalbe I van Frerik ter Haar uit Neuharlingersiel en een nieuwe 149 pk., 110 kw. Deutz uit

1982, in 1988 HOR 1 Falke van Günther Inken uit Horumersiel thans loa. 14,99.                                            foto: Stefan Menning.

 

NEU 230 Polaris

in 1987 gebouwd bij Gerdes Heino Kohlhof in Varel, ingebouwd met een 149 pk., 110 kw. motor, 1987 geregistreerd als NEU 230 Polaris

van Uwe Äbken uit Neuharlingersiel, afm. 14,18 x 4,80 diepgang: 1,40, BRT 19, GT 28, roepletters: DCCX, 1-1-1990 opgave id nr. DEU00

1550300, 23-6-1995 verlengd; loa. 16,15 en GT 32, 14-9-2010 nieuwe 243 pk., 179 kw. M.A.N. 6 cil. R.

foto 1: Heinz Peters    2 t/m 4: Matthias Kock

 

                                             

                                                      

                                                             NEU 232 Venus

eigenaren E. & G. Steffens uit Neuharlingersiel, lo.a. of l. l. 12,6, cbm: 28, motor: 50 pk. Demag, later werd G. Steffens alleen eigenaar,

1977 uit de visserij en verkocht aan Willi Zimmemann en wordt verbouwd als rekreatie kotter en krijgt de naam "Leev Linda", vaart

momenteel (2012) in de wateren rond Sicilië.                                                  foto 1+2: collectie Heinz Peter  3: collectie Matthias Kock                                    

NEU 232 Seerose

in 1967 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 169, ingebouwd met een 200 pk., Deutz uit 1967, 1967 geregistreerd als FED 8

Seerose van August Wefer Jr. uit Fedderwardersiel, afm. 17,68 x 5,40 x 2,30, GT 41, roepletters: DDGE, later motor vermogen: 250 pk.,

184 kw., 1-1-1989 opgave id nr. DEU000510300, 5-3-1992 NEU 232 Seerose van Heinz Steffens uit Neuharlingersiel, 19-5-1993 motor

vermogen: 285 pk., 210 kw., 25-3-1997 CUX 17 Seerose van Frank Martens uit Neuhaus-Oste, 25-3-1997 naam schip gewijzigd in

"Osteriff", 5-12-2003 GT gewijzigd in 44 en loa. in 17,74, later werd Fischereibetrieb de Rousant GmbH. de eigenaar, 16-2-2011

uitgeschreven, later als rekreatie kotter "Sevdah" van Maaike Vergouwen.               foto 1: Thomas Warschewitz   2: Sikke Wielstra

 

NEU 233 Jan van Gent

in 1970 gebouwd bij Hans M. Hatecke & Sohn in freiburg an der Elbe, ingebouwd met een 240 pk., 176 kw. Daimler D, 10-11-1969

geregistreerd als HF 552 Kamerun van E+Wilhelm & Gerard König uit Finkenwerder, afm. 18,21 x 5,24 x 2,20, BRT 35,18, GT 46, roepletters:

DGWK, 1-1-1990 opgave id. nr. DEU000070500, 13-4-1994 NEU 233 Jan van Gent van Theodor Peters uit Neuharlingersiel, motor: een 6

cilinder 240 pk., 176 kw. Cummins.              foto 1 t/m 4: Gerold Conradi   5+6: Matthias Kock

NEU 234 Beluga

in 1971 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Dutzum, ingebouwd met een 150 pk., 110 kw. Modag, in 1971 kenteken niet bekend, later

SD 4 Kerstin van Johann Claussen uit Dieksanderkoog, afm. 15,34 x 4,60, diepgang: 1,50, GT 21, motor vermogen: 200 pk., 147 kw.,

roepletters: DFCQ, 23-5-1995 NEU 234 Beluga van Michael Janssen uit Neuharlingersiel, motor vermogen: 223 pk., 164 kw., 13-4-2006

achterschip dichtgebouwd, GT nu 25, 2008 opgelegd i.v.m. stabiliteitseisen, 1-10-2008 uitgeschreven en verkocht naar Berlijn, waar het

een drijvende viswinkel wordt, id. nr. DEU400250107,                          foto 1: Henk Perdok    2: Hans-Joachim Reinecke  rest: Matthias Kock

 


NEU 236 Sirius

in 1957 gebouwd bij Schiffswerft Bieritz in Friedrichskoog, ingebouwd met een 170 pk. Henschel, die er in 1977 nog in stond, 1957

geregistreerd als FRI 86 van Ernst Junge uit Friedrichskoog, afm. 12,29 x 4,70 x 1,47, BRT 15,66, roepletters: DB5381, latere eigenaars

in volgorde: Herbert Rohwedder, Peter Kock, Stefan Kock, allen uit Friedrichskoog, later een 205 pk., 151 kw. M.A.N., 1-1-1990

opgave id. nr. DEU400210107, 12-3-1999 NEU 236 Sirius van S. Dierks uit Neuharlingersiel, afm. 13,15 x 4,80 x 1,60, 4-11-2004

uitgeschreven na failliet te zijn verklaard, 2005 verbouwd tot varende "Fischimbiss" in Leer van Hans Jürgen Quell en Hanna Albers

Linden, 30-10-2013 in de haven van Leer gezonken, gelicht en geborgen.         foto's: Henk Perdok

                                       

