Kotterspotter.jouwweb.nl
Home » TM (Termunterzijl)

TM (Termunterzijl)

TM 1 Burgemeester van Kampen

in 1960 gebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum, afm. l.l. 16,89 x 4,76 x 2,03, BRT 38,52, ingebouwd met een 105 pk. Kromhout van

1960, in 1963 werd de motor vervangen door een nieuwe 140 pk. Kromhout van 1963, 1-2-1960 ingeschreven TM 1 Burgemeester van

Kampen van  H.J. & J. Vos uit Termunterzijl in de vaart, 23-2-1967 tijdens een zware storm bij Helgoland vergaan, de reddingsboot Adolf

Bermpohl heeft de bemanning nog van boord gehaald, maar het noodlot sloeg alsnog toe; de 3 bemanningsleden en 4 redders zijn

omgekomen.                          foto's: coll. Henk Perdok

zie verslag ongeluk:  http://www.villahoffnung.de/dgzrs/das-ungluck-der-adolph-bermpohl  

 

TM 2 Poolster

in 1932 gebouwd, voor dat hij naar Termunterzijl werd verkocht, was het de SPI 38 ??, 8-11-1951 TM 2 Poolster

van Edo en Harm. S. Wezeman uit Termunterzijl, 14-5-1956 werd het DZ 9 Johanna van Cornelis Bosker uit

Farmsum, onderstaand het verhaal van zoon Klaas Bosker.


Tja ik kan we wel herinnneren, dat mijn vader dit schip kocht in medio 1956
Er stond een 1 cylinder Völund in van ik naar ik mij herinner van 60 pk met direct om keerbare schroef.
Het was een overnaadse eikenhouten kotter die in Denemarken was gebouwd.
Het schip is van Denemarken tussendoor ook nog verkocht naar Polen.In het stuurhuis hing een koperen plaatje
waarop vermeld een beschermheilige voor de scheepvaart van de Polen.(ik weet dit niet zeker)
Verder was er iets bijzonders met dit schip.Het was naar de lengte bijzonder breed.Het leek wel een tobbe.
Zonder meer een aartslelijk model.Het andere bijzondere, dat als de motor draaide, het achterschip enorm tekeer
ging.De indruk bestond, dat de kracht van de houten romp te groot was voor de zware 1 cyl motor met een
zeerlaag toerental.
In het zelfde jaar (12-11-1956 ?) is er aan de oostkant van Borkum en wel ter hoogte van het Ranselgat brand ontstaan.
Vader en zoon(Jan) hebben het vege lijf gered, hoewel de ouwe niet kon zwemmen.
Met laag water vonden ze een tijdelijke redding op de Ranselplaat.(bij vuurtoren)
Dat is het zo,n beetje wat ik mij herinner van de Pool.(heb het uitgebrande wrak toen nog wel gezien)

 

                                               

                                                  TM 3

helaas kan ik er geen info bijplaatsen, omdat ik niet precies weet welke TM 3; er zijn nl. twee van dit type bootjes geweest.

foto: Siefko Wezeman

 

TM 3 Geertruida

in 1946 gebouwd in Rotterdam, als vrachtscheepje in de vaart van Skovenkools uit Rotterdam, 24-11-1947 geregistreeerd als UK 102

Appie van A. Ras uit Urk, motor: 20 pk. Kromhout, 18-1-1957, afm. 14,00 x 3,50 x 1,40, BRT 15,71, 18-1-1957 KP 1 Ave Maria van D.

Zoetebier uit Kampen, 16-6-1959 VD 8 Ave Maria van D. Zoetebier uit Volendam (eigenaar verhuisd), 19-2-1960 TM 3 Geertruida van J.

van Dijk uit Termunterzijl, 30 pk. Kromhout ruwe oliemotor nr. 3337 uit 1942, 8-4-1964 nieuwe 45 pk., 6 cylinder Volvo Penta. type MD

679. nr. 1031. uit 1964, 9-7-1968 aan de visserij ontrokken i.v.m. sanering, verkocht voor de rekreatie vaart.

foto's: Kees van Dijk

 

                                                   

                                                      TM 4 Luctor et Emergo

                                                    van 23-5-1924 t/m 6-9-1937 ingeschreven, eigenaar Jan v.d. Scheer. 

                                                                                           foto: Siefko Wezeman    

 

                                       

                                             

                                                 TM 4 Annelize

in 1912 gebouwd als beurtschip voor eigenaar Postuma, 10-1-1941 geregistreerd als TM 4 Annelize van E. Wezeman en H.B.

Wezeman (zn.) uit Termunterzijl, tevens ingericht voor de garnalendrogerij, afm. 20,00 x 3,36 x 1,70, BRT 22,76, later een 40

pk. Brons uit 1942, 13-5-1951 eigenaars H.B. Wezeman en G. Dijkema uit Termunterzijl, later gestopt met het drogen van

garnalen, 12-9-1969 gesaneerd en en verkocht aan  particulier Kartner (de broer van) t.b.v. rekreatie vaart. 

foto 1 t/m 3: coll. Henk Perdok                    4: Siefko Wezeman         5: Harry de Groot

 

                                                                

                                                                      TM 5 Drie Gebroeders

gebouwd als vrachtschip, in 1946 ingericht voor de garnalendrogerij, 11-11-1946 geregistreerd als TM 5 Drie Gebroeders

van Pieter Harm Wezeman uit Termunterzijl, afm. 20 x 4,25 x 1,50, motor 1 cilinder 25 pk. Deutz, 18-5-1957 uitgeschreven

en verkocht aan Tj. Lichtendael uit Harlingen ook voor de garnalendrogerij.                   foto uit coll. Henk Perdok

 

 

                                                

                                         TM 5 Berend W

in 1934 gebouwd bij Scheepswerf Amels in Makkum (echter niet zeker), afm. 11,22 x 4,00 x 1,20, BRT 16,98, in 21-3-1936 geregistreerd

als WK 26 Noordster van C. Visser Pzn., Workum, 7-7-1948 WR 20 Noordster van dezelfde eigenaar nu woonachtig in Den Oever, 22-11-

1955 aan de visserij ontrokken, 27-5-1957 TM 5 Berend W van gebr. P.H. & E. Wezeman beiden uit Termunterzijl, 13-10-1965 een

andere motor: 70 pk. B.M.C uit 1959, 20-3-79 werd P.H. Wezeman alleen eigenaar en een andere motor: 52 pk. B.M.C. uit 1967, 18-3-

1987 OL 6 Jacoba van W. Kuperus uit Engwierum en een andere motor: 70 pk. Tempest uit 1969, 16-2-1988 LO 4 Rana van H. Heerma

uit Lauwersoog en een andere motor: 135 pk., 99 kw. Perkins uit 1983, 10-1-1994 uitgeschreven en verkocht voor de rekreatie en vaart

nu onder de naam "Compaen", later als "De Visserman" van een particulier uit Dronten.                         foto's: uit coll. Henk Perdok

 

TM 6 Dollard

in 1920 gebouwd op een werf in Raamsdonkveer als vrachtscheepje, Gebr. D. & A. Sander en J. Bakker uit Termunten kochten het

scheepje van ene C. Kievit uit Den Haag het werd ingericht voor de garnalendrogerij en lag lange tijd aan de dijk aan de ookstkant van

de Punt van Reide, later kreeg het een ligplaats in de haven van Termunterzijl, later werden de gebroeders Sander zelf eigenaars van

het schip, 14-2-1970 is het gesaneerd, verder weinig over de TM 6 bekend.               foto 1: uit coll. Frits Aalderink    2: Henk Perdok

 

                                                    

                                                           TM 7 Deo Juvante

in 1948 gebouwd en afgebouwd bij Commeng in Amsterdam, afm. l.l. 12,90 x 3,58 x 1,64, BRT 17,06, ingebouwd met een 35 pk.

Kromhout uit 1948, 10-5-1948 geregistreerd als UK 168 De Drie Gebroeders van J. Korf uit Urk, 14-2-1958 TM 61 Zeester van J.

Zwarberg en J. van Dijk uit Termunterzijl, 10-3-1960 alleen eigenaar J. Zwarberg, 10-5-1961 nieuwe 82 pk. M.A.N. uit 1960, 16-9-

1965 TM 7 Deo Juvante van H. Kammenga en E. Eling uitTermunten, paar jaar later was E. Eling alleen eigenaar, 26-9-1969

gekapseisd in de Oude Eems, niet geborgen.

                                                       

                            TM 7 Marnat                    

in 1929 gebouwd bij Scheepswerf Stam in Nieuw Lekkerland, 1929 ingebouwd met een 35 pk. Deutz uit 1930, 22-2-1930 geregi-

streerd als YE 80 Luctor et Emergo van J.A. van Sprundel uit Yerseke, afm. 14,75 x 4,14 x 1,74, BRT 26,30, 23-3-1936 BRU 39 Luctor

et Emergo van H. Jumelet ADRzn. uit Bruinisse, 15-9-1940 gevorderd door de Deutsche Kriegsmarine, 24-4-946 vrijgegeven en

terug via IJmuiden bij de eigenaar, andere motor: 36 pk. Deutz uit 1930, 10-8-1951 eigenaar H. & C. Jumelet uit Bruinisse, 23-4-

1952 YE 2 Luctor et Emergo van gebr. van Zwaarden en zn. uit Yerseke en een andere motor: 24 pk. Industrie uit 1930, 30-1-1961

eigenaar C. & H. van Zwaarden & zn. uit Yerseke, 1961 nieuwe 90 pk. Deutz uit 1961, 9-9-1963 verlengd en hermeten: 18,79 x

4,09 x 1,30, BRT 33,38, 13-1-1966 YE 7 Geertruida van G. Pekaar uit Yerseke, 1967 nieuwe 108 pk., 79 kw,. Scania vabis uit 1966,

9-3-1967 HA 49 Alcyon van L.P. & L.G. Veltman uit Harlingen, 23-2-1970 DZ 9 Credo van G. Barelds uit Delfzijl, 22-3-1971 UQ 11

Truida van H.J. Teerling uit Uithuizen, 20-1-1972 TM 7 Marnat van E.J. Eling uit Termunten, 21-11-1973 HA 7 Geertje van B. & J.

Visser uit Harlingen, 15-6-1977 TX 26 Geertje van R.P. Smit uit Oudeschild, 17-11-1978 KG 6 Akke van J. Westdijk uit Ouddorp, 1-5-

1979 uitgeschreven, 31-5-1982 TX 85 Geertje Cornelia van A. Looijer uit Oudeschild, 30-6-1982 TH 16 Pieternella Johanna III van

J.A. Bout uit Tholen, 11-2-1983 andere motor: 200 pk., 147 kw. Cummins uit 1979, 31-5-1984 UQ 10 Truida II van H.J. Teerling uit

Uithuizen, 1-9-1989 opgave id nr. NLD192900471, 14-3-1995 TX 44 Zuiderzee van vof. Hutjes uit Oudeschild, 6-11-1996 WR 181

Wouter van fa. W. Jorna & zn. uit Den Oever, 8-9-1997 eigenaar Machinefabriek Luyt uit Den Oever en opgave GT 29, 1-2000 WR

180 Wouter van dezelfde eigenaar en 2-2000 weer WR 181 Wouter van dezelfde eigenaar, 6-12-2000 uitgeschreven en gesloopt.                      

 foto's: Johan Eling   

 

 

TM 8 Jakobina

in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Bareveld in Wildervank, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1962,  29-10-1962 DZ 8 Georgine van J.

Nieboer uit Delfzijl, afm. l.l. 15,94 x 4,61 x 1,89, BRT 30,23, 16-2-1967 nieuwe 145 pk., 107 kw. Deutz uit 1967 en opgave loa. 16,95, 4-3-

1971 TM 8 Jakobina van Harm Oosterhuis uit Termunterzijl, roepletters: PEYJ, later werd de achtermast gewijzigd,  in 1994 opgave GT 30,

1-1997 nieuwe 238 pk., 175 kw. Volvo Penta uit 1996, 30-10-2000 OL 4 De Volharding van T. Sloot uit Anjum, GT gewijzigd in 27, 9-2005

is de kotter verkocht aan een in Panama registreerde rederij met Nederlandse belangen en 7-9-2005 onder de naam "Orango II"  samen

met de ex. UK 81 naar Marin in Guinee Bissau vertrokken, 15-12-2005 uitgeschreven.                            foto 2: Henk Perdok

N.B. zie ook als "Orango II"onder Guinnee Bissau

TM 9  Widejo

in 1973 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Toma in Nieuwe Schans, afm. 12,25 x 4,01 x 1,13, BRT 10,94, ingebouwd met een 165

pk., 121 kw.  D.A.F. uit 1973, 12-12-1973 geregistreerd als TM 9 Widejo van E. Westerhuis uit Borgsweer,28-3-1979 aan de visserij

ontrokken en verkocht aan Scheepswerf Hunfeld uit Delfzijl en wordt verbouwd tot werk c.q. sleepboot.  foto's: uit collectie Henk Perdok

 

                                           

TM 9 Widejo

in 1910 als vrachtschip gebouwd bij Scheepswerf Breman in Zwarsluis, veel later in dienst als werkboot Spica van Scheepswerf Hunfeld

in Delfzijl, 3-7-1979 ingeschrevn als TM 9 Wedejo van E. Westerhuis uit Borgsweer, afm. 22,80 x 4,37 x 1,50, BRT 36,93, GT 37, motor:

208 pk., 153 kw. Scania Vabis uit 1974, 7-1985 andere motor: 208 pk., 153 kw. Scania Vabis, 6-1988 nieuwe 275 pk., 202 kw. Cummins

uit 1988, 1-9-1989 opgave id nr. NLD191000343, 7-12-1999 opgave GT 37, 25-1-2000 ST 3 Drie Gebroeders van Peke Wouda uit

Stavoren, niet onder dit nummer gevist, alleen gekocht  voor de garnalen- vergunning en vangstapparatuur voor de nieuwe ST 21, 1-3-

2000 uitgeschreven en schip verkoht naar Harlingen en wordt verbouwd tot luxe motor                                               

Harry de Groot maakte de foto's op 17-7-1992 in Termunterzijl.

 

TM 9  Widejo

in 1938 gebouwd bij Scheepswerf Bodewes en Dutmer in Groningen, ingebouwd met een 70 pk. Deutz, 23-11-1938 geregistreerd

als BRU 3 Adriana van Wed. A. Jumelet-Vijverberg uit Bruinisse, afm. l. l. 18,53 x 4,65 x 1,90, BRT 46,58, 5-12-1940 gevorderd door de

Duitse Kriegsmarine, 28-6-1946 terug bij de eigenaar en opnieuw ingeschreven, 10-10-1952 verlengd; l. l. 21,53 x 4,65 x 1,90, BRT

onbekend, 3-10-1962 verlengd: l. l. 22,53 x 4,65 x 1,90, BRT 38,47, 10-3-1964 nieuwe 155 pk. Deutz uit1964, 28-3-1963 eigenaars

Marinus Jumelet, Wed. Leendert Jumelet-Wesdorp en Hendrik Schot uit Bruinisse, 1-5-1964 eigenaars Jacobus Jumelet en Hendrik Schot

uit Bruinisse, 8-4-1971 eigenaars fa. H. Schot & zonen uit Bruinisse,  30-3-1971 andere motor: 200 pk., 128 kw. Cummins uit 1963, 7-

1971 hermeten: loa. 23,77 x 4,66 x 2,37, BRT 60,99, 12-1973 uitgeschreven i.v.m. uitsluitend visserij in de Grevelingen, 1982 nieuwe

270 pk., 199 kw. Cummins uit 1982, 3-1991 herinschrijving, 1994 opgave GT 55, 9-1998 uitgeschreven, 12-1999 TM 9 Widejo van E.

Westerhuis uit Borgsweer, GT 54, januari t/m mei 2000 verbouwd o.a. nieuwe stuurhuis en ingericht voor de raamkuilvisserij, tevens

t.b.v. onderzoek van Provincie Groningen, 10-2001 uitgeschreven in het kader van bedrijfsmatigheid, 11-2003 herinschrijving, 7-11-2003

opgave roepletters PH7550, id nr. NLD193801171.                                                       foto 1: Frits Olinga   2: Johan Eling

   

               

TM 10 Stormvogel

gebouwd in 1938 bij Schiffswerft Schlömer, in Oldersum (Dtsl.), in 1938 in de vaart als AG 6 Zukunft van R. Ysker uit Greetsiel,

loa. 14,00, 42,4 cbm., motor: 70 pk. Deutz,  14-11-1974 TM 10 Stormvogel van H. Bultje uit Termunterzijl, afm. 14,02 x 4,35, BRT

14,86, 28-9-1977 BR 11 Miranda van Jacobus van der Velde uit Oostburg, motor; 150 pk. viertakt 6 cil. Kämper uit 1959, 20-2-

1978 verkocht aan H. Meekel uit Groningen t.b.v. rekreatie vaart.                                        foto's via Henk Perdok

                  

TM 12 Dollard

afm. ca. 16,00 x 3,80 x 1,60, BRT 18,81, gebouwd als type Friese zeiltjalk,later vrachtscheepje "Cornelia" van J. Postma

uit Leeuwarden, 11-6-1951 in de vaart als TM 12 Dollard van Pieter J. Bakker uit Termunten, 13-2-1956 gestopt met de

visserij, maar 11-4-1958 weer ter visserij als TM 12 Dollard van Edo Jan Bakker uit Termunterzijl, 10-10-1960 gestopt

met de visserij en opgelegd voor de verkoop, o.a. terechtgekomen in Groningen als woonboot.

                                                       

                                                                 TM 12 Paap Süd

in 1932 gebouwd als sleepboot "Dolfijn" van A. Leeuwerke uit Delfzijl, in 1959 gekocht door Cornelis Bosker uit Farmsum, die

het bij Machinefabriek Bosker in Termunterzijl liet inrichten en verbouwen voor de visserij, 1-12-1959 DZ 59 Heike van Cornelis

Bosker uit Farmsum, zoon Klaas Bosker schipperde, 11-10-1960  TM 12 Paap Süd van Edo Jan Bakker uit Termunterzijl, 17-8-

1970 uitgeschreven en verkocht voor de rekreatie vaart en komt in de vaart onder de naam "Paap Süd" (is anno 2009 nog

steeds in de vaart; zie ex. visserij)                                      foto: uit collectie Henk Perdok

 

TM 14 Enja

in 1947 gebouwd bij Scheepswerf Doornbos in Tjamsweer, ingebouwd met een 40 pk. Brons uit 1933, 9-9-1947 ingeschreven als TM 14

Enja van H. Oosterveld uit Termunterzijl, afm. l.l. 12,00 x 4,00 x 1,80, BRT 14,98, roepletters: PDYC, 22-5-1957 hermeten; nu l.l. 11,05 x

4,03 x 1,52, 1-10-1958 nieuwe 75 pk. Bohn & Kähler uit 1957, 8-2-1966 TM 11 Enja II van H.Oosterveld uit Termunterzijl, 17-3-1967 HA

44  Hoop op Zegen van Gabrie de Waal uit Harlingen, 18-4-1967 hermeten: nu l.l. 15,02 en BRT 22,21, 8-1969 opgave GT 16,02 en een

nieuwe 150 pk. D.A.F. uit 1969, 12-1971 vekocht naar Engeland.                                                             foto's: Gini Nieboer

 

                                                 

                                                        TM 14 Enja

in 1947 gebouwd bij Scheepswerf Stapel in Spaarndam, ingebouwd met een 80 pk. Industrie uit 1934, 7-6-1947 ingeschreven

als VD 9 De Jonge Jan van J. Kwakman uit Volendam, afm. l.l. 16,48 x 5,12 x 2,65, BRT 39,29, in 1954 een nieuwe 120 pk.

Industrie uit 1954, 13-6-1961 werd H. Kwakman de eigenaar, in 1965 is de kotter verbouwd, 13-1-1966 HA 44 Hoop op Zegen

van Gabrie de Waal uit Harlingen, 17-3-1967 TM 14 Enja van Henderikus Oosterveld uit Termunterzijl, een jaar later werden H.