                                                    NEU 236 Albatros

in 1971 gebouwd bij Bootswerft Bieritz GmbH., Friedrichskoog b.nr. 81, ingebouwd met een 198 pk., 146 kw. Henschel, 1971 ingeschreven

als SD 19 Albatros van Rudolf Janszen uit Friedrichskoog, afm. 17,00 x 5,21, BRT 35,15, later GT 35,00, roepletters: DISO, 1-1-1990 opgave

id. nr. DEU400390107, 1991 motor vermogen: 247 pk., 182 kw. en loa. gewijzigd in 17,35, latere eigenaar Christian Thiel uit

Kronprinzenkoog, 1991 nieuwe 300 pk., 221 kw. M.A.N. uit 1991, 1-2-1996 NEU 236 Albatros van Dieter Dirks uit Neuharlingersiel, 1999 SD

19 Albatros van Stefan Kock uit Dieksanderkoog, 21-8-03 loa. gew. in 17,62, 30-12-2003 SC 3 Jan Maat van Hans Böcker uit Büsum, motor

vermogen van 300 pk., 221 kw.                                                  foto: Henk Perdok                                            

                      

NEU 240 Anna

in 1954 gebouwd bij Schiffswerft Bütltjer in Ditzum, in 1954 in de vaart als NEU 240 Anna van Frans Dirks uit Neuharlingersiel, motor;

150 pk. Volvo Penta uit 1954, afm. 13,18 x 4,25, diepgang 1,35, na de dood van de eigenaar, werd zijn vrouw Anna Dirks eigenaar,

terwijl haar twee zoons er verder op schipperden, 30-7-1982 UQ 6 Hejo van J. Vos en zoon J.J. Vos uit Wehe den Hoorn, afm. 11,74 x

4,06 x 1,13, BRT 10,98, 31-12-1982 hermeten en werd de loa. 12,74, 1-1-1991 werd er een andere 150 pk. Volvo Penta uit 1973

ingebouwd,30-3-1989 werd J.J. Vos alleen eigenaar en 30-5-1989 verhuisde hij naar Usquert, 27-1-1994 tijdens een zware storm wrak

geslagen op de kade van Noordpolderzijl, 28-4-1994 ingeschreven als UQ 22 Hejo van Swets Handel & Scheepvaart B.V. uit Amsterdam,

dit was een papieren nummer, want de kotter was nog steeds total loss, 8-6-1995 uitgeschreven en verkocht aan een particulier, die de

kotter opknapte en weer als jacht "UQ 6" in de vaart bracht.                                            foto's: collectie Henk Perdok

 

NEU 242 Jo

eigenaar: Alwin Peters uit Neuharlingersiel, ex. reddingsboot van een groot schip.                            foto's: coll. Heinz Peters

 

       

                                                        

                                           NEU 243 Seeschwalbe

in 1959 gebouwd bij Bootswerft Neuhaus uit Neuhaus an der Oste, ingebouwd met een 150 pk. Modag, in 1959 ingeschreven

als NC 447 Seeschwalbe van Hinderk Peters uit Cuxhaven, later ST 21 Seeschwalbe van Jen Jensen uit Tönning, later een 198 pk.

Henschel, in 1972/73 NEU 243 Seeschwalbe van gebroeders Eduard en Steffen Steffens uit Neuharlingersiel, loa.15,52, GT 24,

roepletters: DFNS, later motor vermogen: 240 pk., 177 kw., 27-4-1998 uitgeschreven en verkocht naar Polen , eerst via de

werf van Heino Gerdes in Varel voor ombouw, ging daarna zonder opbouw naar Stolpmünde (Ustka), waar het in de

hengelsport is terechtgekomen                                                              foto 2: Heinz Peters     2: Henk Perdok

 

NEU 244 Johanne

in 1957 gebouwd bij Schiffswerft Schlömer in Oldersum, ingebouwd met een 3 cilinder Modag, in 1957 geregistreerd als NEU 244 Johanne

van Bernhard Ricklefs uit Neuharlingersiel, afm. 14,06, later GT 15, later een nieuwe 150 pk., 110 kw. Deutz (al voor 1977), in 1978 ACC

11 Johanne van Uwe Caspers uit Dornumer/Accumersiel, 1-5-1992 NOR 202 Johanne van Dirk de Wall uit Norddeich, 10-2001 verkocht

aan Visserijbedrijf de Rousant uit Lauwerzijl en opgelegd in Zoutkamp, 15-1-2002 uitgeschreven en de kotter heeft een bestemming ge-

kregen buiten de visserij.                                                                                                                 foto's: Heinz Peters 

 

NEU 245 Seestern

in 1982 gebouwd bij Schiffswerft Lübbe Voss in Westerende-Kirchloog, ingebouwd met een 245 pk., 180 kw. Volvo uit 1982, 1983 NEU

245 van Hermann Ricklefs uit Neuharlingersiel, afm. 16,27 x 5,20, diepgang: 2,10, GT 35, roepletters: DCKM, 28-5-1996 nieuwe 300 pk.,

221 kw. Volvo uit 1995, 1-1-1990 opgave id nr. DEU001610300.              foto 1+2: Matthias Kock        3 t/m 6: Gerold Conradi

 

NEU 228 N Gorch Fock

in 1971 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum b.nr. 200, ingebouwd met een 200 pk., 147 kw. Deutz, in 1971 geregistreerd als NEU

228 Gorch Fock van Harmannus Jacobs uit Neuharlingersiel, afm. 15,42, BRT 21,74, GT 21, roepletters: DCMO, 1-1-1990 opgave id nr.

DEU001530300,  24-7-2003 NEU 228-N Gorch Fock, ook in 2010 is het motorvermogen nog steeds 200 pk., 147 kw.

foto's: 10 en 15-7-2005 Albert Flikkema

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.