Oosterveld en zoon de eigenaars, 23-5-1969 tijdens het vissen bij Helgoland gekapseisd,bemanning gered.                             

foto: Henk Perdok 

 

                                      

                                                TM 14 Enja

in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Seijmonsbergen "Concordia" in Amsterdam b.nr. 626, ingebouwd met een

275 pk., 202 kw. Industrie uit 1959, 3-2-1960 ingeschreven als KW 148 Dirk van Beelen uit Katwijk aan Zee, 25-11-1969

TM 14 Enja van J. Oosterveld en anderen uit Termunterzijl, 16-2-1972 DZ 60 Westereems van R. van Koldam uit Farmsum,

roepletters: PINX, 8-1978 een nieuwe Deense stuurhuis geplaatst, 9-12-1980 LO 34 Vier Gezusters van H. Bottema uit

Zoutkamp, roepletters: PIGJ, 3-1981 ZK 34 Vier Gezusters van dezelfde eigenaar, wijziging i.v.m. herzienning besluit

"lettertekens en nummer vissersvaartuigen" , 2-1989 gesaneerd, 2-1989 als "Mijntje Senior" in de sportvisserij van

A.A. Korpershoek, BRT 102, roepletters: PGCJ, in 1999 "Stella Bel" van Oomen, 2001 in de sportvisserij van Sima Charters B.V.

(Ruud Lievaart ) uit Maassluis, imo nr. 5090567.                                          foto: Van Koldam                                                                                                                                    

 

                                                          

                                                              TM 15 Zwerver

in 1930 gebouwd, 7-1946 door J. Niebooer aangekocht van Bureau Oorlogsbuit in Den Haag, de kotter lag ergens in

Engeland, 21-1-1948 ingeschreven als TM 44 Frans Hals van J. Nieboer en zn. uit Termunterzijl, motor: 54 pk. Bohn &

Kähler, afm. l.l. 14,00 x 4,08 x 2,63, BRT 30,28, 16-4-1951 DZ 8 Frans Hals van Barteld Nieboer uit Delfzijl, 20-4-1955

TM 15 Zwerver van Jacob Kuiper uit Termunterzijl en een nieuwe 70 pk. Mercedes uit 1951, 13-3-1958 DZ 26 Zwerver

van J. Kuiper uit Termunterzijl en A. van Koldam uit Delfzijl, 31-7-1958 hermeten thnas afm. l.l. 13,13 x 4,08 x 1,73, BRT

17,85, bouwjaar gewijzigd was 1930 nu 1935 en eigenaar A. Kant uit Delfzijl, 1-1974 wijziging motor gegevens nu 120 pk.

en bouwjaar 1952, 8-1982 LO 2 Zwerver van D. Visser uit Paesens, 14-11-1984 aan de visserij ontrokken en vekocht naar

Urk, verdere bestemming niet bekend.

 

                                             

                                                 TM 15 Mechieltje

in 1946 gebouwd bij Bakker & Kuiper in Schoorldam, ingebouwd met een 65 pk. Deutz uit 1942, 20-5-1947 in de vaart als CG 1

Pieter van P. de Haan uit Callantsoog, 31-10-1955 HD 28 Pieter van A. Tot en M. de Haan uit Den Helder,, afm. 12,99 x 3,87 x

1,26, BRT 15,33., 27-9-1956 werd het weer CG 1 Pieter  van P. de Haan, 1-6-61 WR 147 Tini Cornelis van C.W. Kok uit Den

Oever, 26-6-1961 eigenaar C.J. de Vet uit Den Oever, 26-7-1962 HA 80 Lubbert van O. Boonstra uit Harlingen, 23-4-1965 HA

80 Margit Hannelore via een veiling gekocht van Coop Raiffaisenbank uit Harlingen, 26-11-1965 TM 15 Mechieltje van Pieter

Bakker uit Termunten en een nieuwe 75 pk., 55 kw. Volvo uit 1963, 1967 nieuwe stuurhuis bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum , is

in 1970 verkocht voor de sportvisserij en later in de rekreatie vaart en verbouwd, de huidige eigenaar heeft er een andere stuur-

huis op geplaats en HA 40 op de boeg gezet, omdat hem is verteld dat het de ex. HA 40 was i.p.v. HA 80, de bedoeling is dat

er in de loop van de tijd CG 1 op de boeg komt, aldus de  huidige eigenaar.                foto: Pieter Bakker

 

 

TM 16 Jurrina Weja

in 1906 gebouwd als vrachtschip bij Scheepswerf Paans in Roodevaart, in 1953 ingericht voor de garnalenvisserij en 12-11-1953

geregistreerd als ZK 6 Ons Genoegen van J. Koning uit Zoutkamp, motor: 40 pk. Kromhout uit 1936, afm.19,57 x 4,50 x 1,50, BRT 33,58,

25-10-1955 in gebruik als schelpenzuiger, 11-12-1959 ZK 16 Ons genoegen van dezelfde eigenaar, 23-3-1961 WL 1 Animo van F.

Groen, 20-4-1967 TM 16 Jurrina Weja van K. van Dijk uit Termunterzijl, 1968 nieuwe 100 pk., 74 kw. Volvo Penta uit 1968, 27-4-1973 HA

11 Ida Catharina van P. Attema uit Harlingen, 30-1-1978 LO 6 Klaas Pieter van P.B. Wolters uit Zoutkamp, 10-1-1979 LO 6 Regina van S.

Faber uit Moddergat en een andere motor; 240 pk., 177 kw. D.A.F. uit 1972, 12-1989 aan de visserij ontrokken, 7-2-1990 TX 30 Nienke

van Th. J. Eilander uit Oudeschild, 2-3-1990 TX 95 Nova Cura van A. Hutjes uit Oudeschild, 21-5-1990 LO 6 Nienke van D. Visser uit

Paesens, 1990 TX 30 Nienke van Th. J. Eilander uit Oudeschild, 21-12-1995 gesaneerd, schip verkocht aan Bakker uit Midsland, die de

vangstapparatuur overzet op zijn nieuwe TS 6 en schip doorverkoopt aan een duikclub uit Vlieland, 8-2006 kwam de kotter in handen

van een particulier uit Klundert.                                                                                                        foto's: Kees van Dijk

 

TM 16 Wendeltje                                                                                          

in 1958 gebouwd als vrachtschip bij Scheepswerf Breman in Zwartsluis , in 1961 verbouwd en ingericht voor de visserij en 7-5-1961

ingeschreven als WR 68 Annie Gilia van C. de Graaf uit Den Oever, afm. 19,00 x 4,10 x 1,44,  BRT 32,71 en een nieuwe 116 pk. Deutz

uit 1961, 23-12-1965 nieuwe 150 pk. Scania Vabis uit 1965, 7-10-1968 WR 68 Pieter Annie van P. Tolhuis uit Den Oever, 23-5-1972

HD 1 Eendracht van fa. T. Visser & C. de Vries uit Den Helder, 5-7-1973 TM 16 Wendeltje van K. van Dijk uit Termunterzijl, 18-1-1980

Lo 14 Tamme van B. Bolt uit Zoutkamp, 7-1981 ZK 14 Tamme van dezelfde eigenaar, 30-4-1983 KG 1 Jacobus Johanna van M. Minneboo

uit Colijnsplaat, 10-5-1989 TS 9 Trix van fa. J. de Wit & van der Meer uit Terschelling West, 1-5-1993 alleen eigenaar J. de Wit, in 1994

nieuwe 179 pk., 132 kw. motor uit 1990 en opgave GT 27, 19-12-1997 nieuwe 179 pk., 132 kw. motor uit 1997, 4-1999 voorzien van

een nieuwe stuurhuis.                                                                                                            foto 3+4: Kees van Dijk

 

 TM 16 Wendeltje

in 1963 gebouwd bij Scheepswerf Stami, Dordrecht. b.nr. 117 en afgebouwd bij Machinefabriek Reinhoudt in Breskens, afm. 18,50 x 5,12

x 2,15, diepgang: 2,50, BRT 38,83. 13-11-1963 BR 43 Cadzand, 4-9-1967 BR 49 Christina, 11-7-1980 TM 16 Wendeltje van Kees van Dijk

uit Termunterzijl, 23-9-1993 BR 39 Elena, 12-12-2003 GRE 39 Elena van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., motor vermogen: 300 pk.,

221 kw. GT: 36.                                                                       foto 1: Kees van Dijk                2: Johan Eling

 

 

TM 16 Wendeltje


TM 16 Reide

in 1979 gebouwwd en afgebouwd bij Scheepswerf Visser in Den Helder b.nr. 88, ingebouwd met een 100 pk., 74 kw. Scania Vabis uit

1978, 7-1979 ingeschreven als TX 25 Everdina van A.A. Blom uit Oudeschild, afm. 14,55 x 4,01 x 1,75, BRT 23,64, 12-2-1993 UK 25

Vrouwe Fora van F.J. Poepjes uit Urk, alleen voor de verkoop, niet mee gevist, 7-10-1993 TM 16 Wendeltje van K. van Dijk uit

Termunterzijl en een nieuwe 130 pk., 97 kw. Scani Vabis uit 1979, in 1994 opgave GT 21, 24-2-1997 TM 16 Reide van Visserijbedrijf de

Rousant B.V. uit Lauwerzijl, 4-2001 doorgehaald in visserij register i.v.m. sanerings aanvraag, 5-2001 herinschrijving, sanering gaat niet

door, 15-1-2002 GRE 21 Reide van Fischereibetrieb de Rousant GmbH., motor vermogen: 182 pk., 134 kw. foto 1 t/m 4:: Henk Perdok                                                       

 

                                

           TM 17 Jan Koetse

 in 1961 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerd Hakvoort in Urk, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1960, 5-9-1961

geregistreerd als TM 17 Jan Koetse van H. Kerbof uit Termunterzijl, afm. l.l. 13,86 x 4,12 x 1,86, BRT 24,93, 22-10-1965

 werd Machinefabriek Gorter uit Delfzijl eigenaar, 25-11-1965 TM 17 Oostereems van H.v.d. Wijk uit Farmsum, in 1966 een 

nieuwe 145 pk. Deutz uit 1966, 3-73 verkocht naar Engeland en komt in de vaart als CK 179  Gandalf, daarna resp. LO 179

Gandalf van Steve Smith uit Southend en LN 176 Wash Princess van managing owner Heiploeg & Lynn Shrimpers Ltd. uit

Kings Lynn, afm. 15,24 x 4,12 x 2,05, BRT 18,52, nog diverse eigenaren gehad, t.w. Mr. Watson uit Southend, een eigenaar

uit North of England en Barry Smith uit Southend, 27-3-1995 verkocht aan Maarten Foppen uit Urk, die het naar

Denemarken heeft omgevlagd als E 46 Willem en Klaas, de oude stuurhuis van de ex. RI 230 Kedde wordt overgeplaatst en

een nieuwe 147 pk., 108 kw. Gardner wordt ingebouwd, GT 11, in 2005 wordt het nog ingericht voor de pottenvisserij en

wordt Simon Lenger uit Harlingen eigenaar, in 2005 verbouwd en 4-2009 in Harlingen opgelegd voor de verkoop.

foto 1: Bram Pronk      

                                                                 

                                                                  TM 17 Oostereems

in 1938 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum en waarschijnlijk in de vaart onder een OLD (Oldersum) kenteken, afm. 13,40 x 4,18

x 1,17, BRT 2,31, 19-3-1973 werd het TM 17 Oostereems van H. van der Wijk uit Termunterzijl, 17-7-1973 hermeten, nu loa. 13,81,

29-3-1979 garnalenvergunning aan DZ 7 verkocht en schip naar Borkum verkocht en in de vaart als BOR 3-N van Geert Byl uit Borkum,

in 1986 kocht H. v.d. Wijk de inmiddels verwaarloosde kotter terug en knapte het bij Ferus Smit in Hoogezandweer helemaal op en werd

weer visklaar gemaakt, in 1987 werd het TM 20 Dolfijn IV, maar omdat men geen garnalenvergunning kon krijgen, tijdelijk in de vaart als

rekreatie schip, kenteken stond er inmiddels wel al op, 10-1989 werd het verkocht naar Kings-Lynn in Engeland, maar werd eerst bij

Schiffswerft Bültjer in Ditzum opgeknapt en kwam later in de vaart als LN 157 Oostereems van James E. Coy uit Boston, 31-3-1997

uitgeschreven, bestemming onbekend.                                                                                    foto: coll. Henk Perdok

 

 

                                                          

                                                                 TM 18 Maria

in 1942 gebouwd en 17-3-1942 ingeschreven als TM 18 Maria van Martinus en Johannes Bos uit Termunterzijl,

4-4-1949 TM 17 Maria van Johannes Bos uit Termunterzijl, 20-2-1956 werd W. Sanders uit Borgsweer eigenaar,

26-1-1958 uitgeschreven.                    foto: uit collectie Henk Perdok

                                                   

                                                        TM 18 Marma

in 1920 of 1924 gebouwd, o.a. in dienst als werkboot van Machinefabriek Nolden en Bulder uit Delfzijl, 11-4-1946 kocht

Martinus(Max) Oosterveld uit Termunterzijl het scheepje en werd bij Scheepswerf Niestern ingericht voor de garnalenvisserij,

hier zei men dat het scheepje voor 19oo moest zijn gebouwd, omdat het plaatwerk alleen voor 1900 werd toegepast, 8-3-

1949 ingeschreven als TM 17 Marma van M. Oosterveld & zn. uit Termunterzijl, afm. 12,50 x 3,10 x 1,30, BRT 12,30, motor

60 pk. M.W.M. in 1944 ingebouwd, 4-4-1949 TM 18 naam en eigenaar dezelfde, 13-8-1956 TM 23 Marma van Martinus

Oosterveld uit Termunterzijl, 3-1-1961 ZK 35 Dolfijn van Piet Lukkien uit Zoutkamp, afm. 13,75 x 3,05 x 1,50, diepgang:

1,00, BRT 12,30 en nog dezelfde motor, 1963 een andere motor t.w. een Ford, 5-11-1966 uitgeschreven verder als rekreatie

schip van dezelfde eigenaar, later in de rekreatie als ZK 35 Dolfijn uit Assen.               foto uit coll. Henk Perdok

 

                     

           TM 18 Marma

in 1948 gebouwd bij Scheepswerf A.v.d. Werff in Doesburg, afm. l.l. 14,02 x 4,12 x 1,69, BRT 21,10, 26-10-1948 in de

vaart als UK 172 Maartje van A. Visser uit IJmuiden, 13-8-1956 werd het TM 18 Marma van Martinus & Klaas Oosterveld

(vader en zoon) uit Termunterzijl, 31-3-1959 kwam er een 75 pk. Modag van b.j. 1939 in de kotter en 24-9-1963 een 147

pk. Käble van b.jr. 1962, 8-1964 is de kotter gekapseisd; bemanning gered, maar schip als verloren beschouwd.


 

TM 19 Reiderland                                                                              

in 1921 als vrachtscheepje gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Bodewes in Foxhol, 1921 in de vaart als "Burgemeester Tjalma" van Dirk

Otten uit Hoogeveen, in 1956 kocht H.J. Vos uit Termunterzijl het scheepje van D. Otten uit Hoogeveen en werd toen verbouwd en

ingericht voor de garnalenvisserij, 15-2-1956 ingeschreven als TM 19 Burgemeester van Kampen van H.J. Vos uit Termunterzijl, afm.

22,35 x 3,91 x 1,35, BRT 37,83, 4-4-1956 werden de gebroeders H.J. & J. Vos uit Termunterzijl de eigenaren, 25-3-1960 werd de naam

van het schip "Geert Teerling", in 1964 een 90 pk. Deutz ingebouwd, in 1968 een nieuwe 140 pk. Kromhout uit 1968, 24-1-1974 werden

H.J. Vos en H. Kamminga de eigenaren, 27-4-1979 werd T.K.J. Westerhuis uit Termunterzijl de eigenaar, 27-7-1979 werd de naam

gewijzigd in "Janny", 1-9-1989 opgave id nr. NLD192100347, 2-3-1990 werd A. Kant uit Delfzijl eigenaar, 12-1994 werd Visserijbedrijf

de Rousant uit Lauwerzijl de eigenaar, 1-1995 werd de naam van het schip gewijzigd in "Reiderland", 12-9-1995 is de kotter kompleet

gereviseerd o.a. nieuwe stuurhuis, verschansing, mast en een nieuwe 272 pk., 201 kw. D.A.F. uit 1988, 15-12-1997 hermeten: loa. nu

23,02 en GT 34, 19-4-1999 een nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins uit 1998, 1-1-2003 opgave roepletters: PD3520, later werd D. v.d.

Zee uit Wouterswoude de eigenaar, 4-2013 bij de Rousant in Zoutkamp een andere motor: 300 pk., 221 kw. M.A.N. uit ca. 2004.

foto's: Henk Perdok                                       N.B.: de TM 19 werd samen met de TM 1 als eerste kotter ingericht met 4 netten              

(zie ook de TM 19 als beurtschip en bezoek zoon D. Otten onder Termunterzijl diversen)  

 

TM 20  Albert J. Bosker

in 1956 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer & Söhne in Ditzum, ingebouwd met een 90 pk. M.W.M., 19-5-1956 ingeschreven als TM 20 Albert

J. Bosker van A. Vondeling en L. Landman uit Termunterzijl, afm. 13,85 x 4,43 x 1,53 . BRT 19,31, 4-12-1958 tenaamstelling gewijzigd in

fa. L. Landman en zoon uit Termunterzijl, in 1960 een nieuwe 116 pk. Klöckner-Deutz, 16-12-1963 verkocht aan H. Penshorn in

Fedderwardersiel.                                       foto 1+3: coll. Henk Perdok                2. Gini Nieboer                 4:coll. Pieter Landman

 

                                 

                                                  TM 20 Albert Jurjen

in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf v.d. Beldt "Voorwaarts" in West Graftdijk, ingebouwd met een 110 pk.

Deutz uit 1960, 7-12-1960 geregistreerd als HA 40 Anja van H. van Biessum uit Harlingen, afm. 17,90 x 5,02 x 2,00, BRT 40,52,

roepletters: PCGI, 6-11-1963 opgelegd, 10-1-1964 TM 20 Albert Jurjen van L. Landman & zn. uit Termunterzijl, in 1964 werd

K. Landman uit Termunterzijl eigenaar, 3-11-1967 HA 62 Geertje Harrita van J. Jacobs uit Harlingen en L. Landman uit

Termunterzijl, in 1968 werden Jurjen J. en Lijkele H. Poepjes uit Harlingen de eigenaars, 11-5-1970 gesaneerd en verkocht voor

de rekreatievaart en in de vaart als HA 62 Geertje H. en later alleen Geertje H.                 foto: Bram Pronk

 

TM 20  Mechiel Jurjen

in 1905 gebouwd bij Gebr. Paans te Roodevaart als vrachtschip "Neeltje", 2-5-1960 geregistreerd als HA 62 De Twa Geatsjes van J.J.

Poepjes en H. de Blauw uit Harlingen, afm. 19,58 x 4,45 x 1,58, BRT: 43,29, motor: 150 pk. Deutz uit 1960, 17-3-1967 werd J.J.

Poepjes alleen eigenaar, 26-10 1967 TM 20 Albert Jurjen van L. Landman & zn., Termunterzijl,16-4-1970 TM 20 Mechiel Jurjen van P.

Bakker uit Termunten, 27-11-1974 TM 20 Dolfijn van H. v.d. Wijk uit Farmsum, in 1975 hebeen de eigenaar en zoon het schip flink aan-

gepakt o.a. nieuwe ijzeren berghout rondom schip, de houten werd verwijderd, olietank verwijderd, op achterschip railng gemaalt van

buizen, oude gewichten van beton verwijderd en nieuw beton gestortin ruim, vrij gekomen ruimte voorzien van 12 slaapplaatsen i.v.m.

tochtjes met sportvissers, konden dus eventueel overnachten,  2-11-1977 HA 6 Jurjen Jacob van F. Poepjes uit Harlingen, 12-6-1978

nieuwe 210 pk. 155 kw. uit 1978, 29-2-1980 TS 2 Jurjen Jacob van F. Poepjes nu van West Terschelling, 11-8-1980 HA 62 Willem

Tjitsche van A. Toering uit Harlingen, 12-1988 motor vermogen: 172 pk., 126 kw., 1-1-1989 opgave id nr. NLD190500461, in 1994

opgave GT 36, 8-12-2000 nieuwe 230 pk., 169 kw. General Motors Detroit uit 2000, later is er wel een nieuwe portaalmastje op

stuurhuis gekomen., 22-10-2003 opgave roepletters: PF9943.                                                       foto's: coll. Henk Perdok

 


TM 20 Dolfijn IV

in 1938 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum en waarschijnlijk in de vaart onder een OLD (Oldersum) kenteken, afm. 13,40 x 4,18

 x 1,17, BRT 2,31, 19-3-1973 werd het TM 17 Oostereems van H. van der Wijk uit Termunterzijl, 17-7-1973 hermeten, nu loa. 13,81,

29-3-1979 garnalenvergunning aan DZ 7 verkocht en schip naar Borkum verkocht en in de vaart als BOR 3-N van Geert Byl uit Borkum,

in 1986 kocht H. v.d. Wijk de inmiddels verwaarloosde kotter terug en knapte het bij Ferus Smit in Hoogezandweer helemaal op en werd

weer visklaar gemaakt, in 1987 werd het TM 20 Dolfijn IV, maar omdat men  geen garnalenvergunning kon krijgen, tijdelijk in de vaart

als rekreatie schip, kenteken stond er inmiddels wel al op, 10-1989 werd het verkocht naar Kings-Lynn in Engeland, maar werd

eerst bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum opgeknapt en kwam later in de vaart als LN 157 Oostereems van James E. Coy uit Boston, 31-3-

1997 uitgeschreven, bestemming onbekend.                      foto 1: Bram Pronk  2: Jan Alderliefste     3 t/m 6: Jan van der Wijk (jr.)

 

TM 21 Matoja

in 1933 gebouwd in Oude Pekela, afm. l. l. 16,00 x 4,80 x 1,70, BRT 25,98, 18-1-1934 ingeschreven als DZ 4 Mina,

14-6-1935 WR 290 en 20-12-1935 DZ 1 van J. Engelsman uit Delfzijl, 11-7-1939 TM 21 Matoja van H. Westerhuis

uit Termunten, 16-4-1943 gevorderd door de Duitsers, 31-10-1945 vrijgegeven en weer in de vaart als TM 21, in

1945 is er een 70 pk. Brons ingekomen, nr. 5163 van 1946 en hermeten; nu afm. l.l. 16,00 x 4,80 x 1,70, 30-5-

1968 werd zoon T. Westerhuis uit Termunterzijl eigenaar, 1-1972 gesaneerd en als kotterjacht in de rekreatie

vaart, na diverse eigenaren is het in september 2008  in handen gekomen van Thomas Pauwels uit Bornem

(België), die het scheepje verbouwde tot woon/rekreatie kotter en het de naam "Vrede" heeft gegeven en  het

nummer TM 21 op de boeg, afm. nu 16,22 x 4,45.  (zie ook ex. visserij)            foto's via Henk Perdok

 

                 

                       TM 21 Nordstern

in 1953 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum voor Duitse rekening, 6-6-1972 ingeschreven als TM 21 Nordstern van T.K.J.

Westerhuis uit Termunterzijl, l.l. 9,94, BRT 18, motor: 75 pk. Deutz van 1972, 4-1979 werd het verkocht voor de rekreatie,

18-2-1981 kwam het in de vaart als TM 30 Nordstern van Stichting de Dreef uit Wapenveld, een instelling voor moeilijk opvoed-

bare jongens, l.l. 10,07, loa.11,62,BRT 8,82, 31-12-1984 uitgeschreven en verkocht voor de rekreatie.

 

                                                

                                                          TM 22 De Hoop

in 1914 gebouwd bij R. Panesi in Zeebrugge, in 1929 ingeschreven als H 19 Henri Marie van Henri Vantorre uit Heist, BRT 15,

motor: 26 pk. Kromhout nr. 3845 uit 1926, in 1930 motor vermogen; 26/30 pk., zou in 1935 zijn verbouwd, in 1937 een

nieuwe 50 pk. A.B.C nr. 3152, in 1942 Z 39 Henri Marie eigenaar woont nu in Zeebrugge, motor vermogen: 60/50 pk., in 1945

Z 492 dezelfde naam en eigenaar, 9-10-1947 werd Cesar Vantorre uit Zeebrugge eigenaar, BRT nu 20,85, 3-12-1948 werd

Frans Reyserhove eigenaar, 31-1-1950 VLI 17 van J. van Belzen uit Vlissingen. later voorzien van een stuurhuis, 10-4-1958

TM 22 De Hoop van J. Bakker uit Termunten, schip gekocht van Scheepswerf en Machinefabriek v.d. Sande uit Breskens, afm.

13,75 x 4,35 x 1,77, BRT 20,03, 22-4-1958 andere motor: 60 pk. Kromhout  uit 1936, 20-4-1967 andere motor: 100 pk. Volvo

Penta uit ca. 1965, 1-1-1970 gesaneerd en verkocht naar Vlissingen.   foto 1+2: Pieter Bakker      3: coll. Henk Perdok

 

                                   

                                              TM 23 Marma

in 1920 of 1924 gebouwd, o.a. in dienst als werkboot van Machinefabriek Nolden en Bulder uit Delfzijl, 11-4-1946 kocht

Martinus(Max) Oosterveld uit Termunterzijl het scheepje en werd bij Scheepswerf Niestern ingericht voor de garnalenvisserij,

hier zei men dat het scheepje voor 19oo moest zijn gebouwd, omdat het plaatwerk alleen voor 1900 werd toegepast, 8-3-

1949 ingeschreven als TM 17 Marma van M. Oosterveld & zn. uit Termunterzijl, afm. 12,50 x 3,10 x 1,30, BRT 12,30, motor

 60 pk. M.W.M. in 1944 ingebouwd, 4-4-1949 TM 18 naam en eigenaar dezelfde, 13-8-1956 TM 23 Marma van Martinus

Oosterveld uit Termunterzijl, 3-1-1961 ZK 35 Dolfijn van Piet Lukkien uit Zoutkamp, afm. 13,75 x 3,05 x 1,50, diepgang:

1,00, BRT 12,30 en nog dezelfde motor, 1963 een andere motor t.w. een Ford, 5-11-1966 uitgeschreven verder als rekreatie

schip van dezelfde eigenaar, later in de rekreatie als ZK 35 Dolfijn uit Assen.                 foto: collectie Henk Perdok

 

                                                  

                                                        TM 24

24-2-1948 TM 24, 7-3-1934 TM 39 De Vlijt van A. Meijerhof, 14-3-1936 TM 30 Nieuwe Zorg van B. & K. Bosker uit

Termunterzijl, 4-4-1936 TM 39 De Vlijt van Bosker en v.d. Wijk uit Termunterzijl, (was ingeschreven als TM 30),

1942 gesloopt.  foto: 12-2-1932   (in bovengenoemde info misschien nog fouten)   

                               

TM 24 Dolfijn

in 1923 gebouwd als beurtschip bij Scheepswerf Amels in Makkum, in 1946 geschikt gemaakt voor de garnalenvisserij, 14-8-1948

ingeschreven als WR 294 van gebroeders J. & K. Kuijt uit Den Oever, 6-2-1958 TM 24 Dolfijn van H. v.d. Wijk en K. Landman uit Ter-

munterzijl, afm. 14,76 x 3,38 x 1,37, BRT 17,26, motor: 30 pk., Kromhout M2 no. 3475 uit 1926, 11-6-1959 DZ 51 Gerson van H. v.d.

Wijk uit Farmsum en G. Jansema uit Delfzijl, 11-7-1961 werd G. Jansema alleen eigenaar, later bij Machinefabriek Bosker en Wijkinga in

Termunterzijl nieuwe 125 pk. D.A.F., 11-1-1962 gekapseisd in de Zuid Meep en nooit geborgen, 1-3-1962 uitgeschreven.

 foto 1+2: coll. Henk Perdok    3 t/m 6: Henk v.d. Wijk (jr.)

 

TM 24 Ina

in 1961 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Hakvoort in Urk, ingebouwd met een 116 pk. Deutz uit 1960, 23-8-1961

ingeschreven als TM 24 Ina van J. Wedda uit Termunterzijl, afm. l. l. 13,86 x 4,12 x 1,86, BRT 24,92, roepletters: PEVZ,

1-11-1968 nieuwe 145 pk. Deutz, 28-6-1972 verkocht naar Engeland, LO 110 Ina K van Colin Knapp uit Leigh on Sea (Essex),

afm. 16,74 x 4,20 x 1,80, GT 27, later een nieuwe 174 pk., 128 kw. Gardner en verbouwd o.a. voorzien van een buiskap,

nieuwe stuurhuis en achterschip gevierkant, in 2002 eigenaar Kenneth Knapp, omdat senior is overleden, 10-2-2003 loa.

gewijzigd in 16,95, later eerst verlengd, maar i.v.m. de Engelse regelgevening weer veranderd in een steilsteven om zo de

lengte weer te verminderen, 29-10-2004 uitgeschreven; visquota verkocht en de kotter in dienst als "fishery research vessel",

later nog voorzien van een nieuwe stuurhuis.                                            foto 2 t/m 4 : Jaap Wedda.

 

 

                                               

                                                          TM 24 Ina

in 1962 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk b.nr. 10, ingebouwd met een 150 pk. Deutz uit 1962, 10-9-1962

geregistreerd als UK 63  Zuiderzee van fa. J. v.d. Berg en zoon uit Urk, afm. 19,19 x 5,33 x 2,08, BRT 43,37, 9-2-1967

WR 108 Jan Simon van P. C. de Haan uit Den Oever, 28-41-972 TM 24 Ina van J. Wedda uit Termunterzijl, 24-2-1976

SC 18 Gaby Egel van Franz Egel uit Büsum, motor vermogne: 249 pk., 183 kw., 1-1-1989 id nr. DEU100670101, 10-12-

1996 nieuwe 300 pk., 221 kw. Cummins uit 195, 21-8-1998 hermeten: 19,31 x 5,30 x 2,08, GT 43, 11-2-2002 GRE 32

Albatros van Hinderk Conradi uit Greetsiel, in maart 2004 is de stuurhuis uitgebrand in de haven van Greetsiel, is daarna

door de GRE 24 naar Emden gesleept en van daaruit door de GRE 10 naar Lauwersoog gesleept, is daar opgelegd en in 2006

naar Groningen verkocht, waar het zal worden verbouwd voor de rekreatie als "Iris"             foto's: Jaap Wedda

 

                                                               

                                                                          TM 25 Flamingo

in 1956 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf D. & J. Boot "De Industrie", Alphen aan de Rijn, afm. l.l. 20,79 x 5,77 x 2,45,

BRT 69,46, motor: 200 pk. Industrie type 4D6 van 1956, 10-4-1956 geregistreerd als SCH 34 Jacomina van F. Hoefnagel uit

Scheveningen, 25-2-1959 werden J. en J. de Ridder uit Scheveningen de eigenaren, 6-4-1959 KW 120 Flamingo van Rederij

Flamingo uit Katwijk aan Zee (A. den Hollander en L.A. Bezemer), 31-5-1968 TM 25 Flamingo van Fa. (Jacob) Oosterveld en

(Dirk) Helmus uit Termunten, 16-11-1971 alleen eigenaar Jacob Oosterveld uit Termunten, 6-3-1973 naar Engeland verkocht

en 21-7-1973 ingeschreven als BM 25 Grey Flamingo, 24-6-1987 PW 251 Grey Flamingo van D. Evans en 24-11-1989 vergaan.

 

                                               

                                                      TM 26  Meeuw

in 1911 gebouwd bij Scheepswerf Wortelboer in Oude Pekela als zeilkotter voor een visser in Varel (Dtsl.), er zou later een 15 pk.

petroleum motor zijn ingebouwd. aangekocht uit Varel, voorzien van een 40 pk. Deutz uit 1923 en 16-7-1923 geregistreerd als TM 26

Meeuw van A. Kuiper uit Termunterzijl, omdat het scheepje was gemotoriseerd is in 1928 het zeil eraf gehaald en voorzien van een

stuurhuis, 16-4-1943 gevorderd door de Duitsers, 8-1945 vrijgegeven in Appingedam, in 1945 een andere motor : 26 pk. Deutz uit

1927, 9-4-1947 DZ 126 Meeuw van G.A. Kuiper Azn. uit Farmsum, afm. l.l.11,00 x 3,75 x 1,80, BRT 14,80, 23-5-1959 hermeten: thans

l.l. 11,42 x 3,92 x 1,24, BRT 12,93, 20-12-1971 gesaneerd, maar kwam als "Meeuw" in de sportvisserij en rekreatievaart voor de

eigenaarzelf, in 1988 werd het scheepje aangekocht door J. Wester uit Feerwerd, die de kotter kompleet heeft gerenoveerd en in 1992

een 55 pk. Thornycraft heeft ingebouwd, 2007 onder zeil bracht., 10-2012 andere motor: 85 pk. Timray.

foto 1+2: : uit collectie Henk Perdok      (foto 1: 25-8-1923)   3 t/m 5: Aries Kuiper (zoon van eigenaar Geert Kuiper DZ 126)

TM 26 Johanna W

in 1956 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum , ingebouwd met een 45 pk. Deutz, in 1956 geregistreerd als FRI 135

Hanneliese van Johs. Albrecht uit Friedrichsschleuse, loa. 9,7, 9 cbm., 2-3-1961 gekocht door Schiffswerft Bültjer uit Ditzum,

andere motor ingebouwd t.w. 25 pk. Bolinder uit 1939 (oude motor van de TM 5), 9-3-1961 TM 26 Johanna W van H. v.d. Wijk

uit Termunterzijl, afm. l. l. 8,84 x 3,06 x 0,83, BRT 19,31. 8-3-1965 gesaneerd en verkocht aan D. de Jager, Stellendam voor de

rekreatievaart, is later doorverkocht naar België, waar het nog betrokken zou zijn geweest bij smokkelaktiviteiten. 

foto's: uit coll. Henk Perdok

 

                        

         TM 27 Alberta 

in 1959 gebouwd bij Scheepswerf v.d. Beldt "Voorwaarts" in West Graftdijk, ingebouwd met een 70 pk. M.A.N uit 1959, 31-3-

1959 ingeschreven als TM 27 Alberta van Albert Vondeling uit Termunterzijl, afm. 14,41 x 4,14, BRT 19,34, in 1963 een

nieuwe 105 pk., 77 kw. Kromhout uit 1963 en een nieuwe stuurhuis, 13-12-1977 HV 67 Juvredyb van Verner Hansen uit

Havneby, afm. 15,14 x 4,02 x 1,72, BRT 19,26, later werd de kotter verbouwd o.a. nieuwe stuurhuis en voorzien van een

buiskap,in 1999 nieuwe 156 pk., 115 kw. Mitsubishi uit 1999, medio 2002 is de kotter in de buurt van Esbjerg gezonken

op onderstse foto de namen van de volgende "Zielster viskeluu" van l.naar r. Derk Perdok, Albert Vondeling (eigenaar), Jan Bos, Kees van Dijk

Jacob Oosterveld en Harm van der Paard.

foto 1+6: Alberta Vondeling      2 t/m 4: via Henk Perdok     5: Bram Pronk                                    zie ook foto HV 67  

       

            

TM 28 Zeearend

in 1918 gebouwd ergens in. Duitsland, waarschijnlijk als PC 316,afm. l.l. 11,29 x 4,28 x 1,28. , 16-5-52 TM 28 Zeearend van A.

Vondeling en L. Landman uit Termunterzijl, 10-11-1955 in de omgeving van Borkum in dichte mist op een wrak van een

gezonken "papierboot" gevaren en gezonken, de bemanningsleden zijn tweedagen later gered door collega visser TM 21 Matoja,

kotter is als verloren beschouwd.                                          foto: uit coll. Henk Perdok

 

                     

TM 29 Westereems

in 1905 gebouwd bij Scheepswerf U. Zwolsman in Workum als beurtvaarder van H. Schaap uit Meppel, 18-12-1947

ingeschreven als DZ 21 (geen naam) van Harm Oosterveld en Frederik Mengedoth uit Delfzijl, motor: 30 pk. Kromhout, afm. l.l.

21,00 x 3,85 x 1,65, BRT 27,05, 19-4-1962 DZ 12 Andrefs van Gerrit Westrup uit Appingedam, 19-6-1966 WR 27 Andrefs van

dezelfde eigenaar en een nieuwe 135 pk. Leyland van 1965, 27-6-1968 WR 27 Flipper van dezelfde eigenaar, 9-1975

hermeten: l.l. 19,77, opgave loa. 20,45, BRT 31,21 en een nieuwe 240 pk., 177 kw. Mercedes-Benz uit 1975, 7-10-1977 een

nieuwe 183 pk., 135 kw. Mercedes uit 1976, 27-10-1980 TM 29 Westereems van K. Landman uit Termunten, 21-10-1985 TX 30

Nienke van Th. J. Eilander uit De Cocksdorp en een andere motor: 216 pk., 159 kw. Mercedes Benz uit 1978, 7-1990 opgelegd

voor de verkoop, 2-3-1990 TX 95 Nova Cura van A. Hutjes uit Oudeschild, 21-5-1990 LO 6 Nienke van Visserijbedrijf D. Visser

B.V. uit Paesens, 26-6-1990 ZK 3 3Reitdiep van Visserijbedrijf De Rousant B.V. uit Lauwerzijl, in 1994 opgave GT 33, 1-1998 GT

gewijzigd in 27, 17-3-2003 gesaneerd en verkocht t.b.v. sportvisserij op het Veerse Meer.

foto's: uit coll. Pieter Landman

 

                                       

                                          TM 30 Nordstern

in 1953 gebouwd bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum voor Duitse rekening, 6-6-1972 ingeschreven als TM 21 Norstern van T.K.J.

Westerhuis uit Termunterzijl, l.l. 9,94, BRT 18, motor: 75 pk. Deutz van 1972., 4-1979 werd het verkocht voor de rekreatie, maar

18-2-1981 kwam het in de vaart als TM 30 Nordstern van Stichting de Dreef uit Wapenveld, een instelling voor moeilijk opvoedbare

jongens, l.l. 10,07, loa.11,62, BRT 8,82, 31-12-1984 uitgeschreven en verkocht voor de rekreatie.

 

                                          

                                              TM 30 De Toekomst

in 1949 gebouwd, maar waar is niet bekend, van de voorgeschiedenis is maar weinig bekend, hij zou uit Schotland zijn aangekocht,

waar hij ook op de rotsen heeft gezeten, 5-1979 kwam hij in de vaart als houten logger SCH 31 Peter Ruby van P.C. van der Zwan uit

Scheveningen, 20-8-1983 is het gestrand bij Noordwijk en total loss verklaard, Stichting de Dreef uit Wapenveld (inrichting voor moeilijk

opvoedbare jongens) heeft het wrak overgenomen en heeft het met een aantal jongens als een soort leerproject bij Schiffswerft Bültjer

in Ditzum weer herbouwd, o.a. een gereviseerde 174 pk.,128 kw. motor uit 1970 geplaatst, hermeten: afm. 17,75 x 5,00 x 2,35, BRT

29,19 later GT 33, 6-1984 nu in de vaart als garnalenkotter TM 30 De Toekomst met als thuishaven Termunterzijl, 10-89 werd het DZ 2

Jeanet van L.S. van Ellen uit Delfzijl en 11-1995 WR 25 Bertina van A.P.A. Boeree uit Den Oever, 10-7-1996 13 mijl noord oost van

Helgoland op een wrak terechtgekomen en gezonken, de gebroeders Boeree zijn gered, schip werd niet geborgen. foto's: Henk Perdok

 


TM 30 De Toekomst

in 1963 gebouwd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam b.nr. 285, afgebouwd bij Machinefabriek Zwitser in Katwijk aan Zee, ingebouwd

met een 600 pk. Stork Ricardo uit 1963, 13-6-1963 geregistreerd als KW 204 Peter Leonard van Rederij & Handelsmaatschappij Rijnmond

uit katwijk aan Zee, afm. l.l. 27,07 x 6,74 x 3,14, BRT 142,24, 6-3-1969 overgenomem door Machinefariek Stork uit Hengelo , 2-5-1969

HD 204 Cornelis van gebr. G. & W. de Boer uit Den Helder, tevens verlengd, l.l. 30,67, opgave loa. 33,00, BRT 152,69, 23-4-1971 TX 34

Sola gratia van gebr. Daalder van Texel, 7-1-1974 UK 274 Willem Senior van gebr. de Boer uit Urk, 29-6-1976 nieuwe 900 pk., 662 kw.

A.B.C. uit 1976, 21-8-1981 UK 169 Willem Senior van J. Korf uit Urk, 9-1981 weer UK 274 Willem Senior van gebr. de Boer uit Urk, 2-1985

TX 27 Nova Cura van A. Hutjes uit Oudeschild, 22-4-1985 naam schip gewijzigd in "Lida Marco" en de hoofdmotor gereviseerd, volgens

visserij register bouwjaar motor 1985, motor vermogen: 300 pk., 221 kw., 1-9-1989 opgave id nr. NLD196300447, 25-10-1989 TM 30

De Toekomst van Dr. W.I. Slot, Stichting de Dreef uit Wapenveld, roepletters: PDPI, 11-11-1991 TX 27 De Toekomst van vof. Hutjes uit

Oudeschild, 1991 ingericht voor de rekreatie en sportvisserij, 12-1991 naam schip gewizjigd in "Lida Marco" en motor vermogen: 300

pk., 221 kw., achter schip verbouwd o.a. open hekwerk en kombuis, 11-8-1999 opagve GT 170, 12-2002 uitgeschreven en opgelegd

voor de verkoop i.v.m. vervanging, 6-2003 "Ocean Dancer" Prestmed Ltd. uit Grimsby en werd ingezet bij het televisie programma

"Sea Hunters" in Engeland, 2008 opgelegd voor de verkoop.                               foto 1: Henk Perdok    2: Sikke Wielstra


     

  TM 31  van Edo Wezeman uit Termunterzijl                       verdere info niet bekend 

                                    

                                                  TM 32  garnalendrogerij van Jacob Kuiper, Termunterzijl

                                                        foto ca. 1932                               foto Wim Perdok

 

                                                

                                                            TM 32 Reiger

in 1916 gebouwd bij Scheepswerf A. Apol uit Wirdum, toto 1937 geen info bekend, 11-8-1937 ZK 35 Minkina van Eppo Lukien

uit Zoutkamp, afm. 10,46 x 2,74 x 0,96, BRT 7,16, motor: 20 pk. Lister, 14-11-1940 ZK 34 Volharding van Johannes Botema

uit Zoutkamp, 13-1-1948 naam schip gewijzigd in "Jonge Jan" ( de naam van de pasgeboren zoon van de eigenaar), 5-1951

aangekocht door J. Heerdes uit Appingedam, 28-1-1952 TM 32 Reiger van J. Heeres uit Appingedam  en werd door J. Kuiper

uit Termunterzijl gehuurd,  schipper was Heiko Vos uit Bierum, motor: 20 pk. Deutz, 19-9-1952 eigenaar J. Kuiper uit

Termunterzijl, nummer heeft er nooit opgestaan en werd door mijn vader K. Perdok uit Termunterzijl gebruikt en onderhouden

voor rekreatie doeleinden, zou in de jaren 50 nog gezonken zijn in de Bocht van Wattum, maar 15-10-1964 is er onder nummer

5366 nog een bewijs van inschrijving verstrekt, maar werd 8-3-1965 weer ingetrokken, later in de rekreatie vaart als "Thalassa"

(zie foto ex. visserij uit 1969)                                             foto: Henk Perdok  (o.a. op de foto mijn vader met accordeon)

 

TM 33 geen naam

in 1938 gebouwd bij C. Oorburg in Veendam, ingebouwd met een 1 cilinder 9 pk. Hafa uit 1938, 16-3-1938 ingeschreven

als TM 33 van Freerk Vos uit Termunterzijl, afm. 7,50 x 2,25 x 1,00, BRT 2,48, 5-7-1968 verkocht aan particulier Medema

uit Delfzijl, verdere bestemming onbekend.                             foto's uit coll. Henk Perdok

 

 

                                           

                                               TM 34 Stern

in 1945/46 gebouwd en afgebouwd bij  N.D.S.M. in Amsterdam, ingebouwd met een 80 pk. Kromhout uit 1946, 22-3-1946

ingeschreven als IJM 79 Nevima I van de Nederlandse Visserij Mij. in Bloemendaal, afm. 17,90 x 5,11 x 2,10, BRT 40,22, 10-

11-1949 UK 91 De Jonge Albert van J. Snoek uit Urk, 5-5-1953 nieuwe 100 pk. Kromhout uit 1952, 10-12-1958 HD 112 De

Vrouwe Guurtje van C. den Boer uit Den Helder, 23-1-1960 nieuwe 141 pk. Stork Ricardo uit 1959, 21-6-1966 WR 34 Tini

Simone van J.S. Post uit Den Oever, 31-3-1973 werd Herman J. Post eigenaar, 29-6-1973 SCH 29 Sterna Hirundo van H.M.

Snoeck uit Den Haag, eigenaar ging verhuizen, 11-6-1974 IJM 50 Leendert van H.M. Snoeck uit Wassenaar, 20-9-1976 UK 91

Stern van A.v.d. Zwan uit Emmeloord, 22-11-1976 UK 92 Stern van dezelfde eigenaar, 22-7-1977 TM 34 Stern van A.v.d. Zwan

uit Termunterzijl, 24-7-1981 VLL 3 Stern van Visserijbedrijf de Stern uit Vlieland, 15-8-1983 BR 49 Stern van R.C. Ritico uit

Breskens, 11-9-1997 VD 32 De Jantjes van fa. Jonk en van der Hogen uit Volendam, 5-1988 SCH 87 Ari jacob van A. de Graaf

en J.J.S. Mulder uit Scheveningen, 1-9-1989 opagve id nr. NLD194900397, 26-11-1990 SCH 66 Johannes Cornelis van K. Pronk

en H.J.M. Lussenburg uit Den Haag, 1-4-1992 naam wordt gwijzigd in vof., in 1992 nieuwe 300 pk., 21 kw. D.A.F. uit 1992, 12-

2000 hermeten: loa. nu 18,10 en tevens opgave GT 38, 28-1-2004 andere motor: 300 pk., 221 kw. General Motors Detroit uit

1999, 30-10-2004 UK 81 Immanuel van Post Garnalen B.V. uit Urk (F. Post), roepletters: PFDE, 8-6-2005 verkocht aan een in

Panama geregistreerde rederij met Nederlandse belangen, 7-2005 als "Orango I" (samen met de ex. TM 8) vertrokken naar

Marei (Guinee Bisau).                                                                                           foto : Bram Pronk

vlgs. R. van der Sluis van projectgroep NDSM-Herleeft toch gebouwd en afgebouwd bij NDSM en niet van der Spek

 

                                             

                                                     TM 35

28-6-1947 in de vaart als TM 35 (geen naam) van de eigenaren Barteld Jan van der Scheer en Johannes Albert Schrikkema

 uit Termunten., motor: 12/14 pk. Deutz uit 1937, afm. 10 x 3,30 x 1,40, BRT 7,79, 16-3-59 uitgeschreven en verkocht

aan een particulier.                                  foto: uit coll. Henk Perdok

 

TM 36 Dolfijn

in 1903 gebouwd bij Scheepswerf v.d. Werf in Drachten als skûtsje i.o.v. F.J., F.G. en J.J. Wouda te Surhuisterveen, 27-3-

1933 ingeschreven als vissersschip TM 36 Dolfijn van Jan van der Wijk en Cornelis Bosker uit Termunterzijl, 14-1-1948 BM 1 of

2 Dolfijn van Harm Westerhuis uit Bierum, later verkocht voor de rekreatie, werd verbouwd als zeilschip "Rosalie" van A.A. (

Tony) Brundel te Gaastmeer, afm. 13,74 x 3,56., BRT 28,545.

foto 1: ca. 1937          2: links eigenaar Cornelis Bosker en rechts Jan van der Wijk.

 

TM 37 Edan

in 1934 gebouwd Scheepswerf Sander in Farmsum, ingebouwd met een 15 pk. Brons, 12-2-1934 ingeschreven als TM 37

Edan van Harm Berend en Edo Wezeman uit Termunterzijl, afm. 13,86 x 3,85 x 1,50, BRT 16,70, 16-4-1942 gevorderd door

de Deutsche Kriegsmarine, 25-10-1945 vrijgegeven en opgehaald uit Cuxhaven, rond 1946 nieuwe 40 pk. Brons, 17-3-1948

UK 148 De Jonge Klaas van K. Post uit Urk, hermeten nu afm. 13,44 x 3,80 x 1,60, BRT 16,74, motor: 30 pk. Kromhout uit

1925, 7-3-1951 UK 148 Ali van W. Keuter uit Urk, 1-5-1962 BU 21 (geen naam) van J. Blokhuis uit Bunschoten, 6-8-1963

WR 13 (geen naam) van Okko de Haan uit Den Oever, 30-12-1963 WON 4 IJfke van L. van Malsen Sr. uit Makkum,

23-10-1970 andere motor; 120 pk., 88 kw. D.A.F. uit 1966, 30-8-1977 eigenaar L. van Malsum Jr. uit Makkum, 5-10-1999

hermeten, nu loa. 14,99 en opgave GT 11, 2000 nieuwe afm. 13,26 x 3,85 x 1,50, 4-2002 nieuwe 179 pk., 131 kw. John

Deere uit 2000.                                                         foto 1: coll. Siefko Wezeman           2: coll. Henk Kerbof

 

 

TM 37 Marnat II

in 1960 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf J. Boomsma in Sneek,  ingebouwd met een 105 pk., Kromhout uit 1960,

20-2-1960 geregistreerd als OL 37 Tjeerdtje Hendrika van J. de Vries uit Dokkumer Nieuwe Zijlen, afm. 18,16 x 5,12 x 2,09,

BRT 42,07, 9-1971 sanering aangevraagd, 10-1971 heringeschreven, 12-1971 wederom sanering aangevraagd, 28-2-1971

weer in de vaart als HD 8 Janna van J.P. Soek uit Den Helder, 21-11-1973 TM 37 Marnat II van E.J. Eling uit Termunten,

30-11-1976 andere motor: 140 pk. Kromhout uit 1963, 12-1986 KW 37 Jannetje Grietje van M.L. van Duijn uit Katwijk aan Zee,

6-1990 nieuwe 238 pk., 175 kw. Volvo Penta uit 1989, 1994 opgave GT 35, 8-1-1999 werd Visserijbedrijf de Rousant B.V. uit

Lauwerzijl eigenaar, 9-1999 andere gereviseerde motor van 1999, 3-2000 hermeten: GT nu 38, 12-2000 nieuwe 272 pk., 200

kw. Volvo Penta uit 2000, 22-5-2001 gesaneerd en uitgeschreven, later "Jannetje G" rekreatie c.q. woonschip van Dickie Visser 

met ligplaats Groningen. 

 

 

TM 39 Nieuwe Zorg

gebouwd als beurtschip. afm. ca. 21,00 x 4,00 x 1,50.  BRT 33,39

25-3-63 uitgeschreven en verkocht naar Finsterwolde                                           foto 1: Gini Nieboer

 

TM 40  Twee Gebroeders

in 1906 gebouwd bij Scheepswerf Bos in Delfstrahuizen in opdracht van E. Krekel uit Groningen en krijgt de naam "Siena", waarschijn-

lijk als vrachtschip, brandmerk: G 1597 N, 21-3-1919 gemeten: 12,81 x 3,48, BRT 22,43, 31-5-1937 ingeschreven als TM 40 Twee

Gebroeders Cornelus (mijn vader) en Hendrik (mijn oom) Perdok te Termunterzijl, afm. 12,50 x 3,50 x 1,20, BRT: 13,68, motor:24 pk.

Deutz nr. 647954, 16-4-1943 gevorderd door de Duitse Wehrmacht, 28-5-1946 vrijgegeven te Delfzijl en 9-10-1947 weer officieel

ingeschreven, 27-12-1949 DZ 1 Ransel van A. Kuiper uit Farmsum, 7-1-1957 DZ 14 Antje van Haije Vos, 22-8-1958 werd Hendrik

Windt uit Delfzijl eigenaar, 30-12-1958 TM 25 Frouwke van S. Werkman uit Termunten,  21-10-64 uitgeschreven na te zijn uitgebrand,

het scheepje kwam in het Termunterzijl Diep en later op de wal in vervallen staat terecht, eigenaar was H.O. Bouwman uit Wagenbor-

gen, later werd het eigendom van een particulier uit Termunterzijl, in 1972 van een particulier uit Groningen, die het in de Punt heeft

gerestaureerd en verbouwd en o.a. voorzien een nieuwe 80 pk. D.A.F. 475, (heeft nog steeds dezelfde schroef als vroeger) en komt

als rekreatie vaartuig de "Seven Sughten" in de vaart. (namen van huidige eiegnaar bij mij bekend)  foto 1: Henk Perdok   2: foto Dijkstra

(zie ook Seven Sughten ex. TM 25 ex, viss. schepen)

 

TM 40  Henjan 

helaas weinig bekend, in 1936 gebouwd bij August Böttcher in Ferderwardersiel,  oa. als BX 290  van Heinrich Wietters

uit Bremerhaven, 6-5-1951 TM 40 Henjan van Hendrik Perdok (mijn oom), afm. 12,50 x 3,90 x 1,20, BRT 10,84, motor:

50 pk. Demag uit 1949, 29-8-1961 is het scheepje uitgebrand op het Pilsummer wad, 10-10-1961 uitgeschreven,

zie onderstand verhaal van de brand in de Leeuwarder Courant van 29-8-1961.

   

foto's: Henk Perdok 

 

                                    

                                              TM 43 Twee Gebroeders

24-9-1936 ingeschreven als TM 43 Twee gebroeders van Hendrik Westerhuis uit Termunterzijl, zetschipper Jurjen Bakker

uit Termunten, 21-7-1943 eigenaar Tonnis Westerhuis uit Termunterzijl, 26-1-1948 uitgeschreven, 25-6-1951 TM 52

Venus van Derk en Arend Sander en Jurjen Bakker uit Termunten, 19-11-1964 uitgeschreven   foto: Albert Vondeling

 

    

TM 44 Frans Hals

in 1930 gebouwd, 7-1946 door J. Niebooer aangekocht van Bureau Oorlogsbuit in Den Haag, de kotter lag ergens in

Engeland, 21-1-1948 ingeschreven als TM 44 Frans Hals van J. Nieboer en zn. uit Termunterzijl, motor: 54 pk. Bohn &

Kähler, afm. l.l. 14,00 x 4,08 x 2,63, BRT 30,28, 16-4-1951 DZ 8 Frans Hals van Barteld Nieboer uit Delfzijl, 20-4-1955

TM 15 Zwerver van Jacob Kuiper uit Termunterzijl en een nieuwe 70 pk. Mercedes uit 1951, 13-3-1958 DZ 26 Zwerver

van J. Kuiper uit Termunterzijl en A. van Koldam uit Delfzijl, 31-7-1958 hermeten thnas afm. l.l. 13,13 x 4,08 x 1,73, BRT

17,85, bouwjaar gewijzigd was 1930 nu 1935 en eigenaar A. Kant uit Delfzijl, 1-1974 wijziging motor gegevens nu 120 pk.

en bouwjaar 1952, 8-1982 LO 2 Zwerver van D. Visser uit Paesens, 14-11-1984 aan de visserij ontrokken en vekocht naar

Urk, verdere bestemming niet bekend.                                              foto's: coll. Gini Nieboer

 

                           

               TM 45 Eems

in 1934/37 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Meier, Appingedam als TM 45 van D. Kuiper uit Termunterzijl,

het staal wat hiervoor werd gebruikt was van gashouders van de spoorwegen, afm. 13,00 x 4,25 x 1,70. BRT

20,67. motor vermogen: 80 pk., in 1943 gevorderd door de Duitse Wehrmacht, in 1945 vrijgegeven en officieel

weer ingeschreven als TM 45, thans afm. 12,27 x 4,28 x 1,51. BRT 17,42, in 1971 gesaneerd en verkocht aan 

particulieren voor de rekreatie vaart, de nieuwe eigenaren hebben er in 2005 een nieuwe 160 pk. M.A.N. L 136

uit 2004 ingeplaatst (in licentie gebouwd door Daewoo), de eigenaren proberen door renovatie het scheepje in de

oude staat te houden                foto 1: (vlak na 1945 gemaakt)  1+3:  Henk Perdok     2: Wia Buze     4: Gert Raatjes

 

                                                             

                                                               TM 46 Jantje

van Pieter Harm Sanders uit Termunterzijl, ingeschreven 16-7-1940 en uitgeschreven 3-12-1941

 

TM 53 Jantje                                                               

 in 1924 gebouwd als vrachtschip bij Scheepswerf Bodewes in Martenshoek, in 1952 ingericht voor de garnalenvisserij,

15-1-1953 geregistreerd als TM 53 Jantje van Jan en zoon Jacob Oosterveld uit Termunterzijl, motor: 60 pk. Industrie

uit 1932, afm. 21,46 x 3,78 x 1,71, BRT 37,84, viste meest vanuit Harlingen, 23-1-1960 voorzien van meetbrief nr. 1155

en een andere motor: 66 pk. Industrie uit 1948, 12-2-1962 12-2-1962 OL 2 Hoop op Zegen van F. Sloot uit Oostdongeradeel

25-1-1968 nieuwe 120 pk. D.A.F. uit 1967, 30-3-1972 nieuwe 160 pk., D.A.F. uit 1971, 24-4-1980 LO 12 Klaas Pieter

van P.B. Wolters uit Zoutkamp, 8-1980 LO 12 Wilhelmina van Holiday Boats uit Haren, 18-5-1981 LO 21 Wilhelmina

van L. Groefsema uit Zoutkamp, 7-1981 ZK 21 Anna van dezelfde eigenaar (ZK was weer toegestaan i.p.v. alleen

LO) 29-4-1988 motor vermogen: 170 pk., 125 kw., 6-3-1991 ZK 22 Catharina van H. Kiel uit Zoutkamp, 13-5-1992 WL 11

Op Hoop op Zegen van D.v.d. Zee uit Wouterswoude, 13-11-1992 VD 6 Brigitta van fa. gebr. Poelkamp uit Workum,

26-11-1993 OL 2 De Volharding van T. Sloot uit Anjum, 11-1998 hermeten nu loa. 20,30 en opgave GT 34, 9-5-2001 WR 73

Dirk van vof. D. Kranendonk & zoon uit Den Oever, 3-8-2001 GO 21 Lammie van vof. Visserijbedrijf Grinwis en Lokker uit

 Goedereede, 12-11-2005 na sanering uitgeschreven en waarschijnlijk gesloopt id. nr. NLD192400612

                 

                      

                                      TM 57 Zeehond

in 1925 in Duitsland gebouwd en in 1937 bij Schiffswerft Bültjer in Ditzum gerestaureerd, voer toen

als BX 244 in Duitsland, afm. l.l. 13 x 3,15 x 2,00 inhoud 18,82 m2, motor: 1 cil H.M.G. van 35 pk.,

4-12-1951 werd het TM 57 Henderika van H.J. Vos uit Termunten, 15-12-1959 werd Jacobus Vos

uit Farmsum eigenaar, 27-5-1957 werd Jan Kuiper uit Termunten eigenaar, 23-4-1958 ZK 1 Zeehond

van B. Dieckmann uit Zoutkamp, 10-6-1959 werd Jan Kuiper weer eigenaar, 11-1-1960 DZ 61 Haai

van Hendrik Hut en Derk Runhart uit Delfzijl, 28-4-1961 afgekeurd en uit de vaart.

 

TM 58 Groningen

in 1898 gebouwd als stoom vrachtschip bij L. Smit & zn. in Kinderdijk, ingebouwd met een 100 pk. stoommachine Lönis & Co. uit Rotter-

dam uit 1898, 15-1-1949 ingeschreven als TM 58 Groningen van Aries Kuiper uit Termunterzijl t.b.v. hoofdzakelijk garnalendrogerij, 30-11

-1953 uitgeschreven i.v.m. uitsluitend garnalendrogerij, 1-9-1956 weer ingeschreven als TM 58 Groningen van J. Kuiper Azn. uit Termun-

terzijl en A. van Koldam uit Farmsum, 11-4-1958 tenaamstelling ja. J. Kuiper & Co. uit Termunterzijl (dezelfde eigenaren), afm. 31,75 x

5,33 x 2,50, BRT 82,71.                                                            foto 1 t/m 3: coll. Henk Perdok     4: Aries Kuiper (zoon van Geert DZ 126)

 

                                   

                                 TM 61 Zeester

in 1948 gebouwd en afgebouwd bij Commeng in Amsterdam, afm. l.l. 12,90 x 3,58 x 1,64, BRT 17,06, ingebouwd

met een 35 pk. Kromhout uit 1948, 10-5-1948 geregistreerd als UK 168 De Drie Gebroeders van J. Korf uit Urk,

14-2-1958 TM 61 Zeester van J. Zwarberg en J. van Dijk uit Termunterzijl, 10-3-1960 alleen eigenaar J. Zwarberg,

10-5-1961 nieuwe 82 pk. M.A.N. uit 1960, 16-9-1995 TM 7 Deo Juvante van H. Kammenga en E. Eling uit

Termunten, paar jaar later was E. Eling alleen eigenaar, 26-9-1969 gekapseisd in de Oude Eems, niet

geborgen                                                                                                         foto: Hiltje Zwarberg 

 

                              TM 65 Dollard

in 1937 gebouwd, meetbrief 06644, 11-10-1945 EH 9 , gekocht van Militair Gezag uit Alkmaar, 8-1946 SCH 291, 26-1-1948

TM 65 Dollard van Harm Sander uit Termunterzijl, afm. 15,61 x 5,00 x 1,64, BRT 21,77, motor: 75 pk. Deutz, gekocht van

Bureau Oorlogsbuit uit Den Haag, 23-11-1955 andere motor:  75 pk., Modag-Krupps nr. 10396 uit 1940, 24-5-1956 uit

de visserij en verkocht naar Amsterdam.